فهرست مطالب

اپیدمیولوژی ایران - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1387)

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1387)

  • 78 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن نقوی، فرید ابوالحسنی، فرشاد پورملک، ناهید جعفری، مازیار مرادی لاکه، بابک عشرتی، نیلوفر مهدوی هزاوه، حسین کاظمینی، آرش طهرانی بنی هاشمی، شروان شعاعی صفحه 1
    مقدمه و اهداف
    شاخص سال های عمر تطبیق شده برای ناتوانی Disability-Adjusted Life Years، DALY))، پیامدهای کشنده و غیرکشنده بیماری ها و آسیب ها را در قالب یک عدد خلاصه کرده و مشکلات سلامت جوامع را به صورت کمی بیان می نماید. این مطالعه با هدف برآورد بار بیماری ها و آسیب ها برحسب شاخص DALY در سطح ملی برای 6 استان به تفکیک طراحی و اجرا شده است.
    روش کار
    از روش های سازمان جهانی بهداشت برای برآورد بار مرگ زودرس، بار ناتوانی، و DALY استفاده شد. چند تطبیق در روش های مزبور صورت گرفت.
    نتایج
    میزان DALY، 21572 سال در صد هزار بود. 62% از آن عمر از دست رفته به علت مرگ زودرس و 38% آن عمر از دست رفته به علت ناتوانی بود؛ 58% به علت بیماری های غیرواگیر، 28% ناشی از علل خارجی (سوانح)، و 14% در اثر بیماری های واگیر، بیماری های مادران در نتیجه عوارض بارداری و زایمان، بیماری های حول تولد و کمبود های تغذیه ای بود. گروهی از بیماری ها و صدمات که بالاترین بار را در جنس مذکر ایجاد می کرد صدمات عمدی و غیر عمدی با 789/2 میلیون سال، و گروه مشابه در جنس مونث، اختلالات روانی با 191/1 میلیون سال DALY بود. علت منفرد مسبب بیشترین بار در جنس مذکر، حوادث ترافیکی و در جنس مونث، بیماری ایسکمیک قلب بود. بار بیماری ها در سطح استانی تنوع قابل ملاحظه ای داشت.
    نتیجه گیری
    سیمای سلامت و بیماری در ایران در کل از نمای قدیمی غلبه بیماری های واگیردار، مرتبط با بارداری و زایمان، حول زمان تولد، و کمبودهای تغذیه ای به غلبه بیماری های غیر واگیر و سوانح و حوادث در سطح ملی گذار کرده است. نتایج بار ملی بیماری ها عینی ترین شواهد مورد نیاز برای سیاست گزاری و مدیریت برنامه های سلامت، پژوهش های سلامت، و توسعه منابع بخش سلامت هستند.
    کلیدواژگان: بار بیماری ها، ارزیابی عملکرد نظام های سلامت، اندازه های خلاصه سلامت جمعیت، ایران
  • ربابه شیخ الاسلام، محسن نقوی، زهراعبداللهی، میترا زراتی، ساناز واثقی، فرزانه صادقی قطب آبادی، فریبا کلاهدوز، کورش صمدپور، مینا مینایی، سیمین عربشاهی صفحه 21
    مقدمه و اهداف
    سوء تغذیه در کودکان زیر 5 سال و کمبود ریزمغذی ها از مشکلات مهم تغذیه ای هر کشوری محسوب می شود. سوء تغذیه در این گروه سنی با عوارض متعدد از جمله اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی و افزایش موارد ابتلا به بیماری ها، پوکی استخوان و در نهایت کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی کودکان در بزرگسالی همراه است. داشتن اطلاعات کامل و جامع از وضعیت تغذیه و میزان شیوع سوء تغذیه کودکان، هدف این بررسی برای برنامه ریزی های بعدی در جهت کاهش سوء تغذیه، بهبود وضعیت تغذیه و ارتقای سلامت در کشور است.
