فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
پیاپی 30 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مهناز آذری، الهام نصیری، سیمین مولود، میترا معنوی، رقیه عزیز زاده صفحه 351
    زمینه و هدف
    زایمان فرآیندی همراه با درد است ویکی از وظایف ماماها، کاستن از شدت درد در حین زایمان می باشد و در این میان کاهش طول مراحل زایمانی همواره مورد توجه قرار گرفته است.آتروپین و هیوسین از جمله داروهایی هستند که جهت کاهش طول مراحل زایمانی توسط پزشکان و بعضی از ماماها مورد استفاده قرار میگیرد ولی اثرات آنها هنوز بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.هدف از این پژوهش بررسی اثرات دو داروی رایج در اتاق زایمان یعنی هیوسین و آتروپین بر طول مراحل زایمان و سرعت پیشرفت زایمان میباشد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی دو سوکور بر روی 200 نفر از زنان باردار شکم اول ترم که به علت شروع دردهای خودبخودی زایمان در سال 1387-1386 به بیمارستان علوی اردبیل مراجعه نمودند انجام گردید.نمونه ها بر اساس معیارهای انتخاب و حذف به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. به گروه مورد 20 میلی گرم هیوسین (1 میلی لیتر) مخلوط با5/.میلی گرم آتروپین (1 میلی لیتر) به صورت تک دوز از راه وریدی در شروع فاز فعال (دیلاتاسیونCm 4 و کیسه آب پاره) و به گروه شاهد (دکستروز 5%،2سی سی) تزریق گردیدو سپس پیشرفت دیلاتاسیون و افاسمان سرویکس، طول فاز فعال، طول مرحله دوم و سوم زایمان، میزان بروز تاکیکاردی و برادیکاردی در جنین، نمره آپگار دقیقه اول و پنجم ثبت گردید. جهت آنالیز دادها از آمار توصیفی میانگین جداول و آمار استنباطی کای دو با سطح معنی دار آزمون 95% (α=0/05)استفاده گردیده است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد که بین میانگین تغییر دیلاتاسیون و افاسمان دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد (p<0/05) (Cm5/2) درساعت درمقابلCm1/5در ساعت، طول فاز فعال زایمان(105در مقابل251دقیقه) و همچنین اختلاف میانگین طول مرحله دوم زایمان (17 در مقابل 33) و طول مر حله سوم زایمان (گروه مورد 3/4 دقیقه و در گروه شاهد 6/7دقیقه) نسبت به گروه شاهد کمتر بوده ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبوده و طول مدت کل زایمان 121 در گروه مورد و 274 در گروه شاهد می باشد که بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بوده است (p<0/05). میزان بروز تاکیکاردی و برادیکاردی در جنین در 30 اول بعد از تزریق در گروه مورد 25% (15% تاکیکاردی و 10% برادیکاردی) و در گروه شاهد،20% (12% تاکیکاردی و 8% برادیکاردی) رخ داد و از نظر آپگار در دو گروه تفاوتی وجود نداشت.
  • رقیه بایرامی، نیلوفر ستارزاده، فاطمه رنجبر کوچکسرایی، محمد زکریا پزشکی صفحه 356
    زمینه و هدف
    بارداری یکی از حساسترین دوره های زندگی زنان است و روابط جنسی و زناشوئی زوجین در اثر تغییرات فیزیکی و روانشناختی متعدد این دوره دستخوش تغییر می شود. توجه ناکافی به امور جنسی در دوران بارداری می تواند باعث بروز اختلال در عملکرد جنسی هر کدام از زوجین شود. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد جنسی مردان و عوامل مرتبط با آن در دوره بارداری همسر انجام شده است.
    روش کار
    مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بود. جامعه پژوهش شوهران 350 نفر زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی تبریز بودند که در دو مرحله به روش طبقه بندی شده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد تجارب جنسی آریزونا-مردان بود که به طریقه مصاحبه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 11/5صورت گرفت. از آمار توصیفی جهت توصیف فراوانی و از آزمون آمار استنباطی مجذور کای جهت تعیین ارتباط بین متغیرها استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که 21/3% مردان در سه ماهه اول، 19/3% در سه ماهه دوم و 28/3% در سه ماهه سوم بارداری همسر خود، اختلال عملکرد جنسی داشتند. ناتوانی در رسیدن به ارگاسم شایعترین نوع اختلال عملکرد جنسی مردان در هر یک از سه ماهه های بارداری همسر بود. 64/9 % از مردان اظهار کرده بودند که دفعات برقراری رابطه جنسی نسبت به قبل از بارداری کاهش پیدا کرده است که 46/6% از آنها ترس از صدمه رسیدن به جنین در اثر رابطه جنسی را دلیل اصلی این کاهش ذکر کرده بودند. ارتباط آماری معنی داری بین اختلال عملکرد جنسی با ترس و نگرانی از آسیب به جنین و احساس گناه از برقراری رابطه جنسی وجود داشت. کاهش نزدیکی جنسی باعث اختلال عملکرد جنسی در مردان شده بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس این مطالعه آگاهی و عقاید مردان در مورد فعالیت جنسی در بارداری عملکرد جنسی آنها را در این دوران تحت تاثیر قرار می دهد،لذا ارائه آموز شهای لازم در این زمینه توصیه میگردد.
  • فرزانه پازنده، شهین سوادزاده، فراز مجاب، حمید علوی مجد صفحه 364
    زمینه و هدف
    ترمیم ناحیه اپیزیوتومی و جلوگیری از عوارض بعدی، از خواسته های مهم زائو و عامل زایمان آنها می باشد. در گذشته جهت تسریع در روند ترمیمی اپیزیوتومی از گرما و سرما درمانی، داروهای سنتی و بتادین استفاده می شد. اما امروزه مراقبت ها شامل استفاده از کمپرس سرد و لگن آب گرم است. مکمل درمانی بصورت آروماتراپی- یکی از روش های غیر دارویی- است و اسانس بابونه یکی از فرآورده های آروماتراپی است که در مراقبت های مامایی می تواند در ترمیم زخم و پیشگیری از عفونت اپیزیوتومی کاربرد وسیعی داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر اسانس بابونه بر ترمیم اپیزیوتومی در زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان شهید نورانی تالش در سال 1386 انجام شده است.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی دو سوکور، 44 زن در گروه مداخله از اسانس بابونه و 44 زن در گروه کنترل از دارونما به صورت حمام نشسته در طی 2 هفته، دو بار در روز به همراه مراقبت روتین استفاده نمودند. سپس روند ترمیم اپیزیوتومی در 12 ساعت اول، روز هفتم و چهاردهم بعد از زایمان تعیین و مقایسه شد.
