فهرست مطالب

نشریه رستنیها
سال نهم شماره 2 (پیاپی 31، پاییز و زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/11/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • زهرا حسین زاده، منیژه پاکروان*، اختر توسلی صفحه 95
    ریزریخت شناسی بذر در 11 گونه از جنس ماشک در ایران با استفاده از میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ مورد مطالعه قرار گرفت. الگوی اصلی تزیینات پوسته بذر در گونه ها زگیل دار بود، اما اندازه و تعداد شیارهای جانبی در زگیل ها و تراکم ن ها در گونه های مختلف متفاوت بود. چهار ویژگی در بذر یعنی طول نسبی ناف، شکل ناف، موقعیت نسبی عدسک به ناف در محیط دانه ثابت بودند. این نتایج نشان داد که ریخت شناسی بذر در تعیین حدود بخش ها در ماشک کمکی نمی کند اما در تعیین حدود گونه ها قابل استفاده است. ریزساختار پوسته بذر و الگوی آن می تواند ویژگی های بیشتری را برای تعیین گروه های طبیعی مانند گروه های گونه ای فراهم نماید اما تنوع این ویژگی ها برای جدا کردن گونه های نزدیک اندک می باشد. متن کامل مقاله در قسمت انگلیسی ارایه شده است.
    کلیدواژگان: ریخت شناسی بذر، SEM، گروه Vicia variegata، ایران
  • مرتضی سعیدی فرد*، سیدمحسن حسینی، محمد نقی پاداشت دهکایی صفحه 137
    هدف این مطالعه مدل سازی پراکنش مکانی سوسن چلچراغ براساس خصوصیات اکولوژیک جهت پیش بینی زیستگاه های بالقوه برای حفاظت از یک گونه گیاهی نادر می باشد. درک پراکنش مکانی گونه های نادر و در خطر انقراض، متضمن درک عوامل اکولوژیک موثر بر آن ها می باشد که نقش برجسته ای در ارزیابی حفاظت منطقه ای و توسعه برنامه ریزی دارد. یکی از ابزارهای بالقوه جهت تکمیل و رفع کمبود اطلاعات درباره پراکنش و تناسب رویشگاهی گونه های نادر مدل سازی پراکنش این گونه ها می باشد. سوسن چلچراغ گونه ای اندمیک و نادر است که در ارتفاعات ناحیه داماش در استان گیلان، در شمال ایران می روید و در طبقه سوم طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (آثار طبیعی ملی) و از سال 1976 تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار دارد. توسعه مدل پراکنش نیازمند یکپارچگی سامانه اطلاعات جغرافیایی، تحلیل های مکانی و منطقی و ابزار آماری می باشد. نخست متغیرهای اصلی مانند: ارتفاع، جهت جغرافیایی، شیب، خاک و پوشش گیاهی در رویشگاه های سوسن چلچراغ شامل: داماش، درفک و خانقاه اردبیل براساس مطالعات میدانیو مطالعات پیشین انتخاب و بررسی شد. داده های توپوگرافیک در سامانه اطلاعات جغرافیایی تجزیه و تحلیل شده و خصوصیات شکل زمین رویشگاه حاصل شد. نتایج به دست آمده تجزیه و تحلیل (منطقی و آماری) و عوامل موثر بر پراکنش مکانی سوسن چلچراغ معرفی شد. نتایج به صورت دو مدل شامل: مدل مفهومی و مدل کمی- وزنی طبقه بندی شد. وزن دهی مدل کمی- وزنی با استفاده از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی انجام پذیرفت. مقایسه کارایی دو مدل نشان می دهد که مدل کمی- وزنی دقیق تر و موثر تر می باشد.
    کلیدواژگان: بوم شناسی، سامانه اطلاعات جغرافیایی، حفاظت، استان گیلان، ایران
  • مرجان دیانت* صفحه 151
    بیشتر مطالعات انجام شده روی نی عمدتا مربوط به اروپا است درحالی که این گیاه در بسیاری از مناطق قاره آسیا و قاره های دیگر در شرایط متفاوت آب و هوایی وجود دارد.