    روش کار
    این مطالعه یک بررسی مقطعی حاصل از داده های 34200 کودک 0 تا 72 ماهه ایرانی در 28 استان کشور است. روش نمونه گیری در هر استان به صورت خوشه ایبا خوشه های نا برابر از نظر تعداد خانوار و برابر از نظر تعداد کودکان 0 تا 72 ماهه بوده است. وزن و قد کلیه نمونه ها تعیین و پس از ورود اطلاعات به نرم افزار آماری EPI6 ویرایش 04/6b، در هریک از مناطق شهری و روستائی هر استان، شیوع کم وزنی و کوتاه قدی و لاغری تعیین شد. سپس شیوع موزون شده هر یک از انواع سوءتغذیه پروتئین– انرژی در هریک از استان های کشور و در سطح ملی محاسبه گردید.
    نتایج
    7/4 درصد از کودکان کل کشور(9/4-5/4CI:95%) مبتلا به کوتاه قدی هستند و شیوع کوتاه قدی در کودکان شهری به طور معنی داری کمتر از کودکان روستائی است.(به ترتیب 5/3–1/3 در مقایسه با1/7–5/6 CI:95%). همچنین 2/5 درصد از کودکان کل کشور(4/5-1/5 CI:95%) مبتلا به کم وزنی هستند. شیوع کم وزنی در کودکان شهری به طور معنی داری کمتر از کودکان روستائی است. علاوه بر این شیوع لاغری نیز در کودکان زیر 5 سال کشور، 7/3%(9/3–5/3 CI:95%) برآورد می گردد که در مناطق شهری به طور معنی داری بیش از مناطق روستائی است.(به ترتیب 3/4–8/3 در مقایسه با 5/3–0/3CI: 95%)
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان دهنده قرار داشتن کشورمان در زمره مناطق با شیوع پائین از نظر وضعیت سوء تغذیه پروتئین– انرژی در کودکان زیر 5 سال است. گرچه در مقایسه با نتایج مطالعات گذشته، کاهش محسوسی در خصوص کلیه انواع سوء تغذیه پروتئین– انرژی در تمامی سطوح مشاهده می شود، لیکن تفاوت های موجود مابین استان ها و مناطق مختلف کشور که به نوعی ناشی از تفاوت های موجود در سطح توسعه یافتگی این مناطق است نشان دهنده لزوم طراحی و اجرای راهکار های هدفمند است.
    کلیدواژگان: کم وزنی، کوتاه قدی، لاغری، کودکان، ایران
  • سلماز سالک، سالک سالک، حبیب امامی صفحه 29
    مقدمه و اهداف
    نظر به اینکه کودکان از نظر ابتلای به سل جزء اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و میزان بروز سل در کودکان به نوعی نشانگر وضعیت سل در جامعه است، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی روند تغییرات شاخص های اپیدمیولوژیک سل در کودکان انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع Trend Study بوده و تمامی بیماران مبتلا به یکی از اشکال مختلف سل ریوی اسمیر مثبت، منفی و خارج ریوی از کل ایران که در محدوده سنی زیر 14 سال قرار داشتند طی سالهای 84-1371 وارد مطالعه شدند و با استفاده از تست X2 روند تغییرات شاخص های اپیدمیولوژیک سل بررسی شد.
    نتایج
    تعداد 6168 بیمار مبتلا به سل مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد 2528 نفر(1/40%) پسر و بقیه دختر بودند. بیماران بر اساس شکل بیماری به سه گروه سل ریوی اسمیر مثبت 1812 نفر(4/29%)، سل ریوی اسمیرمنفی 1920نفر(1/31%) و خارج ریوی 2449 نفر(7/39%) تقسیم شدند. میزان بروز سل ریوی اسمیر مثبت از 8/0 در صد هزار در سال 1371 به 2/0 در صد هزار در سال 1384 کاهش پیدا کرده است. میزان بروز سل ریوی اسمیر منفی، خارج ریوی و کل موارد نیز طی سالهای 84 – 1376 کاهش داشت. از نظر سنی نیز کل بیماران در سه گروه سنی 4-0 و9-5 و14-10 سال به تفکیک جنسیت مورد بررسی قرار گرفتند. در تمامی سال های مورد مطالعه در گروه سنی 4-0 و9-5، سال تفاوت چشمگیری از نظر ابتلای به سل در بین دخترها و پسرها مشاهده نشد ولی در گروه سنی 14-10 سال، میزان بروز در دخترها بیش از دو برابر پسرها بود.
