فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 23 (بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا نیک نیاز، مصطفی فرح بخش، جعفر صادق تبریزی، جواد فرحی شاهگلی، علیرضا حسن زاده، حسن جهان بین صفحه 7
    مقدمه
    در اغلب کشورها بویژه در کشورهای در حال توسعه، مراقبت های اولیه بهداشتی توسط دولت ارائه می شود. محدودیت منابع، بالا بودن هزینه ها، و پایین بودن کیفیت خدمات دولتمردان و سیاستگزاران عرصه سلامت را ناچار به تحول و شروع اصلاحات ساخته است که از جمله آنها می توان به آغاز مشارکت فعالانه بخش خصوصی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه اشاره نمود. این مطالعه با هدف مقایسه وضعیت بیماریابی و مراقبت غیر واگیر و رضایت بیمار در تعاونی های بهداشتی درمانی و مراکز بهداشتی درمانی دولتی انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه ی تحلیلی ست که در آن دوگروه از مراکز بهداشتی درمانی با مدیریت دولتی (18 مرکز) و تعاونی (9 مرکز) از نظر بیماریابی و مراقبت بیماری های غیر واگیر مورد مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از چک لیست و بررسی و مشاهده پرونده ها و دفاتر پیگیری بیماران جمع آوری شد و با استفاده از آزمون های t-test و X2و نرم افزارهای EPI INFO و SPSS تحلیل شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که نسبت جمعیت معاینه شده در زمان مطالعه در تعاونی های بهداشتی درمانی و مراکز بهداشتی درمانی دولتی به ترتیب 8/53 و 2/23 درصد و نسبت بیماریابی در جمعیت معاینه شده به ترتیب 3/10 و 9/15 درصد بود. میانگین مراقبت از بیماران دیابت در تعاونی های بهداشتی 5/6 و در مراکز بهداشتی درمانی دولتی 8/6 بار در سال بود.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشاندهنده ی این واقعیت است که با مشارکت بخش خصوصی در ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی و نظارت مستمر بخش دولتی بر این فعالیت ها می توان یک نظام ارائه خدمات اثربخش ایجاد نمود.
    کلیدواژگان: تعاونی بهداشتی، مشارکت بخش دولتی و خصوصی، بیماری غیرواگیر، رضایت بیمار
  • احمد عامریون، شهرام توفیقی، روح الله زابلی صفحه 17
    مقدمه
    اهمیت تجهیزات پزشکی وهمچنین پیشرفت این تکنولوژی در پیشگیری، تشخیص، درمان و آموزش واضح می باشد. شواهد بیانگر آن است که عدم توجه به اصول صحیح مدیریت نگهداشت تجهیزات، عملکرد ضعیف و نگهداری غیر موثر آنها را موجب گردیده است. کنترل و مدیریت تجهیزات پزشکی هزینه های گزاف تعویض و تعمیر تجهیزات را در مراکز درمانی و خصوصا بیمارستانها راکاهش می دهد. هدف از این مطالعه بررسی مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی واقع در شهر تهران و آگاه نمودن مسئولین و دست اندرکاران ذی ربط از آخرین وضعیت آن می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. محیط پژوهش شش بیمارستان دانشگاهی و سه معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی: بیمارستانهای ولی عصروطبی کودکان از دانشگاه علوم پزشکی تهران،بیمارستانهای حضرت رسول وشهدای یافت آباد از دانشگاه علوم پزشکی ایران؛بیمارستان های لقمان ومدرس ازدانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مستقر در شهر تهران است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی خودساخته، مصاحبه و مشاهده و مطالعه اسناد و مدارک بوده،وبرای تایید اعتباروقابلیت اطمینان ابزار مطالعه آزمونهای اعتبارمحتواوبازآزمایی انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و توسط نرم افزارهای Excel و SPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش در زمینه ی برنامه ریزی تجهیزات پزشکی در بیمارستانها نشان می دهندکه در 9/38 درصد موارد برنامه ریزی دائمی قابل قبول وجودداشته است ودر61.6 درصدمواردچنین برنامه ریزی یافت نشد.. فقط 7/26 درصد از پاسخگویان ارزیابی و کنترل تجهیزات پزشکی را دائمی و همیشگی ارزیابی کرده اند. پنجاه درصد از پاسخگویان هماهنگی و ارتباطات را در مدیریت تجهیزات پزشکی ضعیف ارزیابی نموده اند. نیمی از پاسخگویان (50درصد) میزان هماهنگی، آموزش و رعایت استانداردها را در هنگام خرید تجهیزات پزشکی جدید مناسب ارزیابی نموده اند.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش در زمینه ی برنامه ریزی، کنترل، ارزیابی، هماهنگی و ارتباطات نشان می دهند که اصول صحیح نظام مدیریت نگهداشت پزشکی در بیمارستانهای مورد مطالعه صورت نگرفته است و این امر موجبات بروز مشکلات و بی نظمی هایی در نظام مدیریت تجهیزات پزشکی گردیده است
