فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال پنجاه و دوم شماره 1 (پیاپی 103، بهار 1388)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سال پنجاه و دوم شماره 1 (پیاپی 103، بهار 1388)

  • 78 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/03/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقالات پژوهشی
  • محمدرضا شفیع پور، عفت رازقی، غلامرضا پورمند صفحات 7-12
    مقدمه
    هیپرلیپیدمی یک اختلال متابولیک شایع بعد از پیوند کلیه است که در ایجاد بیماری های عروق کرونری نقش داردهدف این مطالعه بررسی شیوع و عوامل موثر بر دیس لیپیدمی بعداز پیوند کلیه می باشد.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی 103 بیمار دریافت کننده پیوند کلیه در بیمارستان سینا تهران در سالهای 1383 تا 1385 وارد مطالعه شدند. مشخصات فردی، بیماری زمینه ای کلیه، رژیم ایمونوساپرسیو و اطلاعات آزمایشگاهی شامل کلسترول تام، تری گلیسیرید، کراتینین سرم و قند ناشتا بیماران ثبت شد و توسط آزمونهای کای دو و تی تجزیه و0 در نظر گرفته شد. / تحلیل شدند. حد آماری معنی دار در این مطالعه 05
    نتایج
    39 سال وارد مطالعه /25 ±13/ 58 %) بیمار مذکر با میانگین سنی 9 /3) 41 %) بیمار مونث و 60 /7) از مجموع بیماران، 43198 میلی گرم در دسی ± 158 میلی گرم در دسی لیتر و 43 ± شدند کلسترول تام بیماران قبل و بعد از پیوند به ترتیب 41152 میلی گرم در دسی لیتر و ± معنی دار بود همچنین تری گلیسیرید قبل و بعد از پیوند به ترتیب 78 p< 0/ لیتر با 001معنی دار بود. بین سن، جنس، طول مدت دیالیز قبل از پیوند، بیماری p< 0/ 195±83 میلی گرم در دسی لیتر با 001زمینه ای، دیابت بعد از پیوندو رژیم دارویی ایمونوساپرسیو رابطه معنی داری به دست نیامد.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد بیماران پیوند کلیه در معرض خطر هیپرلیپیدمی می باشند و بررسی دقیق عوامل خطر در این بیماران ضروری است.
    کلیدواژگان: پیوند کلیه، هیپرلیپیدمی، رژیم ایمونوساپرسیو
  • محمد فرات یزدی، حسین نظمیه، علی دهقانی احمدآبادی، اردشیر پوردهموید صفحات 13-18
    مقدمه
    بیماری نادر و کلاسیک بافت خونساز می باشد که درصورت عدم (TTP) ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک پورپورادرمان سریع با مرگ ومیر زیادی همراه است، درحالی که تشخیص سریع ودرمان به موقع با پلاسمافرزیس می تواند به نحو چشمگیری پیش اگهی بیماری را تحت تاثیر قرار دهد و علائم بالینی آن شامل کاهش شدی پلاکت، آنمیهمولیتیک میکروآنژیوپاتیک، اختلالات سیستم عصبی و نارسایی کلیوی می باشد.
    روش کار
    در TTP مطالعه حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی است که به بررسی تاثیر استفاده از پلاسمافرزیس بر بیماری بیمارستان شهید صدوقی یزد از سال 1383 تا پایان 1386 بر 21 بیمار مبتلا پرداخته است. اطلاعات فردی و سوالاتمربوط به علائم بیماری و آزمایشات بیماران و پلاسما فرزیس در پرسشنامه ثبت و بررسی شد.
