فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال سوم شماره 1 (بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/02/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد شریعتی، مسعود یونسیان، ایرج حریرچی، احمد خسروی صفحه 2
    مقدمه
    هدف این مطالعه بررسی تاثیر استفاده از بیماران مجازی در آموزش درد شکم در بیمار جراحی، به دانشجویان پزشکی در ابعاد مختلف مهارت های بالینی به خصوص در حل مسایل بالینی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای تعداد 48 دانشجوی دوره ی کارآموزی بخش جراحی به دو گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی تقسیم شده و در گروه مداخله، آموزش در طی 7 جلسه و با استفاده از 14بیمار شبیه سازی شده در رابطه با دردهای شکمی انجام شده است. در پایان مطالعه، هر دو گروه با استفاده از آزمون کتبی ساختار یافته ی 7 قسمتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    نتایج
    در این مطالعه از 48 دانشجوی پزشکی شرکت کننده، تعداد 45 نفر با آزمون کتبی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که روش معرفی شده در افزایش مهارت گرفتن شرح حال به طور معناداری موثر بوده در حالی که در زمینه ی استفاده از تست های آزمایشگاهی و عکس-های رادیولوژی، تشخیص افتراقی و درمان مناسب و هم چنین در ارتقاء دانش آن ها موثر نبوده است. در گروه مداخله، آزمون مبتنی بر رایانه با استفاده از بیمار مجازی انجام شده که نتایج آن با آزمون کتبی هم بستگی پایینی را نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    آموزش با استفاده از بیماران مجازی در افزایش مهارت گرفتن شرح حال از بیماران موثر بوده در حالی که بر سایر جنبه های مهارت های بالینی دانشجویان تاثیر معناداری نداشته است.
    کلیدواژگان: کارآموزی پزشکی، آموزش با کمک رایانه، مداخله تصادفی کنترل شده، بیماران مجازی
  • احمد خسروی، حسین ابراهیمی صفحه 9
    مقدمه
    بیماری های قلبی عروقی مهم ترین عامل مرگ ومیر در اغلب کشورهای جهان شناخته شده اند و طبق آمارهای رسمی، میزان مرگ ومیر ناشی از این پدیده در ایران رو به افزایش است. با توجه به نقش متغیرهای مختلف در روند بیماری، در این تحقیق تلاش شده مقدار احتمال بقای و ارتباط آن با متغیرهای مختلف موثر در میزان بقای بیماران مبتلا به سکته قلبی مورد مطالعه قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    مطالعه انجام شده یک مطالعه هم گروهی تاریخی می باشد که 113 بیمار بستری در بخش CCU بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود با تشخیص سکته حاد قلبی در شش ماه دوم سال 1382 و 1383 را مورد بررسی قرار داده است. در این مطالعه ضمن بررسی سرانجام بیماری تا یک سال پس از سکته قلبی، اطلاعاتی در مورد سن، جنس، مصرف سیگار، سابقه دیابت، دریافت و عدم دریافت استرپتوکیناز نیز استخراج گردید و اثر آن بر سرانجام بیماری (Outcome) با استفاده از روش حاصل ضرب کاپلان- مایر بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و Epi-Info آنالیز گردید.
    نتایج
    میانگین سن بیماران 1/13±9/63 سال بود. از این افراد تحت مطالعه، 6/64 درصد مرد و 9/23 درصد سیگاری بوده اند. 1/53 درصد سابقه فشار خون بالا، 8/24 درصد سابقه دیابت، 4/35 درصد سابقه بیماری های ایسکمیک قلبی و 2/6 درصد نیز بلوک قلبی داشته اند. در طی یک سال 36 نفر (9/36%) از بیماران بر اثر بیماری قلبی فوت نموده اند. احتمال بقای یک ساله در مردان 9/69% و در زنان 0/65% بوده که تفاوت معناداری را نشان نمی دهد. احتمال بقای یک ساله در بیماران دریافت کننده استرپتوکیناز (6/81%) به طور معناداری بالاتر از بیمارانی بود که استرپتوکیناز دریافت نکرده بودند این اختلاف پس از حذف اثر سیگار نیز معنادار بود (05/0>P).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه مصرف استرپتوکیناز به عنوان یک داروی ترومبولیتیک در میزان بقای بیماران موثر بوده در حالی که جنسیت و سابقه بیماری های ایسکمیک قبلی و دیابت در این بیماران بر احتمال بقای یک ساله تاثیر ندارند.
