فهرست مطالب

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 38، زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی سیر بالینی سندرمهای دیسپلازی میلوئید
    دکترصنم بر صدیقی، داوود منادی زاده صفحه 7
    سابقه و هدف
    سندرمهای دیسپلازی میلوئید گروهی از اختلالات نئوپلاستیک سیستم خونساز هستند که با خونسازی غیرموثر شناخته می شوند. این تحقیق جهت شناسایی مشخصات سندرمهای دیسپلازی میلوئید و عوامل موثر بر طول عمر گروهی از بیماران ایرانی صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    روش مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد که بر اساس نتایج معاینات بالینی، آسیب شناسی و سیتوژنتیک در 80 بیمار مبتلا به سندرمهای دیسپلازی میلوئید (MDS) که طی سالهای 1363 الی 1378 به بیمارستان مدرس و بیمارستان مهراد مراجعه کرده بودند، انجام شد.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 6/17±6/57 سال (85-13 سال) و نسبت ابتلا مرد به زن 6/1 به 1 بود. شیوع زیرگروه های FAB به این قرار بود: کم خونی مقاوم و کم خونی مقاوم همراه سیدروبلاست حلقوی مجموعا 54%، کم خونی مقاوم با افزایش بلاست 19%، لوسمی میلومنوسیتیک مزمن 5/15% و کم خونی مقاوم با افزایش بلاست درحال تبدیل به لوسمی 5/11%. کم خونی شایعترین علامت بیماری بود (78%). میانه بقا از تشخیص بیماری تا مرگ 6/14 ماه و میانگین بقا 21 ماه بود. 64% موارد بروز لوسمی بین خانمها و 8/35% در آقایان بود. فاکتورهای پیشگویی کننده مرگ سن، جنس، افزایش تعداد گویچه های سفید، سطح LDH سرم، زیرگروه بیماری و درصد بلاست درخون محیطی و مغز استخوان بود، حال آنکه با استفاده از مدل COX Regression تنها متغیر غیروابسته در تعیین پیش آگهی بقای بیماران درصد بلاست مغز استخوان تعیین گردید (002/0=P).
    نتیجه گیری و توصیه ها: در مقایسه با آمار کشورهای غربی، سن بیماران ما کمتر بود. بروز لوسمی و مرگ درخانم ها بیشتر بود. در بین متغیرها تنها درصد بلاست مغز استخوان ارتباط معنی داری با طول عمر بیماران داشت.
    کلیدواژگان: سندرم دیسپلازی میلوئید، پیش آگهی
  • بررسی تاثیر آموزش مراقبت از بیمار برمیزان دانش، درک وکاربرد مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به بیمارستانهای وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1378
    بهناز فراهانی، محبوبه صفوی، شیوا صالحی صفحه 8
    سابقه و هدف
    سرطان یک بیماری جهانی است که افراد را بدون توجه به نژاد، جنس، وضعیت اجتماعی اقتصادی یا فرهنگی با اشکال و شدتهای مختلف درگیر می کند. گروهی معتقدند عوارض جانبی درمان به نسبت بیماری و خود درمان مخرب تر و ویران کننده تر بوده و باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و روانی که مخل آرامش بیمار و خانواده است، می شود. آموزش به بیمار، خانواده و مراقبین وی درباره شیمی درمانی، پیشگیری و کنترل عوارض جانبی از عملکردهای اولیه پرستار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت از بیمار بر میزان دانش، درک و کاربرد دانش مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به بیمارستانهای وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود که 42 نفر از مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی در 3 درمانگاه وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران (از هر مرکز دانشگاهی یک بیمارستان) به طور تصادفی تدریجی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که توسط مراقبین و با حضور پژوهشگر تکمیل می شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اکثریت مراقبین مورد مطالعه (4/71%) قبل از اجرای برنامه آموزشی از دانش متوسط و پس از آموزش، همه آنها (100%) از دانش خوبی برخوردار بوده و درک اکثریت مراقبین (4/52%) قبل از آموزش در سطح متوسط و بعد از آموزش، اکثریت آنها (5/90%) از درک خوبی برخوردار بودند. کاربرد اکثریت مراقبین (3/64%) قبل از آموزش ضعیف و بعداز آموزش اکثر آنها (7/85%) از کاربرد خوبی در زمینه مراقبت جسمی از بیمار برخوردار بودند. در تمامی موارد فوق اختلاف قبل و بعد از آموزش معنی دار بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها:مطالعه حاضر لزوم یک برنامه ریزی منسجم در خصوص آموزش به مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی را نشان می دهد