    نتایج
    شایع ترین علامت ضعف، خستگی و بیحالی و سپس تب و پوروپورا بود، همه بیماران دارای افزایش لیپوپروتئین با چگالی پایین، ترومبوسیتوپنی، کاهش هموگلوبین و هماتوکریت (95 درصد) بودند، 90 درصد رتیکولوسیت افزایش یافته و 67 درصد بیلی روبین غیرمستقیم افزایش یافته داشتند، 62 درصد بیماران دارای اختلالات سیستم عصبی و 71 درصد اختلالات سیستم کلیوی بودند، 95 درصد از بیماران پس از پلاسمافرزیس به بهبودی رسیدند که حدود 76 درصد از آنها به بهبودی کامل و 19 درصد به بهبودی نسبی دست یافتند و 5 درصد به درمان پاسخ 19 درصد / ندادند که علت آن بیماری زمینه ای مهلک آنان بود و 76 درصد از نظر پلاکت بهبودی کامل و 2 بهبودی نسبی و حدود 90 درصد از نظر نارسایی کلیوی بهبودی یافتند.
    نتیجه گیری
    هر چند بدون درمان یک بیماری کشنده است ولی با پلاسمافرزیس اکثر بیماران بهبود یافتند و آن عده هم TTP که بهبودی کامل پید انکردند، از خطر مرگ رهایی یافته و با پلاسمافرزیس مزمن و درمانهای کمکی به زندگی برگشتند، آن عده از بیماران که به درمان جواب نمی دهند احتمالا مبتلا به بیماری زمینه ای کشنده هستند که علت عدم پاسخ و بدترشدن حال بیمار، عدم پاسخ به پلاسمافرزیس نیست، بلکه بیماری اولیه آنها می باشد که در این بیماران سرطان علت زمینه ای بوده است، لذا توصیه می شود به محض شک بالینی بر اساس آزمایشات و علائم بیمار، پلاسمافرز شروع گردد و چنانچه پاسخی ملاحظه نشد، به دنبال بیماری زمینه ای مثل بدخیمی گشت.
    کلیدواژگان: پلاسمافرزیس، ترومبوتیک ترومبوسینوپتیک پورپورا، بیمار
  • بهروز حیدری، طوبی کاظمی، اصغر زربان، غلامحسین یعقوبی، سمیه قهرمانی صفحات 19-24
    مقدمه
    آب مروارید یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان است و عامل اصلی نابینایی در میان افراد جامعه م یباشد. عوامل متعددی در تشکیل آب مروارید نقش دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی برخی عوامل موثر درآب مروارید از جمله سطوح قند خون، چربی های سرم و آنتی اکسیدانهای سرم انجام شد.
    روش کار در این مطالعه موردی شاهدی 90 بیمار مبتلا به آب مروارید و 90 ف رد سالم مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر 1386 با هم مقایسه شدند. گروه مورد و شاهد از نظر سن و جنس همسان شدند. ابتدا - بیرجند از سال 1385پرسشنامه ای حاوی مشخصات فردی تکمیل شد، سپس 5 سی سی خون از ورید براکیال بعد از 12 ساعت ناشتایی جهت بررسی سطح قند، لیپیدو قدرت آنتی اکسیدانی سرم گرفته شد. اطلاعات پس از جمع آوری، کد بندی شده وارد شده و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی تی تست و ایکس دو آنالیز گردید. SPSS و در نرم افزار
    نتایج
    60 سال و در گروه /2 ± افراد مورد مطالعه در هر دو گروه 50 %مردو 50 %زن بودند. میانگین سنی افراد گروه مورد 8 میانگین کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین با چگالی پایین ب ه. (p=0/ 58 سال تعیین گردید (13 /3 ± 8/ شاهد 7 طور معناداری در گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود. اختلاف معن ی داری در میانگین گلوکز و لیپوپروتئین با چگالی بالا در دو گروه مورد مطالعه مشاهده نگردید. میزان هیپرکلسترولمی، هیپرتری گلیسریدمی، افزایش قندخون و کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا درگروه مورد ب یشتر بود. میانگین قدرت تام آنتی اکسیدانی پلاسما و میانگین گروه های تیول در گروه مورد، به صورت معنی داری نسبت به بررسی وضعیت قند، چربی وآنتی اکسیدانهای سرم در بیماران مبتلا به آب مروارید – یک مطالعه موردی شاهدی گروه کنترل پایین تر بود. همچنین افزایش معنی دار پراکسیداسیون لیپیدها و شاخص مالون دی آلدئید در گروه مورد نسبت به گروه شاهد بدست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که قندبالا، ا ختلال چربی های خون وسطح پایین آنتی اکسیدانها می تواند در آب مروارید نقش داشته باشد و لازم است جهت کنترل عوامل فوق، برنامه های مداخله ای صورت گیرد.
