فهرست مطالب

مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود صبوحی، سعید نصوحیان، فهیمه پاکروان صفحه 171
    مقدمه
    گیر پست ها به وسیله عواملی متعددی تحت تاثیر قرار می گیرد. سمان نقش مهمی در افزایش گیر و توزیع استرس ایفا می کند.هدف این پژوهش، تعیین و مقایسه میانگین گیر پست ریختگی با چهار نوع سمان زینک فسفات، پلی کربوکسیلات، گلاس آینومر و سمان رزینی بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تجربی- آزمایشگاهی، تعداد 40 دندان پرمولر به طور تصادفی به چهار گروه 10تایی تقسیم و به روش step back درمان ریشه شدند. الگوی اکریلیک پست ها تهیه و با استفاده از آلیاژ بیس متال ریخته شدند. هر گروه با یکی از سمان های زینک فسفات، پلی کربوکسیلات، گلاس آینومر و یا سمان رزینی، سمان شدند. میزان گیر پست های سمان شده توسط ماشین کشش دارتک اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده توسط آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و تست Tukey در سطح اطمینان 05/0 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که بین میانگین گیر پست های ریختگی سمان شده با سمان های مذکور تفاوت معنی داری وجود دارد (006/0 =p value) و بعد از بررسی تکمیلی با تست Tukey مشخص شدکه بین گروه سمان پلی کربوکسیلات و گروه سمان زینک فسفات اختلاف معنی دار بود (01/0 p value =). میانگین گیر پست های سمان شده با پلی کربوکسیلات بیشتر از پست های سمان شده با زینک فسفات بود. همچنین بین گروه سمان رزینی و گروه پلی کربوکسیلات نیز اختلاف معنی دار بود (012/0 p value =) و میانگین گیر پست های سمان شده با پلی کربوکسیلات بیشتر از پست های سمان شده با رزینی بود.
    نتیجه گیری
    در این پژوهش، استفاده از سمان پلی کربوکسیلات در مقایسه با زینک فسفات با قدرت گیر بیشتری برای پست های ریختگی همراه بود، اما تفاوت قابل ملاحظه ای از لحاظ گیر بین سمان های پلی کربوکسیلات، گلاس آینومر و رزین وجود نداشت.
    کلیدواژگان: گیر، پست ریختگی، سمان
  • محمدرضا مالکی پور، فرزانه شیرانی، پروانه بهرامی صفحه 179
    مقدمه
    این پژوهش آزمایشگاهی، تاثیر محیط های نگهداری مختلف قطعه شکسته شده را قبل از باند شدن به دندان باقی مانده بر نیروی لازم جهت شکست دندان های بازسازی شده با روش اتصال مجدد مورد بررسی قرار داد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تجربی – آزمایشگاهی 72 عدد دندان ثنایای فک پایین انسانی به 6 گروه 12 تایی تقسیم گردید. نمونه های پنج گروه در ناحیه میانی تاج تحت شکست قرار گرفتند و قسمت اپیکالی باقی مانده دندان ها در سرم فیزیولوژی غوطه ور شد. محیط نگهداری قسمت اینسیزال (قطعه شکسته شده) در گروه اول تا پنجم به ترتیب سرم فیزیولوژی، آب، شیر، بزاق و محیط خشک بود. گروه ششم به عنوان گروه کنترل مثبت در نظر گرفته شد. پس از 24 ساعت نگهداری قطعه شکسته شده در محیط مورد نظر، تمام قطعات توسط عامل باندینگ سینگل باند و کامپوزیت با ویسکوزیته کم به قسمت اپیکالی مربوط به خود متصل گردیدند. نیروی لازم جهت شکست توسط یک ماشین تست یونیورسال اندازه گیری شد و با استفاده از تست های آماری آنووا یک طرفه و توکی در سطح اطمینان 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نیروی لازم جهت شکست دندان در گروه های اول تا ششم به ترتیب 4/239، 2/231، 2/347، 6/328، 4/205 و 3/693 نیوتن و اختلاف بین آنها معنی دار بود (001/0 > p value) نیروی لازم جهت شکست در گروه های سوم و چهارم با اختلاف معنی داری از گروه های اول، دوم و پنجم بیشتر بود
    نتیجه گیری
    نیروی لازم جهت شکست دندان های بازسازی شده به روش اتصال مجدد، توسط قرارگیری قطعات شکسته شده در محیط های مختلف قبل از باندینگ تحت تاثیر واقع می شود.