    کلیدواژگان: آموزش، دانش، درک، کاربرد
  • رحیمی محمدکریم، عزیزیان جواد، قمی مرزدشتی محمد رضا، عدیمی پروانه، فضل علی کاظمی طاهره، موسوی لیدا، پورخلیلی شیده صفحه 57
    سابقه و هدف
    ازون (O3) یا آلوتیپ سه اتمی اکسیژن، یک گاز ناپایدار است که به طور وسیع به منظور ضدعفونی و اکسیداسیون مورد استفاده قرار گرفته است. ازون، قدرت حلالیت نسبتا خوبی در آب دارد، به طوری که در مقایسه با اکسیژن در حدود 20 برابر قابلیت حلالیت بیشتری دارد. ازون یک اکسیدکننده پروتوپلاسم است که برروی گروه های سولفیدریل از اسید آمینه های موجود در پروتئین های باکتری تاثیر گذاشته و موجب اختلال در فعالیت های آنزیمی سلول می شود. گاز ازون می تواند کپک ها، باکتری ها و ویروس ها را تخریب کند. هدف از این مطالعه، بررسی قدرت ضدعفونی کنندگی گاز ازون بر روی میکروارگانیسم های سطوح است.
    مواد و روش ها
    8 گونه از باکتری های بیماریزا با تراکم های متفاوت (102، 105، 107 و بیش از 107 سلول بر میلی لیتر) در مجاورت با گاز ازون قرار داده شدند. یک محفظه آلومینیومی با ظرفیت 300 لیتر در درون دستگاه هود تعبیه شد و گاز ازون درآن تولید گردید. در زمان های متفاوت (30، 60،90، 120 و 180 دقیقه) هر یک از غلظت های 8 گانه از باکتری ها در مجاورت با گاز ازون قرار گرفتند و در هر مورد، قبل و بعد از مجاورت با ازون، تعداد باکتری ها به روش برید کانتر مورد شمارش قرار گرفت.
    یافته ها
    از میان باکتری هایی که در مجاورت با ازون قرار داده شدند، باسیلوس سرئوس مقاوم ترین باکتری در برابر اثرات گندزدایی ازون شناخته شد. به ترتیبی که غیرفعال سازی آن در تراکم اولیه بیش از 107 سلول بر میلی لیتر در بالاترین غلظت ازون (30ppm) حاصل گردید. استافیلوکوک اورئوس و میکروکوک در تراکم 107 سلول بر میلی لیتر در غلظت ازون در حدود10ppm نابود شدند. اشریشیا کولی و بقیه باسیل های گرم منفی بیماریزا در تراکم 107 سلول بر میلی لیتر در غلظت های بالاتری از ازون (در حد(15ppm تخریب گردیدند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: بر اساس یافته های فوق در مواردی که هدف از بکارگیری ازون، استریل نمودن سطوح باشد باید از غلظتی در حدود 30ppm استفاده شود اما اگر فقط نابودسازی باکتری های غیربیماریزای فاقد اسپور مورد نظر باشد به کارگیری غلظت15ppm کفایت می کند.
    کلیدواژگان: ازون، ضدعفونی، میکروارگانیسم سطوح
  • حسین ملک افضلی، مرتضی مهدی زاده، احمدرضا زمانی، زیبا فرج زادگان صفحه 63
    سابقه و هدف
    خشونت شوهران مسئله ای است که حیات خانواده و جامعه را تهدید می کند. اینگونه خشونتها در همه کشورها گزارش شده و موضوع اصلی کنفرانس حقوق بشر وین در سال 1997 بود که در آن ابعاد مختلف خشونت و راهکارهای عملی کاهش آن بیان شد. دراین مطالعه نیز موارد مختلف خشونتهای کلامی- روانی، جنسی، اقتصادی و فیزیکی شوهران بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    مرحله اول این مطالعه یک کار آزمایی در عرصه است. در منطقه عملیاتی انجمن تنظیم خانواده در اصفهان، بوسیله پرسشنامه با 815 زن شوهردار 49-15 ساله مصاحبه شد. آنالیز نتایج به کمک نرم افزار آماری SPSS و آزمون X2 انجام گرفت.
    یافته ها
    براساس نتایج حاصله بیشترین فراوانی انواع خشونتها مربوط به خشونت کلامی-روانی (34 تا 62 درصد) بود. خشونتهای جنسی، اقتصادی و فیزیکی در مراتب بعدی گزارش شده است (53-5 درصد).
