فهرست مطالب

مجله تحقیقات دامپزشکی
سال شصت و سوم شماره 4 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/11/16
  • تعداد عناوین: 13
|
  • حوریه پورحسن، شعبان رحیمی، محمدامیر کریمی ترشیزی، تقی زهرایی صالحی صفحه 283
    چکیده تاثیر رژیم و سطح مصرف اسیدهای آلی بر فلور میکروبی و مرفولوژی روده» جوجه های گوشتی با استفاده از 300 قطعه جوجه گوشتی و با استفاده از طرح کاملا تصادفی بررسی شد. مصرف سالکیل در خوراک تاثیری بر میزان کاهش بار میکروبی جیره نداشت. همچنین اثر ضد سالمونلایی سالکیل در جیره، نیز تایید نشد. تکمیل جیره با سالکیل بر تعداد پرز در میدان دید و درصد پرزهای پیچیده اثر معنی داری نداشت. درصد انواع پرزهای زبانی، پل مانند (01/0 p<) و برگی شکل (05/0 p<) تحت تاثیر سالکیل قرار گرفت. استفاده از سالکیل بر ابعاد پرزها اثر معنی داری نداشت. جمعیت باکتری های اسیدلاکتیک و شمارش کل باکتری های هوازی ایلئوم (05/0 p<)، سکوم و مدفوع (01/0 p<) با مصرف سالکیل به نحو معنی داری تغییر پیدا کرد. مصرف سالکیل در سطوح مورد استفاده در این تحقیق هیچ گونه اثر سوئی بر عملکرد رشد و خصوصیات مرفولوژیک مخاط روده» کوچک جوجه های گوشتی نداشت.
    کلیدواژگان: سالمونلا، سالکیل، مرفولوژی روده، عملکرد، جوجه گوش
  • اسماعیل تمدنفرد، مجتبی گلی، صونا سیدنژاد صفحه 291
    چکیده اثرات انسولین (1 و 2 و 3 واحد به کیلوگرم وزن بدن، داخل صفاقی)، مرفین (5 میلی گرم به کیلوگرم وزن بدن، داخل صفاقی)، نالوکسان (5 میلی گرم به کیلوگرم وزن بدن، زیرجلدی) و انسولین قبل از مرفین و پس از نالوکسان در آزمون فرمالین موشهای سوری مطالعه شده است. آزمون فرمالین با تزریق کف پایی فرمالین (5 درصد، 20 میکرولیتر) ایجاد شد. مرفین به تنهایی و انسولین به همراه مرفین مرحله اول (دقایق 5-0) درد را کاهش دادند. نالوکسان محدوده بین دو مرحله (دقایق 20-6) درد را افزایش داد. انسولین و مرفین مرحله دوم (دقایق 40-21) را کاهش دادند. انسولین کاهش درد ناشی از مرفین را افزایش داد. نالوکسان اثر تضعیف کننده» انسولین را تخفیف داد. به نظر می رسد که در آزمون درد فرمالین، اثر کاهش دهنده درد توسط انسولین ممکن است وابسته به فعال شدن سیستم اپیوئیدی باشد.
    کلیدواژگان: انسولین، مرفین، نالوکسان، درد فرمالینی، مو ش های سوری
  • علی سوخته زاری، مهدی وجگانی، امیر نیاسری نسلجی، علیرضا باهنر، غلامرضا غلامی صفحه 297
    چکیده این مطالعه برای ارزیابی اثرات ملاتونین روی قطر بیضه و شاخص های منی در بهار سال 1383 بر روی تعداد 8 راCس قوچ نژاد شال با سابقه تولید مثلی مطلوب و در دو گروه که به شکل کاملا تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. از اول فروردین ماه هر یک از گروه های تیمار (4راCس) سه عدد قرص کاشتنی ملاتونین (18 میلیگرمی، ملووین) پس از ضدعفونی قاعده گوش بصورت زیر جلدی دریافت داشتند و گروه کنترل(4راCس) هیچگونه درمانی دریافت نداشتند. در طول 14 هفته و بصورت هفتگی اندازه گیری محیط بیضه و ارزیابی منی صورت گرفت. میانگین قطر بیضه 83/0±58/32 و 21±89/32 سانتی متر، حجم منی 31/0±98/ و 12/0±9/0 میلی لیتر، حرکت تجمعی 46/0±64/3 و 31/0±1/3 و حرکت انفرادی 70 و 71 درصد، غلظت اسپرم 39/0±23/2 و 31/0±72/1 میلیارد درهر میلی لیتر و میانگین اسپرم های زنده 79 و4/82 درصد به ترتیب در گروه درمان و کنترل بدست آمد. نتایج نشان داد که بر اساس آزمون T اختلاف معنی داری بین دو گروه در کلیه موارد اندازه گیری شده وجود ندارد (05/0p>. ) بنابر این چنین می توان اعلام نمود که استفاده از ملاتونین در فصل غیر جفت گیری اثر مثبتی بر روی پارامتر های تولید مثلی قوچ نژاد شال ندارد.