    یافته ها
    روند ترمیم در 12 ساعت اول به عنوان اطلاعات پایه در نظر گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که درگروه مداخله میانگین درد در روزهای هفتم و چهاردهم کاهش نشان داده، اما اختلاف معنی دار نبوده است. میانگین و انحراف معیار ترمیم ناحیه اپیزیوتومی در روز هفتم در گروه مداخله 1/08 ± 1/61 و درگروه کنترل 91/. ± 1/34 بوده و میانگین ترمیم در روز چهاردهم بعد از زایمان در گروه مداخله 0/54 ± 0/58 و در گروه کنترل 0/36± 0/57 بوده است. آزمون آماری من ویتنی اختلاف معنی داری را در بین دو گروه نشان نداد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل نشان می دهد که روند ترمیم در گروه استفاده کننده از اسانس بابونه و گروه کنترل یکسان بوده است. مطالعات بیشتری را در این مورد با مقادیر و اشکال متفاوت گیاه دارویی نیاز می باشد.
  • اکبر پیرزاده، مسعود انتظاری اصل، عبدالله مهدوی، محمد علی محمدی صفحه 371
    زمینه و هدف
    گرفتگی صدا جزء شایعترین مشکلات خوانندگان و مداحان است و روش های جلوگیری از آن و صاف کردن صدا می تواند در پیشرفت و بهبود صدای افراد بسیار موثر باشد. از اینرو این مطالعه با هدف «تعیین روش های سنتی جلوگیری از گرفتگی صدا در مداحان شهر اردبیل» انجام شد.
    روش کار
    تحقیق حاضر یک بررسی توصیفی مقطعی است. در این تحقیق کل مداحان اردبیل 43 نفر بررسی شدند. پرسشنامه ای که شامل اطلاعاتی چون سن، جنس، مدت مداحی، سابقه گرفتگی صدا و راه های جلوگیری از گرفتگی آن بود توسط این افراد تکمیل شد و پس از جمع آوری پرسشنامه ها داده ها با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل و از آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد همه افراد مورد بررسی مرد بودند. میانگین سنی آنها 41/3 سال با انحراف معیار 13/1 بود. تمام مداحان در ماه محرم، 15 نفر (34/9%) در ماه رمضان و 8 نفر (18/6%) در سایر ماه ها مداحی می کردند. صافی صدا اکثرا در تابستان (79%) و گرفتگی صدا اکثرا در زمستان دیده می شد (67/4%). 36 نفر (83/7%) گرفتگی صدا را تجربه کرده بودند که (32/6%) دو روز دچار گرفتگی صدا شده بودند. استراحت کافی و خوردن غذای مقوی بهترین راه های جلوگیری از گرفتگی صدا بوده است و در حین گرفتگی صدا 60/1% افراد از داروهای کورتون دار برای رفع مشکل استفاده می کردند. همچنین در حین گرفتگی صدا از روش خواندن پست استفاده می کردند.
    نتیجه گیری
    گرفتگی صدا در مداحان بیشتر و مهمتر از افراد عادی است وبیشتر در ماه های خاصی از سال دیده می شود. در اکثر افراد مدت گرفتگی صدا کوتاه بود و با استفاده از داروهای کورتون دار و خواندن پست درمان مطلوب بدست می آید
  • عدالت حسینیان، فیروز امانی، ابراهیم حاجی زاده، شهرام حبیب زاده صفحه 376
    زمینه و هدف
    بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در اغلب کشورهای جهان است. آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از این پدیده در ایران هم رو به افزایش است و مراقبت از مبتلایان بعد از وقوع سکته قلبی نیاز به ارتقای کیفی وکمی روزافزون دارد. از این رو تعیین میزان بقا و عوامل موثر بر آن در بیماران سکته قلبی حاد مهم بوده و این مطالعه به بررسی بقای یکساله این بیماران می پردازد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مطالعات بقا و به روش آینده نگر بر روی 800 نفر از بیماران دارای سکته قلبی حاد در بیمارستان بوعلی اردبیل انجام گرفت. بیماران به مدت یکسال پیگیری و اطلاعات لازم بر اساس پرسشنامه ای جمع آوری و در نهایت با استفاده از روش های های مختلف آماری در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. برای نشان دادن میزان بقای بیماران از جدول عمر و روش کاپلان مایر وبرای مقایسه میانگین بقا در گروه های مختلف از آزمون لگ رنک و برای نشان دادن عوامل موثر بر میزان بقا از مدل رگرسیونی کاکس و رسم نمودار تابع بقا استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 12/4± 60/6 سال بود. میزان مرگ و میر کل بیماران درطی یکسال پیگیری 84 نفر(10/5%) بود. 582 نفر از بیماران (72/8%) مرد و 218 آنان (27/3%) زن بودند. 47/4% سیگاری بوده و 33/4% پرفشاری خون، 18/1% دیابت، 15/3% هیپرلیپیدمی و 30% آریتمی داشتند. میزان بقا در 10 روز اول 94%، در یک ماه اول 93% و در یکسال 90% بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس این مطالعه عوامل موثر برمیزان بقا بر اساس مدل رگرسیونی کاکس عبارت بودنداز دیابت، سن، مصرف استرپتوکیناز، میزان کسر جهشی و داشتن بلوک قلبی و آشنایی با این عوامل می تواند به افزایش بقا و بهتر شدن کیفیت زندگی بیماران کمک نماید.