    نتیجه گیری
    طی دوره 14 ساله مورد مطالعه، میزان بروز سل ریوی اسمیر مثبت به میزان چهار برابر کاهش نشان داد. این میزان کاهش می تواند نشانگر افزایش آگاهی، در ارتقاء بهداشت و موثر بودن برنامه ملی کنترل سل کشوری باشد. در کودکان زیر ده سال میزان ابتلا به سل نزد دو جنس دختر و پسر تفاوت محسوسی ندارد. با شروع دوران بلوغ جنسی، دختران بیشتر از پسرهای هم سن خود به بیماری سل مبتلا می شوند. با توجه به نتایج بدست آمده به منظور یافتن پاسخ برای اختلاف توزیع جنسی سل کودکان در سنین بلوغ بر ضرورت انجام بررسی های بیشتر دراین مورد تاکید می شود.
    کلیدواژگان: سل، کودکان، جنسیت، اپیدمیولوژی
  • محسن رضاییان، آرش دهداری نژاد، علی اسماعیلی ندیمی، سید ضیا طباطبایی صفحه 35
    مقدمه و اهداف
    بیماری قلبی عروقی اصلی ترین علت مرگ و میر در جهان است و انتظار می رود تا سال 2020 اصلی ترین علت مرگ در جهان باشد. هدف از مطالعه حاضر تهیه نقشه های توزیع جغرافیایی میزان های مرگ بیماری های قلبی عروقی در شهرستان های استان کرمان در فاصله سالهای 1384-1383 است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، آمار کلیه موارد مرگ و میر ثبت شده در شهرستان های استان کرمان جمع آوری شد. آمار جمع آوری شده برای محاسبه میزان های میرایی مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و تهیه نقشه های توزیع جغرافیایی، مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج
    میزان کلی مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی در شهرستان های شمالی استان، بیشتر از شهرستان های جنوبی است. الگوی مشاهده شده به تفکیک برای مردان و زنان نیز یکسان است.
    نتیجه گیری
    الگوی مشاهده شده احتمالا به علل رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و مصرف سیگار است که به نظر می رسد در شهرستان های شمالی استان شایع تر از شهرستان های جنوبی است.
    کلیدواژگان: بیماری های قلبی عروقی، میزان مرگ و میر، نقشه توزیع جغرافیایی، استان کرمان
  • سوسن کلاهی، علی اصغر کلاهی، سپیده طهرانی قدیم صفحه 43
    مقدمه و اهداف
    کم خونی یکی از شایعترین مشکلاتی است که همه گروه های سنی را درگیر می کند. به منظور تعیین شیوع کمخونی و کم خونی میکروسیتیک در جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشتی و درمانی اسدآبادی تبریز، یک مطالعه به روش مقطعی تحلیلی (Cross-sectional) انجام گرفت.
    روش کار
    تعداد نمونه ها 1623 نفر و روش نمونه گیری بصورت تصادفی منظم بود. نمونه ها از میان 233000 نفر زن بالای 12 سال از بین جمعیت ثبت شده، انتخاب شدند. میزان هموگلوبین، حجم متوسط سلولی (MCV) و در صورت وجود کم خونی آزمایش های تکمیلی شامل آهن سرم، فریتین، TIBC (Total iron binding capacity)، الکتروفورز هموگلوبین و شمارش رتیکولوسیت بررسی شد و داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاری EPI6 و انجام آزمون T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    شیوع کم خونی7/9 درصد بود که 3/75 درصد موارد را کم خونی فقرآهن و 4/11درصد موراد را تالاسمی مینور تشکیل می داد. میزان شیوع کم خونی فقر آهن و تالاسمی مینور در کل افراد جامعه مورد بررسی بترتیب 3/7 و 1/1 درصد بود.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه حاکی از خفیف بودن مشکل کم خونی بر اساس طبقه بندی who در منطقه بود و کم خونی فقر آهن بیشترین علت کم خونی را به خود اختصاص می داد.
