فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:14 Issue: 4, 2008

Internal Medicine Today
Volume:14 Issue: 4, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • داود زارع، عظیم اکبرزاده، شهرام تنگستانی نژاد، مجید مقدم، نسیم برارپور، مریم فرحناک صفحه 5
    زمینه و هدف
    نانوذره های طلا یکی از پرکاربردترین نانوذره های فلزی در زمینه های مختلف به ویژه نانوپزشکی و نانوزیست فناوری به شمار می رود. هدف از این پژوهش تولید نانوذره های طلا با اندازه بسیار کوچک با استفاده گلوتامیک اسید می باشد و پس از آن نانوذره های تولیدی به آنتی بادی ضد مورفین متصل می شود.
    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی نانوذره های طلا با روش کاهش شیمیایی، با استفاده از گلوتامیک اسید تهیه و پوشش دار شدند. تشکیل این ذره ها و اندازه ی آن ها پس از تولید با طیف سنجی فرابنفش- مرئی، تفرق دینامیکی نور و میکروسکوپ الکترونی عبوری تعیین شد. آنتی بادی ضدمورفین با تزریق μg/ml 400 واکسن مورفین به 9 خرگوش به صورت زیر جلدی پس از 90 روز خالص سازی شد. بررسی ایمنی، مصونیت زایی و تولید آنتی بادی باروش ایمونودیفیوژن انجام شد. نانوذره های کلوییدی طلا ابتدا با بافرفسفات سالین سوسپانسیونی شده و سپس با پروتئین آنتی بادی ضد مورفین به مدت 115 ساعت در انکوباتور C°4 انکوبه و کونژوگه شدند؛ شناسایی نانوذره های متصل شده به پروتئین، توسط الکتروفورز ژلی سدیم دودسیل سولفات و طیف سنجی فرابنفش- مرئی انجام شد.
    یافته ها
    این ذره ها دارای بیشینه جذب در طول موجnm 525 بوده و اندازه ی آن ها حدود nm20 است. نوارهای ایجاد شده در SDS-PAGE مربوط به نانوذره های کونژوگه شده در مقایسه با نوارهای نمونه ی استاندارد به سمت بالا جابه جا شده است.
    نتیجه گیری
    گلوتامیک اسید قادر به تولید نانوذره های طلا بوده و با توجه به غیرسمی بودن آمینواسیدها، ذره های تولیدی با این روش، مورد مناسبی برای کاربردهای پزشکی و زیست فناوری خواهد بود؛ همچنین نانوذره های کونژوگه شده با آنتی بادی ضد مورفین می تواند به عنوان ماده مؤثر روش های تشخیص سریع مورفین قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کونژوگه کردن، آنتی بادی ضدمورفین، نانوذره های طلا، گلوتامیک اسید
  • بنفشه غلامحسینی، آرش خاکی، امیرافشین خاکی، هومن کچبی، فرناز راد سعید صفحه 5
    زمینه و هدف
    از زمانهای بسیار قدیم سرب یکی از فلزات پر مصرف بوده و امروزه نیز کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف دارد. ورود سرب حتی به مقادیر کم به بدن باعث مسمومیت شده و بر روی ساختارهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی اثرات سوء زیادی دارد و حتی باعث اختلالات رفتاری می گردد. مطالعات نشان داده است که سرب بر روی اجزای مختلف بدن از جمله سیستم عصبی، خون، کلیه، دستگاه گردش خون و دستگاه تولید مثل (بیضه) پستانداران دارد. امروزه توجه زیادی به آلودگی محیطی ناشی از سرب به دلیل اثرات سمی سرب آن بر روی گیاهان، حیوانات و انسان می شود.
