فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی - سال شصت و چهارم شماره 1 (بهار 1388)

مجله تحقیقات دامپزشکی
سال شصت و چهارم شماره 1 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/10
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سید شهرام شکرفروش، محمود امین لاری، نازنین صباغ صفحه 1
    برای بهبود کیفیت تکنولوژیک گوشت از روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها افزودن آنزیم های پروتئولیتیک به گوشت و ترد کردن آن و در نتیجه افزایش حلالیت پروتئین های آن می باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مقادیر مختلف آنزیم فیسین بر حلالیت پروتئین های گوشت گاو و گوسفند و تعیین بهترین شرایط برای حل کردن آنها بود. آنزیم فیسین از شیره انجیر با روش کروماتوگرافی تعویض کاتیونی به صورت نسبی خالص سازی شد. نمونه های گوشت گاو و گوسفند تحت تاثیر مقادیر مختلف شیره انجیر و آنزیم فیسین خالص سازی شده و شرایط مختلفی از نظر نوع بافر و مدت زمان اثر آنزیم قرار گرفتند و تاثیر آنزیم با اندازه گیری ضریب حلالیت پروتئین با روش ماکروکلدال و تهیه الگوی الکتروفورتیک پروتئین های محلول مشخص گردید. با افزایش آنزیم و زمان اثر آن، میزان شاخص حلالیت پروتئین های گوشت گاو و گوسفند افزایش یافت(001/0 p<. ) الگوی الکتروفورتیک پروتئین های محلول نشان داد که با افزایش مقدار واحد آنزیم اکثر باندهای پروتئینی محو شده یا کاهش ضخامت پیدا کرده اند. این تحقیق نشان داد که شیره انجیر بدون خالص سازی آنزیم از آن قابل استفاده بوده و اثر تردکنندگی قابل توجهی بر گوشت گاو و گوسفند دارد. تاثیر آنزیم بر حلالیت پروتئین های گوشت گوسفند بیشتر از گوشت گاو بود. مقدار و مدت زمان اثر آنزیم تاثیر قابل توجهی در تجزیه پروتئینهای گوشت داشته و موجب افزایش حلالیت آنها می شود و این حلالیت در محیط حاوی کلرید سدیم افزایش می یابد. در صورتی که از مقدار یا مدت زمان اثر بیش از حد آنزیم استفاده شود پروتئین ها به پپتیدهای کوچک ترشکسته شده و بر اثرات تکنولوژیک آنها در محصولات گوشتی تاثیر سوء دارد. واژه های کلیدی: فیسین، پروتئین های گوشت،الکتروفورز،شاخص حلالیت نیتروژن.
    کلیدواژگان: فیسین، پروتئین های گوشت، الکتروفورز، شاخص حلالیت نیتروژن
  • ذوالفقار رجبی، محمدحسن بزرگمهری فرد، سید مصطفی پیغمبری صفحه 7
    ویروس تحت گروه J لکوز پرندگان(ALV-J) در اواخر دهه 1980 در انگلیس در جوجه های گوشتی جدا شد. ویروسهای تحت گروه J به استثناء واریانت های حاد معمولا با دوره کمون طولانی باعث ایجاد لکوز میلوئید در جوجه های مادر گوشتی می شوند. در این مطالعه ضمن ارزیابی پرایمرهای مختلف و بعضی از روش های تشخیص مولکولی، وضعیت ویروس تحت گروه J لکوز پرندگان در شش آمیخته اجداد گوشتی در ایران بررسی شدند. برای این منظور از هر آمیخته گوشتی 100 نمونه خون حاوی ماده ضد انعقاد، 100 نمونه مخلوط سلولهای سفید خون و پلاسما و 100 نمونه پالپ پر بصورت کاملا تصادفی جمع آوری گردید. نمونه ها با روش مولکولی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور کاهش تعداد نمونه های مورد آزمایش در هر آمیخته، نمونه ها قبل از استخراج DNA با هم مخلوط می شدند. مطالعه مولکولی به روش PCR و nested-PCR با پرایمرهای مختلف، روی مخلوط سلولهای سفید خون و پلاسما، خون و پالپ پر انجام گرفت. در روش PCR نمونه مثبتی جدا نشد ولی در روش nested-PCR از شش آمیخته گوشتی، پنج آمیخته به پروویروس تحت گروه J آلوده بودند. براساس نتایج به دست آمده در این تحقیق اکثر آمیخته های اجداد گوشتی موجود در ایران به ویروس تحت گروه J لکوز پرندگان آلوده است. همچنین مشخص شد با مخلوط کردن نمونه ها و استفاده از روش مولکولی حساس تر(nested-PCR) انجام مطالعه فارمی ویروس تحت گروه J لکوز پرندگان تسهیل می شود.
