فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید رضا مجدزاده، سحرناز نجات، ژاله غلامی، آرش رشیدیان صفحه 6
    زمینه و هدف
    نظرسنجی از اعضای علمی، در ارزیابی نحوه عملکرد دانشگاه در حیطه های مختلف و برنامه ریزی و طراحی مداخلات مناسب مفید می باشد. مطالعه حاضر به ارزیابی نظرات اعضای هیات علمی در حیطه هایی پرداخته که در برنامه های توسعه دانشگاه مدنظر می باشند.
    روش بررسی
    این بررسی مقطعی با تکمیل پرسشنامه توسط 149 نفر از اعضای هیات علمی با نمونه گیری منظم انجام شد. در پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و شغلی و موضوعات ملاک های ارتقای اعضای هیات علمی، فرصت های مطالعاتی، برنامه های آموزشی کوتاه مدت، ارتباط با دانش آموختگان، جذب دانشجویان اتباع خارجی، آموزش از راه دور، فرایند های بررسی و پذیرش پروپوزال های پژوهشی، جوایز و تشویق ها، همکاری اعضای هیات علمی در مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی و توزیع بودجه به دانشکده ها و بیمارستان ها مطرح گردید.
    یافته ها
    8/71 درصد از شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین سال های اشتغال شرکت کنندگان در دانشگاه 2/14 سال با انحراف معیار 5/7 بدست آمد. اغلب شرکت کنندگان از وضعیت فعلی ارتقای هیات علمی، بررسی و پذیرش پروپوزال های پژوهشی و در برنامه های آموزشی کوتاه مدت راضی بودند ولی اکثر آنها از وضعیت موجود فرصت های مطالعاتی ناراضی بودند.
    نتیجه گیری
    نظرسنجی به شیوه روشمند ابزار موثری در راهنمایی مدیران ارشد دانشگاه است و تکرار و استمرار آن می تواند انگیزه مشارکت را در اعضای هیات علمی تقویت نماید و روند تغییرات را مورد ارزیابی قرار دهد.
    کلیدواژگان: نظر سنجی، هیات علمی، مشارکت
  • رضا صفدری، مرجان قاضی سعیدی، الهام پرتوی پور، حسین فرج زاده سرای صفحه 18
    زمینه و هدف
    پیشقدمی های پیشرفته و تحقیقی اخیر در پرونده های الکترونیک سلامت بر کاربرد اصطلاح شناسی های رسمی و استاندارد تاکید دارند. سیستم نامگذاری نظام یافته پزشکی-اصطلاحات بالینی (SNOMED-CT) یکی از توسعه یافته ترین اصطلاح شناسی های این نوع است. این سیستم بر پایه مفهوم است و ایجاد زبانی مشترک، یکپارچگی را در گردآوری و تبادل داده های بالینی ارائه کنندگان خدمات بوجود می آورد و ساختار لازم برای توسعه سیستم های EHR را تسهیل می نماید.
    روش پژوهش: در این پژوهش دانش بررسی سیستم های نامگذاری نظام یافته پزشکی از روش توصیفی و در بخش نتیجه گیری از مقایسه و تطبیق استفاده شده است. گرد آوری اطلاعات از طریق بررسی کتب، مقالات، نشریات خارجی و اینترنت می باشد. اطلاعات هر کشور با توجه به اهداف مورد نظر با هم مقایسه شده و نتایج حاصله ارائه شده است.
    یافته ها
    یافته های حاصل از روند تکامل این سیستم عبارتند از اینکه کشور آمریکا و انگلستان،(SNOMED-CT) را با کاربرد در همه فعالیتهای بالینی بعنوان اصطلاح شناسی بالینی رفرنس اقتباس نموده و کشور استرالیا تحت ارزیابی این سیستم است و در حال حاضر از ویرایش های قدیمی تر تنها در کاربردهای پاتولوژیک استفاده می نماید. بررسی ساختار آن نشان داده که پیچیده و بر پایه مفهوم (مفاهیم بالینی) است و شامل دو بخش کلی است: 1) محتویات هسته (مفاهیم، توصیفات و ارتباطات) که همواره ثابت است، 2) محتویات خارج از هسته (نقشه بندی به سیستم های طبقه بندی و نامگذاری به اضافه ضمائم محلی) که برحسب نیازهای بهداشتی، مدیریتی و اصطلاحات بومی هر کشور متفاوت است. چنین ساختاری در کاربردهای مختلف نرم افزاری مثل پرونده الکترونیک سلامت قابل اجرا است.
    بحث و نتیجه گیری
    ساختار SNOMED CT در کشورهای آمریکا و انگلستان مورد مقایسه قرار گرفته و با در نظر گرفتن تشابهات (محتویات هسته SNOMED CT) و تفاوتها (محتویات خارج از هسته: نقشه های عرضی و ضمائم محلی)، ساختار کلی برای آن در ایران ارائه گردیده است. از آنجائی که SNOMED CT در کشور استرالیا تحت ارزیابی است، پژوهشگر روند تکامل و اجرای آن رادر این کشور بررسی نموده و با کسب تجربه اجرایی کشورهای آمریکا و انگلستان در این زمینه، راهکارها و چارچوب ساختاری مناسب برای آن در ایران را ارائه نموده است.
    کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، سیستم نامگذاری نظام یافته پزشکی، کشورهای منتخب
  • رویا شریفیان *، مرجان قاضی سعیدی صفحه 31
    زمینه و هدف

    رعایت اصول استاندارد در درج اطلاعات امکان بازیابی سریع و آسان اطلاعات طبقه بندی شده و تامین اطلاعات مورد نیاز را فراهم می کند در حال حاضر می توان اشاره کرد که در اغلب بیمارستانها ضوابطی در چارچوب مستند سازی داده های پزشکی به هیات پزشکی و بخش مدارک پزشکی ابلاغ نمی گردد و به موازات آن مستند سازان تحت الشعاع عدم اجرای این اصول از لحاظ کمی و کیفی قرار می گیرند. (1) در حالیکه به این امر مهم توجه لازم معطوف نگردیده است اوراق اختصاصی جراحی شامل چهار برگ مراقبت قبل از عمل جراحی، بیهوشی، شرح عمل و مراقبت بعد از عمل استکه از مهمترین اوراق بشمار می آیند و دارای اقلام اطلاعاتی با اهمیتی بوده که اطلاعات آن گواه مناسبی برای توجیه تشخیص طبی، وضعیت بیمار و کلیه اقدامات مربوط به جراحی است لذا تعیین وضعیت ثبت اطلاعات در برگه های اختصاصی جراحی بخصوص در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران اهمیت خاصی را دارا است.