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد توزیع فراوانی انواع خشونتها متاثر از مرحله گذر فرهنگی اجتماعی جامعه باشد. به این معنی که شکل خشونت از فیزیکی به سایر اشکال آن در حال تغییر است. می توان با ارتقاء موقعیت و ارزشهای انسانی زنان و مشارکت آنان در آگاه سازی مردان گامی در جهت تحکیم مبانی خانواده برداشت.
    کلیدواژگان: خشونت علیه زنان، خشونت کلامی روانی، خشونت جنسی، خشونت اقتصادی، خشونت فیزیکی
  • رضا مظفری، فرشته انسانی، ابوطالب صارمی صفحه 69
    سابقه و هدف
    ناباروری امروزه از شیوع بالایی برخوردار است. فرد مذکر در نیمی از موارد بطور نسبی یا کامل مسئول مشکل ناباروری است. از طرف دیگر روش های درمانی ناباروری مردان پر هزینه می باشند. در این مطالعه درصدد یافتن روش های پاراکلینیکی دیگری جهت جایگزینی بیوپسی بیضه می باشیم تا ضمن داشتن حساسیت لازم بتواند اطلاعات دقیقی در رابطه با وجود یا عدم وجود اسپرم در اختیار متخصص بالینی قرار دهد.
    مواد و روش ها
    تعداد 177پرونده مردان نابارور بررسی شد و نتایج معاینه فیزیکی، سابقه ابتلا به بیماری های قبلی، نتایج آزمایشهای هورمونی و آسپیراسیونهای بیضه این بیماران با یافته های هیستوپاتولوژیک بیوپسی بیضه آنان مقایسه شد. تمام این افراد پس از انجام آزمایشهای لازم، تحت بیوپسی بیضه قرار گرفتند. از طریق بازبینی لامهای این بیماران، از روش شمارش سلولهای اسپرماتید بعنوان ملاک اصلی تعیین کننده وجود شانس موفقیت در باروری استفاده شد.
    یافته ها
    95 نفر از این بیماران (5/53% از کل افراد تحت مطالعه) بدلیل فقدان سلولهای اسپرماتید بالغ و اسپرماتوزوا مطابق با بیوپسی تهیه شده فاقد شانس باروری بودند. آسپراسیون بیضه دارای حساسیت 86%، ویژگی 85% و ارزش پیشگویی مثبت در حد %93 جهت یافتن اسپرم در مقایسه با بیوپسی می باشد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: جهت اثبات توانایی باروری در یک فرد هیچ یک از روش های معاینه فیزیکی، بررسی های هورمونی، و یا آسپیراسیون بیضه قابلیت جایگزینی بجای روش بررسی هیستوپاتولوژیک بیوپسی بیضه را ندارد.
    کلیدواژگان: بیوپسی بیضه، شمارش اسپرماتید، ناباروری مردان
  • سید حسین یحیوی، سهیلا فضلی طبایی، محمدرضا زرین دست صفحه 75
    سابقه و هدف
    لیتیوم دارویی موثر در درمان سایکوز یا بیماری مانیک-دپرسیو است. در این مطالعه اثرات کربنات لیتیوم بر sniffing ناشی از آپومرفین در موشهای رت مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    رت های نر سفید در زیر سیلندرهای شیشه ای قرارداده شدند و تا 60 دقیقه قبل از انجام آزمایشات به راحتی آزادی حرکت داشتند. بلافاصله پس از تزریق دارو، حیوانات به زیر سیلندرها منتقل گشته و رفتار Sniffing مورد بررسی قرار می گرفت. هر 15 ثانیه به آنها امتیاز داده شد. این رفتار بمدت 60 دقیقه مورد بررسی قرار گرفت. مقیاس امتیازدهی به صورت فقدان Sniffing=صفر و بروز Sniffing= یک بود.
    یافته ها
    تزریق داخل صفاقی (IP) دوزهای متفاوت آپومرفین (mg/kg 1، 5/0، 25/0) موجب بروز sniffing وابسته به دوز گردید. تجویز کربنات لیتیوم مزمن (1/0% در آب آشامیدنی به مدت 35-30روز) موجب کاهش پاسخ آپومرفین گردید در حالیکه کربنات لیتیوم حاد (IP، mg/kg320) فاقد چنین اثری بود. تجویزD1-آنتاگونیستهایی نظیرSCH-23390 (IP، mg/kg01/0) وD2-آنتاگونیستهایی نظیر سولپیراید (mg/kg، IP25) هیچگونه تغییری در پاسخ آپومرفین در موشهایی که بصورت حاد، کربنات لیتیوم به آنها تجویز شده بود، مشاهده نشد. درحیواناتی که با کربنات لیتیوم تیمار شده بودند اثر آپومرفین توسط سولپیراید مهار گردید،درحالیکه SCH-23390 چنین اثری را ندارد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: پس می توان چنین نتیجه گرفت که کربنات لیتیوم قادر است بر پاسخ D2- گیرنده ها تاثیر بگذارد و آن را تغییر دهد.
    کلیدواژگان: آپومرفین، لیتیوم، Sniffing، رت
  • یوسف دوستار، مهرداد هاشمی*، حیدرملایری، رهبرقاضی جهانی، مهرداد نشاط قراملکی صفحه 81
    سابقه و هدف

