فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیستم شماره 1 (بهار 1388)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیستم شماره 1 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • رقیه بایرامی، نیلوفر ستارزاده، فاطمه رنجبرکوچکسرایی، دکترمحمد زکریا پزشکی صفحه 1
    پیش زمینه و هدف
    بارداری یکی از حساس ترین دوره های زندگی زنان است و روابط جنسی و زناشوئی در اثر تغییرات فیزیکی و روان شناختی متعدد این دوره دستخوش تغییر می شود. این مطالعه به منظور بررسی الگوی رفتار جنسی و برخی عوامل مرتبط با آن در زنان باردار ساکن تبریز انجام شده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی الگوی رفتار جنسی در 350 زن باردار مورد بررسی قرار گرفت. زنان شرکت کننده در این مطالعه به روش نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. از آزمون مجذور کای برای تحلیل داده ها استفاده و مقادیر p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در اکثریت زنان باردار میل جنسی (6/58%) و تعداد مقاربت (1/61%) نسبت به قبل از بارداری کاهش یافته بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش (بیش از 50% از زنان باردار) علت کاهش روابط جنسی در بارداری را ترس از صدمه به جنین و عفونت ذکر کرده بودند. بین هر کدام از تجارب جنسی (تغییرات دفعات نزدیکی جنسی، رضایت جنسی، میل جنسی و ارگاسم) با ترس از صدمه به جنین به ترتیب با (001/0< p)، (001/0< p، (008/0= p) و (02/0= p) ارتباط آماری معنی دار وجود داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت جنسی در زمان بارداری، ضرورت خدمات مشاوره ای و حضور افراد آگاه به مسائل رفتارهای جنسی در دوران بارداری در مراکز درمانی اهمیت پیدا می کند.
    کلیدواژگان: بارداری، تمایلات جنسی، رفتار جنسی، روانشناختی، رضایت
  • معصومه حاجی شفیع ها، شاکرسالاری لک، لیلا پورفرزان، نازیلا کیارنگ صفحه 8
    پیش زمینه و هدف
    امروزه حدود 15-10% زوجین دچار نازایی می باشند. علل عمده نازایی عبارتند از: مشکلات تخمک گذاری، فاکتور لوله و پریتونئال، فاکتور رحمی و فاکتور مردانه. 15-10% علل نازایی نامشخص است و به آن نازایی غیرقابل توجیه می گویند. درمان نازایی غیرقابل توجیه و نازایی با فاکتور مردانه بینابینی تحریک تخمک گذاری و انجام IUI است. قبلا تحریک تخمک گذاری در زنان تخمک گذار محدود به استفاده از کلومیفن سیترات بود ولی امروزه استفاده از داروهای مختلف از جمله مهارکننده های آرماتاز در تحریک تخمک گذاری در این بیماران مطرح می باشد. هدف این مطالعه مقایسه اثر درمانی کلومیفن و لتروزول در بیماران با نازایی غیرقابل توجیه و نازایی با فاکتور مردانه بینابینی می باشد.
    مواد و روش کار
    در این پژوهش 206 زوج نازا با نازایی غیرقابل توجیه یا نازایی با فاکتور مذکر بینابینی وارد مطالعه شدند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه کلومیفن و به گروه دیگر لتروزول داده شد. جهت رسیدن فولیکول ها در صورت نیاز HMG تجویز می شد. بعد رسیدن فولیکول به بیمارHCG داده و 40-36 ساعت بعد IUI انجام می گرفت. تعداد فولیکول های رسیده، ضخامت آندومتر، تعداد آمپول HMG مصرفی، رخداد حاملگی، رخداد سقط و رخداد حاملگی چند قلو در هرگروه با هم مقایسه شد.
    یافته ها
    تعداد آمپول مصرفی در گروه لتروزول 3/3 ± 94/2، در گروه کلومیفن 86/1 ± 18/ 2بود. (P< 0/05%). ضخامت آندومتردر گروه لتروزول 03/1±86/7 و در گروه کلومیفن 08 /1±23/8 بود. (P<0/05%) تعداد فولیکول رسیده در گروه لتروزول 03/1±86/1 در گروه کلومیفن 04/1±10/2 بود. (P>0/05%) رخداد حاملگی در گروه لتروزول (3/36%) 37 و در گروه کلومیفن (2/19%) 20 بود. (P<0/05%) رخداد حاملگی چند قلو درگروه لتروزول (1/8%) 3 و در گروه کلومیفن (15%) 3 بود (P>0/05%). و رخداد سقط در گروه لتروزول (73/29%) 11 در گروه کلومیفن (25%) 5 بود (P<0/05%).
    بحث و نتیجه گیری
    مصرف لتروزول جهت تحریک تخمک گذاری در زوجین نازا با فاکتورمذکربینابینی و نازایی بدون علت با میزان حاملگی بیشتری همراه است. لذا می تواند به عنوان خط اول درمان تحریک تخمک گذاری در این زوجین بکار رود.
    کلیدواژگان: لتروزول، کلومید، نازایی با فاکتور مذکر بینابینی، نازایی بدون علت، IUI
  • جواد رسولی، کوروش هلاکویی نایینی، محمدحسین فروزانفر، شاکر سالاری لک، محمدباهنر، آرش رشیدیان صفحه 13
    پیش زمینه و هدف
    بیماری بروسلوز یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان بوده که خسارات اقتصادی قابل توجهی برای جوامع تحمیل می نماید. واکسیناسیون دام بر علیه بیماری یکی از اقدامات کنترلی و پیشگیری این بیماری بوده که در دنیا رایج می باشد. مطالعه حاضر به منظور محاسبه هزینه اثربخشی ایمن سازی دام علیه بروسلوز در استان آذربایجان غربی انجام گرفته است.
