فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هفتم شماره 1 (پیاپی 97، فروردین 1388)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هفتم شماره 1 (پیاپی 97، فروردین 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/01/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمدرضا نوری دلویی، رضا ابراهیم زاده وصال صفحه 1

    پروستات به شکل غده ای کوچک در زیر مثانه قرار داشته و بخش بالایی مجرای ادراری را دربر می گیرد. در کشورهای توسعه یافته سرطان پروستات دومین سرطان رایج (پس از سرطان پوست) و دومین سرطان مرگ آور (پس از سرطان ریه) در مردان است. چندین مطالعه تجمع خانوادگی از سرطان پروستات را نشان داده اند. دلیل اصلی برای این تجمع به ارث بردن ژن های درگیر است. سابقه ارثی سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به این سرطان است. ژن گیرنده آندروژن نقش مهمی در بروز و پیشرفت سرطان پروستات دارد. همچنین ژن های AR، CYP17، SRD5A2، HSD3B1 و HSD3B2 در متابولیسم آندروژن و تکثیر سلولی در پروستات جایگاه ویژه ای دارند. برخی چندشکلی ها در این ژن ها با افزایش خطر سرطان پروستات همراه است. شماری از ژن ها که در پروستات بیان می شوند و عمدتا در ارتباط با تولید مایع منی هستند با سرطان پروستات هم در ارتباط می باشند. تغییرات اپی ژنتیک، به ویژه هیپرمتیلاسیون DNA در نواحی پروموتر نقش مهمی در کاهش بیان ژن های مهمی برای مراقبت و پیشگیری از بروز سرطان پروستات دارند. شماری از تغییرات مولکولی و ژنتیکی در سرطان پروستات مشاهده شده است. ژن های مهارکننده متاستاز هم در سرطان پروستات شناخته شده اند. در این مقاله مروری، با استفاده از ده ها منبع معتبر و جدید، تازه ترین یافته ها پیرامون ژنتیک مولکولی، پیشگیری و به ویژه ژن درمانی در سرطان پروستات ارایه شده است.