    آپوپتوزیس و یا مرگ سازمان یافته، اصلی ترین مکانیسم در تکامل و هوموستاز بافتهای بالغ در جهت حذف سلولهای غیر ضروری، آلوده، موتاسیون یافته و یا آسیب دیده بواسطه مسیرهای خودکشی داخلی است. یکی ازعوامل ایجاد کننده این سیگنالها گلوکوکورتیکوئیدها هستند. دگزامتازون به عنوان نماینده داروهای کورتیکواستروئیدی قادر به القای آپوپتوزیس بواسطه آندونوکلئاز درونزاد است.. از این رو ما دگزامتازون را به عنوان گلوکوکورتیکوئید سنتتیک در موشها به کار بردیم. هدف ما از این مطالعه بررسی اثرات دگزامتازون در تیموسیت های موش صحرائی، مطالعه خصوصیات مورفولوژیکی سلولهای آپوپتوتیک بوسیله میکروسکوپ الکترونی و نوری و نشان دادن ارتباط بین میزان داروی مصرفی و شدت آپوپتوزیس بود.

    مواد و روش ها

    بدین منظور یک گروه تیمار دارای چهار زیر گروه (هر یک دارای 5 موش صحرائی) به نام های T-a،T-b،T-c،T-d را انتخاب نمودیم که هر کدام به ترتیب.5/0، 5/1، 5/2، 5/3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به روش داخل صفاقی داروی دگزامتازون را دریافت نمودند. همچنین زیر گروه های مشابه را تحت عنوان گروه کنترل انتخاب و شش ساعت بعد از تجویز دارو، غده تیموس موشهای گروه کنترل و تیمار را خارج نمودیم و جهت تهیه مقاطع میکروسکوپ نوری و الکترونی به آزمایشگاه ارسال نمودیم.