    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی از خرگوش های سفید نر بالغ نژاد نیوزلندی استفاده شد و خرگوشها به دو گروه تحت مطالعه (10=n) و کنترل (10=n) تقسیم شدند. به گروه تحت مطالعه mg/kg 5/6 استات سرب به صورت داخل صفاقی و بصورت یک روز در میان به مدت 7 هفته بعنوان فاز مزمن تزریق گردید. به گروه کنترل نیز همان مقدار به مدت 7 هفته از آب دو بار تقطیر تزریق شد. بعد از طی زمان فوق از بافت بطن چپ قلب خرگوشها نمونه برداری شد. سپس آماده سازی بافتی برای میکروسکوپ نوری و الکترونی به روش استاندارد به عمل آمد.
    یافته ها
    نتایج حاصله از مطالعه با میکروسکوپ الکترونی از سلولهای بافت عضلانی بطن چپ قلب در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل نشان داد که هسته این سلولها غیر نرمال، هتروکروماتین تر و میتوکندری های این سلولها واکوئله شده بودند. یافته های مورفولوژیک نیز در گروه تحت مطالعه با استات سرب نشان می دهد که تغییرات بافت شناسی معنی داری نسبت به گروه کنترل دیده می شود.
    نتیجه گیری
    بررسی های هیستوپاتولوژیکی نشان داده است که استات سرب طی فاز مزمن باعث تغییرات واضحی بر روی بافت قلب می گردد.
    کلیدواژگان: استات سرب، بافت قلب، سیتوتوکسیک، خرگوش
  • فریده مرادی مقدم، احمد خسروی خراشاد، علی مختاری فر صفحه 13
    زمینه و هدف
    امروزه درمان هلیکوباکترپیلوری در تمامی بیماران مبتلا به دیس پپسی مزمن توصیه می شود. اما علیرغم تمام درمانهای جدید هنوز احتمال شکست درمانی وجود دارد و درمان استانداردی مورد توافق واقع نشده است.
    روش تحقیق: این مطالعه مداخله ای بصورت آینده نگر تصادفی کنترل شده در بیماران مبتلا به دیس پپسی مزمن مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی بیمارستان امام رضا (ع) بین دیماه 85 و فروردین 86 بعد از اثبات وجود عفونت هلیکوباکترپیلوری با آزمون اوره آز سریع، انجام شد. در این مطالعه بیماران به دو گروه درمانی با رژیم 3 دارویی با امپرازول، آموکسی سیلین و مترونیدازول و رژیم 4 دارویی با داروهای قبل همراه با بیسموت ساب سیترات به مدت 2 هفته کامل تقسیم شدند و عوارض و تحمل دارویی طی هفته اول و دوم سوال شده و 6 هفته بعد از پایان درمان جهت تایید ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری تست اوره آز تنفسی (UBT) در آنها انجام گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه از مجموع 56 بیمار 3/39% مرد و 7/60% زن بوده و بیشترین فراوانی بیماران مربوط به گروه سنی 50-41 سال بود. 27 نفر (2/48%) تحت درمان سه دارویی و 29 نفر (8/51%) تحت درمان 4 دارویی قرار گرفتند. شایعترین عوارض در هفته اول درد شکم و نفخ و در هفته دوم نفخ بود که شیوع آنها در هفته دوم اندک بود و اصولا ناراحتی قابل توجه و آزار دهنده تنها در 25% بیماران گزارش شده بود. در مجموع به طور متوسط 49% موفقیت درمان وجود داشت و میزان موفقیت درمان بر اساس UBT در رژیم سه دارویی 50% و در رژیم 4 دارویی 48% بود که تفاوت بین دو روش درمانی معنی دار نبود اگرچه موفقیت درمان در بیماران جوانتر به طور معنی داری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از رژیم درمانی سه دارویی (امپرازول، آموکسی سیلین و مترونیدازول) انتخاب مناسبی برای خط اول درمان هلیکوباکترپیلوری به خصوص در جوانان به جای رژیم 4 دارویی می باشد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، درمان سه دارویی، درمان چهار دارویی، دیس پپسی مزمن
  • ندا میرباقر آجرپز *، ربابه معماریان صفحه 19
    زمینه و هدف

