فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
سال یکم شماره 4 (پیاپی 1، پاییز 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/10/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حسن قلی پور صفحه 16
    اهمیت تجارت و نقش اساسی آن در زندگی مردم و رشد اقتصادی جامعه امری بدیهی و غیر قابل انکار است.رشد اقتصادی و اقتصاد سالم مرهون آن است که قبل از شروع در تجارت کسانی که دست اندرکار مسائل اقتصادی هستند نسبت به موضوعات و قوانین و احکام فقهی آن آشنا باشند تا در ربا و معاملات نامشروع قرار نگیرند.رعایت آداب تجارت و آشنایی با اقسام آن گامی اساسی در هدایت جامعه به سوی انجام معاملاتی مطلوب و عاملی مؤثر در تصحیح رفتار تجار و بازار در عمل به وظایف شرعی می باشد.آنچه در این نوشتار و سلسله مقالاتی که بعدا- به فضل و توفیق الهی- دنبال می شود،بحث و بررسی پیرامون آداب و اقسام تجارت از منظر فقه اسلامی است.
    کلیدواژگان: مفهوم تجارت، اقسام و آداب تجارت، تفقه در تجارت
  • آیت الله سیدعلی حسینی اشکوری صفحه 23
    . عادت تبنی، به تصریح قرآن سنت جاهلی است لذا شارع مقدس ترتیب آثار فرزند را بر فرزندخوانده فرو می ریزد. علی رغم چنین تصریحی برخی از فقهای معاصر درپاسخ به استفتا مطرح شده آثار شرعی فرزند را بر فرزندخوانده بار نموده اند. بخش نخست مقاله به بررسی مبنای این فتوی واشکالات وارده بر آن می پردازد.
    2.موضوع، بخش دوم مقاله بررسی ادله حرمت و یا حلیت ربای استنتاجی(تولیدی) است قسمت اول این بخش استفتایی است از یکی از فضلای حوزه علمیه و پاسخ ایشان بر آن استفتا و بخش پایانی مقاله به بررسی صحت و بطلان این فتوا اختصاص یافته است.
    کلیدواژگان: فرزندخوانده، محرمیت، ربای استهلاکی، ربای استنتاجی
  • علیرضا فیض صفحه 33
    این تحقیقی است درباره عرف که تاثیر فراوان در استنباط احکام فقهی دارد و راهگشای بسیاری از مسائل مستحدثه است. نقش عرف در فقه و حقوق نباید مورد غفلت فقیه قرار گیرد چرا که بسیاری از مسائل فقهی و اصول فقه به وسیله عرف ثابت می شود همه سیستم های حقوقی جهان به عرف عقلاء توجه داشته اند. در زمان های گذشته در میان قبایل، عرف، پایه و مایه همه پدیده های اجتماعی بوده و خود به تنهایی مصدر دین و اخلاق و معاملات به شمار می رفت عرف از نظر اسلام معتبر شناخته شده و حلال بسیاری از مشکلات فقهی است عرف به مانند جامعه پویائی دارد و در اثر این پویائی، فقه و حقوق دستخوش پویائی و هم آهنگی با محیط می شوند.
    بعضی فکر می کنند که بر پایه حدیث«حلال محمد، حلال الی یوم القیمامه، در احکام اسلامی تحول راه ندارد در حالی که این برداشت سطحی، مورد پذیرش پژوهشگران نیست.
    کلیدواژگان: عرف، بنای عقلاء، حجیت، پویائی، دین و فقه، تقلید، عرف رجوع جاهل به عالم
  • محمد جعفری هرندی صفحه 56
    سؤال اصلی این مقاله متوجه این مسئله است که آیا حق و تکلیف مسلم و قطعی شرعی متوجه اشخاص حقوقی می باشند یاخیر؟
    اشخاص حقوقی همانند موضوعات جدید پدیده جدیدی است که در زمان تشریع وجود نداشته و چنانچه در خصوص احکام موضوعات یاد شده تردید و شک وجود دارد و می بایست از عمومات یا اصول عملیه اثبات یا نفی حکم آن ها بهره جست، در خصوص «شخصیت حقوقی» هم می بایست یک قاعده کلی را جستجو نمود، در پاسخ به سؤال فوق به نظر می رسدماهیت شخص حقوقی متمایز از شخص حقیقی است و احکام شرعی مترتب به اشخاص حقیقی متوجه، اشخاص حقوقی نیست.