    کلیدواژگان: اجداد گوشتی، ویروس تحت گروه J، روش مولکولی
  • الهه ابراهیم زاده، پرویز شایان، صدیقه نبیان، صادق رهبری، محمدرضا مخبر دزفولی صفحه 15
    کریپتوسپوریدیوم تک یاخته ای از شاخه اپی کمپلکسا است که در بسیاری از حیوانات و انسان موجب اسهال می شود. از آنجایی که این تک یاخته خسارات اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری ایران وارد می سازد، شناسایی مولکولی تک یاخته وتعیین الگوی پروتئینی و آنتی ژن های امیونوژنتیک آن هدف این مطالعه می باشد. در این مطالعه ازمدفوع اسهالی گوساله مشکوک به کریپتوسپوریدیوز پس از تشخیص میکروسکوپی اوسیستهای کریپتوسپوریدیوم جداسازی و تخلیص شد. استخراج DNA از اووسیستها انجام پذیرفت و با پرایمرهای اختصاصی منشعب از ژن S ribosomal RNA18کریپتوسپوریدیوم پاروم با روش Semi-nested PCR اختصاصی بودن اووسیستهای کریپتوسپوریدیوم پارووم تایید گردید. یک راس گوساله سرم منفی از نظر آنتی بادی های ضد کریپتوسپوریدیوم با610 x 5 اووسیست کریپتوسپوریدیوم تخلیص شده به طریق تجربی آلوده شد. 5 روز بعد اووسیستها از مدفوع جمع آوری و تخلیص گردید. پس از جداسازی و تخلیص، تعیین الگوی پروتئینی با استفاده از روش SDS-PAGE انجام پذیرفت. باندهای پروتئینی اسپروزوئیتها در محدوده ای بین 10 تا 100 کیلودالتون قرار گرفتند. ده باند قابل تشخیص در محدوده 20 تا 40 کیلودالتون قرار گرفت. در محدوده 40 تا 70 کیلودالتون شش باند قابل رویت بودند. شناسایی پروتئینهای ایمونوژنیک با روش وسترن بلات انجام پذیرفت.، باندهای ایمنوژنیک در محدوده ای بین 17 تا 260 کیلو دالتون مشاهده شد که وزن مولکولی نسبی سه باند آن در محدوده 20 تا 30 کیلودالتون، سه باند در محدوده 30تا 40 کیلودالتون، سه باند در محدوده 40 تا 60 کیلودالتون، ودو باند در محدوده 80-70 کیلودالتون و چهار باند سنگین به اندازه نسبی 130، 170، 216 و 257 کیلودالتون بودند.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیو پارووم، ایمنوبلات، SDS، PAGE، PCR، _ ، Seminested، PCR
  • علیرضا غدیری، رضا آویزه، امین رنجبر صفحه 23
    پروستات غده ضمیمه جنسی اصلی در سگ های نر است. بیماری های پروستات یک مشکل شایع در سگ های نر اخته نشده با سن بالا است. هدف از انجام این تحقیق، استفاده از روش های رادیوگرافی ساده و اورتروسیستوگرافی در اندازه گیری ابعاد غده پروستات سگ و مقایسه آن با اندازه های پس از کالبدگشایی بود. این تحقیق روی ده قلاده سگ بالغ، جوان (7/0± 7/1 سال)، سالم انجام گرفت. پس از کالبد گشایی طول، عرض، عمق و حجم غده پروستات اندازه گیری شد و از آزمونهای رگرسیون خطی و آنالیز همبستگی استفاده گردید. در اورتروسیستوگرافی امکان ارزیابی پروستات در 9 مورد از سگها وجود داشت و طول و عمق پروستات قابل اندازه گیری بود. میانگین اندازه های به دست آمده از طریق اورتروسیستوگرافی از میانگین اندازه های واقعی کوچکتر بوده ولی ارتباط معنی داری با هم داشتند (05/0 “p.) رابطه بین طول (l) و عمق (z) پروستات در اورتروسیستوگرافی با اندازه های واقعی (L، Z) به ترتیب: (84/0= 2R) 57/0 + i× 91/0=L و (71/0= 2R) 79/0 z -×36/1=Z بودند. یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که اورتروسیستوگرافی می تواند به عنوان روشی برای تخمین ابعاد پروستات استفاده شود. این روش می تواند در مواقعی که اولتراسونوگرافی به دلایلی قابل انجام یا در دسترس نیست یا در مواردی که دستگاه رادیولوژی تنها وسیله تشخیصی موجود در یک درمانگاه باشد، مورد استفاده واقع شود.
    کلیدواژگان: سگ، غده پروستات، رادیوگرافی، اورتروسیستوگرافی
  • مجید علیپور اسکندانی، علی میثاقی، افشین آخوندزاده بستی، تقی زهرایی صالحی، سعید بکایی، نگین نوری صفحه 29
    توجه و علاقه فزاینده به جایگزینی نگهدارنده های شیمایی باانواع طبیعی منجر به انجام مطالعات زیادی بر روی اسانس ها وعصاره های گیاهی شده است. در این مطالعه اثر غلظتهای مختلف اسانس آویشن شیرازی شامل (صفر، 005/0، 015/0، 03/0 درصد) روی باکتری باسیلوس سرئوس ATCC11778 در سوپ جو تجارتی در چهار دمای نگهداری 8 و10 و15 و 25 درجه سانتیگراد به مدت 21 روز مورد مطالعه قرار گرفته است. آنالیز یافته ها از طریق آزمون دو طرفه ANOVA نشان داد که تاثیر غلظتهای مختلف اسانس بر میزان رشد باکتری از نظر آماری معنی دار (01/0p<) بود.به طور کلی چنین نتیجه گیری می شود که اسانس آویشن شیرازی به عنوان یک طعم دهنده طبیعی گیاهی اثر حفاظتی علیه باکتری باسیلوس سرئوس در سوپ دارد و می تواند برای برخی از مواد غذایی نیز به عنوان افزودنی نگه دارنده استفاده شود.