    کلیدواژگان: استحکام، دندان شکسته شده قدامی، اتصال مجدد، محیط نگهداری
  • مرتضی بنکدارچیان، فریبا گلبیدی، شهناز نیکزاد صفحه 185
    مقدمه
    تامین زیبایی در کلیه رشته های دندان پزشکی نیاز به رعایت شاخص هایی داردکه باید فراوانی آنها در هر جامعه ای به طور جداگانه تعیین شود. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین فراوانی شاخص های لبخند در دانشجویان دانشکده دندان پزشکی اصفهان بود.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه توصیفی 110 دانشجو انتخاب شدند. ابتدا از حالت خنده کامل نمونه ها فیلم برداری شد و سپس به وسیله کامپیوتر عکس هایی تهیه و شاخص های لبخند بر روی این عکس ها اندازه گیری شد. اطلاعات حاصل از این مطالعه با استفاده از آزمون Independent sample t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری، 05/0 = α در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    خط لبخند لب بالا در 5/75% موارد در موقعیت وسط بود و در 8/41% موارد تا دومین پرمولر دیده می شد؛ در 7/52% موارد گوشه های دهان بالاتر از مرکز لبه تحتانی لب بالا بود؛ در 1/59% موارد قوس دندان های فک بالا با لب پایین موازی بود؛ در 2/58% موارد دندان های فک بالا تماسی با لب پایین نداشتند. در 8/81% موارد لبخند متقارن بود و دندان های فک پایین در 9/60% موارد در طی لبخند دیده نمی شدند؛ در 3/67% موارد فضای منفی وجود داشت و در 6/83% موارد میدلاین دندانی و صورتی منطبق بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به تنوع زیادی که در خصوصیات لبخند نژادهای مختلف وجود دارد، توصیه می شود که مطالعات مشابه دیگری در جوامع مختلف ایرانیان با سنین متفاوت انجام شود تا بتوان شاخص های لبخند زیبا را به طور دقیق در ایرانیان با سنین و شخصیت های متفاوت تعیین نمود.
    کلیدواژگان: زیبایی، لبخند، حالات صورت، فیلم برداری دیجیتال، عکسبرداری
  • علی پیمانی صفحه 192
    مقدمه
    30-20% جمعیت بالغین، اختلالات گیجگاهی فکی را تجربه می کنند و حدود 90% جمعیت برای درمان علائم مربوط به مفصل گیجگاهی فکی مراجعه می نمایند. درمان غیر جراحی اولین قدم در درمان بیماران با درد و دیس فانکشن مفصلی می باشد. تزریق داخل مفصلی کورتیکواستروئیدها یکی از درمان های بیماران مبتلا به درد یا دیس فانکشن مفصل است که علاوه بر اثرات درمانی، عوارضی نیز برای استفاده از این داروها شناخته شده است. هدف از این مطالعه، تعیین دوز تزریق داخل مفصلی تریامسینولون برای ایجاد حداکثر بهبودی همراه با کنترل یا حذف عوارض آن بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای تجربی، بعد از بی هوش کردن 25 موش صحرایی، در مفصل گیجگاهی فکی چپ موش ها که به 5 گروه تقسیم شده بودند، به وسیله تزریق 50 میکرولیترCFA (complete Freund''s adjuvant) التهاب مزمن مصنوعی ایجاد شد. 7 روز پس از آن، تزریق تریامسینولون استوناید به این ترتیب صورت گرفت: گروه A: تزریق mg/kg 1/0، گروه B: mg/kg 2/0، گروهC: mg/kg 5/0، گروه D: mg/kg 1 و در گروه E معادل حجم تزریقی در سایر نمونه ها تنها نرمال سالین تزریق شد. 10 روز بعد موش ها در حال بی هوشی کشته شدند و بر اساس سیستم Modified Gynther با بررسی سه فاکتور میزان ارتشاح سلول های التهابی، وسکولاریتی و تعداد سلول های سینوویال امتیازاتی به هر گروه تعلق گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون (Pearson) در سطح معنی داری 05/0 استفاده گردید.
