فهرست مطالب

جراحی ایران - سال شانزدهم شماره 2 (تابستان 1387)

نشریه جراحی ایران
سال شانزدهم شماره 2 (تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سیدعلی جلالی، کوروش شمیمی، علی عبداللهی صفحه 1
    از اواخر قرن نوزدهم و ابتدای جراحی مدرن یا به عبارتی جراحی متکی به فیزیوپاتولوژی، همواره پریتونیت یک بیماری کشنده جدی به حساب می آمده است. در طول بیش از یکصد سال گذشته با شناخت دقیق باکتری ها و منشاء میکروبی پریتونیت ها و بعد از آن کشف آنتی بیوتیک ها درمان پریتونیت ها دگرگون شد، پیشرفت روش های هوشبری مدرن به جراحان جرات داد تا اقدام به اعمال جراحی و گاه جراحی هایی مکرر نمایند تا اینکه بتوانند پاتولوژی صفاق را به حالت نخستین برگردانده و سلامت را به بیمار باز گردانند. با ورود رادیوگرافی ساده شکم و در چند دهه اخیر استفاده از سونوگرافی، سی تی اسکن، MRI و طب هسته ای تشخیص دقیق محل عارضه و اتیولوژی پریتونیت ها آسانتر شد و نیز با کاربرد تخلیه سوزنی و آنتی بیوگرام و کشت بی هوازی و گاه تعبیه استنت و درن به مدد تصویربرداری به تدریج خطر پریتونیت ها کاهش یافت. تکنولوژی لاپاراسکوپیک نیز موجب شد که در موارد خاصی کار تشخیص و درمان آسان تر و بهبودی سریع تر گردد. به علت طولانی بودن مبحث به اختصار به علائم و تشخیص پریتونیت ها می پردازیم.
    کلیدواژگان: پریتونیت، عفونت صفاق
  • شاهین فاتح، محمود امینی صفحه 11
    زمینه و هدف
    امروزه سرطان سومین عامل مرگ و میر و دومین گروه بزرگ از بیماری های مزمن غیر قابل انتقال را در ایران به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین سرطان ها در سراسر دنیا سرطان کولورکتال می باشد که شایع ترین سرطان دستگاه گوارش است و 10 درصد موارد فوت ناشی از سرطان را شامل می شود. در این پژوهش به بررسی اپیدمیولوژیک سرطان کولورکتال در مدت 10 سال در شهرستان اراک پرداخته ایم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، پرونده 274 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال که در سال های 1373 تا 1383 در بیمارستان های شهر اراک (ولی عصر (عج)، امام خمینی (ره) و قدس) بستری شده بودند، بررسی شد. اطلاعات استخراج شده شامل: سن، جنس، مرحله بیماری، نوع سرطان و علامت اولیه در زمان مراجعه بود که با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع بیماران مورد بررسی 7/54% مرد و 3/45% زن بودند. میانگین سنی بیماران 1/4± 22/56 سال بود و 5/17% از بیماران سن کمتر از40 سال داشتند. اکثر بیماران در زمان تشخیص، در مرحله سه سرطان قرار داشتند و شایع ترین نوع سرطان آدنوکارسینوم بوده است. شایع ترین محل درگیری آناتومیک، رکتوم بوده و شایع ترین علامتی که بیماران در زمان مراجعه داشته اند رکتوراژی گزارش شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به فراوانی بالای بیماران با سن کمتر از40 سال و جوان بودن جامعه باید احتمال مسائل ژنتیکی نهفته و عوامل خطر محیطی را در نظر داشت و ارزیابی عوامل خطر و غربال گری دقیق بیماران را از سنین پایین تر شروع کرد. همچنین با توجه به فراوانی بالای تومورهای رکتوسیگموئید در مطالعه ما، به نظر می رسد غربال گری به روش سیگموئیدوسکوپی فیبراپتیک در ایران نقش مهمی در تشخیص و درمان زودرس بیماران داشته باشد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، سرطان، کولورکتال
  • اکبر بهداد، مهرداد حسین پور صفحه 18
    زمینه و هدف
    در مطالعه حاضر ده بیمار مبتلا به سندرم آسفیکسی تروماتیک مورد بررسی قرار گرفته و خصوصیات بالینی، علل و پیامد این سندرم نادر ارائه شده است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی، ده بیمار مبتلا به علائم آسفیکسی تروماتیک بررسی شدند. اطلاعات جمع آوری شده شامل جنس، سن، مکانیسم حادثه، علائم بالینی، آسیب های همراه، نوع درمان انجام شده، مدت بستری و پیامد سندرم بود.
    یافته ها
    از لحاظ جنسی، هشت بیمار مذکر و دو بیمار مؤنث بودند. دامنه سنی بیماران از 4 تا 56 سال متغیر بود. مکانیسم آسیب در یک مورد زلزله و قرار گرفتن زیر آوار، در یک مورد گیر کردن در زیر اتومبیل، در پنج مورد تصادف با اتومبیل، در دو مورد اصابت جسم سنگین به بدن و در یک نفر نیز قرار گرفتن زیر آوار بود. در تمام بیماران هماتوم ملتحمه، ادم، پتشی و پورپورای سر و گردن وجود داشت. در دو بیمار آسیب کبد، سه مورد شکستگی دنده، دو مورد پارگی دیافراگم و یک مورد جداشدگی پوبیس وجود داشت. مدت بستری بیماران از 4 تا 27 روز متغیر بود. هیچ یک از بیماران مورد مطالعه در دوران بستری در بیمارستان فوت نکردند.
    نتیجه گیری
    سندرم آسفیکسی تروماتیک یک سندرم نادر ولی مهم بوده که به دنبال ترومای غیر نافذ قفسه سینه و شکم ایجاد می شود و باید به تشخیص اولیه و درمان آن توجه داشت. این سندرم می تواند با آسیب سایر ارگان ها همراه باشد.
