فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:13 Issue: 1, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عبدالرضا صلاحی مقدم، اسدالله حسینی چگینی صفحات 1-5
    مقدمه
    ملانوئیدس توبرکولاتا که قبلا در استان هرمزگان گزارش شده است، در استان خورستان تا 9 /2% به سرکر انواع ترماتودها آلوده بوده است. از آنجا که گزارشی از آلودگی حلزون های فوق در استان هرمزگان دریافت نشده است و ترماتودها نقش مهمی در دامپزشکی و بعضا بیماری های مشترک انسان و دام دارند، این بررسی به منظور بازنگری و مطابقت مطالعات قبلی در استان هرمزگان صورت گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، 208 حلزون ملانوئیدس از 6 نقطه شهرستان بندرعباس جمع آوری شد. در آزمایشگاه پس از تشخیص نوع حلزون، با استفاده از روش له کردن حلزون ها، اشکال احتمالی انگلی موجود در آن با لوپ حشره شناسی مورد بررسی قرار گرفت. سپس اطلاعات حاصل همراه با برخی اطلاعات اکولوژی منطقه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مشتمل بر ArcGIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از 208 حلزون صید شده 43 مورد (67 /20%) آلودگی به انواع سرکر دیده شد. سرکرهای بدست آمده در دو گروه ژیمنوسفالوس و زیفیدیوسرکر قرار داشتند.
    نتیجه گیری
    زیفیدیوسرکرها و سرکرهای ژیمنوسفالوس عموما متعلق به ترماتودهای هتروفیده، اپیستودکیده و فاسیولوئیده بوده و موید اهمیت دامپزشکی حلزون های منطقه است. بدیهی است که احتمال آنکه این انگل ها در شرایط خاص انسانها را نیز آلوده سازند، وجود دارد.
    کلیدواژگان: حلزون، ملانوئیدس توبرکولاتا، انگل شناسی، ترماتود
  • عباس شهبازی، احمد رئیسی، مهدی آسمار، سعید نداف، مهدی ناطق پور، غلامرضا انارکی، محمود مهامی صفحات 7-12
    مقدمه
    مالاریا از مهمترین بیماری های انگلی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان به شمار می آید و سالیانه تعداد کثیری از مردم جهان به این بیماری مبتلا شده و یا در اثر ابتلاء به آن می میرند. تشخیص انگل در افراد بیمار مبتنی بر شواهد بالینی و بهره گیری از روش های آزمایشگاهی از جمله روش های میکروسکوپی و مولکولی است. این مطالعه به منظور ردیابی عامل بیماری در بیماران درمان شده و بدون نشانه برای تشخیص عفونت های latent/sub-patent صورت گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، نمونه خون وریدی 38 نفر از ساکنان شهرستان های پارس آباد دراستان اردبیل و کلیبر در استان آذربایجان شرقی پس از حدود یکسال از ابتلای اولیه به مالاریای ویواکس و درمان اساسی بر اساس پروتکل استاندارد کشوری تهیه و پس از آزمایش اولیه میکروسکوپی گسترش های ضخیم و نازک خون محیطی و تشخیص منفی بودن آنها، به انستیتو پاستور ایران انتقال و با تکنیک Nested -PCR مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    بررسی گسترش های خونی بیماران مذکور توسط میکروسکوپیست ماهر نشان می دهد که همگی منفی بودند ولی آزمایش Nested -PCRیکی از نمونه ها از لحاظ انگل پلاسمودیوم ویواکس مثبت تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    اگرچه از آزمایش میکروسکوپی در تشخیص مالاریا به عنوان یک روش انتخابی یاد می شود ولی با توجه به احتمال وجود عفونتهای latent/sub-patent در مناطق آندمیک و بروز خطای تشخیص میکروسکوپی گسترش های ضخیم و نازک خون محیطی و اهمیت اپیدمیولوژیک این موضوع در موفقیت برنامه های کنترل مالاریا، استفاده از روش های مولکولی به خصوص روش مولکولی Nested -PCR در بیماران دارای سابقه ابتلاء به مالاریا و حاملین سالم مفید بنظر می رسد.