    روش بررسی

    بررسی فوق از نوع مقطعی است که به توصیف وضعیت ثبت اقلام اطلاعاتی در برگه های اختصاصی جراحی پرداخته است. به منظور جمع آوری اطلاعات از برگه های مورد نظر در 1040 پرونده بیمارانی که بستری تحت عمل جراحی در بیمارستانهای تحت مطالعه قرار گرفته اند استفاده شده است.

    یافته ها

    نتایج بررسی حاکی از آن است که در بیمارستانهای عمومی و تخصصی به ترتیب 5/67 % و 4/53% از موارد اقلام اطلاعاتی در برگه اختصاصی جراحی ثبت نشده است. برگه گزارش عمل نسبت به بقیه برگه ها از ثبت اقلام اطلاعاتی بیشتری برخوردار بوده که این میزان بالغ بر 5/59% است. اقلام اطلاعاتی مربوط به آزمایشات در برگه مراقبت قبل از عمل، اطلاعات تکمیلی در برگه های گزارش عمل و مراقبت بعد از جراحی و عوارض مشاهده شده در برگه بیهوشی بیشترین عدم ثبت را داشته اند.

    نتیجه گیری

    وضعیت ثبت اقلام اطلاعاتی در برگه های اختصاصی جراحی در مقایسه با موارد بررسی شده گذشته از حد مطلوبی برخوردار نیست، با توجه به اهمیت این برگه ها و جایگاهی که از نظر اطلاعاتی دارند باید با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به رفع عواملی که به نوعی در عدم ثبت اقلام دخالت داشته اند نسبت به اصلاح نواقص فوق اقدام نمود.

    کلیدواژگان: برگه ها اختصاصی جراحی، اقلام اطلاعاتی، جراحی
  • محمد عراقی، کامران علی مقدم، احمدرضا نیاورانی، سید عبدالحمید جهانمهر، ناهید عین اللهی صفحه 40
    زمینه و هدف
    لوسمی پرومیلوسیتی حاد(APL) با جابجایی کروموزومی t(15:17)(الحاق گر ژن های PML و RARa)، همراه است. شواهد سیتوژنتیک و مولکولی این جابجایی در 90 تا100درصد بیماران با ریخت شناسی APL شناسایی شده است. این بیماری به صورت ویژه ای به درمان با ATRA حساس بوده و به شیمی درمانی رایج بخوبی پاسخ می دهد. ناهنجاری t(11;17)(q23;q21) همراه با بازآراییPLZF-RARa شایع ترین جابجایی جایگزین است که در کمتر از 1% موارد APL دیده می شود. بر خلاف- t(15:17) APL، بلاست های بیماران دارای باز آرایی PLZF-RARa به اثرات تمایزی رتینوییدها مقاوم می باشند. بر این اساس و به منظور تعیین راهبردهای بهینه درمانی، بررسی و شناسایی این الحاق در تمام بیماران APL تازه تشخیص داده شده، اهمیت دارد.
    هدف از این مطالعه شناسایی الحاق PLZF-RARa و PML-RARa در بیماران با ریخت شناسی APL مراجعه کننده به مرکز تحقیقات خون، انکولوژی و پیوند مغزاستخوان بیمارستان شریعتی تهران در سال 1385 است.
    روش بررسی
    نمونه خون محیطی و/یا مغزاستخوان از 200 بیمار با ریخت شناسی AML-M3 و 200 بیمار مبتلا به زیرگروه های دیگر AML اخذ شده و سلولهای تک هسته ای بوسیله سانتریفوژ شیب غلظت فایکول جدا شد. RNA سلولی توسط محلول Trizol یا TriReagent استخراج شده و بوسیله Random Hexamer به cDNA تبدیل گشت. PCR با پرایمرهای اختصاصی برای هر الحاق انجام و محصول PCR بر روی ژل آگارز 2% حاوی 05/0% اتیدیوم بروماید الکتروفورز گردید.
    یافته ها
    با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلیمراز با رونویسی معکوس(RT-PCR) الحاق PLZF-RARaدر 2 نفر (1%) از بیماران با ریخت شناسی لوسمی پرومیلوسیتی حاد شناسایی گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این تحقیق، RT-PCR یک روش حساس و سریع برای شناسایی ژنهای الحاقی در لوسمی ها بوده و با این روش امکان تعیین استراتژی صحیح درمانی و بدنبال آن، شناسایی حداقل بیماری باقیمانده در بیماران فوق وجود دارد.
    کلیدواژگان: PLZF، RARa، PML، RARa، لوسمی پرومیلوسیتی حاد، واکنش زنجیره ای پلیمراز با رونویسی معکوس
  • حسین عاشری، علی واشقانی فراهانی، وحید ضیایی*، رضا علیزاده، علیرضا امیربیگلو صفحه 47
    زمینه و هدف

    مرگ های ناگهانی در ورزشکاران معمولا به علت بیماری های قلب و عروق که قبلا شناخته نشده بود به وجود می آید. این موضوع سبب گردیده تا طرح ها و برنامه های متعددی در دنیا برای غربالگری ورزشکاران پیشنهاد گردد. همواره معاینه سیستم قلب و عروق پایه این بررسی ها را تشکیل می داده است. هدف از این مطالعه بررسی عوامل خطر بیماری های عروق کرونر در کشتی گیران پیشکسوت رده ملی ایران بود.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی به روش مقطعی و به صورت سرشماری در زمان برپایی اردوی آمادگی کشتی گیران پیشکسوت جهت شرکت در مسابقات جهانی تهران درسال 1384 انجام شد. کلیه کشتی گیران حاضر در این اردو جهت شرکت در طرح دعوت شدند.کلیه شرکت کنندگان ابتدا توسط یک متخصص تحت معاینه بالینی قرار گرفتند و پرسشنامه ای شامل سوابق بیماری، سابقه داروهای مصرفی و ریسک فاکتور عروق کرونر تکمیل شد و در مرحله دوم نوار قلب از افراد گرفته شده و سپس تست ورزش انجام شد. داده ها وارد نرم افزار SPSS 14 گردید و برای تفسیر داده ها از آماره های میانگین، انحراف معیار و نسبت استفاده شد.

