فهرست مطالب

حیات - سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 39، پائیز و زمستان 1387)

فصلنامه حیات
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 39، پائیز و زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/09/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • احمدعلی اسدی نوقابی، مرضیه شبان، سقراط فقیه زاده، منیره اسدی صفحات 5-13
    زمینه و هدف
    درمان های جراحی یکی از اضطراب آورترین وقایعی است که ممکن است در زندگی هر فرد رخ دهد. در اعمال جراحی قلب با توجه به خطرات و عوارض، اضطراب در سطح وسیع تری خود را نشان می دهد. اهمیت اضطراب در بیماران نامزد جراحی قلب لزوم پیشگیری از وقوع و استفاده از روش های کاهنده اضطراب را مورد تاکید قرار می دهد. این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر برنامه بازتوانی قلبی فاز 1 بر اضطراب بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی بالینی است که در آن 60 نفر از بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر بستری در بخش های قلب و جراحی قلب بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای ویژگی های شرکت در پژوهش بودند، به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده و به صورت تخصیص تصادفی در یک گروه تجربه و یک گروه شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و بیماری و پرسشنامه استاندارد شده Spiellberger بود. پژوهش طی سه مرحله صورت گرفت: ابتدا در زمان بستری سطح اضطراب هر دو گروه (تجربه و شاهد) بررسی شد. در مرحله دوم برای گروه تجربه برنامه بازتوانی فاز 1 قلبی (شامل انجام تمرینات ورزشی، انجام فعالیت های روزانه) اجرا شد. در مرحله سوم، در گروه تجربه بحث و گفتگو با بیمار در مورد شرایط قبل، حین و بعد از جراحی انجام گرفت. مراقبت ها برای گروه شاهد صرفا به صورت معمول بخش انجام گرفت. پس از اجرای مداخله (عصر روز قبل از عمل) و در زمان ترخیص، مجددا سطح اضطراب همه بیماران (تجربه و شاهد) بررسی شد. و در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون تی، مجذور کای و فریدمن و نرم افزار SPSS v.13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش بیانگر آن است که دو گروه از نظر مشخصه های جمعیت شناختی و سطح اضطراب زمان بستری همگن بودند. در گروه تجربه، بعد از اجرای بازتوانی، میزان اضطراب کاهش معناداری داشت (001/0p<). همچنین بین میزان اضطراب دو گروه بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری دیده شد (015/0=.(p در زمان ترخیص نیز بین میزان اضطراب دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (038/0=p).
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که اجرای فاز 1 بازتوانی قلبی در بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر سبب کاهش اضطراب این بیماران شده است. بنابراین می توان استفاده از روش یاد شده را در این گونه بیماران توصیه نمود.
    کلیدواژگان: اضطراب، فاز 1 بازتوانی قلبی، بیمار کاندید جراحی بای پس عروق کرونر
  • شیوا سادات بصام پور، منصوره علی اصغرپور، عباس مهران، حامد پریزاد صفحات 15-24
    زمینه و هدف
    یکی از وظایف پرستاران در امر مراقبت بیماران، تغییر وضعیت بیمار به طور مرتب می باشد. بیماران تحت تهویه مکانیکی به دلیل اتصال به انواع لوله ها و مسیرهای وریدی و شریانی معمولا در بخش های ویژه در وضعیت های خوابیده به پشت یا به پهلو قرار داده می شوند، از طرفی راحت بودن مراقبت پرستاری در وضعیت طاقباز ممکن است کارکنان پرستاری را به ثابت نگه داشتن بیماران برای مدت طولانی ترغیب نماید. بسیاری از مطالعات به تاثیر مثبت وضعیت دمر بر اکسیژناسیون و تهویه اشاره می نمایند، اگر چه پاره ای تحقیقات نیز از عدم تاثیر آن بر وضعیت اکسیژناسیون یاد می کنند. لذا مطالعه حاضر با هدف شناخت تاثیر وضعیت دمر بر اکسیژناسیون بیماران تحت تهویه مکانیکی صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد. تعداد 36 بیمار مبتلا به نارسایی تنفسی حاد تحت تهویه مکانیکی بستری در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت آسان و در دسترس انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و برگه ثبت اطلاعات اکسیژناسیون بود. بیماران ابتدا به مدت 30 و 120دقیقه در وضعیت خوابیده به پشت قرار می گرفتند و از نظر گازهای خون شریانی بررسی می شدند. سپس به وضعیت دمر برگردانده می شدند و تغییرات گازهای خون شریانی در پایان 30 دقیقه و پایان 120 دقیقه در وضعیت دمر اندازه گیری می شد. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، انحراف معیار، آزمون تی زوج) و نیز نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که میان وضعیت دمر و میزان spo2 و sao2 در زمان های 30 و 120 دقیقه ارتباط معنادار آماری (001/0p<) وجود دارد.
