فهرست مطالب

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال نهم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/05/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حساسیت و ویژگی تشخیص سیتولوژی در آسپیراسیون سوزنی توده های پستانی زنان
    شهریار دبیری، بهمن صدیقی صفحه 1
    چگونگی تشخیص زودرس و درمان توده های پستان همواره مورد بحث و اهمیت بوده است. با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه ماموگرافی و آسپیراسیون سوزنی صورت گرفته است این مطالعه با هدف و به منظور تعیین کارآیی روش آسپیراسیون سوزنی جهت جدا کردن توده های خوش خیم و بدخیم پستان انجام گرفت.
    این پژوهش بصورت گذشته نگر و آینده نگر در طی سالهای 79-77 بر روی 75 بیمار با میانگین سنی 5/50 سال در شهر کرمان انجام شد. لامهای (Fine Needle Aspiration) FNA و پاتولوژی (مربوط به سینه برداری یا توده برداری) مورد بررسی قرار گرفت. 50 عدد لام مربوط به بیمارانی بود که قبلا" F NA و سپس مورد عمل جراحی قرا گرفته بودند و 25 عدد در مورد بیمارانی بود که جهت بررسی مراجعه نموده و سپس توسط جراح و یا پاتولوژیست مورد آسپیراسیون سوزنی قرار گرفته و در مرحله بعد تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. این لامها بطور اتفاقی و کاملا" کور توسط دو پاتولوژیست جداگانه از لحاظ خوش خیمی، بدخیمی و قابل قبول بودن یا مشکوک بودن تشخیص سلول شناسی داده شد.
    میزان توافق دو پاتولوژیست در مطالعه لامهای سیتولوژی بیش از 90 درصد بود. در مجموع ویژگی و حساسیت این روش در تعیین بدخیمی توده های پستانی به ترتیب 78 درصد و91 درصد بود.
    در نهایت می توان اعلام کرد که سلول شناسی F NA توده های پستانی در زنان یک روش تشخیصی بسیار حساس و دقیق در بررسی و تعیین ماهیت ضایعات می باشد.
    کلیدواژگان: پستان، سلول شناسی، سرطان پستان، نمونه برداری سوزنی
  • مطالعه اثرات دیابت مادری در ایجاد ناهنجاری های جنینی در رت
    محمدرضا نیکروش، مرتضی بهنام رسولی صفحه 2
    تجربه نشان داده است که در مادران دیابتیک، کاهش انسولین از یک سو و افزایش سطح گلوکز خون از سوی دیگر می تواند گردش خون جنین را نیز تحت تاثیر قرار داده و از این طریق بر روند تکامل و تمایز بافتهای جنینی تاثیر بگذاردو شکل گیری طبیعی بخش های مختلف از جمله سیستم اسکلتی، سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی مرکزی را به مخاطره اندازد. در این پژوهش سعی شده است تا با ایجاد دیابت تجربی که بر روی حیوان آزمایشگاهی صورت گرفته است،اثرات دیابت مادری بر روی تغییرات تکاملی جنین در رت مورد مطالعه قرار گیرد.
    برای این منظور، سلولهای بتای پانکراس 7 رت باکره از نژاد ویستار بطور شیمیایی و از طریق یک نوبت تزریق زیر جلدی mg/kg 160 آلوکسان محلول در 1 /0 میلی لیتر سرم فیزیولوژی خاموش شدند و مشابه این عمل در 7 نمونه گروه کنترل فقط با تزریق واحد معادل از سرم فیزیولوژی صورت پذیرفت. سپس رت های دیابتیک هر دو گروه با رت های نرسالم آمیزش داده شدند و روز صفر حاملگی در آنان مشخص گردید. سپس جنین های متعلق به هریک از مادران در روزچهاردهم حاملگی جمع آوری و شمارش شدند و پس از فیکساسیون در محلول فرمالین 10 % به کمک استرئومیکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته های حاصل از این پژوهش نشان میدهد که در مقایسه جنینهای گروه تجربی، نسبت به کنترل، علاوه بر کاهش چشمگیری که در تعداد آنها وجود دارد طول سری دمی (CR) نیز به شکل معنی داری در جنینهای تجربی کاهش یافته است (P<0.001). علاوه بر این، نتایج مشخصی از نقایص ماکروسکوپی متفاوت از جمله نقص دستگاه بینایی (نامشخص بودن شکاف پلکی) و شنوایی (عدم تکامل گوش خارجی) و نقص های دیگری از قبیل عدم تشکیل استخوانهای جمجمه و ایجاد اگزانسفالی، نقص در شکل گیری طبیعی پوزه و باز ماندن جدار توراکس و نقایص اندام حرکتی در بعضی از جنینهای تجربی به چشم می خورد.