    یافته ها
    در هر 4 گروه با تزریق تریامسینولون سه فاکتور ذکر شده نسبت به گروه شاهد امتیازات پایین تری داشتند ولی این اختلافات در مورد دو فاکتور وسکولاریتی و تعداد سلول های سینوویال در گروه B با mg/kg 2/0، نسبت به گروه شاهد معنی دار بود و نتایج منسجم تری را در بررسی هر سه فاکتور نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که بهترین دوز برای تزریق داخل مفصلی تریامسینولون استوناید در rat، mg/kg 2/0 می باشد. لذا تعیین دوز دقیق درمانی در تزریق داخل مفصلی کورتیکواستروئید در انسان نیز برای به دست آوردن بهترین نتایج و کمترین عوارض جانبی لازم می باشد.
    کلیدواژگان: آرتریت مفصل گیجگاهی فکی، تزریق داخل مفصلی، تریامسینولون استوناید، موش صحرایی
  • حمید محمود هاشمی، ایمان خلیلی عراقی صفحه 199
    مقدمه
    نوع شکستگی فک پایین به فاکتورهای متعددی همچون میزان، سمت و جهت نیرو، کشش عضلات صورت و نیز مقاومت استخوان در قسمت های مختلف بستگی دارد؛ همچنین تصادفات، سقوط از بلندی و نزاع بیشترین اتیولوژی شکستگی های فک پایین را تشکیل می دهند. هدف از این تحقیق بررسی بیشترین علل شکستگی فک پایین، نوع و محل آن و ارتباط آن با سن و جنس در بیماران مورد مطالعه بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق مشاهده ای توصیفی و مقطعی بر روی 358 مورد شکستگی فک پایین که از تیرماه 1382 لغایت تیرماه 1386 به درمانگاه جراحی دهان و فک و صورت بیمارستان شریعتی تهران مراجعه نموده بودند، انجام گرفت. برای این افراد پرسش نامه مشتمل بر سن، جنس، زمان شکستگی، محل شکستگی و وجود شکستگی همراه (نظیر شکستگی مندیبل به همراه شکستگی بینی...) ثبت گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون chi-square در نرم افزار SPSS در سطح اطمینان 05/0 انجام گردید.
    یافته ها
    از 358 مورد شکستگی فک پایین، 192 مورد شکستگی کمپلکس (56%)، 124 مورد شکستگی ساده (5/30%) و 42 مورد (5/10%) نیز همراه شکستگی سایر استخوان ها بود. از این تعداد 297 مرد (93/82%) و 61 زن (04/17%) بودند. بیشترین شکستگی مندیبل از نوع شکستگی تنه و کمترین آن شکستگی کورونوئید بود.
    نتیجه گیری
    تصادفات بیشترین علل شکستگی های فک پایین را تشکیل می دهند و شکستگی های مندیبل در ماه شهریور بیشتر از ماه های دیگر سال مشاهده می گردد. بیشترین نوع شکستگی مندیبل را شکستگی تنه مندیبل با 156 مورد (13/43%) تشکیل می داد و شکستکی کورونوئید با 3 مورد (84/0%) کمترین نوع شکستگی مندیبل بود.