    کلیدواژگان: کم خونی، کم خونی میکروسیتیک، کم خونی فقر آهن، تالاسمی مینور، زنان
  • علیرضا باهنر، سعید بکایی، خالد خداویردی، غلامرضا نیکبخت بروجنی، محمد علی راد صفحه 47
    مقدمه و اهداف
    هاری بعلت مرگ و میر بالا در انسان و حیوانات از جمله زئونوزهای مهمی است که در ایران از دیر باز وجود داشته است و شیوع آن بویژه در حیات وحش همواره باعث ابتلای سایر حیوانات از جمله نشخوارکنندگان، سگ ها وگربه هایی که در تماس بیشتری با انسان هستند شده است. در کشور ما ایران، روند رو به افزایش جمعیت سگ ها و گربه های ولگرد در حاشیه شهرهای بزرگ و روستاها و آمار رو به گسترش موارد حیوان گزیدگی در بسیاری ازاستان های کشور، لزوم توجه بیشتر به کنترل بیماری هاری را در جمعیت های انسانی بیش از پیش خاطر نشان می سازد.
    روش کار
    با توجه به تنوع اقلیمی و وقوع هاری در استان ایلام، در رابطه با اپیدمیولوژی این بیماری در جمعیت های حیوانی استان طی سال های 1373 تا 1382 پژوهشی انجام گردید.
    نتایج
    در این دوره 4 مورد هاری انسانی گزارش شده که تمامی موارد براساس تشخیص بالینی بوده و از هیچکدام برای تایید تشخیص بالینی نمونه به آزمایشگاه ارسال نشده است. دو مورد از مبتلایان مرد و دو مورد زن بوده اند. در سه مورد، حیوان مهاجم سگ و در یک مورد گربه بوده است. هیچکدام از موارد فوق الذکر سابقه واکسیناسیون نداشته اند. در خصوص هاری حیوانی نیز جمعا 81 مورد تائید شده توسط انستیتو پاستور ایران ثبت شده است که شهرستان شیروان چرداول با 25 مورد و بعد از آن ایوان با 17 مورد هاری بیشترین موارد را گزارش کرده اند و از نظر توزیع فصلی نیز بهار بیشترین موارد را داشته است. در سال 1380 بیشترین موارد هاری حیوانی(33 مورد) گزارش شده است. طی سال های مورد بررسی، جمعا 2431 مورد حیوان گزیدگی انسانی در استان ایلام به ثبت رسیده است. روند بروز موارد حیوان گزیدگی در این دوره افزایشی بوده است؛ بطوریکه بیشترین موارد مربوط به سال 1382 با 457 مورد بوده است. نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد که موارد حیوان گزیدگی در مناطق روستائی بیشتر از شهری بوده است (01/0< p) و موارد حیوان گزیدگی در مردان نیز بطور معنی داری بیش از زنان بوده است (01/.< p). از نظر گروه های سنی، بیشترین موارد حیوان گزیدگی در سنین 29-10 سال بوده است و برهمین اساس 4/34 درصد از آنان از نظر شغل افراد محصل و بعد از آن کشاورزان (7/12درصد موارد) بوده اند. از نظر بروز زمانی در فصل های زمستان و بهار بیشترین موارد مشاهده شده است (01/0< P).
    نتیجه گیری
    توجه مستمر به اجرای برنامه های کنترل هاری در سطوح شهرستان و استان از جمله توصیه های اصلی این تحقیق است.
    کلیدواژگان: هاری، اپیدمیولوژی، حیوان گزیدگی، ایلام
  • ایرج شریفی، فرود زمانی، محمدرضا افلاطونیان، علیرضا فکری صفحه 53
    مقدمه و ا
    هدف
    در ایران، لیشمانیوز پوستی به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی در حال گسترش است و به دو فرم اپیدمیولوژیک زئونوز و آنترپوئونوز وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر گزارش یک اپیدمی لیشمانیوز پوستی در مناطق جنوبی شهرستان بافت است.