    کلیدواژگان: آب مروارید، دیس لیپیدمی، آنتی اکسیدان، قند خون
  • علی اکبر حیدری، شهزاد سلیم بخارایی، مریم مجتبوی، سمیرا حیدری صفحات 25-28
    مقدمه
    شناسایی عوامل موثر بر قطع یا تا خیر درمان در بیماری هایی نظیر سل، اهمیت بسیار زیادی داشته، آشنایی با آنهامی تواند سبب بهبود استراتژی های درمانی و تدوین روش های آموزشی مناسب برای بالا بردن سطح آگاهی افراد مبتلا به این بیماری ها گردد.
    روش کار
    در این مطالع ه گذشته نگر توصیفی، کلیه پرونده های پزشکی مربوط به بیماران مبتلا به سل ریوی که طی سالهای 1382 لغایت 1384 به مرکز بهداشت شماره 2 شهرستان مشهد مراجعه کرده و تحت درمان ضد س ل قرار گرفته بودند، بررسی گردید و متغیرهای سن، جنس، ملیت، پیامد درمان، و علل قطع یا تا خیر درمان استخراج شده و با روش های آمار توصیفی ارزیابی گردید.
    نتایج
    تعداد کل بیماران مورد مطالعه 659 مورد بود، که از این تعداد 534 مورد (81 %) مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت و 12 مورد (19 %)، به سل ریوی اسمیر منفی مبتلا بودند. درمان ضد سل در 43 بیمار (8%) از 534 بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت، با قطع یا تا خیر مواجه شده بود که علل قطع درمان عبارت بودند از: مرگ بیمار در نتیجه سل 0%)، مشکلات شنوایی و سرگیجه / 3%)، هپاتیت دارویی (11 بیمار، 2%)، احساس بهبودی (2 بیمار، 37 / 20 بیمار، 7)0%)، و تشدید نارسایی کلیه / 0%)، پورپورا (1 بیمار، 19 / 0%)، سل مقاوم به چند دارو، (2 بیمار، 37 / 2 بیمار، 37)438 بیمار (82 %)، بهبود کامل داشتند.. (%0/ 2 بیمار، 37)
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهدکه هپاتیت ناشی از داروهای ضد سل شایعترین علت قطع و یا تا خیر درمان به عنوان روش ارجح درمان، حمایت می کنند. تلاش، DOTS می باشد. همچنین مطالعه حاضر از تاثیر و کار آیی به منظور افزایش آگاهی بیماران در مورد ماه یت بیماری سل و چگونگی درمان آن در ابتدای شروع درمان، و نیز در فواصل منظم طی درمان، می تواند به عنوان یک استراتژی مهم در کنترل بیماری و به حداقل رساندن موارد قطع درمان، به کار رود.
    کلیدواژگان: سل ریوی، عوارض، تکمیل درمان، قطع درمان، مرگ و میر
  • رقیه گلشا، رحیم رضایی شیرازی، آزاده شفیعی، محجوب دشتی، غلامرضا روشندل صفحات 29-36
    مقدمه
    استان گلستان مقام دوم بروز سل را در کشور داراست با توجه به شیوع بالای سل در کشور و بالاخص دراستان گلستان این مطالعه جهت بررسی فراوانی بیماری های همراه در بیماران دچار سل ریوی و اثر این بیماری ها بربرخی عوامل اپیدمیولوژیک صورت گرفت.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی- مقطعی پرونده کلیه بیمارانی که با تشخیص سل ریوی از ابتدای سال 1380 تا انتهای سال 1384 در بیمارستان 5 آذر شهر گرگان بستری بوده اند، بررسی شد. مشخصات فردی و تاریخچه پزشکی از پرونده بیماران استخراج شده و در چک لیست وارد شد. برای تفسیر نتایج از آزمون مربع کای و آزمون دقیق فیشراستفاده شد.