    کلیدواژگان: شکستگی مندیبل، صدمات ناشی از تصادفات، شکستگی های پاتولوژیک، صدمات صورت
  • مریم پوستی، محمد باصفا، ندا اسلامی صفحه 205
    مقدمه
    متابولیسم استخوان در زنان تحت تاثیر هورمون های استروئیدی مثل پروژسترون قرار می گیرد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی اثرات پروژسترون بر حرکات آزمایشی دندان در خرگوش بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مداخله ای، 24 خرگوش ماده نابالغ از نژاد Albino به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند و به مدت 9 هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. در گروه اول، تزریق روزانه 5 میلی گرم پروژسترون به صورت داخل عضلانی در تمام مدت آزمایش انجام شد. در گروه دوم، تزریقات مشابه گروه اول فقط در سه هفته آخر آزمایش انجام شد و در گروه سوم، هیچ تزریقی انجام نشد. در آخر هفته 6 در هر سه گروه دو براکت Micro lock اج وایز بر روی دندان های سانترال بالا باند شد و 50 گرم نیروی دیستالی توسط یک فنر استنلس استیل به این دندان ها وارد شد. میزان حرکت دندان ها در آخر هفته های 7، 8 و 9 با اندازه گیری فاصله بین لبه مزیالی ثنایاها انجام شد. برای مقایسه گروه ها از تست های ANOVA و Tukey در سطح اطمینان 05/0 استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان داد که در پایان هفته های 7 و 8 تفاوت معنی داری از لحاظ میزان حرکت دندان بین گروه ها وجود نداشت، ولی در پایان هفته 9 میزان حرکت دندان در گروه اول (تزریق دراز مدت پروژسترون) به طور معنی داری کمتر از دو گروه دیگر بود (به ترتیب 001/0 = p value و 044/0 = p value).
    نتیجه گیری
    تزریق دراز مدت پروژسترون باعث کاهش میزان حرکت دندان می شود.
    کلیدواژگان: پروژسترون، حرکت دندان، درمان ارتودنسی
  • مریم غفورنیا، مریم حاج نوروز علی تهرانی صفحه 211
    کازئین فسفو پپتید -آمورفوس کلسیم فسفاتCasein Phosphopeptides یا (CPP-ACP) مادهای زیست فعال با پایه محصولات شیر است که از دو بخش ACP و CPP تشکیل شده است.CPP از پروتئین کازئین شیر تهیه شده، توانایی قابل توجهی جهت تثبیت کلسیم و فسفات در محلول و در نتیجه افزایش سطح کلسیم فسفات در پلاک دندانی را دارد. این ماده با مکانیسم باف کردن توسط فعالیت یون کلسیم و فسفات به حفظ وضعیت فوق اشباع مواد معدنی در مینا کمک کرده، میزان دمینرالیزاسیون آنرا کاهش ورمینرالیزاسیون را بهبود میبخشد. به این صورت که کلسیم و فسفات از طریق CPP حرکت کرده، وارد منشورهای مینایی میشوند و کریستالهای آپاتیت را دوباره شکل میدهند.
    مطالعات آزمایشگاهی حیوانی و انسانی نشان دادهاند که CPP-ACP دارای خاصیت درمانی در پوسیدگی های دندانی، ضایعات لکه سفید، مینای هیپومینرالیزه، فلوروزیسهای خفیف، حساسیت دندان، اروژن و پیشگیری از تجمع پلاک اطراف براکتها و دیگر اپلاینسهای ارتودنسی میباشد. این ماده بلوغ طبیعی پس از رویش دندان را تسهیل میکند و از آن جایی که مشتقی از شیر است جهت حفاظت دندانهای شیری در زمانی که انجام مراقبتهای دندانی مشکل است، مطلوب میباشد. نوع فاقد فلوراید این محصول به خصوص برای کودکان زیر 2 سال مفید است. با توجه به این که در این کودکان استفاده از محصولات حاوی مقادیر متوسط یا بالای فلوراید به علت سمیت آنها غیر مجاز است، هر مقدار بلع این ماده ایمن میباشد. CPP-ACP را میتوان به عنوان ماده افزودنی به غذاها، نوشیدنی ها، آدامس، خمیر دندان و دهانشویه ها جهت کنترل پوسیدگی اضافه کرد.
    این مطالعه، بر مکانیسم عمل و خواص درمانی CPP-ACP مروری دارد.