    کلیدواژگان: ملاتونین، قوچ شال، فصل غیرجفت گیری، ارزیابی منی، محیط بیضه
  • مجتبی بنیادیان، تقی زهرایی صالحی، حمدالله مشتاقی، احسان زایرزاده صفحه 301
    چکیده این مطالعه جهت ارزیابی پنیرهای سنتی تولید شده در استان چهار محال و بختیاری و آلودگی به سروتیپ E. coli 7:H157O که به عنوان یکی از مهمترین سروتیپ های بیماریزای انسان در سال های اخیر معرفی شده است طراحی و با اخذ نمونه های تصادفی از مکان های تولید و توزیع این فراورده به اجرا گذارده شد. ابتدا نمونه های پنیر(200 نمونه) در محیط غنی کننده انتخابی آبگوشت اشریشیا حاوی آنتی بیوتیک نوبیوسین کشت داده شد و سپس روی محیط انتخابی سوربیتول مک کانکی منتقل گردید. پرگنه های رشد کرده بر روی این محیط خالص سازی شده و سپس توسط آزمون های بیوشیمیایی و سروژیک مورد ارزیابی قرار گرفتند و سروتیپ های مختلف جدا و تعیین هویت شدند. از نمونه های مورد بررسی در 4 مورد (2درصد) سروتیپ 157O باکتری اشریشیاکلی جدا گردید. آلودگی پنیر های گاوی به این سویه 7/1 درصد و پنیرهای گوسفندی 84/3 درصد بود. از پنیرهای تولید شده از شیر بز سروتیپ فوق جدا نگردید. هیچکدام از سروتیپ های جدا شده در این مطالعه دارای پادگن 7H نبودند. از نمونه های پنیر سایر سروتیپ های باکتری E. coli نیز جدا شدند، به طوری که 17 درصد پنیرها به سایر سروتیپ های این باکتری آلوده بودند. در بین این سروتیپ ها، سویه های آنتروپاتوژن(86، O127O 126، O125، O114، O55، O44O)، (انتروتوکسیژن 20O و 128O) و وروتوکسیژن (‚26O و 111O)وجود داشتند. از این رو پنیرهای سنتی تولید شده می توانند به عنوان حامل بالقوه برای سروتیپ های مختلف باکتری اشریشیاکلی عمل نموده و این سروتیپ ها را به انسان منتقل نماید.