  • خلیل رستمی، حسین ظهوری، ایرج صیاد رضایی صفحه 381
    مقدمه
    شایعترین علت مرگ افراد بین 44-1سالگی ناشی از صدمات می باشد و در کل سومین علت مرگ درتمام سنین را شامل می شود. تصادفات جاده ای وشهری با وسائط نقلیه موتوری واثرات آن در مجموع 50% از موارد ضربه های وارد به انسان را شامل می شوند.میزان مرگ ومیردر حوادث ترافیکی بیانگرعمق فاجعه بوده ولی بهر حال بیشتر مصدومین قابل نجات بوده واغلب این حوادث قابل پیش گیری هستند. تصادفات در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا علاوه بر از دست دادن تعداد زیادی از نیروهای فعال اقتصادی و اجتماعی، خسارات زیادی نیز بر پیکر جامعه وارد می کند، بطوری که نرخ خسارات وضایعات ناشی از تصادفات بالغ بر 3% تولید ناخالص کشور می باشد.
    روش کار
    پژوهش حاضر که یک مطالعه توصیفی بوده و به منظور بررسی اپیدمیولوژیک حوادث منجر به فوت استان اردبیل از فروردین 1380 تا اسفند 1380، با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از پزشکی قانونی اردبیل در بیمارستانها انجام شد و تحت نرم افزار spss تحلیل گردید.
    یافته ها
    تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده که مشتمل بر272مورد فوت در اثر حادثه نشان می دهد که اغلب فوت شدگان حوادث، مذکر(82%) و در رده سنی 30-21 سال (19/9%)قرار دارند. وجود رابطه معکوس بین میزان تحصیلات وفراوانی متوفیان از یافته های دیگر این مطالعه بود.همچنین مشخص شد که اغلب وسائل نقلیه منجر به فوت وسیله نقلیه سبک بوده (70/6%)و اکثر قربانیان حوادث را عابرین پیاده تشکیل می دهند(34%). میزان تصادفات جاده ای بین شهری (63/6%) و تصادفات داخل شهری (36/4%) بوده واغلب حوادث در فصل تابستان رخ داده اند (38/2%) اغلب مرگ ومیرها در محل حادثه ودر دقایق اولیه پس از تصادف رخ داده (50%) و علت مرگ و میر اکثر متوفیان صدمات متعدد (48/5%) و صدمات مغزی (46/4%) بوده است.
    نتیجه گیری
    جنس مذکر، سن 30-21 سال، سطح تحصیلات پایین افراد، فصل تابستان و وسیله نقلیه سبک فاکتورهای موثر در میزان مرگ ناشی از تصادفات بوده و علت عمده آن صدمات متعدد و صدمات مغزی بود.
  • بی تا شهباززادگان، ربیع الله فرمانبر، عاطفه قنبری، زهرا عطر کار روشن، معصومه ادیب صفحه 387
    زمینه و هدف
    با توجه به اهمیت ارتقاء سلامت سالمندان و ضرورت توجه به مولفه های ارتقای سلامت از جمله فعالیت جسمانی و بالا بردن عزت نفس، این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر فعالیت های منظم ورزشی بر عزت نفس سالمندان ساکن در خانه سالمندان شهر رشت در سال 1387 انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون بر روی 32 نفر از سالمندان ساکن در خانه سالمندان انجام شد. سالمندان شرکت کننده واجد شرایط پس از تکمیل پرسشنامه مقیاس اندازه گیری عزت نفس رزنبرگ، به مدت یک ماه برنامه ورزشی طراحی شده را دریافت کردند. بعد از یک ماه مجددا میزان عزت نفس واحد های پژوهش تعیین گردید. اطلاعات بدست آمده با آزمون t-test و نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد شرکت کننده در پژوهش 8/3 ± 73/5 سال بود. 4/59 درصد افراد شرکت کننده سالمندانی بودند که همسرانشان را از دست داده بودند، 43/8% فاقد فرزند، 87/5% بیسواد و 5/12% از تحصیلات ابتدایی برخورداربودند. میانگین مدت اقامت آنها 17/11± 1357 روز بود. 37/2% افراد کمتر از یک سال در خانه سالمندان اقامت داشتند. محل درآمد 4/59 درصد افراد، از طریق فرزندان و اقوامشان بود. 27 نفر از شرکت کنندگان (84/4%) از بازدید فامیلی برخوردار بودند. 4/34% افراد سابقه بیماری داشتند. همبستگی معنی داری بین تعداد فرزندان، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، شغل و تعداد مشاغل قبلی با جنسیت افراد، شغل با تحصیلات و مشاغل قبلی، وضعیت بازدید با میزان تحصیلات و آخرین زمان بازدید، وجود داشت. میانگین جمع نمرات عزت نفس در قبل از انجام برنامه ورزشی برابر4/84 ± 22/81 بود که پس از انجام برنامه ورزشی به 4/35 ± 26/84 رسید که این تغییر از نظر آماری معنی دار بود (p<0/001).
    نتیجه گیری
    انجام فعالیت های ورزشی منظم و مرتب در افزایش عزت نفس سالمندان موثر می باشد و به عنوان یک روش بی خطر، کم هزینه و بدون عارضه برای ارتقاء سلامت سالمندان توصیه می شود.