    کلیدواژگان: تروما، آسفیکسی، علائم بالینی
  • سیدمحمدسعید غیاثی، علیرضا جلالی، محمدحسن ناصری، رضا صفی آریان، محمدنعیم بنگش، حمیدرضا تقی پور صفحه 22
    زمینه و هدف
    خونریزی پس از عمل از جمله مشکلاتی است که پس از بای پاس قلبی ریوی [Cardiopulmonary Bypass (CPB)] ایجاد می گردد. در شرایط نورموترم ممکن است منجر به بهبود عملکرد فاکتورهای انعقادی و حفظ هموستاز شود و انتظار می رود خونریزی بعد از عمل کاهش یابد. هدف از این مطالعه مقایسه خونریزی و نیاز به فرآورده های خونی بعد از اعمال جراحی کرونر تحت پمپ قلبی ریوی در دو گروه CPB هیپوترم و نرموترم می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی در بیماران کاندید عمل جراحی بای پس عروق کرونر [Coronary Artery Bypass Graft (CABG)] انجام شد. این بیماران به دو گروه 30 نفره نرموترم (گروه N) و33 نفره هیپوترم (گروه H) تقسیم شدند. گروه هیپوترم در حین CPB تا 30 درجه سرد می شدند و متوسط فشار شریانی در حد 40 تا 65 میلی متر جیوه حفظ می شد و در گروه نورموترم بیماران به طور فعال سرد نمی شدند و درجه حرارت مرکزی در حد 35 تا 37 درجه سانتیگراد حفظ شده و متوسط فشار شریانی نیز در حد 60 تا 90 میلی متر جیوه حفظ می شد. در ICU حجم خونریزی و نیاز به جایگزینی خون و فرآورده های خونی و همچنین تست ها انعقادی طی 24 ساعت بعد از ورود، ارزیابی گردید.
    یافته ها
    تفاوت آماری معناداری از نظر سن، وزن، کسر تخلیه ای بطن چپ، تعداد عروق کرونر درگیر، کلاس NYHA و زمان پمپ قلبی ریوی، بین دو گروه وجود نداشت. متوسط خونریزی 12 و 24 ساعت پس از عمل در بیماران گروه N و H به ترتیب 67/395 و 67/512 میلی لیتر در مقابل 82/441 و 97/ 626 میلی لیتر بود (به ترتیب 1/0=P و 5/0=P). میانگین مقادیر PT و PTT در 6 ساعت بعد از عمل در دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت، ولی تعداد پلاکت ها در این زمان در گروه N به صورت معناداری بیشتر از گروه H بود (003/0=P). همچنین نیاز به تجویز فرآورده های خونی بعد از عمل، در دو گروه مشابه بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش، هیپوترمی و نرموترمی در بیمارانی که جهت اعمال بای پاس عروق کرونری تحت پمپ قلبی ریوی قرار می گیرند، منجر به تفاوت بالینی قابل ملاحظه ای از لحاظ میزان خونریزی طی 24 ساعت اول، نیاز به تجویز فراورده های خونی و اختلال تست های انعقادی پس از عمل نشده و تنها تفاوت معنادار بین گروه ها کاهش بیشتر شمارش پلاکت ها در گروه هیپوترم بود که این امر نیز سبب افزایش نیاز به ترانسفوزیون پلاکت نشده است.
    کلیدواژگان: بای پاس قلبی، ریوی، هیپوترمی، نورموترمی
  • عباس کاظمی آشتیانی، فرهاد حافظی، محمد جواد فاطمی صفحه 29
    زمینه و هدف
    درمان متعارف کیسه های بیرون زده پلک تحتانی، برداشتن چربی های اضافی با روش جراحی می باشد. آقای Sachs و Bosniak در سال 1986 و de la plaza و Arroyo در سال 1988 روش جراحی جدیدی برای درمان کیسه های چربی پلک بکار بردند که در این روش چربی های بیرون زده را به داخل حفره اربیت برگردانده و جهت نگهداشتن آنها، با استفاده از بخیه های پیوسته، فاسیای کپسولی پلک [(CPF) Capsule Palpebral Fascia] را به قسمت بیرون زده سپتوم اربیتال یا به پریوست لبه تحتانی اربیت نزدیک کردند. هدف این مقاله، مقایسه این روش با روش های متفاوت برداشتن چربی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مقاله شامل گزارش و مطالعه ده بیمار می باشد که تحت عمل جراحی بلفاروپلاستی پلک تحتانی با استفاده از روش ترمیم فتق به وسیله فاسیای کپسولی پلک قرار گرفتند. تمام بیماران 6 هفته و 6 ماه بعد از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج بیانگر این است که در ترمیم فتق کیسه های چربی پلک تحتانی با استفاده از CPF، میزان ناراحتی و درد حین عمل در مقایسه با روش متعارف کمتر می باشد. همچنین احتمال وقوع خونریزی و تشکیل هماتوم بعد از عمل در مقایسه با روش متعارف کمتر می باشد. تفاوت روش مؤلفین با روش de la plaza، استفاده از بخیه های مجزا می باشد که دارای مزایایی می باشد.
    نتیجه گیری
    در مقایسه با روش استاندارد بلفاروپلاستی تحتانی که شامل برداشتن چربی های اضافی می باشد، گود رفتن پلک تحتانی یا خطر ایجاد ظاهر چشمان فرو رفته (Sunken) در این روش تقریبا وجود ندارد. این مقاله نشان می دهد که در این روش علاوه بر کمتر بودن میزان درد و هماتوم و خونریزی، چربی های پلک دچار تغییر نشده و تنها به جایگاه اولیه برگردانده می شود.