    کلیدواژگان: ژنتیک مولکولی، تشخیص، پیشگیری، ژن درمانی، سرطان پروستات
  • اعظم بختیاریان، راضیه بهزاد مهر، عباس پوستی، میرجمال حسینی، فرزانه نجار، سیما سبزه خواه صفحه 15
    آدنوزین Adenosine نوکلئوزید داخلی دارای نقش فیزیولوژیکی همراه با تغییرات وسیع در اثرات فیزیولوژیک می باشد که شامل مهار تجمع پلاکتی، مهار آزاد سازی نورترانسمیترها، انقباض عروق کلیوی، گشادی عروق مغزی، کاهش ضربانات قلب و دپرسیون نیروی انقباضی دهلیز و بطن می باشد. تاکنون چهار نوع از گیرنده های آدنوزینی شناسایی گردیده اند: 1A، A2A، B2A، 3A. آگونیست رسپتورهای 1A آدنوزینی باعث ایجاد تغییراتی در سیستم قلبی- عروقی می شوند: طولانی کردن هدایت در گره دهلیزی- بطنی، کاهش تعداد ضربانات قلبی (اثرات کرونوتروپ منفی)، اثرات اینوتروپ منفی (به واسطه فعال شدن جریان خروج پتاسیم و هیپرپلاریزاسیون) و کاهش عمل تحریکی کاتکول آمین ها (اثرات آنتی آدرنرژیک). به نظر می رسد رسپتورهای 1A آدنوزینی شبیه اغلب افکتورها به عنوان سیستم پیامبر ثانویه عمل می کند
  • احمد مسعود، نوشین شیخ بهایی، مهتاب مسعود، عیسی صالحی، امیرحسین مسعود، محمد وجگانی، اسدالله رجب صفحه 20
    زمینه و هدف
    بیماری دیابت نوع I، یکی از بیماری های اتوایمیون به شمار می رود که بیشتر، جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل متعدد ژنتیکی، محیطی و ایمونولوژیکی در بروز این بیماری مؤثر می باشند. اینترلوکین- 18 یک سایتوکاین قوی التهابی است که از طریق القاء تولید اینترفرون گاما نقش مؤثری در بروز پاسخ های ایمنی نوع Th1 دارد و نقش آن در بروز بیماری دیابت در موش NOD و بیماری دیابت نوع یک انسانی نشان داده شده است. هدف مطالعه بررسی پلی مورفیسم ژن کد کننده IL18 در نوکلئوتیدهای 137- و 607- و مقایسه آن در مبتلایان دیابت نوع I و افراد سالم است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد- شاهدی 75 بیمار مبتلا به دیابت نوع I و 88 فرد سالم مورد مطالعه قرار گرفتند. بعد از استخراج DNA از سلول های خون محیطی پلی مورفیسم ژن کد کننده IL18 در موقعیت 137- و 607- به روش PCR-SSP بررسی شد. تجزیه و تحلیل داروها با نرم افزار SPSS ویراست 12 و آزمون 2χ با حدود اطمینان 95% انجام شد.
    یافته ها
    53% بیماران دیابتیک ژنوتیپ GG در موقعیت 137- را نشان دادند و شیوع ژنوتیپ CC در بیماران 16% بود که تفاوت قابل توجهی نسبت به افراد کنترل سالم داشت. در موقعیت 607- ژنوتیپ های AA، AC و CC در افراد دیابتیک تغییر آماری قابل توجهی نسبت به افراد طبیعی نشان نمی دهند.
    نتیجه گیری
    فراوانی ژنوتیپ GG در موقعیت 137- و نیز ژنوتیپ CC در همین موقعیت در مبتلایان دیابت نوع I دارای اختلاف معنی داری نسبت به افراد سالم بود و دو آلل دارای نوکلئوتیدهای C و G با افزایش میزان بیان IL18 همراه بوده و در پاتوژنز بیماری نقش مهمی دارند.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم ژن IL18، دیابت نوع I، IL18، سایتوکاین
  • محسن محمدی، علی میرجلیلی، غلام رضا حبیبی، شیرزاد فلاحی، عبدالفتاح صراف نژاد، افشار اعتمادی، سید مهدی بوترابی صفحه 25
    زمینه و هدف