    کلیدواژگان: احتمال بقا، سکته قلبی، استرپتوکیناز، دیابت
  • کوکب نمکین، غلامرضا شریف زاده صفحه 16
    مقدمه
    اولین سال زندگی برای تامین زیر بنای سلامت و بهبود کیفیت زندگی اهمیت ویژه ای دارد. در سال های اخیر میزان مرگ ومیر کودکان زیر یک سال در کشورهای پیشرفته کاهش یافته اما هم چنان در کشورهای در حال توسعه بالا می باشد و شناخت عوامل مرتبط با این مرگ ها می تواند قدم مهمی برای کاهش این شاخص باشد و این مطالعه با هدف بررسی فاکتورهای مرتبط با این مرگ ها در شهرستان بیرجند طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه مورد شاهدی تمام مرگ های کودکان زیر یک سال اتفاق افتاده در بیمارستان های شهر بیرجند در مدت یک سال به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند. برای هر مورد، دو شاهد انتخاب گردید. انتخاب شاهدها براساس نزدیک ترین فاصله زمانی از نظر تولد به مورد بوده که تا یک سالگی زنده مانده اند و محل سکونت آن ها همان منطقه موردها بود که در شهر از دفتر آمار حیاتی مراکز بهداشتی- درمانی شهری و در روستا از خانه های بهداشت روستایی استخراج گردیدند. اطلاعات از طریق پرسش نامه با مصاحبه با مادر و بررسی پرونده فوت کودک جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    در این مطالعه 7/79% از موارد مرگ کودکان زیر یک سال در ماه اول زندگی و 3/42% بین یک ماه تا یک سال اتفاق افتاده بود. مهم ترین علت فوت در نوزادان نارسی و عارضه کمبود وزن هنگام تولد (2/54%) و مهم ترین علت مرگ در شیرخواران یک ماه تا یک سال ناهنجاری مادرزادی (3/33%) تعیین گردید. در بررسی فاکتورهای موثر بر مرگ ومیر شیرخواران که بر اساس آنالیز رگرسیون لجستیک شرطی صورت گرفت، متغیرهای سواد پدر، فاصله تولد با کودک قبلی، وضعیت نوزاد هنگام تولد، وزن نوزاد هنگام تولد، نوع زایمان، بارداری پرخطر ارتباط معنی داری با مرگ ومیر شیرخواران نشان داد.
    نتیجه گیری
    توجه ویژه به دوران نوزادی و مراقبت ویژه از نوزادانی که از مادران در معرض خطر متولد می شوند، و ارایه آموزش های بهداشتی و مراقبت ویژه از این مادران می تواند نقش موثری در کاهش مرگ ومیر شیرخواران داشته باشد.