    کلیدواژگان: بلفارو پلاستی، فاسیای کپسولی پلک، اربیت
  • علیرضا میرشمیرانی، هوشنگ پورنگ، محسن روزرخ، ناصر صادقیان، جعفر کورانلو، منصور ملاییان صفحه 36
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع نسبتا بالای کیست هیداتید در کشور و عدم اطلاع کافی از خصوصیات بیماران و بیماری در کودکان، این تحقیق روی مراجعین به بیمارستان های کودکان مفید، بهرامی، آیت الله طالقانی و امیر کبیر طی سال های 1366 لغایت 1386 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش گذشته نگر و با مراجعه به بایگانی مدارک پزشکی و با استفاده از سیستم طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD10) صورت گرفت. پرونده های کودکان 1 تا 14 ساله که با تشخیص قطعی کیست هیداتید، در اعضای مختلف تحت عمل جراحی قرار گرفته بوده اند، با تکمیل فرم اطلاعاتی که شامل اطلاعات هویتی بیماران از قبیل سن، جنس، محل جایگزینی، علائم بالینی، نوع کیست، یافته های حین عمل، درمان، عوارض پس از عمل جراحی، عود بیماری، مدت بستری، وضعیت بیمار هنگام ترخیص و بعد از آن و بالاخره پیگیری بیماران بر اساس پرونده بالینی، تماس تلفنی و غیره بود، مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مدت 20 سال تعداد 116 پرونده واجد شرایط وجود داشت که 61 نفر (53 %) پسر و 55 نفر (47%) دختر در محدوده سنی 2 تا 14 سال بودند. با افزایش سن، شیوع آلودگی به شدت افزایش نشان داد. در 98 % موارد نوع کیست، اکی نوکوکوس گرانولوزوس بود. در 87 مورد (42/55%) جایگزینی کیست در ریه و61 مورد (86/38%) در کبد بود. علائم بالینی در مبتلایان به کیست هیداتید ریوی، سرفه، تب و تنگی نفس و در مبتلایان به کیست هیداتید کبد، توده شکمی، تب و هپاتومگالی بود. 114 کودک (28/98%) تحت عمل جراحی قرار گرفتند. عود کیست هیداتید در 7 مورد (14/6%) و مورتالیته در 2 مورد (72/1%) وجود داشت. شایعترین عارضه، عفونت زخم (5 مورد) و میانگین مدت بستری 9 روز بوده است.
    نتیجه گیری
    در کودکان با افزایش سن، شیوع ابتلا به کیست هیداتید افزایش یافته و بر خلاف بزرگسالان شایعترین محل جایگزینی کیست، ریه بود. انجام تحقیقات بیشتری برای شناخت علت یا علل بوجود آورنده وضعیت متفاوت این بیماری در کودکان را توصیه می نمائیم.
    کلیدواژگان: کیست هیداتید، کودکان، ریه، کبد
  • بابک سیاوشی، میرمصطفی سادات، محمد جواد زهتاب، محمدرضا گلبخش صفحه 44
    زمینه و هدف
    جوش نخوردگی شکستگی تیبیا یکی از معضلات ارتوپدی است که روش های گوناگونی جهت درمان آن ذکر شده است که هر کدام معایب و مزایایی دارد. ما به دنبال روش ارجح درمان این عارضه هستیم.
    مواد و روش ها
    22 مورد جوش نخوردگی تیبیا وارد این مطالعه شدند که عده ای سابقه عمل جراحی داشتند و نتیجه نگرفته بودند و عده ای نقص استخوانی داشته و دچار جوش نخوردگی تیبیا شده بودند. ابتدا همگی را دبریدمان کامل کردیم و قسمت نکروزه و سکستر و عفونی خارج شد و برای آنها دستگاه ایلیزارف کارگذاری شد و سپس با استئوتومی دور از محل نانیونیون و انجام ترانسپورت قطعه استخوانی سعی در پر کردن محل نقص استخوانی حاصل از دبریدمان کردیم.
    یافته ها
    تمام بیماران مرد بودند و در مدت مقرر ترانسپورت اسختوانیشان انجام شد و همگی در نهایت یونیون پیدا کردند ولی در 18 مورد مالیونیون داشتیم و در14 مورد در محل رسیدن دو قطعه نیاز به گرافت استخوانی ایلیاک شد. در هیچ موردی قسمت دیستراکشن استئوژنز محل استئوتومی مشکل پیدا نکرد و در تمام موارد حرکات مچ پا به درجات مختلف کاهش داشت. در یک مورد شکستگی مجدد در محل یونیون حاصله داشتیم. چهار مورد هم دچار کوتاهی خفیف (زیر 2 سانتیمتر) شدند.
    نتیجه گیری
    در کل با توجه به ایجاد یونیون در تمام موارد و کم بودن شدت عوارض مثل مالیونیون و یا کاهش حرکات مچ پا که مانعی برای زندگی روز مره نبودند به نظر می رسد که روش ایلیزارف و سگمان ترانسفر روش مطلوبی جهت درمان نانیونیون ساق باشد و قابلیت اجرایی آن زیاد و موربیدیتی آن کم است.
    کلیدواژگان: جوش نخوردگی تیبیا، دستگاه ایلیزارف، سگمان ترانسفر
  • سیدکمال فروتن، محمد جواد فاطمی، سینا غیاثی حافظی صفحه 50
    زمینه و هدف
    بسیاری از بیماران سندرم کارپال تانل [Carpal Tunnel Syndrome (CTS)] در زمان مراجعه از نظر درگیری عصب مدیان درمرحله پیشرفته ای قرار دارند. گروهی از آنان از وجود علائم در مسیر عصب اولنار شکایت دارند، ضمنا«تعدادی از بیماران از تداوم علائم بعد از آزاد کردن کانال کارپال شاکی هستند، هدف از این مقاله، ارائه تکنیک جدید جراحی و نتایج آن در بیماران مبتلا به سندرم کارپال تانل می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 24 بیمار و 36 دست مبتلا به سندرم کارپال تانل تحت عمل جراحی با تکنیک جدید قرار گرفتند و نتایج آن به صورت پرسشنامه قبل و 6 ماه بعد از عمل مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    درگیری عصب مدیان در 50% بیماران دو طرفه، در 33% بیماران در دست راست و در 17% بیماران در دست چپ بود. در 5/62% بیماران، درگیری عصب مدیان شدید بود. بهبودی واضحی در عملکرد دست طبق ارزیابی پرسشنامه میشیگان وجود داشت، فقط در یک بیمار تندرنس اسکار وجود داشت، در اکثریت افراد علائم قبل از عمل بعد از گذشت 6 ماه از بین رفته بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    اکثر افراد مبتلا به CTS که تحت عمل جراحی قرار می گیرند درگیری شدید عصب مدیان دارند، استفاده از برش روش کلاسیک تغییر یافته امکان نرولیز عصب را تا قسمت های پروگزیمال تر فراهم می کند. ترمیم سقف کانال کارپال با Z پلاستی یا فلپ از فلکسور رتیناکولوم، باعثGliding بهتر عصب مدیان شده و از استمرار علائم بیماران و نیاز به جراحی مجدد می کاهد. انجام جراحی به روش کلاسیک تغییر یافته، روشی ایمن و مؤثر در درمان بیماران مبتلا به CTS می باشد.