    مواد و روش کار
    داده های اپیدمیولوزیک بیماری بروسلوز از متون علمی، مقالات، نظر متخصصین و مدل سازی داده های موجود و ترسیم الگوی انتقال بیماری گردآوری و برآورد شدند و براساس همین اطلاعات بدست آمده مدل انتقال بیماری با استفاده از نرم افزار Berkeley Madonna شبیه سازی و با در نظر گرفتن مفروضات تغییرات ایجاد شده در فراوانی بیماری در مدت بیست سال در اثر تغییر مداخله تحت مطالعه (اثربخشی برنامه ایمن سازی دام علیه بروسلوز در سه حالت پوشش 50،80 درصد و توقف برنامه) و براساس نرخ تنزیل 5% تغییرات حاصل در خسارات ناشی از بیماری برآورد شد. در بخش خسارات ناشی از بیماری خسارات بخش دامپروری و در بخش انسانی هزینه های مستقیم پزشکی مد نظر بوده و برای هزینه صرف شده برای مداخله هزینه تمام شده قیمت بین المللی هر دوز واکسن بعلاوه هزینه صرف شده برای ارائه خدمت مورد نظر یا همان واکسیناسیون محاسبه شده است.
    یافته ها
    محاسبات نشان داد که در سناریوی پوشش 50% با کاهش انتقال بیماری بین دام و با صرف هزینه ای معادل 102270000000 ریال برای برنامه مداخله شاهد کاهش خساراتی برابر 475/0 (حدود نصف) در هزینه ها (برابر 269124000000 ریال) خواهیم بود و نسبت فایده به هزینه برابر 322% و در سناریوی پوشش 80% با صرف هزینه ای معادل 163710000000 ریال برای برنامه مداخله شاهد 568/0 کاهش در هزینه ها برابر 322125000000 ریال خواهیم بود، هم چنین نسبت فایده به هزینه برابر 216% محاسبه گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد ایمن سازی دام علیه بیماری بروسلوز به میزان قابل توجهی از خسارات ناشی از بیماری در جامعه را می کاهد. برآوردها حاکی از این می باشد که این مداخله هزینه - اثربخش بوده و در صورت همراهی با سایر اقدامات کنترلی و تداوم برنامه ریشه کنی بیماری دور از دسترس نمی باشد.
    کلیدواژگان: بروسلوز، ایمن سازی، اثر بخشی، تحلیل هزینه، اثربخشی
  • رضا شرفی صفحه 21
    پیش زمینه و هدف
    در کشور ایران میزان مرگ و میر نوزادی (NMR) برابر 3/18 در هزار تولد زنده است که تشکیل دهندهء 69% موارد مرگ زیر یک سال (IMR) و 56% مرگ زیر 5 سال در کشور می باشد. مقایسه روند آماری مرگ کودکان زیر یک سال و نوزادان از سال 67 تا 80 نشان می دهد که میزان مرگ و میر در کودکان زیر یک سال به مقدار قابل توجه و در نوزادان تنها اندکی کاهش یافته است. براساس مطالعات انجام شده، آموزش مؤثر مادران نقش مهمی در پیش گیری از مرگ و میر دوره نوزادی داشته است. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی آگاهی مادران در عرصه های مختلف مراقبت های دوران نوزادی و نقش برخی عوامل همراه در سطح شهرستان رشت انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، از جامعه هدف مادران نوزادان بستری در بیمارستان های سطح شهرستان رشت با روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه حاوی سؤالاتی در 3 حیطه مراقبت نوزاد در هنگام بیماری زردی، مراقبت های بند ناف، مراقبت های عمومی نوزاد جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده در برنامه 10 spss با استفاده از آزمون آنالیز واریانس و t-test تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در این تحقیق 450 مادر با میانگین سنی56/26 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از تقسیم بندی نمرات آگاهی 7/16% آگاهی ضعیف، 3/71% آگاهی متوسط و 12% از آگاهی بالایی برخوردار بودند. هم چنین مادران در گروه سنی 18 تا 35 سال نسبت به سایر گروه های سنی و مادران ساکن در شهر نسبت به مادران ساکن در روستا و افراد با تحصیلات دانشگاهی و شاغل و مادرانی که دارای 4 فرزند و بیشتر بوده اند به صورت معنی داری از میانگین نمره بالاتری برخوردار بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این بررسی حاکی از آن است که سطح آگاهی اکثر مادران (3/71%) در این منطقه متوسط می باشد و لازم است بستری فراهم آید تا در آینده با آموزش های تکمیلی در زمینه های مورد نیاز، این کاستی ها برطرف گردد.
    کلیدواژگان: مادران، آگاهی، مراقبت از نوزادان
  • امین عبدالله زاده فرد، اسدالله ظریفکار، غلام عباس دهقان، جعفر آی صفحه 26
    پیش زمینه و هدف
    عوامل مختلفی از جمله هیپوکسی، کمبودهای تغذیه ای و اختلالات متابولیک از قبیل دیابت قندی، فرایند ترمیم زخم را مختل می کنند. مطالعات نشان داده که تجویز سیستمیک استروژن و یا تجویز موضعی بر روی زخم باعث بهبود فرایند ترمیم زخم و رگزائی می شود. در این مطالعه اثر تجویز سیستمیک استرادیول بر فرایند ترمیم زخم در زخم های پوستی موش های صحرایی دیابتی و نرمال بررسی شده است.