    کلیدواژگان: CPP، ACP، سلامت دندان، پوسیدگی دندانی
  • گزارش موردی
  • پریچهر غلیانی، نگار صرافان صفحه 219
    مقدمه
    کلئیدوکرانیال دیسپلازیا (CCD)، یک بیماری ارثی با الگوی توارثی اتوزومال غالب است که به صورت عمده، استخوان های جمجمه و ترقوه را درگیر می کند، هر چند ممکن است آنومالی های متنوعی در استخوان های دیگر نیز مشاهده شود. های شیری و تاخیر یا فقدان رویش کامل دندان های دایمی است. ممکن است تعداد دندان های اضافی چشمگیر باشد و ممکن است دندان های اضافه نهفته متعدد، درد مبهم و بدون علت در فک بیمار ایجاد کند. بنابراین شناخت علایم بالینید است.
    شرح مورد: بیمار پسر 19 ساله ای بود که با شکایت اصلی درد شدید در فک بالا، به خصوص سمت چپ، به بخش بیماری های دهان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفه های شیری به همراه کراودینگ و غایب بودن تعدادی از دندان های دایمی دیده شد. ارزیابی رادیوگرافی پانورامیک، دندان های نهفته متعدد در دو فک بیمار را نشان داد. سایر علایم شامل رسیدن شانه ها به های قدامی نیز در بیمار وجود داشت. بیمار سابقه خانوادگی را ذکر نکرد. در این مقاله به گزارش یک مورد از این بیماری و روند تشخیصی درمانی آن پرداخته می شود.
    نتیجه گیری
    کلئیدوکرانیال دیسپلازیا، یک بیماری نادر ولی با نمای بالینی و رادیوگرافی بارز است. اگر چه این بیماری خوش خیم است، ولی با اختلالات متعددی از جمله سیستم دندانی غیر طبیعی که ممکن است به پوسیدگی های دندانی متعدد منجر شود، همراه است. جهت رویش دندان های نهفته به خصوص در بیماران جوان، اکسپوژر از طریق جراحی و سپس درمان های ارتودنسی لازم است، که در نهایت می تواند به حفظ ارتفاع ریج آلوئولار و ارتفاع قدامی صورت و فراهم نمودن سیستم دندانی مناسب برای بیمار منجر گردد.
    کلیدواژگان: کلئیدوکرانیال دیسپلازیا، دندان های نهفته، دندان های اضافه متعدد
|
  • M. Sabouhi, S. Nosouhian, F. Pakravan Page 171
    Introduction
    Cementing plays an important role in increasing the retention, stress distribution and seal of micro gap and porosity between post and tooth. The purpose of this study was determination and comparison of the mean retentive strength of cast posts with zinc phosphate, poly carboxylate, glass ionomer and resin cements.Methods and materials: Forty recently extracted human teeth were endodontically treated. Fore groups of 10 specimens formed. Post pattern made with acrylic resin and casting was fabricated using base metal alloy. Each group was cemented with 1 of 4 cements: Zinc phosphate, ploy carboxylate, glass ionomer and resin cement. Then, specimens mounted in acryl and tensile bond strength of them measured with a universal testing machine. The data analyzed by one-way ANOVA and Turkey test.
    Results
    A significant difference between mean retentive strength of the cemented cast posts with these cements was shown (p value = 0.06); after final assessment of Turkey test, it was appeared that the retention of posts cemented with poly carboxylate was significantly better than posts cemented with Zinc phosphate (p value = 0.010). In addition, retention of posts cemented with poly carboxylate was significantly better than posts cemented resin cement (p value = 0.012).
    Discussion
    Despite the limitations of this study, the use of poly carboxylate cement provided greater retentive strength than the Zinc phosphate for cast metal posts. Between poly carboxylate, resin, and glass ionomer; however, there was no significant difference in terms of retention.
  • M. Malekipour, F. Shirani, P. Bahrami Page 179
    Introduction
    This laboratory study deals with the effect of various environments in which the fractured part is kept before being bond to the remaining tooth on the required force to fracture the restored teeth by a re-attachment method.