    پیدایش تغییرات تکاملی غیر طبیعی از قبیل آنچه که در نتایج حاصل از این مطالعه بدست آمد می تواندنشانگر این واقعیت باشد که نوسانات گلوکز خون مادران دیابتی بگونه ای می تواند بر تکامل جنینی تاثیر بگذارد و منجر به بروز ناهنجاری های متفاوت شود.
    کلیدواژگان: آبستنی، دیابت شیرین تجربی، موش، ناهنجاریها
  • بررسی میانگین زمان سپری شده در بیماران دچار ضربه سر از زمان حادثه تا انتقال بیمار به بیمارستان مباشر کاشانی همدان و شروع اقدامات تشخیصی درمانی در سال 1379
    سید محمد راکعی، فروز نادر صفحه 3
    سوانح و حوادث از علل مهم مرگ و میر در جوامع امروزی بوده و تقریبا در نیمی از موارد مرگ و میر به دنبال تروما، ضربه به سر دخیل می باشد. در درمان بیماران دچار ضربه به سر زمان سپری شده از زمان حادثه تا شروع اقدامات در پیش آگهی مصدومین نقش مهمی دارد. این مطالعه با هدف تعیین میانگین زمان سپری شده در بیماران دچار ضربه سر از زمان حادثه تا انتقال بیمار به بیمارستان مباشر کاشانی همدان و شروع اقدامات تشخیصی و درمانی در ماه های تیر و مرداد سال 1379 انجام شد.
    این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است وبرای تمام بیماران بستری شده طی مدت مذکور اطلاعات از طریق مصاحبه با همراهان، خود بیمار، پرسنل فوریتهای پزشکی وبررسی برگه های اعزام جمع آوری شده است. در این مطالعه تعداد 140 بیمار با ترومای سر مورد بررسی قرار گرفت.
    میانگین زمان انتقال بدست آمده در بیماران غیر اعزامی 3/922/101 دقیقه، در بیماران اعزامی 1/105221 دقیقه و در مجموع بیماران 7/98139 دقیقه بود میانگین زمان از بدو ورود بیمار تا شروع اقدامات درمانی 1/618/76 دقیقه و تا انجام سی تی اسکن مغزی 1/1206/150 دقیقه بوده است.شایعترین علل تاخیر در انتقال بیماران، دوری راه و نبودن وسیله نقلیه بوده است. بیشترین علت تاخیر در انجام سی تی اسکن مغزی، تاخیر در فرستادن بیمار جهت انجام سی تی اسکن توسط پرسنل بوده است.
    میانگین زمان انتقال مصدومین ضربه مغزی در منطقه همدان خصوصا" بیماران اعزام شده از سایر شهرستانها طولانی تر از استانداردهای جهانی است ورفع این معضل مستلزم اقدامات پرسنل بخش های اورژانس و درمانی ونیزسایر بخش های توسعه چون راهنمایی و رانندگی، وزارت راه، .. . می باشد.
    کلیدواژگان: آسیب های سر، آسیب های مغز، حوادث
  • ارزیابی انواع کم شنوایی در کودکان 6 ساله مورد بررسی در طرح سنجش پیش دبستانی استان همدان در سال 1377
    فرهاد فراهانی صفحه 4
    با توجه به اهمیت شنوایی در سنین رشد، بررسی وضعیت شنوایی کودکان در بدو ورود به دبستان تا حد بسیار زیادی می تواند از افت تحصیلی آنان در آینده جلوگیری نماید. هدف از این مطالعه که همزمان با طرح سنجش کودکان پیش دبستانی استان همدان در سال 1377 صورت گرفته، تعیین انواع کم شنوایی در این گروه سنی بوده است.