    نتیجه گیری
    اعمال وضعیت دمر به مدت 30 و 120 دقیقه تاثیر مثبت بر اکسیژناسیون دارد. لذا استفاده از این روش در مراقبت های پرستاری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: وضعیت دمر، اکسیژناسیون، وضعیت خوابیده به پشت، بیماران مبتلا به نارسایی حاد تنفسی
  • فاطمه رحیمی کیان، ماندانا میرمحمدعلی ئی، عباس مهران، کبری ابوذری گزافرودی، نسرین سلمانی باروق صفحات 25-32
    زمینه و هدف
    آمار روز افزون سزارین در بسیاری از کشورهای جهان موجب نگرانی محققان و مسؤولان بهداشتی شده است. یکی از دلایل عمده این افزایش، در خواست خود بیمار جهت انجام این عمل می باشد. یکی از بهترین مدل هایی که در برنامه های آموزش بهداشت مورد استفاده قرار می گیرد، مدل باور بهداشتی می باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش بر اساس مدل باور بهداشتی بر انتخاب روش زایمان در زنان باردار انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه نیمه تجربی در مراکز بهداشتی - درمانی شهری و مطب های متخصصان زنان شاهرود در سال 1386 انجام گرفته است. نمونه ها شامل 128 خانم باردار متقاضی دریافت مراقبت های دوران بارداری (64 نفر در هر یک از دو گروه تجربه و شاهد) بود که به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند. آموزش بر اساس مدل باور بهداشتی طی دو جلسه 40 دقیقه ای به گروه تجربه ارایه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. اطلاعات طی 2 مرحله قبل و بعد از آموزش جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS v.11.5، آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای، تست فیشر، ویلکاکسون، من ویتنی یو و مک نمار) استفاده گردید.
    یافته ها
    قبل از آموزش دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی، سابقه نازایی، سابقه بیماری و سه مورد از اجزای مدل باور بهداشتی یعنی حساسیت، منافع و موانع درک شده درمورد زایمان طبیعی و سزارین همگن بودند. مقایسه دو گروه تجربه و شاهد بعد از آموزش نشان داد که بین همه اجزای مدل باور بهداشتی مشتمل بر حساسیت (001/0p<)، شدت (001/0p<)، منافع درک شده (001/0p<) و موانع درک شده (004/0=p) و همچنین عملکرد (روش زایمان انتخاب شده) (001/0p<) اختلاف معناداری وجود داشته است.
    نتیجه گیری
    در پژوهش حاضرآموزش از طریق مدل باور بهداشتی در تمایل زنان باردار به انتخاب و انجام زایمان طبیعی مؤثر بوده است.
    کلیدواژگان: آموزش، مدل باور بهداشتی، انتخاب نوع روش زایمان، زنان باردار
  • محبوبه رضایی، نعیمه سیدفاطمی، فاطمه حسینی صفحات 33-39
    زمینه و هدف
    سلامت معنوی ابعاد مختلف زندگی انسان را هماهنگ می کند و جهت سازگاری با بیماری لازم است. مواجهه با سرطان موجب ایجاد بحران در ابعاد جسمی، روانی و معنوی می شود. این مطالعه با هدف شناخت سلامت معنوی بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی است که در مورد 360 بیمار مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی در مراکز آموزش درمانی منتخب دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران در سال 1385 انجام گرفته است. در این مطالعه از پرسشنامه سلامت معنوی Paloutzian و Ellison (1982) استفاده شد. روش نمونه گیری از نوع مستمر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS v.11 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین کل نمره سلامت معنوی بیماران 36/14±35/98 و میانگین نمره سلامت مذهبی و وجودی آن ها به ترتیب 92/5±67/54 و 01/10±67/43 بود. بین سن، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات بیماران با سلامت معنوی آن ها ارتباط معنادار وجود داشت (001/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد سطح سلامت معنوی این بیماران در محدوده بالا قرار دارد. همچنین سطح سلامت مذهبی بیماران بالاتر از سلامت وجودی آنان است که با توجه به فرهنگ جامعه ما این امر طبیعی به نظر می رسد. بین سلامت معنوی بیماران و اکثر مشخصات فردی آن ها ارتباط معنادار وجود دارد. لذا به نظر می رسد در مراقبت از این بیماران باید به مشخصات فردی آنان توجه کافی مبذول شود.