    کلیدواژگان: اسانس آویشن شیرازی، باسیلوس سرئوس، سوپ جو تجارتی
  • رامین نجفی، بهرام شجاعدوست*، مهرداد مدیرصانعی، صادق رهبری، بهزاد منصوری صفحه 33

    با هدف بررسی تاثیر استفاده توام پروبیوتیک با منشا لاکتوباسیلوس(پریمالاک) و واکسن کوکسیدیوز (پاراکوکس– 5) بر عملکرد جوجه های گوشتی در ابتلای تجربی به کوکسیدیوز، تعداد 600 قطعه جوجه گوشتی نر به طور تصادفی به پنج گروه آزمایشی 120 قطعه ای با چهار تکرار تقسیم شدند. گروه های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب پروبیوتیک، واکسن کوکسیدیوز و پروبیوتیک+ واکسن کوکسیدیوز را دریافت کردند. در 26 روزگی تمام گروه ها (به غیر ازگروه اول) با مخلوطی از ااسیست های اسپوروله شده سه گونه آیمریا (آسرولینا، ماگزیما و تنلا) چالش گردیدند. مقدار کاروتن سرم تمام گروه ها، درست قبل از چالش و 6روز بعد از آن تعیین گردید. میزان OPG مدفوع در6 الی10روز پس از چالش اندازه گیری شد. شاخص های تولیدی از قبیل افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی، مقدار اخذ غذا و شاخص کارایی تولید نیز اندازه گیری شدند. درگروه هایی که واکسن و/ یا پروبیوتیک را مصرف کرده بودند، میزان OPG به صورت معنی داری کمتر از گروه شاهد مثبت بود (01/0 “(p. نتیجه این که واکسن پاراکوکس و احتمالا پروبیوتیک (با منشا لاکتوباسیلوس)می توانند درکنترل کوکسیدیوز و یا عوارض ناشی از آن تاثیر مثبت داشته باشند و مصرف پروبیوتیک تداخلی با عملکرد واکسن کوکسیدیوز ندارد.

    کلیدواژگان: واکسن کوکسیدیوز، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس، جوجه گوشتی، دفع ااسیست در مدفوع
  • منصور بنانی، سیدعلی پوربخش، مه زاد ارمی، فرزان غلامین، مسعود فاتح منش صفحه 41
    اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال (ORT) به صورت یک عامل بیماریزای باکتریایی نوظهور در گله های ماکیان و بوقلمون شناخته شده است. تشخیص عفونت ORT با برخی مشکلات در کشت و شناسایی قطعی باکتری با کمک خواص بیوشیمیایی آن مواجه بوده است. دسترسی به یک روش شناسایی قطعی و قابل اتکا که بتواند در پژوهشهای آزمایشگاهی متداول بکار آید، حائز اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی ORT به روش زنجیره ای پلیمراز (PCR)، درمقایسه با روش کشت بود. به منظور راه اندازی این PCR از پرایمرهای 1S-F16OR و 1S-R16OR، باکتری های شناخته شده ORT و 7 گونه باکتری دیگر، نظیر هموفیلوس پاراگالیناروم و پاستورلا مولتوسیدا، به ترتیب به عنوان کنترلهای مثبت و منفی استفاده شد. روش استخراج فنل و کلروفرم برای تهیه DNA از نمونه ها به کار رفت. 60 نمونه تجمیع شده بدست آمده از نای و سینوس زیر چشمی 30 گله جوجه گوشتی کشتار شده در یکی از کشتارگاه های منطقه قزوین، از نظر آلودگی به ORT با هر دو روش کشت و PCR بررسی شدند. یک باند 784 جفت بازی در 5 نمونه کنترل مثبت ORT، 19 مورد از 60 نمونه اولیه، شامل 11 نمونه هموژنیزه نای و 8 نمونه سواب سینوس زیر چشمی و در تمامی17 نمونه باکتری های جدا شده و مشکوک به ORT دیده شد؛ ولی در 7 مورد باکتری کنترل منفی مشاهده نگردید. در یک مورد از 41 نمونه اولیه منفی شده در PCR، باکتری ORT با کمک کشت جداسازی گردید و این باکتری تکثیر شده در آزمایش مجدد PCR مورد شناسایی قرار گرفت. پانزده مورد از 30 گله (50درصد) در آزمایش PCR مثبت تشخیص داده شدند و تنها یک مورد از آنها در کشت باکتریایی منفی شد. بر اساس نتایج بدست آمده؛ PCR بکار رفته در این مطالعه می تواند برای شناسایی مطمئن و سریع ORT در نمونه های مشکوک به عفونت ORT استفاده شود، اما بهتر است که به منظور به حداکثر رساندن تشخیص عفونت، با روش کشت توام باشد.