    مواد و روش کار
    44 راس موش صحرایی نر بالغ از نژاد اسپراگو - داولی به 4گروه (2 نرمال، 2 دیابتی) که دیابت با تزریق داخل وریدی mg/kg 38 استرپتوزوتوسین (STZ) القا می شد، تقسیم شدند. در دو گروه (1 نرمال، 1دیابتی) استرادیول والریت μg/kg 200 داخل عضلانی 24 ساعت قبل از ایجاد زخم، تزریق می شد. 4 زخم به قطر 6 میلی متر در ناحیه پشت حیوان ایجاد می گردید. سطح مخاط زخم ها در روزهای 1، 4و 8 بعد از ایجاد زخم اندازه گیری و بعد از اسکن توسط نرم افزار کامپیوتری ScnImage محاسبه شدند. ده روز بعد از تزریق استرادیول نمونه بافت ترمیمی جهت آزمایشات بافت شناسی برداشته شد.
    یافته ها
    تجویز سیستمیک استرادیول به طور قابل ملاحظه ای باعث افزایش سرعت کاهش سطح زخم در گروه های نرمال و دیابتی شده است. مطالعاتبافت شناسی نشان داده که رگزائی و تراکم سلولی در بافت ترمیمی زخم های موش های صحرایی گیرنده استرادیول به طور قابل ملاحظه ای بیشتر بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    تجویز سیستمیک استرادیول 24 ساعت قبل از ایجاد زخم باعث بهبود فرایند ترمیم زخم های پوستی دیابتی و غیردیابتی می شود.
    کلیدواژگان: استرادیول، ترمیم زخم، دیابت، استرپتوزوتوسین
  • عیسی عبدی راد، میرداود عمرانی، مرتضی باقری، میرداود عمرانی، مرتضی باقری، احمد پرورش صفحه 34
    پیش زمینه و هدف
    ناشنوایی شایع ترین اختلال حسی - عصبی ارثی است که به طور تقریبی 1 در هر 1000 کودک تازه متولد شده را تحت تاثیر قرار می دهد. حداقل 50 درصد از ناشنوایی ها ارثی بوده و تقریبا نیمی از ناشنوایی های ارثی به صورت جسمی مغلوب غیرسندرومی می باشد. صدها ژن در بروز ناشنوایی سندرمی و غیرسندرومی دخیل هستند. اختلال شنوایی غیرسندرومی DFNB1 از طریق جهش در ژن GJB2 (Gap Junction Beta 2)، رایج ترین دلیل ناشنوایی غیرسندرومی به صورت جسمی مغلوب می باشد. گرچه چندین جهش در ژن GJB2 شناسایی شده است، جهش نقطه ای delG 35 مسئول بروز اکثر ناشنوایی ها در جمعیت های مختلف می باشد. شناسایی جهش های ژن GJB2 در یک جمعیت ابزار تشخیصی برای نوع شایع ناشنوایی را فراهم می آورد و می تواند در تشخیص قبل از تولد مورد استفاده قرار گیرد. و هم چنین در ارزیابی میزان خطر در افراد دارای خطر بالا در خانواده افراد میتلا مفید واقع گردد. هدف از انجام این مطالعه تعیین کردن وفور جهش delG 35 در ژن GJB2 در جمعیت ناشنوایان حسی - عصبی غیرسندرومی جسمی مغلوب در استان آذربایجان غربی بود.
    مواد و روش کار
    103 بیمار از 81 خانواده با اختلال ناشنوایی حسی – عصبی غیرسندرومی با الگوی توارث جسمی مغلوب وارد مطالعه شدند. 5-3 میلی لیتر خون محیطی برای استخراج DNA اخذ گردید. DNA با روش استاندارد نمک اشباع استخراج شد. جهش delG 35 در بیماران با روش semi-nested PCR غربالگری شد. برش آنزیمی محصولات PCR با استفاده از آنزیم EcoNI به انجام رسید. و سپس روی ژل آگاروز 2 درصد تحت اشعه لامپ UV به مشاهده باندها پرداخته شد.
    یافته ها
    جهش هموزیگوت delG 35 در 5 بیمار پیدا شد. 67% (69 نفر از 103 بیمار) تک گیر و 33% فامیلی بودند. 4 نفر از 5 بیمار که جهش delG 35 داشتند، حاصل ازدواج فامیلی بودند. 206 کروموزوم از103 فرد ناشنوای غیرسندرومی با الگوی وراثتی جسمی مغلوب مورد بررسی قرار گرفتند و از این میان 10 کروموزوم (5 نفر) جهش delG 35 را نشان دادند. و فراوانی جهش delG 35 برابر 85/4% بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که ژن ها و یا جهش های دیگری در ایجاد ناشنوایی غیرسندرومی جسمی مغلوب در جمعیت استان آذربایجان غربی دخیل می باشند.
