فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و ششم شماره 12 (پیاپی 96، اسفند 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/12/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مهرداد محمد پور، محمود جباروند بهروز صفحه 863
    از آنجا که پاسخ بافت های زنده به جراحی های مختلف همراه با درجات متغیری از ترمیم بافت به صورت جایگزینی Replacement با ایجاد بافت جدید ولی متفاوت از بافت اولیه و نوسازی Regeneration با ایجاد بافت جدید مشابه بافت اولیه همراه می باشد و تنظیم این پاسخ های طبیعی نقش بسیار مهمی در موفقیت طولانی مدت جراحی انجام شده دارد استفاده از داروهای آنتی فیبروتیک و آنتی متابولیت ها روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از میان این داروها میتومایسین -C و 5-FU به عنوان دو داروی آنتی پرولیفراتیو اصلی در چشم پزشکی مورد توجه و استفاده فزاینده ای قرار گرفته اند. عمده کاربرد این داروها در جراحی های فیلترینگ جهت کنترل فشار داخل چشمی، جراحی های رفرکتیو با لیزر اگزایمر جهت اصلاح عیوب انکساری چشم، جراحی های بیماری های سطحی چشم (مثل ناخنک و نئوپلاسم های ملتحمه) می باشد. در این مقاله سعی می شود مکانیسم عملکرد این داروها، کاربرد ویژه و میزان مورد نیاز و عوارض آنها در حیطه های متفاوت چشم پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: میتومایسین، C، 5، FU، جراحی فیلترینگ، چشم پزشکی، لیزیک
  • تاثیر ایزوسورباید دی نیترات بر میزان تولید فاکتور رشد اندوتلیال عروق توسط رده های سلولی لوسمیک در شرایط in vitro
    فاطمه حاجی قاسمی، عباس میرشفیعی صفحه 872
    زمینه و هدف
    فاکتور رشد اندوتلیال عروق، نقش میتوژنیک برای سلول های اندوتلیال داشته و یک واسطه مهم آنژیوژنز در In vivo می باشد. ایزوسورباید، یک دهنده نیتریک اکساید بوده و علاوه بر اینکه یک داروی ایده ال و متداول برای درمان بیماری های قلبی است، در مدل های حیوانی موجب مهار آنژیوژنز، رشد و متاستاز تومور می گردد. پدیده آنژیوژنز در بیماران لوسمیک نقش بسیار مهمی دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر ایزوسورباید بر تولید فاکتور رشد اندوتلیال عروق توسط چند رده سلولی لوسمیک می باشد.
    روش بررسی
    رده های سلولی لوسمیک MOLT-4 وT-Cells JURKAT و U937 (منوسیت)، در محیط کشت حاوی RPMI 1640 و 10%FCS کشت و تکثیر داده شدند. سپس سلول ها در شرایط رشد ابتیمم به گروه های کنترل و تست تقسیم شده و در مجاورت غلظت های 4-10 ×4 - 7 -10×4 مولار از داروی ایزوسورباید دی نیترات در حضور یا عدم حضور PMA ng/ml25 به مدت 24 ساعت انکوبه شدند. سوپرناتانت محیط کشت سلول ها جمع آوری و غلظت فاکتور رشد اندوتلیال عروق، با استفاده از کیت تجاری آنزیم- ایمونواسی مربوط به کمپانی R&D به روش الیزا اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میزان فاکتور رشد اندوتلیال عروق تولید شده توسط رده های سلولی لوسمیک مورد مطالعه، در حضور غلظت های مختلف ایزوسورباید تفاوت معنی داری با گروه کنترل نشان نداد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه ایزوسورباید تاثیر معنی داری بر میزان تولید فاکتور رشد اندوتلیال عروق در رده های سلولی لوسمیک نشان نداد. به نظر می رسد مکانیسم مهار آنژیوژنز توسط ایزوسور باید غیر وابسته به فاکتور رشد اندوتلیال عروق بوده و احتمالا مکانیسم یا مکانیسم های دیگری در این مسئله دخالت دارند.
    کلیدواژگان: دهنده نیتریک اکساید، فاکتور رشد اندوتلیال عروق، رده سلولی لوسمیک، ایزوسورباید دی نیترات
  • آزاده میرفیض اللهی، شیرین فریور، محمد مهدی آخوندی، محمدحسین مدرسی، مهشید حجت، محمدرضا صادقی صفحه 878
    زمینه و هدف