    یافته ها

    تعداد 60 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که میانگین سنی آنان 65/54 (±75/8) سال بود. این افراد بطور متوسط 8/37 سال سابقه کشتی داشتند. در 7/66% آنها یک یا چند ریسک فاکتور در شرح حال کشتی گیران به دست آمد. و با در نظر گرفتن معاینه بالینی 1/75% کشتی گیران حداقل یک فاکتور خطر داشتند. در تست ورزش انجام شده 6/8% کشتی گیران قویا مثبت، و 2/5% مثبت و بقیه موارد منفی بودند.

    نتیجه گیری

    برای یافتن عوامل خطر بیماری های عروق کرونر شرح حال و یک معاینه بالینی کامل قلب و عروق برای غربالگری صورت گیرد و در مواردی که حداقل یک مورد عامل خطر یافت شد انجامECG و تست ورزش انجام شود.

    کلیدواژگان: مرگ ناگهانی، ورزش، معاینات پیش از مسابقه، بیماریهای عروق کرونر، کشتی، پیش کسوتان
  • محمد مهدی سلطان دلال، سعید واحدی، ابوالفضل نجاریان، عقیل دستباز، تاج الملوک کفاشی، الهام پیرهادی، آناهیتا کامکار، طاهره فرامرزی، مهندس وحید مهدوی صفحه 55
    زمینه و هدف
    افزودنی های مواد غذایی یک واژه کلی برای ترکیباتی است که به منظور دوام یا بهتر نمودن ظاهر غذا، ترکیب، طعم، ارزش غذایی به مواد غذایی اضافه می شود. رنگ ها نیز جزو این دسته از مواد بوده که برای افزایش جذابیت مواد غذایی به آنها افزوده می شوند. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت نوع رنگ های مصرفی در آب آلبالو و آب زرشک تولیدی شهر تهران بود.
    روش بررسی
    تعداد 336 نمونه آب آلبالو و آب زرشک سنتی از مناطق مختلف شهر تهران بصورت تصادفی نمونه برداری شد. نمونه ها پس از استخراج رنگ با اسیدکلریدریک و تخلیص با روش کروماتوگرافی با لایه نازک Thin Layer Chromatography)T.L.C) مورد آنالیز قرار گرفتند. نمونه ها با توجه به فاکتور نگهداری ((Rf مورد شناسایی قرارگرفتند.
    یافته ها
    89 درصد از کل نمونه ها حاوی رنگ بودند از میان کل نمونه های رنگی، 62 نمونه(5/18در صد) حاوی رنگ مصنوعی غیر مجاز خوراکی، 237 نمونه (5/70در صد) حاوی رنگ مصنوعی مجاز خوراکی برای تولید کننده های صنعتی و 37 نمونه(11در صد) حاوی رنگ طبیعی بود. رنگ کارمیوزین (CARMOISINE) بیشترین مورد مصرف در میان رنگ های مورداستفاده در آب آلبالو و آب زرشک بررسی شده بود.
    نتیجه گیری
    دارا بودن هزینه پایین، پایداری، pH،خلوص و شرایط محیطی سبب شده است که مصرف رنگ های خوراکی بدون توجه به عوارض آنها ویا بدون توجه به کیفیت خوراکی آنها رو به فزونی یابد. بنا براین پیشنهاد می گردد که افزایش آگاهی تولید کنندگان ومصرف کنندگان می تواندراه حلی جهت کاهش مصرف اینگونه رنگ ها درآب آلبالو و آب زرشک باشد.
    کلیدواژگان: رنگ، آب آلبالو، آب زرشک، کروماتوگرافی، تهران
  • حسین درگاهی، سید محمدهادی موسوی، سمانه عراقیه فراهانی، گلسا شهام صفحه 63
    مدیریت تعارض یعنی مدیریتی که بتواند در شرایط تعارض به بهترین شکل سازمان را اداره کرده و بین کارکنان و سازمان تعادل ایجاد کند و تعارض ایجاد شده را از بین ببرد. بطور کلی مدیریت تعارض فرآیند تشخیص نقش مناسب تعارض در بین گروه ها و استفاده مناسب از فنون مربوطه برای برطرف کردن یا تحرک آنها برای اثربخشی سازمانی است. این مقاله نیز با هدف معرفی راهبردهای مرتبط با مدیریت تعارض و نحوه بکارگیری آنها در سازمانها تهیه و تدوین شده است.
    تحقیقات نشان می دهد که وجود تعارض در سازمانها می تواند دارای نتایج مثبت یا مخرب باشد. مدیران سازمانها با رویکرد مدیریت تعارض می توانند در مقابله با آن از راهبردها و سبک های مختلف استفاده کنند. بیشترین راهبردهای بکار رفته در ارتباط با مدیریت تعارض، روش همکاری و تشریک مساعی مبتنی بر اعتماد است. توانایی برخورد با تعارض و مدیریت آن در موفقیت مدیران نقش ارزنده ای دارد. اگر چه سطحی از تعارض در سازمان مطلوب است و حتی در بعضی مواقع تجویز نیز می شود، اما هیچ مدیری اجازه نخواهد داد که هرج و مرج و ناهماهنگی در سازمان او پدید آید.
    کلیدواژگان: سازمان، مدیریت تعارض، راهبرد
  • علی امینی، سید حمید الله غفاری، یوسف مرتضوی، ناهید عین اللهی، کامران علی مقدم، شهربانو رستمی، یونس جهانی، اردشیر قوام زاده صفحه 73
    زمینه و هدف