    کلیدواژگان: مرگ ومیر کودکان زیر یک سال، مرگ ومیر نوزادان، عوامل خطر، بیرجند
  • جمیل باطنی، صدرالدین کلانتری، حسین خسروی بروجنی صفحه 22
    مقدمه
    کم خونی تغذیه ای یکی از مشکلات بهداشت عمومی در سرتاسر جهان مخصوصا در کشورهای درحال توسعه می باشد. زنان به ویژه در سنین باروری جزو گروه های در معرض خطر می باشند. حدود یک سوم جمعیت جهان ازکم خونی رنج می برند که کمبودهای تغذیه ای مهم ترین علت این کم خونی ها به شمار می آید. حدود 350 میلیون زن و 50 درصد کودکان در کشورهای در حال توسعه کم خون هستند. این بیماری در کشور ما نیز شیوع نسبتا بالایی داشته و طبق آمار ارایه شده توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه 50 درصد زنان 15 تا 49 ساله کشور به درجات مختلف کم خونی مبتلا بوده و 34 درصد آنان کمبود شدید آهن دارند. لذا با توجه به این تاکنون هیچ گونه بررسی در این مورد در زنجان انجام نشده بود، این بررسی با هدف تعیین میزان شیوع کم خونی در بین زنان 15 تا 45 ساله غیرباردار شهر زنجان و ارتباط آن با انرژی و برخی مواد مغذی دریافتی طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع مقطعی بود که تعداد 33 خوشه با استفاده از نقشه شهر و روش تصادفی انتخاب و از هر خوشه 10 نفر جمعا 330 نفر زنان 15 تا 45 ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه عمومی، پرسش نامه 24 ساعت یادآمد خوراک و آزمایش نمونه های خون جمع آوری گردید. آزمایشات هموگلوبین، هماتوکریت، MCHC، آهن سرم، TIBC، اشباع ترانسفرین و فریتین انجام گردید و سپس میانگین آن ها تعیین و با استفاده از معیارهای تعیین شده میزان شیوع کم خونی ناشی از کمبود آهن براساس فراسنج های خونی اندازه-گیری شد و سپس با استفاده از آزمون 2χ، وابستگی بین فراسنج ها با انرژی، پروتئین، آهن و ویتامین C تعیین گردید.
    نتایج
    شیوع کم خونی ناشی از فقرآهن براساس هماتوکریت 3/47% وMCHC 5/14% به دست آمد که هم بستگی معنی داری بین کلیه فراسنج ها با انرژی، پروتئین و ویتامین C دریافتی به جز هماتوکریت با پروتئین به دست آمد. در این مطالعه 5/11 درصد کم تر از مقادیر توصیه شده RDA دریافت انرژی داشتند. هم چنین 4/15 درصد کمبود دریافت پروتیئن و 5/31 درصد آنان کمبود دریافت ویتامین C بر اساس مقادیر توصیه شده داشتند.
    نتیجه گیری
    شیوع کم خونی ناشی از فقرآهن در زنان مورد بررسی در حد متوسط به بالا بود با توجه به نقش پروتئین ها و ویتامین C در افزایش جذب آهن، آموزش تغذیه و تجویز مکمل آهن به این گروه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: عوامل غذایی، کم خونی فقر آهن، زنان غیر باردار
  • کتایون ارفعی، صدیقه امیرعلی اکبری، حمید علوی مجد صفحه 28
    مقدمه
    از ابتدایی ترین لوازم و مقتضیات یادگیری علاقه و رغبت به آموزش است. در واقع علاقه مرکب از انگیزش و کنجکاوی است و فرد برانگیخته برای دستیابی به آگاهی های بیش تر وکسب موفقیت پافشاری و ممارست بیش تری خواهد کرد. لذا علاقه مندی فراگیران نسبت به رشته تحصیلی شان از عوامل مهم پیشرفت برنامه های آموزشی و نهایتا بازدهی و مسئولیت پذیری آتی آنان می باشد و باید همواره به آن توجه کافی مبذول گردد. این مطالعه به منظور تعیین میزان علاقه مندی دانشجویان مامایی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران نسبت به رشته تحصیلی شان در سال 1385 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی از روش نمونه گیری سرشماری استفاده شد و کلیه 260 دانشجوی کارشناسی پیوسته مامایی پذیرفته شده در یکی از 3 دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران که در ترم های اول تا هشتم مشغول به تحصیل بودند وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری داده ها پرسش نامه بود، که در دو بخش مشخصات دموگرافیک و عوامل مرتبط با سنجش میزان علاقه مندی طراحی گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوی و برای پایایی آن از روش آزمون مجدد استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوار و ضریب هم بستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته نشان داد که میزان علاقه مندی دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی شان پایین با میانگین امتیاز 5/37% بود و اغلب آنان (8/80%) با علاقه اقدام به انتخاب رشته نکرده اند. مهم ترین عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان نسبت به تحصیل در این رشته، مفید واقع شدن آن در تمام مراحل زندگی فردی و وجود تجربیات مهیج در حرفه مامایی بود. بین تحصیلات و شغل والدین، ترم تحصیلی و میزان علاقه مندی دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی شان ارتباطی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه فراگیران از علاقه کافی برای تحصیل در این رشته برخوردار نبودند و تنها ماهیت شغلی این حرفه مورد توجه دانشجویان بود می توان این گونه قضاوت کرد که ایشان حرفه آینده خود را چندان مطابق با نیازها و انتظارات شان ارزیابی نکرده و بدیهی است که عواقب سوء ناشی از این مسئله متوجه نظام آموزش مامایی و سیستم سلامت کشور خواهد بود. لذا متصدیان این گروه آموزشی باید با شناخت معضلاتی که منجر به عدم رغبت دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی شان می شود و با ارایه راه کارهای موثر برای حل آن ها موجبات ارتقاء آموزش، علاقه مندی و بازدهی آن ها را فراهم آورند. هم چنین لزوم تجدید نظر در نحوه جذب دانشجو مطابق با نیازهای فردی و اجتماعی و در جهت حفظ منزلت افراد و مشاغل جهت جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی فرد و جامعه اساسی است.
    کلیدواژگان: علاقه مندی، رشته تحصیلی، مامایی
  • ناهید بلبل حقیقی، حسین ابراهیمی، پیراسته نوروزی، مهری دلوریان زاده صفحه 33
    مقدمه
    تریکومونیاز یکی از بیماری های منتقل شونده از راه جنسی است که عامل آن یک انگل فلاژل دار به نام تریکوموناس واژینالیس می باشد و سومین علت شایع واژینیت است. این بیماری 180 میلیون زن را در تمام جهان و 2 تا 3 میلیون زن آمریکایی را در هر سال مبتلا می سازد. با توجه به شیوع بالای تریکومونا و هزینه های سرسام آور درمانی بر آن شدیم تا تشخیص های کلینیکی و پاراکلینیکی را مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهیم.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که بر روی 300 خانم مراجعه کننده با علایم عفونت های واژینال انجام شده است. هم زمان با معاینه فیزیکی با اسپی کولوم دو نمونه گسترش ترشحات ابتدا از آندوسرویکس و سپس اگزوسرویکس بر روی لام تهیه شد. سپس یک نمونه از ترشحات کلدوساک خلفی بیمار همراه با Cotton Soup گرفته و داخل لوله آزمایش حاوی سرم فیزیولوژی استریل قرار داده شد و پرسش نامه اول توسط کارشناس مامائی تکمیل شد و انجام آزمایشات پاپ اسمیر، اسمیر مرطوب و کشت و تکمیل پرسش نامه دوم توسط کارشناس آزمایشگاه انجام گردید. در انتها نتایج تشخیص های بالینی، میکروب شناسی و سیتولوژی با هم مقایسه گردید و از طریق روش-های آماری شاخص های حساسیت روش های مختلف تشخیص مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج پژوهش نشان دهنده آن بود که بیش ترین سن شیوع واژنیت تریکومونایی با تشخیص بالینی 21 تا 35 سال (6/52%) و کم ترین آن گروه سنی 20 سال و کم تر (3/10%) بوده است. بر اساس نتایج بالینی 78 مورد تریکومونا گزارش شده است در حالی که در هیچ مورد از محیط-های کشت تریکومونا ثابت نشده است، نتایج نشان می دهد که روش تشخیص بالینی نسبت به کشت باعث 26% مثبت کاذب در تشخیص تریکومونا بوده و در محیط اسمیر مرطوب و پاپ اسمیر 1 مورد از تریکومونا ثابت شده است. نتایج نشان می دهد که روش تشخیص بالینی نسبت به اسمیر مرطوب و پاپ اسمیر 7/25% مثبت کاذب در تشخیص تریکومونا داشته است.