    روش کار
    این مطالعه در 3 روستای سلطان آباد، وکیل آباد و شاهماران بخش ارزوئیه شهرستان بافت طی بهار و پائیز 1377 به صورت سرشماری انجام شد. هدف از این بررسی، مطالعه جنبه های مختلف اپیدمی از نظر شیوع و فاکتورهای دموگرافیک، تشخیص موارد با تهیه اسمیر مستقیم و تعیین گونه عامل اپیدمی با استفاده از روش های ایمونولوژیک و بیولوژیک بود.
    نتایج
    در مجموع 3 روستای درگیر، 13721 نفر جمعیت داشتند که میانگین سنی آنها 9/13± 8/21 سال بود و 7/50% مذکر و 3/49% مونث بودند. میزان بروز، 3/12% و میانگین سنی بیماران 1/12± 3/16 سال بود. میانگین تعداد ضایعات 58/2 عدد بود و 5/67 % از بیماران دارای دو زخم و بیشتر بودند که اغلب بر روی پا و دست متمرکز بود، هیچگونه سابقه قبلی وجود اسکار مشاهده نگردید. تمامی 100 نمونه آزمایش شده با روش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم و 30 نمونه با الیزا نشان دهنده آلودگی به لیشمانیا ماژور بودند. علاوه بر آن در 18 موش تلقیح شده، ضایعات پوستی بعد از 35-30 روز در پایه دم نشان داده شد.
    نتیجه گیری
    این اولین باری است که لیشمانیوز پوستی در مناطق جنوبی شهرستان بافت به صورت یک اپیدمی بزرگ با شدت بسیار بالا در تمامی گروه های سنی و جنسی در یک منطقه کشاورزی رو به رشد بدون سابقه قبلی آلودگی روی داده است. در حال حاضر کانون اندمیک جدیدی از لیشمانیوز پوستی نوع روستایی در این منطقه تثبیت شده است. احتمالا افراد تازه واردی که از مناطق اندمیک به منظور طرح های توسعه کشاورزی به منطقه گسیل شدند، بیماری را به منطقه وارد کردند و جوندگان صحرایی را آلوده نمودند و اقدامات انجام شده برای توسعه کشاورزی باعث افزایش فوق العاده جمعیت جوندگان و پشه خاکی و پس از آن بروز اپیدمی در ساکنین روستاها گردیده است.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی، لیشمانیا ماژور، اپیدمی، انسان، ایران
  • مصطفی قربانی، مسعود یونسیان صفحه 59
    روش مورد– متقاطع ابتدا در اوایل دهه 90 جهت مطالعه اثرات گذرا و مواجهات کوتاه بر روی خطر حوادث حاد از جمله انفارکتوس میوکارد بکار گرفته شد. در این روش جهت برآورد خطر نسبی، فراوانی مواجهه طی یک دوره قبل از حمله بیماری (دوره خطر) با فراوانی مواجهه طی دوره یا دوره های کنترل همان فرد بجای افراد مختلف مقایسه می گردد. یک یا چند زمان کنترل برای هر مورد جهت کنترل مخدوش شدگی به وسیله صفات ثابت و خود مخدوش شدگی میان اثرات حاد و مزمن آغاز کننده ها بکار می رود.
    آنالیز این روش بر پایه مقایسه فراوانی مواجهه دوره خطر با فراوانی مواجهه دوره کنترل یا مقایسه فراوانی مواجهه دوره خطر با فراوانی معمول مواجهه فرد (عادات معمول) انجام می گیرد. روش مورد– متقاطع در اپیدمیولوژی بیماری های قلب و عروق، آسیب ها و آلودگی هوا مکررا استفاده شده است. این مقاله مروری شامل مطالعات مورد– متقاطع منتشر شده، برای کمک به خوانندگان جهت شناخت بیشتر مفاهیم این مطالعه و نقاط قوت و محدودیت های مطالعه مورد– متقاطع در اپیدمیولوژی آسیب ها و آلودگی هوا تنظیم شده است.