    کلیدواژگان: مالاریا، پلاسمودیوم ویواکس، PCR، ایران
  • سلما نادری، فاطمه صفدریان، علیرضا شهاب جهانلو، داوود مظلومی صفحات 13-16
    مقدمه
    زردی یکی از شایع ترین نشانه های بالینی دوران نوزادی است. فتوتراپی درمان رایج برای کاهش سطح بیلی روبین در نوزادان می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر فتوتراپی سه تایی و دو تایی در کاهش سطح بیلی روبین غیرمستقیم انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 40 نوزاد سالم ترم شیرخوار با وزن بیشتر از 2500 گرم و سن بزرگتر از 24 ساعت که بیلی روبین توتال سرم آنها در روز دوم تولد بیشتر از mg/dl 12 و در روز سوم تولد بیشتر از mg/dl 15 بود، انجام گرفت. بیماران به صورت تصادفی دردو گروه 20 نفره تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با فتوتراپی سه تایی و گروه دوم تحت درمان با فتوتراپی دوتایی قرار گرفتند. بیلی روبین توتال سرم در بدو بستری،8، 16و24 ساعت پس از شروع فتوتراپی و هر 12 ساعت تا زمان ترخیص (بیلی روبین کم یا مساوی از mg/dl 10) اندازه گیری شد. اطلاعات از طریق آزمون t و داده های تکرار شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان می دهد که فتوتراپی باعث کاهش میزان بیلی روبین سرم در هر دو گروه می گردد و روند آن تا پایان درمان به صورت نزولی است (001/0P<). ولی تفاوت معنی داری از نظر میانگین زمان شروع زردی، وزن زمان تولد و بیلی روبین بدو بستری 8، 16 و 24 ساعت پس از درمان و همچنین مدت زمان بستری، در بین دو گروه مشاهده نگردد.
    نتیجه گیری
    فتوتراپی سه تایی در مقایسه با فتوتراپی دو تایی در میزان کاهش غلظت بیلی روبین سرم و ترخیص سریعتر نوزادان تفاوتی ندارد.
    کلیدواژگان: زردی، فتوتراپی، نوزاد ترم
  • مسعود نقاب، فاطمه اصلاحی پیشه صفحات 17-23
    مقدمه
    مصرف خوراکی طولانی مدت ریشه گیاه لیکوریس (شیرین بیان) با برخی عوارض قلبی عروقی و سایر عوارض جسمانی همراه بوده است، در حالی که در مورد احتمال بروز این عوارض نزد کارگرانی که به اقتضای شغل خود با گرد و غبار ریشه این ماده در جریان فرآوری آن در تماسند، مطالعه ای صورت نگرفته است. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی عوارض قلبی عروقی احتمالی ناشی از مواجهه استنشاقی با این ماده بود.
    روش کار
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی می باشد. کلیه کارگران در معرض تماس با گرد و غبار ریشه لیکوریس که در یک واحد صنعتی در شیراز فعالیت می کردند، (30 نفر) بعنوان گروه مواجهه یافته و همین تعداد کارگر که از نظر سنی و جنسی و اعتیاد به سیگار و دیگر متغیرهای مهم با گروه مواجهه یافته قابل مقایسه بودند، بطور تصادفی از بین کارگران یکی از کارخانجات مخابراتی شیراز بعنوان گروه مرجع انتخاب شدند. برای تمام افراد، پرسشنامه ای در محل تکمیل شد، فشارخون آنان اندازه گیری و برای انجام آزمایشات پاراکلینیکی از آنها نمونه خون گرفته شد. همچنین از کارگران الکتروکاردیوگرام و معاینات کلینیکی به عمل آمد و غلظت گرد و غبار در نواحی آلوده کارخانه انداره گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارINSTAT انجام گرفت.