    کلیدواژگان: سلامت معنوی، سرطان، شیمی درمانی
  • فروغ رفیعی، فرنگیس شاهپوریان، زهرا ناشر، محسن آذرباد، فاطمه حسینی صفحات 41-41
    زمینه و هدف
    آموزش در اغلب موارد تبعیت بیماران از توصیه های درمانی و توانایی مراقبت از خود را افزایش می دهد؛ اما کوتاه شدن طول مدت اقامت بیماران در بیمارستان، اضطراب، ناخوشی یا کمبود خواب می تواند قابلیت یادگیری بیمار را کاهش دهد. علاوه بر این مشخص نیست که پرستاران و بیماران یادگیری چه مواردی را در طول مدت کوتاه بستری واقع گرایانه می دانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت و مقایسه دیدگاه بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب و پرستاران از واقع گرایانه بودن یادگیری محتوای آموزشی در طول دوران بستری بودن بیمار در بیمارستان انجام گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقایسه ای 251 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به روش نمونه گیری آسان به صورت هدفمند و 181 پرستار به روش سرشماری (در سال 85-1384) از بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب (CHFPLNI) جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS v.11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    اکثر بیماران مرد (4/82%) و اکثر پرستاران زن (6/85%) بودند. میانگین سن بیماران 18/55 و پرستاران 15/35 سال بود. میانگین دفعات بستری بیماران 26/4 و میانگین مدت ابتلای آن ها به نارسایی قلبی 70/10 سال بود. اکثر پرستاران (59%) دوره آموزش به بیماران قلبی را نگذرانده بودند. بیماران و پرستاران زیر مقیاس سایر اطلاعات را به عنوان واقع گرایانه ترین عنوان جهت یادگیری در طول مدت بستری رتبه بندی کردند و در واقع گرایانه بودن یادگیری اطلاعات دارویی توافق داشتند. یادگیری اطلاعات دارویی (001/0p<)، اطلاعات رژیم غذایی (001/0p<)، سایر اطلاعات (001/0p<) و کل محتوای آموزشی (001/0p<) از دیدگاه بیماران واقع گرایانه تر از پرستاران بود. پرستاران زن (012/0=p) و پرستارانی که دوره آموزش به بیماران قلبی را گذرانده بودند (001/0p<) یادگیری محتوا را در طول مدت بستری بودن واقع گرایانه تر درک کرده بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به عدم توافق بیماران و پرستاران در مورد واقع گرایانه بودن یادگیری اطلاعات رژیم غذایی و عوامل خطر آفرین و همچنین کل محتوای آموزشی ممکن است پرستاران با تعویق در آموزش محتوا با فرض واقع گرایانه نبودن یادگیری آن توسط بیماران، به آن ها صدمه وارد کنند. بنابراین ضرورت دارد که پرستاران در هنگام تعیین اولویت های آموزشی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، دیدگاه بیماران خود را کاملا در نظر گیرند
  • زینب شایقیان، سید کاظم رسول زاده طباطبایی، الهه صدیقی لویه صفحات 57-65
    زمینه و هدف
    با توجه به این که سلامت روانی مادر در شکل گیری سلامت روانی نوزاد نقش مهمی را ایفا می کند، لذا هدف مطالعه حاضر، بررسی اثر اضطراب مادر در سه ماهه سوم بارداری، بر روند زایمان و سلامت روانی نوزاد می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی - مقایسه ای است. نمونه مورد مطالعه شامل 40 زن باردار و نوزادان آن ها می باشد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و از بین زنان بارداری انجام گرفت که جهت معاینه به درمانگاه بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده بودند. در مرحله اول مادرانی که در سه ماه آخر بارداری قرار داشتند، پرسشنامه اضطراب کتل را تکمیل کردند و بر اساس نمره کل در دو گروه (20 نفر مضطرب و 20 نفر غیر مضطرب) قرار گرفتند. در هنگام زایمان شاخص های مربوط به زایمان در هر دو گروه اندازه گیری شد و سه ماه پس از زایمان شاخص های سلامت روانی نوزادان هر دو گروه با مقیاس سنجش سلامت روانی نوزادان سه ماهه اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS v.16 و آمار توصیفی و تحلیلی (t برای دو گروه مستقل و2χ) انجام یافت.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد که شاخص های رشد در نوزادان مادران دارای اضطراب بالا به طور معناداری (001/0p<) پایین تر از نوزادان مادران غیر مضطرب است. همچنین زایمان طبیعی در مادران غیر مضطرب بیشتر مشاهده شد. در ضمن میزان بارداری ناخواسته در مادران مضطرب نسبت به مادران غیر مضطرب بیشتر بود. سلامت روانی نوزادان مادران مضطرب، در سه ماهگی به طور معناداری (001/0p<) پایین تر از نوزادان مادران غیر مضطرب بود.