  • سعید صادقیه اهری، سولماز عرشی، منوچهر ایران پرور، فیروز امانی، حسین سیاه پوش صفحه 394
    زمینه و هدف
    میزان وقوع دیابت و همچنین شیوه های مختلف درمانی در طی دو دهه اخیر به نحو چشم گیری افزایش یافته است. تاثیر واقعی روش های درمانی ارائه شده در ارتقاءوضعیت سلامت این بیماران از مسائل و موضوعات مطرح می باشد و مطالعه کیفیت زندگی این بیماران از مسائل ضروری بویژه در طب جامعه نگر و پزشکی اجتماعی می باشد. این مطالعه به منظور تعیین کیفیت زندگی بیماران دیابتی تیپ 2 طرح ریزی شد.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی توصیفی تحلیلی بود که در سال 1383 در بیمارستان بوعلی شهر اردبیل در کلینیک دیابت بر روی 110 بیمار دیابتی انجام شد. این بیماران به طور تصادفی انتخاب، سپس با مصاحبه حضوری در مورد هر بیمار پرسش نامه SF-36 (The Short Form 36 Health Survey) تکمیل شد. در نهایت اطلاعات به دست آمده به کمک برنامه آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 11/3±52/5 سال بود. از کل بیماران 73 مورد (66/4%) زن و بقیه مرد بودند. متوسط دوره بیماری از زمان تشخیص در بیماران دیابتی 2/6 ±8 سال و متوسط دوره درمان دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 برابر 6/1±7/7 سال بود.51 نفر (46/36%) از بیماران سابقه بستری در بیمارستان داشتند. شاخص سرزندگی و شادابی در 39/1% بیماران و شاخص کارکرد اجتماعی در 50% بیماران سطح پائینی داشت در نهایت به طور کلی و با تجمیع نمرات شاخص های مختلف کیفیت زندگی براساس ضرایب استاندارد پرسشنامه 77% از بیماران از کیفیت زندگی متوسط و پایین برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    اکثریت بیماران دیابتی از کیفیت زندگی پایین برخوردارند و دیابت در ابعاد جسمی و روحی بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر گذار است.
  • علیرضا عبادی، سعید گل بیدی، محسن تقدسی، زریچهر وکیلی، بهاره ارباب، شکوه سربلوکی، بتول زمانی صفحه 403
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع بیماری دیابت و نقش متناقض درمان با متفورمین بر سطح سرمی ویتامین B12 و اسیدفولیک سرم و با توجه به اهمیت موضوع این مطالعه به منظور تعیین ارتباط سطح سرمی ویتامین B12 و اسید فولیک در بیماران مبتلا به دیابت تحت درمان با متفورمین در سال 83-1382 در مرکز دیابت کاشان صورت گرفت.
    روش کار
    این تحقیق به روش Historical Cohort برروی بیماران دیابتی که جهت کنترل و آموزش به صورت دوره ای به واحد کنترل دیابت کاشان، مراجعه میکردند انجام شد. اطلاعات لازم در مورد نحوه انجام تحقیق، اهداف و نتایج داده شده و از بین افراد داوطلب کلیه افرادی که تحت درمان با آنتی اسیدها، مکملهای ویتامین B12 و اسیدفولیک و داروهای شیمی درمانی و افراد الکلیک یا مبتلابه بیماری های گوارشی و کبد بودند از مطالعه حذف شدند افراد باقیمانده به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با متفورمین بودند. گروه دوم افرادی که با سایر داروهای ضددیابت تحت درمان بودند. کلیه افراد حداقل به مدت 6 ماه تحت درمان با رژیم مخصوص به خود بودند. و بعد از14 ساعت ناشتا بودن سطح ویتامین B12 و اسید فولیک در سرم بیماران اندازه گیری شد و نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS و با کمک تستهای X2 و Fisher exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 172 بیمار 145 نفر(84/31%) زن و 27 نفر مرد (15/69%) بودند. میانگین سنی بیماران 7/12 ± 1/52 سال بود. متوسط دوره بیماری 9/1±5/42 سال و متوسط شاخص توده بدن 4/7±27/7 کیلوگرم بر متر مربع بود. میزان اسیدفولیک در بیماران دریافت کننده متفورمین 5/1±9/2 نانوگرم در دسی لیترو در بیماران بدون دریافت متفورمین 4/6±8/7 نانوگرم در دسی لیتر بود که تفاوت معنی داری نشان نداد. متوسط ویتامین B12 در بیماران تحت درمان با متفورمین 342/54±528/6 پیکوگرم در دسی لیتر بود و در بیماران بدون دریافت متفورمین 32/16±516 پیکوگرم در در دسی لیتر بود که از نظر محاسبات آماری تفاوت معنی داری بین این دو گروه نبود. بین سن بیماران مورد مطالعه و میزان اسید فولیک آنان همبستگی معنی داری مشاهده شد (p=0/01). اما سن با میزان ویتامین B12 و اسید فولیک همبستگی معنی داری نشان نداد. همبستگی معنی داری بین سن، طول دوره بیماری، شاخص توده بدن با ویتامین B12 وجود نداشت. بین طول دوره بیماری و شاخص توده بدنی با اسید فولیک نیز ارتباط معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    دراین مطالعه ارتباطی بین مصرف متفورمین و کمبود ویتامین B12 ناشی از مداخله دارو با جذب گوارشی این عامل یافت نشد. متفاوت بودن نتایج این مطالعه با سایر مطالعات شاید ناشی از مصرف بیشتر و روتین مکملهای ویتامینی می باشد که توسط بیماران بدون تجویز پزشک مصرف میگردد. و همچنین اختلافات ژنتیکی و سن بیماران در این مطالعه و ترکیب شیمیایی نوع دارو مورد مصرف در ایران از دلایل احتمالی این تناقض می باشد
  • حسین علی محمدی، نسرین فولادی، فیروز امانی، مهران صفرزاده، فرهاد پور فرضی، عفت مظاهری صفحه 408
    زمینه و هدف
    توکسوپلاسما از بیماری های مهم انگلی مشترک انسان و دام است. عفونت با توکسوپلاسما گوندی، در صورت انتقال انگل به جنین یا فعال شدن مجدد آن در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده، علائم بالینی شدیدی ایجاد می کند. هدف این مطالعه سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در خانم های مراجعه کننده به مرکز بهداشت اردبیل بر اساس آزمایشات قبل از ازدواج بود.
    روش کار
    در این مطالعه 272 نمونه خون از خانم های در شرف ازدواج مراجعه کننده به مرکز بهداشت اردبیل در سال 1386 جمع آوری گردید. نمونه ها جهت تعیین سطح آنتی بادی های IgM و IgG ضد توکسوپلاسما با روش الیزا تحت بررسی و آزمون قرار گرفتند.