    این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی بود که در طی آن از 22152 کودک توسط کارشناسان شنوایی سنجی بکمک معاینه اتوسکوپیک و انجام آزمون شنوایی سنجی با تون خالص، غربالگری بعمل آمد.کودکانی که دارای شنوایی غیر طبیعی بودند پس از تکمیل پرسشنامه ای که براساس شرح حال اخذ شده از والدین پر می شد، جهت معاینه تخصصی گوش و حلق و بینی و انجام آزمون های ادیومتریک تکمیلی به درمانگاه تخصصی ارجاع می شدند.
    در این مطالعه 307 کودک(38/1 درصد) دارای انواع کم شنوایی بودند که از آن میان 196 نفر (8/63 درصد) کم شنوایی هدایتی، 108 نفر (2/35 درصد) کم شنوایی حسی عصبی و 3 نفر (97/0 درصد) کم شنوایی آمیخته داشتند.در کودکان مبتلا به کاهش شنوایی هدایتی علل کاهش شنوایی بترتیب شیوع شامل وجود ترشح (افیوژن) در گوش میانی، پارگی پرده تمپان با یا بدون اتوره چرکی، وجود پلاک های وسیع تمپانواسکلروز و چسبندگی زنجیره استخوانچه ای و انسداد مادرزادی مجرای شنوایی خارجی بوده است. در کودکان مبتلا به کاهش شنوایی حسی، عصبی علل کاهش شنوایی بترتیب شیوع شامل علل نامعلوم، سابقه مصرف داروهای اتوتوکسیک توسط کودک، سابقه ابتلا کودک به بیماری های عفونی و سابقه ابتلا مادر به این بیماری ها در دوران بارداری، سابقه وارد شدن تروما به سر و سابقه ابتلا به هیپربیلی روبینمی در زمان نوزادی بوده است.
    با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه چون ضایعات التهابی گوش میانی علت اصلی کاهش شنوایی در کودکان پیش دبستانی محسوب می شود، توصیه می گردد مسئولین بهداشتی و نهادهای مختلف وابسته به وزارت آموزش و پرورش به این بیماری ها توجه ویژه مبذول نموده و برنامه های مدونی را جهت تشخیص، پیگیری و درمان آنها تهیه و اجرا نمایند.
    کلیدواژگان: غربالگری، کاهش شنوایی آمیخته، کاهش شنوایی حسی، عصبی، کاهش شنوایی هدایتی
  • یک روش ساده برای اندازه گیری هیستامین و فعالیت آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز در مغز موش آزمایشگاهی
    دردی قوجق، یارحسین صفری صفحه 5
    مقدار هیستامین در اکثر بافتهای پستانداران از جمله مغز بسیار کم است، بنابراین یک روش ساده وحساس برای اندازه گیری غلظت هیستامین در بافت های استخراج شده اولیه ضرورت دارد.در این پژوهش، هدف ارایه یک روش ساده برای اندازه گیری مقدارهیستامین ومیزان فعالیت آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز در مغز موش آزمایشگاهی است.
    برای انجام این پژوهش 2 میلی گرم از بافت مغزدر 5 میلی لیتر از پر کلرات 5/0 مولار هموژنه گردید. هموژنه تهیه شده در دور 3000 به مدت 3 دقیقه سانتریفوژ شدو pHمحلول رویی بدست آمده توسط اسید کلریدریک 4/0 مولار به 5 رسانده شد. رسوب حاصل از طریق سانتریفوژدر دور 3000 به مدت 5 دقیقه حذف گردیدومحلول رویی آن به لوله میکروسانتریفوژ انتقال داده شد ودر دور 3000 به مدت 5 دقیقه سانتریفوژ گردیدوسپس محلول رویی آن به لوله آزمایش دیگر انتقال داده شد. هیستامین تولید شده در هریک از نمونه ها با استفاده از واکنش با معرف 2و4و6 تری نیترو بنزن سولفونات در طول موج 420 نانومتر توسط اسپکتروفتومتر اندازه گیری شد.یک واحد فعالیت آنزیمی، معادل آنزیمی در نظر گرفته شد که یک میکرومول هیستامین را در دمای 25 درجه در هر دقیقه تولید می نماید.
    یافته های این پژوهش نشان داد که بیشترین مقدار هیستامین وفعالیت آنزیم هیستدین دکربوکسیلاز در بخش هیپوتالاموس مغز وجود دارد.