    ایزوآنزیم GSTM و GSTP آنزیم گلوتاتیون S-ترانسفراز در سطح اسپرم انسان وجود دارند که در محافظت علیه استرس اکسیداتیو نقش دارد. هدف این مطالعه بررسی پلی مورفیسم ژن GSTP1 و GSTM1 و ارتباط آن با فعالیت آنزیم گلوتاتیون S-ترانسفراز و پارامترهای اسپرمی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه روی 95 مرد مبتلا به الیگوآستنو تراتواسپرمی و 26 مرد نورمواسپرمی انجام گردید. آنالیز مایع منی بر اساس روش استاندارد WHO برای هر دو گروه انجام گرفت.پس از استخراج DNA ژنومی خون با استفاده از روش Salting out، پلی مورفیسم ژن GSTM1 با استفاده از Multiplex-PCR و پلی مورفیسم ژن GSTP1 به کمک روش PCR-RFLP بررسی گردید. سپس فعالیت آنزیم گلوتاتیون S-ترانسفراز در سطح اسپرم اندازه گیری شد.
    یافته ها
    فراوانی ژنوتیپ نول GSTM1 در گروه مورد و کنترل به ترتیب 1/52% و 8/53% بود. اختلاف فعالیت آنزیم گلوتاتیون S-ترانسفراز بین دو ژنوتیپ مثبت و نول GSTM1 در دو گروه معنی دار نبود. نتایج پلی مورفیسم ژن GSTP1 نشان داد همه نمونه های مورد بررسی دارای ژنوتیپ Ile/Ile در کدون 105 می باشند. فراوانی ژنوتیپ هموزیگوت Ala/Ala) 114 (، هتروزیگوت (Ala/Val 114)، هموزیگوت (Val/Val114) ژن GSTP1 در گروه الیگوآستنوتراتواسپرمی به ترتیب 1/81% و 9/17% و 1/1% و در گروه نورمو اسپرمی به ترتیب 5/88% و 5/11% و صفر بود.
    نتیجه گیری
    فقدان فعالیت آنزیمی مربوط به ژنوتیپ نول GSTM1 تاثیری بر پارامترهای اسپرمی و میزان فعالیت آنزیمی ندارد که ممکن است به دلیل فعالیت جبرانی سایر ایزوزیم های موجود در سطح اسپرم از جمله GSTP1 باشد که خود می تواند مربوط به افزایش بیان ژن GSTP1 در مواجهه با استرس اکسیداتیو باشد.
    کلیدواژگان: گلوتاتیون S، ترانسفراز، پلی مورفیسم GSTM1، پلی مورفیسم GSTP1، ناباروری مردان
  • فرناز آموزگار هاشمی، فاطمه زاهدی، فرشید فرهان، بیتا کلاغچی، نیلی مهرداد، پیمان حداد صفحه 888
    زمینه و هدف
    از آنجا که عمدتا درمان سرطان سرویکس با رادیوتراپی اکسترنال و براکی تراپی به روش پرتودهی با دوز کم (LDR) انجام می شود و در انستیتوکانسر بیمارستان امام به علت عدم امکان بستری طولانی مدت و مراقبت های شبانه روزی مورد نیاز توسط پرستاران و جهت کاهش هزینه های درمان با دوز کم (LDR) بیماران را با تعدیل دوز به روش پرتودهی با دوز متوسط (MDR) درمان می کنیم. هدف این مطالعه آینده نگر بررسی نتایج این درمان در انستیتوکانسر بیمارستان امام می باشد.
    روش بررسی
    ما تعداد 140 بیمار مبتلا به سرطان سرویکس را از تاریخ فروردین 1384 لغایت تیر 1386 که به بخش رادیوتراپی انکولوژی انستیتو کانسر تهران مراجعه کرده بودند و اندیکاسیون رادیوتراپی داشتند را تحت رادیوتراپی اکسترنال با دوز 64-44 گری به کل لگن و سپس براکی تراپی MDR با دوز ریت 3/0±2/2 گری در ساعت با دوز کلی 30-8 گری قرار دادیم. براکی تراپی با اپلیکاتورهای تاندم اوویید با اوویید در فاصله 112-0 روز بعد از خاتمه رادیوتراپی اکسترنال با دوز در هر جلسه Gy 15-8 به نقطه A در یک یا دو جلسه بر حسب مرحله بیماری تجویز شد.
    یافته ها
    تعداد 121 بیمار به مدت متوسط 18 ماه (39-9) جهت پی گیری مراجعه کردند، عود لوکال در گروه جراحی و ادجوانت رادیوتراپی (11%)54/6 و در گروه پیشرفته تر که رادیکال رادیوتراپی شده بودند (25%)65/16 و در کل (19%)121/23 بود. انسیدانس عوارض رکتال در بیماران مورد مطالعه (10%)121/12 و عوارض مثانه (13%)121/23 بوده است که عارضه گرید بالا فقط در یک بیمار که رادیکال رادیوتراپی شده بود به صورت عارضه گرید III مثانه دیده شد. طبق این مطالعه بقای بدون بیماری (DFS) و کلی سه ساله به ترتیب 73% و 92% به دست آمد که در کل مرحله بیماری (007/0=p) و زمان کلی درمان (05/0=p) بیشترین اثر را روی آن داشتند.
    نتیجه گیری
    EBRT و براکی تراپی MDRبا 20% کاهش دوز در مقایسه با LDR می تواند از نظر کنترل لوکال و عوارض دیررس رکتال و مثانه قابل مقایسه باشد و این روش در شرایطی که امکان درمان LDR وجود ندارد تکنیک قابل قبولی است.
    کلیدواژگان: سرطان سرویکس، رادیوتراپی، براکی تراپی، پرتو دهی با دوز متوسط (MDR)