    در بررسی حاضر، ریزوم های 39 جمعیت نی از مناطق مختلف ایران جمع آوری گردید و در شرایط یکسان در مزرعه آزمایشی دانشکده علوم زراعی دانشگاه تهران در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با سه تکرار کاشته شد. در انتهای فصل رشد تعدادی از ویژگی های رشدی مورد اندازه گیری قرار گرفت. تفاوت های زیادی در طول ساقه، سطح برگ، قطر ساقه، طول گل آذین، وزن خشک ساقه، وزن خشک برگ، درصد ساقه های دارای گل آذین، تعداد روز تا شروع گل دهی و تعداد روز تا شروع زرد شدن بین جمعیت های نی در ایران مشاهده شد. تجزیه خوشه ایجمعیت های نی بر اساس فاصله تولید شده برای ویژگی های مورد مطالعه یک دندروگرام با چهار گروه اصلی تولید کرد که عمدتا بر اساس منشا جغرافیایی آن ها بود.
    کلیدواژگان: ریزوم، گسترش جغرافیایی، جمعیت، اکوتیپ
  • نسرین اسلامی جوینده، فاطمه زرین کمر*، مصطفی اسدی صفحه 166
    جنس Festuca گیاهی علفی، پایا، دارای ریشه های عمیق با بیش از 450 گونه گیاهی متعلق به تیره Poaceae می باشد. گونه های این جنس از لحاظ ارتفاع، طول عمر و پهنای برگ با یکدیگر تفاوت دارند. براساس اندازه برگ به دو گروه ریزبرگ (fine-leaved) و پهن برگ (broad-leaved) تقسیم می شوند. طی این تحقیق، آناتومی برگ در پنج گونه از جنسFestuca L. به اسامی:F. valesiaca، F. sulcata، F. akhanii، F. heterophylla وF. elwendiana از گروه ریزبرگان به منظور معرفی صفات مهم تشریحی و امکان کاربرد تاکسونومیکی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. برگ گونه های مختلف برش گیری و سپس رنگ آمیزی مضاعف شد. در بررسی برش ها صفات کمی و کیفی مانند اندازه پهنک، نوع روزنه و کرک و میزان تراکم آن ها در سطوح فوقانی و تحتانی، تشخیص نوع مزوفیل و وجود یا عدم وجود بافت های استحکامی تعیین شد. اطلاعات حاصل از صفات تشریحی آنالیز آماری گردید و صفات مهم در شناسایی گونه ها تعیین و کلید شناسایی تشریحی برای گونه های مورد مطالعه ارایه شد.
    کلیدواژگان: برگ، Festuca، تک لپه ای، کلید شناسایی
  • حامد یوسف زاده*، محمدرضا اکبریان، مسلم اکبری نیا صفحه 178
    به منظور بررسی میزان تنوع درونی و بین جمعیتی گونه انجیلی بر اساس صفات مورفولوژیک برگ، سه جمعیت از این گونه به ترتیب در ارتفاع 182متر از سطح دریا (جمعیت پاسند 1)، 340 (جمعیت پاسند 2)،540 (جمعیت پاسند 3)، در طول یک شیب ارتفاعی واقع در منطقه بهشهر انتخاب گردید. در رویشگاه های اول و دوم 10 پایه و در رویشگاه سوم، پنج پایه انتخاب و از هر پایه تعدادی برگ از قسمت بیرونی و میانه تاج در نیمه اول مهر جمع آوری شد. برگ های هر پایه درهم آمیخته و سپس به طور تصادفی، پنج برگ جدا و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آنالیز واریانس نشان داد که از بین تمامی پارامتر های مورد مطالعه، صفات زاویه قاعده، شکل نوک برگ، شکل قاعده برگ و عرض پهنک در 1/0 طول آن در بین جمعیت های مختلف تفاوت معنی داری را با یکدیگر نشان دادند. تجزیه به