    کلیدواژگان: ناشنوایی غیر سندرومی جسمی مغلوب GJB2، (ARNSHL)، 35delG
  • فیروز قادری پاکدل، سعید نفیسی، امیر احمری صفحه 40
    پیش زمینه و هدف
    علایم وابستگی به مواد و ترکیبات دارویی و هم چنین محرومیت از آن ها از دیر باز مورد توجه اطباء و دانشمندان بوده است. درمان های مختلفی برای رهایی انسان از آسیب مواد وابسته کننده ارایه شده است. در بین درمان های مذکور؛ درمان دارویی بیشتر رشد داشته است. استفاده انسان از میدان های مغناطیسی برای درمان برخی آسیب ها یا بیماری ها سابقه دیرینه ایی دارد. بررسی اثرات میدان های مغناطیسی در سالیان اخیر مجددا مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در طب مکمل نیز از میدان های مغناطیسی برای درمان برخی بیماری ها به طور گسترده استفاده می شود.
    مواد و روش کار
    در این پژوهش تعداد 6 راس موش نر به عنوان گروه کنترل و 8 راس موش نر به عنوان گروه آزمایش پس از وابسته شدن به مرفین مورد استفاده قرار گرفتند. در موش های گروه کنترل هیچ گونه تیماری صورت نگرفت ولی موش های گروه آزمایش قبل از ایجاد سندرم محرومیت از مرفین، به مدت دو ساعت تحت تاثیر میدان مغناطیسی (شدت 07/0 میلی تسلا، 10 هرتز) قرار گرفتند. علایم سندرم محرومیت از مرفین برای هر موش در جدولی در هر دقیقه تا مدت 45 دقیقه با مشاهده علامت درج می گردید. علایم مطالعه شده شامل؛ بی قراری، دفع ادرار، دفع مدفوع، اسهال، پریدن، لیس زدن آلت تناسلی، لرزش و تکانش مشابه سگ خیس بوده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش مشخص نمود که موش های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل دو علامت لرزش و لیس زدن آلت را نشان ندادند در حالی که همه یا بخش اعظم موش های گروه کنترل علایم مورد نظر را نشان دادند. تعداد کمتری از موش های گروه آزمایش دو رفتار اسهال و دفع ادرار را نشان دادند که در مقایسه با گروه کنترل معنی دار بود. موش های گروه آزمایش از نظر تاخیر در زمان ظهور رفتارهای سندرم محرومیت تاخیر بیشتری را در ظاهر شدن رفتار دفع ادرار، دفع مدفوع نشان داده ولی تفاوت معنی داری از این جهت در رفتارهای پریدن و لرزش مشابه سگ خیس از خود نشان ندادند.
    بحث و نتیجه گیری
    رفتارهای سندرم محرومیت مهم ترین عامل تداوم وابستگی به مواد بوده و شیوع و زمان بروز آن ها از پیچیدگی خاصی برخوردار است. اگرچه اثر عمده میدان های مغناطیسی به کانال های کلسیمی نسبت داده می شود ولی به نظر می رسد این اثرات در برگیرنده مکانیسم های بیشتری باشد. کاهش یا حذف برخی از رفتارهای درد و نیز رفتارهای سندرم محرومیت از مرفین شاخصی از تاثیر گذاری بر مکانیسم های بروز این رفتارها است. به نظر می رسد میدان های مغناطیسی قادر هستند برخی از این رفتارها را تحت تاثیر قرار دهند.
    کلیدواژگان: سندرم محرومیت از مرفین، نالوکسان، میدان مغناطیسی، موش کوچک آزمایشگاهی
  • علیرضا نجف پور، امین صبوری صفحه 50
    پیش زمینه و هدف
    بیماری های مختلف مادرزادی، اکتسابی خوش خیم و بدخیم ممکن است در ساختمان و عمل طبیعی مثانه تداخل ایجاد کرده و برای رفع نقیصه های حاصله، عمل بازسازی مثانه را اجباری نماید. استفاده از جایگزین های طبیعی و صناعی برای بازسازی دیواره مثانه تلاشی درجهت افزودن حجم مثانه می باشد. این تحقیق با هدف تبدیل مثانه کم حجم بی اختیار و با فشار بالا به مثانه ای با حجم بالاتر و فشار کمتر درسگ به عنوان مدلی ارزشمند جهت مطالعات تجربی پزشکی، انجام شد.
    مواد و روش کار
    در مطالعه حاضر از کیسه تازه آمنیون جنین بز به عنوان یک زیست ماده نو برای پیوند مثانه، در شش قلاده سگ سالم که پس از برداشت یک قطعه از دیواره قدامی مثانه با اندازه تقریبی 2 cm 5-4 به شکل دایره، با استفاده از نخ بخیه ابریشم 0-3 با الگوی بخیه ساده تکی جایگزین شد. 35 روز بعد از عمل پیوند، نمونه بافتی از محل مورد مطالعه اخذ و مورد ارزیابی هیستوپاتولوژیکی قرار گرفت.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر با توجه به مقاطع مختلف آسیب شناسی ترمیم مثانه در منطقه پیوندی در بافت مخاطی مشهود بود، عمده یافته های مطالعه میکروسکوپی آسیب شناسی شامل: بازسازی لایه اپی تلیوم ترانزیشنال مثانه، تکثیر بافت جوانه ای، پاسخ التهابی خفیف تا شدید و عدم وجود تغییرات دژنراتیو در محل پیوندمشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصله کیسه آمنیون تازه جنین بز می تواند به عنوان یک پوشش زیست ماده نو مناسب با حداقل عیوب از نظر هیستوپاتولوژیک برای ترمیم نقض مثانه در سگ مورد استفاده قرار گیرد. با وجود این، مطالعات دراز مدت برای بررسی دیگر یافته های بالینی و آزمایشگاهی قبل از معرفی این نوع پیوند به موارد بیمارستانی مورد نیاز می باشد.