  • فرید آزموده اردلان، سپیده سالکی، حمیدرضا افتخاری صفحه 894
    زمینه و هدف
    تشخیص بعد از مرگ انفارکت میوکارد در مراحل اولیه از موارد پیچیده پزشکی قانونی می باشد. روش های معمول بررسی هیستوپاتولوژیک قلب شامل بررسی ماکروسکوپی نمونه و میکروسکپی اسلایدهایی که به روش H&E رنگ آمیزی شده اند، اغلب کمک کننده نمی باشند.
    روش بررسی
    به منظور دستیابی به روشی قابل اطمینان و نسبتا ساده، در این مطالعه از مارکر تروپونین T قلبی به روش ایمنوهیستوشیمی بر روی 67 اتوپسی قلب در بخش پاتولوژی سازمان پزشکی قانونی کشور استفاده شده است. موارد به سه گروه بدین شرح تقسیم شدند: گروه مثبت شامل مواردی با تشخیص قطعی انفارکت میوکارد به عنوان علت مرگ، گروه مرگ غیرقلبی و بالاخره گروه مشکوک که شامل مواردی می باشد که به احتمال قریب به یقین علت مرگ انفارکت میوکارد در مراحل اولیه است لیکن بررسی های هیستوپاتولوژیک معمول شواهد قطعی به نفع آن را نشان نمی دهد.
    یافته ها
    با استفاده از روش پیشنهادی ما، این تست در 19 مورد از 22 مورد گروه مثبت (4/86%)، هیچکدام از 17 مورد منفی (ویژگی 100%) و 15 مورد از 28 مرد مشکوک (6/53%) نتیجه مثبت نشان داد.
    نتیجه گیری
    با استفاده روتین از این روش حساسیت روش های معمول هیستوپاتولوژی در تشخیص بعد از مرگ انفارکت میوکارد افزایش پیدا می کند.
    کلیدواژگان: تروپونین T قلبی، انفارکت میوکارد، ایمنوهیستوشیمی، مرگ ناگهانی قلبی
  • نرگس ایزدی مود، محمدرضا دهدشتی، زهرا افتخار، سیدعلی احمدی صفحه 900
    زمینه و هدف
    با توجه به اهمیت سرطان دهانه رحم در خانم ها و تشخیص زودرس آن و همچنین حساسیت پایین تست پاپ اسمیر معمولی در غربالگری این بیماری، در سالیان اخیر تلاش فراوانی جهت یافتن تست مناسب تر انجام شده است. تست های سیتولوژی در محیط مایع (Liquid-based cytology) در اکثر مطالعات به عنوان روشی که باعث بهبود کیفیت تست می شود معرفی شده است. مواردی از جمله کاهش نمونه های ناکافی و افزایش حساسیت در تشخیص ضایعات بدخیمی و پیش بدخیمی از مزایای این روش است. مقایسه پاپ اسمیرهای معمولی و سیتولوژی در محیط مایع با استفاده از مواد و روشprep Liquid از نظر کفایت نمونه و تشخیص سلول سنگفرشی آتیپیک در این مطالعه انجام شد.
    روش بررسی
    در این بررسی آینده نگر، بر روی 289 خانم مراجعه کننده به بخش کولپوسکپی بیمارستان میرزا کوچک خان در فاصله زمانی بهمن 84 تا اسفند 85 به طور همزمان هر دو تست پاپ اسمیر معمولی و سیتولوژی در محیط مایع (Split-sample study) و نتایج این تست ها از نظر کفایت نمونه و تشخیص سلول سنگفرشی آتیپیک مورد مقایسه قرار گرفتند. تست سیتولوژی در محیط مایع به روش دستی و مطابق با پروتکل و روشprep Liquid انجام شد و اسمیرها بر اساس سیستم Bethesda 2001 گزارش گردیدند.
    یافته ها
    در روش پاپ اسمیر معمولی، موارد با عدم کفایت نمونه 24 مورد (5%) بود، در حالی که در روش Liquid prep 66 مورد (8/22%) اسمیر با عدم کفایت نمونه وجود داشت که این افزایش موارد ناکافی از لحاظ آماری معنی دار بود. تعداد موارد سلول سنگفرشی آتیپیک در تست پاپ اسمیر معمولی پنج مورد (8/1%)، در حالی که در روشprep Liquid شش مرد (1/2%) بود که این افزایش موارد تشخیص سلول سنگفرشی آتیپیک در روشprep Liquid از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    در این متد سیتولوژی در محیط مایع که به روش دستی مطابق با روشprep Liquid انجام گرفت، نسبت به روش معمولی موارد unsatisfactory به طور معنی داری از نظر آماری، افزایش نشان داد در حالی که افزایش موارد تشخیص سلول سنگفرشی آتیپیک در روشprep Liquid نسبت به روش معمولی از نظر آماری معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: پاپ اسمیر معمولی، کفایت نمونه، پاپ اسمیر در محیط مایع، ASC
  • حسن رادمهر، حسن تاتاری *، مهرداد صالحی، علیرضا بخشنده صفحه 907
    زمینه و هدف