مولفه های اصلی نشان داد که صفاتی همچون؛ حداکثر عرض پهنک، طول دمبرگ، شکل برگ،شکل قاعده برگ و زاویه قاعده بیشترین نقش را در گروه بندی ایفا کردند. نتایج آنالیز خوشه اینشان داد که با توجه به تغییرات واریانس تشکیل خوشه ها، پایه های سه جمعیت در چهار گروه جای گرفتند. همچنین نتایج بررسی تنوع درون جمعیت ها نیز حاکی از وجود تنوع زیاد مورفولوژیک بین پایه ها در سطح جمعیت پاسند 1 بوده است، به طوری که پایه های شماره 1 و 2 از جمعیت پاسند 1 با دارا بودن شرایط رویشگاهی مشابه، بیشترین واریانس را از یکدیگر نشان دادند. از بین صفات مورد مطالعه پارامتر هایی نظیر زاویه قاعده، تعداد رگبرگ و شکل قاعده برگ کمترین تاثیر پذیری (پلاستیسیتی) را نسبت به تغییرات شرایط محیطی از خود نشان دادند، این در حالی است که صفات شکل نوک برگ و طول دمبرگ بیشترین تاثیرپذیری را از شرایط محیطی از خود نشان دادند.
    کلیدواژگان: انجیلی، تنوع جمعیتی، پلاستیسیتی، تجزیه به مولفه های اصلی، ایران
  • سیما زنگنه*، مهران غزوی صفحه 190
    با بررسی 170 نمونه حشره آلوده به قارچ های بیماری زا که طی سالهای 86-1382 از سه استان شمالی کشور جمع آوری شده بود، هشت آرایه از قارچ های متعلق به راسته Entomophthorales از جمله، چهار قارچ بیماری زای حشرات راسته دوبالان شامل: Entomophaga tipulae روی یک پشه پابلند، Entomophthora muscae روی پنج مگس چسبیده به پشت برگ های باقلا، Pandora bulata روی یک مگس چسبیده به پشت برگ زالزالک و Pandora dipterigena روی 19 پشه از خانواده Sciaridae چسبیده به پشت برگ های درخت انجیلی و برگ های کاهو تشخیص داده شد. بیشترین حشرات آلوده به قارچ های بیماری زا را شته ها تشکیل می دادند. Entomophthora planchoniana روی 17 شته، Neozygites fresenii روی 20 شته، Zoophthora sp. تنها روی یکشته و Pandora neoaphidis شایع ترین نمونه قارچی روی 60 شته یافت شد. پنج قارچ به اسامی: Entomophaga tipulae، Entomophthora muscae،Pandora bulata،Pandora dipterigena و Zoophthora sp. برای اولین بار از ایران گزارش می شوند.
    کلیدواژگان: Entomophaga، Entomophthora، Pandora، Neozygites، Zoophthora
  • سمیه قنبری همدانی*، فریبا شریف نیا، فیروزه چلبیان صفحه 204
    در این تحقیق پنج گونه از جنسPolystichum متعلق به Dryopteridaceae به اسامی: P. lonchitis، P. woronowii، P. setiferum، P. braunii و P. aculeatum از استان های گیلان و مازندران از نظر رررشناسی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور مقایسه ویژگی های هاگ و مطالعه تزیینات سطحی هاگ گونه های این جنس پس از جداسازی از هاگدان طی مراحلی آماده سازی انجام شد، از نمونه ها با میکروسکوپ الکترونی (SEM) تصای شد. به طور کلی، تزیینات سطحی هاگ خاردار گزارش شده است. اما نتایج به دست آمده از این بررسی، تفاوت هایی را بین گونه ها نشان داد از جمله تزیین سطحی هاگP. lonchitis مشبک بوده و حالتی متفاوت نسبت به سایر گونه ها دارد.