    لوسمی میلوژن مزمن (CML) یک بیماری کلونال سلول بنیادی خون ساز است که با جابجایی متقابل کروموزوم های 9 و 22 (کروموزوم فیلادلفیا) مشخص می شود. تلومراز آنزیمی است که با اضافه کردن توالی های تکراری تلومریک به انتهای کروموزوم ها باعث حفظ انسجام و یکپارچگی کروموزوم ها می گردد. نشان داده شده است که بیان زیر واحد کاتالیتیکی این آنزیم (hTERT) در اکثر سلولهای سرطانی و نئوپلازی ها افزایش بیان دارد. از این روی در این مطالعه به بررسی بیان ژن hTERT در فازهای مختلف بیماری CML پرداخته شد.
    روش بررسی
    مطالعه انجام شده از نوع بررسی مقطعی (Cross sectional) بود. 52 نمونه به صورت تصادفی از 26 بیمار CML در فاز مزمن قبل از درمان (26 نمونه) و فواصل زمانی 3 ماه پس از درمان (26 نمونه)، 9 بیمار در فاز شتاب گیرنده و 12 بیمار در فاز بلاستیک که به بخش خون بیمارستان شریعتی تهران مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. بیان ژن hTERT در 73 نمونه بیماران فوق با روش RT-PCR (Reverse Transcriptase- Polymerase Chain Reaction) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. جهت تحلیل نتایج نرم افزار SPSS 15 استفاده شد.
    یافته ها
    از 45 بیمار مطالعه شده 33 نفر(73%) مرد و 12 نفر(27%) زن بودند. بیماران مورد مطالعه در 3 گروه سنی 29-17، 40-30 و 75-41 ساله تقسیم بندی شدند. بطور کلی از 73 نمونه بررسی شده، 43 نمونه(9/58%) از نظر RT-PCR ژن hTERT مثبت و 30 نمونه(1/41%) منفی شدند. در فاز مزمن 2/69%، پس از درمان 5/38%، فاز شتاب گیرنده 6/55% و فاز بلاستیک 3/83% از نتایج مثبت بودند؛ که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05).
    نتیجه گیری
    تفاوت معنی دار بیان ژن hTERT بین فازهای مزمن، پس از درمان و بلاستیک می تواند نشانگر مولکولی مناسبی در پیگیری درمان و عامل پیش آگهی دهنده در سیر بیماری باشد.
    کلیدواژگان: لوسمی میلوژن مزمن، تلومراز، hTERT، RT، PCR
  • علیرضا صالحی نوده، شهروز غفوری، سید علیرضا رضوی، سید عباس میرشفیعی صفحه 84
    زمینه و هدف
    بیماری مهلک سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی مهم ترین علت مرگ و میر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه منجمله ایران است. در این میان سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است. تومور مارکر TPS یا Tissue Polypeptide specific Antigen یکی از انواع تومور مارکرهایی است که به سبب ویژگی های منحصر به فرد فیزیولوژیک خود مانند سهولت در اندازه گیری مقدار آن در سرم مبتلایان به انواع سرطان ها مورد توجه خاص قرار گرفته است. این تحقیق به منظور ارزیابی تومور مارکر TPS در پیش آگهی، کنترل درمان و پیگیری سیر بیماری در مبتلایان به سرطان پستان صورت گرفت.
    روش بررسی
    اندازه گیری میزان TPS بر روی 34 نفر انجام گردید، از این تعداد 28 فرد سالم و 6 بیمار مبتلا به سرطان پستان بودند. نمونه گیری به طور معمول در سه نوبت و بسته به روش درمان انجام گرفت. نمونه ها، شامل دو تا سه میلی لیتر از سرم بیماران و افراد سالم بود که به روش ELISA میزان TPS در آنها اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق در مبتلایان به انواع سرطان سینه نشان داد که اندازه گیری میزان TPS در سرم نه تنها می تواند جنبه پیش آگهی بیماری را داشته باشد بلکه می تواند در کنترل درمان و پیگیری بیماری نیز پزشک معالج را یاری دهد.
    بحث و نتیجه گیری
    تولید پلی کلونال آنتی بادی برعلیه آنتی ژن های خانواده TPS و با طراحی الگویی مناسب جهت به کارگیری این آنتی بادی می توان آزمایشات سرولوژیکی لازم را جهت تشخیص و ارزیابی روند سرطان پستان راه اندازی نمود.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، تومور مارکر TPS، روش الیزا
  • سید هادی موسوی، یوسف مرتضوی، حسین درگاهی، نیلوفر شایان، کامران علی مقدم، اردشیر قوام زاده، مسعود ایروانی، سید اسدالله موسوی، سید حمید الله غفاری * صفحه 89
    زمینه و هدف

    لوسمی میلوئیدی مزمن(CML) یک اختلال کلونال سلولهای بنیادی خونساز می باشد، که جزء اختلالات میلوپرولیفراتیو تقسیم بندی می شود و حدود 15 درصد از کل لوسمی ها را تشکیل می دهد. دو پروتئین تنظیم کننده چرخه سلولی که به عنوان سرکوب کننده تومور عمل می کنند، P16INK4A و P14ARF می باشند. منشا این دو پروتئین لکوس ژن INK4A/ARF انسانی می باشد،که بر روی کروموزوم 21q9 قرار دارد. P16INK4A و P14ARF به ترتیب کنترل مسیرهای رتینوبلاستوما (Rb) و P53 را بعهده دارند. هدف از این مطالعه بررسی نقش این دو ژن به عنوان فاکتوری جهت پیش آگهی و پیشروی بیماری می باشد.