    با توجه به شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و عوارض شناخته شده آن و گزارشهایی مبنی بر موفقیت تکنیک های نوتوانی و به منظور تعیین تاثیر اجرای تکنیک های نوتوانی ریه بر میزان تستهای عملکردی آن در بیماران مبتلا به COPD، این تحقیق در بیمارستانهای آموزشی منتخب شهر اصفهان در سال 86- 1385 انجام گرفت.
    روش تحقیق: پژوهش حاضر یک تحقیق نیمه تجربی است که روی 80 بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه با شدت متوسط انجام شد. 50 نفر از بیماران در گروه آزمون و 30 نفر در گروه شاهد به طور تصادفی قرار گرفتند. شدت بیماری بر اساس نتایج اسپیرومتری سنجیده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و فرم بررسی وضعیت بالینی بیماران مزمن انسدادی ریه بود. ابتدا میزان تستهای عملکردی ریه در بیماران دو گروه توسط اسپیرومتری سنجیده شد. سپس در گروه آزمون برنامه فیزیوتراپی قفسه سینه و اسپیرومتری تشویقی در طول دو ماه، هر روز صبح و عصر به مدت 20 دقیقه انجام شد. در پایان، میزان تستهای عملکردی ریه در بیماران دو گروه مجددا اندازه گیری شد و نتایج به وسیله برنامه SPSS تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    میزان تستهای عملکردی ریه در گروه آزمون افزایش یافته و نسبت FEV1/FVC از 4/61 به 02/67 رسیده است.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق نشان داد که روش های نوتوانی ریه باعث بهبود عملکرد ریوی می شود. بنابراین باید آموزش تمرینات تنفسی در برنامه های فیزیوتراپی تنفسی بیماران مبتلا به COPD گنجانده شود تا وضعیت بالینی آنان بهبود یابد.