    یافته های بدست آمده در این پژوهش نشان دادند که روش استفاده شده در این مطالعه برای اندازه گیری مقدار هیستامین وفعالیت آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز مغز با توجه به ساده بودن مراحل انجام آزمایش، تکرار پذیر بودن وارزان بودن آن، روش مناسبی است.
    کلیدواژگان: اسپکتروفتومتری، موش، هیستامین، هیستیدین دکربوکسیلاز
  • پیگیری چهار ساله نتایج تایمکتومی و درمان 19 بیمار مبتلا به میاستنی گراو
    سعید محمودی، ابوالفضل افشار فرد صفحه 6
    بیماری میاستنی گراو یک بیماری اتوایمیون بوده که با ضعف و خستگی عضلات ارادی مشخص می شود. این بیماری رابطه تنگاتنگی با غده تیموس داشته و عمل تایمکتومی می تواند در بهبودی آن مؤثر باشد. هدف این مطالعه پیگیری نتایج این عمل در بیماران مبتلا می باشد.
    تعداد 25 بیمار مبتلا به میاستنی گراو که عمل تایمکتومی شده بودند حداکثر به مدت 4 سال مورد پیگیری و ارزیابی قرار گرفتند. این بیماران در فواصل معینی مورد معاینه قرار گرفته و اطلاعات لازم از آنان کسب می گردید. از این تعداد 6 بیمار بدلیل عدم مراجعه از مطالعه خارج شدند.
    از این بیماران 10 نفر مرد و 9 نفر زن بودند. طیف سنی آنها بین 4 تا 55 سال بوده و 15 نفر از آنها زیر30 سال سن داشتند. براساس طبقه بندی اوسرمن قبل از عمل جراحی، در مجموع 17 نفر از بیماران در مرحله II قرار داشتند و2 نفر علائم چشمی مقاوم به درمان دارویی داشته است (مرحله I). در پاتولوژی تیموس پس از عمل جراحی، 13 مورد هیپرپلازی تیموس و 3 مورد تیموس نرمال و دو مورد تیموما و یک مورد لیپوم تیموس گزارش شد. از بین بیماران مورد بررسی دو مورد پس از عمل جراحی دچار کریز شدید میاستنی شدند که پس از پلاسمافورزیس و اقدامات لازم در نهایت بهبودی یافتند. در مجموع17 نفر از بیماران عمل شده بهبودی نشان دادند.
    مطالعه حاضر نشان داد که عمل تایمکتومی تاثیر بسزایی بر بهبودی بیماران میاستنی گراو داشته لیکن پیگیری و ارزیابی این بیماران در مدت طولانی تر لازم می باشد.
    کلیدواژگان: برداشتن غده تیموس، میاستنی گراو - جراحی، میاستنی گراو، درمان
  • بررسی مقدار فلزات سمی کادمیوم، کرم، سرب و جیوه در رب گوجه فرنگی در شهر اصفهان
    حسین پورمقدس، ایرج جوادی، رضوان اسلامیه صفحه 7
    فلزات سمی کادمیوم، کرم، سرب و جیوه به مقدار بسیار کم از طریق مواد غذایی وارد بدن انسان می شوند. یکی از منابع ورود این فلزات سمی، خوردگی دستگاه های غیر استاندارد است که در تهیه فرآورده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. انحلال این فلزات در pH پایین می تواند صورت گیرد. از جمله این فرآورده های غذایی می توان رب گوجه فرنگی را نام برد که دارای pH حدود 6/4 می باشد. در این مطالعه اثر دستگاه های تولید کننده رب گوجه فرنگی بر افزایش غلظت عناصر کمیاب سمی فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفته است.
    برای این منظور 50 نمونه گوجه فرنگی، 25 نمونه آب گوجه فرنگی و 61 نمونه رب گوجه فرنگی خانگی، کنسروی و موجود در سطح شهر، ابتدا به روش هضم مرطوب (با اسید نیتریک) هضم شدند. سپس محلول حاصل از نظر کادمیوم به روش جذب اتمی، سرب به روش رنگ سنجی (دی تیزون)، کرم به روش رنگ سنجی (دی فنیل کار بازدید) و جیوه به روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی بدون شعله (بخار سرد) تعیین مقدار شدند.