    Materials and Methods
    Seventy two mandibular incisor teeth divided into six groups of 12. The samples in 5 groups were fractured on middle one third, and the apical part of the remainders of teeth was dipped in normal saline. The environments where the fractured parts was kept in first to fifth group were, normal saline, water, milk, saliva and dry environment respectively. Sixth group was regarded as positive control group. After 24 hours all parts were bonded to the apical parts of the related groups by a bonding agent (Single Bond) and a flowable composite resin. The required force for the fracture was measured by a universal testing machine, and was analyzed by using Anova and Tukey statistical tests.
    Results
    The required force to fracture the teeth in first to sixth group were 239.4, 231.2, 347.2, 328.6, 205.4, 693.3 Newton respectively. Statistical analyses indicated significant difference among the various groups (p value < 0.001). The required forces for the fracture in third and forth group were significantly higher than first, second and fifth groups.
    Conclusion
    The required force to fracture the restored teeth is affected by placing the fractured parts in various environments before bonding.
  • M. Bonakdarchian, F. Golbidi, Sh Nikzad Page 185
    Method and materials: In this descriptive study 110 dental students were selected. A film was recorded from full smile of subjects. Computer photographs were prepared and the esthetic indices were measured on these photographs. Independent sample t-test was applied to determine whether a significant difference exist between the various means. The significance level was set at α = 0.05.
    Results
    Lip line was in middle position in 75.5% of cases, second premolars displayed in the corner of the mouth in 41.8%, position of the upper lip corners to the lower center of the upper lip was upward in 52.7%, maxillary incisal curve was parallel to the lower lip in 59.1%, incisal edge of the anterior teeth did not touch the lower lip in 58.2%, smile was symmetric in 81.8%, mandibular teeth were not displayed in 60.9%, negative space was present in 67.3% and midline was on, in 83.6% of subjects.
    Conclusion
    In regard to variety in smile characteristic of different races, it is recommended to repeat this study in different Iranian population to determine more precisely the smile indices in Iranian with different age and personalities.
  • A. Peymani Page 192
    Introduction
    20-30% of adult population has experiences of temporomandibular joint (TMJ) disorders. Primary step for reduction of pain and joint dysfunction is nonsurgical treatments like Intra-articular injection of glucocorticosteroid. The aim of this investigation was to determine optimal dose of triamcinolone injection in treatment of arthritis in order to control its side effects. Methods and Materials: In this experimental animal study, after the sedation of 25 rats, experimental chronic inflammation induced by injection of Complete Freund's Adjuvant (CFA) in left TMJ of all 5 groups. After 7 days, injection of Triamcinolone acetonide performed differently in five groups: Group A. 0.1 mg/kg; Group B. 0.2 mg/kg; Group C. 0.5 mg/kg; Group D. 1 mg/kg; and group E. only equivalent volume of normal saline. After 10 days, rats were sacrificed and according to modified Gynther system, three factors of inflammatory cells infiltration, vascularity and number of synovial cell layers were evaluated and got scored.
    Results
    All the groups with injection of Triamcinolone acetonide showed lower scores but only differences in vascularity and number of synovial cells in group B were statistically significant and in addition group B showed more predictable results than other groups in every three factors.
    Conclusion
    We suggest that the best dose of intra-articular injection of Triamcinolone acetonide in rat TMJ is 0.2 mg/kg which caused the most reasonable therapeutic results. So evaluating the optimal dose for human joint leads to achieve the best results with the least side effects is recommended.
  • Hm Hashemi, I. Khalili-Araghi Page 199
    Introduction
    Mandibular fractures depend on many factors like muscle traction, force direction, etc. Traffic accident and fall from height are the most common reason for maudibular fractures. The aim of this study was to determine type and site of mandibular fracture and its relation to etiology of fractures.Methods and Materials: This cross-sectional study was done in 358 patients with mandibular fractures (maxillofacial clinic, Shariati hospital, 2002- 2007). For each patient a special form was filled. The information’s of this form were consisted: gender, age, time of accident, and location of fracture (and additional fracture).
    Results
    From 358 patients with mandibular fractures, 192 were with complex fracture, 124 with simple fractures, and 42 accompanied with other fractures. Two hundred and ninety two (82.96%) were male and 61 (17.04%) were female. The most common type of fracture was body fracture and less common type was coronoid fracture.