    نتیجه گیری
    وضعیت روانی مادر در دوره بارداری و پس از تولد بر روند زایمان و سلامت روانی نوزادان مؤثر است.
    کلیدواژگان: سلامت روانی نوزاد، اضطراب، پیامد بارداری
  • نعیمه سیدفاطمی، فاطمه خوشنوای فومنی، نسرین بهبهانی، فاطمه حسینی صفحات 65-72
    زمینه و هدف
    سوء مصرف اکستاسی در نوجوانان یک اختلال رفتاری محسوب می شود. نحوه نگرش به سوء مصرف مواد یکی از عوامل گرایش یا عدم گرایش به این امر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نحوه نگرش نوجوانان نسبت به سوء مصرف اکستاسی در سال 1385 انجام یافته است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر مقطعی است و جامعه پژوهش را نوجوانان 18-16 ساله ساکن مناطق غرب شهر تهران تشکیل می دهند. 800 نفر به روش نمونه گیری مستمر در این پژوهش شرکت کردند. مکان های عمومی غرب شهر تهران محیط این پژوهش را تشکیل می داد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودساخته سنجش نگرش نسبت به مصرف اکستاسی بود. یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد اکثر نوجوانان (9/78%) نگرش منفی و5/17% نگرش مثبت نسبت به مصرف اکستاسی دارند. آزمون مجذور کای اختلاف معناداری را بین نگرش دختران و پسران نسبت به مصرف اکستاسی نشان نداد.
    نتیجه گیری
    از آن جا که حدود بیش از 80% از نوجوانان نسبت به مصرف اکستاسی نگرش منفی داشتند، این امر نشان می دهد که سرمایه گذاری های صورت گرفته در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه مؤثر بوده است؛ با این حال جهت موفقیت بیشتر لازم است ضمن استمرار فعالیت های اطلاع رسانی و فرهنگی اولیا، و مربیان نوجوانان توجه بیشتری به این مقوله مبذول نمایند.
    کلیدواژگان: سوء مصرف، نوجوانان، اکستاسی، نگرش
  • طیبه نگاهبان، علی انصاری صفحات 73-81
    زمینه و هدف
    حاملگی و زایمان یک حادثه بزرگ در زندگی زنان می باشد نتایج مطالعات متعدد بیانگر آن است که زنانی که در دوران حاملگی نگرانی شدید نسبت به زایمان را تجربه می کنند از نظر عوارض جسمی و روانی و خطر وقوع سزارین اورژانسی آسیب پذیر می باشند. با توجه به این که عمل سزارین مانند هر عمل جراحی دیگر عوارض و خطرات فراوانی برای مادر و نوزاد به همراه دارد و زنان اول زا ترس بیشتری را نسبت به زنان چندزا تجربه می کنند و همچنین پیامدهای زایمانی در اولین زایمان می تواند زایمان های بعدی را تحت تاثیر قرار دهد، لذا در این پژوهش ارتباط بین ترس از زایمان و وقوع سزارین اورژانسی در زنان باردار شکم اول مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این پژوهش تحلیلی - مقطعی، 243 زن باردار شکم اول که جهت انجام زایمان طبیعی در طی شش ماهه دوم سال 1383 به زایشگاه نیک نفس رفسنجان مراجعه کرده بودند، به روش تصادفی ساده مبتنی بر هدف انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر اطلاعات جمعیت شناختی، تعیین شدت و علل ترس از زایمان و همچنین تعیین روش زایمان می باشد. پرسشنامه از طریق مصاحبه رو در رو توسط عاملان زایمانی در اتاق زایمان تکمیل شد. داده ها، به وسیله نرم افزار SPSS وآزمون مجذور کای و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    7% از آزمودنی ها بیان کردند که «از زایمان نمی ترسم». 4/44% اظهار داشتند «کمی می ترسم و نگرانم»، 3/26% اعلام نمودند «خیلی می ترسم» و 3/22% بیان کردند «فوق العاده زیاد می ترسم». در بررسی علل ترس، ترس از درد (3/68%) و ترس از آسیب جنینی (30%) دارای بیشترین فراوانی بودند. بین نمره ترس و نوع زایمان به شدت ارتباط معنادار آماری وجود داشت (001/0p<) به طوری که درصد وقوع سزارین اورژانسی در بین کسانی که درجه ترس بالاتری را گزارش کرده بودند، بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این پژوهش اکثر زنان باردار شکم اول به درجاتی ترس از زایمان را تجربه می کردند و این ترس می تواند یکی از دلایل وقوع سزارین اورژانسی در آن ها باشد. لذا لازم است ترس از زایمان در دوران بارداری، توسط مراقبان بهداشتی مورد توجه ویژه قرار گیرد