    کلیدواژگان: سندرم کارپال تانل، تکنیک جراحی، عصب مدین
  • شعبان مهرورز، سید احمد فنایی، حسنعلی محبی صفحه 57
    زمینه و هدف
    اولین جراحی کله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپیک [Laparoscopic Cholecytectomy (LC)] در سال 1985 توسطErich Mühe انجام شد و در حال حاضر بیش از 90 درصد جراحی کله سیستکتومی در کشورهای پیشرفته به روش لاپاراسکوپیک انجام می شود و این به دلیل تحمل بهتر آن در بین بیماران و بازگشت سریعتر به کار می باشد، اما به نظر می رسد که نتایج نهایی آن از نظر درمانی با روش جراحی باز [Open Cholecytectomy (OC)] اختلاف چندانی نداشته باشد. مطالعات جدید بیانگر این نکته است که روش جراحی باز با برش کوچک (Small-Incision) در بیماران انتخاب شده جایگزین مناسبی برای LC باشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان بهبودی علائم بالینی سنگ کیسه صفرا و رضایتمندی به دنبال دو نوع عمل جراحی کله سیستکتومی باز و لاپاراسکوپیک می باشد.
    مواد و روش ها
    در فاصله دی ماه 85 تا تیر ماه 86 تعداد 150 بیمار (66 مرد و 84 زن) که دارای سنگ کیسه صفرای علامت دار بودند، در دو مرکز جداگانه وارد مطالعه شدند. از این تعداد91 بیمار در بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) تحت عمل جراحی باز و 59 بیمار به روش لاپاراسکوپیک در بیمارستان میلاد تحت عمل جراحی قرار گرفتند و از نظر وجود علائم قبل از عمل و بهبودی پس از عمل جراحی در بین دو گروه باز و لاپاراسکوپیک مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند. این دسته علائم شامل: 1) درد تیپیک، 2) درد غیر تیپیک و 3) علائم سوء هاضمه بود. در ضمن بیماران 4 ماه پس از عمل از نظر نحوه رضایت خود مورد پرسش قرار گرفتند.
    یافته ها
    میزان بهبودی علائم مختلف و میزان رضایتمندی بیماران پس از مدت 4 ماه از عمل جراحی در بین دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشت. از نظر رضایتمندی بیماران در هر دو گروه حدود 63 درصد رضایت کامل داشته و مجموعا 37 درصد از هر دو گروه از نتیجه عمل جراحی خود، ناراضی کامل و ناراضی نسبی بودند.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود کله سیستکتومی باز با برش کوچک با توجه به مزایای قابل توجه اقتصادی و همچنین نتایج خوب درمانی آن در کنار روش لاپاراسکوپیک در مراکز دانشگاهی ترویج شده و به نظر می رسد که در مواردی که بیماران توانائی مالی کافی نداشته و یا نیازی به بازگشت سریعتر به سر کار ندارند می تواند جایگزین کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک شود.
    کلیدواژگان: سیستکتومی باز، کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک، کله سیستکتومی با برش کوچک
  • محمدرضا کوهساری، منوچهر آقاجان زاده، فیض الله صفرپور، فریبرز منصورقناعی صفحه 66
    زمینه و هدف
    سرطان مری یکی از شایعترین بیماری های کشنده است که در شمال ایران همه گیر می باشد. عمل جراحی ازوفاژکتومی درمان بهبود علامت است و هدف جراحی افزایش طول عمر و ارتقاء کیفیت بلع غذا می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی گذشته نگر 192 بیمار مبتلا به سرطان مری که از 240 بیمار پس از عمل جراحی ازوفاژکتومی در طی 14 سال (1370-1384) به پیگیری های مکرر بعد از عمل پاسخ گفتند طی پرسشنامه ای در خصوص کیفیت زندگی و بلع غذا تحت بررسی قرار گرفتند. اطلاعات حاصله از پرسشنامه و پرونده های بستری بیماران بعد از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    طول عمر یک ساله 80%، 2 ساله 61%، سه ساله 52% و چهار ساله 38% به دست آمد. 61% بیماران دیسفاژی خفیف، 25% دیسفاژی شدید داشتند و 14% بیماران بدون دیسفاژی بودند. 50 بیمار (28%) در طول مدت چهار سال پس از عمل دو تا پنج بار نیاز به دیلاتاسیون داشته اند. 11 بیمار (6%) بلع دردناک و 18% از سوزش معده شکایت داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داده است که میزان بقاء بیمار سرطان مری 4 سال پس از جراحی ازوفاژکتومی تا 38% امیدواری دارد اما فقط 14% بیماران بلع غذا به صورت طبیعی داشتند و اکثریت بیماران، دیسفاژی یا سوزش معده داشتند.