    کلیدواژگان: میکرومورفولوژی هاگ، Polystichum، سرخس
  • محمدرضا آصف* صفحه 210
    در این مقاله، نه گونه از قارچ های بولت (boletes) متعلق به سه جنس Boletus، Leccinum و Xerocomus از تیره Boletaceae و جنس Suillus از تیره Suillaceae که از جنگل های ارسباران آذربایجان شرقی جمع آوری و شناسایی شده اند معرفی می گردد. پنج گونه از نه گونه معرفی شده شامل B. edulis، B. erythropus، B. fechtneri، B. fragrans و X. ferrugineus برای نخستین بار از ایران معرفی می گردند. گونه هایB. pulverulentus، L. pseudoscabrum، S. collinitus و S. granulatus پیش از این از سایر نقاط ایران گزارش شده اند. توصیف کلیه گونه های مطالعه شده به همراه تصاویر و ترسیم هایی ارایه شده است.
    کلیدواژگان: بازیدیومیست های عالی، Agaricomycetidae، Leccinum griseum، Ectomycorrhiza
  • سپیده ساجدی*، مصطفی اسدی صفحه 231
    در تحقیق حاضر، صفات تشریحی ساقه تمامی گونه های جنس Corydalis در ایران با استفاده از میکروسکوپ نوری و نیز صفات گرده ای این گونه ها، به استثناء C. seisumsiana با کمک میکروسکوپ الکترونی (SEM) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. گونه ها عبارتند از: C. haussknechtii و C. angustifolia از بخش Corydalis، C. cava از بخش Radix-cava، C. rupestris از بخش Strictae، C. aitchisonii، C. verticillaris، C. oppositifolia،C. seisumsiana، C. hyrcana و C. chionophila از بخش Leonticoides. نتایج تحقیق نشان داد که که گونه های متعلق به بخش های غده دار جنس Corydalis در ایران دارای مشترکات اساسی از نظر صفات تشریحی و گرده ای با یکدیگر هستند و قرار دادن آن ها در قالب یک زیر جنس واحد که احتمال آن در بررسی های مورفولوژیکی مطرح شده است، به عنوان یک گروه بندی طبیعی تایید می شود. همچنین، در آناتومی ساقه و در گرده گونه های مورد بررسی، صفات مشخصی وجود دارد که تفکیک آن ها به بخش های مختلف قابل انجام است و این بخش بندی با رده بندی مورفولوژیکی بخش های جنس Corydalis مطابقت دارد. از جمله خصوصیات بارز بخش ها از لحاظ آناتومی ساقه می توان به تعداد و ویژگی های دسته های آوندی اشاره کرد. از لحاظ گرده شناسی نیز می توان از اندازه دانه گرده، وضعیت منافذ روی سطح دانه گرده و شکل تزیینات سطحی نام برد. در این مطالعه کلید شناسایی گرده ای بخش های جنس Corydalis نیز ارایه شد.
    کلیدواژگان: Fumariaceae، آناتومی ساقه، گرده شناسی، ایران
  • صفحه 245
    طی جمع آوری و شناسایی قارچ های Zygomycetes در تابستان 1383، یک جدایه از میوه درخت انجیر (Ficus carica L.) در تهران به دست آمد. پرگنه این قارچ روی محیط MEA (عصاره مالت + آگار)، تشتک پتری 90 میلی متری را تا ارتفاع 6 میلی متری، پس از گذشت 48 ساعت در دمای 24 درجه سانتی گراد پر می کند. پرگنه ابتدا سفید است ولی با تشکیل اسپورانژیوم های تیره، به خصوص در حاشیه، سیاه رنگ می شود. اسپورانژیوفور ها برافراشته اند، مستقیما از سطح آگار برمی خیزند و قطر آن ها به 66 میکرومتر می رسد.