    نتیجه گیری
    استفاده از پاراکلینیک هم زمان با معاینات کلینیکی نقش مهمی را در تشخیص و درمان واژنیت ها ایفا می کند و لذا به منظور اجتناب از تجویز غیرضروری دارو و پیش گیری از عوارض ناشی از مصرف داروها انجام برخی آزمایشات پاراکلینیکی در بیماران مشکوک توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تریکومونا، واژنیت، کلینیک، پاراکلینیک
  • مهری دلوریان زاده، مریم عباسیان، پیراسته نوروزی صفحه 39
    مقدمه
    افراد دیابتی بیش تر از افراد عادی در معرض عوارض متعدد قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی، چشمی می باشند. از آن جا که ویتامین C در بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی به طور رقابتی جانشین گلوکز می شود و از گلیکوزیله شدن غیر آنزیمی پروتئین ها از جمله هموگلوبین و لیپوپروتئین ها جلوگیری می کند، به نظر می رسد در پیش گیری از عوارض دیابت موثر باشد. در این مطالعه تاثیر ویتامین C تکمیلی بر روی میزان قند و چربی بیماران دیابت نوع II مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی دو سکور می باشدکه بر روی 136 بیمار مبتلا به دیابت نوع II انجام شده است. بیماران به طور تصادفی در دو گروه دریافت کننده ویتامین C (به مقدار 1250 گرم، پنج بار در روز، به مدت 3 ماه) و دارونما قرار گرفتند، میزان قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله، کلسترول، تری گلیسرید LDL، HDL آن ها قبل و بعد ازمطالعه اندازه گیری شد و اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون t نمونه های زوج و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    در این مطالعه اکثریت بیماران را زنان تشکیل داده اند (در گروه دریافت کننده ویتامین C، 7/64% و گروه شاهد 2/62%). میانگین سنی گروه دریافت کننده ویتامین C برابر 8/6 ± 8/51 سال و گروه دارونما (شاهد) 7/9 ± 8/50 سال گزارش شده است. در پایان مطالعه در گروه مصرف کننده ویتامین C نسبت به گروه شاهد میانگین غلظت FBS، LDL، تری گلیسرید، کلسترول و هموگلوبین گلیکوزیله به طور معنا داری کاهش و میانگین HDL در گروه مصرف کننده ویتامین C افزایش معنا داری داشته است.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد که ویتامین C تکمیلی، میزان قند و چربی خون را در بیماران دیابتی نوع دو کاهش می دهد. لذا مصرف آن را می توان به بیماران دیابتی توصیه نمود و به این وسیله باعث کاهش عوارض این بیماری خواهیم بود.
    کلیدواژگان: دیابت نوع II، ویتامین C، قند خون ناشتا، چربی خون، هموگلوبین گلیکوزیله
  • سید عباس موسوی، شاهرخ آقایان، نسرین رضویان زاده، نسیم نوروزی، احمد خسروی صفحه 44
    مقدمه
    افسردگی اختلال پر عارضه و ناتوان کننده ای است که در اغلب مطالعات شیوع آن در بیماران دیابتی بیش تر از جمعیت عمومی است ولی رابطه ی علیتی آن با دیابت مشخص نیست اما این اختلال سبب کاهش میل، انگیزه و احساس توانایی افراد جهت پرداختن به فعالیت های خود مراقبتی می گردد. این مطالعه با هدف بررسی افسردگی و سلامت عمومی بیماران دیابتی نوع II در شاهرود انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی 100 بیمار دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت شهرستان شاهرود مورد بررسی قرار گرفتند. داده های مطالعه با استفاده از چک لیست داده های دموگرافیک و پرسش نامه افسردگی بک و سلامت عمومی (GHQ) جمع آوری و آنالیز شده است.