    کلیدواژگان: سرطان مری، ازوفاژکتومی، می، زان بقاء
  • ژامک خورگامی، حسین معصومی، احمدرضا سروش، علی غفوری، نسیم نادری صفحه 73
    زمینه و هدف
    لاپاراسکوپیک کله سیستکتومی به عنوان درمان استاندارد طلایی، مؤثر و بی خطر در اکثر بیماران مبتلا به بیماری های کیسه صفرا در تمام دنیا مورد قبول قرار گرفته است. تعبیه درن به طور روتین پس از لاپاراسکوپیک کله سیستکتومی مورد بحث است. بسیاری از جراحان درن را با هدف جلوگیری از ایجاد تجمع خون، صفرا یا چرک تعبیه می کنند در حالی که تعبیه درن می تواند موجب درد، عفونت زخم، اسکار پس از جراحی و تاخیر در ترخیص بیماران گردد. این مطالعه به بررسی نقش درن پس از لاپاراسکوپیک کله سیستکتومی از نظر حجم، نوع ترشحات آن، مزایا و معایب آن می پردازد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در بیمارستان دکتر شریعتی تهران بر روی 92 بیماری که به صورت الکتیو یا اورژانس تحت عمل لاپاراسکوپیک کله سیستکتومی در سال 1386 قرار گرفتند، انجام شد. مشخصات دموگرافیک بیماران، اندیکاسیون عمل آنها، مدت زمان عمل و سیر و وقایع بعد از جراحی به دقت ثبت شد. حجم ترشحات درن روزانه به میلی لیتر، نوع ترشحات، درد بیماران و طول مدت بستری بیماران ثبت و مقایسه شد.
    یافته ها
    برای 59 بیمار (1/64%) درن فیکس شد و در 33 بیمار (9/35%) درنی تعبیه نشد. میانگین ترشحات درن 4/28±4/40 میلی لیتر (محدوده: 10 تا 300 میلی لیتر) بود. نوع ترشحات در تمام موارد سروزی و خونابه ای بود و در هیچ بیمار خون روشن و یا صفرا نبود. در اکثر موارد (90%) حجم ترشحات درن کمتر از 100 میلی لیتر بود. هیچ یک از بیمارانی که برای آن ها درن تعبیه نشد دچار تجمع داخل شکمی نشدند و تحت درناژ پرکوتانه یا عمل جراحی مجدد قرار نگرفتند. درد بیماران بعد از جراحی در گروهی که درن داشتند به طور معنی داری بیشتر بود و 12 ساعت بعداز جراحی طبق مقیاس آنالوگ بصری درد از مقیاس 10 در گروه بدون درن، 2/1±5/1 و در گروه با درن 1±2/2 بود (018/0=P-value). میانگین بستری بیماران در گروه بدون درن 5/0±3/1 روز و در گروه با درن 6/0± 8/1 روز بود (0001/0 < P-value).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد درن در اعمال لاپاراسکوپیک کله سیستکتومی در اکثر موارد، ترشحات بسیار اندکی را تخلیه می کند. تعبیه درن منجر به افزایش درد بیماران و طولانی شدن بستری آنان و هزینه ها می شود. توصیه می شود از تعبیه درن غیرضروری خودداری نموده و با تصمیم صحیح، درن گذاری را به حداقل رساند تا عوارض مرتبط با آن مانند درد، عفونت زخم، نگرانی بیمار، افزایش میزان اقامت بیمار پس از جراحی و هزینه های آن را کاست.
    کلیدواژگان: لاپاراسکوپیک کله سیستکتومی، درن، کارایی
  • روح الله یگانه، سید امیر موسویان، مینا احمدی صفحه 79
    استفاده از مواد مخدر یک مشکل بهداشتی در جهان است. عفونت های کشنده ویرال (ایدز و هپاتیت) و عفونت های باکتریایی نسج نرم و سخت از عوارض جدی در مصرف کنندگان می باشد که نقش مهمی در مورتالیتی و موربیدیتی آنها دارد. بروز عفونت در نسوج سخت در معتادین تزریقی به ندرت دیده می شود. در این مطالعه ضمن بررسی متون، در مورد عفونت نسج سخت ناشی از مواد مخدر تزریقی به معرفی بیماری با استئومیلیت در زمینه تزریق هروئین می پردازیم
    کلیدواژگان: استئومیلیت، اعتیاد تزریقی، عفونت
  • فرزانه زمان سلطانی، مسعود محمودی صفحه 86
    شریان مهره ای از بخش اول شریان ساب کلاوین جدا می شود. شیوع مبدا نابجای شریان مهره ای چپ از قوس آئورت در برخی جوامع مورد بررسی قرار گرفته و درصد های متفاوتی از 1 تا 5% برای آن ذکر گردیده است. شیوع شریان مهره ای راست مبداء گرفته از قوس آئورت نادر است. گزارشی از میزان شیوع این آنومالی در ایران منتشر نشده است. در تشریح جسد یک مرد حدودا 30 ساله سفید پوست شریان ورتبرال مبداء گرفته از ساب کلاوین چپ مشاهده نشد، در مقابل قوس آئورت یک شریان اضافه داشت که در سمت چپ وارد سوراخ عرضی مهره ششم گردن شده بود. در بررسی حفره کرانیال خلفی هر دو شریان ورتبرال راست و چپ حضور داشتند. سایر شاخه های شریان ساب کلاوین و همچنین مبداء شریان مهره ای راست طبیعی بود. عدم وجود شریان ورتبرال مبداء گرفته از ساب کلاوین چپ و وجود شریانی با مبداء قوس آئورت که مسیر شریان مهره ای را طی می کند، شریان ورتبرال با منشاء نابجای آئورتی را مطرح می کند. توجه به امکان وجود بالقوه چنین واریاسیونی توسط جراح در جراحی های عروق سوپرآئورتیک و همچنین در روش های تشخیصی نظیر آنژیوگرافی می تواند مانع از بروز خطر در جراحی و یا اشتباه در تشخیص بیماری گردد.