    آنتی بادی های علیه dsDNA به صورت فراوان در سرم بیماران لوپوس اریتماتوس سیستمیک وجود دارد امروزه کیت های تجاری الایزا از DNAها و اتصال گرهای مختلف DNA برای جداسازی آنها استفاده می کنند. این مطالعه به منظور ارزیابی دو منبع مختلف DNA و نیز دو نوع ماده اتصال گر مختلف DNA در سنجش الایزا صورت گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه DNA اشریشیا کلی (25922ATCC) و تیموس گوساله را با درجه خلوص بالا استخراج گردید و به عنوان آنتی ژن جهت کوتینگ و از دو ماده پلی-ال-لیزین و Methylated- BSA جهت پیش کوتینگ مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفتند. جهت تعیین حساسیت و ویژگی از نمونه های سرمی از بیماران لوپوس اریتماتوس سیستمیک و افراد سالم اهدا کننده خون در مقایسه با تست ایمنوفلورسانس (IF) و کیت تجاری استفاده گردید با استفاده از نرم افزار SPSS ویراست 15 و آزمون McNemar به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که Methylated- BSA واکنش غیر اختصاصی بسیار کمتری نسبت به پلی-ال-لیزین دارد همچنین حساسیت و ویژگی الایزا با DNA تیموس گوساله در مقایسه با تست ایمنوفلورسنس (IF) و کیت تجاری الایزا به ترتیب 80%، 88% و 100%، 98% به دست آمد و الایزا با DNA اشریشیا کلی در مقایسه با تست ایمنوفلورسنس (IF) و کیت تجاری الایزا به ترتیب 73%، 69%، 85% و 79% به دست آمد.
    نتیجه گیری
    DNA تیموس گوساله بالقوه منبع آنتی ژن مفیدی جهت جداسازی آنتی بادی های علیه dsDNA توسط آزمون الایزا است. همچنین استفاده از Methylated- BSA می تواند نقش موثری در کاهش واکنش های غیراختصاصی نسبت به پلی- ال- لیزین داشته باشد.
    کلیدواژگان: لوپوس اریتماتوس سیستمیک، آنتی بادی های علیه DNA، الایزا
  • علی ملکی، کامران منصوری، منوچهر میرشاهی، علی اکبر پورفتح الله، محمد اکرمی صفحه 33
    زمینه و هدف
    پلاسمینوژن توسط یک سری فعال کننده ها (PAs) به آنزیم فعال پلاسمین تبدیل می شود و نقش خود را که انحلال لخته فیبرینی است به انجام می رساند. سیستم فیبرینولیز همچنین در فرآیند آنژیوژنز نیز دارای نقش اساسی می باشد. فعالیت سیستم فیبرینولیز از طریق پروتئولیز با واسطه فیبرین، مهاجرت و تهاجم سلولی را کنترل می کند. به علاوه آنزیم پلاسمین رشد تومور و متاستاز را تنظیم می کند. آنتی بادی های منوکلونال به عنوان ابزارهای بیولوژیک کارآمد نقش مهمی را در تحقیقات بنیادین ایفاء می کنند.
    روش بررسی
    نخست به روش های مختلف چشمی، سنجش کمی قطعات DD/E به روش D- دایمر و استفاده از سوبسترای کروموژنیک S-2251 (روش الیزا)، تاثیر آنتی بادی ها بر فعالیت سیستم فیبرینولیز در حضور فعال کننده ها بررسی شد. در مرحله بعد اثر آنتی بادی ها بر فرآیند آنژیوژنز در یک مدل رگزایی در شرایط آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان داد که آنتی بادی MC2B8 که مهارکننده فعالیت پلاسمینوژن در حضور فعال کننده های پلاسمینوژن است، بر فرآیند رگزایی نیز اثر مهاری دارد. A1D12 که یک آنتی بادی علیه بخش N- ترمینال پلاسمینوژن است علاوه بر تسریع فعالیت سیستم فیبرینولیز در حضور فعال کننده ها، باعث فعال شدن فرآیند آنژیوژنز در شرایط آزمایشگاهی می شود.
    نتیجه گیری
    تشکیل پلاسمین یک مرحله کلیدی در تهاجم و مهاجرت سلول های اندوتلیال جهت تشکیل عروق خونی است. پلاسمین به طور مستقیم توسط تجزیه ماتریکس فیبرینی و دیگر ماتریکس ها و به طور غیرمستقیم توسط فعال کردن ماتریکس متالوپروتئازها و فاکتورهای رشد رگزایی در رگزایی نقش دارد. بر طبق نتایج آزمایشگاهی به دست آمده آنتی بادی های منوکلونال MC2B8 و A1D12 در یک حالت وابسته به دوز در این فرایند نقش دارند.
    کلیدواژگان: سیستم فیبرینولیز، آنژیوژنز، پلاسمینوژن، آنتی پلاسمینوژن منوکلونال آنتی بادی
  • روشنک آهنی، پوپک درخشنده پیکر، رضا رئوفیان، منصور حیدری * صفحه 42
    زمینه و هدف