    نتایج
    در حالیکه بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی دار وجود نداشت، فشار خون افراد مواجهه یافته به شکل معنی داری در مقایسه با گروه مرجع بالاتر و پتاسیم سرم و پلاکت های خون آنان کمتر بود. همچنین شیوع علائمی نظیر سردرد و سرگیجه ولتارژی در گروه مواجهه یافته بشکل معنی داری بیشتر بود (05/0P<). نتایج الکتروکاردیوگرام شواهدی دال بر وجود ضایعات قلبی نشان نداد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تماس استنشاقی طولانی مدت با گرد و غبار ریشه لیکوریس با افزایش معنی دار شیوع علائمی نظیر سردرد و سرگیجه ولتارژی و همچنین ازدیاد فشارخون شریان و هیپوکالیمی همراه است. هرچند که تغییرات مزبور هیچ یک به حد پاتولوژیک نمی رسد. علاوه بر آن نتایج موید این موضوع است که تماس با این ماده سبب ایجاد ترومبوسیتوپنی خفیف می شود.
    کلیدواژگان: گیاه لیکوریس (شیرین بیان)، فشار خون شریانی، هیپوکالمی، ترمبوسیتوپنی، مواجهه شغلی
  • خاطره ماهوری، ملیحه امیریان صفحات 25-32
    مقدمه
    بدون شک یکی از مهمترین اولویت های بهداشتی در کشور ما کنترل رشد بی رویه جمعیت و پیشگیری از بروز حاملگی های ناخواسته است. اگر چه در مورد میزان شیوع حاملگی های ناخواسته تحقیقات متعددی در کشور صورت گرفته است ولی تاکنون چنین مطالعه ای در استان هرمزگان صورت نپذیرفته است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع حاملگی های ناخواسته و عوامل مرتبط با آن در شهر بندرعباس انجام گرفت.
    روش کار
    طی یک مطالعه مقطعی توصیفی - تحلیلی که در نیمه اول سال 1383 در شهر بندرعباس صورت گرفت، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، 530 زن باردار مراجعه کننده به هشت مرکز بهداشتی درمانی در نواحی مختلف شهر بندرعباس در خصوص خواسته یا ناخواسته بودن حاملگی فعلی شان و اقدامات احتمالی به منظور سقط غیر قانونی مورد مصاحبه حضوری قرارگرفتند. داده های جمع آوری شده در پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای که بدین منظور طراحی شده بود، ثبت گردید. داده های جمع آوری شده به کمک آزمون آماری مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    در کل 141 نفر (6 /26%) از مادران اذعان نموده اند که حاملگی فعلی ایشان ناخواسته بوده است. از کل موارد حاملگی ناخواسته، در 64 مورد (4 /45%) اقدامی جهت سقط غیر قانونی صورت گرفته بود که از این تعداد 43 مورد (2 /67%) از داروهای محلی و عطاری، 10 مورد (6 /15%) از داروهای شیمیایی و 7 مورد (11%) از وسایل نوک تیز استفاده نموده بودند. از نظر ارتباط سطح تحصیلات مادران با ناخواسته بودن بارداری، میزان بارداری های ناخواسته بیشتر در افراد بی سواد و نیز افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده است (008 /0 =P). از مجموع موارد حاملگی ناخواسته در 71 مورد (4 /50%) از هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نشده بود.
    نتیجه گیری
    اکثر خانم ها با حاملگی ناخواسته، خواهان تولد نوزاد خود نیستند. ارائه مداخلات آموزشی و مشاوره ای و اطلاع رسانی بیشتر در مورد تنظیم خانواده می تواند بطور قابل توجهی از حاملگی های ناخواسته و اقدامات نادرست جهت سقط جنین بکاهد
    کلیدواژگان: حاملگی ناخواسته، سقط، القا شده، سقط، قانونی، تنظیم خانواده
  • شریف شریفی*، قاسم سبحانی، محمدرضا یزدان خواه فرد، حمید ایران پور، فرامرز کوشش صفحات 33-39
    مقدمه

    مرگ ناگهانی قلبی در بیماران همودیالیزی طی ساعات بعد از دیالیز زمانی که ضربان های زودرس بطنی اتفاق می افتد، شایع است. میزان پراکندگی فواصل QT که نشانگر ناهمگونی در تحریک ناپذیری نواحی مختلف میوکارد است، به عنوان وسیله ای جهت شناسایی بیماران در خطر آریتمی وخیم و مرگ ناگهانی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این مطالعه تعیین اثر همودیالیز روی میزان پراکندگی فواصلQTd) QT)، پراکندگی QT اصلاح شده (QT cd)و ماکزیمم QT اصلاح شده (QTc max) در بیماران تحت همودیالیز مزمن بود.