    کلیدواژگان: شریان ورتبرال، واریاسیون، قوس آئورت، شریان ساب کلاوین
  • بابک ثابت، جعفر حسن زاده، رؤیا درخشان صفحه 91
    نگارش”گزارش موردی“در متون پزشکی به زمان بقراط حکیم درپیش از میلاد مسیح مربوط می شود. گزارش موردی دامنه وسیعی از مراقبت های اولیه”نشانه های نادر“روش های نوین تشخیص و درمان تا مواردی از گزارش های مربوط در حیطه آموزش و پژوهش را شامل می گردد.”گزارش موردی“در ابتدا شامل سه بخش مقدمه، معرفی مورد و بحث بود. که خلاصه و مرور متون نیز به آن اضافه می شد در کل حجم پیشنهادی برای یک”گزارش موردی“در حدود 1500 تا 2500 کلمه با 20 تا 30 رفرانس می باشد. خلاصه”گزارش موردی“100 تا 250 کلمه است. مقدمه بهتر است از سه پاراگراف بیشتر نشود. در جستجوی منابع در قسمت مرور متون باید توجه داشت که از بانک های اطلاعاتی مرتبط استفاده گردد. بحث مهمترین قسمت یک”گزارش موردی“را تشکیل می دهد. در بحث باید اعتبار، دقت و ویژگی های منحصر به فرد مورد ذکر شده و اطلاعات به دست آمده مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گزارش موردی، نگارش، راهنمای نویسندگان
  • سیدعباس میرمالک، گروه مترجمین صفحه 97
    اغلب اوقات در درک مفاهیم واژه های حساسیت (Sensitively)، ویژگی (Specificity) و ارزش پیش بینی (Predictive Value) با اشکال روبرو هستیم و به طور غریضی نمره های بالاتر را در یک آزمایش بالینی با ارزش تر تلقی می کنیم! و خود درک این معنی است که مفاهیم توصیفی تا به شکل ریاضی تعریف نشوند، قابل فهم نبوده و تا به شکل اعداد و منحنی ارائه نشوند، کاربردی نیستند.
|
  • Page 1
    From the last decade of 19th century and the beginning of modern era in surgery; peritonitis has been always considered a serious lethal disease. In the past hundred years with the advanced knowledge about the bacteria and their role in peritonitis, and the discovery of antibiotics an astonishing progress was made in the treatment of peritonitis. Furthetmore, anesthesiology made medical and surgical treatment applicable to most cases of peritonitis and decreased the mortality and morbidity dramatically. Advents in radiology, ultrasound, and CT-Scanning and nuclear medicine along with MR Imaging opened a new horizon for exact diagnosis and proper treatment. Laparoscopic surgery and percutaneous needle aspiration and application of stents guided with ultrasound, CT and MRI made treatment easier for patients; physicians and surgeons.
  • Page 11
    Introduction &
    Objective
    At the present, cancer is the third factor in mortality and constitutes. The second grand of non-transmitted chronic disease. The colorectal cancer is among the most important kind of cancer through out the world. It is the most prevalent cancer of the gastrointestinal system. It constitutes about 70% of the mortality due to cancer. In this project we have made an epidemiologic study of colorectal cancer in Arak for a period of ten years.
    Materials and Methods
    In this descriptive study, the documents of 274 patients with colorectal cancer hospitallized in Vali Asr, Imam Khomeini and Ghods hospital in Arak during 1994-2004 were evaluated. The extracted data consisted of age, sex, stage of disease with, type of cancer, the primary symptom at the time of referring time were analyzed by SPSS software.
    Results
    There were 54.7% men and 45.3% women. The mean age of the patient's age was 56.22 and 17.5 percent of them were less than 40 years old. Most patients were in the third stage of cancer at the diagnosis time and the most prevalent type of the cancer has been adenocarcinoma. The most prevalent region of anatomic lesion was rectum. Rectorrhagia was reported to be the most prevalent symptom at the first referral.
    Conclusions
    Considering the high frequency of the patients with age less than 40 years and the youthfulness of the society genetic problems and environmental risk factors should be considered. Assessment of risk factors and the isolation of patients should be done at the earlier stage. Considering the high frequency of rectosigmoid tumors in our study, it seems that fiberoptic sigmoidoscopy method has important role in the early diagnosis and treatment of these patients in Iran.
  • Page 18
    Introduction &
    Objective
    Traumatic asphyxia is a commonly used designation of a rare syndrome related to severe compressive trauma to the thorax. In this study we report ten cases of this syndrome.
    Materials and Methods
    In evaluation ten patients were seen exhibiting the stigmata of traumatic asphyxia. Data consisting of sex, age, mechanism of injury, clinical finding, associated injuries, length of hospitalization and outcome were studied.
    Results
    There were 8 male and 2 female patients ranging in age from 4 to 56 years. Mechanism of injury was crush due to earthquake in one patient, entrapment beneath a vehicle in one, entrapment beneath a heavy stone in one, crushing with heavy objects in two and car accidents in five victims. Subconjunctival hemorrhage, craniofacial edema and petechiae developed in all patients. Most of the patients suffered some associated injuries including 2 liver injuries, 2 rib fractures, 2 diaphragmatic injuries and one diastasis of pubis. Length of hospitalization ranged from4 to 27 days. There was no mortality.
    Conclusions
    Traumatic asphyxia is a rare but important syndrome after thoracoabdominal blunt trauma that should be kept in mind for early diagnosis and management. It can be associated with other organs injuries.
  • Page 22
    Introduction &
    Objective
    Post operative bleeding is an important problem following cardiopulmonary bypass (CPB). In normothermic condition may, CPB improve the function of coagulation factors and maintain hemostasis; thus decreasing post-operative bleeding. This study aimed to compare post-operative bleeding and blood products requirements following coronary artery bypass grafting (CABG) in hypothermic and normothermic CPB groups.
    Materials and Methods
    This randomized trial performed on 63 candidates of primary isolated CABG. Patients were randomly divided in to normothermic (N) and hypothermic (H) groups. In group H, the temperature was lowered to 30˚ and mean arterial pressure (MAP) was maintained in the range of 40-65 mm-Hg. In the group N, patients did not cool down actively and the temperature was kept in the rang 35˚-37˚ and MAP was maintained between 60-90 mm-Hg. Blood loss and blood products requirement assessed 12 and 24 h post operatively.
    Results
    There was no statistically significant difference in age, weight, pre-operative LVEF, number of affected coronary arteries, NYHA class, and CPB time between two groups. Blood loss during first 12 and 24 post operative hours were, respectively 395.67 ml and 512.67 ml in group N and 441.82 ml and 626.97 ml in group H (P=0.1 and 0.5 respectively). The mean values of PT and PTT times 6 hours post operation were not statistically different between the two groups, but the platelet count was significantly higher in group N (P=0.003). There was no significant difference in the blood products utilization.
