فهرست مطالب

مطالعات تربیتی و روانشناسی - سال نهم شماره 2 (پیاپی 19، اسفند 1387)

فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی
سال نهم شماره 2 (پیاپی 19، اسفند 1387)

  • 186 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/01/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • هاشم فردانش صفحه 5
    در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور، از میان 25 الگوی طراحی آموزشی سازنده گرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی – یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحلیل با مراجعه به متون اصلی بنیان گذاران هر یک از الگوها، هر یک از الگوها از نظر فردی، جمعی، یا دوگانه بودن رویکردهای یادگیری و تدریس مفروض در طراحی شان طبقه بندی شدند. حاصل این تحلیل و ارزیابی یک طبقه بندی شش گانه از الگوهای طراحی آموزشی بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس مستتر در آن ها می باشد. یافته ها حاکی از آن است که هیچ یک از الگوهای طراحی آموزشی به صورت توامان دارای رویکردهای دوگانه ی یادگیری و تدریس نیستند؛ و اغلب الگوهای طراحی سازنده گرا از نظر رویکردهای تدریس در ناحیه ی فردی قرار دارند؛ و تنها برخی از الگوها در هر دو رویکرد تدریس و یادگیری در ناحیه ی جمعی قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: الگوی طراحی آموزشی، الگوهای سازنده گرا، رویکرد یادگیری، رویکرد تدریس
  • کیهان فتحی، مهناز مهرابی زاده هنرمند صفحه 23
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری، سبک های دلبستگی و تحصیلات والدین به عنوان پیش بین های وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز است. افراد مورد مطالعه ی تحقیق شامل 112 نوجوان معتاد و 112 نوجوان غیرمعتاد بودند. در این پژوهش، برای انتخاب نمونه ی معتاد از نمونه ی در دسترس و برای انتخاب نمونه ی غیرمعتاد از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از: پرسش نامه ی افسردگی بک، مقیاس هیجان خواهی زاکرمن، پرسش نامه ی پرخاشگری اهواز و پرسش نامه ی دلبستگی به والدین و همسال. برای تحلیل داده ها، علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز به کار بسته شد. نتایج به دست آمده همه ی فرضیه های این پژوهش را تایید کرد و نشان داد که وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان را می توان بر اساس متغیرهای افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری، سبک های دلبستگی و تحصیلات والدین پیش بینی نمود. نتایج به دست آمده و مدل ارائه شده توسط این پژوهش به تفضیل مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری، سبک های دلبستگی، تحصیلات والدین
  • میرتقی گروسی فرشی، حکیمه صوفیانی صفحه 47
    این پژوهش به منظور بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و سلامت عمومی دانشجویان انجام گرفت. از 370 دانشجوی مقطع کارشناسی، خواسته شد تا پرسش نامه ی شخصیتی نئو (NEO-FFI)، و پرسش نامه ی سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل میانگین، انحراف معیار، t-test، ANOVA، ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین ابعاد شخصیتی برون گرایی و باوجدان بودن، با سلامت عمومی دانشجویان رابطه ی مثبت و معنی دار، و بین روان نژندگرایی و سلامت عمومی آنان، رابطه ی متفی و معنی دار وجود دارد. همچنین بعد انعطاف پذیری با ابعاد اختلال جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی ارتباط مثبت و معنی داری نشان داد، اما بعد دلپذیربودن با هیچ یک از ابعاد سلامت عمومی، دارای رابطه معنی دار نبود. ننایج آزمون t، تفاوت معنی داری را در میزان ابعاد شخصیت، و سلامت عمومی دانشجویان دختر و پسر نشان نداد، اما نتایج تحلیل واریانس یک راهه(ANOVA) بیانگر وجود تفاوت بین میانگین های ابعاد شخصیت و سلامت عمومی در گروه های مختلف تحصیلی بود. نتایج حاصل از اجرای مدل رگرسیونی نشان داد که از پنج ویژگی شخصیتی فقط سه ویژگی روان نژندگرایی و برون گرایی و دلپذیری وارد مدل رگرسیونی شدند و این ویژگی های شخصیتی توانستند حدود 50 درصد از واریانس سلامت عمومی را تبیین کنند.