    استفاده از پریکارد خود بیمار جهت تقویت خطوط آناستوموز در بیمارانی که نیازمند تعویض دریچه آئورت با اتوگرافت پولمونر هستند می تواند اثرات سودمندی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه عوارض کوتاه مدت تعویض ریشه آئورت توسط اتوگرافت پولمونر به روش متداول با روش پیشنهادی موئلفین می باشد.

    روش بررسی

    در یک کارآزمایی بالینی غیرتصادفی شده، 64 بیمار از مراجعین بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی از ابتدای دی سال1381 تا اول دی سال 1385 که نیازمند تعویض دریچه آئورت با اتوگرافت پولمونر (Ross Operation) بودند به دو روش تحت عمل جراحی قرار گرفتند. در دو سال اول این مطالعه تمامی بیماران به روش متداول و معمول تحت عمل جراحی قرار گرفتند (گروه الف شامل 28 بیمار) در دو سال دوم کلیه بیماران به روش پیشنهادی مولفین یعنی استفاده از پریکارد خود بیمار جهت تقویت خطوط آناستوموز تحت عمل جراحی قرار گرفتند (گروه ب شامل 36 بیمار) سپس برخی متغیرهای بالینی و پیامدهای کوتاه مدت این عمل جراحی در دو گروه مورد مقایسه قرارگرفتند.

    یافته ها

    میانگین سن، فراوانی دو جنس، پاتولوژی منجر به عمل، میزان کسر جهشی (EF) پیش از عمل و میزان آن پیش از ترخیص،در دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند. در گروه ب، میانگین های زمان پمپ (26±09/144 دقیقه در برابر 25±64/179 دقیقه در گروه الف) زمان کلامپ عرضی (22±5/118 دقیقه در برابر 19±93/136 دقیقه در گروه الف) به میزان معنی داری کمتر از گرو تعداد بیمارانی که در ICU نیاز به تزریق خون نداشتند، در گروه ب به میزان معنی داری از گروه الف بیشتر بود (71/35% در برابر 57/68%). میانگین اقامت در ICU و نیز در بیمارستان در گروه ب به میزان معنی داری از گروه الف کوتاه تر بود (به ترتیب 3/0±3/1 در برابر 7/0±9/1 روز و 9/0±2/5 در برابر 5/1±9/5 روز). مورتالیتی کلی چهار مورد بوده (25/6%) که بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    استفاده از پریکارد خود بیمار جهت تقویت خطوط آناستوموز برای عمل تعویض دریچه آئورت با اتوگرافت پولمونر نسبت به روش متداول برتری هایی دارد. موئلفین استفاده از این روش را در مراکز دیگر توصیه می نمایند.

    کلیدواژگان: پریکارد، آلوگرافت، Ross، تعویض دریچه آئورت، جراحی قلب
  • زهرا حلاجی، نفیسه اسماعیلی، فاطمه معین الدین *، فاطمه زینالی، لیلا اعلمی، شیدا شمس دواچی صفحه 913
    زمینه و هدف

    از زمان معرفی استروئیدهای سیستمیک، پیش آگهی بیماران مبتلا به پمفیگوس به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافت. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر تظاهرات بالینی اولیه بیماری پمفیگوس ولگاریس (پیش از شروع درمان) بر پیش آگهی نهایی این بیماری می باشد.