    کلیدواژگان: بیماران مزمن انسدادی ریه، برنامه نوتوانی، تستهای عملکردی ریه
  • حسن احمدنیا، محمود رضا کلانتری، علی اصغر یارمحمدی، سیروس نکویی، سعید رضا قنبری زاده صفحه 26
    زمینه و هدف
    کیست هیداتید یک بیماری انگلی است که هر قسمتی از بدن را مبتلا می نماید. با این حال بیماری هیداتید دستگاه ادراری تنها در 3-2% موارد دیده می شود که در این میان بیضه ها مکان نادری برای کیست هیداتید هستند که تاکنون تنها سه مورد گزارش شده است. علت ابتلای کمتر بیضه ها توسط کیست هیداتید به خوبی شناخته نشده است. در این تحقیق ما سعی کردیم تا ابتلا بیضه خرگوش به هیداتیدوزیس را بررسی کنیم.
    روش تحقیق: در این کارآزمایی تجربی، چهارده خرگوش نر سالم که بطور متوسط kg3-5/2 وزن داشتند، بطور تصادفی در دو گروه همگن قرار گرفتند. سپس یک بیضه از هر خرگوش گروه یک با تزریق داخل بیضه ای ml 5/0 از رسوبات مایع کیست هیداتید که حاوی پروتواسکولکس های زنده بود، آلوده شد. همچنینml 5/0 از همین مایع به داخل صفاق هفت خرگوش گروه دو تزریق شد. سپس خرگوشها در شرایط عاری از پاتوژن به مدت 10 هفته نگهداری شدند. یک خرگوش از گروه اول (گروه مطالعه) و سه خرگوش از گروه دوم (گروه شاهد) در طی روز اول و دوم بعد از تزریق مردند. در پایان هفته دهم و پس از انجام سونوگرافی، هر دو بیضه خرگوشهای گروه اول خارج شد و همچنین در گروه دوم بعد از لاپاراتومی، از نقاط مشکوک بیوپسی گرفته شد و این نمونه ها بعد از رنگ آمیزی H&E توسط میکروسکوپ نوری مطالعه شد.
    یافته ها
    در بررسی هیستوپاتولوژیک، شواهد ابتلای بیضه به کیست هیداتید شامل اسکولکسها و لایه ژرمیناتیو و جدار کیتینی کیست در بیضه پنج خرگوش از شش خرگوش گروه اول (3/83%) دیده شد و در گروه دوم شواهد ابتلا در صفاق سه خرگوش از چهار خرگوش دیده شد (75%) و در مقایسه آماری تفاوت آشکاری بین دو گروه از نظر ابتلا به هیداتیدوزیس وجود نداشت (1/0=p).
    نتیجه گیری
    علیرغم این نکته که بیضه ها مکان بسیار نادری برای کیست هیداتید هستند، در مدل آزمایشگاهی ایجادشده شواهد ابتلای بیضه به هیداتیدوزیس دیده شد که می تواند مطرح کننده این مساله باشد که سد خونی بیضه ای مانع ابتلای بیضه به کیست هیداتید می شود.
    کلیدواژگان: بیماری هیداتید، بیضه، سد خونی بیضه، خرگوش
  • مهرداد مکرم، معصوم خوش فطرت، محسن صاحبان ملکی صفحه 29
    زمینه و هدف
    در بیمارانی که نیاز به لوله گذاری تراشه دارند اگر در خطر آسپیراسیون باشند لازم است القای بیهوشی و لوله گذاری تراشه به روش القای با توالی سریع صورت گیرد. سوکسی نیل کولین تنها بلوک کننده عصبی عضلانی است که شروع اثر سریع و مدت اثر خیلی کوتاه دارد. بنابراین در القای بیهوشی از نوع القای با توالی سریع داروی انتخابی است. این دارو دارای مزایای آشکاری شامل قیمت ارزان، شروع اثر سریع، مدت اثر کوتاه، شلی عضلانی عمیق و عدم نیاز به خنثی کردن بلوک عصبی عضلانی می باشد. از جمله عوارض این دارو بروز فاسیکولاسیون، میالژی بعد از عمل و افزایش پتاسیم سرم می باشد. هدف ما از این مطالعه مقایسه آتراکوریوم با لیدوکائین در جلوگیری از بروز این عوارض است.
    روش تحقیق: در این مطالعه بصورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور بیماران 50-20 ساله با کلاس یک و دو ASA که به بیهوشی عمومی جهت عمل جراحی نیاز داشتند بصورت تصادفی و به روش بلوکهای چهارتایی در دو گروه Aو B تقسیم شدند. گروه A سه دقیقه قبل از سوکسی نیل کولین، آتراکوریوم با دوزmg/kg 05/0 و گروه B سی ثانیه قبل از سوکسی نیل کولین، لیدوکائین با دوز mg/kg 5/1 دریافت کردند. هر دو گروه القای بیهوشی با تیوپنتال سدیم mg/kg 4 و سوکسی نیل کولین mg/kg5/1 دریافت کردند. فاسیکولاسیون و میالژی روز اول و روز دوم بعد از عمل ارزیابی و ثبت گردید. پتاسیم سرم قبل از القای بیهوشی و 5 دقیقه بعد از تزریق سوکسی نیل کولین اندازه گیری و ثبت گردید. بیماران مورفین وریدی یا استامینوفن خوراکی یا شیاف استامینوفن برای تسکین درد بعد از جراحی دریافت کردند.
    یافته ها
    160 بیمار مورد مطالعه واقع شدند. فراوانی و شدت فاسیکولاسیون در دوگروه مشابه یکدیگر بود و تفاوت معنی داری نداشت (05/0p>). میالژی در روز اول و روز دوم در گروه لیدوکائین نسبت به گروه آتراکوریوم از فراوانی و شدت کمتری برخوردار بود و این تفاوت معنی دار بود (05/0p<). متوسط میزان تغییر پتاسیم سرم در دو گروه قابل ملاحظه و معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    لیدوکائین به میزان آتراکوریوم درکاهش فراوانی و شدت فاسیکولاسیون ناشی از سوکسی نیل کولین مؤثر است و تاثیر آن درکاهش فراوانی و شدت میالژی مؤثرتر از آتراکوریوم است. بر این اساس، لیدوکائین نسبت به آتراکوریوم به عنوان پیش درمانی عوارض سوکسی نیل کولین ارجح به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سوکسی نیل کولین، فاسیکولاسیون، میالژی، هایپرکالمی
  • جعفر کلاهدوزی پور *، فرحناز عبدالله زاده، وحید زمانزاده، سهیلا واحدی الوانق، مژگان لطفی، مهدی حیدرزاده صفحه 48
    زمینه و هدف