    کلیدواژگان: ابعاد شخصیت، سلامت عمومی، پرسش نامه ی شخصیتی نئو، پرسش نامه ی سلامت عمومی (GHQ، 28)
  • فاطمه حسینی غفاری، بهرامعلی قنبری هاشم آبادی، محمدرضا آقامحمدیان شعرباف صفحه 65
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی روان درمانی گروهی مبتنی بر نظریه ی انتخاب و درمان انگیزشی نظام مند در جهت افزایش رضایت زناشویی انجام شد. در این پژوهش 30 زن متاهل دارای مشکلات رضایت، از مراجعه کنندگان به کلینیک های موجود در سطح شهر مشهد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به گروه های درمان انگیزشی نظام مند، نظریه ی انتخاب و گروه کنترل گمارش شدند. پرسش نامه ی رضایت زناشویی در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. روش های مداخله ای به مدت 8 جلسه ی دو ساعته و به صورت هفته ای برگزار شد. از روش تحلیل واریانس یک طرفه به منظور تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که هر دو روش درمانی به طور یکسان موجب افزایش میزان رضایت زناشویی شدند. درنتیجه، یافته های این مطالعه نشان می دهد که هر دو روش درمان انگیزشی نظام مند و نظریه ی انتخاب به یک میزان رضایت زناشویی را بهبود می بخشد.
    کلیدواژگان: رضایت زناشوئی، نظریه ی انتخاب، درمان انگیزشی نظام مند، گروه درمانی
  • حسین کارشکی، سیدعلینقی خرازی، سیدمحمود قاضی طباطبایی صفحه 79
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نوع مدرسه، رشته ی تحصیلی و منطقه ی محل سکونت در ادراکات فعالیت های کلاسی و اهداف پیشرفت دانش آموزان است. بدین منظور، نمونه ای به حجم 571 آزمودنی از دبیرستان های مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودنی های یادشده ازجهت نوع مدرسه (عادی، دولتی و غیر انتفاعی)، رشته ی تحصیلی (ریاضی فیزیک و ادبیات و علوم انسانی) و منطقه ی محل سکونت (شمال و جنوب تهران) تفکیک شدند. پرسش نامه های ادراکات فعالیت های کلاسی (جنتری و همکاران، 2002) و اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) پس از احراز روایی و پایایی، توسط آزمودنی ها تکمیل شدند. نتایج نشان داد که تمام مؤلفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی) دو به دو با هم دیگر رابطه دارند (01/0 p<). با اجرای تحلیل واریانس چند متغیری مشخص شد که میانگین مؤلفه های علاقه و انتخاب در رشته های ریاضی فیزیک و علوم انسانی، باهم تفاوت داشتند (05/0 p<)، اما سایر اثرات ساده معنادار نبود. اثرات تعاملی رشته و منطقه در مؤلفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)، اثرات تعاملی رشته و نوع مدرسه در مؤلفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، و نوع مدرسه و منطقه در مؤلفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، معنادار بود (05/0p<). سایر تعامل ها معنادار نبود.
    کلیدواژگان: ادراکات محیطی کلاسی، اهداف پیشرفت، جهت گیری های تبحری، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی
  • مهدیه سادات خشوعی صفحه 95
    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن (خودآگاهی هیجانی، خودابرازی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیت پذیری اجتماعی، روابط بین فردی، واقع گرایی، انعطاف پذیری، حل مسئله، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، خوش بینی و شادمانی) با شوخ طبعی در بین دانشجویان دانشگاه بود. برای دست یابی به اهداف پژوهش 320 دانشجو با روش تصادفی خوشه ایچند مرحله ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسش نامه های هوش هیجانی بار-آن و شوخ طبعی در مورد آن ها اجراء گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین هوش هیجانی و کلیه ی مؤلفه های آن با شوخ طبعی رابطه ی مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین، از بین مؤلفه های هوش هیجانی، سه مؤلفه ی خوش بینی، خودشکوفایی و شادمانی قادر به پیش بینی شوخ طبعی هستند.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، شوخ طبعی
  • وحید نجاتی، حسن عشایری، میرتقی گروسی فرشی، محمدتقی اقدسی صفحه 113
    توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانه ی انسان است؛ چراکه رفتارهای پیچیده ی حرکتی زنجیره ای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسه ی یادگیری توالی حرکتی مشخص (یادگیری صریح) در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، نرم افزار تخصصی ارائه ی محرک های متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ بود. در این نرم افزار تکلیف یادگیری حرکتی به صورت فشار دادن کلیدهای تعریف شده ی صفحه کلید خاص در پاسخ به یک سری محرک های رنگی بود که بر روی صفحه ی نمایش گر ظاهر می شدند. در این پژوهش، دو گروه سالمند و جوان (هر گروه 15 نفر) در تکلیف یادگیری صریح شرکت داده شدند. آزمون تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر زمان پاسخ و خطای پاسخ، تی زوج شده برای مقایسه ی داده های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسه ی داده های دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو گروه جوانان و سالمندان با پیشرفت مراحل آزمون، خطا کمتر و سرعت اجرای توالی حرکتی سریع تر می شود. در گروه جوانان نسبت به سالمندان خطا کمتر و سرعت اجرای مهارت حرکتی سریع تر بود. از آن جایی که در یادگیری صریح بیشتر قطعه ی پیشانی مغز در یادگیری ترتیب توالی ها نقش دارد و زوال مغزی در قطعه ی پیشانی بیشتر از سایر نواحی مغزی است، سالمندان در یادگیری صریح مهارت حرکتی کارایی کمتری نسبت به جوانان دارند.