    نتایج حاصل از انجام این تحقیق نشان می دهد که درصد بازیابی عناصر مورد مطالعه با غلظتهای 1 و 5 میلی گرم در لیتر اضافه شده به نمونه های مختلف گوجه فرنگی بیشتر از 93% بوده است. نتایج همچنین نشان داد که غلظت Cd، Cr، Pb در کلیه نمونه های رب گوجه فرنگی خانگی از حداکثر مجاز کمتر بوده است. جیوه در کلیه نمونه های مورد مطالعه وجود نداشت که می تواند بعلت عدم حضور این عنصر بعنوان ناخالصی در ساختمان آلیاژ استیل دستگاه های مورد استفاده باشد.
    نتایج حاصل از آزمونهای آماری، آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون دانکن نشان می دهد که اختلاف معنی داری بین روش های تهیه رب گوجه فرنگی وجود دارد که اثر دستگاه های غیر استاندارد را در افزایش غلظت این فلزات در رب گوجه فرنگی تائید می کند.
    کلیدواژگان: رب گوجه فرنگی، سمیت، فلزات، گوجه فرنگی
  • مطالعه فراوانی، خصوصیات بالینی و آسیب شناسی 199 بیمار مبتلا به ضایعات لب و مخاط دهان از سال 1370 لغایت 1377
    اکرم انصار، محمود فرشچیان، فروزان کوشا صفحه 8
    ضایعات لب و مخاط دهان در طیف وسیعی از بیماری های ارثی و اکتسابی دیده می شود. هدف از این بررسی تعیین فراوانی، خصوصیات بالینی و آسیب شناسی اینگونه ضایعات درمراجعه کنندگان به بخش پوست بیمارستان سینا همدان طی سالهای 1377-1370می باشد.
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی گذشته نگر بود که اطلاعات مربوط به بیماران از طریق مراجعه به دفاتر ثبت مشخصات بیماردر بخش پوست جمع آوری گردید وآنالیز اطلاعات توسط نرم افزار EP16 انجام شد.
    از تعداد 4288 مورد بیوپسی انجام شده، 199نفر (6/4%)مبتلا به ضایعه لب و مخاط دهان بودند که از این تعداد 128نفر(3/64%)در گیری لب، 71نفر (7/30%)در گیری مخاط دهان و 10نفر(5%)در گیری همزمان لب ومخاط دهان داشتند.از بیماران مبتلا به ضایعه لب،100نفر (5/72%)را جنس مذکرتشکیل می داد.شیوع ضایعات مخاط دهان در هر دو جنس تقریبا یکسان بود. سن شایع برای ضایعات لب ومخاط دهان بترتیب دهه هفتم و دهه چهارم زندگی بود. زنان خانه دار، کشاورزان ومحصلین بیشترین گروه های شغلی را تشکیل می دادند. نواحی شایع در گیری در لب تحتانی، مخاط گونه و سطح پشتی زبان بود. بیشترین فراوانی شکل بالینی را در ضایعات لب، کیست و پلاک و در مخاط دهان، پلاک، سیس اروزیون و پاپول تشکیل می داد. در188 مورد(5/94%(تطابق بین تشخیص بالینی و آسیب شناسی وجود داشت.
    شایعترین ضایعات لب و مخاط دهان را در این مطالعه، اسکواموس سل کارسینوما تشکیل می داد و مراتب بعدی بترتیب مربوط بود به Actinic cheilitis، موکوسل، لیکن پلانوس دهانی، زگیل دهانی، لکو پلاکی، گرانولوم پیوژنیک وپمفیگوس ولگاریس دهانی بود.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، بیماریهای دهان، بیماریهای لب
  • بررسی وضعیت تثبیت و قابلیت استفاده مجدد لجن در چهار تصفیه خانه کوچک فاضلاب شهر تهران
    مهدی فرزاد کیا صفحه 9
    شهر تهران در حال حاضر فاقد یک سیستم شبکه و تصفیه خانه فاضلاب اصلی بوده و تنها در برخی از مناطق آن بنا به ضرورت تصفیه خانه های کوچک ومحلی احداث شده است. هدف اصلی این مطالعه، بررسی وضعیت تثبیت و قابلیت استفاده مجدد لجنهای دفعی در تعدادی از این تصفیه خانه ها می باشد.
