فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 28 (زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیاوش عبدی صفحه 5
    قبیله کنده از قبایل مهم قحطانی یمن بودند و در نزدیکی حضرموت سکنی داشتند، تا این که بعدها به نجد مهاجرت کردند. به دلیل نقش مؤثر اشعث بن قیس کندی و خاندانش در برخی از وقایع صدر اسلام، شناخت پیشینه قبیله او (کنده) در دوره جاهلیت از اهمیت به سزایی برخوردار است. تحقیق در این مبحث به ما کمک می کند تا بسیاری از قضایای تاریک و مبهم تاریخ صدر اسلام را بهتر بشناسیم؛ از جمله جریان ارتداد، فتوح و... که به نوعی خاندان اشعث در آنها نقش داشته اند.
    کلیدواژگان: قبیله، کنده، حضرموت، نجد، آکل المرار، اشعث، جاهلیت
  • فاطمه جان احمدی صفحه 25
    حاصل بیست سال دعوت علنی و تبلیغات مستمر پیامبر(ص)؛ فرو پاشی نظام جاهلی بود. این تلاش بی وقفه از یک سو باورهای ریشه دار و عادت های انعطاف ناپذیر حیات قبیله ای را ویران نمود و از سوی دیگر بر ویرانه های آن، هنجارها، الگوها و ارزش هایی همنوا با ساخت جامعه اسلامی ایجاد کرد. در این مسیر دشوار آموزه های قرآنی و تعالیم وحیانی و فعالیت های فرهنگی پیامبر اکرم(ص)، در دگرگونی اجتماعی نظام جاهلی مؤثر افتاد. وی با ابزارهای اخلاقی مبتنی بر اعتماد سازی عمومی، انگاره های فرهنگ اسلامی را ترویج و تقویت نمود و با تصحیح ارتباطات فردی و تغییر رفتار جمعی، ظرفیت های اجتماعی را برای تحقق درونی سازی ارزش ها توسعه بخشید. در این میان، عامل مؤثر در تسریع این روند و هنجارهای اسلامی، مجموعه احکام قرآنی شامل وظایف،تکالیف و حقوق فردی و اجتماعی بود که با تاکیدها و نظارت پیامبر اکرم(ص)فرایند فرهنگ پذیری و اجتماعی شدن نیز محقق شد. نوشتار حاضر چگونگی دگرگونی فرهنگی و درونی سازی ارزشی در عصر نبوی(ص) را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: عصر نبوی (ص) دگر گونی فرهنگی، دگرگونی اجتماعی، کنترل اجتماعی، درونی سازی ارزشی، هنجارهای اسلامی
  • علی آقا جانی قناد صفحه 49
    در مقاله حاضر، با بهره گیری از دو مفهوم «پارادایم» و «استراتژی سیاسی»، در بعد نظری به کاوش در اندیشه و رفتار جریان های هاشمی پس از قیام عاشورا پرداخته ایم. هم چنین با نگاهی به تاثیرات عاشورا بر هاشمیان، پارادایم اعتقادی سیاسی که متعلق به امامیه است و نیز پارادایم سیاسی که مربوط به سایر رهیافت هاست بررسی شده است.
    ذیل دو پارادایم اصلی، رهیافت های «علوی فاطمی» با گرایش های امامیان، حسنیان و زیدیان؛ «علوی غیرفاطمی» (حنفیان)؛ و رهیافت «عباسی» مورد کاوش قرار گرفته است. در ادامه این سه رهیافت با شاخص هایی، چون: اندیشه سیاسی؛ مبارزه با رژیم/ مبارزه بر رژیم؛ مبارزه باز/ پوشیده؛ اصلاح / انقلاب؛ و نحوه ارتباط با سایر رهیافت ها، سنجیده شده اند.
    کلیدواژگان: عاشورا، تشیع، امامیه، کیسانیه، زیدیه، حسنیان، محمد بن حنفیه، عباسیان
  • طاهره عظیم زاده طهرانی صفحه 81
    عبدالکریم بن ابی العوجا، یکی از افرادی است که در سده دوم هجری/هشتم میلادی به زندیق معروف بودند. وی بدون ترس، در مراکز مقدس مسلمانان حاضر شده، به اظهار عقاید خود می پرداخت. گفت وگوهای او با امام صادق(ع) و شاگردان ایشان، شیوه استدلال جعفر بن محمد(ع) را با کسانی که به آفریدگار اعتقاد نداشتند، نشان می دهد. این مقاله علاوه بر بیان عقاید و مسلک ابن ابی العوجا، به بررسی گفت-وگوهای او با امام صادق(ع) می پردازد.