    روش کار

    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، اطلاعات 48 بیمار مبتلا به ESRF غیردیابتی (30 مرد و 18 زن) با متوسط سن (16±43) سال مورد بررسی قرار گرفت. الکتروکاردیوگرام 10–5 دقیقه قبل و بعد از دیالیز ثبت و همزمان سطح سدیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم اندازه گیری شد. تعیین فواصل QT از روی الکتروکاردیوگرام هایی که سه برابر بزرگتر شده بود، با استفاده از کالیپر صورت گرفت. طی همودیالیز بجز سدیم هپارین و کلرید سدیم ایزوتونیک و هیپرتونیک داروی دیگری مصرف نشد و داروهای مصرفی بیماران شامل داروهای دیژیتال، پایین آورنده فشارخون و بتابلوکرها، تغییر داده نشد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    نتایج نشان می دهد که QTcMax از ms 88/12±434 قبل از دیالیز به ms 33/21 ±443 بعد از دیالیز افزایش یافته است (001 /0 P<). همچنین میزان QTd و QTcd به ترتیب نشان دهنده افزایشی از ms 53/7±87/55 و ms 43/7±18/61 قبل از دیالیز به ms 09/9±27/61 ms 32/10±79/68 بعد از دیالیز بود (001/0(P<. 33/33% بیماران قبل و 90/47% بعد از دیالیز دارای QTc max بالای ms 440 بودند.

    نتیجه گیری

    همودیالیز باعث افزایش شاخص های الکتروکاردیوگرافیک (QTcMax، QTcd، QTd) در بیماران با نارسایی کلیه می شود و می توان گفت ناهمگونی در رپولاریزاسیون ناحیه ای بطنی طی دیالیز افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: همودیالیز، الکترولیت ها، الکتروکاردیوگرافی
  • مهدی جهانگیری، حسین ماری اریاد صفحات 41-46
    مقدمه
    در صنایع و فرآیندهایی که کارگران در معرض آلاینده های شیمیایی هستند، تدوین و اجرای برنامه حفاظت تنفسی جهت محافظت کارکنان در برابر عوارض ناشی از آلاینده ها از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت انطباق ماسک های تنفسی و عوامل موثر بر آن در یک واحد صنایع پتروشیمی می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، وضعیت انطباق ماسکهای تنفسی از نوع نیم صورت (Half mask) در 54 نفر از کارگران یکی از واحدهای صنایع پتروشیمی به روش کیفی و با استفاده از کیت Moldex که بر اساس طعم Bitrex عمل می کند، مورد بررسی قرار گرفت، سپس آموزش نحوه صحیح تنظیم ماسک و تست های قبل از هر بار استفاده از ماسک (فشار مثبت و فشار منفی) به عنوان عامل مداخله بر روی نتیجه آزمون انطباق ارزیابی شد. تاثیر موی صورت و مدل ماسک نیز بر روی نتیجه آزمون انطباق مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج با کمک نرم افزار SPSS و استفاده از آزمونهای کای اسکوئر و مک نمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    قبل از مداخله (آموزش) 17 (5 /31%) از 54 نفر آزمون انطباق در آنها مثبت بود که این میزان از 5 /31% به 6 /92% افزایش یافت. قبل از مداخله، بین افراد با صورت اصلاح کرده، نسبت به افرادی که صورت خود را اصلاح نکرده بودند، ارتباط معنی داری از نظر انطباق ماسک تنفسی بر روی صورت مشاهده نشد. همچنین بین مدل ماسکهای مورد استفاده در صنعت مورد بررسی و نتیجه آزمون انطباق ارتباط معنی دار وجود نداشته است.
    نتیجه گیری
    آموزش کارکنان در مورد نحوه نگهداری، نظافت و استفاده صحیح از ماسک و اصلاح موی صورت، تاثیر قابل توجهی در انطباق ماسک با صورت دارد. علاوه بر این با انجام آزمون انطباق می توان اندازه ماسک و مدل مناسب جهت انطباق صحیح تر را انتخاب کرد.