    Conclusions
    Our data suggests that hypo- and normothermic CPB does not influence post-operative blood loss during the first 24 hours in the patients undergoing primary isolated CABG. The only significant difference between the two groups was platelet count which did not result in increased platelet requirement.
  • Page 29
    Introduction &
    Objective
    The traditional treatment of palpebral bags of the lower lid is the resection of excess fat surgically. In 1986 Sachs and Bosniak and in 1986 de la Plaza and Arroyo reported a new technique for the repair of palpebral bags that consisted of pushing back the herniated fat to the orbit and the retaining it by the running sutures of the capsule palpebral fascia (CPF) in the periosteum of inferior orbital rim. The purpose of this manuscript is to compare this procedure with traditional fat removal bleparoplasty.
    Materials and Methods
    This report describes a prospective evaluation of 10 female patients who underwent CPF repair for herniated lower lid bags. All patients were evaluated at 6 weeks and 6 month postoperatively.
    Results
    This manuscript shows that in this technique the rate of pain hemorrhage and hematoma is less than fat removal procedure. In addition, lid fat pads don’t change and only were returned lack into primary lodges. All patients were female between 35-60 years old. CPF is relative dense structure that can protect fat compartments, but is weak in lat compartment. The amount use of analgesic and sedative is less than usual. The difference between our procedure and that of de la plaza group was the use of separate sutures which has advantages.
    Conclusions
    Our results show that the CPF hernia repair procedure carries less discomfort and pain intraoperatively in comparison with the fat removal technique and may be less prone to bleeding and possible hematoma formation after surgery. In the addition, in comparing the traditional lower blepharoplasty with the fat removal, hallowing of the lower lid or the risk of sunken eye looking of the globe will not occur with the CPF repair technique.
  • Page 36
    Introduction &
    Objective
    According to the high incidence of hydatid cyst in Iran and less information about this disease and patients in children, this study was performed to evaluate the patient's characteristics, and the outcome of treatment in four children's surgical centers in Tehran (Mofid, Bahrami, Taleghani and Amirkabir Hospitals) from 1987 to 2007.
    Materials and Methods
    In a descriptive retrospective study, data were collected from the medical records of the patients in the archives of mentioned surgical centers, and using the international classification disease (ICD10). The medical records of children with the ages of 1 to 14 years old whom had definite hydatid cyst disease in different organs were included, and analysis of variables such as gender, age, symptoms, cyst localization, diagnostic tools, operative techniques, morbidity, mortality, recurrence, hospital stay and the outcome of treatment.
    Results
    The patients consisted of 61(53%) boys and 55(47%) girls, with the ages ranged from 2 to 14 years old. The mean age was 10.8±5.6 years old. The incidence rate was increased by age. 157 cysts were found in116 patients, 87(55.42%) cases in lung and 61 (38.86%) cases in liver. The most common symptom in lung was cough and in liver was abdominal mass. 114 patients underwent surgical intervention, but two patients refused surgery. Recurrence accurred in 7 cases (6.14%), mortality in 2 (1.72%). The most common complication was wound infection in 5 cases, and the mean length of hospitalization was 9 days. In 98% of our patients the type of parasit was echinoccocus granulosus.
    Conclusions
    In children the incidence of hydatid cyst was increased by age, and the most involved organ was lung. We suggest more investigation for getting more information about different situations of this disease in children.
  • Page 44
    Introduction &
    Objective
    Nonunion of tibia is one of the most popular complications in orthopedic surgery and there are many treatment methods for it, with their advantages and disadvantages. We try to select the best treatment method for this problem.
    Materials and Methods
    22 nonunions of tibia were studied, some with previous failed surgeries and some with bone defects. At first we excise all necrotic and infected tissues, then we insert ilizarov device and made osteotomy far from the nonunion site and began bone transport, 1 millimeter daily until we filled defect.
    Results
    All patients were male and we had no problem during transport period. Finally, all have union but 18 of them had malunion and 14need bone graft in ducking site. There was no problem in the distracting osteogenesis site of osteotomy. In all cases we saw some decrease in the movability of the ankle. In one case we had recurrent refracture and in 4 cases we have minimal (less than 2 centimeters) shortening.
    Conclusions
    In general, and considering of all aspects, because in all patients finally we see union regardless of some degrees of malunion and decrease in the range of motion of ankle, they all return to their daily activities. So, it seems that ilizarov device is a good method, with low morbidity in the treatmented of nonunion of tibia.
  • Page 50
    Introduction &
    Objective
    Many of the Carpal Tunnel Syndrome (CTS) patients have sever median nerve involvement at the time of admission. Some of the CTS Patients complain about symptoms in ulnar nerve territory; some of recurrence of symptoms after Carpal canal release. The aim of this article is the presentation of a new surgical technique and its result in the CTS patients.
    Materials and Methods
    In this study 24 patients and 36 CTS hands were operated upon by the new technique and their results were evaluated before and 6 months after their surgery.
    Results
    Median nerve involvement was bilateral in 50%, RT side in 33% and LT side in 17% of the patients. 62.5% of the patients were categorized in the sever type. Using Michigan's hand questionnaire, significant improvement occurred in hand Function. Only in one patients scar tenderness was continued, in majority of patients, preoperative symptoms were subsided after six months after the operation.
    Conclusions
    Most of the CTS patient's who are upon operated have sever median nerve involvement. The use of incision in the modified classical technique enables neurolysis more proximally. Carpal tunnel roof reconstruction by Z plasty or flexor retinaculum flap, provided better median nerve gliding and lessen's symptom recurrence and the need for reoperation. The use of modified classical technique is safe and effective in CTS patient's surgical treatment.
  • Page 57
    Introduction &
    Objective
    The first documented laparoscopic cholecystectomy was performed by Erich Mühe in Germany in 1985. In the developed countries, currently over 90% of cholecystectomies are performed laparoscopically. It is generally believed that laparoscopic cholecystectomy has better results than open cholecystectomy in term of patient's compliance and early return to work but it seems that the final outcomes are not different. New studies show that open cholecystectomies with small incision are a good alternative for the selected patients. The aim of this study was to compare the efficacy of laparoscopic and open cholecystectomy in the clinical outcome and patient satisfaction.