    کلیدواژگان: اشریشیاکلی 7:H157O، پنیر های سنتی، گاو، گوسفند
  • مسعود ادیب مرادی صفحه 305
    چکیده به منظور بررسی سطوح مختلف کنجاله کانولا بر ریخت شناسی غده غده تیروئید جوجه های گوشتی300 قطعه جوجه گوشتی نر سویه راس ()Ross در پنج تیمار(هر تیمار شامل چهار تکرار و در هر تکرار 15 قطعه) مورد بررسی قرار گرفته است. کنجاله کانولا در پنج سطح (0، 5، 10، 15 و 20درصد) از یک روزگی تا پایان دوره که 42 روزگی بود در اختیار جوجه ها قرار گرفت. در پایان دوره از هر تکرار 4 قطعه جوجه با وزنی نزدیک به میانگین هر تکرار جدا شده، پس از ذبح و خارج کردن تیروئید نمونه ها بلافاصله در محلول بوئن قرار گرفته و به آزمایشگاه منتقل گردیدند. سپس مراحل معمول بافت شناسی در دستگاه پاساژ بافت انجام و از نمونه ها برش هایی به ضخامت 6 میکرون توسط میکروتوم تهیه گردید. برش های مزبور به روش هماتوکسیلین و ائوزین رنگ امیزی و مورد مطالعه هیستومورفولوژیک (تعداد سلول های اپیتلیال، ارتفاع اپیتلیوم فولیکول ها و قطر آنها) قرار داده شدند. پس از اتمام مراحل آزمایش، داده های گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت مقایسه میانگین های به دست آمده از آزمون مقایسه میانگین چند دامنه ای دانکن در سطح احتمال 01/0 استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان از افزایش ارتفاع اپیتلیوم، قطر و تعداد فولیکول های غده تیروئید با افزایش سطح استفاده از کنجاله کانولا در جیره داشت (01/0p<) بنظر می رسد که علیرغم اصلاح ژنتیکی کانولا و کمینه کردن گلیکوزینولات ها در این ماده خوراکی، باز هم استفاده از کنجاله کانولا در جیره طیور گوشتی سبب تغییرات بافتی زیادی در غده تیروئید می شود. ایزوتیوسیانات های حاصل از هیدرولیز گلیکوزینولات ها سبب تغییر نسبت 3T و 4T شده و سنتز تیروکسین را می کاهد و نهایتا بر مصرف خوراک و بازده طیور اثر منفی خواهد داشت. البته با توجه به نتایج تحقیق می توان بیان داشت که استفاده از این کنجاله تا سطح 5درصد هیچ گونه اثری بر بافت تیروئید نخواهد داشت.
    کلیدواژگان: کنجاله کانولا، ریخت شناسی، جوجه گوشتی، تیروئید
  • صمد لطف الله زاده، غلامرضا نیکبخت بروجنی، محمدرضا مخبر دزفولی، سعید مهدوی پاک، افشین رئوفی، پرویز تاجیک، احسان مصطفوی صفحه 311
    چکیده بیماری تب هموراژیک کریمه– کنگو (CCHF) یک بیماری آربوویروس مشترک بین انسان و دام است و عامل آن ویروسی از جنس نایروویروس و ازخانواده بونیاویریده می باشد. تحقیق حاضر در بهار و تابستان سال 1384 و بر روی نمونه های خون جمع آوری شده از جمعیت گاوهای شیری استان های خراسان رضوی و جنوبی به انجام رسید. در مجموع 248 نمونه خون از گاوهای شیری 4 شهرستان استانهای یاد شده شامل مشهد، تربت حیدریه، سرخس و بیرجند جهت بررسی سرولوژی اخذ گردید. تعیین آنتی بادی اختصاصی (IgG) علیه بیماری CCHF در این مطالعه به روش الیزا و با استفاده از کیت الیزای مخصوص CCHF به انجام رسید. بررسی سرولوژی نمونه های اخذ شده در این تحقیق نشان داد که آنتی بادی اختصاصی علیه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه– کنگو در سرم خون 67/9درصد ازگاوهای شیری نمونه برداری شده وجود دارد و در بین شهرهای مورد نمونه برداری شهرستان سرخس با 7/20درصد بیشترین میزان حضور آنتی بادی و شهرستان بیرجند با میزان 3/3درصد کمترین حضور آنتی بادی اختصاصی علیه بیماری CCHF در سرم خون گاوهای شیری را نشان می دادند. بیشترین فراوانی نسبی حضور آنتی بادی در گاوهای بیش از 5 سال سن (42/21درصد) یافت شد. کمترین میزان حضور آنتی بادی اختصاصی در گاوهای 3 -2 ساله که هیچگونه عیار آنتی بادی در آنها ردیابی نگردید مشخص شد. نتایج سرمی مثبت نشان دهنده آلودگی قابل توجه گاوها به ویروس CCHFدر استان خراسان بوده که باید در برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: CCHF، گاو شیری، خراسان، الیزا