    روش بررسی

    در یک مطالعه مداخله ای که بر 119 بیمار مبتلا به بیماری پمفیگوس ولگاریس انجام پذیرفت. پس از شروع درمان با رژیم مشترک پردنیزولون و آزاتیوپرین بیماران به مدت حداقل یک سال تحت پی گیری قرار گرفتند. ارتباط فاکتورهای دموگرافیک و شاخص های بیماری با پیش آگهی شامل میزان مرگ و میر، عود ماژور، عود مینور و مدت رمیسیون اولیه بیماری بررسی شد

    یافته ها

    100 نفر از بیماران (1/84%) برای مدت بیش از یکسال پی گیری شده بودند، که در مدت پی گیری موردی از مرگ و میر وجود نداشت. در مدت پی گیری، 28 بیمار (5/23%) دچار عود ماژور و 65(6/54%) بیمار دچار عود مینور شده بودند. فراوانی عود ماژور در بیمارانی که درمان آنها با فاصله شش ماه یا کمتر شروع شده بود در مقایسه با دیگر بیماران کمتر بود 18 نفر (8/17%) در برابر 12 نفر (4/41%). مدت رمیسیون اولیه در اغلب بیماران 77(7/64%) نفر بیش از یک سال بود و این زمان به ترتیب دربیماران با ضایعات پوستی بیش از 10 عدد در هنگام بستری طولانی تر و در بیماران مسن (سن<50 سال) کوتاه تربود.

    نتیجه گیری

    سن بالا، جنس مرد، فاصله زمانی بیش از شش ماه بین تشخیص بیماری تا شروع درمان و ضایعات پوستی بیش از 10 عدد در هنگام بستری با پیش آگهی بدتر بیماران مبتلا به پمفیگوس ولگاریس همراهی دارند.

    کلیدواژگان: پمفیگوس ولگاریس، پیش آگهی، استروئید، آزاتیوپرین
  • رضا شریعت محرری، محسن پارسایی، اتابک نجفی، علیرضا ابراهیم سلطانی، محمدرضا خاجوی*، پاتریشیا خشایار صفحه 919
    زمینه و هدف

    بلوک شبکه آگزیلاری برای ایجاد آنستزی جهت اعمال جراحی دست و ساعد استفاده می گردد. مطالعات معدودی به بررسی و مقایسه اثرات همودینامیک و بلوک دوزهای پایین اپی نفرین در مقایسه با دوزهای بالاتر این دارو پرداخته اند، بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه طول مدت اثر و عوارض همودینامیک اپی نفرین با دوز بالا و پایین در این گروه از اعمال جراحی طراحی گردید.

    روش بررسی

    مطالعه RCT حاضر بر روی بیماران سالم کاندید اعمال الکتیو جراحی دست و ساعد انجام گرفت. بیماران مورد مطالعه توسط نرم افزار تصادفی سازی به سه گروه تقسیم شدند که دو گروه اول به ترتیب برای عمل لیدوکایین با اپی نفرین دوز پایین (μg/ml6/0)، اپی نفرین دوز بالا (μg/ml5) دریافت نموده و برای بیماران گروه سوم لیدوکایین با نرمال سالین تزریق گردید. اطلاعات همودینامیک بیماران شامل فشار متوسط شریانی، ضربان قلب در دقایق متعدد، بروز هرگونه عوارض جانبی به همراه طول مدت بی دردی و بلوک حرکتی ثبت گردید.

    یافته ها

    از 75 بیمار مورد مطالعه، 15 مورد به علت بلوک ناکامل یا شکست بلوک و نیاز به بیهوشی جنرال جهت ادامه عمل از مطالعه حذف شدند. زمان بی دردی و بی حرکتی در گروه اپی نفرین با دوز بالا نسبت به دو گروه دیگر طولانی تر ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    استفاده از دوز پایین اپی نفرین به همراه لیدوکایین به عنوان بی حس کننده موضعی، با ایجاد بی دردی قابل مقایسه با دوزهای بالاتر این دارو، عوارض جانبی کمتری دارد.