    کلیدواژگان: سگ، زیست ماده، آمنیوتیک، پیوند مثانه
  • حیدر نوروزی نیا، فرهاد حشمتی، میرموسی آقداشی، علیرضا ماهوری *، ابراهیم حسنی، ارشد علیزاده صفحه 62
    پیش زمینه و هدف
    یکی از شایع ترین عوارض بعد از اعمال جراحی و بی هوشی هیپوترمی و لرز می باشد. این عارضه مصرف اکسیژن را افزایش می دهد. بنابراین جلوگیری از شیورینگ بعد از عمل به خصوص در بیماران پیر و مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی مهم است. دگزامتازون گرادیان حرارتی بین مرکز و پوست را کاهش داده و پاسخ های التهابی را متعادل می کند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر دگزامتازون بر روی شیورینگ بعد از عمل می باشد.
    مواد و روش کار
    در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور، یک صد بیمار با وضعیت فیزیکی I و II در محدوده سنی 50-20 سال، که کاندید عمل جراحی کوله سیستکتومی تحت بی هوشی عمومی بودند، قبل از القاء بی هوشی به صورت تصادفی به دو گروه مطالعه (دگزامتازون وریدی 15 میکروگرم/کیلوگرم) و کنترل (دارونما) تقسیم شدند. تمام بیماران در طی نگهداری بی هوشی داروها و مونیتورینگ استاندارد مشابه دریافت کردند. آنالیز آماری تعداد موارد شیورینگ بین دو گروه با استفاده از تست Chi-Square انجام گردید.
    یافته ها
    انسیدانس شیورینگ به صورت معنی داری در گروه دگزامتازون نسبت به گروه پلاسبو پایینتر بود. (7/18% در مقابل 36% و p= 0.009). در مورد شدت شیورینگ اختلاف قابل ملاحظه ای بین دو گروه دیده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    دگزامتازون داروی موثری در جلوگیری از شیورینگ بعد از عمل می باشد و استفاده از آن در این خصوص توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دگزامتازون، شیورینگ بعد از عمل، بی هوشی عمومی، کوله سیستکتومی
  • حسین کرمی، علیرضا رضایی، بابک جوانمرد، ایرج رضایی، مجتبی محمد حسینی صفحه 67
    سیستیت آمفیزماتو ناشی از وجود هوا در حفره و جدار مثانه می باشد که در سنین میان سالی و در زنان دیابتیک شایع می باشد بیماران با عفونت های مزمن، کاتترهای مجرا طولانی مدت، انسداد و خروجی سیستم ادراری یا مثانه نروژنیک که مستعد کننده عفونت های مشکل دار می باشند، در معرض خطر هستند. بیمار گزارش شده آقای 71 ساله ای با تب و درد شکم و علایم ادراری به صورت تکرار ادرار و دیزوری مراجعه می کند. طی بررسی های به عمل آمده جهت بیمار تشخیص سیستیت آمفیزماتو به علت ارگانیسم E.coli داده شد، بیمار تحت درمان درمان تجربی با سفتریاکسون وریدی قرار گرفت سپس براساس آنتی بیوگرام با سیپروفلوکساسین خوراکی درمان ادامه یافت.
    کلیدواژگان: سیستیت آمفیزماتو، دیابت، عفونت ادراری
  • احمدعلی نیکی بخش، هاشم محمودزاده، محمد کرمی یار، علی آقایار ماکویی، مهران نوروزی صفحه 71
    یکی از عوارض مهم هنوخ شوئن لاینه ای درگیری کلیوی می باشد. همراهی هماچوری و پروتئین اوری قابل توجه، احتمال پیشرفت به سوی نارسایی کلیوی را افزایش می دهد. کودکانی که ترکیب نفروتیک – نفریتیک را از خود نشان می دهند در 50% موارد با احتمال نارسایی مزمن کلیه همراه می باشد. در موارد گرفتاری شدید کلیوی در هنوخ شوئن لاینه ای هنوز درمان واهد و مورد توافق همگان وجود ندارد و بنابراین در این زمینه مطالعات بیشتری ضرورت دارد.
    بیمار مورد گزارش ما کودک 5 ساله با علایم کلاسیک و کرایتری های هنوخ شوئن لاینه ای و درگیری کلیوی سندروم نفروتیک – نفریتیک بوده است. بیمار تحت درمان با پالس متیل پردنیزوتون و پالس سیکلوفسفا مید قرار گرفت و با توجه به عدم پاسخ مناسب به درمان فوق، بیمار تحت درمان با (مایکوفنولیت مافتیل) سلسپت قرار گرفت و پاسخ مناسب حاصل شد.
    بکارگیری (مایکوفنولیت مافتیل) سلسپت در درمان گلومرونفریت های مزمن و بیماری های خود ایمنی (همانند لوپوس ووازکولیت ها) یک درمان امیدوار کننده محسوب می شود، ولی مطالعات در زمینه استفاده از آن در درمان درگیری کلیوی هنوخ شوئن لاینه ای بسیار محدود می باشد. در اینجا درمان موقیت آمیز سلسپت (مایکوفنولیت مافتیل) در درگیری شدید کلیوی هنوخ شوئن لاینه ای گزارش می شود.