    بیش از 80% بیماران در طول بستری شان درمانهای وریدی را از طریق کاتترهای وریدی محیطی دریافت می کنند. این شیوه درمانی عوارض متعددی همانند فلبیت دارد که می تواند وضعیت سلامت بیمار را تحت الشعاع قرار دهد. شیوع عوارض درمان وریدی به خصوص فلبیت در کشور ما بیش از سایر نقاط دنیا است. لذا با توجه به شیوع بالای آن و عدم انجام تحقیقات کافی در زمینه محلول کلرهگزیدین گلوکنات 2% به عنوان یک ضدعفونی کننده انتخابی در پیشگیری از فلبیت، انجام پژوهش در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
    روش تحقیق: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی است که بر روی بیماران بستری در بخشهای داخلی بیمارستان امام خمینی تبریز انجام گرفت. برای این منظور مجموعا 60 بیمار در دو گروه کلرهگزیدین گلوکنات 2% (30 نفر) و الکل اتیلیک 70% (30 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. واحدهای پژوهش از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه ها قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، چک لیست مشاهده ای بود که مشتمل بر دو بخش: مشخصات فردی- اجتماعی و مقیاس استاندارد علائم فلبیت بود.

    یافته ها

    این مطالعه نشان داد که بروز فلبیت در گروه کلرهگزیدین 7/36% و در گروه اتانول 3/53% بوده که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری در دو گروه وجود نداشت (05/0> p).