    روش بررسی

    مطالعه انجام شده از نوع بررسی مقطعی (Cross sectional) بود. بیان ژنهای P16INK4A و P14ARF در 73 نمونه خون محیطی که از 45 بیمار CML گرفته شده بود با روش RT-PCR مورد مقایسه قرار گرفتند. 26 نمونه در فاز قبل از درمان، 26 نمونه 3 ماه بعد از درمان با ایماتینیب، 9 بیمار در فاز تسریع شده و 12 بیمار در فاز بلاستیک بودند.

    یافته ها

    از 45 بیمار، 33 نفر مذکر(73%) و12 نفر مونث(27%) بودند. از نظر RT-PCR، بیماران مورد مطالعه، تعداد 26 نفر(35%) ژن P16INK4A مثبت و تعداد 55 نفر (75%) ژن P14ARF مثبت بودند. بیان این دو ژن بین فازهای مختلف تفاوت معنی داری را نشان نداد(p>0.05).

    بحث و نتیجه گیری

    درصد نسبتا بالایی از بیماران CML، ژنهای P16INK4A و P14AR را بیان می کردند؛ با اینکه تفاوت معنی داری در مراحل مختلف بیماری (فازهای تشخیص، تسریع شده و بلاستیک) مشخص نشد، ولی تعداد بیماران مثبت پس از درمان افزایش نشان می داد؛، به نظر می رسد که دلیل این افزایش بیان، افزایش رونویس ژنهای P16INK4A و P14ARF توسط ایماتینیب باشد.

    کلیدواژگان: لوسمی میلوئیدی مزمن، P16INK4A، P14ARF، RT، PCR
  • علیرضا صالحی نوده، کاملیا گودرزی، پروین اختیاری، عباس میرشفیعی صفحه 97
    زمینه و هدف
    روماتوئید آرترایتس یک بیماری مزمن، التهابی، سیستمیک و مولتی فاکتوریال است که علامت مشخصه آن سینوویت مفاصل اندام فوقانی و تحتانی بطور قرینه است. وعلت اصلی بروز آن شناخته نشده است. شیوع این بیماری در جوامع مختلف بین 3/0 تا 5/1 درصد متغیراست و زنان سه برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. آنچه که امروزه بیشتر توجیه کننده اتیولوژی بیماری تلقی می شود عوامل ایمونولوژیک و از جمله فاکتور روماتوئید یا RF است. این فاکتور عبارتست از آنتی بادی هائی که به دلایل نامعلوم برعلیه ناحیه ثابت IgG خودی تولید می شود. این فاکتور در افرادسالم دیده نمی شود و احتمال ابتلا به بیماری در افرادی که تست روماتوئید فاکتور آنها مثبت باشد به شدت افزایش می یابد.هدف از این تحقیق ارزیابی تست VDRL در بیماری آرتریت روماتوئید است تا ازاین طریق بتوان ارزش پاراکلینیکی این آزمون را در تشخیص این بیماری مورد بررسی قرار داد.
    روش بررسی
    برای تهیه نمونه سرم بیمار از 70 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید بستری در بیمارستان لقمان الدوله نمونه گیری خون انجام شد، این بیماران از نظر سابقه ابتلا به بیماری های دیگر مورد ارزیابی قرار گرفته بودند و برای تهیه نمونه سالم از 70 نمونه خون اهداءکنندگان خون مراجعه کننده به سازمان انتقال خون که سابقه هیچگونه بیماری قابل توجهی نداشتند نمونه گیری به عمل آمد. محدوده سنی افراد نرمال ومبتلا به بیماری بین 19 تا 65 سال در نظر گرفته شد. نمونه های سرم پس از جمع آوری در ویال های درپوش دار، باذکر مشخصات در فریزر 20- درجه نگهداری وحداکثر تا دوهفته تحت آزمون سرولوژیک VDRL قرار گرفت.
    یافته ها
    در طی انجام آزمون VDRL بر روی سرم مردان و زنان بیمار که جمعا 70 نفر بودند (49 زن، 21 مرد)، مشخص گردید که در گروه زنان، از 49 نفر، 39 نفر (6/79%) پاسخ منفی و 10 نفر (4/20%) پاسخ مثبت نسبت به آزمون VDRL نشان دادند و در گروه مردان بیمار، از 21 نفر، 14 نفر (7/66%) پاسخ منفی و 7 نفر (3/33%) پاسخ مثبت داشتند که از این بررسی می توان نتیجه گرفت که باتوجه به تعداد بیشتر زنان در مقایسه با مردان درجمعیت بیمار، پاسخ مثبت عمدتا در گروه مردان مشاهده گردید و نیز در مقایسه بین دو گروه نرمال و بیمار مشخص گردید که از 70 نفر از گروه نرمال تنها 4 نفر دارای تیتر مثبت VDRL بودند به عبارت دیگر 7/5% پاسخ مثبت داشتند، (3/94% منفی) و در70 نفر از بیماران، 17 نفر واجد تیتر مثبت نسبت به VDRL بودند یعنی 3/24% پاسخ مثبت (7/75% منفی).
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده از این تحقیق و نیز محاسبات آماری در دو گروه کنترل و بیمار، نشان می دهد که اختلاف بین دو گروه مذکور با استفاده از t-test و 01/0 p< از نظر آماری معنی دار بوده و نشان می دهد آزمون VDRL می تواند به عنوان تست کمکی در امر تشخیصی آرتریت روماتوئید مفید واقع گردد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، آزمونVDRL، آرتریت روماتوئید
  • الهه جزایری قره باغ، منیر عباس زاده قنواتی صفحه 102
    زمنیه و
    هدف
    شیوع عوارضی مانند سردرد، سوزش گلو، آبریزش چشم و بینی، التهابات پوستی و حساسیتهای مختلف به تناوب توسط افراد شاغل در محیط های کاری بیمارستانی و بخصوص بخش رادیولوژی گزارش گردیده است. این عوارض که به سندرم بیماری ساختمان (SBS) معروف هستند می توانند در اثر استفاده از مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده مانند گلوترآلدئید، فرم آلدئید در محیط بیمارستانی ایجاد شوند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه ایجاد این عوارض در محیط کاری بیمارستانی و غیر بیمارستانی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه 438 نفر از گروه های شغلی مختلف شاغل در بیمارستان شامل، کارکنان بخش رادیولوژی، فیزیوتراپها و کارکنان بخش اداری به تعداد مساوی از هر گروه (73نفر) به عنوان گروه مواجهه و به همین تعداد از افراد گروه های شغلی مشابه در محیطهای درمانی خارج از بیمارستان به عنوان گروه کنترل انتخاب گردیدند. تعداد 73 پرسشنامه به هر یک از گروه های مورد مطالعه تحویل گردید که با تجزیه و تحلیل آماری آنها رابطه شیوع عوارض مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که در 6 مورد از عوارض مورد مطالعه (سوزش گلو، التهابات پوستی، سوزش چشم، سردرد، آبریزش بینی و سینوزیت) اختلاف معنی داری(05/0 < P) بین محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی وجود دارد. عارضه زکام نیز در میان فیزیوتراپهای داخل و خارج از بیمارستان با اختلاف معنی داری مشاهده شده است. همچنین این بررسی بروز عارضه التهابات پوستی را با داشتن سابقه حساسیت پوستی در محیط بیمارستانی مرتبط دانسته است (05/0 < P).