    یافته ها
    42/3% افراد مورد مطالعه IgG مثبت و در 1/1% افراد IgM و IgG هر دو مثبت بودند. در بین افراد IgG مثبت 11/3% افراد سابقه سقط در خانواده، 96/5% مصرف سبزیجات خام، 92/2% مصرف گوشت نیم پز، 89/6% سابقه عدم استفاده از مواد ضد عفونی کننده در شستشوی سبزی، 29/6% سابقه تماس با دام، 57/4% تماس با گوشت خام داشتند و 94/8% از آب لوله کشی استفاده می کردند.
    نتیجه گیری
    57/7% از خانم های در شرف ازدواج شهر اردبیل از نظر سرولوژی توکسوپلاسموز منفی می باشند، لذا آموزش بهداشت برای حذف عوامل خطر به ویژه در طی دوران بارداری ضروری به نظر می رسد.
  • آزیتا فتح نژاد کاظمی، فهیمه صحتی شفایی، نیلوفر ستارزاده، مهرانگیز ابراهیمی ممقانی صفحه 414
    مقدمه
    پره اکلامپسی یکی از علل مهم مرگ و میر مادری و جنینی است. تشخیص زودرس پره اکلامپسی یکی از عملکردهای بسیار مهم مراقبتهای پره ناتال می باشد و ما انتظار داریم که با تشخیص زودرس این بیماری میزان مرگ و میر مادری و جنینی کاهش یابد. هدف از این مطالعه بررسی ارزش پیشگویی توام آزمون تغییر وضعیت و شاخص توده بدن در تشخیص زودرس پره اکلامپسی بود.
    روش کار
    یک مطالعه آینده نگر بر روی 400 زن شکم اول در بین هفته های 32- 28 بارداری با نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد در ابتدا وزن، قد و فشار خون افراد در دو وضعیت خوابیده به پهلوی چپ و خوابیده به پشت اندازه گیری شد سپس این افراد تا زمان زایمان تحت کنترل قرار گرفتند.
    نتایج
    از کل 400 نفر در نهایت23 نفر از افراد، مبتلا به بیماری شدند. میانگین اختلاف فشار خون دیاستولیک خوابیده به پهلوی چپ و خوابیده به پشت و شاخص توده بدن در افراد مبتلا نسبت به افراد غیر مبتلا اختلاف معنی داری از نظر آماری نشان داد (p<0/05). با رسم منحنی ROC (Receiver Operating Characteristic) شاخص توده بدنی بیشتر از 28/88 دارای حساسیت 61%، ویژگی 92%، ارزش پیشگویی مثبت 33% و ارزش پیشگویی منفی 97% است و با در نظر گرفتن آزمون تغییر وضعیت بیش از 20 میلی متر جیوه این آزمون دارای حساسیت52%، ویژگی 95%، 39% PPV= درصد و 97% NPV= است. در صورت مثبت بودن هردو آزمون حساسیت 30 %، ویژگی 99%، 58 % = PPV و 96 % = NPV محاسبه گردید.
    نتیجه گیری
    ترکیب هر دو آزمون با وجود داشتن حساسیت پایین، دارای ویژگی بالا برای رد بیماری پره اکلامپسی می باشد
  • ایرج فیضی، محمود عیدی، معروف انصاری صفحه 420
    زمینه و هدف
    بخش مراقبت های ویژه یکی از حساس ترین بخش های بیمارستان محسوب می شود، به عبارت دیگر می توان گفت: مراقبت های ویژه عبارت از مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری های حاد و مخاطره آمیز حیات، تحت نظر ماهرترین پرسنل همراه با وسایل و امکانات پیشرفته است. هدف از این مطالعه بررسی میزان مرگ و میر و عوامل موثر بر آن در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان فاطمی اردبیل بود.
    روش کار
    این تحقیق یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که از خرداد ماه 1384 تا خرداد 1385 در بخش مراقبت های ویژه جراحی و جراحی مغز انجام شد. بیماران بستری در بخش در صورت فوت مورد مطالعه قرار می گرفتند. متغیرهای مطالعه شامل 1- سن 2- جنس 3- بیماری زمینه ای 4- نوع بیماری 5- عوارض بیماری 6- نیاز به ونتیلاتور بودند. اطلاعات بیماران از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و پس از استخراج توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 903 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه، 140 نفر (15/5%) فوت نمودند. 72/8% از بیماران فوت شده مرد و 27/2% زن بودند. محدوده سنی بیماران مورد مطالعه 10 تا 80 سالگی بود، بیشترین فوت در سنین بالای 60 سالگی و در رتبه بعدی در سنین 21 الی 30 سالگی بود. بیشترین فوت در 5 روز اول بستری بوده و 92/8%فوت شدگان به دستگاه ونتیلاتور وصل شده بودند. 48/5% دارای بیماری زمینه ای بوده و 41/4% آنها سابقه ضربه داشتند. 33/5% کل فوت شدگان ضربه مغزی داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های فوق، بین بیماران مبتلا به ضربه و میزان مرگ و میر رابطه معنی داری وجود داشت. شایعترین علت مرگ در بخش مراقبتهای ویژه ضربه مغزی بود و میزان مرگ و میر در افراد مسن و مردها بالا بود.
  • مهرداد میرزارحیمی، علی عابدی، فاطمه شهنازی، حکیمه سعادتی، افسانه انتشاری صفحه 424
    زمینه و هدف
    میزان مرگ و میر نوزادان از شاخصهای مهم توسعه بهداشتی محسوب می شود و بی تردید اولین قدم در راه کاهش میزان مرگ و میر و ارتقاء سطح این شاخص، شناسایی علل مرگ و میر آن است. بنابراین در این مطالعه علل مرگ و میر نوزادان در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اردبیل مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    این مطالعه، یک مطالعه مقطعی، توصیفی- تحلیلی و گذشته نگر می باشد، که با مطالعه پرونده ها و تکمیل فرم ثبت پزشکی، برای تمام نوزادانی که در بیمارستان امام و علوی شهرستان اردبیل از مهر 1385تا شهریور 1386 بستری شده اند، انجام گرفت. فرم پژوهش شامل متغیرهایی نظیر جنس، وزن تولد، سن حاملگی، علت فوت و سن مرگ بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و جهت آنالیز داده ها از آزمون کای اسکوئر و T-testاستفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه148 (7/86%) نوزاد از 1881 نوزاد بستری فوت کرده بودند. علل مرگ و میر شامل بیماری غشاء هیالین HMD)) (52/02%)، سپسیس (14/86%)، پنومونی (9/45%)، آنومالی مادر زادی (12/83%)، آسفیکسی (7/43%)و آسپیراسیون مکونیوم (3/37%) بود. از بین نوزادان فوت شده 54/72% پسر و بقیه دختر بودند. 550 نوزاد کم وزن بودند که 111 نفر از آنها فوت کردند و میزان مرگ و میر در نوزادان کم وزن، 20/18% بود. 578 نوزاد نارس بودند که 122 نفر از آنها فوت کردند و میزان مرگ و میر در نوزادان نارس، 21/10% بود.