    همت نویسنده اثبات چنین فرضیه ای است.
    کلیدواژگان: شخص، شخصیت، حق، تکلیف، شارع، حکم، تشریع
  • جوادی آملی صفحه 72
    موضوع حکمت عملی جسم سوم یا بدن عملی است، که بر هیات و شاکله نیت ساخته می شود و همین جسم از الآن تا قیامت کبری با ماهست، نفس الامر موضوعیت جزائی میباشد هم در برزخ و هم در قیامت. طرح مسئله خارج فقهی و فلسفی: حدود قلمرو سریان احکام فقهی.
    طرح پاسخ اجمالی با نظریه نوین؛ جسم سوم یا بدن عملی موضوع حکمت عملی.
    معیت جسم عملی با روح انسانی در مراتب وجودناسوتی و برزخی و قیامت کبری، و تشبیه تقریبی آن با فیلم سینمائی که هر قطعه آن بدنی دارد با شاکله رفتاری خاص و چون گناه و نفس عمل منکر جزاء بالفعل جهنمی و یا بهشتی میباشد، و حدت فعل و جزا گویای این حقیقت است که تمام افعال ما یا تمامی جسم افعالی موجود خارجیست که در تبلی السرائر عین معقول آن، عین محسوس می شود و جزاء متناسب در قدرات افعالی مشهود است. پس احکام الهی در تمام مراتب وجود تسری دارد.
    کلیدواژگان: فقه یا سنه الله، حکمت نظری و حکمت عملی، نظریه نوین جسم سوم یا بدن عملی - عدل تکوینی و تشریعی - مراتب وجود طبیعی و برزخی - شاکله، عین محسوس و عین معقول، بدن جسدی - معاد جسمانی - جزای اعمال، بدن پنجم، تخیل حضوری، بازیافت بدن عملی
  • محمدعلی خیرالهی صفحه 77
    از دیر باز در تمام ملل ونظامهای حقوقی بحث زمین به عنوان یکی از مهمترین مباحث حقوقی مطرح می شده است بحث آباد نمودن زمینهای موات در فقه از جایگاه مهمی برخوردار است تا آنجا که کتابی بدین نام در فقه جای باز نموده در فرهنگ اسلام واژه ای به نام انفال مطرح است که در فقه شیعه به مواردی اطلاق می گردد که از برای پیامبر اسلام(ص) و خاندان معصومش می باشد، از جمله این موارد زمینهای موات و بدون صاحب، مراتع، جنگلها و مانند آن است.
    در اصل چهل و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: انفال و ثروتهای عمومی از قبیل زمینهای موات یا رها شده، معادن،و... در اختیار حکومت اسلامی است تا برطبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید.
    زمینهای موات از جمله مصادیق بارز انفال بوده و طبیعتا هر گونه تصرف در این زمینها باید به اذن امام (ع) باشدمحقق سبزواری می گوید:که در عصر غیبت، مانند دیگر انفال جایز است که به احیاء این زمینها پرداخته ومحتمل است به ملکیت احیاء کننده نیز قایل شویم بر این اساس کار و کشاورزی و مانند آن است که یک زمین موات را از حالت موات بودن خارج می سازد.علاوه بر این، احیاء موات دارای شروطی نیز می باشد.اولین شرط احیاء زمین موات این است که ید مسلمانی بر آن نبوده وشرط دیگر این است که این زمین در حریم زمین آباد نباشد که با احیاء به ملکیت انسان در نمی آید. واگذاری این زمینها به عهده وزارت خانه های مربوطه می باشد و لذاقانون تعزیرات مقرر می دارد: هر کس بدون مجوز قانونی به وسیله صحنه سازی از قبیل پی کنی، دیوارکشی تغییر حد فاصل... در اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت مبادرت نموده یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق نماید به مجازات محکوم شده و دادگاه موظف است به رفع تصرف عدوانی اقدام نماید.
