فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال دهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/24
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات
  • حمید حیدری صفحه 7
    این نوشتار درصدد ارائه تفسیری منسجم و عقلانی از مفهوم ولایت مطلقه رهبر در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است که به کاوش در مفهوم ولایت مطلقه رسول اکرم(ص) و جانشینان آن حضرت، یعنی ائمه معصومین(ع) می پردازد و بر این باور است که رسول گرامی(ص) و امامان معصوم(ع) از ولایت نسبتا مطلق و نسبتا محدود و نه مطلقا مطلق، در اداره جامعه اسلامی برخوردارند.
    کلیدواژگان: ولایت، ولایت مطلقه، حکومت
  • غلامرضا عراقی صفحه 31
    طبقه متوسط جدید از نیروهای عمده در تحولات سیاسی – اجتماعی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی محسوب می شود. این مقاله پس از بیان مفهوم طبقه متوسط جدید و مؤلفه های آن به چگونگی شکل گیری و تکوین آن و نیز تاثیر و نفوذ آن بر حیات سیاسی – اجتماعی ایران در دوران پهلوی و جمهوری اسلامی پرداخته است.
    کلیدواژگان: طبقه، طبقه متوسط، روشنفکر، طبقه متوسط جدید، انقلاب اسلامی
  • محسن الهی صفحه 51
    نظام سیاسی کنونی ایران، تا حدی برآمده از اندیشه های امام خمینی است؛ اندیشه هایی که عمدتا متکی و نشات گرفته از مبانی فقاهتی ایشان است. نه تنها امام به منزله یکی از پیشوانه های فکری نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح است. بلکه باید در حوزه عمل نیز نقش کاملا برجسته ای برای ایشان قائل شد. بنابراین آشنایی و شناخت نسبت به اندیشه های امام نکته ای است که غفلت از آن ما را در درک درست وضعیت کنونی دچار مشکل می کند. این نوشتار سعی دارد ضمن بررسی اندیشه های امام و هم چنین تحولات رخ داده در آن به دو سوال مهم پاسخ دهد: 1) آیا اندیشه های امام در طول زمان دچار گسست های رادیکال شده است؛ بدین معنا که ما در مقاطع مختلف مثلا قبل و بعد از انقلاب شاهد تحولات اساسی در اندیشه ایشان هستیم یا خیر؟ به تعبیر دیگر آیا در هیچ مقطعی از اعتقاد اصلی و محوری خود (باور عمیق به توانایی اسلام در تنظیم زندگی سیاسی و غیر سیاسی) به طور کامل دست کشیدند؟ 2)ماهیت نقش مردم در نظام اندیشه ای امام در مقطع مختلف چگونه است؟
    کلیدواژگان: اسلام، امام، ولایت فقیه، مشارکت و مردم
  • نیکی کدی ترجمه: احمد درستی صفحه 71
    انقلاب اسلامی ایران یکی از انقلاب های اجتماعی است که در سال 1357/1979 رخ داده است و تاکنون توسط محققان داخلی و خارجی از زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نوشتار حاضر که توسط خانم نیکی کدی در این زمینه نوشته شده، درصدد است تا به این پرسش ها پاسخ دهد که آیا انقلاب اسلامی ایران، پیش بینی آن امکان پذیر بود؟ و به بیان دیگر اگر اعضای سفارت، عناصر اطلاعاتی بومی را کنار نگذاشته و با تعداد بیشتری از مردم تماس برقرار می کردند آیا بازهم رفتار آنها و به تبع آن، انقلاب ایران پیش-بینی پذیر بود؟ ایران چه تفاوتی با دیگر کشورهای اسلامی داشت؟
    کلیدواژگان: انقلاب، انقلاب ایران، امام خمینی، روحانیت
  • مرتضی بحرانی صفحه 101
    ظاهرا فارابی با نوشتن درحوزه فلسفه سیاسی، تدبیر المدینه (جامعه) را مد نظر داشته و در مقابل، ابن باجه تدبیر المتوحد (فرد) را اساس کار خود قرار داده است؛ به همین دلیل، گفته شده که فارابی، جمع گرا و ابن باجه، فردگرا است. برای فارابی، نقطه عزیمت، مدینه فاضله و برای ابن باجه، نقطه عزیمت، مدینه غیرفاضله است. فارابی و ابن باجه از این جهت که نقطه عزیمت بحث و تحلیل شان متفاوت است، جدا و بلکه در نقطه مقابل هم قرار می گیرند، اما بررسی و تحلیل محتوای آثارشان، معرف آن است که هر دو به اصالت فرد، توجه داشته و فردگرا هستند؛ و فردی که آنها در مقام فاعل شناسا به معرفی آن می پردازند، دو ویژگی مهم دارد: 1. آنها و همه فیلسوفان مسلمان با تمایزی خواسته و یا ناخواسته، میان فرد فیلسوف و دیگر افراد جامعه، نوعی فردگرایی فلسفی شدید را دنبال می کرده اند؛ 2. این فرد، مدنی الطبع نیست. در این نوشتار، آرای این دو و تضمنات سیاسی هر کدام مورد بحث قرار خواهد گرفت. هم چنین، به آرای ابن سینا در این خصوص نیز، اشاره خواهد شد. در واقع فلسفه-ورزی اینان در خصوص فرد و رابطه آن با جامعه، حکایت از سه گزینه گریزناپذیر از موضع فرد فلسفی دارد: 1. فدا شدن جامعه برای فرد فلسفی نزد فارابی؛ 2. ابن سینا و خروج فرد فلسفی از جامعه و 3. رای ابن باجه، مبنی بر هم زیستی فرد فلسفی با جامعه موجود غیرفاضله. آن چه مهم است، این که تمایز میان فرد فلسفی و مدنی، پیمودن مسیری به نام دموکراسی را با صعوبت و تامل، مواجه می کند.