    استفاده از سلسپت در صورت مواجه با عوارض کورتیکواستروئید و یا فقدان پاسخ درمانی کافی، ممکن است در درمان هنوخ شوئن لاینه ای مفید واقع شود.
    کلیدواژگان: گلومرنفریت، نفریت هنوخ شوئن لاینه ای، مایکوفنولیت مافتیل، کودکان
|
  • R. Bayrami *, N. Sattarzadeh , F. Ranjbar Koocheksarai , Mz Pezeshki Page 1
    Background and Aims
    Pregnancy is a sensitive period of life in women; sexual and coital relationships can change because of physical and psychological changes during this period. This study was done to determine sexual behavior and some of its related factors in pregnant women.
    Materials and Methods
    In this descriptive-analytical study, sexual behaviors and some related prevalent factors during pregnancy were studied in 350 pregnant women through two randomly stratified selection stages. Data gathering were done using a questionnaire. Chi-squared test was used to analyze the data. A p-value <0.05 was considered significant.
    Results
    A majority of pregnant women reported a diminished libido (58.6%) and a declined frequency of sexual intercourse (61.1%) during pregnancy. The Main reasons for the decrease were mentioned the fear of trauma to the fetus and infection. There were significant differences between sexual intercourse, sexual satisfaction, sexual desire and orgasm with fear of trauma to the fetus with (p=0.02), (p=0.008), (p<0.001), (p<0.001) respectively.
    Conclusion
    Considering the importance of sexual health during pregnancy, consultation services and attendance of experts in sexual behaviors during pregnancy in healthcare centers is mandatory
  • M. Hajishafieiha *, Sh Salari Lak , L. Poorfarzan , N. Kiarang Page 8
    Background and Aims
    Infertility affects approximately 10-15% of couples. The major causes of infertility include ovulatory dysfunction, tubal and peritoneal pathology, uterine pathology and male factors. Unexplained infertility is 10-15% of cases of infertility. Ovarian stimulation combined with IUI is treatment of couples with male factor infertility and unexplained infertility. Once limited to just clomiphene citrate for ovulation induction but now includes a wide variety of agents. Although its use is still extremely limited, the aromatase inhibitor letrozol may be another potential option for ovulation induction an ovulatory women. The aim of this study is to compare the effectiveness of letrozol and clomiphene for ovulation induction in patients with unexplained and borderline male factor infertility.
    Materials and Methods
    In this study 206 patients with unexplained infertility and borderline male factor infertility were recruited.The patients were randomized into two groups, being treated with clomiphen and another groups treated with letrozol. HMG injected due to growth follicle. HCG was used to trigger ovulation. IUI was performed in patients, 36-40 hours after administration of HCG. Transvaginal sonography determined endometrial thickness and number of mature follicle on the day of use HCG. Pregnancy Rate, multiple pregnancy and rate abortion were detrmined in both groups.
    Results
    The mean number of gonadotropin ampules used in both groups were: c.c groups 2.18±1.86 vs. letrozol group 2.94±3.3, p<0.05. Different endometrial thickness was found between the two groups (c.c groups 8.23±1.08 mm, letrozol group 7.86±1.03mm, p<0.05. Total number of mature follicles during stimulating were: 2.10±1.04 in C.C group v.s 1.86±1.03 in letrozol group, p>0.05. Pregnancy rate per cycle was 37 (36.3%) in the letrozol group and 20 (19.2%) in the clomiphene group, p< 0. 05. Multiple pregnancy occurred in the letrozol group 3 (8.1%) and in the clomiphene group 3(15%), p>0/05. Abortion rate per cycle was 11(29/73%) in the letrozol and 5 (25%) in the clomiphene group, P<0/05.
    Conclusion
    Superovulation with letrozol in patients with unexplained infertility and borderline male factor infertility was associated with a significantly higher Pregnancy rate is encouraging for the development of these agents as first-line ovulation induction agents.
  • Rasouli J. *, Holakoui K. , Forouzanfar Mh , Salari S. , Bahoner , Rashidian A. Page 13
    Background and Aims
    Brucellosis is a widespread, economically devastating and highly infectious zoonosis. Mass immunization has become a favorite strategy to control of disease. in, this study, we tried to estimate marginal effectiveness of livestock immunization program in West-Azerbayjan province.
    Materials and Methods
    Epidemiological data about of brucellosis was gathered through literature review, expert opinion, existing resources of data and synthesis by modeling of other data and transmission of disease pattern. In a state transition model different stages of disease and intervention in three scenario (cover of immunization with 50%, 80% and 0%)were simulated and estimate the economic benefit and cost –effectiveness through the control of brucellosis by mass vaccination of livestock.
    Results
    In a scenario of cover with 50% reduction of brucellosis transmission between animals achieved to vaccination, estimated intervention costs were 102270000000R(Iranian Rials) & the overall disease cost reduction due intervention was 269124000000 R (Iranian Rials) and benefit-cost ratio is 322%. In a scenario of cover with 80%, estimated intervention costs were 163710000000R (Iranian Rials) & the overall disease cost reduction due intervention was 322125000000 R (Iranian Rials).
    Conclusion
    Our study showed that effectiveness of immunization against brucellosis is quite significant. Calculation using basic estimates of cost of intervention program implies that this intervention is possibly very cost-effective and if with other interventions, such as control and limitation of livestock mobility, the eradication of disease is available aims.