    نتیجه گیری
    نارسی و وزن کم زمان تولد (LBW)، ثابت ترین و مهمترین عامل تعیین کننده مرگ و میر نوزادی می باشد و شایعترین علل مرگ و میر نوزادان، بیماری غشاء هیالین و سپسیس بودند.
|
  • Page 351
    Background and Objectives
    Delivery is a process with pain so one of the midwives duties is to decrease the severity of pain during delivery so decrease in labor period has been much of a concern. Atropine and Hyosine are two common drugs in decreasing time of labor and decreasing the need for labor stimulation with oxytosine. The aim of this study was to investigate the effects of hyoscine and atropine in the progress and time of labor.
    Methods
    This study was double blind clinical trial on 200 primiparous women who had labor pain and were admitted in labor in Alavi hospital in 2008. Who were randomly divided into two groups. the case group infused 20 mg Hyoscine with Atropine in the onset of active phase of labor (4cm dilation, Ruptured membrane) and in the control group 2cc, Dextrose water was infused 0.05. Then, progression in dilatation and effacement, time of active labor, time of 2nd and 3rd stage of labor, fetal heart rate monitoring, infant APGAR score of the 1st and 5th minute were registered. The data were analyzed by SPSS software using descriptive and analytical statistics as chi- square.
    Results
    The findings indicated that there was a significant difference in dilatation & effacement between two groups (5/2cm/h, 1/5cm/h) (p< 0.05). Duration of active phase of labor was 105 min in case group and 251 min in control group (p< 0.05), duration of stage 2 was 17 min in case group and 33 min in the control group (p< 0.05). Total time of labor and deliver (121 min in case group, 274 min in control group).incidence of Tachycardia and bradycardia in FHR in 30 min after infusion 25%(15% Tachycardia and 10% bradycardia in case group) 20% (12% Tachycardia and 8% bradycardia in control group) and no difference in two group was seen.
    Conclusion
    According to the finding s of this study Hyoscine and Atropine are effective in the progression of labor and delivery.
  • Page 356
    Background and Objectives
    Pregnancy is one of the most sensitive periods of lifetime and married life and sexuality may bring about numerous physical and psychological changes. Lack of attention to sexual matters during pregnancy may cause sexual dysfunction in each of couples. The aim of this study was identifying male sexual behavior and its relevant factors during the partner's pregnancy.
    Methods
    This was a descriptive-analytical study in which 350 men, whose wives were pregnant, were selected in two stratified stages. The instrument for data collection was Arizona Sexual Experiences Scale- male questionnaire. All data were analyzed by SPSS11.5. Descriptive information was used for describing the frequencies and also the x2 test was used for determining relation ship among variables.
    Results
    The findings revealed that 21.3% of men in the first trimester, 19.3 in the second and 28.3 in the third trimester had sexual dysfunction. In each trimester, inability to reach orgasm was the most common sexual dysfunction in men. Frequency of vaginal coitus decreased in 64.9% of men and in 46.6 % of them fear from risk for fetus health during vaginal coitus was the essential reason for this reduction. There were significant differences between sexual dysfunction and fear from risk for fetus health and guilt feeling of sexual activity. Therefore decreased vaginal coitus caused sexual dysfunction.
    Conclusion
    As men's knowledge and attitudes about sexuality affect their sexual behavior during pregnancy it is crucial to provide proper consultation regarding sexual relations in prenatal care services.
  • Page 364
    Background and Objectives
    One of the major concerns for parturient women and midwives is the healing of episiotomy and prevention of its subsequent complications. In order to achieve perineal healing in the past, cold and warmth therapy, traditional medicine and povidone iodine were used. But today episiotomy care includes ice pack and warm. One of non pharmacologic methods is aromatherapy and one of aromatherapy products is chamomile essence used in midwifery care and can extensively be applied to perineal healing and prevention of episiotomy infection. This clinical trial was conducted to assess the effects of chamomile essence on episiotomy healing on primiparous women referring to Talesh Hospital of Shaheed Norani in 2007.
    Methods
    In this double blind clinical trial, 44 women on intervention group of chamomile essence and 44 women on control group of placebo used sitz bath together with routine care twice a day, for two weeks. Then episiotomy healing process was assessed on the first 12 hours, 7th and 14thdays of postpartum.
    Results
    Healing process was considered as basic information on the first 12 hours. Findings showed that Mean pain on the 7th & 14th day decreased in the intervention group but it did not indicate a significant difference. Mean score (±standard deviation) perineal healing on the 7th day was on intervention group 1.61±1.08 and placebo group 1.34 ±0.9.Perineal healing mean on 14th day in intervention group 0.58 ±0.54 and placebo group 0.57±0.36. Mann Whitney, statistic tests showed no significant difference between these two groups.
    Conclusion
    Results revealed that episiotomy healing was the same for both groups. It seems that more studies on this field with various doses and types of chamomile medical plant are necessary.
  • Page 371
    Background And Objectives
    Voice problem is the most common problem in singers and the prevention of this problem and clearance of voice is the cause of voice quality improvement in these people. So this study was carried out to" determine the traditional methods for prevention of voice problem in religions singers at Ardabil city".
    Methods
    This survey was a descriptive (cross-sectional) study. In this study 43 religious signers were selected. Then singers completed a questionnaire that consisted of data about age, sex, duration of singing, history of Voice problem and the prevention methods that they used. Data were analyzed with SPSS software and descriptive statistics.