    در جوانی سر آن ها خم می شود و در زمان بلوغ راست می ایستند. اسپورانژیوفورها به طرف بالا پهن و در انتها زیر اسپورانژیوم مقداری فشرده می شوند، به ندرت منشعب می گردند و گاه در طول آن ها بند و برجستگی های موضعی دیده می شود (شکل 1، b، f، g و i). هر کدام از اسپورانژیوفورها به اسپورانژیوم منتهی می شوند. اسپورانژیوم ها کم و بیش کروی هستند،275-25 میکرومتر قطر دارند، به رنگ زرد- قهوه ای تا قهوه ای در جوانی و به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه با ظاهری پودری در زمان بلوغ در می آیند. اسپورانژیوم ها هاگ فراوان دارند، دیواره آن ها پایاست و با کریستال های سوزنی شکل پوشیده شده است (شکل 1، a). دیواره دارای یک درز طولیست که در زمان بلوغ، از آنجا به دو نیمه کم و بیش مساوی تقسیم می شود، در نتیجه بخش شفاف اسپورانژیوم ها که بعدا مایع و قطره ای شکل می شوند، ایجاد می گردد (شکل 1، f). کلوملا قهوه ای- موشی رنگ با انتهایی صاف است، که به شکل های گلابی وارونه، تخم مرغی وارونه، مخروطی وارونه و یا مستطیلی دیده می شود و در پهن ترین قسمت 130-13 میکرومتر قطر دارد. دیواره آن ها صاف است
|
  • Z. Hosseinzadeh, M. Pakravan*, A. Tavassoli Page 95
    The morphology of 11 species of the genus Vicia from Iran was studied using Scanning Electron Microscopy (SEM). The main pattern in seed coat sculpturing in the species was papillose, but the size and the number of side ribs in papillae and the density of papillae, were different in various species. Four morphological characters of seeds: relative hilum length and shape, relative position of the lens to hilum and seed circumference were constant. The results indicate that seed morphology is not useful in circumscribing sections in Vicia, but applicable in delimiting species and seed coat microsculpturing and testa patterns and that can provide additional characters for delimiting natural groups. However, the variation of these characters was too little to be applied for separating close species.
    Keywords: seed morphology, SEM, Vicia variegate group, Iran
  • M. Saeedifard, S.M. Hosseini, M.N. Padasht Dehkaie Page 137
    The aim of this study was modelling the spatial distribution ofLilium ledebourii (Baker) Boiss. based on ecological characteristics, in order to predict potential habitats for conservation of a rare plant. Knowledge of the spatial distributions of rare and threatened species and the underlying ecological factors plays an important role in regional conservation assessments and development planning. One potential means to complement the insufficient information concerning the distribution and site suitability of rare species is provided by species distribution modeling. Lilium ledebourii (Liliaceae), locally named “Susan-e-Chelcheragh” is an endemic and rare species growing on the highlands of Damash region in Gilan Province of Iran. The habitat of this species is under IUCN protection, Category III (Natural Monument) by the Iranian Department of Environment since 1976.
    Keywords: Ecology, Geographic Information System, Conservation, Gilan Province, Iran
  • M. Dianat* Page 151
    Most of the research on Phragmites australis is restricted to sites on the European continent even though P. australis occurs abundantly in many regions in the Asian and other continents under different climatic and habitat conditions. The populations used in this study were collected from different parts of Iran. All these populations were grown in the same conditions in experimental field, located in Agricultural Science Department Research Station (University of Tehran). The rhizomes of 39 populations of common reed were planted in a randomized complete block design (RCBD) with three replications. At the end of season, some growth traits were measured. The comparison of the traits revealed differences in shoot length, shoot diameter, shoot internodes, leaf area, panicle length, leaf dry weight, stem dry weight, panicle dry weight, percent of flowering shoots, start panicle formation (days after planting) and senecence time (days after planting) among common reed populations in Iran. A dendrogram was prepared on the basis of studied traits using the UPGMA algorithm and separated the 39 populations into four groups which were mainly in accordance with geographical origins.
    Keywords: Common reed, Rhizome, Geographic distribution, Population, Ecotype
  • N. Eslami, F. Zarinkamar *, M. Assadi Page 166
    Festuca L. comprises perennial herbs and about 450 species. It belongs to the tribe Poeae R. Br. (= Festucaceae Dumort), subfamily Pooideae of Poaceae. These species are different in leaf size, life duration and lamina width. The genus is divided into two groups based on lamina width: fine-leaved and broad-leaved. In this study, leaf anatomy of F. akhanii, F. elwendiana,F. heterophylla, F. sulcata and F. valesiaca belonging to the fine-leaved group are investigated.