    کلیدواژگان: 1، زمین2، موات3، احیاء 4، انفال 5، مجوز قانونی
  • مریم آقایی صفحه 91
    زیر بنای انشای معاملات و قراردادها، اراده طرفین معامله است که از آن به قصد انشای معامله نیز تعبیر می شود به عبارت دیگر، اراده حقیقی از عناصر اصلی عقود است که برای ترتب اثر عقود و معاملات باید وجود آن توسط مبرز و کاشفی آشکار شود. با توجه به اهمیت و ضرورت اراده و قصد در معاملات مقاله حاضر ضمن بیان مراد از اراده و قصد به تبیین ارکان اراده و جایگاه اصل حاکمیت اراده در منابع فقهی پرداخته است.
    کلیدواژگان: معاملات، قراردادها، ارده، قصد، رضا
  • محمد روحانی مقدم صفحه 102
    یکی از مسائل بسیار مهم و قابل طرح در عرصه دادرسی که به طور مستقل کمتر بدان پرداخته شده آثار قضایی حقوق الله و حقوق الناس یکی از مباحث قابل توجه در امر دادرسی و قضاست. برای صدور یک حکم عادلانه علاوه بر شناخت حق الله و حق الناس، تسلط بر احکام و آثار قضایی متفاوت هر یک ضروری است. مقاله حاضر ضمن تبیین مراد از حق الله و حق الناس با ارائه طرحی جامع از آثار و ثمرات قضایی آن دو و استخراج این احکام و آثار از لابلای متون فقهی، به اختلاف نظر فقها در این موارد نیز پرداخته است.
    کلیدواژگان: قضا، حقوق الله، حقوق الناس، اثبات دعوا، اجرای حکم
  • محمدحسین ایراندوست صفحه 113
    نمازهای مستحبی در متون فقهی منزلت ویژه ای دارد. این نمازها را از آن جهت«نافله» می گویند که افزون بر واجبات است. به تعبیر دیگر عطیه و بخشش غیر واجب است که از فردی صادر می شود. وجه تسمیه نمازهای مستحبی به «نافله»از جمله نکاتی است که بر حکمت وجود این نمازها دلالت دارد. در فقه شیعه احکام و آداب نمازهای مستحبی به نحوی بیان شده که با آداب و احکام فقهی نمازهای واجب کاملا متفاوت بوده و از سادگی و سهولت بیشتری برخوردار است. گویا شارع مقدس برای نوافل تسهیلات بیشتری قائل شده و رخصت داده اند تا به شکل ساده و آسان، این نمازها اقامه شود. در این مقاله پس از تبیین معانی«نافله» در متون ادبی و کاربرد آن در شعر فارسی، جایگاه فقهی نوافل در متون فقه شیعه و سنی بیان شده و استثنائات وضع شده در نوافل مورد توجه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: نقل، نافله، کراهت نوافل، جعل استثناء در نوافل
  • حسین احمری صفحه 126
    در این مقاله برآنیم که ببینیم آیا موسیقی محلی که هم اکنون در مجالس و محافل شادی و اعیاد و رادیو و تلویزیون اجرا می شود در چه صورت جایز و در چه صورت جایز نیست.