    این تحقیق به مدت 10 ماه از آبان1375 تا تیر1376 بر روی تصفیه خانه های فاضلاب شوش، قیطریه، اکباتان و صاحبقرانیه انجام گرفت. دراین طرح ضمن بررسی وضعیت کلی و نحوه بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب مزبور، شاخصهای کیفی تثبیت و قابلیت استفاده مجدد لجن نظیر نسبت (VS/TS)، (pH)، فلوتاسیون، رنگ، بو، کلی فرم و کلی فرم مدفوعی مورد ارزیابی و تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    میانگین نسبتVS/TS در لجنهای دفعی تصفیه خانه های شوش 25/69 %، قیطریه70%، اکباتان71 % و صاحبقرانیه 25/70 % بود. همچنین میانگین pH لجنهای دفعی از تصفیه خانه های شوش48/6، قیطریه 93/6، اکباتان 68/6 و صاحبقرانیه 65/6 تعیین گردید. میانگین دانسیته کلی فرم مدفوعی درگرم جامدات خشک لجنهای دفعی در تصفیه خانه های شوش10661/2، قیطریه 105 68/2، اکباتان105 5/7 و صاحبقرانیه 107 2/1 برآورد شد.
    نتایج این تحقیق نشان داد که این لجنها عمدتا" خام وتثبیت نشده هستند که کیفیت میکروبی آنها حداکثر در کلاسB استاندارد میکروبی USEPA قرار می گیرد. بر این اساس این لجنها، در بهترین شرایط قابلیت احیای خاکهای نامرغوب و استفاده در اراضی جنگلی را داشته اما به هیچوجه قابلیت استفاده در اراضی کشاورزی وسبزیکاری را ندارند. در صورتیکه استفاده از این لجنها بعنوان کود مورد توجه قرار گیرد بایستی کیفیت میکروبی آنها با استفاده از سایر فرآیندهای تثبیت لجن تا حد کلاس A استاندارد میکروبی USEPA بهبود یابد.
    کلیدواژگان: تثبیت لجن، تصفیه فاضلاب شهری، دفع و استفاده مجدد لجن
  • ایجاد تصویر سه بعدی با استفاده از سیستم های فراصوت دو بعدی معمولی
    غلامرضا عزیزیان، سعید سرکار، محمد جواد ابوالحسنی صفحه 10
    استفاده از امواج فراصوت یکی از روش های مرسوم در تصویربرداری پزشکی است. تصاویر سونوگرافی دارای آرتیفکت های بیشماری هستند. ساخت تصاویر سه بعدی روشی برای تجسم بهتر و تفسیر راحت تر تصاویر می باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی وساخت تصاویر سه بعدی با استفاده از سیستم های فراصوت دو بعدی معمولی و با توجه به امکانات موجود در ایران است.
    برای ساخت تصاویر سه بعدی از یک دستگاه سونوگرافی، با پروب خطی محدب استفاده گردید.تصاویر سه بعدی از اجسامی مثل: استوانه آلومینیومی، کره کائوچویی، دست انسان، کلیه گوسفند، رگ کاروتید و کلیه انسان گرفته شد. جای تصاویر با استفاده از یک اسکنر که سه درجه آزادی داشت، مشخص گردید. از یک درجه آزادی برای حرکت انتقالی پروب بهره گرفته شد. حرکت اسکنر توسط یک موتور پله ای (stepping motor) انجام گردید. برنامه مرتبط با حرکت اسکنر با زبان C نوشته شد. در فاصله یک میلیمتری هر تصویر اخذ و به کامپیوتر منتقل شد. پس از آن با انجام فیلتراسیون و درون یابی نهایتا" تصاویر در مقاطع دیگر بازسازی و با روش نمایش برش ها نشان داده شد. پردازش تصاویر و اعمال مرتبط با آن با MATLAB 4.1 و MATLAB 5.3 انجام گرفت.