    کلیدواژگان: اپی نفرین، بلوک آگزیلاری، لیدوکایین، بی دردی، تغییرات همودینامیک
  • مژگان رحیمی، جلیل مکارم، مریم مکتوبی صفحه 926
    زمینه و هدف
    جراحی های آنال از جراحی های نسبتا شایع می باشند و به دلیل نگرانی در مورد درد پس از عمل کمتر به صورت سرپائی انجام می شوند. هدف مطالعه حاضر، مقایسه اثرات استامینوفن و دیکلوفناک رکتال در کنترل درد پس از اعمال جراحی آنال در بیماران بالغ بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور تصادفی شده، 60 بیمار با ASA کلاس Ι یا Π که جهت هموروئیدکتومی به اطاق عمل در یک مرکز جراحی دانشگاهی آورده شده بودند، انتخاب شدند. این بیماران با روش تصادفی بلوکی به سه گروه مساوی 20 نفری تقسیم شدند. در گروه اول mg650 استامینوفن رکتال، در گروه دوم mg100 دیکلوفناک رکتال و در گروه سوم، شیاف پلاسبو پس از عمل تجویز گردید. شدت درد در بیماران مورد مطالعه با استفاده از Visual Analogue Scale در زمان های صفر (در ریکاوری)، 2، 4، 12، 24 ساعت پس از عمل از بیماران سوال شد. فاصله زمانی تا تجویز مخدر در سه گروه مقایسه گردید.
    یافته ها
    شدت درد در زمان های مورد بررسی به طور قابل توجهی در گروه شیاف دیکلوفناک کمتر از دو گروه دیگر بود. میانگین (SD±) فاصله زمانی تا تجویز مخدر در گروه دیکلوفناک 73±219 دقیقه، استامینوفن 64±178 دقیقه و در گروه پلاسبو 47±153 بود. تفاوت گروه دیکلوفناک با گروه استامینوفن و گروه پلاسبو معنی دار و تفاوت گروه استامینوفن با پلاسبو غیر معنی دار بود. هیچگونه عارضه ای در حین مطالعه در بیماران رخ نداد.
    نتیجه گیری
    شیاف دیکلوفناک در کنترل درد پس از عمل هموروئیدکتومی موثرتر از شیاف استامینوفن است.
    کلیدواژگان: شیاف، دیکلوفناک، استامینوفن، هموروئید، درد و جراحی
  • مطالعه موردی
  • صدیقه حنطوش زاده، مامک شریعت*، عباس رحیمی فروشان، فاطمه رمضان زاده، معصومه معصومی صفحه 931
    زمینه و هدف

    تصور ایجاد اختلال در روابط جنسی در زایمان طبیعی (به عنوان عوارض احتمالی پس از زایمان) موجب شده است بسیاری از زنان درخواست سزارین انتخابی نمایند. حال آنکه اینگونه شکایات و اختلالات به عقاید و فرهنگ جامعه نیز شدیدا وابسته می باشد. لذا تصمیم بر آن گرفته شد تا طی یک مطالعه در پی یافتن تفاوت کاهش رضایت جنسی در میان دو روش زایمانی باشیم.

    روش بررسی

    در این مطالعه هم گروهی یک گروه زنانی که اولین بارداری خود را به طریقه زایمان واژینال به ختم رسانده بودند (303 نفر) با گروه دیگر، زنانی که به طریقه سزارین انتخابی اولین بار زایمان کرده بودند (315 نفر) از بدو زایمان تا یک سال بعد از آن مقایسه شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل مشخصات دموگرافیک، سوابق مامایی، سابقه بی اختیاری ادراری و پیامد مورد نظر رضایت جنسی، می باشد.

    یافته ها

    رضایت از روابط زناشویی در گروه زایمان واژینال به طور معنی داری از سزارین بیشتر بود. (76% واژینال در مقابل 60% سزارین). نارضایتی از روابط جنسی در کل بیماران و همچنین به تفکیک نوع زایمان هیچگونه رابطه آماری معنی داری را با درد لگنی در پی گیری های مختلف (40 روز،3- 6-12 ماه) نشان نداد.

    نتیجه گیری

    علی رغم آنکه بسیاری از زنان زایمان سزارین را به علت عدم اختلال در روابط زناشویی علی رغم آنکه بسیاری از زنان زایمان سزارین را به علت توانایی در برقراری روابط جنسی موفق و راضی پس از زایمان انتخاب می کنند اما در این بررسی جنین نتیجه ای حاصل نشد. به عبارتی درخواست انتخابی سزارین به بهانه رضایت جنسی پس از زایمان موجه نمی باشد.