    نتیجه گیری

    هر چند که تفاوت معنی داری در استفاده از دو محلول یاد شده در پیشگیری از فلبیت دیده نشد ولی میزان فلبیت و علائم فلبیت در گروه کلرهگزیدین در مقایسه با گروه الکل کمتر بود و لذا به عنوان محلول انتخابی برای ضدعفونی محل جاگذاری کاتتر پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: کلرهگزیدین، اتانول، فلبیت، پیشگیری
  • حسین کریمی مونقی، محمد علی قناد، مرضیه دشتی، علی محمدحسن زاده، فاطمه پوراسماعیل، زهره رضا زاده، مریم کاخکی، فریبرز سلطانی صفحه 55
    زمینه و هدف
    یکی از مشکلات موجود در زمینه عمل جراحی قلب باز که نیاز به هایپوترمی دارد، کنترل دقیق دمای مرکزی بدن می باشد تا از عوارض ناخواسته هایپوترمی و گرم کردن مجدد بیماران جلوگیری شود. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه میزان درجه حرارت نازوفارنکس و کانال شنوایی در بیماران تحت عمل جراحی قلب باز با هایپوترمی می باشد.
    روش تحقیق: این مطالعه یک تحقیق همبستگی با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و شامل 60 بیمار بود که تحت عمل جراحی قلب باز با هایپوترمی قرار گرفته بودند. دمای بیماران در سه مرحله قبل، حین و بعد از هیپوترمی از طریق کانال شنوایی و نازوفارنکس اندازه گیری شد. درجه حرارت غشای تمپانیک به وسیله دماسنج مادون قرمز اندازه گیری شد. اندازه گیری درجه حرارت نازوفارنکس جزء فرایند کار بوده و با قرار دادن سوند مخصوص ماشین قلب و ریه در نازوفارنکس اندازه گیری می شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    در کل میانگین دمای بدن بیماران قبل، حین و بعد از هایپوترمی در سه محل گوش راست، گوش چپ و نازوفارنکس همسان نبود. اختلاف دمای بین گوش راست و چپ تفاوت معنی داری نداشته در حالیکه اختلاف دمای نازوفارنکس با گوش راست و چپ در هر سه مرحله معنی دار بود. به منظور تعیین میزان حساسیت کانال شنوایی به تغییرات دما ضریب همبستگی بین گوش راست، گوش چپ و نازوفارنکس تعیین شد که در سطح 01/0 معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    در واقع یافته ها حاکی از آن است که هر سه مکان به تغییرات دما حساس بوده و افزایش و کاهش دمای مرکزی بدن را به خوبی نشان می دهند. لذا در مواردی که کنترل دما از طریق نازوفارنکس محدودیت دارد، اندازه گیری دما از طریق کانال شنوایی می تواند به عنوان روش جایگزین استفاده شود.
    کلیدواژگان: هایپوترمی، درجه حرارت غشای تمپانیک، عمل جراحی قلب باز
  • بهرام دلگشایی، شهرام توفیقی، بهناز کرمانی صفحه 60
    مقدمه
    وجود نیروهای انسانی متعهد به سازمان در هر سازمان ضمن کاهش غیبت، تاخیر و جابجایی، باعث افزایش چشمگیر عملکرد سازمان، نشاط روحی کارکنان و تجلی بهتر اهداف متعالی سازمان و نیز دستیابی به اهداف فردی خواهد شد. عدم احساس تعهد و تعهد سطح پایین، نتایج منفی را برای فرد و سازمان به دنبال دارد؛ از جمله نتایج، ترک خدمت، غیبت زیاد، بی میلی به ماندن در سازمان، کاهش اعتماد مشتریان و کاهش درآمد می باشد. بنابراین تعهد به سازمان در کارکنان بیمارستان که در راستای تولید محصولی بنام «حفظ، بازگشت و ارتقای سلامت انسانها» گام بر می دارند اهمیت ویژه ای پیدا می کند. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه جو سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بود که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می سازد.
    روش پژوهش: این پژوهش به روش مقطعی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه مدیران و کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان (اکباتان، بعثت، فرشچیان و مباشر کاشانی) بوده است. تعداد نمونه با استفاده از فرمول نمونه گیری تصادفی 137 نفر محاسبه گردید. دامنه زمانی پژوهش اسفندماه 1386 و بهار 1387 بوده است. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه تعهد سازمانی، جو سازمانی و ویژگی های فردی جمع آوری شده و با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و آزمون t، آزمون کای دو، رگرسیون چند متغیره، آزمون ANOVA تحلیل شده است.
    یافته ها
    جو سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری بر تعهد سازمانی کارکنان و مدیران دارد. از بین مولفه های جو سازمانی، روحیه گروهی، صمیمیت، علاقمندی، ملاحظه گری و نفوذ و پویایی رابطه مثبت و مزاحمت و تاکید بر تولید رابطه معکوس و معنی داری با تعهد سازمانی دارند. کلیه ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) نیز رابطه مثبت و معنی داری با جو سازمانی دارند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش حاضر، بهبود در جو سازمانی می تواند باعث افزایش تعهد کارکنان و مدیران به سازمان شود و می تواند پیوسته منجر به حفظ توانایی ها و مزایای رقابتی سازمان گردد.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، جو سازمانی، بیمارستان
  • سیامک محبی، علی رمضانی، محمد مطلبی، لیلی محمد پور، اکرم نور نعمت شاهی، عصمت سادات حسینی صفحه 69
    زمینه و هدف