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر با این نظریه که مواد شیمیایی مورد استفاده در بیمارستان می توانند سبب بروز عوارض سندرم بیماری ساختمان(SBS) شده باشند همسویی دارد.
    کلیدواژگان: سندرم بیماری ساختمان، مواد شیمیایی، ضد عفونی، آلرژی، التهابات پوستی
|
  • Majdzadeh R., Nejat Sh, Gholami J., Rashidian A Page 6
    Background And Aim
    Surveying faculty members can prove beneficial in the assessment of the university's performance in various domains, and the design and planning of suitable interventions. The current study assesses faculty member's opinions on the university's development programs.
    Materials And Methods
    One hundred and forty nine individuals completed the questionnaire in this cross-sectional study that was done through systematic sampling. The questionnaire covered demographic questions, professional specifications, faculty promotion criteria, sabbatical leaves, faculty participation in short-term educational programs, being in contact with graduates, recruiting foreign students, distant learning, processes involving research proposal approval, rewards and encouragement policies, faculty participation in health care management and distribution of budget among schools and hospitals.
    Results
    71.8% of participants were male. The mean numbers of years of service in the university was 14.2 with a standard deviation of 7.5. Most participants were satisfied with the current status of promotion, processes involving research proposal approval and their participation in short-term educational programs. However most were not happy with the current status of sabbatical leaves.
    Conclusion
    Surveying through the methodical approach is a valuable tool in guiding senior university directors and its repetition and continuity can strengthen faculty participation and assess changing procedures.
  • Safdari R., Ghazisaeedi M., Partovipoor E., Farajzadeh Saray H Page 18
    Background And Aim
    Systematized Nomenclature of Medicine systems are the important supportive for electronic health record in registration and retrieval of data. Systematized Nomenclature of Medicine - Clinical Terms (SNOMED CT) is the most comprehensive language and then the consistency of exchanged data across health care providers and finally the high effectiveness of health care.
    Materials And Methods
    This research is a descriptive - comparative study and has been done in certain time section. Ideally, it have been used the descriptive - comparative method for studying of selective countries.
    Results
    Findings of this study show that American and England countries have accepted the SNOMED CT with application in all clinical activities and Australia country is evaluating this system and is using older versions of SNOMED only in pathologic applications now. Study shows that SNOMED CT structure is complex and based of concept (clinical concept) and contains two fundamental parts: 1) content of SNOMED CT core (concepts, descriptions and relations) that are always constant; 2) content of out of SNOMED CT core (mappings or relation with systems and local extensions) that according to health and management needs and native terms of country are different. Such a structure executes in different software applications.
    Conclusion
    SNOMED CT structure in America and England countries has been compared and with attention to similarities (content of SNOMED CT core) and differences (content of out of SNOMED CT core: cross mappings and local extensions), a basic SNOMED CT structure has been provided for Iran. Because of SNOMED CT in Australia is under development, researcher has studied its evolution and execution process in this country and has provided an appropriate structural pattern for Iran.
  • Sharifian R., Ghazisaeedi M Page 31
    Background And Aim