    لوسمی یکی از شایع ترین انواع سرطان در کودکان می باشد. لوسمی حاد لنفوسیتی T حدود 15% لوسمی ها را در بر می گیرد. شناسایی تغییرات ژنتیکی مرتبط با لوسمی با توجه به پیشرفت های گسترده در زمینه سیتوژنتیک مولکولی و نیز به کارگیری تکنیک های ژنتیک مولکولی بهبود یافته است. تعیین این تغییرات ژنتیکی می تواند پیشگویی کننده دقیق نتایج بالینی باشد. این ملاحظات بر نیاز اساسی برای به کارگیری یک روش شناسایی سریع تغییرات ژنتیکی در این ناهنجاری ها تاکید می کنند.

    روش بررسی

    در این مطالعه سیستم (RT-PCR) Multiplex Reverse Transcription برای غربالگری سه فاکتور رونویسی سرطان زا با نام های TLX3/HOX11L2، TLX1/HOX11، TAL1/SCL که در لوسمی لنفوبلاستیک نوع T بسیار مهم می باشند، به کار گرفته شده است.

    یافته ها

    با استفاده از تکنیک Multiplex RT-PCR در نمونه ای که حاوی مجموعه ای از cDNA سه رده سلولی HPB-ALL، Peer و K562 می باشد، شناسایی همزمان سه انکوژن TLX3/HOX11L2، TLX1/HOX11 و TAL1/SCL، که به ترتیب در رده های سلولی فوق بیان می شوند، صورت گرفت.

    نتیجه گیری

    روش Multiplex RT-PCR را می توان به عنوان ابزار مهمی برای کامل کردن روش های سیتوژنتیک در غربالگری بیماران مبتلا به لوسمی حاد نوع T باشد و خصوصیات سلول های لوسمیک را با سرعت و کارایی بالایی و نیز هزینه ای بسیار کمتر تعیین نماید. برای این آزمایش نیازی به نمونه مغز استخوان نیست و از خون محیطی می توان استفاده کرد و روند پیشرفت درمان را با بررسی خون محیطی از نظر بیان این انکوژن ها بررسی کرد. علاوه بر این به متخصصین مربوطه این امکان را می دهد که نه تنها در حداقل زمان ممکن از وضعیت درمان آگاهی یابد بلکه عوارض جانبی را با به کارگیری درمان مناسب کاهش دهد.

    کلیدواژگان: Multiplex RT، PCR، T، ALL، انکوژن، لوسمی، سلول
  • سید رضا یحیی زاده، داراب مهربان، سید حمیدالله غفاری*، کامران علی مقدم، اردشیر قوام زاده، غلامحسین نادری، سید مجید کاظمینی، مهرناز راسته صفحه 49

    کانسر مثانه دومین کانسر شایع دستگاه ادراری تناسلی و دومین بدخیمی شایع مردان میانسال و مسن می باشد. کانسر مثانه نهمین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان می باشد در مردان 3% مرگ های ناشی از سرطان و در زنان 5/1% آن را کانسر مثانه باعث می شود. تکنیک اصلی برای تشخیص و درمان ضایعات سطحی مثانه روش های اندوسکوپیک شامل سیستوسکوپی و رزکسیون ترانس یورترال (TUR) می باشد. از آنجایی که حدود دوسوم این کانسرها عود می کنند، استراتژی دقیق و قابل اعتمادی باید برای پایش بیماران تدوین گردد. به طور سنتی ترکیب سیستوسکوپی و سیتولوژی ادرار برای این منظور به کار می رود که هر سه ماه برای 18 تا 24 ماه اول پس از تشخیص، سپس هر شش ماه برای دو سال آینده و پس از آن سالانه انجام می شوند. در عمل تنها 40% بیماران از پروتکل استاندارد پایش بیماری تبعیت می نمایند.