    کلیدواژگان: وسایل محافظت تنفسی، آموزش، ماسک تنفسی، صنعت
  • زینت سالم، رضا وزیری نژاد صفحات 47-53
    مقدمه
    اندازه گیری های شاخص های تن سنجی یکی از متداول ترین روش های ارزیابی وضعیت تغذیه و سلامتی جامعه است و با این ارزیابی قبل از بروز علائم بالینی گروه های در معرض خطر شناسایی و مداخلات لازم برنامه ریزی می شود. هدف این مطالعه ارزیابی وضعیت تغذیه دختران نوجوان 18-11 سال شهر رفسنجان با استفاده از شاخص های تن سنجی بود.
    روش کار
    این مطالعه یک بررسی مقطعی است. 1221 دختر دانش آموز به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات تن سنجی شامل وزن، قد و دورکمر جمع آوری شد. اضافه وزن، چاقی و کم وزنی با تعیین شاخص توده بدن و استفاده از چارت CDC، اندازه گیری چاقی شکمی با استفاده از دور کمرو بر اساس صدکهای موجود برای سن تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 12 انجام شد و از آزمونهای کای دو و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
    نتایج
    میانگین و انحراف معیار سن افراد تحت بررسی 7 /1±3/14سال بود. 2 /11% افراد دارای اضافه وزن،4/2% چاق و 3 /11% دارای کم وزنی بودند. میزان افراد مبتلا به اضافه وزن و چاق بین دو گروه راهنمائی و دبیرستانی دارای اختلاف معنی دار بود (05/0P<). دختران ساکن شهر نسبت به روستا دارای اضافه وزن و چاقی بیشتری بودند که از نظر آماری معنی دار نبود. اندازه گیری دور کمر نشان داد 2/1% نمونه ها دارای چاقی مرکزی می باشند. بین دورکمر و شاخص توده بدن همبستگی آماری معنی دار وجود داشت (01 /0P< و 08 /0r=).
    نتیجه گیری
    یافته های ما نشان می دهد که اضافه وزن، چاقی و کم وزنی یک مشکل معمول بهداشتی در دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر رفسنجان است. پیشنهاد می شود سایر عوامل خطر مانند فشارخون و سندرم متابولیک نیز مورد ارزیابی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: ارزیابی وضعیت تغذیه، شاخص توده بدن، اندازه گیری دورکمر، دختران نوجوان
  • محمد ملکوتیان، محمد حسینی، حمیده بهرامی صفحات 55-62
    مقدمه
    آلودگی انگلی از طرق مختلف به سلامت انسان آسیب می رساند. یکی از این راه ها ایجاد سوءتغذیه است. هدف این مطالعه پی بردن به وضعیت و نوع آلودگی انگلی سبزیجات خوراکی مصرفی در شهر کرمان و ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل آلودگی و در نهایت ارتقاء سطح بهداشت عمومی منطقه است.
    روش کار
    بررسی در نیمه اول سال 86 انجام شده و از نوع توصیفی - تحلیلی می باشد. نمونه های سبزی از 30 مغازه از 70 مغازه سبزی فروشی شهر کرمان جمع آوری و از نظر وجود آلودگی انگلی با روش رسوبی و با کمک سانتریفوژ مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. تعداد کل نمونه ها 135 مورد می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و برای تعیین ارتباط بین نوع سبزی و نوع انگل، آزمون 2χ مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج
    بر اساس نتایج حاصله، آلودگی سبزیجات مختلف به تخم هیمنولیپیس 88/8%، تخم دیکروسلیم 18/5%، تخم تریکوسفال44/4%، تخم آسکاریس و تخم تنیا هر کدام 7/3%، تخم تریکوسترونژیلوس 96/2 و کیست ژیاردیا 74/0% می باشد. در مجموع 6/29% سبزیجات آلوده به انگل بودند. در این مطالعه پیازچه بیشترین میزان آلودگی و ریحان و تربچه کم ترین میزان آلودگی را به خود اختصاص دادند.