    کلیدواژگان: فرد مدنی، فردگرایی فلسفی، فلسفه سیاسی مسلمانان، فارابی، ابن باجه، ابن سینا
  • دکترسیدصادق حقیقت صفحه 131
    دین، بخشی از سنت تلقی می شود و در تقابل با تجدد، این مسئله، قابل فرض است که چه نسبتی میان دو دسته مفاهیم سنتی و مدرن وجود دارد. با فرض این مطلب که مفاهیم سیاسی مدرن، غیر از مفاهیم موجود در سنت هستند، این نوشتار در صدد نشان دادن این مطلب است که نسبت بین این دو دسته مفاهیم، تباین نیست و می توان شاخص های مفاهیم مدرن را به سنت عرضه نمود و میزان برتافتن ظرفیت سنت در برابر آن شاخص ها را بررسی نمود.
    کلیدواژگان: مفاهیم سنتی، مفاهیم مدرن، سنت، مدرن
  • علی آقاجانی قناد صفحه 143
    در این مقاله به تبیین مبانی کلامی امر به معروف و نهی از منکر در زمینه های عقلی، شرعی، کفایی و مراتب و شرایط آن پرداخته می شود. آن-گاه اندیشه سیاسی معتزله در نسبت میان امر به معروف و نهی از منکر با مفاهیم و مسایلی چون، امامت و خروج بر امام، دارالکفر و دارالاسلام، تقیه، اصلاح، انقلاب، آزادی و حکومت مروانیان و عباسیان بررسی می گردد. هم-چنین رفتار سیاسی معتزله بر پایه امر به معروف و نهی از منکر نیز مورد کاوش قرار می گیرد. سپس عملکرد بخشی از معتزله نسبت به این اصل را در مناصب حکومتی از زمان مامون تا واثق می پژوهد. در بخش پایانی نیز به جریان شناسی معتزله بر اساس اصل پنجم از اصول پنج گانه معتزله (امر به معروف و نهی از منکر) پرداخته می شود. بر این پایه سه رهیافت مبارزه مثبت، مبارزه منفی و شرکت در قدرت مورد اشاره قرار می گیرد و بر شبه ایدئولوژیک بودن دولت معتزلی تاکید می شود.
    کلیدواژگان: امر به معروف و نهی از منکر، اندیشه و رفتار سیاسی معتزله، جریان شناسی سیاسی معتزله، آزادی، اصلاح و انقلاب، دولت شبه ایدئولوژیک
  • نقد و معرفی
  • مقصود رنجبر صفحه 169
    نقد آثار و اندیشه های صاحب نظران کاری شایسته و راهی برای نزدیک شدن به حقیقت می باشد. به ویژه زمانی که موضوع نقد، آثار و اندیشه های دکتر جواد طباطبایی باشد که همگی بلااستثنا بحث انگیز و قابل تامل هستند. جواد طباطبایی، خود در نقد بسیار صریح است و شاید این در فضای جامعه ایران کاری شجاعانه باشد. کتاب ها و آثار دکتر طباطبایی کمتر در معرض نقد قرار گرفته اند و این موضوع اصلا در حوزه پژوهش، امر پسندیده ای به شمار نمی آید؛ بدین لحاظ هرگونه اثری که در نقد آثار وی چاپ و منتشر شود، اثر مغتنم خواهد بود.
  • گزارش علمی
|
  • Hamid Heidari Page 7
    This paper is to present a coherent and rational interpretation of the concept of ‘leader’s absolute sovereignty’ [Wellayat-e Motlaqeh] in Imam Khomeini’s political thought. The paper studies the absolute sovereignty of the Prophet (pbuh) and his successors, i.e. the infallible Imams on the basis of the belief that the Prophet and the infallible Imams enjoyed a relatively absolute and relatively limited sovereignty rather than a completely absolute sovereignty in administering the Islamic society.