    کلیدواژگان: مطالعه مورد- متقاطع، مطالعه مورد، شاهد همسان شده، مطالعه متقاطع
|
  • Naghavi M., Abolhassani F., Pourmalek F., Jafari N., Moradi Lakeh M., Eshrati B., Mahdavi Hezaveh N., Kazemeini H., Tehrani Banihashemi A., Shoaee Sh Page 1
    Background and Objective
    Disability-Adjusted Life Years (DALY) summarizes the fatal and nonfatal outcomes of diseases and injuries in one number and gives a quantitative assessment of the health of a population. Estimating the burden of diseases and injuries in Iran in terms of DALY both nationwide and in 6 provinces.
    Methods
    We used slightly modified versions of the methods developed by the World Health Organization for estimating the burden of premature mortality, disability, and the DALY.
    Results
    The DALY rate per 100,000 was 21572 and 62% of this was life lost due to premature mortality; the remaining 38% was due to disability from diseases and injuries. Fifty-eight percent of the total DALYs had been lost due to non-communicable diseases, 28% due to external causes (injuries), and 14% due to communicable, maternal/ perinatal and nutritional illnesses. The group of diseases and injuries with the highest burden in males waz intentional and unintentional injuries (2.789 million DALYs), while in the female population this position was held by mental disorders with 1.191 million DALYs. The single most important cause of burden was traffic accidents in males and ischemic heart disease in females. Disease burden showed considerable variability between different provinces.
    Conclusion
    The profile of health and disease in Iran has generally shifted from the predominance of communicable, maternal/perinatal, and nutritional illnesses towards predominance of non-communicable diseases and injuries at the national level. These figures on disease burden at population level are the most objective evidence that can be used in policy making and management of health programs, health research, and resource development within the health sector.
    Keywords: Burden of Disease (BOD), Health System Performance Assessment (HSPA), Summary Measures of Population Health (SMPH), Iran
  • Sheikholeslam R., Naghavi M., Abdollahi Z., Zarati M., Vaseghi S., Sadeghi Ghotbabadi F., Kolahdooz F., Samadpour K., Minaei M., Arabshahi S. Page 21
    Background and Objective
    Malnutrition is one of the main nutritional problems among children under 5 years especially in developing countries. The effects of malnutrition in this range of age group includes; disorder of mental and physical growth and development, increase in the morbidity and mortality, decrease of the learning capacity. A detailed epidemiological picture of the prevalent malnutrition status among children under 5 years in different regions of Iran enables health policy makers to identify priorities, establish political commitment and design appropriate interventional programs to prevent and control malnutrition and improve nutritional status of children. To determine the prevalence rate of malnutrition among children under 5 years.
    Methods
    Demographic data, weight and height of 34200 Iranian children between 0-72 months old in 28 provinces of the country in 2005 year based on a cluster sampling were gathered. The subject's weight and height were measured by trained staff. Prevalence of underweight, stunting, and wasting indicators was determined by measuring the weight and height of subjects in urban and rural areas. EPI6 statistical software, version b6/04, was used for all statistical analyses.
    Results
    4.7% of the children aged less than five years suffered from stunting (95% CI: 4.5- 4.9%) The prevalence of this type of malnutrition among urban children is significantly less than rural children (95% CI: 3.1- 3.5% and 6.5-7.1% respectively). Meanwhile the prevalence of underweight was 5.2% in the country (95% CI: 5.1-5.4% while the prevalence of this type of malnutrition was significantly less among urban children than those in rural ones. Moreover, the prevalence of wasting was 3.7% (95%CI: 3.5-3.9%) and there was a significant difference in this regard between the urban and rural children. Thus this indicator was significantly higher among urban children than those in rural areas (95%CI: 3.8-4.3% and 3.0-3.5% respectively).
    Conclusion
    The results of the study show that the prevalence of protein-energy malnutrition was low among Iranian children under five years old. In comparison with previous studies, it is felt that there has been a prudent decrease in all malnutrition in all levels. However, there were significant differences in the prevalence of malnutrition in different provinces, which has resulted in the differences in their developmental stages as well. It appears that subjective strategies are required to improve the nutritional and health status among children under five in all provinces.