    کلیدواژگان: رضایت جنسی، سزارین انتخابی، زایمان
  • علی زمانی، لیدا عطارد، فاطمه زمانی صفحه 936
    زمینه و هدف
    لیشمانیادونووانی یک انگل اجباری داخل سلولی است و در داخل سلول های سیستم رتیکولواندوتلیال به صورت جسم لیشمن یا آماسیتگوت Leishman body Amastigote بدون تاژک و فرم تاژک دار آن پروماستیگوت با لبتوموناد Promastigot lebtomonad در بدن پشه خاکی و محیط کشت دیده می شود. کالاآزار در استان های فارس و آذربایجان غربی به صورت اندمیک و در سایر نقاط به صورت اسپورادیک و در روستا دیده می شود. عامل کالاآزار در ایران لیشمانیا اینفانتوم و ناقل آن پشه خاکی (فلبتوموس) می باشد.
    معرفی بیمار: دختر بچه چهار ساله ای مبتلا به لیشمانیوز احشائی همراه با پریتونیت سلی گزارش می شود که در زمان بستری درد و بزرگی شکم، کاهش وزن و تب، IFA با تیتر 1280/1 و جسم لیشمن در مغز استخوان و مایع آسیت اگزوداتیو با اکثریت لنفوسیت داشت. با شروع درمان ضد TB، بیمار به درمان باگلوکانتیم پاسخ داد.
    نتیجه گیری
    در کالاآزار لمفوسیت های T حفاظتی (Tht) با پاسخ ضعیف یا عدم پاسخ ایمنی سلولی اختصاصی داریم در نتیجه تست مانتو تا موقع بهبودی ساپرس می شود. بیمار ما هم به علت کاهش سیستم ایمنی سلولی و سوء تغذیه و طولانی شدن بیماری با فعال شدن سل شکمی مانع پاسخ به درمان کلاسیک کالاآزار شده و تا شروع درمان آنتی TB بیمار به درمان با گلوکانتیم پاسخ ندارد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز احشایی، پریتونیت سلی، کودکان
|
  • Mohammadpour M., Jabbarvand Behrouz M Page 863
    The response of living tissues to the surgical trauma is associated with varying degrees of tissue repair and involves two distinct processes including replacement and regeneration. Replacement results in scar tissue formation instead of restoration of the normal architecture. However, regeneration leads to restoration of the original architecture leaving no sign of injury. Anti-proliferative agents are used to inhibit tissue responses to surgical trauma. Among them mitomycin- C and 5- FU had gained increasing applications in ophthalmic surgeries, including filtering glaucoma surgeries, laser vision correction with excimer laser by ablative surface refractive surgery, reconstructive surgeries for ocular surface
  • The effect of Isosorbide Dinitrate on vascular endothelial growth factor production by human leukemic cell lines in vitro
    Hajighasemi F., Mirshafiey A Page 872
    Vascular endothelial growth factor (VEGF) has mitogenic effect for endothelial cells and is an important mediator of tumor expansion, metastasis and angiogenesis in vivo. Isosorbide dinitrate, as a nitric oxide donor, has been widely used in treatment of many cardiovascular diseases such as congestive heart failure and acute coronary syndromes. Furthermore this drug was found to have inhibitory effect on angiogenesis, tumor growth and metastasis in vivo. In the present study we evaluated the isosorbide effect on the VEGF production using some human leukemic cell lines
  • Mirfeizollahi A., Farivar Sh, Akhondi Mm, Modarresi Mh, Hodjat M., Sadeghi Mr Page 878
    Pi-GST and Mu-GST are subclasses of glutathione S-transferase that present on human sperm surface and play an important role against oxidative stress. Therefore, any defects in the enzyme activity may be associated with male infertility. In this study the polymorphisms of GSTM1 and GSTP1 in association with enzyme activity and sperm parameters were studied. This case-control study involved 95 men with oligoastenoteratozoospermia and 26 controls with normozoospermia. Semen analyses were carried out according to WHO guidelines. Blood DNA was extracted using salting out procedures. GSTM1 and GSTP1 polymorphisms gene were determined through PCR-RFLP and multiplex PCR
  • Amouzegar Hashemi F., Zahedi F., Farhan F., Kalaghchi B., Mehrdad N., Haddad P Page 888
    Treatment of cervical carcinoma is routinely performed with Low Dose Rate (LDR) brachytherapy, but Brachytherapy in our department is done with Medium Dose Rate (MDR) due to the technical characteristics of the machine available here. Thus we decided to evaluate the results of this treatment in our department in a prospective study. Between March 2006 and July 2008, 140 patients with histologic diagnosis of cervical carcinoma referred to Tehran Cancer Institute; were treated with external beam radiotherapy (44-64 Gy to whole pelvis) and MDR brachytherapy (8-30 Gy to Point A) with a dose rate of 2.2±0.3 Gy/h
  • Azmoudeh Ardalan F., Saleki S., Eftekhari Hr Page 894
    The postmortem diagnosis of early myocardial infarction is a perplexing affair in forensic pathology. The routine evaluations of autopsied hearts including macroscopic examination and study of H&E stained sections are often not contributory. Some other methods like electron microscopy need sophisticated equipments which are not available in all pathology laboratories. In an attempt to find a more reliable and less labor- intensive method, we have studied the diagnostic value of cardiac troponin- T by an optimized immunohistochemical method on 67 autopsied hearts in Legal Medicine Organization of Iran
  • Izadi Mood N., Dehdashti Mr, Eftekhar Z., Ahmadi Sa Page 900
    The papanicolaou (pap) smear has been used to screen cervical cancer since 1940. Recently, a number of new technologies have been developed to improve the detection of cervical cancer and its precursors. However, there is substantial controversy about whether the new tests offer meaningful advantages over the conventional pap smear. Ideally, these new tests will increase the early detection of meaningful pap smear abnormalities, reduce the number of unsatisfactory smears and provide fewer ambiguous results
  • Radmehr H., Tatari H., Salehi M., Bakhshande A Page 907

    The usage of pericardium of patient himself, for support of anastomosis lines may carry benefits in patients undergoing aortic valve replacement with pulmonary autograft (Ross). The aim of the present study was to compare the short term results of aortic valve replacement with pulmonary autograft with routine and offered methods.