    کلیدواژگان: تشخیص، اورنیتو باکتریوم رینوتراکئال، واکنش زنجیره ای پلیمراز، جوجه گوشتی
  • نجمه شیخ زاده مهدی سلطانی، حسینعلی ابراهیم زاده موسوی، علیرضا خسروی، هادی باقری، عزت الله فتحی، اشکان زرگر صفحه 47
    اثرات محرک ایمنی اسانس اوکالیپتوس به روش خوراکی و حمام بر روی برخی فاکتورهای ایمنی کپور معمولی (Cyprinus carpio) با میانگین وزن35- 30 گرمی دردمای 16-18 (شرایط دمایی پایین تر از میزان اپتیمم) مورد بررسی قرار گرفت. ماهیان به روش های حمام و خوراکی و با غلظتهای 30، 60 و 120 میکرولیتر در لیتر یا به ازاء کیلوگرم غذا بمدت 8 روز متوالی با اسانس مجاورت داده شدند و برخی فاکتورهای ایمنی غیر اختصاصی شامل سنجش میزان فعالیت لیزوزیم، قدرت باکتری کشی سرم، جمعیت لوکوسیتی، پروتئین کل سرم، میزان آلبومین و گلوبولین در زمان های 1،2، 8، 15و 23 روز پس از آخرین تجویز اسانس مورد سنجش قرار گرفت. به منظور سنجش تیتر آنتی بادی، ماهی های باقیمانده 23 روز پس از تجویز اسانس با باکتری آئروموناس هیدروفیلا کشته شده به روش داخل صفاقی تزریق گردیدند و تیتر آنتی بادی در هفته سوم پس از ایمن سازی به روش میکروآگلوتیناسیون باکتریایی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که اسانس اوکالیپتوس اثرات بسیار کمی بر روی سیستم ایمنی ماهی کپور معمولی داشته است هر چند افزایش معنی داری در فاکتورهای تیتر آنتی بادی، جمعیت لوکوسیتی و قدرت باکتری کشی سرم در برخی تیمارها بدست آمد. این مساله ممکن است ناشی از شرایط دمایی مورد نظر، عدم استفاده از دوز مناسب و دوره مناسب تجویز اسانس ها باشد.
    کلیدواژگان: اسانس اوکالیپتوس، کپور معمولی، فاکتورهای ایمنی
  • سید داود شریفی، عباس برین، اکبر یعقوب فر، فرید شریعتمداری صفحه 56
    جو بدون پوشینه حاوی مقادیر بیشتری از پلی ساکاریدهای غیرنشاسته ای محلول در مقایسه با جو معمولی است. سطوح بالای پلی ساکاریدهای غیرنشاسته ای محلول در جیره طیور، اثرات ضد تغذیه ای دارد و فلور میکروبی مجرای گوارش نقش زیادی در بروز خصوصیات ضد تغذیه ای این ترکیبات ایفاء می نماید. لذا این تحقیق به منظور بررسی تغییرات جمعیت گونه های باکتریایی موجود در روده های کور جوجه های گوشتی در اثر تغذیه جیره های حاوی سطوح مختلف جو بدون پوشینه انجام گرفت. تعداد240 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه از سویه آربورایکرز به طور تصادفی درچهارگروه 60 قطعه ای و با سه تکرار (20 قطعه جوجه در هر تکرار) داخل پن های آزمایشی توزیع گردیدند. تیمارهای آزمایشی شامل جیره هایی با سطوح صفر، 10، 20 و 30 درصد جو بدون پوشینه بود. سطوح مختلف جو بدون پوشینه درجیره در دوره آغازین بر کل جمعیت باکتریایی و همچنین جمعیت گونه های اشریشیاکلی، لاکتوباسیل ها و کلستریدیوم ها در روده های کور معنی داری نبود ولی جمعیت لاکتوباسیل های موجود در روده های کور جوجه های گوشتی در سن 49 روزگی، با افزایش سطح جو بدون پوشینه درجیره افزایش یافت (05/0 p<. ) نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که جمعیت باکتریایی موجود در روده های کور، با تغذیه جیره هایی با سطوح مختلف جو بدون پوشینه تغییر می نماید. این تغییر با افزایش سن بارزتر شده و در راستای کاهش جمعیت باکتری های مضر(کلستریدیوم ها)و افزایش گونه های مفید (لاکتوباسیل ها)می باشد.
    کلیدواژگان: فلورمیکروبی، جوجه های گوشتی، روده های کور، جو بدون پوشینه
  • غلامرضا نیکبخت بروجنی، ندا برجسته صفحه 63
    تنوع زیاد در ژن های MHC کلاس I یا B-F طیور، شناسایی تعداد زیادی از پپتید های بیگانه را جهت ایجاد پاسخ ایمنی امکان پذیر می سازد. مطالعه این منابع ژنتیکی بسیار با ارزش و برای جلوگیری از حذف تنوع ژنتیکی ضروری است. تنوع ژنتیکی در سویه آرین به عنوان یک سویه داخلی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق از روش PCR-SSCP جهت مطالعه چند شکلی ژن MHC(B-F) در طیور آرین استفاده شده است. شصت و پنج نمونه DNA شامل 25 نمونه متعلق به جمعیت مادر و 40 نمونه از جوجه های گوشتی تجاری سویه آرین مورد بررسی قرار گرفتند. در جمعیت های مادر و جوجه های گوشتی7 الگوی مختلف مربوط به ژن B-F مشخص شد. 2 الگو بین دو جمعیت مورد مطالعه مشابه بودند. 2 الگو از مجموع الگوهای به دست آمده مشابه مطالعات قبلی بودند، در حالیکه 5 الگو جدید به نظر می رسند. این نتایج نشان داد که طیور گوشتی آرین از تنوع ژنتیکی MHC در ناحیه B-F برخوردارند که می تواند جهت انتخاب خصوصیات مطلوب ایمنولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد. واژه های کلیدی: MHC، طیور آرین،. PCR-SSCP
    کلیدواژگان: MHC، طیور آرین، _ PCR، SSCP
  • سید مجتبی موسوی، علی سوخته زاری، مهدی وجگانی صفحه 69
    جهت ارزیابی عملکرد تولیدمثلی میش در خارج از فصل تولیدمثلی، تعداد 119 راس میش با استفاده از سیدر(در یک دوره 12 روزه) و تزریق هورمون(IU 400) PMSG، همزمان سازی فحلی شدند. پس از تلقیح میش ها در سه گروه آزمایشی قرار گرفتند. در گروه اول، در روز 12 پس از تلقیح هورمون گنادرولین(GnRH، 5 میلی لیتر) تزریق شد؛ گروه دوم،روز 5 پس از تلقیح مجددا سیدرگذاری شدند و گروه سوم، هیچگونه درمانی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون مربع کای با نرم افزار SAS آنالیز شدند. میزان باروری در گروه های اول، دوم و سوم به ترتیب40، 30 و 76/30 درصد و میزان تزاید گله در سه گروه فوق به ترتیب 65، 5/37 و 58/43 درصد و میزان دوقلو زایی به ترتیب 5/62، 25 و 6/41 درصد به دست آمد. نتایج نشان داد که سیدرگذاری مجدد یا تزریق هورمون گنادرولین پس از تلقیح تاثیر معنی داری درعملکرد تولیدمثلی میش ها نداشته است(05/0 p>. ) واژه های کلیدی: GnRH، میش، سیدرگذاری، تزاید گله، دوقلو زایی.