    کلیدواژگان: تجهیزات پزشکی، نگهداری پیشگیرانه، مدیریت نگهداشت
  • مریم تاجور، محمد عرب، وجیه الله خدابخش نژاد صفحه 25
    مقدمه
    رضایت شغلی، یک واکنش احساسی به کار، شرایط فیزیکی و اجتماعی محل کار است. به عبارت دیگر رضایت شغلی یک احساس مثبت و لذت بخش است که از نتیجه کار فرد یا تجربه شغلی او بدست می آید. چون رضایت شغلی بر ارتقای کارمند، بازدهی و کیفیت انجام کار وی تاثیر می گذارد بسیار مورد توجه واقع گردیده است. این مطالعه به منظور سنجش میزان رضایت کارکنان، همچنین تعیین رضایت از هر یک از حیطه های رضایت شغلی کارکنان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سال 1382 انجام گردیده است.
    روش بررسی
    این یک مطالعه ی مقطعی- توصیفی است. محیط پژوهش یک بیمارستان دولتی و فوق تخصصی کودکان می باشد. جامعه پژوهش شامل کارکنان این بیمارستان می باشد. انتخاب افراد نمونه از بین جامعه پژوهش که 50 نفر طبق برآوردهای آماری می باشد به روش تصادفی واز روی لیست کارکنان این بیمارستان انجام گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی می باشد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها واردنرم افزار spss شد.
    یافته ها
    یافته ها مبین آن است که از 4 دسته عوامل اثر گذار بر روی رضایت شغلی شامل عوامل محیطی و رفاهی، اجتماعی، ماهیت شغل وعوامل ساختاری ومدیریتی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است بیشترین میزان رضایت مربوط به عوامل اجتماعی شغل و کمترین میزان رضایت از عوامل محیطی و رفاهی مربوط به شغل می باشد. میزان رضایت در درجه دوم و سوم پس از عوامل اجتماعی به ترتیب به ماهیت شغل و عوامل ساختاری و مدیریتی مربوط می شوند. بطور میانگین رضایت از کلیه ی حیطه های شغلی در بیمارستانهای مورد مطالعه در حد متوسط ارزیابی شده است که این میزان در هر یک از عوامل فوق متغیر است.
    نتیجه گیری
    با توجه به ناراضی بودن کارکنان از عوامل رفاهی و محیطی لازم است این بخش از نیازهای کارکنان مورد توجه بیشتر ی قرار گیرد. بیشترین عامل موجد رضایت در بیمارستان عامل اجتماعی شغل است و بهتر است برای ارتقای این نقطه ی قوت پیشنهاد می کنیم روابط بین کارکنان و همچنین روابط بین کارکنان و مسئولین بیمارستان بیشتر از پیش تقویت گردد. با توجه به رضایت کم کارکنان از حیطه ساختار مدیریتی و سازمانی و قوانین حاکم بر آن لازم است مسئولین، اصلاح ساختار سازمانی و مدیریتی بیمارستانها را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، کارکنان بیمارستان، مرکز طبی کودکان
  • فربد عبادی فرد آذر، حسن ابوالقاسم گرجی، رضا اسماعیلی صفحه 31
    مقدمه
    محاسبه هزینه واحد خدمات ارائه شده در بخش سلامت پایه و اساس استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی، تعیین تعرفه های واقعی وهمچنین واگذراری ارائه این خدمات به بخش خصوصی در راستای اصل 44 قانون اساسی است.با این وجود هنوز در کشور رویکرد خاصی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. هدف از این پژوهش بکارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) برای محاسبه هزینه واحد خدمات ارائه شده در مرکز بهداشتی درمانی منتخب است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع تحلیلی– کاربردی بوده، که به روش مقطعی و بر اساس داده های سال 1385 انجام شده است.داده های مورد نیاز پس از جمع آوری بوسیله فرم ها وجداول مخصوص طراحی شده،وارد نرم افزار EXCEL شده و بر اساس سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ودر قالب هشت گام مورد تحلیل قرار گرفته اند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش بصورت «هزینه واحد» بیش از 120 نوع خدمت ارائه شده در واحد های فعالیت نهایی مرکز بهداشتی درمانی مورد مطالعه ارائه گردیده است.یدسنجی توسط واحد بهداشت محیط با هزینه واحد3506ریال ودرمان بیمار سل توسط واحد بیماری ها با هزینه واحد1092325ریال به ترتیب؛ خدمات دارای کمترین و بالاترین هزینه واحد در بین خدمات ارائه شده در مرکز بهداشتی درمانی مورد مطالعه بوده است.