  • R. Sharafi * Page 21
    Background and Aims
    m ortality rate of newborns accounts for 18.3 per 1000 live birth that comprised 69% of IMR and 56% of under 5 mortality in Iran. A comparison of statistical trend between infant and newborn mortality rate from 1988 to 2001 revealed a considerable decrease in IMR but slightly decrease in NMR. In a series of studies it has been proposed that training neonatal’s mothers is effective in prevention of neonatal mortality rate. t his study has been carried out for assessing the knowledge of mothers in different fields of neonatal care and role of some associated factors in r asht.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study, from target population of mothers with hospitalized infants in Rasht, a sample was chosen with convenient s ampling method. Then a questionnaire consisting of questions regarding to the different field of neonatal care was completed by mothers at the presence of researchers. Finally the score were given to the correct or wrong answers and then the knowledge score of each mother was calculated. Data were analyzed using SPSS 11. T- Test and ANOVA were used for analyzing the relationship. P value less than 0.05 was considered significant.
    Results
    450 mothers with mean age of 26.56 were studies. The mean score of knowledge relating to the icterus infants, umbilical cord and general care of infants were 54.88%, 25.11%, and 46.09% respectively. 16.7% of mothers had poor knowledge, 71.3% moderate and 12% had good knowledge. Mother’s age of 18-35 years living in town, higher level of education, having a job and mothers with more than 3 pregnancies had significantly higher level of knowledge.
    Conclusion
    The result shows that knowledge levels of 71.3% of mothers are moderate. So it is imperative to provide comprehensive training in the field of newborn and infant care for mothers.
  • A. Abdollahzade Fard *, A. Zarifkar, Ga Dehghan, J. Ay Page 26
    Background and Aims
    Different factors such as hypoxia, nutrient deficiency and metabolic disorders (diabetes mellitus) are known to disturb wound healing process. Previous studies have shown that systemic and local administration of estrogens promote tissue repair through alteration of inflammatory responses, down regulating of macrophage migration inhibitory factor (MMIF) and particularly release of growth factors. Estrogens have potent effects on angiogenesis by stimulating the endothelial cell migration and proliferation. The aim of the current study was to evaluate the effects of systemic administration of estradiol on the process of wound healing in excisional wounds of diabetic rat.
    Materials and Methods
    Forty four male Sprague Dawley rats (N) were divided into four groups (2 normal and 2 diabetic groups). Diabetes was induced by Streptozotocin (STZ) administration (38mg/kg, IV). In one normal and one diabetic group estradiol valerate (200ųg/kg, IM.) was injected 24 hours before wounding. Control groups received same volume of vehicle (season oil). The rats received four full thickness excisional (6 mm in diameter) wounds (n) in paravertebral region on the back. Wound size was monitored and measured at days 1, 4, 8 of wounding. The surface area and the rate of size reduction were determined accordingly. To digitalize the wound size, wound images were scanned imported to a PC and analyzed by ScnImage software. Repaired tissue was harvested on day 10, post wounding. Also wound-healing qualities were evaluated by microscopic examination of the section prepared from harvested tissues.
    Result
    Administration of estradiol significantly increased the rate of wound size reduction, both in normal (P<0.05) and diabetic rats (P<0.05) compared with their control groups. Histological evaluation showed that angiogenesis and cell population was positively affected by estradiol in normal and diabetic repaired tissue.
    Conclusion
    Systemic administration of estradiol 24 hours before wounding improved the wound healing in normal and diabetic wounds.
  • Page 34
    Background And Aims
    Hearing loss is the most common inherited sensory disorder affecting approximately one child in every 1000 births. At least 50% of hearing loss is inherited and about half of the genetic hearing loss is autosomal recessive non-syndromic. Several hundred genes have been identified being responsible both for syndromic and non-syndromic deafness. DFNB1 due to mutation of GJB2 gene is the most frequent autosomal recessive non-syndromic hearing loss. Although many mutations have been found in GJB2, a single mutation, i.e. 35delG is responsible for the majority of cases in different populations. The identification of GJB2 mutations in a population would provide a diagnostic tool for a common genetic form of deafness and can be used in prenatal diagnosis and also would be helpful in the risk assessment for family members of the proband. The aim of this study was to determine the rate of 35delG mutation of GJB2 gene in non-syndromic prelingual hearing loss in West Azerbaijan population.
    Materials and Methods
    103 cases from 81 families with autosomal recessive non-syndromic hearing loss were screened for 35delG mutation in the GJB2 gene. 3-5 ml of whole blood was taken for genomic DNA extraction. The mutation was screened using a semi-nested PCR method. RFLP analysis with EcoNI carried out on the PCR product and subsequently visualized on a 2% agarose gel.
    Results
    Homozygote 35delG mutation was detected in 5 patients. Sixty-nine out of 103 (67%) studied cases were sporadic, and 33% were familial. Four out of five cases with 35delG mutation were offsprings of consanguineous union. 206 chromosomes from 103 patients with autosomal recessive non-syndromic hearing loss were studied and 35delG mutation was found in 10 chromosomes (5 patients were homozygote). The frequency of 35delG mutation was 4.85%.