    نتایج
    50 سال / در این مطالعه 243 بیمار با تشخیص سل ریوی طی مدت 5 سال بررسی شدند. میانگین سنی افراد 1566 %) بدون بیماری همراه بودند. دیابت شایعترین بیماری / (انحراف معیار= 19 سال) بود. از 243 بیمار 162 نفر (723 درصد) بود. در بین افرادی که علاوه بر سل مبتلا به دیابت نیز بودند نسبت زنان به طور معنی داری از / همراه (05.(p<0/ مردان بیشتر بود (05
    نتیجه گیری
    در بیماران مبتلا به بیماری هایی از قبیل دیابت و نارسایی مزمن کلیه در صورت بروز علایم تنفسی، بهتر است به احتمال سل ریوی توجه شده و بررسی سالانه افراد از نظر احتمال وجود سل مد نظر قرار گیرد. همچنین در بیماران با سل ریوی، بررسی اولیه از نظر احتمال وجود دیابت مورد ارزیابی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سل ریوی، دیابت ملیتوس، نارسایی مزمن کلیه، مصرف کورتیکواستروئید، بدخیمی
  • محمدرضا صفوی، عظیم هنرمند، بهروز براتی صفحات 37-42
    مقدمه
    در چندین مطالعه استفاده ازکتامین به عنوان درمان بی دردی پره امپتیو پس ازعمل جراحی مورد اختلاف نظر می باشد. هدف از این مطالعه بررسی کلینیکی اثرات تزریق پری تونسیلار کتامین با دوزهای متعدد قبل از برش جراحی بر کاهش درد پس ازعمل جراحی و مقایسه آن با تزریق پری تونسیلار نرمال سالین، قبل از عمل برداشتنلوزه در کودکان است.
    روش کار
    12 سال و تحت عمل برداشتن لوزه وارد مطالعه از نوع - یک و دو در محدوده سنی 3 ASA 75 بیمار با کلاس کارآزمایی بالینی باکنترل گروه دارو نما شدن د. این مطالعه در مرکز پزشکی کاشانی اصفهان در نیمه دوم سال 1386و نیمه اول سال 1387 انجام گرفته است. بیماران به سه گروه 25 نفری تقسیم گردیدند. تزریق پری تونسیلار درگروه 0 میلی گرم /کیلوگرم کتامین و در گروه ج 1 میلی گ رم /کیلوگرم / 0%، گروه ب 5 / دارونما (الف) نرمال سالین 9کتامین انجام شد. تمام تزریقات درحجم 2 سی سی و در هر طرف 1 سی سی 3 دقیقه قبل از برداشتن لوزه صورت گرفت. برای بررسی سطح درد و وضعیت آرام بخشی از میزان های چوپس و ویلسون استفاده گردید.
    نتایج
    از. (p<0/ در مقایسه با گروه ب و ج میزان چوپس و ویلسون در گروه الف به طور معنی داری بالاتر بود (05در طی 24 ساعت. (p<0/ لحاظ آماری میزان های فوق درگروه های ب و ج با هم تفاوت معنی داری نداشتند (05پس از عمل جراحی 16 بیمار در گروه الف و هیچ بیماری در گروه ب و ج نیازی به داروهای ضد درد پیدا نکردند.(p<0/001)
    نتیجه گیری
    0 یا 1 میلی گرم /کیلوگرم کتامین تقریبا 3 دقیقه قبل از جراحی بدون ایجاد عوارض در / تزریق پری تونسیلار 5 کودکان تحت عمل لوزه در کاهش درد پس از عمل موثر است.
    کلیدواژگان: کتامین، تونسیلکتومی، درد، پس از عمل جراحی
  • علیرضا حیدری بکاولی، محمد عباس تشتیزی، قاسم سلطانی صفحات 43-48
    مقدمه
    اختلالات هدایتی دهلیزی - بطنی یکی از مشکلات مهم در پی اعمال جراحی قلب می باش ند. این اختلالات در مواردی به تعبیه ضربان ساز موقت یا دائم نیاز پیدا می کن ند. بروز این عارضه بر مدت زمان بستری در بیمارست ان، موربیدیتی و مرگ و م یر داخل بیمارستان اثر می گذارد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع انواع اختلالات هدایت دهلیزی- بطنی و توصیف عوامل خطر موثر در بروز این عارضه در گروهی از بیماران که تحت جراحی هایگوناگون قلبی قرار گرفته اند، می باشد.