    تحقق سلامتی منوط به توجه و برنامه ریزی در تمامی مؤلفه های اثرگذار بر آن است. سلامت دهان و دندان یکی از یازده شعار مهم قرن بیست و یکم شناخته شده و قبلا نیز یکی از اجزای PHC محسوب می شد. DMFT شاخصی ساده، سریع و قابل اعتماد در تعیین سلامت دهان و دندان می باشد. پایه سوم ابتدایی از لحاظ رشد دندانی ما بین دوره شیری و دوره دائمی قرار دارد و در این دوره دندانهای مخلوط مشاهده می شود که امکان dmft را نیز مقدور می سازد. این پژوهش به منظور تعیین وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان با استفاده از شاخص DMFT در شهر گناباد انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی (529 نفر) از نظر وضعیت سلامت دهان و دندان مورد معاینه و مصاحبه زیر نظر دندانپزشک قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل چک لیست اندکس DMFT، پرسشنامه، آینه یکبار مصرف و سوند مخصوص بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS به کمک آزمون t، ضریب همبستگی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از نظر جنسیت 2/51% جامعه مورد پژوهش پسر و 8/49% دختر بودند. 3/77% از مسواک و فقط 32/8% از نخ دندان استفاده می کردند. dmft دانش آموزان مورد پژوهش 11/1±86/3 و DMFT 22/0±04/1 بدست آمد که اختلاف معنی داری را در دو جنس نشان نداد (12/0=p و 18/0= p). درصد کودکان عاری از پوسیدگی دندان در این بررسی 3/8% بود. آنالیز واریانس یک طرفه رابطه معنی داری را بین تعداد دفعات مسواک زدن با شاخص مربوطه نشان داد. همچنین تحصیلات والدین و بعد خانوار با DMFT به ترتیب ارتباط مستقیم و معکوس معنی داری داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر گناباد از الگوی کشوری تبعیت کرده و نسبتا مطلوب است و CF نیز با شاخص کشوری اختلاف معنی داری ندارد ولی از نظر اهداف WHO در حد متوسط قرار دارد که تلاش های برنامه ریزی شده در جهت ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد و در اختیار قرار دادن منابع مورد نیاز و همچنین بازبینی نحوه اجرا و هزینه- اثربخشی پاره ای از اقدامات نظیر فلوراید تراپی و غیره ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: بهداشت دهان و دندان، دانش آموزان، شاخص DMFT، شاخص CF
|
  • Dr. B. Gholamhosseini, Dr. A. Khaki, Dr. Aa. Khaki, H. Kachabi, F. Radsaeed Page 5
    Background And Aim
    Lead is one of the world wide using metals that has been used since ancient time. It is also a toxin, known to have adverse effects on the body even at low level of exposure and it induces a bread range of physiological, biochemical and behavioral dysfunctions. Studies have shown that this metal has harmful effects on several tissues such as nervous system, blood tissues, cardiovascular system, reproductive and urinary system.
    Materials And Methods
    In this experimental study white male rabbits of New Zealand race were used and divided into two groups. Experimental group (N=10) 6.5 mg/kg of lead acetate were injected intra peritoneal every other day to each animal for 7 weeks as chronic dose and control group (N=10) were injected only with demonized water. After taking biopsy from left ventricular heart tissues of each group, tissue preparation was performed for LM and EM studies as standard method. Morphologic study was carried out on electron micrographs. Data have been compared with statistical methods.
    Results
    Electron microscopic study revealed the nuclei of left ventricular muscles were heterochromatin appearance and abnormality and vacuolization in mitochondria in experimental group when compared with control group. Morphological findings in experimental group showed that histological tissue changes have been more significant to control group (p<0.05).
    Conclusion
    These results suggest that lead acetate had severing effects on heart tissue during chronic dose.
  • Dr. F. Moradimoghadam, Dr. A. Khosravi Khorashad, Dr. A. Mokhtarifar Page 13
    Background And Aim
    Helicobacter pylori treatment is advised in all cases of chronic dyspepsia recently but despite several new drugs, treatment failure is probable yet and the choice method to eradicate Hpylori is contraversial.
    Materials And Methods
    We studied all patients with chronic dyspepsia who referred to endoscopic ward of Imam Reza hospital. After demonstration of Helicobacter pylori infection by rapid urea’s test (RUT), these cases were divided into two groups randomly. The first group was treated by Metronidazole, Amoxicillin and Omeprazole and the second group was treated by previous drugs plus Bismuth Substrate for 2 weeks. Then drug side effects were asked during the first and second week and Helicobacter pylori eradication was evaluated by UBT (Urea Breath test) six weeks after the treatment.
    Results
    Among 56 cases in this study 39.3% were male and 60.7% were female and 41-50 years cases were more frequent. 27 cases (48.2%) were treated by triple therapy and 29 patients (51.8%) were treated by quadruple therapy. Most common symptoms during the first week were abdominal pain and flatulence but during the second week the common side effect was flatulence. Although, treatment side effects were rare in the second week and only 25% of patients had significant symptom. Finally the total treatment success rate was 49% and Helicobacter pylori was eradicated according to UBT in 50% by triple therapy and 48% by quadruple therapy. The difference between two methods was not significant, although treatment success ratio was higher in young people.
    Conclusion
    Triple therapy (Omeprazole, Amoxicillin and Metronidazole) is an effective regimen for the first line therapy in eradication of Helicobacter pylori especially in young people.
  • N. Mirbagher A., Dr. R. Memarian Page 19
    Background And Aim