    کلیدواژگان: GnRH، میش، سیدرگذاری، تزاید گله، دوقلو زایی
  • سید جاوید آل داود، عباس وشکینی، پروانه خضرایی نیا، امیر فتاحی، علی علیاری صفحه 73
    در این مطالعه نقش تغییرات سرمی در تشخیص هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه تغذیه ای به عنوان معیار تشخیصی زود هنگام بیماری و همچنین مقایسه دو روش درمانی دارویی و تغذیه ای در این بیماری مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی بر روی پنجاه بچه گربه مبتلا به استئوپروز و پنجاه بچه گربه سالم (با تایید رادیولوژی) به روش تجربی و مداخله ای انجام شد. نمونه های سرمی از بچه گربه های استئوپروتیک و سالم اخذ و مقادیر سرمی پاراتورمون، کلسیم، فسفر و آلکالین فسفاتاز اندازه گیری شد. موارد تایید شده بیماری تا پنجاه قلاده گربه انتخاب و در دو گروه مساوی با دو درمان دارویی (کلسیم و ویتامین د) و غذایی (مصرف مواد لبنی و قطع جیره گوشتی از غذا) تحت درمان قرار گرفته و نتایج آن با بررسی سرمی مجدد ارزیابی گردید. نتایج در دو گروه سالم و بیمار به روش t-test و مقایسه مقادیر سرمی در گروه های درمانی با روش paired t-test بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد که تغییرات سرمی پاراتورمون و فسفر در دو گروه سالم و بیمار دارای اختلاف آماری بودند ولی مقایسه نتایج درمانی در دو گروه درمان دارویی و غذایی اختلاف معنی دار آماری نداشتند. این بررسی نشان داد که میتوان از مقادیر فسفر و پاراتورمون برای تشخیص زود هنگام هیپر پاراتیروئیدیسم ثانویه تغذیه ای استفاده کرد. همچنین برای درمان بچه گربه های بیمار اصلاح جیره غذایی به تنهایی نتایج درمانی مشابهی با روش درمان دارویی دارد و بنابر این نیاز به استفاده از دارو در این بیماران نیست.
    کلیدواژگان: استئوپروز، بچه گربه، پاراتیروئید، هیپرپاراتیروئیدیسم، تغذیه _
  • ندا قاسم زاده دقیق، محمود رضا زاده باری، سیدمهدی رضوی روحانی صفحه 79
    کیتوزان یک آنتی میکروب طبیعی بدست آمده از منابع حیوانی کاملا غیر سمی است. در این مطالعه خصوصیات ضد میکروبی کیتوزان استخراج شده از پوسته سیست آرتمیای دریاچه ارومیه با کیتوزان مشابه تجاری که از پوسته خرچنگ شرکت A.T.P ویتنام تهیه شده بود، مورد مقایسه قرارگرفت. آزمایش به روش استاندارد لوله ای برای پی بردن به حداقل غلظت ممانعت کنندگی (MIC) کیتوزان آرتمیا و کیتوزان تجاری در غلظتهای(4، 2، 1، 5/0، 25/0،125/0، 062/0) میلی گرم در میلی لیتر کیتوزان آرتمیا و غلظتهای (4/6، 2/3، 6/1، 8/0، 4/0، 2/0، 1/0) میلی گرم در میلی لیتر کیتوزان تجاری بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، لیستریا منوسیتوژنز، سالمونلا تیفی موریوم و اشریشیاکلی به انجام رسید. بر اساس نتایج بدست آمده MIC کیتوزان پوسته سیست آرتمیا برای باکتری های مد نظر ppm500 و MIC کیتوزان تجاری ppm 800 بدست آمد. در مرحله بعد هر چهار باکتری را به طور جداگانه در شرایط یکسان در حضور MIC کیتوزان آرتمیا(ppm500) قرار داده و به مدت 8 ساعت از نگهداری در گرمخانه 37 درجه هر 2 ساعت یکبار کشت سطحی داده شدند و بعد از 24 ساعت نگهداری تعداد کلنی ها شمارش و نمودار زمان مرگ باکتری ها را برای بررسی روند و سرعت نابودی آنها در حضور MIC کیتوزان آرتمیا رسم کردیم. بر اساس نتایج بدست آمده در این مدت از زمان نگهداری، سرعت نابودی استافیلوکوکوس اورئوس بیشتر از سایر باکتری ها و سرعت نابودی سالمونلا تیفی موریوم از همه کمتر بود. همچنین با بررسی تصاویر بدست آمده از میکروسکوپ الکترونی بر روی باکتری گرم مثبت استافیلوکوکوس اورئوس و گرم منفی اشریشیاکلی که در حضور MIC کیتوزان آرتمیا(ppm500)قرار گرفته بودند،مشخص شد که سرعت تاثیر کیتوزان آرتمیا بر نابودی باکتری گرم مثبت به مراتب بیشتر از باکتری گرم منفی است.در نهایت نتایج بدست آمده در این مطالعه حاکی از قدرت بالای کیتوزان آرتمیا درمهار میکروارگانیسمهای مورد مطالعه در مقایسه با کیتوزان مشابه تجاری است.