    روش کار
    این مطالعه توص یفی مقطعی - تحلیلی بر 400 بیمار که در طول شش ماه اول سال 1385 در بخش جراحی قلب بیمارستان امام رضا (ع) تحت اعمال مختلف جراحی قلب قرار گرفتند، انجام شده است. تمامی بیماران عمل شده ازنظر بروز بلوک دهلیزی بطنی، نیاز به ضربان ساز موقت و دائم و ارتباط متغیرهای سن، جنس، نوع عمل انجام شده،نوع بیماری قلبی، فاصله زمانی پس از عمل تا بروز بلوک، طول مدت بلوک و طول مدت بستری مورد بررسی قرارتجزیه و تحلیل شده و ارتباط متغیرها با بروز بلوک و انواع آن به SPSS گرفتند. متغیرها با استفاده از نرم افزاروسیله آزمون مجذور کای دو و آزمون تی مستقل مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    در این مطال عه 43 % زن (172 نفر) و 57 % مرد (228 نفر) و بیشتر در دهه اول یا دهه پنجم زندگی بودند. شایعترین 188 نفر) بود. از بیماران عمل شده 152 نفر (38 %) بیماری های) % عمل جراحی انجام شده، جراحی عروق کرونر با 48 PDA مادرزادی قلب و 248 نفر (62 %) بیماران اکتسابی قلب بودند. شایعترین ناهنجاری مادرزادی عمل شده، بستن (باز ماندن کانال شریانی) و نقص دیواره بین دو بطن بود. 3% بیماران نیاز به ضربان ساز پیدا کردند17 %) بود. بلوک در تمام بیماران / 1% دائم). شایعترین بل وک، بلوک درجه یک (8 / %1/7 ضربان ساز موقت و 3) تحت عمل جراحی برای تر میم نقص کانال دهلیزی بطنی دیده شد میزان بلوک در بیماری های مادرزادی بیشتر از اکتسابی بود. بلوک کامل قلبی با افزایش معنی داری در اقامت بیمارستانی همراه بود و تمامی موارد بلوک کامل قلب، نیاز به ضربان ساز دائم پیدا نکردند.
    نتیجه گیری
    بروز بلوک دهلیزی بطنی یکی از عوارض عمل جراحی قلب به ویژه در اعمال جراحی که به منظور اصلاح ناهنجاری های مادرزادی قلب صورت می گیرد، می باشد و بیماران به ندرت پس از عمل جراحی قلب به بلوک کامل قلبی دچار شده و نیا ز به ضربان ساز دائم پیدا می کنند. بروز بلوک دهلیزی بطنی در بیماران همراه با افزایش عوارض قلبی و طول مدت بستری در بیمارستان می باشد.
    کلیدواژگان: جراحی قلب، آریتمی، بلوک، ضربان ساز
  • مقالات پزوهشی
  • علی طلایی، محمدرضا فیاضی بردبار، افشین نصیرایی، امیر رضایی اردانی صفحات 49-56
    مقدمه
    اختلال بدشکل یبدن یکی از اختلالات شبه جسمانی است که به صورت اشتغال ذهنی با نقص تخیلی یا تحریف مبالغ هآمیز یک عیب خفیف در ظاهر جسمانی تعریف می شود. با توجه به تفاوت شیوع این اختلال در منابع گوناگون و شیوع بالاتر آن در دانشجویان، به مطالع هی الگوی علامتی و فراوانی اشتغال ذهنی با علائم اختلال بدشکل یبدن در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخته شد.
    روش کار
    این مطالع هی توصیفی در سال 1385 بر 500 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمون هگیری چندمرحل های انجام شده است. این افراد توسط پرسشنام هی دموگرافیک و پرسشنامه ی اختلال بدشکل یبدن بدون و شاخص های پراکندگی و SPSS ذکر نام تحت بررسی مقطعی قرار گرفتند و یافته ها با استفاده از نر مافزارآزمو نهای آماری مجذور کای و تی مستقل و تحلیل واریانس ارزیابی شدند.