    کلیدواژگان: ترس از زایمان، سزارین اورژانسی، زنان باردار شکم اول
  • الهام شکیبازاده، الهه احمدنیا، فیض الله اکبری، رضا نگارنده صفحات 83-89
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع بالای سرطان دهانه رحم و در دسترس نبودن مطالعه ای در مورد علل عدم مراجعه زنان برای انجام آزمایش، این مطالعه با هدف بررسی کیفی موانع و عوامل انگیزه ساز مؤثر بر مراجعه زنان برای انجام آزمایش غربالگری پاپ اسمیر در شهر کرج در بهار 1386 انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تحلیل محتوا با استفاده از روش مصاحبه گروهی متمرکز با 86 نفر در هشت گروه (12-8 نفره) مصاحبه نیمه ساختار به عمل آمد و برای راهنمایی بحث ها از سؤالات راهنما استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد عواملی نظیر توصیه پزشک، دوستان و فامیل، آگاهی از علایم و روش تشخیص اولیه بیماری، جدی گرفتن خطر بروز سرطان و همچنین دسترسی آسان و ارزان به آزمایش پاپ اسمیر از جمله عوامل مهم انگیزه ساز برای آزمایش پاپ اسمیر است. در خصوص موانع انجام آزمایش پاپ اسمیر به مواردی نظیر آگاهی کم از علل ایجاد سرطان دهنه رحم، باورهای نامناسب، ترس از تشخیص سرطان و درد ناشی از آزمایش تاکید شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به موانع و عوامل انگیزه ساز مؤثر بر مراجعه زنان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، به نظر می رسد طراحی برنامه های آموزشی مناسب در جهت ارتقای آگاهی، تعدیل اعتقادات ناسازگار و... و ارایه آن از طریق وسایل ارتباط جمعی و در مراکز بهداشتی درمانی و همچنین گسترش امکانات، زمینه لازم برای مراجعه هر چه بیشتر آنان جهت انجام آزمایش پاپ اسمیر فراهم شود
    کلیدواژگان: مطالعه کیفی، تست غربالگری، سرطان دهانه رحم، پاپ اسمیر
  • نسرین رضایی، مهناز قلجه صفحات 91-100
    زمینه و هدف
    حمایت اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهارکننده اثرات منفی تنش شغلی شناخته شده است. در حرفه پرستاری موقعیت های تنش زای زیادی وجود دارد که می توانند موجب مشکلاتی از قبیل نارضایتی، کاهش کارآیی، ترک خدمت یا تغییر شغل در پرستاران شوند. این مشکلات، صدمات جبران ناپذیری بر ارایه مراقبت بالینی به بیماران، در پی دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان حمایت اجتماعی از پرستاران انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه را پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1385 تشکیل می دهند. 373 پرستار که به کارهای مدیریتی اشتغال نداشته و دارای حداقل 6 ماه سابقه کار بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه حمایت اجتماعی McCain و Marklin و پرسشنامه تنش شغلی پرستاری استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (مجذور کای و تست دقیق فیشر) و نرم افزار SPSS v.13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    85% پرستاران، حمایت دریافت شده از سوی همکاران، سرپرستاران و سوپروایزرها را متوسط، 7/10% زیاد و 3/4% کم ذکر کرده بودند. بین حمایت اجتماعی و نوبت کاری ارتباط معنادار آماری وجود داشت. حمایت دریافت شده از سوی همکاران (میانگین 83/24) بیشتر از حمایت دریافت شده از سوی سرپرستاران و سوپروایزرها (میانگین 37/19) بود.