    کلیدواژگان: کیتوزان آرتمیا، اثرات ضد میکروبی، کیتوزان تجاری
|
  • Seyed Shahram Shekarforoush, Nazanin Sabbagh, Mahmood Aminlari Page 1
    Different techniques have been employed to improve the technological properties of meat. One of the most important techniques is adding proteolytic enzymes which could simultaneously increase the tenderization and solubility of meat proteins. The purpose of this investigation was to study the effect of different levels of the enzyme ficin on ovine and bovine meat and to determine the best condition for solubilization of meat proteins. Ficin was partially purified from figs tree latex by cationic exchange chromatography. Meat samples were treated wilh different activities of ficin and the effect ofenzyme was followed by measuring nitrogen solubility index (NSI) and electrophoresis. NSI was determined by homogenization of ficin-treated meat in the presence of buffers, centrifugation and nitrogen determination of the supernatant by kjeldal. The solubility of meat proteins increases with increase in the activity of added ficin and with increase in the incubation time (p<0.001). Presence of salt significantly increased the solubility of meat proteins up to 65% (p<0.01). The SDS-PAGE pattern of soluble proteins showed the molecular weight of proteins was in the range of 15-105 KDa and was similar in ovine and bovine meat. Also by increasing the unit activity of enzyme form 0.8 to 2.6 units. most protein bands were disappeared or decreased in intensity. These results indicated that the velry high activity of ficin results in disruption of the structure of myofibrillar proteins and excessive break down of these proteins to smaller peptides which either precipitate or can not be detected by electrophoresis.
  • Zolfaghar Rajabi, Seyed Mostafa Peighambari, Mohammad Hasan Bozorgmehrifard Page 7
    Subgroup J Avian Leukosis Virus (ALV-J) was isolated in the late 1980s from meat-type chickens in the United Kingdom. ALV-J with exception of some acute variants, cause myeloid leukosis in meat-type chickens with long incubation period.In this study while the status of Avian Leukosis Virus Subgroup J in six different strain of broiler grandparent flocks of Iran evaluated, the evaluation of different primers and some molecular methods also were done. For this reason, 100 blood samples, which had EDTA, 100 mixed of white blood cells and plasma and 100 feather pulps were collected from one farm of each broiler grandparent strain. PCR and nested PCR were methods that used for the study. In molecular study before the extraction of DNA from samples; In order to decrease the number of samples, 10 mixed of white blood cells and plasma, blood or feather pulp pooled. In molecular study with PCR all of samples were negative, but in nested PCR reaction, from six broiler strains, five strains infected to ALV-J. The results indicate that the most of broiler strains in Iran have been infected to ALV-J. The results also indicate that we can simply use pooled samples for the study of ALV-J in a flock by nested-PCR test.
  • Elaheh Ebrahimzade, Parviz Shayan, Mohammadreza Mokhberdezfouli, Sadegh Rahbari, Sedigheh Nabian Page 15
    Cryptosporidium parvum is an apicomplexan protozoan parasite which causes diarrhea in both human and wide range of animals. Since this protozoa causes remarkable economic losses in cattke industry in Iran, the molecular determination of porotozoa and characterization of its protein pattern and immunogenic antigend are the aim of this study. In this study, diarheatic fecal samples of calves suspected for cryptosporidiosis were collected and identified. Purification and concentration of cryptosporidial oocysts from fecal samples was performed. Oocysts were confirmed as Cryptosporidium parvum by semi-nested PCR using specific primers designed from 18srRNA gene of Cryptosporidium parvum. A calf with negative antibodies against Cryptosporidium parvunm was infected with 5 ×106 oocysts. 5 days after inoculation, oocysts were isolated and purified. Soluble proteins from sporozoites were prepared and analyzed by SDS-PAGE and western blotting. There was an intense recognition of some10 to 100 kDa, ten low molecular weight proteins were recognized between 20-40 kDa, six separated protein bands was recognized between 40-70 kDa, immunoreactive proteins were present at different molecular weights between 17-260 kDa. Three antigens of apparent molecular weights 20-30 kDa, three antigen bands between 40-60 kDa and 2 bands 70-75 kDa were identified. Antibody responses to cryptosporidial antigens at high molecular weights were successfully diagnosed with apparent molecular weights 130,170,216 and 257kDa.
  • Ali Reza Ghadiri, Amin Ranjbar, Reza Avizeh Page 23
    The Prostate gland is the major accessory gland in male dogs. Prostate disease is a common problem in older intact male dogs. The aim of this study was to determine prostatic dimensions by plain radiography and urethrocystography in dogs and compare them with actual sizes. Plain radiography and urethrocystography were performed on 10 intact young adult male dogs. After necropsy length, width, height, volume and weight of prostate glands were measured. All statistical analyses paired t test, linear regression and correlation coefficient were performed. Prostate glands of 9 dogs could be evaluated with urethrocystography and reliable length and height of prostate gland were measured. Means of prostatic length and height were smaller than their actual sizes but still had significant correlation (p|£|0.05). Equations between prostatic and actual lengths and depths in urethrocystography were L=0.91 × l + 0.57 (R2 = 0.84) and Z= 1.36 × z - 0.79 (R2 = 0.76) respectively. The results of this investigation were showed that urethrocystography could be used for prostatic measurement. This method can be as a reliable technique, whenever ultrasonography can not be performed.