  • شهرام جمشیدی، آیدین ساعدی، سعید بکایی صفحه 317
    چکیده ویروس لوسمی گربه ها، رتروویروسی است با انتشار جهانی که در صورت ایجاد عفونت مقاوم، حیوان در معرض بیماری های کشنده از قبیل لنفوم، لوسمی، اختلالات سیستم خون ساز و کم خونی قرار خواهد گرفت. در این بررسی برای اولین بار در ایران میزان شیوع سرولوژیک ویروس لوسمی گربه ها با استفاده از کیت تجاری الیزا (تولید شرکت سنبیوتیک، آمریکا) مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه برداری به شکل تصادفی از 103 گربه خانگی و ولگرد به عمل آمد. در پنج مورد (8/4 درصد) پاسخ سرولوژیک مثبت وجود داشت. تمام گربه هایی که واکنش سرمی مثبت داشتند در گروه گربه های خانگی قرار داشتند. اختلاف معنی داری در گربه های دارای واکنش سرمی از نظر سن و جنس وجود نداشت، با این حال اکثر گربه های آلوده سن کمتر از 3 سال داشتند. با توجه به برخی مشکلات موجود در برنامه های واکسیناسیون علیه ویروس لوسمی گربه ها، تشخیص حیوانات آلوده و جلوگیری از تماس آنها با حیوانات سالم، به عنوان بهترین روش پیشگیری این بیماری بشمار می رود.
    کلیدواژگان: ویروس لوسمی، سرولوژی، گربه
  • حامد اهری، دلاور شهباززاده، علی میثاقی، محمدرضا پورشفیع صفحه 321
    چکیده باکتری استافیلوکوکوس ارئوس از شایع ترین باکتری های عامل ورم پستان می باشد که جهت تشخیص تعداد کم آن در شیر نیاز به روش های حساس می باشد. در این مطالعه روش از واکنش زنجیره ای پلی مراز برای تشخیص ژن های تولید کننده توکسین های SEA، SEB، SEC که مختص گونه ارئوس بوده و همچنین ژن حراست شده S rRNA23 که در تمام استافیلوکوک ها مشترک می باشد، استفاده شده است. در نهایت نتایج حاصل از تشخیص ملکولی با روش مرسوم کشت مورد مقایسه قرار گرفته است. به دلیل سختی دیواره باکتری استافیلوکوکوس و عدم تاثیر آنزیم های لایزوزیم، پروتئناز K و موتیلایزین، از روش ازت مایع جهت تجزیه دیواره باکتری استفاده گردید. تعداد 48 نمونه شیرغیر پاستوریزه از دامداری های حومه استان تهران تهیه و بعد از انجام PCR و کشت بر روی محیط آگار خون دار تعداد 4 نمونه مثبت تشخیص داده شد. نتایج حاصل از آنتی بیوگرام نشان داد که سیپروفلوکساسین، ریفامپین و جنتامایسن بهترین آنتی بیوتیک های انتخابی در درمان اورام پستانی ناشی از استافیلوکوکوس طلائی می باشد. حساسیت روش ملکولی با تعداد 10 باکتری در هر میلی لیتر از محیط کشت در مدت زمان کوتاهی بدست آمد در حالیکه در روش کشت، تعداد 100 باکتری بعد از مدت 48 ساعت قابل تشخیص بود. بیان کننده آن است که روش ملکولی در مقایسه با روش های مرسوم حساس و بسیار سریع می باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس ارئوس، PCR، SEs، S rRNA23
  • علی باغبانزاده، وحید ناصح صفحه 327
    چکیده گلوتامات به عنوان یکی از مهمترین میانجی های عصبی مغز نقش مهمی در کنترل مصرف دان دارد. در مطالعه حاضر اثر تزریق داخل بطن مغزی مهار کننده برداشت وزیکولی گلوتامات بر مصرف دان و آب در جوجه گوشتی بررسی شده است.داروی مورد استفاده آسمان آبی شیکاگو6)B6(CSBبود. پس از تزریق داخل بطن مغزی 6CSB میزان مصرف دان و آب به صورت تجمعی در دقایق 15،30،60،120،180 اندازه گیری شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که با تزریق 6CSB میزان مصرف دان به طورمعنی داری (05/0)p < افزایش یافته است و این افزایش وابسته به مقدار بوده که موثرترین مقدار 50 نانومول بوده است. همچنین میزان مصرف آب نیز پس از تزریق 6CSB به طور معنی داری (05/0)p < افزایش پیدا کرده است و این افزایش نیز وابسته به مقدار بوده که موثرترین مقادیر 50و 100 نانومول بود.