    Materials and Methods
    Between January 2005 and August 2006, 150 patients with a diagnosis of symptomatic gallstone, were assigned for cholecystectomy. They were divided in two groups; the first group (n=91) were assigned to open cholecystectomy in Baqiyatallah hospital; the second group (n=59) were assigned to Laparoscopic cholecystectomy in Milad hospital. Then they followed for their symptoms of recovery and satisfaction four month later.
    Results
    After four months follow up there was no differences observed in symptoms of recovery and patient satisfaction (62.6% vs. 62.7) between the two groups. The improvement rate of abdominal pain after laparoscopic and open cholecystectomy seems to be very good and equivalent for 63% of the patients in the two groups, although improvement of symptoms in dyspeptic patients were lower, but it was similar within the both groups.
    Conclusions
    Laparoscopic surgeries are more expensive because of its modern equipments and expensive Instruments. Open cholecystectomy, especially with small incision, is an acceptable alternative for the treatment of symptomatic gallstone disease. It is recommended to have the open cholecystectomies with small incisions for the patients who don’t need to return to work early or for the patients who cannot offer for laparoscopic cholecystectomy.
  • Page 66
    Introduction &
    Objective
    Esophageal Carcinoma is a rapidly spreading fatal disease endemic in north Iran. Esophagectomy is the palliative management. Functional outcome of this major surgery is the expected result in the form of relief from dysphagia. We studied the post-operative survival rate and functional outcome of esophagectomy.
    Materials and Methods
    From 1991 to 2001, 240 patients afflicted with esophageal carcinoma underwent esophagectomy at the Razi University Hospital, Arya and Golsar Hospitals of Rasht. The annual survival rate and the quality of life in terms of relief from dysphagia were studied using a self reported questionnaire and case records of 192 patients. Data were analyzed with the help of SPSS 11.5.
    Results
    The 4-year survival rate for all patients was 38.0%. The 1-year, 2-year and 3-year survival rates were 80%, 61%, 52% respectively. Of these patients 61% complained from mild dysphagia, 25% of the had severe dysphagia, 6% had odinophagia and 18% complained of Heart burn, and 28% patients needed dilatation twice or thrice during3 years of survival. Only 14% were asymptomatic.
    Conclusions
    The results of this study in north Iran suggests that 4 years after esophgectomy surgery, the survival rate was 38%, but only 14% of all cases enjoyed normal functional outcome.
  • Page 73
    Introduction &
    Objective
    Laparoscopic cholecystectomy is the safe and gold standard treatment in most patients with gallbladder diseases worldwide. Routine drain placement after laparoscopic cholecystectomy is controversy and most surgeons use it to prevent collection of blood, bile or pus. But drains can cause pain, infection, more prominent scar and delay in discharge of patients. This study assessed drain efficacy in laparoscopic cholecystectomy by assessment of volume and contents of drained fluid, and its advantages and disadvantages.
    Materials and Methods
    This study was performed on 92 patients in Dr. Shariati hospital during 2007-8 underwent urgent or elective laparoscopic cholecystectomy. Demographic characteristics of patients, indication of surgery, duration of surgery and postoperative pain and events were collected. Value and content of drained fluid, and postoperative hospital stay were recorded and analyzed.
    Results
    Drains were fixed in 59 (64.1%) patients and 33 (35.9%) patients did not have drain. Mean drained fluid was 40.4 ± 28.4 milliliters (range: 10-300 cc). Fluid was serous or serosanguineous in all cases, no fresh blood or bile in any case. In most cases (90%) fluid volume was less than 100 cc. None of the patients without drains suffered abdominal collection, percutaneous drainage or repeated surgery. Pain was more in patients with drains. Using visual analogue score (0-10), pain was scored 1.5±1.2 in patient without drain and 2.2±1 in patients with drain, 12 hours after surgery (P-value=0.018). Mean postoperative hospital stay was 1.3±0.5 days in patients without drain and 1.8± 0.6 days in the other group ((P-value<0.0001).
    Conclusions
    It seems that drains in laparoscopic cholecystectomy evacuate little insignificant fluid. Drain placement can cause more pain, longer admission period and more cost. It is recommended not to place drains were not necessary cases. Reducing use of drains through correct clinical judgment can decreases its disadvantages such as pain, infection, patient anxiety, longer admission period and costs.
  • Page 79
    The use of narcotics is a worldwide health problem. Systemic lethal viral infections (AIDS and Hepatitis) and bacterial infections of soft and hard tissues are serious complications in the users. It plays an important role in mortality and morbidity. Incidence of hard tissue infection among IV narcotic users is rare. This review while introducing narcotic users with osteomyelitis, summarizes recent information on hard tissues associated with heroin drug user.
  • Page 86
    The vertebral artery (VA) originates from the first part of the subclavian artery. The incidence of the aberrant origin of the left VA directly from the aortic arch has been investigated in some societies and has been estimated to be from 1 to 5 percent. Aortic origin of the right vertebral artery is a rare variant. The incidence of this anomaly has not been reported in Iran. During a routine dissection of a white 30-year-old man, the VA originating from the left subclavian artery was not observed, but the aortic arch had an additional artery that had entered into the foramen transversarium of the 6th cervical vertebra. In assessment of the posterior cranial fossa both left and right VA were observed. Other subclavian branches and the origin of the right vertebral artery were normal. The lack of the left VA originating from the subclavian and the presence of an aortic arch originated artery with a similar path to VA, suggests the aberrant origin of the left VA from the aortic arch. The knowledge of these potential variations in the vertebral artery origin could prevent surgical complications or wrong diagnosis in supraaortic vascular surgery and diagnostic procedures like angiography.
  • Page 91
    Writing case reports in medical texts data back to Hipocrates´ time. Case reports may include primary cares, rare signs, new ways of diagnosis and treatment, and possibly reports about education and research. Case reports are generally involve 1500–2500 words in length with 20–30 references; and an abstract of 100–250 words. The introduction should not more than three paragraphs. In the literature review, one should make use of the relevant data bases. The discussion port is the most important section of a case report. The discussion should evaluate the unique features of cases and accuracy of the data.