    نتیجه گیری
    باتوجه به سهم بالای هزینه پرسنلی از مجموع مخارج کل(67 درصد)،افزایش بهروری نیروی کار نقش مهمی در کاهش مخارج خواهد داشت.ادغام واحدهای باخدمات مشابه با توجه به ظرفیت پذیرش آنها و همچنین سازماندهی اجرای فعالیت های مشابه درفرایندارائه خدمات مختلف جهت جلوگیری ازتکرار آنها نیز در کاهش هزینه ها موثر خواهد بود. با توجه به اینکه سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت یک سیستم فرایند مدار است، نتایج حاصل نسبت به سایر روش های هزینه یابی سنتی دقیقتر می باشد،اما سیستم حسابداری و سیستم فعلی ثبت اطلاعات در مراکز بهداشت ودرمان برای بکارگیری سیستم مذکور مناسب نبوده ونیازمند بازنگری می باشد.
    کلیدواژگان: هزینه واحد، سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت، مرکز بهداشتی درمانی، بهای تمام شده خدمات
  • احمد براتی مارنانی، سوگند تورانی، منصور ظهیری صفحه 41
    مقدمه
    کارآفرینی فرآیند بلند مدت آموزشی و پرورشی ست که مستلزم برنامه ریزی در نظام آموزشی کشور به ویژه دردانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می باشد. بر همین اساس و از سال 1380 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به اجرای طرح کاراد (توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها) و راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های تابعه نمود. اما در سطح دانشگاه های علوم پزشکی، مراکزمشابهی که دارای تشکیلات و ساختار سازمانی مشخصی باشد وجود نداشته و علی رغم نیاز مبرم به توسعه ی اقدامات کارآفرینی در این دانشگاه ها،توجه چندانی به مقوله ی کارآفرینی به عمل نیامده است.
    روش پژوهش: در این بررسی توصیفی- تطبیقی که با هدف طراحی ساختار سازمانی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران انجام شد، ده مرکز کارآفرینی دانشگاهی در کشورهای هلند، مالزی و آمریکا، و 12 مرکز در دانشگاه های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران با ابزارهای گردآوری داده ها شامل بررسی پایگاه های اینترنتی مراکز کارآفرینی، پرسشنامه و مصاحبه مطالعه شدند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش شامل شناسایی اهداف، برنامه ها، ساختار، منابع، ارتباطات، نحوه ی ارزیابی، نقاط قوت، و نقاط ضعف مراکز کارآفرینی مورد بررسی بود که ضمن لحاظ نمودن متغیرهای مزبور و در نظر گرفتن ساختار و تشکیلات دانشگاه های علوم پزشکی،و شرایط اجتماعی و فرهنگی و سایر مقتضیات خاص کشور، ساختار سازمانی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی طراحی، و با کمک روش دلفی آزمون؛ و نهایی شد.
    نتیجه گیری
    این بررسی حاکی از ضرورت راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی با ساختار سازمانی منعطف، پویا و علمی ست که متناسب با ماموریت این مراکز طراحی شده باشد. با استفاده از الگوی ارائه شده در این مطالعه، مقدمات لازم برای راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی فراهم و شرایط مناسب جهت توسعه کارآفرینی در حوزه ی خدمات سلامتی فراهم خواهد شد.