    کلیدواژگان: امام صادق(ع)، عبدالکریم بن ابی العوجا، زنادقه، دهریون، ابن مقفع
  • محمود خواجه میرزا صفحه 101
    دولت فاطمیان و آل بویه تقریبا به طور هم زمان به ظهور رسیدند.وجه عمده اشتراک آنها علی رغم تفوق مذهب تسنن در سرزمین های اسلامی تبلیغات شیعی بوده است. فاطمیان با استفاده از داعیان خود، فعالیت های مذهبی وسیعی آغاز کردند؛ اگر چه نتوانستند دامنه حکومت سیاسی خود را از مصر و شام فراتر نهند. با نفوذ و حضور آل بویه در خلافت عباسی، مکاتباتی بین ایشان و دولت فاطمی صورت گرفت و این تعامل و تبادل مذهبی، سبب احیاء آیین و رسوم شیعی گردید؛ اگر چه این امر با چالش ها و مخالفت هایی همراه بود و با ظهور سلجوقیان در شرق و ایوبیان در مصر و شام، شیعه زدایی به اوج خود رسید، تشیع، مسیر خود را در تاریخ استمرار بخشید.
    کلیدواژگان: فاطمیان، آل بویه، تشیع، خلافت عباسی، سلجوقیان
  • حسن شادپور صفحه 119
    قومس یکی از ایالت های ایران بود که از قرن سوم هجری تا حمله هلاکو بخشی از فعالیت اسماعیلیان در آن جا متمرکز بود. با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و وجود قلعه گردکوه در دامغان، و انشعاب راه های مختلف به آن، تسلط بر آن نزد اسماعیلیان اهمیت فراوانی داشت؛ به طوری که از دیدگاه حسن صباح و جانشینانش، این ایالت از ارزش خاصی برخوردار بود.
    این مقاله، ضمن بررسی فعالیت های اسماعیلیان در قومس، اهمیت این ایالت، موقعیت جغرافیایی و همچنین نقش آن در تاسیس و تثبیت و قدرت-مندی اسماعیلیان را مدنظر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: اسماعیلیان، قومس، سلجوقیان، مغولان، هلاکو، گردکوه، دامغان
  • ترجمه
  • مشیرالحسن ترجمه: شهرام پناهی خیاوی صفحه 139
    ایران و شبه قاره هند از زمان های قدیم روابط مستحکم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته اند؛ کما این که در دوره اسلامی، ملل مسلمان آسیایی اعم از اعراب، ترکان و ایرانیان با فرهنگ شبه قاره تماس پیدا کردند؛ از این رو تمدن هند از مبادی اسلامی تاثیر پذیرفته است.
    برخی از خاورشناسان با تاکید بر پاره ای از اختلافاتی که در گذشته و حال میان مسلمانان و هندوها وجود داشته است، اظهار می دارند که ماهیت جوامع اسلامی کنونی هند در نوع فرایند معکوس با متعلق های فعلی هندوستان قرار داشته و نقش آنان را در مضمون سنت و تحول در ابعاد منطقه ای ناکارآمد ساخته است که بازتاب آن را می توان در اثرات ژرف این ویژگی بر جهان نگری روابط ایران و هند در دوره معاصر مشاهده نمود. در این خصوص پژوهش گران ایران و شبه قاره با باز کاوی مجدد فرضیه اشاره شده در تحقیقات خویش، مسئله های جدیدی درباره روابط دو کشور با توجه به نقش تاریخی اسلام طرح کرده اند. مقاله حاضر نیز با توجه ویژه به برخی از جنبه های این مسئله به بررسی مبانی نظری مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هند و ایران با تکیه بر موضوع اسلام در فرایند تحولات تاریخی دو کشور می پردازد.
    کلیدواژگان: هند، ایران، اسلام، مسیحیت، فرهنگ، استعمار
|
  • Siyavosh-E Abdi Page 5
    The Kindih tribe was a major Ghahtanid tribe of Yemen, inhabiting areas near Hadhramawt, before they migrated to Najd. Because of the effective role played by Ash‘ath ibn-i Gheys-i Kindi and his clan in a number of events of early Islam, familiarization with his tribe’s past in the pre-Islamic Jahiliyyah period is of considerable importance. Investigating this topic helps us to have a better understanding of some ambiguous and dark corners of the early history of Islam such as the Riddah incident, the Islamic conquests and other topics of the kind in which Ash‘ath and his family had been involved one way or another.