    Results
    The findings showed all of samples were male. Most of them were 24-44 years old. All of them used their voice in Moharram and 15 persons (34.4%) in Ramadan and 8 cases (18.6%) sang in other months. Clearance of voice was often seen in summer (79%) and Voice problem often was seen in winter (67.4%). 36 singers (83.7%) experienced Voice problem that in most of them (32.6%) its duration is 2 days. Resting and well nutrition were the common methods for prevention of voice problem. Most of singers used corticosteroids and changed singing method to a treble voice.
    Conclusions
    The rate of voice problem in religious singers was higher than that of the general population, and it was often seen in special months. Duration of voice problem was low in most of them. Change of singing method and corticosteroid therapy was the common way of its treatment.
  • Page 376
    Background and Objectives
    Cardiovascular disease is the most important cause of death in the world. Statistics shows that mortality and morbidity from cardiovascular disease in Iran is going up, so quality of management and treatment of these patients need to be better. For these reasons, determination of survival rates and factors affecting it is important and is also the aim of this study.
    Methods
    This is a survival analytic prospective study, done on 800 patients, admitted in Ardabil Bouali Hospital CCU. All of the patients were followed up one year and a questionnaire about them was obtained. Statistical analysis was done with SPSS. For survival analysis Kaplan Maier, life table, logReng test and Cox regressions model were used.
    Results
    Mean age of patients was 60.6±12.4 years. Total number of mortality in one year was 84 persons (10.5%). 582 patients were men and 218 were women. 47.4% were smokers, 33.4% had hypertension, 18.1% had diabetes mellitus, 15.3% had hyperlipidemia and 30% had arrhythmia. Survival rate in the first 10 days, 28 days and one year were 94%, 93% and 90% respectively.
    Conclusion
    Factors that affected survival in Cox regress ional model were: diabetes mellitus, age, use of streptokinase, left ventricular ejection fraction, heart rate and heart block. Knowledge from survival rates and relative risks can help health managers in better health service preparation.
  • Page 381
    Background And Objectives
    The most common cause of death in the people (1-44 years old) is trauma and it ranks third as the cause of death in all ages. Road and city accidents with motor vehicles and its effects consist 50% of trauma cases. The mortality rate in traffic accident shows the depth of traffic event, but in any way most of the victims can be saved and we can prevent many of these accidents. The accident is of greater importance in especially developing countries like our country, because in addition to losing a great number of active economic and social power, it causes damage in the corpus of the community, in a way that these accidents cost more than 3% of country in gross productions.
    Methods
    This investigation which is considered as a descriptive study is in order to do an epidemiologic investigation of accidents that have led to death in Ardabil Province from Farvardin 2002 to Farvardin 2003 through collected data from Ardabil's legal medicine center and was analyzed through SPSS.
    Results
    The analysis of collected data consisted of 272 cases of events, shows that most of them are male (82%) and they are 21-30 years old. The existence of inversed relation ship with educational level and mortality rate was one of the other findings. Also it became clear that most of the vehicles were small vehicles (70.6%) and most of the victims were pedestrians (34%). Accidents rate in road was 63.6% and accidents in the cities 36.4%, and most of them have happened in summer (38.2%). Most of the mortalities took place in the first minutes and at the same place of accident (50%) and mortality cause of most people was multiple traumas (48.5%) and Brain injuries (46.6%).
    Conclusion
    Factors influencing the rate of death in accidents are as followings: male, age (21-30), low education level, summer, and small vehicles. The main causes of death in accidents are multiple trauma and head injuries.
  • Page 394
    Background and Objectives
    The prevalence of diabetes and its different methods of treatment have significantly been increased in the last two decades. The actual effect of these treatments is a common topic in the patient's health and quality of life among these patients has a considerable importance in the community medicine. This study was designed to indicate the quality of life in the diabetic type II patients.
    Methods
    This was a cross-sectional, descriptive analytic study in 2004 on 110 type 2 diabetic patients who had referred to Bu Ali Hospital in Ardabil. The patients were randomly selected and took the SF-36 Questionnaire and in the end the data were analyzed by SPSS.
    Results
    The average age of the patients was 52.5 with the standard deviation of 11.3 years. 73 of the patients were female (66.4%) and rest of them were male. The average period of sickness among diabetics was 8 years from the time of diagnosis with a standard deviation of 6.2 years. The average of duration of therapy was 7.7 years with 6.1 years standard deviation. 51 patients (46.36%) had the history of hospitalization. Vitality indicator was low in 39.1% of patients. Social functioning was low in 50% of patients. In general, by adding up the quality of life's various indexes scores based on SF-36 questionnaires standard coefficients, 77% of patients had intermediate and low quality of life.
    Conclusion
    According to this study most of the patients in this study had a low quality of life.
  • Page 403
    Background and Objectives
    With respect to the importance of diabetes mellitus prevalence and contradictory role of treatment with metformin on vitamin B12 and folic acid serum levels and this study was done in order to determine of Vitamin B12 and folic acid serum level in patients with diabetes mellitus under treatment with metformin. This research was performed in diabetes center of Kashan in 2004.
    Methods
    Information about research method, target and conclusions were given to patients. Those who were under treatment with anti acids, and chemotherapy drugs and also those who were alcoholic and had gastrointestinal diseases and hepatic diseases were excluded among all samples of this research, then patients were divided in to 2 groups: The first group were under treatment with metformin, second group were with other drugs for diabetes treatment. All of people were under treatment for at least 6 months folic acid, vitamin B12 serum level of them were checked after 14 hours fasting and the findings were studied with SPSS software and X2 tests, T test fisher exact test.