    کلیدواژگان: یادگیری صریح، توالی حرکتی، سن
  • عادل زاهد بابلان، مصطفی عسکریان، محمدرضا بهرنگی، عزت الله نادری صفحه 127
    این پژوهش به منظور بررسی ارتباط سلامت سازمانی ادراک شده به وسیله ی دبیران با تعهد سازمانی آنان در دبیرستان های استان اردبیل اجرا شد. سلامت سازمانی در این پژوهش بر اساس مفهوم سازی هوی و همکاران (1991) به عنوان یک سازه شامل هفت بعد یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تاکید علمی عملیاتی شد و برای سنجش تعهد سازمانی دبیران از مدل سه بعدی می یر و آلن (1990) استفاده شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان رسمی و پیمانی مرد دبیرستان های دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 8685 تشکیل می داد که تعداد آن ها در 359 دبیرستان 19 منطقه ی آموزشی، 1935نفر بود. از میان این تعداد بر اساس فرمول کوکران و جدول کرجسی مورگان نمونه ای به حجم 350 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد. روش این پژوهش توصیفی همبستگی است و به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه ی OHI-S و OCQ ویراست جدید استفاده شد. تحلیل داده های به دست آمده حاکی از آن است که میانگین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی به گونه ی معنی داری بالاتر از متوسط مفهومی است. سلامت سازمانی و ابعاد هفت گانه ی آن با تعهد سازمانی و انواع سه گانه ی آن همبستگی مثبت دارد. دبیرستان هایی که سلامت سازمانی بالایی دارند، معلمان متعهدتری دارند. از میان ابعاد سلامت سازمانی، روحیه، تاکید علمی، نفوذ مدیر، پشتیبانی منابع و ساخت دهی قابلیت پیش بینی تعهد سازمانی را دارند و 40 درصد از واریانس تعهد سازمانی به وسیله ی تغییرات این پنج بعد قابل تبیین می باشد. از میان سطوح سه گانه ی سلامت سازمانی نیز سطح فنی و اداری قابلیت پیش بینی تعهد سازمانی را دارند (30/0= r2). از میان متغیرهای پیش بین سهم نفوذ مدیر، روحیه و پشتیبانی منابع از ابعاد سلامت سازمانی و سطح فنی از سطوح سلامت سازمانی در پیش بینی تعهد سازمانی بیشتر از دیگران است.