    پس از اخذ تصاویر در بعدهای دیگر از دو جنبه به بررسی تصاویر پرداخته شد. در گام اول اندازهتصاویر بازسازی شده با اندازهجسم مطابقت داده شد. برای یک بعد جسم با اندازه mm 5/12 میانگین اندازه تصاویر mm 629/12 به دست آمد. مقادیر به دست آمده با 05/0 = p value اختلاف معنی داری را نشان نداد. در گام بعدی تصاویر از نظر شکل ظاهری با شکل واقعی مقایسه شد. برای اجسامی مثل: کره کائوچویی و استوانه پلاستیکی، به دلیل آرتیفکت های مربوط به بازتاب های متوالی، تصاویر بازسازی شده با جسم واقعی مطابقت نداشت. ولی برای دست انسان، کلیه گوسفند و رگ کاروتید گردن انسان سازگاری بین تصاویر بازسازی شده و جسم واقعی وجود داشت. برای کلیه انسان به دلیل حرکت کلیه در زمان اخذ، تصاویر بازسازی شده مخدوش بود. بنابراین برای کلیه انسان باز سازی تصاویر به درستی انجام نشد.
    براین اساس بازسازی تصاویر در in vitro برای اجسامی که معادل بافت باشندمثل کلیهگوسفند و دست انسان به خوبی انجام شد. در in vivo برای رگ کاروتید سازگازی بین رگ و تصویر آن وجود داشت.در مورد کلیه انسان به دلیل حرکت کلیه این روش جوابگو نبود.
    کلیدواژگان: تصویر سه بعدی، جایاب مکانیکی، فراصوت
  • گزارش یک مورد تیروئیدیت تحت حاد با تابلوی بالینی تب با منشاء ناشناخته
    میترا رنجبر، محمد محمدطاهری، رضا زعیم کهن صفحه 11
    بیماران مبتلا به تیروئیدیت تحت حاد یا گرانولوماتوز معمولا با تب، درد قسمت قدامی گردن به پزشک مراجعه می کنند و در معاینه حساسیت در لمس تیروئید وجود دارد. این بیماری با تست های غیر طبیعی فونکسیون تیروئید و کاهش RAIU تشخیص داده می شود. گاهی اوقات امکان دارد تظاهرات بیماری کاملا آتیپیک باشد و با بیماری های سیستمیک و بد خیم اشتباه شود. در این مطالعه گزارشی از یک دختر 27 ساله که با تب طول کشیده (FUO)، تظاهر پیدا کرده بود و در نهایت تشخیص تیروئیدیت تحت حاد داده شد، ارائه می گردد. این تشخیص با استفاده از تست های تیروئید غیر طبیعی مطرح شد، و با انجام اسکن تیروئید، تست RAIU و پاسخ خوب به درمان آسپرین تشخیص قطعی شد.
    کلیدواژگان: التهاب تیروئید، تب با منشاء ناشناخته
  • گزارش یک مورد چرخش کامل رحم در رحم دو شاخ در ماه آخر حاملگی
    اکرم شفیعی صفحه 12
    چرخش رحم در حاملگی به دور محور طولی خود عارضه ای نادر است و گزارشات معدودی در مورد چرخش رحم توام با کیست تخمدان، فیبروم و ناهنجاری های رحمی اعلام شده است. در هنگام مواجهه با این بیماران معمولا تشخیص های افتراقی شایعتر مدنظر قرارمی گیرد با رد مسائل شایع است که چرخش رحم مطرح می شود.
    بیمار مورد مطالعه زن 20 ساله شکم اول بود که به علت درد شدید در ماه آخر حاملگی به بیمارستان فاطمیه همدان مراجعه کرده بود و در خصوص نامبرده عللی مانند پیلونفریت دکولمان دژنرسانس قرمزمیوم و آپاندیسیت مطرح شد، ولی بعلت تشدید درد و رد علل فوق اقدام به باز شدن تشخیصی شکم گردید یک شاخ از رحم دو شاخ دو بار به دور محور طولی خود در جهت خلاف عقربه های ساعت چرخیده بود بطوریکه قسمت قدام رحم در خلف قرارگرفته بود، و رحم چرخیده در ایسم با شاخ دیگر رحم مشترک بود. سگمان رحمی تشکیل نشده بود و قسمت اعظم رحم کاملا کبود و محتقن بود. ابتدا رفع چرخش انجام شد. بعلت ناهنجاری مولرین وچرخش 720 درجه رحم به دور محور طولی خود اقدام به هیسترکتومی ساب توتال شد به طوریکه تداوم شاخ دیگربا ایسم باقی بماند.
    بیمار دو سال بعد در این مرکز تحت عمل سزارین قرارگرفت که حاصل آن نوزادی دختر وسالم بوده است.
    کلیدواژگان: چرخش رحم، رحم دو شاخ، فیبروم