    Results
    there were 145 (84.31%) female and 27 male (15.69%) between 172 patients. Average age of patients was 52.1±12.7 years. Duration of disease was 5.42±9.1 and average Body Mass Index was 27.7±4.7 kg/m2. Folic acid average was 9.2±5.1 (ng/dl) in patients who consumed metformin and was 8.7±4.6 (ng/dl) in patients without consuming of metformin that did not show significant difference (p=0.557). B12 vitamin average was 5.43±342.54 (pg/dl) in patients under treatment with metformin and was 516±32.16 (pg/dl) in patients without consuming metformin in statistical findings between these 2 groups was not significant. (p=0.639). Significant correlation was observed between age of patients whom were studied and serum folic acid level of them. (p=0.07), But did not show significant correlation between age with serum B12 level (p=0.095). There was no significant correlation between age, length of disease, body mass index and level of B12 and folic acid.
    Conclusion
    Correlation between reduction serum level of B12 and folic acid with consuming of metformin was not found. Difference between results of this study with other studies is likely because of more use of routine vitamin supplement that is consumed by patients without physician's recommending, genetic differences or drugs composition.
  • Page 408
    Background and Objectives
    Toxoplasmosis is an important zoonosis parasitical disease. Infection with Toxoplasma gondii in transmission of parasite to fetus or its reactivation among immune-compromised persons can lead to server clinical symptoms. The aim of study was to determine immune level of Toxoplasmosis among women who were to get married and have referred to Health Center of Ardabil.
    Methods
    In this study 272 blood samples of women who had referred to health center of Ardabil in 2007 were collected. Samples were tested with ELISA method to detect Anti-Toxoplasma IgM and IgG Antibodies.
    Results
    The tests showed that 42.3% of women were IgG Positive, 57.2% were IgG negative and 2.6% women were IgM positive and also IgG positive. They have (IgG positive women) 11.3% family history of abortion, 96.5% eating raw vegetables, 92.2% eating half cooked meat, 89.6% not washing the vegetables with disinfectants, 29.6% animal contact, 57.4% contact with raw meat and 94.8% used piped water.
    Conclusion
    Since 57.7% of women who were to marry in Ardabil city were negative from the view point of Toxoplasmosis, health education for elimination of risk factors especially within pregnancy period seems mandatory.
  • Page 414
    Background and Objectives
    Preeclampsia is a major cause of prenatal and maternal morbidity and mortality. The early diagnosis of pre-eclampsia remains one of the most important functions of antenatal care. By predicting pre-eclampsia maternal and infantile prenatal mortality rates are expected to be lowered.
    Methods
    This was a prospective study with randomly sample that was performed on 400 primiparous women between the 28 and 32 weeks of gestation. At first weight, height, blood pressure on left position and supine position were measured then these women were followed until delivery.
    Results
    Of total 400 women, 23 women developed pre-eclampsia. Mean difference of diastolic blood pressure in left position and supine position and BMI were significantly different in the two groups (P< 0.05). Using the ROC, BMI higher than 28/88 showed a sensitivity of 61%, specificity of 92%, positive predictive value of 33% and negative predictive value of 97%. Roll-over test higher than 20 mmHg showed a sensitivity of 52%, specificity of 95%, PPV= 39% and NPV= 97%. When the two tests were positive they showed a sensitivity 30%, specificity 99%, PPV= 58% and NPV= 96%.
    Conclusion
    The combination of Roll-over test and BMI with low sensitivity has high specificity for rulengout pre-eclampsia.
  • Page 420
    Background and Objectives
    Intensive care unit (ICU) is one of the most critical parts of the hospital. In other words the intensive care means taking care of patients suffering fram acute and life-threaning diseases by the most expert personnel, using modern equipment and facilities. The purpose of this study was to evaluate the mortality rate of the patients admitted to ICU and the effective factors in at Ardabil Fatemi Hospital.
    Methods
    This is descriptive-cross sectional study carried out on the patients admitted to surgical and neurosurgical ICU in Ardabil Fatemi Hosbital from June 2005 to June 2006. Among all the patients admitted to ICU (903 patients) who were under investigation, only those who died were included in the study. The effective factors were age, gender, previous sickne type of illness, complications, ventilator connection requirment. The information collected using the questionnaire and the data were analyzed with spss and chi square statistical programs.
    Results
    From the total namber of 903 patients admitted to ICU 140 (15.5%) of them died. According to the information collected 72.8% of the cases were male and 27.2% were female. The age range of pateints was 10-80 years old. The mortality rate was high among the patients over 60 years old. The second one was 21-30 years old. The highest mortality rate was observed in the first five days of admission to the ICU 92.8% of these patients were being ventilated, 48.5% had a history of underlying diseases and 33.5% were afflicted with CNS trauma.
    Conclusion
    Accordig to the findings, there was a significant relationship between traumatic patients and the mortality rate. The CNS trauma was the most prevalent factor of death in ICU. It is also noticeable that the mortality rate was higher in males and the old age group.
  • Page 424
    Background and Objectives
    Neonatal mortality rate is a main indicator of hygienic development and recognition of the mortality causes is the first step for reduction of the mortality rate and promotion of this indicator. Therefore, in this study, the causes of neonatal mortality have been investigated in Ardabil medical university related hospitals.
    Methods
    This study is a retrospective, cross-sectional and descriptive-analytical one that has been done on the bases of admission's units and filling the medical record form for all neonates who have been admitted to Alavi and Imam Khomeini hospitals in Ardabil from September 2006 to September 2007. The questions of forms consisted of infant's sex, birth weight, gestational age, cause and age of death. The data were analyzed by SPSS software with utilizing T- test and Chi-Squares.
    Results
    During this study, there were 1881 admissions of which there were 148 deaths (7.86%). The causes of mortality were hyaline membrane disease (HMD) (52.02%), sepsis (14.86%), pneumonia (9.45%), congenital anomaly (12.83%), asphyxia (7.43%) and meconium aspiration (3.37%). Among the dead neonates, 54.72% were male and others were female. There were 550 LBW neonates and 111 deaths in this group; result of our study showed that mortality rate in LBW neonates was 20.18%. There were 578 preterm neonates and 122 deaths in this group; prevalence of mortality rate in preterm neonates was 21.10%.
    Conclusion
    Prematurity and low birth weight are the most important and fixed cases of infant mortality. The most common causes of mortality were hyaline membrane disease and sepsis. Therefore, the prevention of preterm labor for reduction of prematurity and its related complication recommended which may lead to decreased rate of neonatal mortality.