    COPD is a prevalent problem with well-known complications. Rehabilitation techniques have been reported to be effective in pulmonary function tests of these patients. The present study was conducted to determine the effects of rehabilitation techniques on the pulmonary function tests in moderate severity COPD patients in education hospitals in Esfahan city in 2006-2007.

    Materials And Methods

    This research is a quasi-experimental design. 80 participated Patients in the study with Moderate severity COPD, 50 patients in Case group and 30 patients in control group, were selected randomly. Data collection was done by demographic data and clinical status survey forms. Initially, pulmonary function tests were evaluated on two groups and then pulmonary rehabilitation in case group was carried out during two months in 20 minutes per time. After intervention, pulmonary function tests were evaluated again in each group. Data analysis was done by SPSS software.

    Results

    Pulmonary function tests increased in case group. FEVI/FVC varied from 61.4 to 67.02 in case group.

    Conclusion

    Pulmonary rehabilitation education can improve pulmonary function tests. Therefore, pulmonary rehabilitation education should be a part of physiotherapy programs in COPD patients until improvement in their clinical status.

  • Dr. H. Ahmadnia, Dr. Mr. Kalantari, Dr. Aa. Yarmohammadi, Dr. S. Nekooee, Dr. Sr. Ghanbarizadeh Page 26
    Background And Aim
    Although no part of human anatomy is invulnerable to hydatid disease, it has been reported to occur in most of vital organs. Hydatid disease of urinary tract is uncommon, accounting for only 2-3 % of all such cases. Testes are extremely rare sites for echinococcosis. There are only three cases of testicular hydatid disease which were reported. In this laboratory animal model, we studied echinococcosis in rabbit testis.
    Materials And Methods
    In this experimental trial study, 14 male Albino rabbits (body weight 2.5-3kg) were randomized into two groups: group A (study group), for testicular injection and group B (control group), for intraperitoneal injection of viable protoscoleces. All rabbits were infected, and then housed them under pathogen-free conditions for 10 weeks (70 days). One rabbit from group A and three from group B died one day after injection, and the other rabbits survived during follow-up period. At 10th week they were all anaesthetized and then we studied all testes with ultrasonography. In group A all testes were excised, and in group B we removed liver, kidneys and took four biopsies from peritoneum, for histopathology investigation.
    Results
    There was demonstrable hydatid cyst (protoscoleces and germinative layer) in testes of five rabbits from group A, but in one rabbit both testes were normal. In group B, three out of four rabbits developed peritoneal hydatidosis.
    Conclusion
    The mechanism of testicular resistance to echinococcosis could be blood-testis barrier because when we directly infected the testes of rabbits with protoscoleces, hydatid cyst developed.
  • J. Kolahdoozipour, F. Abdollahzadeh, Dr. V. Zamanzadeh, S. Vahedi A., M. Lotfi, M. Heidarzadeh Page 48
    Background And Aim

    Over 80% of hospitalized patients receive IV therapy through peripheral catheters during a hospital stay. This technique of therapy has numerous complications such as phlebitis which can affect the patient's health state. The prevalence of phlebitis in Iran is higher than other countries. So, according to high prevalence of phlebitis and insufficient researches about chlorhexidine gluconate solution as a selective disinfectant for prevention of phlebitis, research in this subject seems necessary.

    Materials And Methods

    This research is a clinical trial study which was done on hospitalized patients in Tabriz Imam Khomeini hospital in internal wards. For this aim collectively 60 patients were studied in chlorhexidine gluconate 2% and Alcohol ethylic (Ethanol) 70%.The Samples were selected through available sampling and divided in two groups randomly. Data collecting tool was observing checklist which includes two sections: demographic characteristics and standard scale of phlebitis signs and symptoms.

    Results

    This research showed that incidence of phlebitis in chlorhexidine group was 36.7% and in Alcohol ethylic group was 53.3% which there was no significant differences between both groups (p>0.05).

    Conclusion

    Although there were no significant differences between using of two solutions on prevention of phlebitis, but incidence, signs and symptoms of phlebitis in chlorhexidine group was lower than Alcohol ethylic group. So, it is suggested as a selected solution for disinfecting of catheter insertion site.

  • B. Delgoshaei, Sh. Tofighi, B. Kermani Page 60
    Background And Aim
    Committed human forces to an organization besides reducing absences, delays and displacements, causes a great rise in the operation of the organization, mental freshness of the staffs and manifesting both organizational admirable targets and personal goals. Lack of commitment or a low-level one leads to negative results for the person and organization such as lapses from duty, absence excisions', unwillingness to stay in organization, deduction in the trust of the clients and decrease in income. Therefore, organizational commitment in the staff of a hospital who pace in creating a product named "protection, returning and qualifying human health" appears to be of great importance. It is the goal of the ongoing research to study the relationship between the organizational climate and the organizational commitment of the staff and the managers which leads to distinction between organizations.
    Materials And Methods
    This survey is based on a cross-sectional method. The community of the research has been the whole managers and the staffs of teaching Hospitals of Hamedan University of medical science (Ekbatan, Besat, Farshchian and Mobasher Kashani).The samples were calculated in accordance with the coincidentally sampling formula of 137 individuals. Time scope of the research has been February up to June of 2008. The data is analyzed upon the tests of moment correlation coefficient of Pierson, t test, chi square test, regression and ANOVA test.
    Results
    Organizational climate has a positive and meaningful effect on organizational commitment of the staffs and managers. Among the compilations of organizational climate, group spirit, intimacy, engagement, consideration and thrust has positive effect and hindrance and production emphasis has negative impact on organizational commitment. All dimensions of the organizational commitment (affective, continuous and normative) also have positive and meaningful relation with organizational commitment. Also among personal characteristics gender, age, record of service, level and field of activity are of important relation on organizational commitment.
    Conclusion
    Based on the results of the ongoing research, improvement on the organizational climate causes a rise in the commitment of the staffs and managers to the organization and also can lead to protecting the abilities and continual competing advantages.