  • Majid Alipour- Eskandani, Ali Misaghi, Negin Noori, Taghi Zahraei-Salehi, Saeed Bokaie, Afshin Akhondzadeh-Basti Page 29
    The growing interest in substitution of chemical food preservatives by naturalones has fostered researchs on plantessentiak oils and extracts. In this study effect of different concentrations of Zataria multiflora Boiss. Essential oil (0, 0.005, 0.015 and 0.03%) on Bacillus cereus ATCC 11778, (103cfu /ml), was evaluated using sterilized samples (16 bottles containing 80 ml barley soup) and 4 different incubating temperatures (8, 10, 15 and 25? C) during 21 days. Data analysis was done using two way ANOVA. It was found that effect of different concentrations of essential oil on growth rate of Bacillus cereus ATCC 11778 was statistically significant (p<0.01). The results suggested that Zataria multiflora Boiss. essential oil can be considered as a natural preservative in some foods
  • Ramin Najafi, Bahram Shojadoost, Sadegh Rahbari, Behzad Mansoori, Mehrdad Modirsanei Page 33

    In order to study the effect of concomitant use of a probiotic with Lactobacillus origin (Primalac) and a coccidiosis vaccine (Paracox-5) in experimental coccidial infection of broilers, 600 day old male broiler chickens were randomly divided into five groups of 120 with four replicates. Groups three, four and five received probiotic, coccidiosis vaccine and probiotic + coccidiosis vaccine, respectively. At 26 days of age all groups(except first group) were challenged orally with a suspension of sporulated oocystes of E. acervulina, E. maxima and E. tenella. Serum carotenoid levels were determined before challenge and 6 days after that. OPG of the feces was measured at 6 to 10 days post challenge. Performance parameters were also determined during the experiment. OPG of the treated groups with vaccine and /or probiotic were significantly lower than the positive control (p< 0.05). It was concluded that and coccidiosis vaccine probiotic with Lactobacillus origin (to some extent) are able to control negative impacts of coccidial infection. In the meantime simultaneous usage of probiotic and coccidiosis vaccine, did not have any interaction with efficacy of the vaccine.

  • Mansour Banani, Seyed Ali Pourbakhsh, Masood Fatehmanesh, Farzan Gholamin, Mahzad Erami Page 41
    Ornithobacterium rhinotracheale (ORT) has been identified as one of the emerging respiratory bacterial pathogens in turkey and chicken flocks. Diagnosis of ORT infection has been faced some difficulties in isolation and identification of the bacterium based on the biochemical properties. A reliable identification method that can be used in routine laboratory investigations is of importance. The Purpose of this study was diagnosis of ORT using polymerase chain reaction (PCR) in comparison with culture. The PCR was optimized using the primer combination OR16S-F1 and OR16S-R1, positive control of ORT bacteria, and 7 other bacteria such as Haemophilus paragallinarum and Pasteurella multocida as negative control. All samples were prepared for DNA extraction by use of phenol- chloroform method. Sixty pooled tracheal and infraorbital sinus samples from 30 broiler flocks slaughtered at an abattoir in Gazvin province were examined for presence of ORT using culture and PCR assay. A fragment of 784-bp was amplified in 5 positive known ORT samples, but not in other 7 bacteria as negative controls. 19 out of 60 primary samples including 11 homogenized tracheal samples and 8 infraorbital sinus swabs, and also all 17 suspected and purified colonies identified microbiologically as ORT were positive in PCR assay. One out of 41 negative primary samples in PCR test became positive through the culture. Then the propagated bacterium was confirmed in PCR. Fifteen out of 30 flocks (50%) were positive in PCR test and only one of them was negative in culture. Upon the results the PCR method of this study can be used as a reliable and rapid identification of ORT in samples suspected to ORT infection. However, it is better to use a combination of the PCR and culture in order to maximize the diagnosis of ORT infections. Key words: diagnosis Ornithobacterium rhinotracheale (ORT), polymerase chain reaction (PCR), broiler.
  • Najmeh Sheikhzadeh, Mehdi Soltani, Hosein Ali Ebrahimzadeh Mousavi, Ashkan Zargar, Hadi Bagheri, Ezatollah Fathi, Ali Reza Khosravi Page 47
    Influence of both dietary and bath administration of Eucalyptus globules labill was evaluated on some immunological variables of common carp (Cyprinus carpio) under temperature less than optimum in order to determine stimulatory effect of the essential oils. Fish weighing 30-35 g were bathed or fed with different doses of 30, 60 and 120 |m|l/L or mg/kg feed for a period of 8 days. Serum lysozyme activity, bactericidal activity, total white blood cells, total protein, globulin and albumin were measured on days 1, 2, 8, 15 and 23 after the essential oils administration. On day 23 post administration the remaining fish from each group were intraperitonealy injected with killed Aeromonas hydrophila (6×108cells/ml) and antibody titer was measured 3 weeks later. The obtained results showed that Eucalyptus globules had a limited immunostimulatory effect on these immunological variables although antibody titers and total white blood cells in some test groups were significantly (p<0.05) higher than the control one. The reduction of the immunological factors is probably related to the lower water temperature, inappropriate administrating dose and duration of essential oils administration.