    کلیدواژگان: 6CSB، داخل بطن مغزی، اخذ غذا، اخذ آب، جوجه گوشتی
  • جمیله سالار آملی، طاهره علی اصفهانی صفحه 331
    چکیده بنا به مطالعاتی که اخیرا در خصوص غلظت مقادیر بالقوه خطرناک جیوه، آلاینده ای با وقوع جهانی و شدیدا سمی، در ماهیان دریایی و بخصوص ماهی تن انجام شده است، این تحقیق به منظور اندازه گیری مقدار جیوه تام در کنسروهای ماهی تن که پر مصرف ترین فرآورده دریایی مورد مصرف مردم می باشد، انجام شده است. به این منظور تعداد 30 کنسرو ماهی تن مربوط به کارخانجات مختلف به طور تصادفی از فروشگاه های سطح شهر جمع آوری شد. مقادیر جیوه تام همه نمونه ها با دستگاه هیدریدژنریشن جذب اتمی اندازه گیری شد. همچنین جهت بهینه سازی استخراج و اندازه گیری جیوه در نمونه های بیولوژیک، اثرات میزان 2SnCl و وزن نمونه بر میزان جذب جیوه نیز بررسی شد. تجزیه و تحلیل آماری با آزمون t با استفاده از نرم افزار 10Spss انجام گرفت. بر اساس نتایج حاصله، نمونه های کارخانجات مختلف دارای غلظت های متفاوت جیوه بود که مقدار میانگین آنها برابر ppb35/63 ± 65/146 بدست آمد. همچنین بررسی اثر غلظت 2SnCl و وزن نمونه بر میزان جذب جیوه نشان داد که غلظت های مختلف 2SnCl مورد استفاده، تاثیری بر میزان جذب نداشته ولی وزن نمونه بر میزان جذب و غلظت بدست آمده موثر می باشد. در مجموع می توان نتیجه گرفت که میزان غلظت جیوه در کنسروهای ماهی تن مورد آزمایش کمتر از حداکثر میزان باقیمانده مجاز (MRL) است به دلیل اثرات تراتوژینسیته جیوه، قویا توصیه می شود که یک تست غربالگری در محصولات تن ماهی داخلی یا محصولاتی که صادر می شود، انجام شود.
    کلیدواژگان: جیوه، کنسرو تن ماهی، هیدریدژنریشن جذب اتمی
  • بهرام فلاحت کار، مهدی سلطانی، مجتبی علیشاهی، اشکان زرگر صفحه 337
    چکیده تاثیر سطوح مختلف اسید اسکوربیک شامل مقادیر صفر،100،200، 400،800 و 1600 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم غذا بر میزان فعالیت لایزوزیم خون، میزان آنتی بادی، جمعیت لکوسیتی و بقا فیل ماهیان جوان 38 گرمی در دمای 20 درجه سانتیگراد به مدت 16 هفته مورد مطالعه قرار گرفت. هشت هفته پس از اضافه کردن ویتامینC به جیره ماهیان، اختلاف معنی داری در میزان لایزوزیم در تیمارهای 400 و 1600 میلی گرم در کیلو غذا با گروه کنترل (شاهد) مشاهده شد (50/0p<. ) در هفته شانزدهم پس از شروع آزمایش، میزان لایزوزیم در گروه های مختلف نیز بالاتر از گروه کنترل بود اما نسبت به همدیگر فاقد اختلاف معنی داری بود (50/0p>. ) بیشترین جمعیت لکوسیتی درتیمارهای 100 و200 میلی گرم ویتامین C در کیلو غذا مشاهده شد. حداکثر میزان عیار آنتی بادی در تیمار 200 میلی گرم ویتامینC مشاهده ولی فاقد اختلاف معنی دار با سایر تیمارها بود (05/0.)p> هیچ گونه تلفاتی در تیمارهای در معرض قرار داده شده با سویه حاد آئروموناس هایروفیلا مشاهده نشد در حالی که در گروه کنترل 9/29 درصد تلفات اتفاق افتاد. این مطالعه نشان می دهد که علی رغم توانایی این ماهی به سنتز این ویتامین، افزودن آن به غذا در مراحل بچه ماهی موجب ارتقای برخی از واکنش های ایمنی غیر اختصاصی (لایزوزیم، جمعیت لکوسیتی) و اختصاص (تولید آنتی بادی) و نیز درصد بقای آن در مواجهه با سپتی سمی آئروموناس می شود. لذا استفاده از این ویتامین در سنین پایین تر می تواند موجب تقویت واکنش های دفاعی و درنتیجه افزایش مقاومت به عفونت های باکتریایی در مراحل اولیه ابتدایی رشد و نمو ماهی که از حساسیت بیشتری به عوامل بیماری زا و شرایط نا مساعد زیست محیطی و پرورشی برخوردار است شود.