    Currently in most hospitals medical mission and medical documents secession dont be notified about any disciplines in the framework of documenting medical data and in parallel the document makers will be overshadowed by non-executing these principles qualitatively and quantitatively(1).

    Materials And Methods

    The above study is a sectional one that describes the situation of recording informational items in the surgical special sheets. In order to collect information collect information from considered sheets, it has been used of 1040 files of hospitalized because of surgery operation in the under study hospitals.

    Results

    The results of the study showed that 67.5% and 53.4% of informational items have not been recorded in nte sheets General and special hospitals. In the operation report sheet more informational items has been recorded in proportion to others which amounts to 59.9%. Informational items related to the tests in the pre operation care sheet, complementary information in the operation report sheets, and after surgery care and observed side-effects in the anesthesia sheet have the most non recording information.

    Conclusion

    The situation of recording informational items in the surgical special sheets in contrast to previous studied samples is not desirable. Regarding to the importance of these sheets and their position in relation to the information recorded in them, it is necessary to take needed measures to remove the factors that result in non recording the informational items.

  • Araghi M., Alimoghadam K., Einollahi N., Chardooli B., Rahimi H., Rostami Sh, Ghavamzadeh A Page 40
    Background And Aim
    Acute promyelocytic leukemia (APL) is associated with the t(15;17), fusing promyelocytic leukemia (PML) and retinoic acid receptor-a (RARa) genes. This disease is uniquely sensitive to treatment with all-trans retinoic acid (ATRA) and highly responsive to conventional chemotherapy. The t(11;17)(q23;q21) abnormality associated with a PLZF-RARa rearrangement is the commonest of the alternative translocations accounting for less than 1% APL. Blasts from PLZF-RARa cases have been found to be resistant to the differentiating effects of retinoids. In this study we aimed to determine the PLZF-RARa and fusion genes in patients with APL morphology who referred to Hematology-Oncology and BMT research center, Tehran Shariaty Hospital in 2006.
    Materials and Methods
    Peripheral blood and/or bone marrow samples were taken from 200 patients with APL morphology and 200 patients with other subtypes of AML. The mono-nuclear cells were enriched by centrifugation over a ficoll-isopaque gradient. RNA extracted by Trizol or TriReagent and then reverse transcribed to cDNA using random primers. PCR performed using specific primers for each fusion. PCR products electerophoresed on a 2% agarose gel containing 0.05% ethidiume bromide.
    Results
    In 2 (1%) patients with APL-morphology the RT-PCR analysis showed PLZF-RARa fusion transcripts.
    Conclusion
    It can be concluded that RT-PCR is a rapid and sensitive method for detection of abnormal fusion genes in leukemia and allows the definition of a correct strategy for treatment and subsequent minimal residual disease monitoring
  • Asheri H., Vasheghani Farahani A., Ziaee V., Alizadeh R., Amirbeiglou A Page 47
    Background And Aim

    Sudden death in athletes commonly is due to unknown cardiovascular diseases. Therefore many protocols have designed for screening in the world. In the last years has been spent more attention to sport in elderly athletes and the number of their competitions have been increased. The aim of this study was evaluation of risk factor of cardiovascular diseases in Iranian elderly wrestlers.

    Materials And Methods

    All the members (60 athletes) of Iran team in Elderly Wrestling World Championship 2006 have taken census in the present study. At two sections the cardiovascular health state of them has evaluated: history taking and physical examination, electro­cardiography and exercise test. All date was analyzed by SPSS version 14 and mean and standard deviation for presenting findings.

    Results

    Sixty athletes aged 37 to 78 years (54.65±8.75) with history of exercise from 12 to 55 years (37.8±9.4) have been studied. In the history of 66.7% and in physical examination and history 75.1% athletes had at least one risk factor. Exercise test results of wrestlers were highly positive and positive in 8.6% and 5.2% respectively.

    Conclusion

    We suggest a perfect history taking and a complete physical examination for each athlete at the first step. If you found abnormalities then noninvasive diagnostic testes such as electrocardiography, exercise test and echocardiography will be useful and informative.

  • Soltan Dallal Mm, Vahedi S., Najjarian A., Dastbaze A., Kaffashi T., Pirhadi E., Kamkar A., Faramarzi T., Mahdavi V Page 55
    Background And Aim
    Foodstuffs additives are a general term for materials that are added to the foodstuffs in order to increase durability and to improve the appearance, composition, taste and food nutritional value. Colors are classified in this group and are added to foodstuffs in order to increase their attraction. The aim of this survey was to analyze status of added colors to the juice of black cherry and juice of barberry which are produced in Tehran City, capital of Iran.
    Materials And Methods
    Three haundred thirty six samples of dried sweets were randomly collected and analyzed from different areas of Tehran. First, the samples were de-colored by Clorhidric Acid, and then were analyzed after refining by Thin Layer Chromatography (T.L.C) method.
    Results
    Eighty nine percent from the total samples contained colors. Among chromatic samples, 62 samples (18.5%) out the total samples, contained artificial, non-edible colors and 237 samples (70.5%) from the total samples contained artificial and edible colors (for Industrial Producers) and 37 samples (11%), contained natural colors. Carmoisine color was detected more than added colors in juice of black cherry and juice of barberry.
    Conclusion
    Low costs, stability, Ph and similarity of artificial dyes with natural dyes motivate the producers for high utilization of these dyes without considering their possible hazards and/or their edible quality aspects.
  • Hossein Dargahi Page 63
    Conflict management is a kind of management which could be administered the organization with the best ways and create balance between organization and staffs and eliminates the conflict. Generally, conflict management is the process of conflict roles recognition between intergroups and intragroups and use of conflict techniques for eliminate or simulate conflict for organizational effectiveness.This research is aimed to introduce conflict management and how to use its strategies to modify this phenomenon.This research shows that organizational conflict have both instructive and destructive results. Managers should use conflict management in every organization. Most conflict management strategy used to control conflict is collaboration between managers and staffs. Conflict management has important role to make managers successful. Although, a minimum of conflict is appropriate in every organization but no managers agree with anarchism in his organization
  • Amini A., Ghaffari Sh, Mortazavi Y., Eynolahi N., Alimoghadam K., Rostami Sh, Jahani Y., Ghavamzadeh A Page 73
    Background And Aim
    Chronic Myelogenous Leukemia (CML) is a clonal hematopoietic stem cell disorder characterized by a translocation between chromosome 9 and 22 called Philadelphia Chromosome. Telomerase- essential enzyme that adds telomeric repeats into the telomeres- maintains integrity of chromosomal ends. Most normal somatic cells do not express hTERT (catalytic subunit of telomerase) but most neoplasia and cancer cells express it. In this study we evaluated the hTERT expression in patients with CML at different phases of the disease.
    Materials And Methods
    In this cross sectional study, 73 samples of 45 patients with CML were studied. Twenty six of samples were taken from patients in chronic phase before therapy and 26 samples three month after therapy. Nine samples were taken in accelerated phase and 12 in blastic phase. hTERT expression was studied by RT-PCR and the results were analyzed using SPSS 15.
    Results
    Thirty three (73%) of patients were male and 12 (23%) were female. Patients were divided into three age groups; 17-29, 30-40 and 41-75 years. Of 73 samples, 43 samples (58.9%) were positive for hTERT and 30 samples (41.1%) were negative for this gene. In chronic phase (before therapy) 69.2% of the samples were PCR positive, but after therapy only 38.5% of samples were PCR positive. In accelerated and blastic phases, 55.6% and 83.3% of samples were PCR positive respectively. The hTERT positivity was differently significant (p<0.05) among different phases of the disease.
    Conclusion
    Significant difference between hTERT expression in different phases of CML disease can be used as a useful molecular marker for fallowing up, prognosis and disease progression after treatment
  • Salehi Nodeh Ar, Ghofouri Sh, Razavi Sa, Mirshafie Sa Page 84
    Background And Aim
    Fatal disease of cancer, ranks second after cardiovascular disease, as the most important causes of mortality in many developing countries, including Iran. Breast cancer is the most common disease among women. TPS is one of the tumor markers which has specially been considered due to its exclusive physiological characteristics like its easy measurement in serum of cancer patients.
    Materials And Methods
    This study has been set up to evaluate the efficiency of this tumor marker in the prognosis, treatment control and follow up of patients with Breast cancer. TPS has been measured with ELISA in 34 persons including 28 healthy people and 6 patients with breast cancer. Sampling has been done in three times depending on treatment methods.
    Results
    TPS has been measured in samples which contend of 2 to 3 ml of serum from patients and the health.
    Conclusion
    The results has revealed that the serum TPS is not only as a measure of prognosis but also would be helpful in follow up and treatment control of the disease.
    Conclusion
    Serological analysis can be settled in the diagnosis and trend of cancer with production of polyclonal antibody against TPS gene family and planning appropriate pattern.
  • Mousavi Sh, Mortazavi Y., Dargahi H., Shayan N., Alimoghadam K., Ghavamzadeh A., Iravani M., Mousavi Sa, Ghaffari Sh Page 89
    Background and Aim