  • محمدحسین حریرچیان، نرگس کریمی، یاشار عبداللهی، لیلا هاشمی چلاوی صفحه 55
    بیماری مالتیپل اسکلروزیس Multiple Sclerosis یک اختلال از دست دهنده میلین در سیستم عصبی مرکزی می باشد که با شیوع قابل توجه در بین افراد جوان بروز می کند. در اغلب موارد لااقل در ابتدای بیماری سیر آن به صورت عود کننده و بهبود یابنده می باشد. از سال ها قبل، برای شناسایی درگیری مسیرهای حسی و حرکتی در بیماران مالتیپل اسکلروز از پتانسیل های برانگیخته بینایی، سوماتوسنسوری و شنوایی- ساقه مغزی استفاده می شده است. پاتولوژی بیماری عمدتا تخریب میلین می باشد که می تواند سبب کندی هدایت عصب و نارسایی انتقال ایمپالس گردد و به صورت اختلال در پتانسیل های برانگیخته مزبور شناسایی گردد. اگر چه توافق کلی وجود دارد که این پتانسیل های برانگیخته می توانند سلامت یا اختلال در مسیرهای عصبی مربوطه را ارزیابی نمایند، ولی مفید بودن استفاده از هر سه روش با هم در بیماران مورد بحث است
  • شیرین نیرومنش، مریم محبی صفحه 60
    گلبول های قرمز هسته دارNucleated Red Blood Cell اریتروسیت های نابالغی هستند که به صورت اولیه در مغز استخوان جنین در پاسخ به اریتروپویتین تولید شده و به عنوان پیش ساز ریتکولوسیت و اریتروسیت رسیده ذخیره می شوند. NRBC در خون محیطی نوزادان طبیعی تازه متولد شده سالم وجود دارد و در مدت کوتاهی پس از تولد از جریان خون پاک می شوند. محرک های حاد و مزمن بسیاری، باعث افزایش تعداد NRBC های در گردش خون می شوند که این افزایش می تواند به علت افزایش فعالیت خون سازی و یا تخلیه سریع منابع ذخیره در مغز استخوان باشد. افزایش تعداد NRBC اغلب به علت پره ماچوریتی، افزایش خون سازی به دنبال بیماری های مزمن، استرس حادی که منجر به آزاد شدن NRBC ها از مغز استخوان می شود و هیپوکسی پس از تولد می باشد. افزایش بیش از حد آن می تواند بدون علت نیز باشد
  • مسعود اسلامی، مریم مهر پویا، بهروز برومند، سپیده سیفی صفحه 65
    اسید اوریک Uric acid محصول نهایی متابولیسم پورین در انسان است. غلظت سرمی این ماده به طور اساسی مرتبط با میزان متابولیسم پورین و کارآیی کلیرانس کلیوی آن می باشد. بنابراین مقادیر قابل توجهی از اسید اوریک در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مرحله انتهایی تجمع می یابد. مطالعات متعددی نشان داده است که اسید اوریک به عنوان عامل خطر مستقل برای بیماری های قلبی عروقی در جمعیت عمومی است. هرچند که نقش و مکانیسم این عامل به درستی شناخته نشده است. برخی از مطالعات نیز رابطه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را با اسید اوریک سرم نشان داده اند. در این تحقیق اسید اوریک سرم بیماران کاندید پیوند کلیه مورد مطالعه قرار گرفته و رابطه آن با بیماری عروق کرونر و نیاز به درمان رواسکولاریزاسیون بررسی شده است. این مطالعه به صورت یک مطالعه مقطعی Cross sectional و در طی سال های 85 و 86 در بیمارستان های امام خمینی و پارس انجام شده است
  • سعید طالبیان، غلامرضا علیایی، سحر موسوی قمی صفحه 70
    در حدود 65% علت مرگ های جنین و نوزاد طبیعی به علت نارس بودن نوزاد می باشد. در کودکان نارسی که زنده می مانند، شیوع عوارض حاد و طولانی مدت بیشتر می باشد. درمان حاد اولیه جهت زایمان زودرس شامل انواع داروها با گروه های مختلف دارویی می باشد. بیمارانی که زایمان زودرس آنها متوقف می شود در خطر بیشتری برای عود زایمان زودرس می باشند ولی ارزش درمان با توکولیتیک نگهدارنده بعد از توقف حاد زایمان زودرس در افزایش طول مدت بارداری یا بهتر کردن پیش آگهی مورد سوال می باشد. هنوز تاثیر توکولیتیک نگهدارنده بعد از مهار موفق زایمان زودرس مورد توافق همگانی نیست. این مسئله محدود به استفاده از داروی خاصی نمی باشد و اطلاعات موجود برای تربوتالین، سولفات منیزیم و مهار کننده های کانال کلسیم صادق می باشد. نتایج متا آنالیز انجام شده از درمان با توکولیتیک های نگهدارنده به دنبال درمان موفق زایمان زودرس حمایت نمی کند
  • محمدنقی طهماسبی، مصطفی شاهرضایی، محمدحسن کاسب، آرش متقی صفحه 76
    لیگامان صلیبی قدامی Anterior Cruciate Ligament یک عنصر اکستراسینویال بوده و فیبروبلاست ها در نوسازی و نگهداری مداوم آن دخیل هستند. این لیگامان در جلوگیری از چرخش (روتاسیون) بیش از حد تیبیا و زاویه دار شدن به دو جهت واروس و والگوس نیز دخالت دارد. پارگی لیگامان صلیبی قدامی زانو به عنوان یک عارضه شایع ناشی ورزش و یکی از شایع ترین علل نیاز به درمان زانو در جوانان محسوب می شود. پارگی ACL موجب کاهش پایداری زانو می شود همچنین این عارضه می تواند مشکلاتی در زمینه کارآیی ورزشی فرد بیمار ایجاد کند، خطر ضایعات بعدی مینیسک را افزایش دهد و خطر دژنراسیون زودرس مفصل زانو را افزایش دهد. هدف اصلی از بازسازی ACL، ایجاد پایداری در زانو است. برای رسیدن به این هدف و به حداقل رساندن عوارض محل برداشت تاندون، محققین تاکنون از روش های زیادی استفاده نموده اند.
  • سید محمدرضا مرتضوی زاده، محمد باقر اولیا*، گلبرگ مهرپور صفحه 83