    یافته ها

    در بررسی های میکروسکوپ نوری اجسام آپوپتوتیک سیتوپلاسمی گرد تا بیضی با یا بدون مواد بازوفیلی هسته ای به همراه توده های هلالی کروماتین در هسته سلولهای آپوپتوتیک و در بررسی های میکروسکوپ الکترونی تجمع حاشیه ای کروماتین هسته ای به صورت اسمیوفیلیک که از مرکز فیبریلار هسته ای جدا بود به همراه محدوده نامنظم سلولی و پیچیدگی رتیکولوم آندوپلاسمی و فراگمانتاسیون هسته ای مشاهده گردید. همچنین ارتباط مستقیم و معنی داری بین میزان داروی مصرفی و شدت آپوپتوزیس بدست آمد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: این مطالعه نشان داد که کورتیکواسترئیدها در مقادیر طبیعی و بالا موجب تحریک فراگمانتاسیون DNA در تیموسیت ها می شوندو مرگ تیموسیت ها ناشی از کورتیکواستروئیدها روندی وابسته به کلسیم می باشد.

    کلیدواژگان: آپوپتوزیس، تیموس، کورتیکواستروئید
  • عیسی نورمحمدی، ابوالفضل مهدی زاده، منصوره ماندگار، علیرضا معمارزاده صفحه 89
    سابقه و هدف
    برای اعمال متابولیک طبیعی و باروری موفق مقادیر مناسبی از روی و سلنیوم در طول حاملگی مورد نیاز می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط سطوح سرمی روی و سلنیوم در مراحل اولیه بارداری با وقوع سقط جنین در زنان ایرانی است.
    مواد و روش ها
    بدین منظور تعداد 102 زن در سه گروه مساوی، مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه یک زنان دچار سقط، گروه دوم زنان حامله سالم و گروه سوم زنان غیر حامله بودند. سطوح سرمی روی و سلنیوم با تکنیک جذب اتمی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    افزایش مختصر مقادیر روی در زنان با حاملگی طبیعی در مقایسه با آنهایی که سقط کرده بودند، مشاهده شد که البته از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین سطح روی در زنان غیر حامله تفاوتی معنی دار با دیگر گروه ها نداشت. از طرف دیگر سطح سلنیوم نیز در گروه ها تفاوت آماری معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: سطوح سرمی تمام گروه های فوق در محدوده طبیعی قرار داشتند و حتی در مورد سلنیوم، در مقایسه با سایر نقاط جهان بالاتر هم بود که موید وجود تغییرات منطقه ای در میزان سلنیوم موجود در رژیم غذایی مناطق مختلف جهان می باشد. بنابراین وقوع سقط در زنان ایرانی بارژیم غذائی به تنهایی ارتباطی ندارد.بالاتر هم بود که موید وجود تغییرات منطقه ای در میزان سلنیوم موجود در رژیم غذایی مناطق مختلف جهان می باشد. بنابراین وقوع سقط در زنان ایرانی بارژیم غذائی به تنهایی ارتباطی ندارد.
    کلیدواژگان: روی، سلنیوم، سقط
|
  • Clinical course of myelodysplastic syndrome
    Sedighi Sanambar, Monadizadeh Davoud Page 7
    Background
    Myelodysplastic syndrome (MDS) is a group of neoplastic disorder of hematopoietic stem cells characterized by ineffective hematopoiesis. This study was performed to evaluate the clinical course of MDS and determine factors influencing survival in agroup of Iranian patients.
    Material And Methods
    During this descriptive-analytical study, clinical manifestations, pathologic and cytogenetic findings of 80 patients with MDS referring during a 16-year period to Modarres and Mehrdad hospitals in Tehran were reviewed.
    Results
    The mean age (± standard deviation) was 57.6±17.6 years (13-85 years). The M/F ratio was 1.6/1. The frequency of the FAB subtypes were: refractory anemia (RA) and refractory anemia with ringed sideroblasts (RARS) 54%, refractory anemia with excess blasts (RAEB) 19%, chronic myelomonocytic leukemia (CMML) 15/5%, refractory anemia with excess blasts in transformation (RAEBT) 11/5%. Anemia was by far the most common symptom (78%). Kaplan-Meier analysis revealed a median survival of 14.6 months and a mean of 21 months. Leukemia occurred in 64% of females and 35.8% of males. The major variables predictive of survival were age, sex, WBC count, LDH, subtype, and the percentage of blasts in peripheral blood smear and bone marrow, however, COX regression revealed the percentage of blasts in the bone marrow as the only independent variable for determining survival (P=0.002).
    Conclusion
    Comparing our data with several other studies one could note that the age of our patients with MDS is lower than western population. Leukemia is more frequent among females and the major prognostic features lie in the percentage of blasts in the bone marrow.
    Keywords: Myelodysplastic syndrome, Prognosis