    نتایج
    34 %) در / 23 سال بود. از جمعیت مورد مطالعه بر اساس پرسشنام هی ذکر شده، 172 نفر (4 / میانگین سن افراد 45 مورد ظاهر خود نگران بودند که در بین آن ها بیشترین نگرانی مربوط به صورت و به خصوص بینی و پوست بود7% بود و فراوانی دو / 39 %). شیوع اختلال بدشکلی بدن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد 4 / 68 نفر، 8)تمام دانشجویان مبتلا به اختلال. (p=0/ جنس در گرو ه های مبتلا و غیرمبتلا تفاوت آماری معن یداری نداشت (242بدشکل یبدن مجرد بودند.
    نتیجه گیری
    اشتغال ذهنی با تصویر بدن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد شایع بوده و نتایج شیوع اختلال بدشکی بدن نیز از آمارهای موجود در جمعیت عمومی بالاتر بود. الگوی نارضایتی از وضعیت ظاهری بدن در دانشجویان ایرانی با الگوی کشورهای غربی متفاوت بود.
    کلیدواژگان: تصویر بدن، اختلال بدشکلی بدن، دانشجویان، مشهد، همه گیر شناسی
  • مورد نگاری
  • محمدتقی رجبی مشهدی، فریبا رضایی طلب، بهرام معمار صفحات 57-60
    مقدمه
    تراتوم داخل ریوی بسیار نادر است اکثر تراتوم های داخل توراسیک از مدیاستن ناشی می شوند. علایم بالینی آن غیر اختصاصی است.
    معرفی بیمار:پسر 16 ساله ای که با درد مبهم همی توراکس راست مراجعه کرده بود. معاینه بیمار به جز کاهش صدا درقسمت میانی ریه راست نکته دیگری نداشت. آزمایشات مرسوم انجام شده (فرمول شمارش، سدیمان و...) طبیعیاست.
    نتیجه گیری
    رادیوگرافی و سی تی اسکن وی موید ضایعه ای مدور در لوب میانی ریه راست بود. بیمار تحت توراکوتومی راست قرار گرفت. در بررسی تشخیصی آسیب شناسی از لوب میانی ریه راست تراتوم بالغ سیستیک ریه گزارش گردید.
    کلیدواژگان: تراتوم، ریه، توراکوتومی
|
  • Mohammadreza Shafipour, Effat Razeghi, Gholamreza Pourmand Pages 7-12
    Introduction
    Hyperlipidemia is an important metabolic disorder that is common among renal transplant recipients and contributes to the development of post-transplant accelerated coronary artery diseases. This study investigates the prevalence and risk factors of post transplant dyslipidemia in our center.
    Materials And Methods
    Retrospectively the records of 103 renal transplant recipients were evaluated at Sina Hospital in Tehran (Iran) between the years 2004 and 2007. The Patients’ demographic data, underlying renal disorder and immunosuppressive drugs regimen along with their laboratory data including total cholesterol (TC), Triglyceride (TG), serum creatinin (Cr) and fasting blood sugar were recorded.
    Results
    Among the patients, there were 43 (41.7%) females and 60 (58.3%) males. The mean age (±SD) was 39.25± 13.9 years. The respective pre versus post transplantation lipid profile findings were: TC, 158±41 mg/dl versus 198±43 mg/dl, p<0.001; TG 152±78 mg/dl versus 195±83 mg/dl; p<0.001. Increased lipid levels were found to be independent of the patients’ age, gender, underlying renal disorder, duration of dialysis before the transplant, graft function, post transplant diabetes mellitus (PTDM) and immunosuppressive drugs regimen.
    Conclusion
    Renal transplant recipients are at a high risk of developing hyperlipidemia; therefore, they should be evaluated for risk factors.