    کلیدواژگان: ساختار سازمانی، مراکز کارآفرینی، دانشگاه های علوم پزشکی
  • احمدرضا جودتی، حسین جباری بیرامی، فریبا بخشیان صفحه 51
    مقدمه
    نظام سلامت ایران در محیط بسرعت در حال تغییر؛ و با چالش های متعددی در زمینه عدالت، مناسبت و اثربخشی مواجه است. در پاسخ به این فشارهای فزاینده، برای کاهش هزینه ها و افزایش کارآیی، کوچک سازی واحدهای ستادی بهداشت در تبریز طراحی و اجرا گردید.این پژوهش با هدف یافتن شواهد و پاسخهایی مستند به چالش های موجود در کلان شهرهای کشور در خصوص تعدد و وحدت مدیریتی بهداشت مراکز استانهای مربوطه طراحی و اجرا شده است. و طی آن مدیریتهای ستادی جداگانه بهداشت تبدیل به مرکز واحد شدند.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع کاربردی است. جامعه و نمونه پژوهش ستادهای بهداشت دوگانه قبل و مرکز واحد بعد از کوچک سازی به همراه واحدهای تابعه (از نظر تعداد پرسنل ستادی، هزینه ها، کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده و رضایت شغلی کارکنان) بود.
    نتیجه گیری
    گرچه تعداد پرسنل ستادی با کوچک سازی از 248 نفر به 148 نفر کاهش یافت و هزینه های جاری نیز از 47/67 درصد سال 82 به 93/69 درصد در سال 83 رسید. با اینحال کمیت و کیفیت خدمات بهداشتی ارائه شده (مهمترین وظیفه مرکز) نه تنها دچار نقصان نشد، بلکه در مواردی بهبود هم یافت. و رضایت از کارپرسنل شاغل قبل و بعد از کوچک سازی تغییر معنی داری پیدا نکرد. بنابراین کوچک سازی را می توان به عنوان استراتژی اصلاحات مدیریتی در سایر کلان شهرهای کشور و بخش های دانشگاه نیز اجرا نمود.
    کلیدواژگان: کوچک سازی، خدمات بهداشتی و درمانی، کیفیت خدمات، رضایت از کار پرسنل
  • علی جنتی، امیرخسرو مدیرشهلا، میرسجاد سیدموسوی، محمدرضا سیاهی، رضاقلی وحیدی صفحه 59
    مقدمه
    نظام پیشنهادها یک نظام مدون برای به کارگیری ایده های کارکنان و بهبود فعالیت های سازمانی است. نظام ارایه ی پیشنهادها به دلیل برخی خصوصیات و مزیت های ذاتی آن، در حال حاضر یکی ازمناسب ترین، مطمئن ترین و قابل دسترس ترین برنامه های مشارکت جو در کشورمان به شمار می آید. با اجرای نظام مدیریت مشارکتی انگیزه ی بهبود وتحول در همه افراد سازمان فراگیر می شود و عملکرد کارکنان و ادارات دولتی بهبود می یابد. این پژوهش با هدف ارزیابی مقبولیت نظام پیشنهادها و تاثیر اجرای یک ساله ی آن در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت.
    روش برررسی: این پژوهش یک مطالعه ی مقطعی -توصیفی، مداخله ای و کاربردی بود که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. در این مطالعه ابتدا نظام پیشنهادها و اساسنامه اجرایی آن بر اساس مطالعه متون علمی و استفاده از تجربیات سازمان های مختلف طراحی شد سپس این نظام به صورت پایلوت به مدت یکسال اجرا شد، در خاتمه نتایج مداخله بر اساس جمع آوری و تحلیل تعداد پیشنهادهای رسیده و پذیرفته شده استخراج گردید سپس با با استفاده از ابزار پرسشنامه خود ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود نظر کلیه مدیران و کارشناسان درگیر دراین مداخله در مورد تاثیر اجرای نظام پیشنهادها، جمع آوری و اطلاعات به دست آمد؛و با استفاده از نرم افزار SPSSو Access جمع بندی و تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از یک سال فعالیت این شورا، نشان می دهد که سرانه ی پیشنهاد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز 45/0 و درصد پیشنهادهای پذیرفته شده 7/15درصد کل پیشنهادهای ارسالی و درصد پیشنهادهای اجرا شده 21 درصد پیشنهادهای مصوب است که نسبت به سازمان های مشابه استقبال ضعیفی را نشان می دهد. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های نظر سنجی از مدیران و کارشناسان نشان می دهد که پیشنهادهای واصله به شورای پذیرش و بررسی پیشنهادهای دانشگاه می تواند باعث صرفه جویی در زمان انجام امور و همچنین صرفه جویی در منابع شود(p value 0/99).. همچنین اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های نظر سنجی از مدیران و کارشناسان نشان می دهد که پیشنهادهای واصله در بهبود روش های انجام کار و همچنین بهبود روابط و مناسبات سازمانی و انسانی تاثیر گذارنبوده است(p value 0/99).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده از این |پژوهش و مقایسه با نتایج به دست آمده در سایر سازمان ها می توان نتیجه گیری کردکه گرچه اجرای نظام پیشنهادها در سازمان ها ضروری ست لیکن تغییر فرهنگ سازمانی و ایجاد محیط مناسب در سازمان قبل از اجرای آن نباید نادیده گرفته شود بهترین راه برای اجرای موفق این شیوه ی توسعه سازمانی و افزایش آگاهی مدیران و کارکنان در مورد مزایای این شیوه ی مدیریتی است.