    ابتدا مبدء پیدایش موسیقی را بررسی می کنیم، سپس فرق موسیقی و غناء را مشخص می نمائیم، آنگاه دیدگاه فقهای شیعه را در رابطه با غناء و موسیقی مطرح می نمائیم، و با توجه به این که معیار حرمت را در غناء، لهو و طرب می دانند به معنای این دو واژه می پردازیم، سپس در این رابطه صحبت می کنیم که آیا غناء از مقوله کلام است یا صوت؟
    و بالاخره حکم شرعی غناء را از دیدگاه فقهاء شیعه مشخص می نمائیم و در نهایت مواردی که از حرمت غناء استثناء شده است بیان خواهد شد، و در خاتمه برداشت شخصی خود را به خاطر این که محرکی برای محققین شود و در این مقوله تحقیق مکفی فرمایند تا حکم الله کشف گردد، اظهار می داریم.
    کلیدواژگان: موسیقی، غنا، طرب، آلات لهو، مستثنیات غنا
  • امان الله علیمرادی صفحه 143
    بدون شک قرآن کریم اولین منبع احکام و قوانین اسلام است. البته آیات قرآن منحصر به احکام و مقررات عملی نیست و موضوعات فراوان دیگری را در بر دارد. این کتاب در امر تشریع و قانونگذاری به منزله قانون اساسی اسلام است، از این جهت در برخی موارد در مقام بیان اصل قانون است نه بیان تفصیلی و جزء به جزء آن، تبیین و تفصیل آن به سنت واگذار شده است. در موارد دیگر حکمی به شکل عام و کلی آمده و این حکم عام با آیات دیگر یا با سنت معصومین (ع) که به خبر متواتر نقل شده تخصیص زده شده است.
    اکنون این سؤال مطرح است که آیا با سنتی که با خبر واحد معتبر نقل شده نه با خبر متواتر، می توان قانون عام قر آن را تخصیص زد یا مطلق آن را تقیید کرد؟
    این نوشتاربا مطالعه آثار اصولیون به طور مستد ل به بررسی این مسئله و پاسخ آن می پردازد.
    کلیدواژگان: عام، خاص، عموم، خصوص، مجمل، مبین، مطلق، مقید، تخصیص، تقیید، خبر متواتر، خبر واحد معتبر
  • سیدعلی پورمنوچهری صفحه 153
    از شروط عامه متعاملین عقل و بلوغ و رشد است که این شرایط در مباشرت یا وکالت یا ولایت لازم است. با توجه به بحث ما فردی که فاقد بلوغ و رشد باشد بنا به اجماع (شیعه) یا ضرورت فی الجمله معاملاتش نافذ نیست چون اینها شرط صحت معامله هستند، هر چند می توان بطلان معامله کودک در فرض استقلال او و در اشیاء با ارزش توجیه کرد.
    کلیدواژگان: صبی، بلوغ، رشد، استقلال، تصرف
  • بهنام قنبرپور صفحه 168
    «خداوند منان برای تامین مصالح مسلمین و دفع مفسده از ایشان و برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی شریعتی آسان مقرر نموده است.
    احکام الهی که احیاءکننده و موجب تعالی روح انسان است گاهی در موقعیت های خاص برای راحتی مکلفین از اصل خود عدول کرده و شرایط جدیدی به خود می گیرد. یعنی آن جایی که ضرری وجود مسلمان و جامعه او را تهدید کند، احکام اولی و واقعی که ابتدائا ثابت به نظر می رسد با رعایت شرایطی خاص تغییر کرده و پس از آن «احکام اضطراری یا ثانوی» خوانده می شود.
    در این مقاله به ادله موجود در این زمینه و موارد کاربردی احکام اضطراری در حقوق اسلامی، اشاره ای مختصر شده است»
    کلیدواژگان: ضرر، اضطرار، رخصت، عزیمت، اولی، ثانوی
  • سهیلا بابیوردی صفحه 183
    این مقاله از سه بخش تشکیل شده است. در ابتدا واژه ((قضا)) تعریف و معنای لغوی و اصطلاحی آن در فقه نوشته شده است. در بخش دوم به بررسی دلایل فقهی ممنوعیت قضاوت زن و نقد آنها پرداخته شده که تحت دو عنوان دلایل عقلی و نقلی قابل بررسی می باشد. دلایل نقلی شامل قرآن، روایات و اجماع است و ادله عقلی تحت عناوین نقصان زن و عدم اهلیت او برای قضاوت، لزوم مستور بودن و اختلاط نکردن با مردان، سیره و اصل عدم جواز قضاوت زن مورد بحث واقع شده است، بخش سوم نیز به نتیجه گیری و تحلیل نهایی اختصاص یافته است.