  • Evaluating the effect of instructing patient care on knowledge, attitude and performance of the attentives of cancer patients under chemotherapy referring to the university hospitals of Tehran University of Medical Sciences
    Farahani Behnaz, Safavi Mahboubeh, Salehi Shiva Page 8
    Background
    Cancer is a worldwide disease affecting people regardless of their gender, ethnicity, socioeconomical status and culture. Prior investigators believed that cancer-related drug's side effects have even more deleterious outcomes inducing physical and psychological problems for the patients. They also believed that nurses should instruct the clients and their family and attentive about chemotherapy, prevention and control of its complications. The present study was carried out to evaluate the effect of instructing patient care on knowledge, attitude and performance of the attentives of cancer patients under chemotherapy referring to the university hospitals of Tehran University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    It was a quasi-experimental study, during which 42 attentives of the cancer patients were sequentially elected. Data were collected by a questionnaire, using pre and post training and included three parts 25 questions for knowledge, 9 for attitude, and 11 questions for performance assessment.
    Results
    Results have revealed that most of the attentives (71.4%) had a moderate knowledge level prior to the study, however, all of them (100%) showed a good knowledge level after the training. The same story happened for their attitude (52.4% vs. 90.5%). 64.3% of the attentives showed a poor performance before the training, whereas 85.7% have moved to a satisfactory level of performance after the training. All these differences reached a statistically significant level (p<0.0001).
    Conclusion
    Based on the results the necessity of an educational planning for nurses dealing with chemotherapic patients is really felt.
    Keywords: Training, Knowledge, Attitude, Performance
  • Rahimi Mohammad Karim, Azizian Javad, Ghomi Marzdashti Mohammad Reza, Adimi Parvaneh, Fazlali Kazemi Fatemeh, Mousavi Lida, Pour Khalili Shideh Page 57
    Background
    Ozone (O3) is an unstable gas used commonly for oxidation and disinfection. It is approximately 20 times more soluble than oxygen in water. Ozone is a protoplasmic oxidant affecting the bacterial proteins and inactivates cellular enzymes. It can destroy molds, bacteria and viruses. The present study was conducted to assess the disinfecting ability of ozone on the surface microorganisms.
    Materials And Methods
    Eight species of pathogenic bacteria in different concentrations (102, 105, 107 and over than 107 cells per milli liter) were treated with ozone gas. An aluminum chamber with a total capacity of 300L was set within a safety cabinet, where the ozone generator was installed. Different concentrations of 8 species of bacteria were treated with ozone gas at different times (30, 60, 90, 120, 180 minutes). Before and after ozone treatment, the number of bacteria was determined by breed counter method.
    Results
    Among different bacteria treated with ozone, Bacillus cereus revealed the highest resistance to the germicidal effects of ozone. Indeed, concentration of >107 cells/ml of this microorganism was inactivated by the highest ozone concentration (30 ppm). Staphylococcus aureus and Micrococcus spp. with concentration of 107 cells/ml were inactivated with lower ozone concentration (10 ppm), however, Escherichia coli and other gram-negative bacterial pathogens (107 cells/ml) were inactivated in higher concentration of (15 ppm) ozonation.
    Conclusion
    In order to achieve surface sterilization, ozone should be employed with a concentration of 30 ppm, however, if inactivation of nonsporulative bacteria is desired lower ozone concentration of 15 ppm will be adequate.
    Keywords: Ozone, Disinfection, Surface microorganisms
  • Malekafzali Hossein, Mehdizadeh Morteza, Zamani Ahmad Reza, Farajzadegan Ziba Page 63
    Background
    Men violence is a problem threatening the family and the society as well. This worldwide problem was the main subject of the Human beings Rights Conference in Vien in 1997, during which different aspects of men violence including verbal-psychological, sexual, economical and physical and practical approaches to eliminate their complications were discussed.