    نتیجه گیری
    مقایسه درصد آلودگی سبزیجات شهر کرمان در مقایسه با شهرهای دیگر نشان می دهد که درصد آلودگی شهرهای یاسوج، تهران و همدان از کرمان بیشتر و درصد آلودگی شهرهای یزد، اهواز، اصفهان و کرمانشاه از کرمان کمتر است. توصیه می شود که برای ارتقاء بهداشت عمومی منطقه در این ارتباط با بالا بردن سطح آگاهی مردم، فرهنگ ضدعفونی مناسب سبزیجات و عدم استفاده از کودهای حیوانی را در مزارع گسترش داد.
    کلیدواژگان: سبزیجات، آلودگی انگلی، کرمان
|
  • A.R. Salahi Moghaddam, A. Hosseini Chagini Pages 1-5
    Introduction
    Melanoids was previously found in Hormozgan province. In Khuzestan province up to 2.9% of these snails were infected to cercaria of trematodes but there was not any report about its parasitologic aspects in Hormozgan province. This study was performed to find ecological and paeasitological aspects of Melanoides tuberculata in Hormozgan province south of Iran.
    Methods
    In this deh1ive study 223 snails were collected from 6 points in Bandar Abbas district. Upon diagnosis of 208 snails as Melanoides tuberculata in laboratory they were crushed and their probable cercaria was checked out by a dissecting microscope. The data were analyzed using Geographic Information System (GIS) and other ecological information of the region.
    Results
    From 208 Melanoids snails 43 cases (20.67%) were infected with trematodes larval stage.
    Conclusion
    These cercarias were classified as Gymnocephalus and Xiphydiocarcaria. It is possible that in special situations these parasites infect the people
    Keywords: Snails, Melanoides Tuberculata, Parasitology, Trematoda
  • A. Shahbazi, A. Raeisi, M. Asmar, S. Naddaf, M. Nateghpour, Gh.R. Anaraki, M. Mahami Pages 7-12
    Introduction
    Malaria is one of the most important parasitic diseases in tropical and sub-tropical areas of the world and kills a large number of People annually. Diagnosis of the disease is preformed by microscopic and molecular methods. This study has been designed for detecting of latent/sub-patent infection caused by plasmodium vivax in individuals with history of vivax malaria without any clinical signs by means of microscopic and molecular methods.
    Methods
    In this deh1ive study the blood samples of 38 individuals from Parsabad (Ardabil province) and Kaleiber (East Azarbayejan province) has been collected one year after primary diagnosis of vivax malaria and effective treatment of the diseases based on the standard country's protocol as well as upon primary microscopic detection of thin and thick blood smears. They were assessed by Nested-PCR method in Pastor Institute of Iran.
    Results
    All samples were negative by microscopic method; we found one vivax positive case via Nested-PCR.
    Conclusion
    Microscopic examination is a selective and standard method in malaria diagnosis. Due to the probability of existence of latent/sub-patent infection in endemic areas and microscopic misdiagnosis of thin and thick blood smears and epidemiologic importance of malaria diagnosis the use of molecular methods such as Nested-PCR in individuals with history of vivax malaria to detect any latent/sub/patent infection seems to be beneficial
    Keywords: Malaria, Plasmodium Vivax, PCR, Iran
  • S. Naderi, F. Safdarian, A.R. Jahanlou, D. Mazloomi Pages 13-16
    Introduction
    Icterus is the most common medical problem in neonates. Phototherapy is standard treatment of neonatal hyperbilirubinemia. This study aims to compare efficacy and length of hospitalization of double and triple phototherapy in term newborns with indirect hyperbilirubinemia.
    Methods
    In a randomized clinical trial 40 healthy term newborns (gestational age>37 weeks) with weight≥2500 gr and bilirubin≥12 and ≥15 mg/dl in the second and third day respectively were randomly assigned to triple (n=20) or double phototherapy (n=20) groups. Total and direct serum bilirubin was measured at admission 8 16 and 24 hours after beginning of phototherapy and thus each 12 hours until discharge (when bilirubin reached ≤10 mg/dl). The data were analyzed by repeated measurement and T-Test.