    Keywords: Hyperlipidemia, Immunosuppressive regimen, Renal transplant
  • Mohammad Forat Yazdi, Hossein Nazmieh, Ali Dehghani, Ardeshir Pordehmobad Pages 13-18
    Introduction
    The thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) is a rare and classic disorder of hematopoietic tissue with a high mortality rate if untreated or delayed therapy, whether immediate diagnosis and promptly treated with plasmapheresis can change the grave prognosis.Materials and Methodes: This is aretrospective analysis that was performed on clinical characteristics and treatment outcome of 21 patients diagnosed and treated with plasmapheresis, in shahid sadoughi hospital.
    Result
    The most common presenting symptom was fatigue, sickness followed by fewer and purpura, lab result showed that all patients had increased LDH, thrombocytopenia, 95% had anemia (with decreased HB &HCT), 90% of patient had increased retic(reticolocytosis), 67% had increased indirect bilirobin level, 62% had neurological disorders, renal function abnormality in 71%. All Patients were treated with a daily plasma exchange, 90 of these patients achieved remission that 76% had complete response, 14% had partial response and 5% had no response because of their complicated underline diseases. 76% of patient had complete response at platelet, 19/2% had partial remission of thrombocytopenia and about 90% of patient had complete remission of renal dysfunction.
    Conclusion
    However TTP is a disorder with a high mortality but it is described that plasmapheresis can treat TTP in most patients affectively; even in patients who don’t achieved complete remission, prolonged plasmapheresis with adjutive therapy could improve them. So based on this study we suggest that plasmapheresis should be done immediately after diagnosis of TTP or if no remission achieved we should think about underline diseases.
    Keywords: Plasmapheresis, Patient, Thrombotic thrombocytopenic purpura
  • Behroz Heidari, Toba Kazemi, Asghar Zarban, Gholamhossein Yaghoubi, Somayeh Ghahramani Pages 19-24
    Introduction
    Cataract is one the public health problem in the world and it is the most important cause of blindness in population. The aim of this study was to evaluatls levels of serum glucose, lipids and Antioxident in patients with cataract.
    Materials And Methods
    In this case-control study, we have compared serum glucose, lipids and Antioxident levels of 90 cataract patients (Case group) with 90 healthy volunteers (control group) at Birjand Valiassr hospital. Then the data entered in to SPSS software, analyzed with X2 and regression logestic at a=0.05.
    Results
    In two groups 50% of subjects were males. Mean age in case group was 60.2±8 years and in control group was 58.3±8.7 years (p=0.13). Mean levels of Chol, TG and LDL in case group were significantly higher than control group. The levels of hypercholesterolemia, hypertriglyceridemia, high glucose and low HDL in case group were higher than control group. Also, MDA and lipid peroxidation were higher in case group.
    Conclusion
    High glucose,dyslipidemia and low level of antioxidant may effect on cataract.Routinevaluation of serum lipids in CAD patients who suffer from diabetes mellitus is necessary, due to high prevalence of dyslipidemia in this high risk group. These findings indicate a need for health promotion activities for the control of mentioned factors.
    Keywords: Antioxidant level, Cataract, Dyslipidemia, Glucose
  • Ali Akbar Heidari, Shahzad Salim Bokharaee, Maryam Mojtabavi, Samira Heidari Pages 25-28
    Introduction
    Recognizing factorsinvolved in the cessation and interruption of treatmenta disease like tuberculosis are important and can help us to improve the treatment strategy and educational status of the patients.
    Materials And Methods
    Descriptive and retrospective study the case-sheets of all pulmonary tuberculosi's patients who were referred to the Mashhad Health Center No.2 during the years 2003 to 2005 were evaluated.
    Results
    The total number of patients was 659. Of these patients, 534 (81%) were smear positive and 125 (19%) were smear negative pulmonary tuberculosis. Among the 534 smear-positive patients, 43 (8%) had treatment cessation or interruption. The reasons of treatment interruption were mortality due to T.B in 20 patients (3.7%), drug induced hepatitis in 11 (2%), premature sensation of well being in 2 (0.37%), hearing problems and vertigo in 2 (0.37%), multi drug resistance (MDR) tuberculosis in 2 (0.37%), purpura in 1 (0.2%), and exacerbation of renal failure in 2 (0.37%). However, 438 cases (82%) had been cured.