    سندروم دیستروفی سمپاتیکی واکنشیReflex Sympatethic Dystrophic Syndrome بیماری است که با درد، تورم، تغییرات تروفیک و اختلالات وازوموتور در اندام ها مشخص می شود. افزایش تعریق و تغییرات در رشد مو و ناخن نیز در مراحلی از بیماری رخ می دهد و اغلب شرح حالی از تروما قبل از آن وجود دارد. انفارکتوس حاد قلبی، حوادث عروقی مغز و داروهایی مثل فنی توئین، فنوباربیتال و غیره نیز می توانند از علل ایجاد کننده آن باشند. اسامی متفاوتی از قبیل آتروفی سودک، آلگودیستروفی، کازالژیا، سندرم دست شانه و غیره برای این بیماری به کار رفته است. در سال 1994 جمعیت بین المللی مطالعه درد International Association Study of Pain اصطلاحComplex Regional Pain Syndrome را جایگزین RSDS و کازالژیا نمود. CRPS به دو نوع CRPS Ι و CRPS ΙΙ تقسیم می شود که نوع Ι آن بجای RSDS به کار می رود.

|
  • Noori Daloii Mr, Ebrahimzadeh Vesal E Page 1

    The prostate is a small gland located below the bladder and upper part of the urethra. In developed countries prostate cancer is the second common cancer (after skin cancer), and also the second leading cause of cancer death (after lung cancer) among men. The several studies have been shown prostate cancer familial aggregation. The main reason for this aggregation is inheritance included genes. The family history is an important risk factor for developing the disease. The genes AR, CYP17, SRD5A2, HSD3B1 and HSD3B2 are all intimately involved in androgen metabolism and cell proliferation in the prostate. Each shows intraspecific polymorphism and variation among racial-ethnic groups that is associated