    Conclusion
    Car accident is the major reason of fractures and the most fractures happened in summer (especially in September). Controlling of drivers and license examination can improve and decrease the rate of mandibular fractures; also using the cascade helmet by motorcycle drivers is very important.
  • M. Pousti, M. Basafa, N. Eslami Page 205
    Introduction
    Bone turn over in females is influenced by steroid hormones such as progesterone. The aim of the present study was to evaluate the effects of Progesterone on experimental tooth movement in rabbits.
    Material And Methods
    Twenty four pre-pubertal female albino rabbits were randomly assigned into three equal groups. In the first group (LTG), rabbits received daily injection of 5 mg intramuscular progesterone for 9 weeks. In the second group (STG), rabbits received the same injections for the last 3 weeks of the experiment and in the third or control group (CG), the animals did not receive any progesterone. At the end of the 6th week, in all groups, two brackets were bonded to the incisor teeth in order to apply 50 gr distal force to these teeth via a stainless steel springs. Measurements were conducted at the end of weeks 7, 8, and 9 to calculate the distance between the incisors. The ANOVA and Tukey tests were used to compare the three groups.
    Results
    The results showed no significant difference between the three groups at the end of the 7th and 8th week, but at the end of the 9th week, the rate of tooth movement was significantly lower in the first group (long term progesterone application) compared to the other two groups (p value = 0.001 and 0.044, respectively).
    Conclusion
    It was concluded that long- term Progesterone administration reduced the rate of tooth movement in rabbits.
  • M. Ghafournia, M. Haj Norooz Ali Tehrani Page 211
    Casein Phosphopeptides (CPP-ACP) is a bioactive agent with the base of milk products, which have formed from two parts CPP and ACP.CPP produced from the milk protein casein and have a remarkable ability to stabilize calcium phosphate in solution and substantially increase the level of calcium phosphate in dental plaque. CPP-ACP buffers the free calcium and phosphate ion activities, thereby helps to maintain a state of super saturation with respect to tooth enamel depressing demineralization and enhancing remineralization. The free ca-p ions move out of the CPP, enter the enamel rods and reform onto apatite crystals.Laboratory, animal and human studies have shown that CPP-ACP exhibit cariogenic activity, treatment of white spot lesions, hypo mineralized enamel, mild fluorosis, tooth sensitivity, erosion, and prevent plaque accumulation around brackets and other orthodontic appliances. This agent facilitates the normal post-eruptive maturation process is derived from cow’s milk and is ideal for protecting deciduous teeth at a time when oral care is difficult.This product is fluoride free and is especially useful for under 2's where toxicological issues mean normal or high strength fluoride products are contraindicated; it is safe to swallow. This agent have commercial potential as an additive to foods, soft drinks, chewing gum as well as to toothpastes and mouthwashes for the control of dental caries.This article reviews the mechanism of action and therapeutic effects of CPP-ACP.
  • P. Ghalyani, N. Sarrafan Page 219
    Introdution: Cleido cranial Dysplasia (CCD) is a rare autosomal dominant disorder affecting skull and clavicle and may be accompanied by some other skeletal abnormalities. Additionally, delayed tooth development associated with presence of supernumerary teeth has been reported. It is an uncommon disorder with the prevalence being 0.5% per 100’000 live births.Case report: The patient was a 19-year old boy referred to the Department of Oral Medicine of Isfahan Dental College. His chief complaint was an unknown pain in the left side of Maxilla. His intraoral examination revealed presence of deciduous teeth and crowding, missing in permanent teeth. Upon general examination, it was found that he had an abnormal clavicle with hypertelorism and patent anterior fontanel. Panoramic radiography revealed multiple completely impacted supernumerary teeth.
    Conclusion
    Clediocranial dyplasia is a rare skeletal disorder. However, its clinical and radiological manifestations are characteristic. Although this disorder is benign, it must be remembered that abnormal dentition may result in dental caries. For eruption of impacted teeth, especially in young patients, surgical exposure is preferred. Orthodontic occlusal movement must be done for restoring the compatible with normal dental.