    کلیدواژگان: قضا، قضاوت زن، فضیل، قوام، نواقص العقول، عدم اهلیت
|
  • Hassan Qulipour Page 16
    The role of business and rade in any given society is significant. To do a good business one needs to learn its principles and subjects.He / she should not to perform any illigal business or trading.According to the Islamic law, a trader or business man should learn the techniques and arts of market and marketing. The paper clarifies the role of the Islamic principles and different marketiy arts in jurisprudence.
  • Ayattollah, S.A.H.Eshkevari Page 23
    1- According to Islamic principle, step-chilren have no-privilace.2- The paper tries to clarify the reasons of prnduction usurbany.
  • Alireza Faiz Page 33
    Custom of the wise plays a very significant role in understanding juristic precepts especially newly-raised ones and all legal systems have taken it into consideration. Some think that there is no transformation in the Islamic precepts, while it is not correct and dynamic custom of the wise can solve many newly-raised juristic questions.
  • Maryam Aqaei Page 91
    The base of any contraction id the will (being free to choose) which is really called the Alphabet of contracting.To have a successful contraction, the role of will should be paid attention by both sides.The paper tries to illustrate some aspects of will and purpose in contraction and transaction in the Islamic juris prudence sources.
  • M.Rouhani Moqaddam Page 102
    The juditioral effects of Allah’s and people’s rights is one of the important subject in juditioral process. To issue a fair sentence, we should readily recognize Alla’s and people’s rights and learn all defferent views inrolved in the process.The article clarifies the concept of rights and show a ower welming plan to study.The compacts of juditural processese occurs among jurisprudece scholars.
  • M.H. Irandoost Page 113
    The some aspects of secondary worships and prayers. Secondary prayers and worships have special position in Jurisprodence texts. Secondary worships includes “Nafelleh” which has totally been anlaysed here.According to shiet’s thought, secondary whorishps are simply and cotently different with firsty or daily worships secondary ones have readily been performed and considered by followers.The article also clarifies the nafelle’s in litreture text, the persian poems, and shiet’s and souni’s jurispordunce
  • Houssein Aahmari Page 126
    The Pape wants to answer if local music is recently being performced in TV, Radio or other places in the country should be banned or not.It firstly onlayses the origins of music and then it defferntiate the music and Qana(danciy music). It also illustrates the view points of shiet’s scholars involved in both.Is music itself a taboo due to dancing rythems sheit’s scholars have special views on the subject which has totally been discussed in the article.
  • A.Alimoradi Page 143
    The Quran is undoubetedly the main source of the Islamic vegulation and principle. The versesaf the Quran inelnde many practical regulation and a varity of subjects. In many case, It explains the general aspect of principle not the specific.Lots of repeatedly statements which were told by Imams the paper tries to compare different views on the generalization of the statements. It also studies the works of scholars to illustrate the subject.
  • S.A.Manouchehri Page 153
    One of the prliminary principle of marketing is to be mature and rational, one who is not mature enough, according to Islamic consense is not validi but in small or little to marketing it causes noproblem.
  • Soheila Baibordi Page 183
    This article covers three parts Qaza (judgement) is clarified through it’s meaning and idiomatic meaning in jurisprudence women’s prohbition in judgment process are explained and criticzed. They have been discussed under narrative and logical demains, narrative reasons include facts from the Quran, Haith and Consensus. The logical reasons including imperfect ness of women and lack of legality and the necessity of being hidden and not communicating with men and the principle of lack of lisence judging for were explained. And finaly the conclusion and analysis is been presented.