  • Bakhtiarian A., Behzadmehr R., Pousti A., Hosseini Mj, Najar F. Sabzeh-Khah S Page 15
    Adenosine receptors play an important role in the treatment of paroxysmal supraventricular tachycardia in cardiovascular system. This effect is through interaction with A1 type of G-protein-coupled adenosine receptors. The effect of N6-cyclopentyladenosine (CPA), an A1-selective adenosine agonist, was studied on ouabain-induced toxicity in spontaneously beating isolated guinea pig atria. In the beginning the isolated guinea pig atria were mounted on the organ bath containing. In the beginning the isolated guinea pig atria were mounted on the organ bath containing modified krebs and contractile responses in the four groups (shame, CPA, ouabain, CPA- ouabain) were measured
  • Massoud A., Sheikh Bahai N., Massoud M., Salehi E., Massoud Ah, Vojgani M., Rajab A Page 20
    Type I diabetes is an autoimmune disease characterized by T-cell Mediated destruction of pancreatic β-cells. A variety of environmental, genetic and Immunologic factors are involved in the development of the disease. IL18 is a cytokine secreted by macrophage and monocytes and play an important role in the pathogenesis of diabetes Type I through inducing IFN-γ production. It is shown to be strongly associated with the development of diabetes in NOD mice. It is also shown to have increased level in the subclinical stage of diabetes mellitus (type 1). Genetic polymorphisms in the IL-18 gene influence production and secretion of cytokine and are considered as a risk factor in auto-Immune diseases
  • Mohammadi M., Mirjalili A., Habibi Gh, Falahi Sh, Sarafnejad A., Eatemadi A., Boutorabi Sm Page 25
    Anti-dsDNA antibodies frequently found in the sera Systemic Lupus Erythematosus patients, particularly in active disease stage. Nowadays exploit different eukaryotic and prokaryotic dsDNA as antigen source and different reagents as binder. The aim of this study to compared two dsDNA different sources and tow different kinds of reagents for binder in ELISA test. In this study bacterial genomic DNA from E.coli (ATCC 25922) and genomic DNA from calf thymus extracted with high purity and were used as antigens for IgG anti-dsDNA detection by ELISA
  • Maleki A., Mansouri K., Mirshahi M., Pourfatholah Ak, Akrami M Page 33
    Plasminogen has a central role in fibrinolyrtic system can activate through various activators (PAs) to its active form plasmin and perfoem its vital function that is fibrin clot lysis. Furthermore the fibrinolyrtic system plays a major role in angiogenesis. The fibrinolyrtic system activation control cell migration and invasion. In addition to this, plasmin regulates tumor growth. Monoclonal antibodies, as biological tools, play an important role in basic researches. In the first step the effects of antibodies on the activation of fibrinolyrtic system with PAs were evaluated with several methods including
  • Ahani R., Derakhshandeh Peykar P., Raoofian R., Heidari M Page 42

    Leukemia is one of the most common pediatric malignancies. T-cell Acute Lymphoblastic Leukemia (T-ALL) accounts for 15% of hematopoetic cancers. It has been well understood that identification of genetic alterations associated with leukemias is very critical. The molecular genetic techniques have promoted the identification of leukemia-associated genetic changes that may characterize the most accurate predictors of clinical outcome. These considerations reinforce the requirement for rapid identification of the abnormalities. Multiplex RT-PCR, a highly sensitive and specific method applied to screen simultaneously three most frequent transcription factors, TLX1/HOX11, TLX3/HOX11L2

  • Yahyazadeh Sr, Mehraban D., Ghaffari Sh, Alimoghadam K., Ghavamzadeh A., Naderi Gh, Kazemeyni Sm, Rasteh M Page 49

    Transitional Cell Carcinoma (TCC) of bladder is the second most common urogenital malignancy and because of its high rate of recurrence (two third of tumors recur) vigilant surveillance is necessary. There have been a lot of efforts to find a proper biomarker for detecting urothelial cancers because available methods are expensive and invasive (like cystoscopy) or have a low degree of sensitivity. Urothelial malignancies, like other cancers tend to express a large amount of telomerase. The aim of this study was to evaluate the possible application of voided urine human telomerase reverse transcriptase (hTERT) mRNA assay in detecting low-grade bladder carcinoma in comparison with urine cytology