    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، جو سازمانی، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری
  • علی غنایی چمن آبادی، میرتقی گروسی فرشی، حسن عشایری، جلیل باباپور، علی مقیمی صفحه 149
    در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش حرکات ریتمیک ورزش کاراته بر کارکرد حافظه ی عددی دانش آموزان مبتلا به اختلالات ویژه ی یادگیری پرداخته شده است. همه ی دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش از طریق مدارس مقطع ابتدائی شهر مشهد به علت بروز مسائلی در فرآیند آموزش رسمی ایشان به سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی ارجاع شده اند و پژوهش گران با به کارگیری شیوه ی تمام نگر بالینی به ارزیابی اختلال در این افراد پرداخته اند و به شیوه ی علمی اختلالات ویژه ی یادگیری در این افراد محرز گردیده است. تعداد افراد 58 نفر بود که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند. هر دو گروه قبل از ارائه ی متغیر مستقل از لحاظ عملکرد حافظه ی عددی با به کارگیری آزمون حافظه ی عددی وکسلر مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش طی 4 ماه، هر هفته 3 جلسه، جمعا 48 جلسه و هر جلسه معادل 5/1 ساعت، با به کارگیری حداکثر60% ضربان قلب تحت تاثیر متغیر مستقل بوده اند. پس از اتمام دوره ی آموزشی، هر دو گروه از لحاظ کارکرد حافظه ی عددی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد که بین آموزش حرکات ریتمیک کاراته و پیشرفت حافظه ی عددی دانش آموزان مبتلا به اختلالات ویژه ی یادگیری رابطه ی مثبت معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: اختلالات ویژه ی یادگیری، حرکات ریتمیک ورزشی کاراته، حافظه ی عددی
|
  • Hashem Fardanesh Page 5
    In a conceptual-analytical study using a deductive classificatory content analysis method ten constructivist instructional design models were selected, and learning/teaching approaches within each model were appraised. Using the original writings of the originators of each design model, the learning and teaching approaches employed or permitted to be used it each model were classified as: (1) individual; (2) group; and (3) dual-purpose approaches. A six category classification of constructive instructional design models was achieved. Findings show that none of the models have both dual-purpose teaching/learning approaches, and in teaching and learning approaches, most of the models fall in the "individual" category, and only few models fall in the "group" category with regard to teaching and learning approaches.
  • Keyhan Fathi, Mahnaz Merabizade Honarmand Page 23
    The present research was conducted to study depression, sensation seeking, aggression, attachment styles, and Education of parent as predictors of drug dependency among Ahwaz teenage boys. The subjects studied included 112 drug-dependent teenage boys and 112 nondrug-dependent teenage boys. To select the sample of the dependent group, accessible sample was used and to select the non-dependent group, the multiphasic random method was used. All the subjects were assessed by Beck Depression Inventory, Zuckerman Sensation Seeking Scale, Ahwaz Aggression Inventory and Inventory of Parent and Peer Attachment. To analysis data,the discriminant analysis was used. The results of the research showed that teenage drug-dependency can be predicted based on the depression, sensation seeking, attachment styles and Education of parent.
  • Mirtaghi Garusi, Hakime Sufiani Page 47
    This study was aimed to investigate the relationships of personality dimensions with student’s General Health dimensions. 370 undergraduate students, filled NEO personality inventory(NEO-FFI), and General Health Questionnaire(GHQ-28). Statistical methods including Mean, Standard deviation, t-test, ANOVA, Correlation coefficient and stepwise Regression was used to analyzing data. Results of correlational analyses showed that, both Extraversion and Conscientiousness have positive relation with General Health. There was also a significant negative relation between Neuroticism and General Health dimensions. Openness had a significant negative relation with Somatic disorder and Social functional disorder, but there was no significant correlation between Agreeableness and General Health dimensions. According to results of t-test, there was no significant differences in magnitude of personality and General health dimensions of students. But the results of ANOVA showed significant differences between personality and General health dimensions in different Majors of students. Finally the results of regression analyze showed that only three of five personality dimensions(Neuroticism, Extraversion and Agreeableness) could predict %50 of General Health's variance.
  • Fateme Hoseinighafari, Bahramali Ghanbari Hashemabadi, Hamidreza Aghamohammadian Page 65
    The present research aimed to compare the efficacy of Choice Theory and Systematic Motivational Counseling group therapies on marital satisfaction. Thirty female married were selected. Dyadic Adjustment Scale (DAS) was administered with participants who were assigned to three groups, including a Control Group. One of the other groups received Choice Therapy and the other one Systematic Motivational Counseling. The results indicated that there was no significant difference between choice therapy and Systematic Motivational Counseling on increasing marital satisfaction. Participants in both intervention groups showed significant increases in their marital satisfaction than those in the Control Group.