    کلیدواژگان: اسید اسکوربیک (ویتامینC)، فیل ماهی، آئروموناس هایدروفیلا، لایزوزیم
  • رضا لرستانی، محمدرضا احمدی، محمدرضا کلباسی صفحه 345
    چکیده اثرات متقابل سه کلاسه سنی مولدین نر و دو محلول فعال کننده اسپرم و آب مقطر بر مدت زمان تحرک اسپرم و میزان چشم زدگی تخم ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) مورد بررسی قرار گرفت. در آب مقطر تفاوتی از نظر فعال نمودن اسپرم در گروه های سنی مختلف مشاهده نشد. در فعال کننده1، بیشترین مدت زمان تحرک اسپرم، در سن +3 سالگی (4/98 ثانیه) بود که با دو سن دیگر اختلاف معنی داری داشت. در فعال کننده 2، سن +3 ساله بالاترین مدت زمان تحرک را نشان داد(2/ 96ثانیه) که با سن +2 و +4 سالگی اختلاف معنی داری داشته و مولدین+2 ساله کمترین مدت زمان تحرک را در این فعال کننده نشان دادند. مولدین دو ساله بیشترین میزان چشم زدگی را در مقایسه با سایرین نشان دادند (8/86درصد) که با گروه های دیگر اختلاف معنی داری داشت. رقیق سازی اسپرم مولدین در سن +2 سالگی توسط فعال کننده 1 موجب بالاترین میزان چشم زدگی گردید که اختلاف معنی داری نسبت به دو گروه سنی دیگر داشت. رقیق سازی اسپرم توسط فعال کننده 2 بالاترین میزان چشم زدگی تخم ها را در سن های +2 و +3 سالگی نشان داد.
    کلیدواژگان: سن، فعال کننده اسپرم، تخم چشم زده، قزل آلای رنگین کمان
  • غلامرضا نجفی تازه کند، فرهاد سلطانعلی نژاد، شاپور حسن زاده صفحه 351
    چکیده در این مطالعه از 16 راس گاومیش بالغ و سالم در دو گروه جنسی نر و ماده برای مشخص کردن محل استقرار و خصوصیات ماکروسکوپی و میکروسکوپی سینوس کاروتید و شریان کاروتید مشترک استفاده شد. مشخص شد که در گاومیش سینوس کاروتید اتساعی در شریان کاروتید مشترک در محل دو شاخه شدن آن به شریان پس سری و شریان کاروتید خارجی، همچنین در منشا شریان پس سری و منشا شریان کاروتید خارجی می باشد. آنالیز آماری مشخص کرد که قطر داخلی و قطر خارجی، ضخامت لایه های کل دیواره سینوس، انتیما و آدوانتیس در سینوس کاروتید نسبت به شریان کاروتید مشترک (01/0 p<) بیبشتر می باشد. طبقه مدیا در سینوس کاروتید نسبت به طبقه آدوانتیس از ضخامت کمتری برخوردار بود. در طبقه آدوانتیس سینوس کاروتید رگ رگ و عصب رگ فراوانی مشاهده شده و در طبقه مدیای سینوس کاروتید رشته های الاستیک به صورت متحدالمرکز به همراه تعداد اندکی از سلول های عضلانی صاف و رشته های کلاژن مشاهده شدند.