  • Fatemeh Jan-Ahmadi Page 25
    The result of twenty years of open invitation and constant missionary work by the Prophet (S) was the extinction of the pre-Islamic Arab Jahili order. This relentless effort on the one hand destroyed the deep-rooted beliefs and inflexible habits of tribal life and on the other, established norms, patterns, and values compatible with an Islamic society on the ruins of the old order. On this difficult road, Qur’anic and divine teachings plus the Prophet’s cultural activities played a vital role in revolutionizing the Jahili social order. Using ethical means to promote confidence-building among the public, the Prophet spread and reinforced the various elements of Islamic culture throughout the society. Rectifying relations among individuals and reforming collective behavior, he also expanded the existing social capacity for the realization and internalization of the new values. The most fundamental element in accelerating this process and promoting the new Islamic norms was the Qur’anic precepts including individual and social duties and rights that were culturally and socially guided and institutionalized under the direct supervision of the person of the Prophet (S). This paper studies and discusses the process of Islamic cultural and social internalization and institutionalization during the Prophet’s lifetime.
  • Ali-Ye Agha-Jani-Ye Ghannad Page 49
    Employing the two models of “paradigm” and “political strategy”, this article has embarked on a theoretical investigation into the thought and behavior of various Hashemite inclinations following the ‘Ashura’ uprising. Also, having the effects of ‘Ashura’ on Hashemite conduct in mind, the ideological-political paradigm of the Imamiyyah Shi‘ah and of other political trends as well have been studied in this paper.Under these two main paradigms, the ‘Alawite/Fatimid trend with an emphasis on the Imamis, Hasanids, and zaydids; the ‘Alawite/non-Fatimid trend with an emphasis on the Hanafids; and the ‘Abbasid trend have also been delved into. The paper compares and evaluates these three trends against criterions such as political thought, struggle against the ruling regime or attempting to topple that regime, open or secret struggle, reform, revolution, and relations with other trends.
  • Tahereh-Ye Azim-Zadeh-Ye Tehrani Page 81
    ‘Abd-ul-Karim ibn-i Ab-il-‘Awja’ is among those individuals who were known as atheists in the 2nd century A.H., 8th century AD. He would enter holy Muslim places and freely express his opinions without fear of any retribution. His debates with Ja‘far ibn-i Muhammad (A) and his pupils demonstrate the argumentative methods of Imam as-Sadigh (A) used in dealing with those who rejected the existence of God. Discussing the creed and beliefs of Ibn-i Ab-il-‘Awja’, this paper also studies his debates with Imam as-Sadigh (A).
  • Mahmood-E Khwajeh-Mirza Page 101
    In the history of Islam the Fatimids and the Buyids came to power almost at the same time. The most significant feature common between these two dynasties was the promotion of new Shi‘ah missionary activities throughout Muslim lands despite the numerical superiority of the Sunnis in the Muslim World. Using their da‘is (missionaries), the Fatimids began their extensive new religious activities though they did not succeed to extend their political sphere of influence beyond Egypt and Greater Syria. With the capture of Baghdad by the Buyids and their control over the ‘Abbasid caliphs, correspondence was exchanged between the new masters of Baghdad and the Fatimid rulers in Cairo leading to a revival of Shi‘ah creed and Shi‘i religious rituals and ceremonies throughout the Muslim World. Although the rise of the Shi‘ah was met by challenges such as the rise of the Seljuq Turks in the East and Ayyubid Kurds in Syria and Egypt, bringing anti-Sh‘ah zeal to its peak during that particular period of Islamic history, the Shi‘ah had already managed to guarantee its survival in the coming centuries.
  • Hasan-E Shad-Poor Page 119
    Ghoomes was an Iranian province and a center for Isma‘ili activities from the 3rd century A.H. to the Mongol invasions under Hulegu. Considering the geographical position of this region and the existence of Gerd-Kuh fortress at a major center of highways near Damghan, the control of this province was of vital importance to Isma‘ili presence from the viewpoint of Hasan-e Sabbah and his successors.Investigating the Isma‘ili activities in Ghoomes, this paper also discusses the geo-strategic importance of this province and the role it played in the establishment, stabilization and prominence of the Isma‘ili power in Iran.
  • Mushir Ul-Hasan Page 139
    Iran and the Indian Subcontinent have had strong political, social, economic and cultural relations since ancient times. In the Islamic period also various Asian Muslim nations such the Arabs, the Turks, and the Iranian made contacts with the Subcontinent leaving a great impact on Indian civilization.Stressing a number of differences between the Muslims and the Hindus at the present and in the past, some orientalists believe that the nature of the present Muslim community of India is incompatible with the overall aspirations of the country weakening their role in formulating tradition and bringing about change at the regional level. One deep-rooted reflection of such a minimal role can be witnessed in mutual relations between Iran and India and in the difference in worldviews held by the two countries in the contemporary era. Through a reinvestigation of this hypothesis in their studies, researches in Iran and the Indian Subcontinent have come up with new issues vis-à-vis bilateral relations in view of the historical role played by Islam in the formation of such relations as well.Paying special attention to particular aspects of this issue, this article studies the theoretical foundations of political, social, and cultural relations between Iran and India with an emphasis on the influence of Islam on historical developments in the two countries.