    Methods

    In a non-randomized clinical trial, 64 patients who referred to cardiac surgery ward of Imam Khomeini hospital Tehran Iran from December 2002 to December 2006 for aortic valve replacement with pulmonary autograft with two different methods. In the first two years of this study all of the patients were operated with routine procedure (group A, n=28) and during the next two years, all of them were operated with author's offered method in which the patient`s pericardium was used for support of anastomosis lines (group B, n=36). Some of clinical parameters and outcome were compared between two groups.

    Results

    There were no significant differences between mean of age, sex, pathology, preoperative and postoperative EF in two groups. In group B, the mean pump time was significantly lower than group A (144.09±26 vs. 179.64±25 min). The mean Cross-clamp time was significantly lower in group B (118.5±22 vs. 136.93±19 min) Need for blood transfusion in ICU was significantly lower in group B (35.71% vs. 68.57%). Mean ICU Stay and Postoperative Hospital Stay were significantly lower in group B (1.3±0.3 vs. 1.9±0.7 and 5.2±0.9 vs. 5.9±1.5 days respectively). Overall mortality was four death (6.25%) which was not significant between two groups.

    Conclusion

    The usage of patient's pericardium for support of anastomosis lines in patients undergoing aortic root replacement with pulmonary autograft carry advantages to routine procedure and its utilization is advocated in other centers.

  • Halaji Z., Esmaili N., Moeineddin F., Zeinali F., Aalami L., Shams- Davatchi Sh Page 913

    Since the systemic steroids are introduced in Pemphigus Vulgaris treatment, the prognosis of disease improved significantly. This study was designed to evaluate determining factors in the prognosis of pemphigus vulgaris in Iranian patients. In this study, 119 patients with documented pemphigus vulgaris who had presented to Razi Hospital from 2001 until 2003 were included. These patients had presented for the first time and treated with prednisolone and Azathioprine. Morality rate, minor and major relapses and duration of first remission had been defined as prognostic criteria and correlation between them and other demographic variables and disease characteristics were investigated.

  • Shariat Moharari R., Parsaee M., Najafi A., Ebrahim Soltani Ar, Khajavi Mr, Khashayar P Page 919

    Axillary block is used for inducing anesthesia in outpatient hand and forearm surgeries. Few researches have studied hemodynamic and blockade effects of low doses of Epinephrine. The aim of the present study was to compare the duration of analgesia and hemodynamic changes following the injection of high/low epinephrine doses in such surgeries. The present randomized clinical trial study was conducted on healthy individuals (ASA I-II) who were candidates for hand and forearm surgeries.

  • Rahimi M., Makarem J., Maktobi M Page 926
    Anal surgeries are prevalent, but they didn’t perform as outpatient surgeries because of concerns about postoperative pain. The aim of the present study was to compare the effects of rectal acetaminophen and diclofenac on postoperative analgesia after anal surgeries in adult patients. In a randomized, double-blinded, placebo-controlled study 60 ASA class I or II scheduled for haemorrhoidectomy, anal fissure or fistula repair, were randomized (with block randomization method) to receive either a single dose of 650 mg rectal acetaminophen (n=20), 100 mg rectal diclofenac (n=20) or placebo suppositories (n=20) after the operation. The severity of pain, time to first request of analgesic agent after
  • Hantoushzadeh S., Shariat M., Rahimi Foroushani A., Ramezanzadeh F., Masoumi M Page 931

    The perception of impairment of sexual function after childbirth in vaginal delivery (as a complication) makes pregnant women to request elective cesarean section. But this conception is more related to culture. Therefore we studied women's sexual health after childbirth to assess whether women who underwent cesarean section experienced better sexual health in the postnatal period than women with vaginal births. A cohort study was conducted on 303 primiparous women who had delivered vaginaly and 315 primiparous delivered by elective cesarean section in seven private hospitals in Tehran, employing data of demographic characteristics like age, education

  • Zamani A., Atarod L., Zamani F Page 936
    Leishman Denovani is an obligatory intracellular parasite that is seen such as Leishmanbody or Amustigote in intra reticolo- endothelial system. Leishmanenios is seen as sporadic- endemic or epidemic in many places in the world. In Iran in Fars state and west Azarbayjan is endemic and in other places are in sporadic form and is found in rural areas. A four year-old girl was admitted with visceral Leishmaniasis and Subsequently developed peritoneal tuberculosis. The patient who lived in Dashte- Moghan, complained of abdominal pain and distention and weight loss from 1.5 years ago. The titre of IFA test for leishmansis was 1/1280. Leishman body was seen in bone marrow aspiration specimen.