    کلیدواژگان: نظام پیشنهادها، مدیریت مشارکتی، مقبولیت
  • منصوره حسین مردی، فرخنده ملکی خیمه سرا صفحه 65
    مقدمه
    بخش مدارک پزشکی با استفاده از نظامهای نوین و استاندارد، مدارک پزشکی بیماران را به منظور خدمات بعدی و تهیه آمار و تحقیقات به نحو قابل دسترسی، بایگانی می کند. از این آمار در پیشبرد اهداف آموزش پزشکی نیز استفاده خواهد شد. هدف از این مطالعه، تعیین وضعیت بخش مدارک پزشکی در کلیه بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی ست. برای گردآوری داده ها از روش سرشماری استفاده شده، و کلیه بخش های مدارک پزشکی در مراکز درمانی تابعه دانشگاه درسال 1379 با مراجعه مستقیم و استفاده از روش های مشاهده، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ای که از 334 سوال باز و بسته تشکیل شده بود مورد بررسی قرارگرفت.
    یافته ها
    این پژوهش نشان داد که 3/4 درصد از روسای ادارات مدارک پزشکی کارشناس ارشد، 1/52 درصد کارشناس، 6/8 درصد کاردان و 4/30 درصد دیپلم و 3/4 درصد زیر دیپلم هستند که از این تعداد 6/82 درصدرازنان و 4/17 درصدرامردان تشکیل می دهند. ارزیابی وضعیت نوبت دهی به بیماران در مراکز مورد مطالعه نشان می دهد 1/52 درصد از مراکز از طریق پذیرش، 6/8 درصد از طریق منشی بخش، 3/4 درصدبراساس دفترتعیین وقت، 13 درصد براساس تعیین وقت پزشک و 7/21 درصد روزانه به مراجعین نوبت می دهند، همچنین 44 درصد از مراکز در مورد نظام ارجاع و اخذ رضایت از بیمار از دستورالعمل داخلی پیروی می کنند و 5 درصد از مراکز درموردحقوق بیمار در پذیرش، ضرب و جرح و فوریت های پزشکی و، نظام ارجاع از دستورالعمل شفاهی پیروی می کنند، وخط مشی ودستورالعمل مکتوب در مورد امورجاری بخش مدارک پزشکی وجودندارد.
    کلیدواژگان: مدارک پزشکی، بایگانی پزشکی، طبقه بندی
|
  • A. Nikniaz, M. Farahbakhsh, J. Tabrizi J.S., J. Farahi Shahgoli, A. Hasanzade, H. Jahanbin Page 7
    Introduction
    In many countries, especially the developing countries, the primary health care have been done by government. Limited resources, high costs, and low quality of the governmental provided services forced reform changes, and the improvement that could point to such as the private sections activations in health care. This study carried out aimed the comparing patient and non contagious disease care and patient's satisfactions in governmental and cooperatives health center.
    Methods
    This is an analytical study in which two groups are compared: The health centers with governmental management (18 units), and health co operations (9 units) have been compared based on their non contagious diseases surveillances and patients cares. Data have been collected using a check list and patient's files reviews, and the follow up documents and analyzed, by EPI INFO & SPSS soft wares with X²and t-tests.
    Results
    The study showed that the ratios of visited population during the study period for the cooperation and governmental health centers were 53.8% and 23.2% respectively. And the ratios of case findings were 10.3% and 15.9% respectively. The averages of diabetic patients care in cooperative health centers were 6.5% times and in governmental health center 6.8% times per year.
    Conclusions
    Our finding showed this fact that private cooperation participation to providing primary health care, and continues governmental supervision on their activities could yield an effective system to provide satisfactory services.