    Keywords: Leaf, Festuca, Monocotyledon, Identification key
  • H. Yosefzadeh*, M.R. Akbarian, M. Akbarinia Page 178
    In order to investigate the variation within and among populations of Parrotia persica C.A. Meyer based on leaf morphological traits, three populations were selected from Behshar area, in the east of Mazandaran Province. The populations selected along a transect in different altitudes of 182, 340, 540 meter above the sea level, respectively. In each population, 10 trees were selected and some leaves were collected from middle crown in early October. Leaves mixed together and then five leaves were selected randomly for study.
    Keywords: Parrotia persica, Population variation, Plasticity, PCA, Iran
  • S. Zangeneh *, M. Ghazavi Page 190
    Among 170 insects infected by fungal pathogens, obtained during 2003-08 from three Northern provinces of Iran (Mazandaran, Gilan and Golestan), eight taxa of entomophthoralean fungi were identified including four pathogens of dipteran insects: Entomophaga tipulae was found on a crane fly, Entomophthora muscae was seen on five flies attached to broadbean leaves, Pandora bulata was observed only on one fly attached to a hawthorn leave and Pandora dipterigena was observed on 19 dark-winged fungus gnats of Sciaridae family, attached to Persian Ironwood and lettuce leaves. Most of the collected samples were infected aphids. Zoophthora sp. on one aphid, Entomophthora planchoniana on 17 aphids, Neozygites fresenii on 20 aphids and Pandoraneoaphidis, the most frequent pathogen, were identified on 60 infected aphids.
    Keywords: Entomophaga, Entomophthora, Pandora, Neozygites, Zoophthora
  • S. Ghanbari Hamedani*, F. Sharifnia, F. Chalabiyan Page 204
    In this research, five species of the genus Polystichum, belonging to Dryopteridaceae, namely, P. lonchitis, P. woronowii, P. setiferum, P. braunii and P. aculeatum, were collected from Gilan and Mazandaran Provinces and studied micro-morphologically. In order to compare the spores, their morphology and their ornamentation was studied. The spores each were picked from sporangia and each sample was coated by a thin layer of gold material was photographed using a Scanning Electro Microscopy (SEM). Shape, size, exine ornamentation of spores were studied for each species. P. lonchitis was found to have considerable differences from other species by its reticulated ornamentation, which distinguishes this species from the others.
    Keywords: Micro, morphology, Polystichum, Fern
  • M.R. Asef* Page 210
    In this paper, nine species of bolete fungi belonging to genera Boletus, Leccinum, Suillus and Xerocomus are reported from Arasbaran (E. Azarbaijan Province, N.W. Iran).From identified species Boletus edulis, B. erythropus, B. fechtneri, B. fragrans and X. ferrugineus are reported from Arasbaran as new for Iran.B. pulverulentus, L. pseudoscabrum, S. collinitus and S. granulatus have already been reported from other parts of Iran. All species are redescribed and illustrated with photographs and drawings.
    Keywords: Agaricomycetidae, Leccinum griseum, Ectomycorrhiza
  • S. Sajedi *, M. Assadi Page 231
    The stem anatomy and pollen morphology of Iranian members of the genus Corydalis (except C. seisumsiana in pollen morphology) were studied using light and SEM microscopy. The results verified the argument that the tuberous sections of Corydalis, including Radix-cava, Corydalisand Leonticoides could be classified in a single subgenus as a natural grouping. The study also revealed that the species brought under each of the above sections in systematic had strong communalities with each other in anatomical (number and type of vascular bundles and stem cells) and pollen (pollen size, exine ornamentation and perforations) characteristics. This supported the existing section-wise classification of the Iranian members of the genus Corydalis as being a natural grouping. Accordingly, a pollen key is presented for Corydalis species of Iran.
    Keywords: Fumariaceae, anatomy, pollen morphology, Iran