    کلیدواژگان: گاومیش، سینوس کاروتید، شریان کاروتید مشترک، مورفولوژی و هیستومورفومتری
|
  • Horiyeh Pourhasan, Shaban Rahimi, Mohammad Amir Karimi Torshizi, Taghi Zahraei Salehi Page 283
    The effect of dose and regimen of organic acids on micro-flora and morphology of small intestine were studied in a total of 300 male day old broiler chicks using completely randomized design. Salkil had no significant effects on the number of villi per view field and percent of convoluted villi. Salkil had a significant effect on the number of tongue, ridge shaped (P<0.01) and leaf shaped (P<0.05) villi. Salkil had no significant effect on the villus dimensions. In conclusion consumption of Salkil had no effect on decreasing of microbial load of feeds. Also anti-Salmonella efficiency of Salkil in feed was not proved. In this research, consumption of Salkil in used levels has not adverse effects on performance and development of intestinal mucosal tissue until 49 days.
  • Esmaeel Tamaddonfard, Mojtaba Goli, Sona Seidnejhad Page 291
    Effects of insulin (1, 2 and 3 IU/kg, i.p.), morphine (5mg/kg, i.p.), naloxone (5mg/kg, s.c.), insulin before morphine and after naloxone were studied in the formalin test of mice. Formalin test was induced by intraplantar injection of formalin (20m, 5%). Morphine alone and insulin with morphine decreased the first phase (0-5 min) of pain. Naloxone increased the interphase (6-20 min) of niciception. Insulin and morphine decreased the second phase (21-40 min) of pain. Insulin enhanced the morphine - induced antinociception. Naloxone attenuated the suppressive effect of insulin. It seems that the antinociceptive effect of insulin in the formalin test may be dependent on the activation of opioid system
  • Ali Sookhtehzari, Mahdi Vojgani, Amir Niassari Naslaji, Ali Reza Bahonar, Gholam Reza Gholami Page 297
    An experiment was conducted to evaluate the impact of melatonin on scrotal circumference and semen parameters using 8 shall rams in April until June 2004 (out of season). In the April, the rams were randomly allocated in two groups. Four animal received 3 implants of melatonin tablets (totally 54 mg/ram) at the base of ear and the other 4 rams were considered as control group and kept at the identical circumstances. The scrotal circumference and semen parameters were weekly recorded over of a period of 14 weeks and the data on each variable were compared base on t-test. There was no significant differences between treatment and control group for scrotal circumference (32.8±.83 vs 32.89±0.21 cm), semen volume (0.98±0.31 vs 0.9±.12 ml/ejaculation), mass motility (3.64±0.46 vs 3.1±0.31), individual motility (70 vs 71percent), sperm concentration (2.23±0.39 vs 1.72±0.31 bilion/ml) and live sperm per cent (79 vs 82 percent) (p>0.05). It was concluded that to use of melatonin would not improve the semen parameters in out of season reproduction assessment of shall rams.
  • Mojtaba Bonyadiyan, Taghi Zahraei Salehi, Hamd Allah Moshtaghi, Ehsan Zaerzadeh Page 301
    To determine the contamination of traditional cheeses to E. coli O157:H7 this study was conducted in Chaharmahal and Bakhtiari province. Two hundred cheeses samples were obtained randomly and bacteriological examinations were done on all isolates, by culture in selective enrichment media and after that, selective plating. Suspected colonies were examined with O and H antisera for identification of serotypes of E. coli, by direct agglutination method. Two percent of unpasturized cheeses were contaminated to E. coli O157 but non of them were O157:H7. The contamination of sheep, cow and goat cheeses were 3.84%, 1.7% and 0, respectively. Seventeen percent of E. coli isolated from samples were as serotypes including, Enteropathogenic (O44, O55, O114, O125, O126, O127, O86), Enterotoxigenic (O20, O128) and Verotoxigenic (O26, O111). From the results of this study it seems that traditional cheeses could be a potent vehicle to transmit the various serotype of E. coli to human.