  • A. Amerioun, Sh Tofighi Sh, R. Zaboli Page 17
    Introduction
    The importance of medical equipments in preventive, diagnostic, treatment, and medical education and also need to their development are evident. Evidences show that with no control and managing for equipments maintenance, leads to poor and ineffective performances. Control and management of medical equipment to accede the rising lifetime of medical equipment, decrease of cost control, presenting the service with the best quality, arising of the satisfactory of patients. This study is aimed on assessing the medical equipment maintenance management at selected hospitals affiliated with the medical sciences universities in Tehran (), and communicate its findings to responsible authorities.
    Methods
    This is cross-sectional study, conducted in the years (2003-2005).The studied community are equipments located on six universities hospitals, and three health deputy chancellors: the Valiasr & Tebbi koodakan hospitals of TUMS, Hazrat Rasool &Shohaday Yaftabad hospital of IUMS, Loghman & Moddarres hospitals of SUMS. The data are collected by a self-constructed questionnaire, interviews, and observing documents. Content validity and test-retest were used to confirm validity and reliability of the instruments. Data analysis was carried out through SPSS.
    Results
    The findings of the study showed that the continuous planning for maintenance management was passable in 38.9% and in 61.6% of cases, systematic planning of maintenance management not founded. Only 26.7% of study population believed that the planning for the maintenance management was permanent and continuous. But 50%of respondents assessed it as poor. From the viewpoint of 50% of respondents, co-ordination and communication on maintenance management was found to be appropriate. From the viewpoint of respondents, purchase systems were appropriate.
    Conclusions
    Our study showed that there is no study in planning, controlling, assessment, co-ordination, and communication areas for medical equipment maintenance management principal, and results to occur some problems and irregularities in medical equipment maintenance management system.
  • M. Tajvar, M. Arab, V. Khodabakhsh Nejad Page 25
    Introduction
    Job satisfaction is an emotional reaction to the work, physical and social of job environment. In the other words, job satisfaction is a positive emotion that comes from person's job or his/her experience. Job satisfaction has been considered, because it affects on one's upgrading, performances, and the quality of one's job. This study carried out to evaluate the employee's satisfactions, and also to determine the degree of the satisfaction of each ares of job satisfaction in Iran university of Medical Sciences Koodakan medical centre in 1382 (2002).
    Methods
    This is a descriptive cross-sectional study The research environment was a super specialty governmental kid's hospital. The research community were all the employees of the hospital. The samples including 50 subjects have been determined with statistical estimates and selected randomly from the employee's lists. The tools for the collecting information are standardized questioner for the job satisfactions, then the data were passed to SPSS software.
    Results
    Our findings showed that among four influencing factors job satisfaction (included environmental and convenience, social, job nature, and structural and managerial factors) that has been evaluated in this study, social factors had the most, and environmental and convenience had the least effects. Second and third degree of job satisfaction went to job nature, job structural and management factors. In average satisfaction in all job areas of studied hospital were evaluated in intermediate level in which it is variable for each of the mentioned factors.
    Conclusions
    Given to employee's unsatisfaction of the convenience and environmental factors, this employees, needs must paid more attention. The most important factor of satisfaction is social and to improve this strength point, we suggest that relation between employees and authorities of hospital need to be strengthened. Due to the low employees satisfaction of administrative and organizational structure and their governing rules it is needed, that administrators put the management and fundamental improvement as their priority.
  • F. Ebadi Fard Azar F. *_H. A Gorji_R. Esmaeili Page 31
    Introduction
    Health care unit cost is as base for budgeting of function, determining real tariff, and privatization in health sector. Nevertheless, in our country, there is no specific approach for it. This study used Activity Based Costing (ABC) to calculate unit cost of health care services delivered in pilot health care center.
    Methods
    The present study is a research-practical study and carried out in cross sectional style. The data collection tool was a bound of specific designed forms and tables. Data gathered from 2006 fiscal year and then entered to EXCEL software and finally analyzed by ABC system in 8 steps.
    Results
    There are 120 unit cost quantities in 15 separated tables for any final functional department in health care center. Results showed that Iodometeric of salt has the lowest unit cost (3506Rials) and treatment of Tuberculosis has highest unit cost (1092325 Rials).