    نتایج
    شیوع افسردگی بر اساس تست بک در افراد دیابتی مورد مطالعه 78% بود و اکثریت آن ها (32 نفر) دارای نمره بین 10 تا 18 (افسردگی خفیف) بودند. در این مطالعه بین شدت افسردگی و سن رابطه معناداری مشاهده شد (01/0=P). هم چنین بررسی ابعاد مختلف سلامت عمومی بیماران نشان داد که بین ابعاد سلامت عمومی و شدت افسردگی رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس نمره آزمون سلامت عمومی، 62% بیماران از نظر روان شناختی با مشکل مواجه بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد که فراوانی علایم افسردگی در بیماران دیابتی بالا می باشد، با توجه به غربال گری آسان علایم افسردگی در بیماران، شناسایی بیماران افسرده و درمان آن ها ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: افسردگی، دیابت نوع II، سلامت عمومی
  • صفحه 49
|
  • Mohammad Shariati, Masuod Yunesian, Iraj Harirchi, Ahmad Khosravi Page 2
    Introduction
    This study aims to clarify the effects of implementing a series of virtual patients in undergraduate surgery education on various dimensions of skills as applied to clinical problems.
    Methods
    In a randomized controlled trial 48 surgery clerks were assigned to an intervention group who worked on 14 simulated cases of abdominal pain during 7 weeks in a computer lab and a control group without access to software. At the end of the intervention, both groups were tested by a structured, seven-part paper-based exam evaluating certain areas of competence.
    Results
    In this study, from 48 medical students, forty-five students took the exam. Results showed a significant improvement in history taking (P < 0.001) and no improvement in scores related to appropriate use of radiology and lab tests, proposing differential diagnoses and management plans and factual knowledge. From the intervention group, 20 students completed a virtual case exam whose results had a poor correlation with the written exam.
    Conclusion
    Overall, our findings indicate that virtual patients are strong tools in enhancing history-taking skills of students, but they do not affect other areas of competence significantly. Educators are recommended to be sceptical about enthusiastic reports on various computer applications and avoid falling into false expectations of their implementation.
    Keywords: Clinical clerkship, Computer, assisted instruction, Randomized controlled trials, User–computer interface
  • Ahmad Khosravi, Hosein Ebrahimi Page 9
    Introduction
    Myocardial infarction (MI) with 25- 30% mortality rate is one of the most common causes of death in most countries. According to recent data, MI is an increasing event in Iran. The aims of this study were to determine the 1-year survival rate and its correlates with MI among patients.
    Methods
    This nonconcurrent cohort study was done on 113 patients with first acute MI who had been admitted in Imam Hossein hospital during the year 2004. Kaplan-Maier product limit and log rank test for survival analysis were used.
    Results
    From 113 patients studied, there were 73(64.6%) males and their mean age was 63.9±13.1 (range 16-89). According to of the past history of these patients relived that 23.9% had been smokers. The most frequent risk factors were hypertensions (53.1%), history of previous ischemic heart disease (35.4%), diabetes mellitus (24.8%) and heart block (6.2%). Thirty six (31.9%) of them died in first one-year after admission. The 1-year survival rate was 69 percent. Significant predictors of 1-year survival in our study were administration of streptokinase and use of ß-blockers after discharge.
    Conclusion
    We concluded that mortality in first year after MI has been significantly reduced because of therapies including thrombolysis and ß-blockers.
    Keywords: Survival, Myocardial infarction, Streptokinase, Diabetes
  • Kokab Namakin, Gholam, Reza Sharifzade Page 16
    Introduction
    First year of life is important as health and improvement of the life quality. In recent years IMR has been decreased in our country but still is higher than the developed countries, which should be dressed with defecting of indicators related to infant mortality, and deciding strategies.
    Methods
    In our study data was collected in a questionnaire for 2004 -2005 year dead infant in Birjand hospitals. This study was a case– control for each case, two controls, who matched one to one considering variable of residency and age, were chosen.
    Results
    79.7 percent of infant mortality was in neonatal period. The most important causes of death in neonatal were prematurity and low birth weight (54.3%) and in post neonatal period were congenital abnormality (33.3%). In this study logistics regression analysis showed that few variables such as father,s education, history of prior death child, interval between two births, high risk mother,s in pregnancy, type of delivery, gestational age and weight of birth had the significant relationship with infant mortality. Prematurely and low birth weight was highly associated with mortality.