    Materials And Methods
    This study is the first step of a field trial. In an area covered by Isfahan Family Planning Society, 875 married females in reproductive age (15-44 years) were interviewed. Data were analyzed by chi square test using SPSS package.
    Results
    Results have revealed that verbal-psychological violence was by far the most common reported violence (34-62%) followed by sexual, economical and physical violence (5-53%).
    Conclusion
    We concluded that distribution of different violence was influenced by socio-culture transitional period. It means that physical violence is gradually changed to other types of violence. Strengthening family bases may be achieved by promoting humanistic values of women and informing men of their role in the family and the society.
    Keywords: Violence against women, Verbal, psychological violence, Sexual violence, Economical violence, Physical violence
  • Mozaffari Reza, Ensani Fereshteh, Saremi Aboutaleb Page 69
    Background
    Recently infertility becomes more common. In half of the infertile couples, men are completely or relatively responsible. Therapeutic approaches to infertile males impose great expenses on the family. Present study deals with sensitive clinical or paraclinical methods, other than testis biopsy, that could provide informative data regarding the absence or presence of sperms.
    Materials And Methods
    Medical files of 177 infertile men were reviewed. Then findings of physical examination, hormonal studies, past medical history and testis aspiration were compared with hystopathological findings of testis biopsies. All these patients underwent testis biopsy following the initial studies. Spermatid count per tubule was considered to be the major criteria of fertility in patients’ biopsies.
    Results
    Of 177 patients, 95 (53.5%) had no chance of fertility due to the absence of mature spermatid or spermatozoa in their biopsies. Testis aspiration has a sensitivity of 86%, specificity of 85% and positive predictive value of 93% to detect sperm.
    Conclusion
    Our results revealed that physical examination, serum hormone assay and testis needle aspiration can not substitute hystopathological studies of the testis biopsy to prove infertility.
    Keywords: Testis biopsy, Spermatid count, Male infertility
  • Yahyavi Hossein, Fazli Tabaie Soheila, Zarrindast Mohammad Reza Page 75
    Background
    Therapeutic effects of lithium in manic-depressive disorders have been clarified. During the present study, the effects of lithium carbonate have been assessed on apomorphine-induced sniffing in rats.
    Materials And Methods
    Male albino rats were housed in a glass cylinder and food and water were freely available till 60 minutes before the experiment. Immediately after apomorphine injection the sniffing behaviour was observed directly for 60 minutes. Sniffing was scored every 15 seconds. According to the following scale: 0=absent, 1=sniffing.
    Results
    Intraperitoneal (IP) administration of different doses of apomorphine (0.25,0.5 and 1mg/kg) induced a dose-dependent sniffing response. Chronic lithium carbonate exposure (0.1% in drinking water for 30-35 days) but not acute administration of the drug (320 mg/kg, IP) decreased the response of apomorphine. Administartion of D1 dopamine receptor antagonist,SCH-23390 (0.01mg/kg, IP) or the D2 dopamine receptor antagonist, sulpiride (25mg/kg, IP) did not accompany alteration in apomorphine response in rats treated with acute lithium carbonate. In animals treated chronically with lithium carbonate the blockade of apomorphine response by sulpiride but not SCH23390 was potentiated.
    Conclusion
    It is concluded that chronic treatment of animals with lithium carbonate is able to alter D2 dopamine receptors response.
    Keywords: Apomorphine, Lithium, Sniffing, Rat
  • Doustar Yousef, Hashemi Mehrdad, Malayeri Heydar, Ghazijahani Rahbar, Neshat Gharamaleki Mehrdad Page 81
    Background