    Keywords: Underweight, Stunting, Wasting, Children, Iran
  • Salek So, Salek S., Emami H Page 29
    Background and Objectives
    Children are highly vulnerable to TB and childhood tuberculosis is a sign of TB transmission in community. This study aimed to determine the epidemiologic trend of this disease in Iranian children.
    Method
    A Trend Study was conducted to evaluate all Iranian patients aged below 14 who had been diagnosed with pulmonary or extrapulmonary TB from 1992 to 2005. Statistical relationships were tested using chi square tests (c²) and the software package SPSS (version 11.5).
    Results
    Out of the 6168 cases studied, 2528 (40.1%) were boys. Patients were assigned to three groups based on disease type: there were 1812 (29.4%) sputum- positive, 1920 (31.1%) sputum-negative, and 2449(39.7%) extrapulmonary cases.The incidence of sputum-positive TB declined from 0.8 per 100000 in 1992 to 0.2 per 100000 in 2005. A similar declining trend was observed for the overall TB incidence and in the incidence of sputum-negative and extrapulmonary cases. There was significant difference in TB incidence between girls and boys in the 10-14 year age group (P<0.001), but no sex difference was observed in 0-4y and 5-9y age groups.
    Discussion
    The incidence of sputum-positive TB decreased by 75 percent over the study period. This could be partly due to improvements in health status, better disease knowledge and the effects of Iran's National TB Control Program.
    Conclusions
    In children aged below 10 years, there was no significant difference in the incidence of tuberculosis between girls and boys. At puberty, the incidence of all types of TB was higher in girls. Based on these findings, further studies are needed to elucidate the gender distribution of childhood tuberculosis in Iran.
    Keywords: Iran, Tuberculosis, Children
  • Rezaeian M., Dehdarinejad A., Esmaili Nadimi A., Tabatabaie Sz Page 35
    Background and Objectives
    Cardiovascular disease is the leading cause of death worldwide and is predicted to retain this position until 2020. The aim of the present study was to map cardiovascular mortality rates in Kerman Province counties during 2004-2005.
    Methods
    In this descriptive study we collected all mortality data registered in various counties of Kerman Province. We calculated mortality rates and drew maps showing the geographical distribution of the dead cases.
    Results
    Total cardiovascular mortality was higher in the northern counties. The pattern is the same in males and females
    Conclusions
    The reasons for higher mortality in the northern regions of the province may include a greater prevalence of major cardiovascular risk factors such as physical inactivity, unhealthy diets, and smoking.
    Keywords: Cardiovascular disease, Mortality rates, Disease mapping, Kerman Province
  • Kolahi S., Kolahi A., Tehrani Ghadim S Page 43
    Background and Objectives
    Anemia is one of the most common disorders affecting all age groups. This cross-sectional study aimed to determine the prevalence of anemia and microcytic anemia in the population served by Asadabadi Health Center in Tabriz.
    Methods
    We used a systematic sampling method to select 1623 subjects out of a total of 233000 persons aged above 12 years. Measurements of hemoglobin, MCV (Mean Cell Volume) and in the case of anemia, serum iron, ferritin, TIBC (Total Iron Binding Capacity), together with hemoglobin electrophoresis and reticulocyte count were performed in reference laboratories. Data were analyzed using T tests and the Epi6 software package.
    Results
    The prevalence rate of anemia was 9.7%; more than 75% of the cases were due to iron deficiency, while 11.4% were caused by minor thalassemia. Prevalence rates for iron deficiency anemia and minor thalassemia in studied population were 7.3% and 1.1% respectively.
    Conclusion
    Findings show that the degree of anemia- as defined in the WHO classification- is mild in this region. The most common cause of anemia is iron deficiency.