  • Seyed Davood Sharifi, Farid Shariatmadari, Akbar Yaghobfar, Barin Barin Page 56
    This study was conducted to investigate the effects of diets containing different levels of hull-less barley on caecal microflora of broiler chicks. Two hundred and forty one-day old male broiler chicks (Arbor Acres strain) were used in a completely randomized design with 4 tratments, and 3 replicates were allocated to each treatment. Different levels of hull-less barley in diets had not significant effects on total bacterial count, E.coli, Clostridia and Lactobacillus population in caeca at starter period(21days old), but at 49 days of age, caecal Lactobacilus population increased significantly by increasing the levels of hull-less barley in diets(p<0.05). Based on the results of the present study, it can be stated that inclusion of hull-less barley in diets, change the caecal microflora of broiler chicks. These components reduced pathogenic bacteria (Clostridia) and increased the usefull bacteria (Lactobacillus).
  • Neda Barjasteh, Gholam Reza Nikbakht Brujeni Page 63
    The extreme polymorphism in MHC B-F genes enables the chickens to recognize enormous numbers of foreign peptides to trigger an immune reaction. Study of this genetic resources is very important and it is essential to avoid the loss of genetic variability. Genetic polymorphism among Arian strain, a endogenous broiler chickens in Iran, was investigated. In this study PCR-SSCP was carried out for revising the polymorphism in MHC (B-F) in Arian broiler chicken. 65 samples of chicken DNA belonged to 2 groups of parents (25) and hybrids (40) were analyzed. 7 distinct profiles have been demonstrated for two groups. Two profiles were identical between two groups. Two of all profiles have been demonstrated by previous studies and 5 were new in this study. From this study it was concluded that MHC (B-F) diversity exists within Arian broiler chicken that might be useful for selecting desirable immunological traits.
  • Seyed Mojtaba Mousavy, Mehdi Vojgani, Ali Sookhtehzar Page 69
    An investigation was under taken to evaluate the out of season reproduction performance of ewe. A flock consisting 119 ewes was synchronized via implementation CIDR over a period of 12 days, following by injection of PMSG (400 IU). The ewes inseminated and divided to three experimental groups. Group1: Injection of GnRH (5ml) at day 12 post insemination, group 2: Received CIDR for 5 to 15 days post insemination and group 3(control): ewes did not receive any treatment. Data were analyzed in Chi- Square method by SAS soft were. Fertility in group1, 2 and 3 were 40, 30 and 30.76 percent and fecundity were 65.0, 37.5 and 43.5 percent and twining rate were 62.5, 25.0 and 41.6 percent, respectively. Results reveal that supplementation of progesterone or GnRH would not enhance reproductive performance in the ewe in out of season. Key words: GnRH, ewe, CIDR, fecundity, twining rate.
  • Seyed Javid Aldavood, Abas Veshkini, Ali Aliari, Amir Fattahi, Parvaneh Khazraii Nia Page 73
    Diagnosis of Nutritional Secondary Hyperparathyroidism in preliminary stage was studied by determination of serum profiles as first key for early diagnostic method. On the other hand compare between two treatment methods for osteoprothic cases has concerned in second part of survey. Treatment performed by drug consumption and changes in food regimes for two seperated groups. 50 osteoprotic and 50 normal 2-3 month old kittens were selected randomly. Radiographic exams were our landmark to selection of osteoprothic kittens. Serum calcium (Ca), parathormon(PTH), phosphorus(P) and serum alkaline phosphatase(AP) levels measured in all of them. Serum profiles have in osteoprothic and normal ittens were compared by student t-test and paired t-test. Comparative study showed significant decrease in serum P and increase in PTH in the first group (Osteoporotic kittens) (P<0.05). No significant changes have seen in serum Ca and AP in both groups.
  • Seyed Mehdi Razavi Rohani, Mahmood Rezazadeh Bari, Neda Ghasemzadeh Daghigh Page 79
    Chitosan is a natural antimicrobial which is derived from non-toxic animal resources. This study investigated and compared the antimicrobial characteristics of chitosan which was extracted from shell of Artemia cyst in the lake of Urmia with the same commercial chitosan feature to that of crab shell from A.P.T firm in Vietnam. The experiment was carried by means of two fulded method to find the minimum inhibitory concentration (MIC) of commercial chitosan and Artemia chitosans and (4,2,1,0/5,0/25,0/125,0/062 mg/ml) (6/4,3/2,1/6,0/8,0/4,0/2,0/1 mg/ml) on Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Salmonella typhimurium and Listeria monocytogenes. MIC of Artemia chitosan for those bacteria and MIC of commercial chitosan were determined 500 ppm and 800 ppm. In the next phase, each of those four bacterias was separately exposed to MIC Artemia chitosan and during 8 h of incubation at 37?C were artificially cultivated every 2 h and colonies appearing on the plates after 24 h of incubation were counted and the death time graph of the bacterias was drown to study their destruction process in the presence of MIC of Artemia chitosan. Experimental achievements showed that in this period of destruction speed in Staphylococcus aureus was more than others and the destruction speed of Salmonella typhimurium was the least. Also studying the achieved pictures by electronic microscope from the from two bacterias, gram-positive Staphylococcus aureus and gram-negative Escherichia coli which were exposed to MIC of Artemia chitosan (500 ppm) depicted that the speed of influence by Artemia chitosan on gram-positive bacteria is much more than gram-negative bacteria. Results of this study depicts great abilities of Artemia chitosan in destroying studied bacteria in comparis on with those of commercial one.