    نتیجه گیری
    اکثر پرستاران از حمایت اجتماعی متوسطی برخوردار بودند و نیز اکثر آنان تمایل به ارتباط بیشتر با همکاران و مسؤولان پرستاری داشتند. به نظر می رسد سرپرستاران و سوپروایزرها با ترتیب دادن گردش های دسته جمعی و یا تورهای زیارتی و سیاحتی می توانند ارتباط بهتر و بیشتری را با کارکنان خود برقرار کنند
    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی، پرستار، ایران
|
  • A. Asadi Noughabi, M. Shaban, S. Faghihzadeh, M. Asadi Pages 5-13
    Background and Aim
    It is important to measure the anxiety level in patients who undergo heart surgery and find out ways to relief it. This study aimed to determine the effect of cardiac rehabilitation program's first phase on the level of anxiety among patients hospitalized for coronary arteries bypass surgery.Methods & Materials: In this randomized clinical trial, sixty patients were selected using block sampling and randomly allocated into experimental and control groups. Data were gathered using a questionnaire including the spiel burger's standardized questionnaire. The level of anxiety was measured in both groups. Then, the first phase of cardiac rehabilitation program (including physical exercise, and daily living activities) was carried out in the experimental group. Finally, patients in the experimental group discussed their experiences of surgery. Control group Patients received usual care. The level of anxiety was measured in both groups the day before surgery and at the time of discharge. Data were analyzed using t-test, chi-square, and Friedman tests in SPSS.
    Results
    Findings showed that the level of anxiety had no significant differences between two groups at the time of admission. After implementing the rehabilitation program, the level of anxiety decreased significantly (P<0.001) in the experimental group. Significant differences were observed in the level of anxiety between two groups after intervention (P=0.015) and at the time of discharge (P=0.038).
    Conclusion
    This procedure should be used in surgery patients.
  • Sh Bassampour, M. Aliasgharpoor, A. Mehran, H. Prizad Pages 15-24
    Background and Aim
    One of the nurse's roles in patient care is frequent position change in patients undergoing mechanical ventilation. Because of attaching many lines and tubes to these patients, they are in supine or lateral positions most of the time. Nurses prefer these positions due to making care simple. Many studies have shown that prone position has positive effects on oxygenation and ventilation. However, other studies have shown some negative effects. The aim of this study was to determine the effect of prone position on oxygenation in patients undergoing mechanical ventilation.Methods & Materials: In this quasi-experimental study, 36 patients were selected using simple sampling method. Data were collected using a questionnaire and oxygenation data sheet. First, patients were put in supine position. After 30 and 120 minutes, oxygenation was assessed. Then they were changed to prone position and after 30 and 120 minutes oxygenation was reassessed. Data were analyzed using paired t test, spearman, and fisher exact tests in SPSS.
    Results
    The results indicated that there was significant differences between prone position and the amount of spo2 and sao2 oxygenation after 30 and 120 minutes (P<0.001).
    Conclusion
    Prone positioning was effective on oxygenation after 30 and 120 minutes; so nurse should use this position in their care
  • F. Rahimikian, M. Mirmohamadali, A. Mehran, K. Aboozari, N. Salmaani Barough Pages 25-32
    Background and Objective
    High rates of cesarean delivery have worried health policy makers. One of the main reasons for cesarean section in Iran is cesarean election. Health Belief Model (HBM) is one of the most powerful models used in health education programs. The objective of this study was to determine the effect of education designed based on HBM on choosing delivery mode among pregnant women.Methods & Materials: In this experimental study, 128 nulliparous women were recruited from Shahrood health care centers and private gynecologist's offices. Samples were randomly allocated into two equal groups. Women in the experimental group participated in two 40-minutes educational classes which were designed based on HBM. Data were gathered both before and after the classes, and then were analyzed using SPSS.
    Results
    The results indicated that there were no significant differences between two groups in demographic characteristics, infertility history, disease history, perceived susceptibility, and perceived benefits and barriers. After the intervention, significant differences were found between perceived susceptibility (P<0.001), perceived severity (P<0.001), perceived barriers (P=0.004), with practice (choosing the delivery mode) (P<0.001).
    Conclusion
    The results showed that using HBM in program designing was effective in the pregnant women's decision-making toward delivery mode.