  • Gholam-Reza Araqi Page 31
    The new middle class are considered as a major force in the socio-political changes whether before or after the Islamic revolution. The paper, after explaining the concept of “new middle class” and its features, deals with the formation and development of this class and its influence on the socio-political life in Iran in the Pahlavi and the Islamic Republic era.
  • Mohsen Elahi Page 51
    The present political system in Iran arouse to some extent out of Imam Khomeini’s thoughts which are rooted in his jurisprudential ideas. Not only is Imam Khomeini considered as an intellectual support for the Islamic Republic system, but his practical role is also noteworthy. Thus, unfamiliarity with his thoughts would prevent us from having a true understanding of the current situation in Iran. Studying his thoughts and the developments they underwent, this paper tries to answer two important questions in this regard. First, did his thoughts encounter any radical inconsistencies during the course of time? In other words, can one see any fundamental changes in different stages, such as before and after the revolution, in his ideas? Did he completely abandon any of his principal beliefs (e.g. belief in the capability of Islam in regulating man’s political and non-political life)? Second, what is the nature of people’s role in his thought system in different stages?
  • Nikki Keddie Page 71
    The Islamic Revolution of Iran, a social revolution in 1979, has so far been studied from various perspectives by different Iranian and non-Iranian scholars. The present paper, written by Nikki Keddie, is to answer the question whether the Iranian revolution was predictable or not. In other words, if the staff of the American Embassy in Tehran had not put aside the domestic information agents and had contacts with more people, wouldn’t their behavior and, as a result, the Islamic revolution, have been predictable? What were the differences between Iran and other Islamic countries?
  • Morteza Bohrani Page 101
    It seems that Fārābi’s purpose behind writing about political philosophy was Tadbīr al-Madīna [society]; on the contrary, Ibn-i Bājah’s ideas were based on Tadbīr al-Motevahhīd [individual]. As a result, it is said that Fārābi is a pluralist but Ibn-i Bājah an individualist. Fārābi’s starting point is the utopia whereas Ibn-i Bājah’s starting point is non-utopia. Since their starting points of discussion are different, they are considered separate from, or even opposed to, each other. But an evaluation of their works shows that both have an individualistic perspective. The individual they try to introduce has important characteristics. First, Fārābi, Ibn-i Bājah, and all Muslim philosophers intentionally or unintentionally make a distinction between the individual as a philosopher and other members of the society, thus, believing in a strong philosophical individualism. Second, this individual does not have a social nature. This paper discusses over their ideas and their political implications. Ibn-i Sīnā’s ideas in this regard will also be mentioned. In fact, their philosophical attempts in regard with the individual and his relationship with the society represent three inevitable positions about the philosophical individual: society’s being sacrificed for the philosophical individual from Fārābi’s perspective; the philosophical individual’s exiting society from Ibn-i Sīnā’s perspective; and the coexistence of the philosophical individual and the existing non-utopian society from Ibn-i Bājah’s perspective. What is important is that the distinction between the civil and philosophical individual makes it difficult to walk in the way of democracy.
  • Seyyed Sadegh Haghighat Page 131
    Religion is considered as a part of tradition. As opposed to modernity, the question is what kind of relationships can be postulated between modern and traditional concepts. Assuming that modern political concepts are different from concepts existing in tradition, this paper is to demonstrate that there is no contradictory relationship between these two sets of concepts and that, through contrasting the features of modern concepts with traditional ones, it is possible to estimate the capacity of tradition to tolerate these modern concepts.
  • Ali Aqajani Page 143
    This paper presents a theological [kalām] explanation of ‘enjoining the good and prohibiting the evil’ and its conditions and levels on the basis of reason [‘aql], divine law [shar’], and sufficiency [kifāya]. Then, the political thought of the Mo’tazilites is explained on the basis of the relationship between ‘enjoining the good and prohibiting the evil’ and concepts such as imamate, rebellion against Imam, the land of the pagans and the land of Islam, concealment [taqiyyah], reform, revolution, freedom, and the Marwanid and Abbasid governments. The paper also studies the political behavior of the Mo’tazilite with respect to ‘enjoining the good and prohibiting the evil’, concentrating on the behavior of some Mo’tazilites holding administrative positions according to this principle from the reign of Ma’moon till Wathiq. Finally, the paper studies Mo’tazilite as movement with respect to the same principle and mentions three approaches of positive resistance, negative resistance, and participation in the power structure with an emphasis on the pseudo-ideological nature of the Mo’tazilite government.