    Apoptosis or cell suicide or programmed cell death (PCD) is an important mechanism in both development and homeostasis in adult tissues for the removal of either superfluous, infected, transformed or damaged cell by activation of an intrinsic suicide program. Signals may either suppress or promote apoptosis. Glucocorticoids are well-known signals promoting apoptosis in rat thymocytes. Dexamethasone, as a prototype of corticosteroids, may induce indigenous endonuclease-mediated cell apoptosis. Therefore we apply dexamethasone as a synthetic glucocorticoid in rats. The aim of the present study were to evaluate the effects of dexamethasone on rat cells, study light and electron microscopic changes and of course, demonstrate the relationship between doses of drug and extent of apoptosis.

    Materials And Methods

    We organized treatment group consisting of four sub-groups (each including 5 rats), naming T-a, T-b, T-c and T-d, each received dexamethasone intraperitoneally at the dosage of 0.5, 1.5, 2.5 and 3.5 mg/kg, respectively. Similarly, four control sub groups were assigned. Six hours after administration, the thymus gland of all treatment and control group rats were ectomized and investigated by light and electronic microscopes.

    Results

    Apoptotic bodies appeared as round or oval cytoplasmic masses with or without contained basophilic nuclear material and well defined cresentric clamps of chromatin in light microscope, weheras, electronic microscope studies demonstrated the peripheral nuclear chromatin form aggregate of osmiophilic granules, which separated from the fibrillar core and irregular cell outline nuclear fragments and whirling endoplasmic reticulum. There was a positive association between drug dosage and severity of apoptosis.

    Conclusion

    Results have revealed that corticosteroids in therapeutic and over-dose excite and stimulate DNA fragmentation in thymocytes. Corticosteroid-induced death of thymocytes is recognized as a calcium dependent process.

    Keywords: Apoptosis, Thymocyte, Corticosteroid
  • Noormohammadi Isa, Mehdizadeh Abolfazl, Mandegar Mansoureh, Meamarzadeh Ali Reza Page 89
    Background
    Adequate serum level of zinc and selenium is required for normal metabolic performance and successful fertility. The present study was conducted to evaluate the association of serum zinc and selenium in early stage of gestation with the incidence of miscarriage in Iranian women.
    Materials And Methods
    One hundred two females were studied in three matched groups. Group 1 consisted of 34 females with miscarriage, healthy parturients (n=34) and non-pregnant females were included in the second and third groups, respectively. Serum zinc and selenium were analyzed by atomic absorption spectroscopy.
    Result
    TSlight increment in zinc level of healthy parturients was observed in comparison with females with miscarriage however, this difference did not reach the statistical significance. Meanwhile, zinc level of non-pregnant females did not show a significant difference with other groups. There was no significant difference between the selenium level between groups.
    Conclusion
    Serum zinc and selenium level of all three groups of Iranian females were within normal ranges, even higher value for selenium was obtained indicating regional variation in consumption of selenium in diet in different regions of the world. Miscarriage is not related to diet alone in Iranian females.
    Keywords: Zinc, Selenium, Miscarriage