    Results
    The repeated measurement test showed that the phototherapy reduced Indirect bilirubin in both groups (P
    Keywords: Hyperbilirubinemia, Phototherapy, Term Birth
  • M. Neghab, F. Eslahipishe Pages 17-23
    Introduction
    Prolonged use of licorice is known to cause headaches hypertension cardiac arrhythmias edema lethargy shortness of breath sodium retention and loss of potassium in healthy people. However to best of author's knowledge to date the potential adverse health effects of occupational inhalation exposure to licorice dust have not been examined. This study was therefore under look to address this issue.
    Methods
    In this cross-sectional study the individuals (30 workers) occupationally exposed to licorice dust at a licorice-producing plant in Shiraz were recruited. Similarly 30 healthy male unexposed employees at a telecommunication industry with identical demographic and socioeconomic substance served as control group. A pre-designed questionnaire was completed for both groups. Systolic and diastolic blood pressures were measured. Additionally they underwent electrocardiography clinical examination and blood chemistry test. To assess the extent to which subjects had been exposed to licorice dust atmospheric concentrations of this aerosol were also measured in the plant. Data were statistically analyzed using INSTAT software.
    Results
    While there was no significant differences between exposed and control group as far as demographic variables are concerned mean values for systolic and diastolic blood pressure of exposed subjects were significantly higher than those of the control subjects. Similarly blood analysis revealed that serum concentrations of potassium ion as well as platelet counts were significantly lower in exposed subjects than controls. Analysis of the questionnaires also demonstrated that symptoms such as headache lethargy and vertigo were more common in exposed subjects. No abnormal changes in electrocardiographs were noted in both the groups.
    Conclusion
    Collectively our findings provide evidence in favor of the notion that inhalation exposure to high concentrations of licorice dust is associated with higher prevalence of headache lethargy and vertigo as well as raised blood pressure and hypokalemia. Although none of these changes reached to a level with pathological significance. Additionally these findings indicate that licorice induces mild thrombocypenia
    Keywords: Licorice, High Blood Pressure, Hypokalemia, Thrombocypenia, Occupational Exposure
  • Kh Mahouri, M. Amirian Pages 25-32
    Introduction
    Control of population growth rate and unwanted pregnancies (UWPs) is one of the most important priorities in developing countries. According to the last national health surveys in Iran Hormozgan province has the second leading population growth rate. Although several surveys have been conducted on prevalence UWPs in other provinces but there is no one in this province. The purpose of this study was to estimate the proportion of UWPs the pattern of help-seeking related behavior and its related factors among pregnant women
    Methods
    This is a cross-sectional study which was conducted in Bandar Abbas in 2004. Stratified random sampling was performed to select 530 women referred to all of eight health care centers of the city. All of the cases were interviewed about their wanted or unwanted pregnancy or possibility of any action for illegal abortion. Their data were recorded in a pre-designed questionnaire. Chi-square and fisher's pair wise comparison tests were used for analysis.
    Results
    In this study 141 (26.6%) of all cases were UWPs of which 64 (45.4%) resorted to abortion. Of which 43 (67.2%) had used herbal medications 10 (15.6%) chemical medications and 7 (11%) sharp vehicles to induce illegal abortion. Most of all cases with UWPs were in illiterate or very low educated (primary school) group or in high educated group (P
    Keywords: Unwanted Pregnancy, Abortion Induced, Abortion Legal, Family Planning
  • Sh Sharifi, Gh Sobahni, M.R. Yazdankhahfard, D. Iranpour, F. Kooshesh Pages 33-39
    Introduction

    Sudden cardiac death is common in patients on hemodialysis and may occur in the immediate postdialysis period when ventricular premature complexes are common. QT dispersion reflecting hetovogelity in ventricle repolarization has been used for predicting patients with risk of malignant arrhythmia and sudden death. The purpose of the study was to assess the effect of hemodialysis on QT dispersion (QTd) corrected QT dispersion (QTcd) and maximum QTc (QTcMax) in chronic hemodialysis patients.