  • Hosein Kareshki, Alinaghi Kharazi Page 79
    The aim of this research is studying the role of school type, academic field and area of life in students on perceptions of classroom activities and achievement goals. For this goal, we selected a sample of third grade boy from Tehran city High Schools. Size sample was 571, which was selected based on multistage cluster sampling. Students achievement goal orientation scale (Midgly and his colleague and Students Perceptions of Classroom Activities (SPCA), (Gentry and his colleague, 2002), were administrated to students as a group. Questionnaires validity and reliability were verified. Result of Pearson correlation showed that mutual correlation between components of classroom environmental perceptions (interest, challenge, choice and joint) and achievement goals (mastery, approach-performance and avoiding-performance) were significant (p
  • Mhdieh Sadat Page 95
    The main research of the present study was to examine the relationship between emotional intelligence and its components (emotional self awareness, assertiveness, self-regard, self-actualization, independence, empathy, social responsibility, interpersonal relationship, reality testing, flexibility, problem solving, stress tolerance, impulse control, optimism, happiness) with sense of humor in university students. To accomplish the aims of the research 320 students were selected for the sample group using stratified random cluster sampling. Bar-on emotional intelligence and the sense of humor questionnaires were administered. Pearson,s correlation coefficient and analysis of stepwise regression were used to analyze data. Results showed that there is a positive meaningful relation between emotional intelligence and its components with sense of humor. Also of the between emotional intelligence components, optimism, self-actualization and happiness components are capable of predicting sense of humor.
  • Vahid Nejati, Hasan Ashayeri, Mirtaghi Garusi, Mohammad Taghi Aghdasi Page 113
    Motor sequence is bases of much of human intelligent behavior. It is because of such sequential skills involved chaining a number of primitive actions together. Cognitive aging is the part of aging that cause decrease cognitive ability of elderly such as learning. The purpose of this research is comparison of explicit learning in youth and elderly. Soft ware of serial reaction time task is used for sequence learning. This software registers errors and Response Time (RT) in response to sequential stimulus. We compare youth (N=15) and elderly (N=15) in two groups. The task defines in 10 blocks that the first and the sixth blocks where random and the other blocks were sequential. ANOVA for compare response times and errors in different blocks and paired T Test for compare regular and irregular blocks and independent T Test for compare youth and elderly is used. Result show that in youth and elderly RT decreases in regular and irregular blocks. Errors in youth is lower than elderly. RT decreasing in elderly is lower than youth. As frontal lobe is affected in explicit learning and in aging process frontal lobe is more deteriorate than other brain part. The explicit learning in elderly is less than youth.
  • Adel Zahed Babolan, Mostafa Askarian, Mohammadreza Behrangi, Ezatollah Naderi Page 127
    The present study was carried out in Ardabil Province to investigate the relationship between perceived organizational healths of high school teachers with their organizational commitment. The organizational health was conceptualized on the basis of Hoy et. al. (1991) Conceptualization as a construct consisting seven dimensions including institutional integrity, principal influence, consideration, initiating structure, resource support, morale and academic emphasis. To asses organizational commitment, the three dimensional model of Meyer and Allen (1990) was used. The statistical population of the study composed of all state High school male teachers of Ardabil province in the Academic year 2006-2007(1385-1386). The statistical samples of 350 state High school male teachers were selected using the multi-steps sampling method. The method use in the research is descriptive –co relational and the data were collected using OHI-S and OCQ (New edition) questionnaires. The result of data analysis indicates a positive correlation between organizational health with its seven dimensions and the organizational commitment in its three types. From among dimensions of organizational health, morale, academic emphasis, principal influence, resource support and initiating structure are predicators of organizational commitment. 40 percent of organizational commitment variance is predictable by the change in these five dimensions. From among prediction variables, the share of principal influence, morale, resource support is higher in predicting of organizational commitment; and the share of technical level is higher in prediction organizational commitment than the other two levels.
  • Mirtaghi Garusi, Hasan Ashayeri, Jalil Babapoor, Ali Moghimi Page 149
    The purpose of this research was the investigation of the relationships between the effects of rhythmic movement exercises on the function of digit symbol memory in children with special learning disabilities. All subjects of this study were selected from Mashhad primary school students that because of problems in their learning processes were under special educating system of "education of exceptional children organization". Before beginning of this study, all mentioned subjects were evaluated using the standard tests to determine exact special learning deficits (N=58), after which they were divided randomly into experimental and control groups. Both groups were tested using Wechsler digit symbol memory (before starting the exercises). The experimental group was experienced a 4 month period of rhythmic movement exercises (3 session every week, one and half hour per session, total sessions 48) with application of a maximum 60% of heart beat. The control group was under usual living rhythms. At the end of the experimental period both groups were tested by Wechsler digit symbol memory criteria. The results show that there is a significant positive relationship between rhythmic movement exercise training and digit symbol memory improvement in the students suffering from special learning disorders. Movement therapy is an accepted method for some forms of mental disorders that may improve the interactions between touch and proprioceptive systems of the nervous system and cortical sensory and motor areas of the brain.