    Chronic myeloid leukemia (CML) is a disorder of pluripotential hematopoietic stem cell that is as a myeloproliferative disease and occurs in about 15 percent of all leukemia. Two cell cycle regulatory proteins that function as tumor suppressor are P16INK4A and P14ARF. The origin of these two proteins is a human INK4A-ARF gene locus that located on chromosome 9p21. P16INK4A control retinoblastoma (Rb) and P14ARF control with p53 thought negative feedback. The purposes of this study, this was that whether these genes are preferable use as a factor in prognosis and progression of disease.

    Materials And Methods

    This research was a Cross sectional study. The expression of p16INK4A and p14ARF mRNA in about 73 peripheral bloods (PB) Samples were collected from 45 CML patients at different phases of disease were assayed by reverse transcriptase polymerase chain reaction (RT-PCR). 26 samples were from patients at chronic phase before any treatment, 26 samples 3 month after treatment with imatinib, 9 samples in accelerated phase and 12 samples in Blastic phase.Results. From 45 patients with CML, 33 patients (73%) were men and 12 patients (27%) were women. About 26 samples (35%) were p16INK4A positive and 55 samples (75%) were p14ARF RT-PCR positive. This expression of the two genes at different phases of disease were not statistically significant (p>0.05).

    Conclusion

    High percentage of the CML patients expressed P14ARF and P16INK4A genes. The expression of these gene at different phases of disease (diagnosis, accelerate, and Blastic phases) was not statistically significant; even though, the expression of these genes was higher after the treatment. The increased expression of these genes was probably because of the Imatinib treatment.

  • Salehi Nodeh Ar, Goodarzi K., Ekhtiyari P., Mirshafiee A Page 97
    Background And Aim
    Rheumatoid arthritis is a systemic, chronic and inflammatory disease. It is characterized by the symmetric synovitis of the articules of the extremities. Its major cause is unknown.Immunological factors including Rheumatoid factor (RF) are considered as more confirming Cause. To date Rheumatoid factor is consisted of many antibodies which are produced against the constant region of IgG. Its causes are not known. This factor is not detected in the healthy people. In the patients with positive rheumatoid factor the probability of a disease would increase seriously. The goal of this study is evaluation of VDRL test in rheumatoid arthritis.
    Materials And Methods
    Serum Samples were obtained from 70 patients with rheumatoid arthritis from loghman hospital. We selected 70 serum samples from the blood donating healthy people.The serum samples were kept in the Capped vials in - 20ºc freezer. Within two week, VDRL serologic tests were done on serum samples.
    Results
    The patients were 49 females and 21 males. In the female group 79.6% had negative response and 20.4% had positive response.In the male patients 66.7% had negative response and 33.3% had positive response. Positive tests were much more in males. In healthy people only 4 ones has positive VDRL test.(5.7%), versus 17 positive VDRL test in patient group (25.3%). In the normal group, 94.3% had negative test versus 75.7% in the patient group.
    Discussion
    The difference between two groups was statistically Significant (p<0.01). The result of this study shows that VDRL test would be helpful in the diagnosis of rheumatoid arthritis.
  • Jazayeri E., Abbaszadeh Ghanavati M Page 102
    Background and Aim
    Symptoms associated with acute discomfort, e.g., headache; eye, nose, or throat irritation; dry and itchy skin, which are known as Sick Building Syndrome (SBS) are well reported amongst people who work in hospital environment especially in the X- ray department. The aim of this study was to determine the prevalence of the symptoms and to identify work related factors in hospital environment.
    Materials And Methods
    A questionnaire survey has been done from 219 hospital personnel who worked in the university hospitals (medical X-ray technologists, physiotherapists and office staff) as the exposed group and 219 personnel of the same occupations from private health care units and offices as the control group about if they experienced any of the mentioned symptoms in the last eight weeks. A total of 215 and 216 the questionnaire were accepted from each group respectively and included in analyses.
    Results
    From data provided by this work, 6 symptoms (headache, sorethroat, sinusitis, dermatitis,nasalaids and sore eyes) have significant relationship between exposed and control groups. One symptom (catarrh) had significant difference among physiotherapists (P< 0.05), but with no significant difference between hospital and non-hospital environment. In addition, there was a relationship between incidence of dermatitis and history of skin allergy (P< 0.05).
    Conclusion
    The results from this preliminary work are similar with the studies, which have been done by others. These results also suggest that there is a link between incidence of SBS and hospital based chemical agents.