  • M. Rezaei, N. Seyedfatemi, F. Hosseini Pages 33-39
    Background and Aim
    Spiritual well-being harmonizes several dimensions of human's life and is essential for coping with diseases. Chronic illnesses such as cancer cause crisis in physical, psychological, and spiritual dimensions of ones life. This study aimed to measure the spiritual well-being in cancer patients who undergo chemotherapy.Methods & Materials: In this cross-sectional, descriptive-correlational study, Paloutzian & Ellison's Spiritual Well-being Self-report questionnaire was completed by 360 cancer patients. Patients were recruited using sequential sampling method. The inclusion criteria were being more than 20 years old, and being able to read and write. Data were analyzed using chi-square and Pearson tests in SPSS (version 11).
    Results
    The study findings revealed that the mean scores for spiritual well-being, religious well-being, and existential well-being were (98.35±14.36), (54.67±5.92), (43.67±10.01), respectively. Also, statistically significant relations were found between age, marital status, and educational levels with spiritual well-being (P<0.001).
    Conclusion
    Findings showed that the level of spiritual well-being was high in cancer patients. Moreover, as it is expected in Iranian culture, the level of religious well-being was more than existential well-being. There were significant relationships between spiritual well-being and personal characteristics. Hence, nurses should consider personal characteristics in their caring programs and choose a comprehensive and holistic approach toward their patient's care.
  • F. Rafii, F. Shahpoorian, Z. Naasher, M. Azarbaad, F. Hoseini Pages 41-41
    Background and Aim
    While patient education promotes compliance to treatment and self-care ability, short hospital length of stay, anxiety, illness, and sleep disorders can interfere with this approach. It is not clear how realistic is to learn during the short hospitalization period, from nurse's and patient's perspectives. This study aimed to compare perspectives of patients and nurses on the reality of learning cardiac heart failure educational content in Shahid Rajaee heart hospital.Methods & Materials: In this cross-sectional study, two hundred and fifty one patients and 181 nurses were selected using convenience sampling. Data were collected using the reality part of CHFPLNI and were analyzed in SPSS-11.
    Results
    Most of the patients were male (82.4%); most of the nurses were female (85.6%). The mean ages of patients and nurses were 55.18 and 35.15, respectively. The mean hospitalization period was 4.26 days and the mean duration of heart failure was 10.70 years. The majority of nurses had not participated in advanced preparation courses. Patients and nurses had agreement on the reality of medication learning. Patients rated medication (P<0.001), diet information (P<0.001), other information (P<0.001) and the total scale (P<0.001) as more realistic than the nurses did. Female nurses (P=0.012) and nurses with advanced preparation (P<0.001) perceived learning needs as more realistic than the other nurses.
    Conclusion
    Regarding discordance between patient's and nurse's perspectives on the reality of learning, nurses may postpone to implement educational program. Patient's perspectives should be considered in the establishment of heart failure educational programs.
  • Z. Shayeghian, Sk Rasolzadeh Tabatabaey, E. Seddighi Looye Pages 57-65
    Background and Aim
    The issue of children's mental health has been attracting widespread attention in recent years and the issue of parent-child mental health is particularly important. To investigate the effect of maternal anxiety on pregnancy outcome and also infant's mental health were the main purposes of this article.Methods & Materials: In this comparative study, a total of 40 pregnant women were selected using random sampling method from Imam Khomeini hospital. First, The women completed the Ketel anxiety questionnaire during the third trimester of their pregnancies. Based on the results, 20 women were allocated in the anxious mother's group and the other 20 women were allocated in the calm mother's group. Then, birth indicators were measured in both groups at the time of birth. Finally, infant's mental health indicators were measured using infants mental health measurement scale three months later. Data were analyzed using descriptive- inferential statistics (Chi-square and t-test) in SPSS.
    Results
    The results showed that there were significant differences in anthropometric indexes between two groups (P<0.001). The rate of vaginal delivery was more in calm mothers than in the vexatious ones. Most of the calm mothers stated that they had wanted pregnancies. Mental health of the calm mother's newborns were significantly higher than the mental health of the other group's newborns (P<0.001).
    Conclusion
    These findings illustrated that maternal mental status could affect pregnancy outcomes at birth and infant's mental health third months after birth.