    Keywords: Anemia, Microcytic anemia, Iron deficiency anemia, Minor thalassemia, Women
  • Bahonar Ar, Bokaie S., Khodaveirdi Kh, Nikbakht Boroujeni Gh, Rad Ma Page 47
    Background and Objectives
    Rabies is one of the oldest and most lethal zoonoses in the world. Cases have been reported from most provinces of Iran, involving both domestic and wild animals. This study aimed to define the epidemiology of rabies in human and animal populations in the western province of Ilam and was conducted in all of the 7 cities of the province.
    Methods
    In this descriptive study we recorded data on the number of the persons bitten by animals, geographical location, age category, occupation and professional relationships, pre-exposure prophylaxis, treatment for rabies, conditions of the injured organs, and the mortality rate. Data were analyzed using the SPSS software package.
    Results
    There were 4 human deaths from rabies in this province (2 men and 2 women); three of these cases had been bitten by dogs and the remaining one by a cat. The mean age of these people was 25.2 years (SD=15.3y). A total of 2431 people had been bitten by animals over the preceding 10 years. Most such injuries happened in the 10-29y age group and the frequency was greater for males (P<0.01). About 64% of all cases had been reported from rural areas, and the greatest number of injuries occurred in winter and spring. The most common sites of injury were hands and feet (88.5%), trunk and the cervical region (9.3%) and head/ face (2.2%).
    Conclusion
    The increasing number of stray dogs and the movement of dogs and wild animals into cities and villages are important factors in the transmission of rabies. More research needs to be done on the eco-epidemiology of the disease in different cities of Ilam.
    Keywords: Rabies, Epidemiology, Animal bite, Ilam province
  • Sharifi I., Zamani F., Aflatoonian Mr, Fekri Ar Page 53
    Background and Objective
    In Iran, cutaneous leishmaniasis (CL) as a health problem is increasing and presenting two epidemiological forms; Zoonotic CL (ZCL) and anthroponotic CL (ACL). The objective of the present study was to introduce the CL epidemic in Baft district, Kerman province.
    Methods
    This study was conducted in 3 villages; Soltanabad, Vakilabad and Shahmaran as a census between spring and autumn of 1998 in Orzoeihe region, Baft district. Various epidemiological aspects of this epidemic including prevalence and related demographic factors, diagnosis by direct smears, identification of the causative species by immunological and biological methods were determined.
    Results
    Population of the 3 villages was 13721; mean 21.8±13.9 years, 50.7% males and 49.3% females.. The prevalence rate of 12.3% with mean age of 16.3±12.1 years were infected. Most of the cases were in 10-20 years of age and in Soltanabad (30.6%). The mean number of lesions was 2.58, majority with ≥2 lesions, frequently located on the legs and hands. No previous history of CL scar were observed. All 100 IFAT, 30 ELISA tests and 18 inoculated mice showed L.major as the overall causative agent.
    Conclusions
    This is the first epidemic of CL occurred in the southern villages of Baft district with high severity in all age and sex groups in a new agricultural region. Probably the source of infection was the new comers who arrived the region from endemic areas for agricultural purposes and infecting the gerbils. Thus, this new agricultural development has created an extraordinary suitable condition for propagation of rodents and sand fly populations, then the occurrence of the new epidemic in rural residence, consequently.
    Keywords: Cutaneous leishmaniasis, Leishmania major, Epidemic, Human, Iran
  • Qorbani M., Yunesian M Page 59
    The case-crossover design was developed in the early 1990s to study the effects of transient, short-term exposures on the risk of acute events such as myocardial infarction. To estimate relative risk, the exposure frequency during a period just before outcome onset (hazard period) is compared with exposure frequency during control time(s) in that person rather than in a control. One or more "control times" are supplied by each of the cases themselves to control for confounding by constant characteristics and self-confounding between the trigger's acute and chronic effects. In the analysis of case-crossover studies, exposure frequency in the hazard period is compared with the control period or the individual's usual frequency of exposure. The design has been used frequently for heart diseases, injuries and air pollution epidemiology. This review article looks at published case-crossover studies and is intended to help the reader gain a better understanding of the strengths and limitations of the case-crossover design in studying the epidemiology of injuries and air pollution.
    Keywords: Case, crossover, Matched case, control