    Conclusion
    Based on the results of this study it can be concluded that the other genes or mutations could result in autosomal recessive non-syndromic hearing loss in West Azerbaijani population
  • F. Pakdel *, S. Nafisi , A. Ahmari Page 40
    Background and Aims
    Drug abuse and dependence have been focused by many physicians until now. Many approaches were used for cessation of withdrawal syndrome but pharmaceutical agents were used widely. Magnetic fields were used for treatment or decreasing some disorders such as pain. Some studies have shown that magnetic fields can affect behavioral and physiological functions. It has been used in alternative medicine for a long time.
    Materials and Methods
    Adult male mice were divided in two: a control group (n=6) and a magnetic field treated group (n=8). All mice were dependent to morphine by standard intraperitoneal injection procedure. The treated groups were taken in the magnetic field for 2 hours (0.07 mTpeak, 10 Hz) by being placed in a special cage. Morphine withdrawal syndrome precipitated by naloxone induction subcutaneously. Withdrawal syndrome signs registered every minute for 45 min for each mouse observationally. The studied signs included: restlessness, urination, defecation, diarrhea, jumping, ejaculation, shivering, and wet-dog shake.
    Results
    The treated mice with magnetic field did not show shivering and ejaculation but all of the control group showed signs of study. Diarrhea and defecation were seen in less number of the treated mice. The latency of beginning of urination and defecation were greater than the control group significantly but in the jumping and wet-dog shake there were no time difference for beginning of the behavior between two groups.
    Conclusion
    Morphine withdrawal syndrome signs are major factors to drug relapse and craving. The prevalence and initiation of these behaviors are very complex and integrative. Much therapeutics tries to decrease or abolish the signs but it seems that some different mechanisms are involved for such behaviors. Magnetic field can decrease some signs, so it hypothesizes that it may be used to challenge of drug dependence treatment.
  • A. Najafpour *, A. Sabouri, Dvm Page 50
    Background and Aims
    Various congenital, malignant and benign acquired diseases may cause disorders in structure and normal function of bladder and therefore making its repair essential. Natural and synthetic alternative materials have been used to increase bladder volume. The aim of the present study was to change an incontinent high pressure low volume bladder into a continent low pressure high volume bladder and therefore providing a precious model for experimental medical studies.
    Materials and Methods
    In the an experimental pilot study, using of fresh goat’s amniotic membrane (G.A.M.) as an organic material for bladder grafting in dogs, for the purpose of bladder augmentation were used in six healthy dogs, a piece of cranial wall of bladder, approximately 4-cm2 in diameter was resected and replaced with fresh G.A.M. For the purpose assessment of, microscopic pathologic parameters were studied.
    Results
    Pathology findings were: the regeneration of transitional epithelium and proliferation of granulation tissue, No degenerative changes at the junction of the bladder and graft, was seen.
    Conclusion
    The results indicate that fresh G.A.M act as a proper scaffold with least disadvantages, for repairing bladder defects in dogs.
  • Page 62
    Background and Aims
    Shivering is a common problem after general anesthesia. This condition increases the oxygen consumption. Therefore prevention of shivering is important particularly in elderly and patients with ischemic heart disease. Dexamethasone decreases the gradient between core and skin temperature and modifies the inflammatory response. The goal of this study was to determine the efficacy of dexamethasone on postoperative shivering.
    Materials and Methods
    In a prospective double–blind clinical trial 100 ASA I and II patients aged 20-50yr scheduled for elective cholecyctectomy under general anesthesia were randomly assigned to receive either dexamethasone 0.15 mg/ kg or placebo after induction of anesthesia. All patients received same medication and standard monitoring during maintenance of anesthesia. Rates of shivering analysis were preformed by using Chi Square tests.
    Results
    The incidence of shivering was significantly lower in dexamethasone group than placebo group. (18.7% vs. 36% and p=0.009). There was no significantly difference regarding severity of shivering among two groups.
    Conclusion
    Dexamethasone is an effective drug for prevention of postoperative shivering and its use is recommended.
  • Page 67
    Emphysematous cystitis is defined by the presence of gas in the urinary bladder wall. It complicates urinary tract infections especially in adults and diabetic women. It is also associated with neuropathic bladders, bladder outlet obstruction, in-dwelling urinary catheters, chronic urinary tract infections and immunosuppression.This report is a 71 year-old man that was presented with frequency, dysuria, fever and abdominal pain. We diagnosed emphysematous cystitis, during the work up. E-coli was isolated. He was empirically treated with ceftriaxon and based on the sensitivities of culture; he was treated at home using ciprofloxacin.
  • Page 71
    Renal involvement is one of the most serious sequela of Henoch-Schönlein purpura. The presence of proteinuria (nephritic range) and hematuria is also associated with progression to renal insufficiency. In fifty percent of patients who display a combination of nephritis-nephrotic symptoms, end-stage disease develops. Pharmacologic treatments are controversial, and more research needs to be done to clarify therapeutic regimens.A five years old child with clacic signs and symptoms of Henoch-Schönlein purpura and sever renal involvement (combination of nephritis-nephrotic syndrome) was treated succesfuly by Mycophenolate mofetil. This case was resistant to methyl prednisolon and cyclophosphamid pulse.Mycophenolate mofetil is an immunosuppressive agent which is used in many autoimmune disorders such as lupus nephritis, vasculitis, necrotizing glomerulonephritis, corticosteroid resistant glomerunephritis and IgA nephropathy, but there are no enough data on the use of mycophenolate mofeti in complications of Henoch-Sch nlein diseases. Herein, we report successful use of Mycophenolate mofetil in a case with severe Henoch Schönlein- nephritis resistant to both methylprednisolone and cyclophosphamid pulse.