  • Harirchian Mh, Karimi N., Abdollahi Y., Hashemi Chalavi L Page 55
    Visual, brain stem auditory and somatosensory evoked potentials (EPs) have been traditional paraclinical tests to evaluate the competency of sensory tracts in MS patients. It seems that only one of these EPs could be sufficient, at least as a screening test. The objective of this paper is to evaluate the frequency of these three evoked potentials in definite MS patients. This descriptive cross-sectional study involved was 25 definite relapsing remitting MS patients who referred to our university hospital. Twenty five individuals from normal population without any neurologic, visual, auditory or sensory disorders have been evaluated as well to determine the standard values in our electrophysiology lab
  • Niroumanesh Sh, Mohebi M Page 60
    Previous studies have suggested the presence of a relationship between the increase of Nucleated RBC (NRBC) and the duration and intensity of asphyxia. The purpose of this study was to evaluate the relationship of fetal heart rate pattern and the number of NRBC’s in umbilical cord blood sample at birth. We enrolled 322 pregnant women with healthy, term fetuses who referred to Mirza Kouchak Khan Hospital for pregnancy termination in 2005 in a case-control study. All patients underwent continuous FHR monitoring and based on their FHR pattern, they were divided into two groups with normal FHR pattern and at least one abnormality in FHR pattern including absence of beat to beat variability
  • Eslami M., Mehrpooya M., Broumand B., Seifi S Page 65
    Uric acid as a final product of purine metabolism has a role of risk factor for cardiovascular disease with less clear mechanism in general population. The aim of this study was Assessing and finding association between uric acid levels and CAD as a risk factor in renal transplant candidates and if we can predict need to revascularization according to uric acid level as an important measure. This is a cross-sectional study that has been studied since April 2007 up to December 2008, in imam Khomeini and pars hospitals in Tehran
  • Talebian S., Olyaei Gr, Moosavi Ghomi S Page 70
    The long-term effects of poliomyelitis are known in many of countries. In despite of one accrue title for these signs and symptoms; there are similarity aspects in patient's problems. In the signs of explained, absence of strength and endurance, musculoskeletal difficulties, respiratory dysfunction, sleep disorders are more generalized. Prevalence of post polio syndrome (PPS) is aim of this study. 150 subjects with history of poliomyelitis (80 male and 70 female) in Tehran city contributes in this study and complete question forms. Muscle pain was reported in 88% of subjects. Thigh muscle weakness was at 42/28%, also muscle spasm indicated at 66%. Recurrent falling of subjects appeared in 74/7%
  • Tahmasebi Mn, Shahrezaee M., Kaseb Mh, Motaghi A Page 76
    Anterior Cruciate Ligament (ACL) is one of the main knee stabilizing ligaments. Because of high incidence of ACL tearing especially in young athletes its reconstruction is very important. The aim of this study was to evaluate short-term results of anterior cruciate ligament ruptures using four strand hamstring auto graft and Bone patellar tendon autograph. The study group included 96 patients (3 female and 93 male) with ACL teared who had been referred to our center in 5 years period (2002-2007). The subject which were Accessed in this study included meniscal injury concomitant chondral injury, determine the most common cause of ACL tearing, comparision of IKDC and lysholm score in all patients before
  • Mortazavizadeh Sm R., Owlia M. B, Mehrpoor G Page 83

    Reflex Sympathetic Dystrophy Syndrome (RSDS) is a rarely described complication which characterized by pain, edema, movement and vasomotor disorders, trophic changes in the skin and patchy demineralization of bone in extremities. There are numerous risk factors such as trauma, surgery, myocardial infraction and drugs. Cyclosporine (CsA) is one of the drugs which can induce RSDS. Herein we described a 33- years old man (known case of ALL) with severe painful and edematous extremities, which was being treated with cyclosporine because of Graft Versus Host Disease (GVHD)