    Conclusion
    Special care for premature and low birth weight infant and strengthening health care programs and emphasizing the need to identify high risk groups should be priorities.
    Keywords: Infant mortality, Neonatal mortality, Risk factor, Birjand
  • Jamel Bateni, Sadroddin Kalantari, Hosein Khosravi–Borujeni Page 22
    Introduction
    The purpose of this survey were to estimate the prevalence of iron deficiency anemia among non-pregnant women aged 15-45 years old in Zanjan and to determine energy and some nutrients intake that can affect it method survey is a cross-sectional and descriptive analytical survey.
    Methods
    In these study 330 non-pregnant women aged 15-45 years old who did not suffer iron supplement in the three months were chosen through random sampling method. Data were collect by using general information and 24-hour-recall questionnaires. Heparin zed and no heparin zed blood samples were collected then hemoglobin, hematocrit, MCHC, fritting, serum iron, TIBC and transferring saturation percentage was determined. Energy, vitamin C, protein and iron intake were estimated by food processor (FPII) software.
    Results
    The result showed that prevalence of iron deficiencies according biochemical analysis was 14.5% - 47.3%. There were significant relationships (x2) between intake of energy, vitamin C, protein and iron with all biochemical parameters that were tested except protein with hematocrip.
    Conclusion
    Based upon our findings, the severity of iron deficiency anemia in Zanjan non– pregnant women studied is medium to sever in the etiology of iron deficiency in this province. Therefore, iron supplementation is strongly recommended for the women aged 15 – 45 in Zanjan.
    Keywords: Dietary intake, Anemia, Non pregnant women
  • Katayon Arfaie, Sedighe Amirali, Akbary, Hamid Alavi, Majd Page 28
    Introduction
    Interest to education is the one of the most important factors for learning and is formed from motivation and curiosity. It is well known the person who is motivated, insists for progress and gaining knowledge more and more. Therefore, learners interest in their career is one of the optimums in educational programs improvement and ultimately it result in their reproductively and take on responsibility so lots of attention should be given to this fact. The purpose of this study was to identify midwifery students, interest to their career at three medical sciences universities of Tehran in 2006.
    Methods
    In this descriptive study, a number of 260 midwifery students, studying in their 1st to 8th semester at Tehran medical universities participated. The sampling was done through census and the means for collecting data was questionnaire. Its validity was carried by contents validity and its reliability was assigned by means of t-test (r=0.9). The information achieved were analyses by SPSS program using Spirman correlation coefficient and statistic test of χ2.
    Results
    Findings showed that midwifery students, interests in their career were not favorable (%37.5) and the majority of them had not selected their career with enough interest. The most important factors for interest in the career were the occupation that is usefull in personal life and the exciting experiences in this career. There was positive correlation between selecting career in regard personal trends and current interest in the career. Also, there wasn’t significant relation between interest in the career and parents, qualification, occupation and students, semester.
    Conclusion
    With regard to findings of this study, it can conclude that the midwifery students did not evaluate their career equivalent with their needs and this fact might lead to health system damage. So, it is necessary for all midwifves to be responsible to try to find out the reasons of this problem and try to solve them. Moreover reviewing in accepting higher education students is essential.
    Keywords: Midwifery, Interest, Career
  • Nahid Bolbol, Haghighi, Hosein Ebrahimi, Piraste Norouzi, Mehri Delvarianzadeh Page 33
    Introduction
    Trichomonas is a sexually transmitted disease and its agent is a flagellated parasite called trichomonas vaginitis. This is the third common reason of vaginities and 180 millions women at world and 2-3 millions at U.S suffer from it. Because of its high prevalence and expensive treatment, we decided to evaluate its clinical and para- clinical diagnosis.