  • N. Seyedfatemi, F. Khoshnavaye Foomani, N. Behbahani, F. Hoseini Pages 65-72
    Background and Aim
    Using illicit drugs such as Ecstasy is a deviant behavior in adolescents. Attitude toward using illicit drugs can predict its usage. This study was carried out in order to determine the adolescent's attitude toward using Ecstasy in 2006.Methods & Materials: In this cross-sectional study, eight hundred adolescents aged 16-18 years who lived in the west of Tehran recruited from public regions of municipality. Data was gathered using authors-structured questionnaire. After filling in informed consents, the questionnaires were completed by the respondents.
    Results
    Findings revealed that 78.9 % of the adolescents had negative attitudes and 17.5% had positive attitudes toward using Ecstasy. Boys and girls attitudes were not significantly different.
    Conclusion
    Regarding relatively high negative attitudes among the adolescents toward Ecstasy using, it seems that investments in health promoting programs were appropriate. Nevertheless, along with these programs, parents and teachers should pay more attention to the issue.
  • T. Negahban, A. Ansari Pages 73-81
    Background and Aim
    Effect of women's psychological status on delivery processes is proven. Studies showed that women who experience severe anxiety were more vulnerable for getting emergency cesarean, and physical and psychological complications. Cesarean section is a surgery in which a lot of complications may occur. As primiparous women experience more fear than the other women and also delivery outcomes in first delivery affect later deliveries; this study aimed to study the relationship between fears from vaginal delivery with the occurrence of emergency cesarean in primiparous women.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 243 primiparous women were recruited randomly from Nicknafs hospital during a six months period in 2004. Data were gathered through face-to-face interviewing with the respondents using a structured questionnaire. This questionnaire was included demographic information, reasons for fear from vaginal delivery, and method of delivery. Data were analyzed using χ2 test in SPSS.
    Results
    Seven percent of the respondents stated that they did not fear from Normal Vaginal Delivery (NVD). Most of the respondents (44.4%) reported that they slightly fear from NVD and 26.3% said that they fear much from vaginal delivery. A relatively high percent of women (22.3%) stated that they extremely fear from NVD. The most mentioned reasons by the women for fear were pain (%68/3), and fetal injury (30%). There was a significant relationship between fear and method of delivery (P<0.001).
    Conclusion
    It is essential that midwives consider the fear from NVD in their routine cares.
  • E. Shakibazadeh, E. Ahmadnia, F. Akbari, R. Negarandeh Pages 83-89
    Background and Aim
    Although cervical cancer has high prevalence, few qualitative studies have been carried out to reflect the perceptions of women on the influential factors that affect cervical cancer screening in Iran. The aim of this study was to explore a culturally-based experience of Karaji women regarding the barriers to and motivating factors for Pap smear screening test among Karadj women in 2007.Methods & Materials: In this content analysis, eight focus groups were conducted using semi-structured guide questions (n=86).
    Results
    Findings revealed that factors such as medical advice, advice from friends and family, knowledge about symptoms and pap smear screening method, free and accessible services, and perceived threats would influence the women to undergo a Pap test. Major barriers were lack of knowledge about cervical cancer and its causative factors, inappropriate beliefs, fear from cancer diagnosis, and pain related to the procedure.
    Conclusion
    Regarding the influencing factors on the rate of Pap smear screening test, it seems that designing appropriate educational programs in order to promote knowledge and correct health beliefs using mass media and local communications will result in referring more women to undergo Pap smear screening test.
  • N. Rezaee, M. Ghajeh Pages 91-100
    Background and Aim
    Social support is known as a factor in buffering negative effects of occupational stress. There are several stressful situations in nursing which could cause job dissatisfaction, low work performance, quit or turnover among nurses. These situations cause physical and mental problems which mostly lead to irreparable damages in nursing care. The purpose of this study is to determine the rate of social support among nurses.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 373 nurses who worked in Iran university of medical sciences affiliated hospitals were selected randomly. The inclusion criteria were nurses who had no management experiences and at least had a six-month nursing experience. Data were gathered using a demographic form and the McCain and Marklin Social Integration Scale. Data were analyzed using SPSS 13.
    Results
    Eighty five percent of nurses mentioned that the support they receive from their coworkers, head nurses, and supervisors were moderate, high (10.7%), and low (4.3%), respectively. A significant association was found between social support and shifts. Perceived support from coworkers (mean=24.83) were more than perceived support from head nurses and the supervisors (mean=19.37).
    Conclusion
    Most of the nurses received moderate level of support; whilst, they desired to have more relationship with their coworkers and nurses managers. Head nurses and supervisors can arrange excursions and traveling tours to establish more relationship with their staff.