    Methods

    In this deh1ive-analytic study data of 48 patients (30 male and 18 female patients with mean age 43±16 yr) on chronic hemodialysis were studied. 12 lead ECG were recorded 5-10 minutes before and after hemodialysis in a standard setting and Na+ K+ Ca++ Po4 and Mg++ levels were also determined pre and post hemodialysis. During hemodialysis no drug therapy was used except isotonic and hypertonic NaCl influsions and sodium heparin. The maintenance drug therapy including digitalis antihypertensive antianginal and beta blocking agents was not changed. The data were analyzed using SPSS software.

    Results

    The maximal QTd interval changed significantly from 434±12.8 ms to 443±21.33 ms (P

    Keywords: Hemodialysis, Electrolytes, Electrocardiography
  • M. Jahangiri, H. Mary Oriad Pages 41-46
    Introduction
    The performance of respirator-face piece is depending on a good contact between the worker's face and the respirator. Improper sealing can cause reduction in performance of respirators to protect health and safety of workers against risks related to chemical agents at work. This study is aimed to evaluate the fitness of half-face respirators and other related factors on it in an Iranian petrochemical industry.
    Methods
    In this cross sectional study 54 persons using half mask in a petrochemical complex were evaluated qualitatively by means of Moldex Kit. The effect of staff training on adjusting and doing seal-check and effects of facial hair and different mask's brand used in the industry on respirator fit was investigated. The data were analyzed using Chi-square and McNemar tests by means of SPSS software.
    Results
    Before intervention 17 (31.5%) of staff out of 54 passed the test. After training the results improved from 31.5% to 92.6% (P
    Keywords: Respiratory Protective Devices, Education, Gas Masks, Industr
  • Z. Salem, R. Vazirinejad Pages 47-53
    Introduction
    Anthropometric measures are the most frequently tools for assessing both nutritional and public health status. These indexes help recognizing individuals who are at risk of obesity and underweight. Appropriate interventional approaches could then be achieved. The present study aims to evaluate nutritional status of adolescent girls (11-18 years) in Rafsanjan using anthropometric indexes.
    Methods
    In this cross sectional study 1221 adolescent girls were randomly selected using a multiphase sampling method. Study checklist was completed after receiving a written consent form in a face-to-face interview. The weight height and waist circumference (WC) were measured by standard scale tape accurately. BMI was calculated based on the weight height and obesity as well as overweight was defined based on BMI scores using CDC chart. Abdominal obesity was also detected based on WC percentile for age. Data were analyzed using SPSS-12 software and Chi-square tests and Pearson correlation coefficient are used where appropriate.
    Results
    Mean age of respondents was 14.3±1.7 years and 11.2% and 2.4% of subjects were overweight and obese respectively. Our findings showed that 11.3% were malnourished. The proportion of respondents with overweight and obesity in the two groups of secondary and high school pupils were significantly different (P
    Keywords: Nutritional Assessment, Body Mass Index, Waist Circumference, Female Adolescents
  • M. Malakootian, M. Hoseini, H. Bahrami Pages 55-62
    Introduction
    Parasitic contaminations disturb human health through different ways. One of this ways is malnutrition. The aim of this study is to determination of parasitic contamination in consuming vegetables in Kerman city.
    Methods
    This study was performed at first half-time in 1386 and it is a crosssectional study. Samples of vegetables were collected from 30 stories out of 70 stories and surveyed in term of existing parasitic contaminations by sedimentation technique and using of centrifuge. The total number of samples is 135 samples. By means of SPSS software Chi-square test was used for determination of relation between type of vegetable and type of parasite.
    Results
    Hymenolepis eggs (8.88%) Trikosal eggs (4.44%) Ascaris eggs (3.7%) Dicrocelium eggs (5.18%) Teania sp.eggs (3.7%) Trichostrongylus eggs (2.96%) and Giardia cyst (0.74%) were detected in the gathered samples 30 percent of vegetables generally contaminated by parasites. In this study its detected that Spring onion has most contamination and Radish & Basil have the least contamination.
    Conclusion
    Amount of contamination in gathered samples are relatively high. Results show that percentage of parasitic contamination in Yasuj and Hamedan cities are greater than Kerman but in Yazd Ahvaz Isfahan and Kermanshah cities are less than Kerman.
    Keywords: Vegetables, Parasitic Contamination, kerman