    Methods
    This is an analytic cross-sectional study and carried out on 300 women with signs of vaginitis infections and had indication for Pap smear which referred to shahrood city heath care centers. In this study we took two samples of secretion from both endocervix and exocervix by speculum spred them on two lame contemporaneous, and one sample from posterior koldosace secretions with cotton soup and entered to tube with sterilized physiological serum. Questionnaires were filled among patients by midwife. The cases were followed by taking Pap smear and wet smear, calturing and filling the second questionnaire. Finally, the results in medical, microbiological and cytological diagnosis were compared. The sensivity and specifity of each diagnostic method were evaluated using statistical methods.
    Results
    Results of the study showed that the most outbreaks of trichomonas vaginitis were at age group between 21 to 35 (52.6%) and the lowest prevalence was among women less than 20(5.3%) years old. It is reported 78 cases of trichomonas in clinical examination, but none of culture medias has demonstrated trichomonas. Percentage of false positive at clinical diagnosis method was 26% more than culture method and 25.7 % more than wet smear and Pap smear methods.
    Conclusion
    Paraclinic with clinical examination play an important role in diagnosis and treatment of vaginitis. Thus for preventing of unnecessary drug prescription and preventing it,s side effects, it is recommended para- clinical examination in suspect patients.
    Keywords: Trichomonas, Vaginitis, Clinical, Para, clinical
  • Mehri Delvarianzadeh, Abbasian Piraste Norouzi Page 39
    Introduction
    Diabetic people are more at risk of diseases such as vascular, kidneys and eye diseases, compared with normal people. Since Vit C competitively replaces glucose in most chemical reactions; so inhibit on non enzymatic glycosylation such as hemoglobin and lipoproteins, it seems that Vit C can be effective to prevent diabetic complications. In this study effect of Vit C supplements on blood sugar and fats level in type II diabetic patients was investigated.
    Methods
    This study was conducted as a clinical trial using paired random sampling on 136 type II diabetic patients. At first, the patients weights, age, type of diet were recorded. Then their fasting blood glucose (FBS), glycosylated hemoglobin (HbAIC), Cholesterol, triglyceride, HDL and LDL were measured. After that the patients were divided in two randomized groups. The first group (control) was subject of administration of Vit C supplement (1250 mg, 5 times a day, for a period of 3 months) and the second group received placebo. Data were analyzed by paired t- test and SPSS Software.
    Results
    In this study most of patients were women (62.2% of control group and 64.7% of placebo group). The mean age between the control group and placebo group were reported 51.2 ± 6.8 and 50.37± 9.71 years respectively. At the end of study, after 3 months of administration of Vit C supplement to control group, the mean concentration of FBS, LDL triglyceride Cholesterol and glycosylated hemoglobin has been reduced significantly with respect to the placebo group and the mean value of HDL has been increased as well.
    Conclusion
    The finding shows that Vit C supplements might reduce the amount of glucose, lipids and glycosylated hemoglobin in patients with type 2 diabetes. Therefore, its consumption in diabetic patients can be recommended and as a result patient complications will be significantly reduced.
    Keywords: Diabetes type II Vit C Fasting blood glucose_Lipid Glycosylated Hemoglobin
  • Sayed Abbas Mousavi, Shahrokh Aghayan, Nasrin Razavian, Zade, Nasim Norouzi, Ahmad Khosravi Page 44
    Introduction
    Depression disorder is a common finding in patients suffering from chronic illness especially diabetic patients. Depressions might lead to the reduction of willingness, motivation and feeling strength in self-care. This study was conducted to determine the frequency and general health status of type II diabetic patients.
    Methods
    In this cross- sectional study, 100 diabetic patients were selected from shahroud diabetic center in 2004; Beck,s depression inventory and general health questionnaire (GHQ) and checklists were utilized to collect the relevant data.
    Results
    The findings indicated some degree of depression in 78% of cases and in majority of them scores were between 10- 18 (mild depression). There was a significant association between age and severity of depression (P=0.01).
    Conclusion
    Research findings revealed high prevalence of depressive symptoms among diabetic patients. Considering the conventional simple therapies for depression, proper screening among diabetic patient seems to be necessary. According to GHQ, 62% of diabetic patients have had psychological problems (scores>23).
    Keywords: Depressive disorder, Diabetes, Beck, s test, General health question