    Conclusions
    given to high portion of personnel costs, improvement of staff productivity, merging same department and merging same activity in different health care process have an important role for decreasing total expenditure. Regarding the result of the research, Implementation of ABC system is an effective approach to calculate unit cost in health sector. Because this system is process-oriented, result is more precise than other costing system. Nevertheless current information system in health care centers doesnt meet unit cost analysis, and should be restructured.
  • A. Barati Marnani, S. Tourani, M. Zahiri Page 41
    Introduction
    Entrepreneurship is a long term educational and training process which necessitates the planning in Iran's educational system especially in universities and higher education institutes. Thereby since 2001, the KARAD project (Entrepreneurship Development in Universities) was started by ministry of sciences, research and technology. However in universities affiliated to health ministry, there are no similar settings with defined organizational structure.
    Methods
    This is a comparative and cross-sectional study carried out to developing organizational structure of entrepreneurship centers in universities affiliated to Ministry of Health (MOH).. The study population included 12 entrepreneurship centers affiliated to Ministry of Sciences, Research and Technology in Iran; and 10 centers from selected universities in USA, Netherlands, and Malaysia. Interview and observation methods were used to collect data, and the study tool was a valid and reliable questionnaire.
    Results
    Present study identified the organizational structure, goals, duties, programs, resources, appraisal methods, strengths, and weaknesses of selected entrepreneurship centers. The above-mentioned organizational structures were tested and confirmed by Delphi Technique. At last, considering mentioned variables, health ministry structure, and related socioeconomic conditions, we designed an applied organizational structure to initialize an entrepreneurship center in medical sciences universities.
    Conclusion
    Our findings showed that it is necessary to establishment of entrepreneurship centers in medical sciences universities. The organizational structure of these centers should be scientific, dynamic, and flexible; and conform to mission of center. The model designed in present research, can help to initiating the entrepreneurship centers in medical sciences universities in Iran and it is important for entrepreneurship development for health fields.
  • Ar Jodati, H. Jabbari Byrami, F. Bakhshian Page 51
    Introduction
    Health system of Iran has been challenged in the so many ways such as equity, relevance, and efficacy in a changing environment rapidly. To answer to this increasing challenge, and to decrease the costs, and increase the outputs, minifying units of health system network in Tabriz Metropolitan have been designed as an experience. Present research have been designed and implemented to find the answers and evidences documented witnesses of metropolitan cities in case of unifying or multiple administrations for provincial health centers and meanwhile separated administration of health centers headquarter unified.
    Methods
    This is an applied study. The community, and the sample of research are health centers headquarters before and after the minifying units.(based on personnel, costs, performances qualities and quantities, and employee's job satisfactions).
    Results
    Even though the number of personnel have been reduced from 248 to 148 after minifying, and the cost flow have been changed from 67/47 % (2002) to 69/93% (2003) qualities and quantities of health performances(the most important tasks of health centers) not only do not decreased, but in some cases have been improved. The personnel 's job satisfactions have not changed either before of after the minifying.
    Conclusions
    Therefore the minifying procedures may be used as an improvement strategy in metropolitan cities and universities units.
  • M. Hosseinmardi, F. Maleki Kh Page 65
    Inroduction: Medical records departments using the modern systems and standards to keep the patient's medical records, and make them available for the future services or collecting statistical data and conducting research. The collected statistics will be used in the advancement of medical education, and achieving its objectives. Object The purpose of this study was to find out the situation in medical records departments in the hospitals affiliated to (IUMS).
    Methods
    This is a descriptive study its data is collected by taking a census. All of the medical records departments in the IUMS hospitals and clinics have been reviewed by direct observation, interview and filling out a questionnaire consisting of 334 open and closed questions in the year 2000.
    Results
    Our results of show that 4.3% of the of medical records departments heads have an M.Sc.degree, 52.1% a B.Sc., 8.6% an A.S.(associate's degree), 30.4% a high school diploma, 4.3% have less than a high school diploma. And 82.6% are female and 17.4% are male. The survey on the methods of giving an appointment to the patients in the studied hospitals show that 52.1% give their appointments by admittance,8.6% by department secretary, 4.3% according to a calendar,13%according to the physician's fixed time, and 21.7% give daily appointments. Considering the reference system and getting patient satisfaction, 44% of the centers adhere the internal regulations. Also regarding the patient's rights in admittance, medical emergencies, trauma and reference system, 5% of the centers consider the oral regulations.
    Conclusions
    The findings show that there is no written policy and regulations concerning the day to day works of the medical records departments.