    Conclusion
    This syudy support the effectiveness of directly Observation supported the effectiveness of directly observed therapy short course (DOTS) strategy,Efforts to improve patient's understanding of TB disease and related treatment issues should be emphasized at the initiation of therapy
    Keywords: Complications, Pulmonary tuberculosis, Treatment completion, Treatment cessation
  • Rogheieh Golsha, Rahim Rezaie Shirazi, Azadeh Shafiie, Mahjoob Dashti, Gholamreza Roshandel Pages 29-36
    Introduction
    Golestan has the second highest prevalence of tuberculosis in Iran. We conducted this study to evaluate the frequency of coexisting medical conditions and their effects on some epidemiologic factors in patients with tuberculosis in this area.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional descriptive study we checked the records of all patients (older than 13 years) admitted during period 2001 to 2005 with pulmonary tuberculosis at 5th of Azar hospital of Gorgan, Iran. Demographic information, age, sex, time of admission at the hospital and coexisting medical conditions (diabetes, chronic renal failure, corticosteroids consumption and malignancies) were extracted from the patient's file. Chi-square test and Fisher exact test were used for statistical analysis.
    Results
    We studied 243 patients with pulmonary tuberculosis, during 5 years. The mean age of the patients was 50.15 years (SD=19 years). Of total, 162 cases (66.7%) had not any Co-morbidity. Diabetes mellitus was the most prevalent condition with an overall prevalence of 23.05 percent. Co-morbidity of tuberculosis and diabetes was significantly higher in females than males (p<0.05).
    Conclusion
    Our results suggest that patients with co-morbidities (such as diabetes) and respiratory signs should be assessed for pulmonary tuberculosis. Also, in the patients with pulmonary tuberculosis, diabetes screening should be considered.
    Keywords: Chronic renal, Corticosteroid consumption, Diabetes mellitus, Failure, Malignancy, Pulmonary tuberculosis
  • Mohammadreza Safavi, Azim Honarmand, Behroz Barati, Hossein Mahjobipor Pages 37-42
    Introduction
    In several studies, theuse of ketamine for the preemptive analgesiain the management of postoperative pain is controversial. The purpose of our study was the clinical assessment of the efficacy of preincisional peritonsillar infiltration of two doses of ketamineon postoperative pain relief compared with preincisional peritonsillar infiltration of saline in children undergoing tonsillectomy.
    Materials And Methods
    A total of Seventy-five ASA (American Society Anesthesia) physical status I and II patients, aged 3 to 12 years, scheduled for tonsillectomy were enrolled in this randomized, double-blinded, placebo-controlled study.Patients were divided into three groups of 25 each and received a local peritonsillarinfiltration of 0.9% saline (Group A), ketamine 0.5 mg/kg (Group B), or ketamine 1 mg/kg (Group C). All medications were 2 ml in volume which applied 1 ml per tonsil 3 min prior to tonsillectomy. The Children's Hospital Eastern Ontario Pain Scale (CHEOPS)and Wilson sedation scale were used to evaluate pain levels and sedative condition,respectively.
    Results
    Group A had significantly higher CHEOPS scores than group B and group C. Group B and group C had comparable scores, which were not statistically significant (p> 0.05). During 24 hours after surgery, sixteen patients in group A and no patients in groups B or C needed analgesics (p< 0.001).
    Conclusion
    0.5 or 1 mg/kg dose of ketamine, given at approximately 3 min before surgery by peritonsillar infiltration, provides efficient pain relief without side-effects in children undergoing tonsillectomy.
    Keywords: Ketamine, Pain, Postoperative, Tonsillectomy
  • Alireza Heydari Bakavoli, Mohammad Abbasi Tashnizi, Ghasem Soltani Pages 43-48
    Introduction
    Atrioventricular conduction disorders are the most important common problems after cardiac surgeries, which may need pacemaker implantation. This may increase morbidity, mortality and hospital stayment. We studied the AV conductive disorders and their risk factors in patients who underwent cardiac surgery for different reasons.
    Materials And Methods
    A total of 400 cases that underwent cardiac surgery at Emam Reza hospital during the first half of 2006 were evaluated for time of onset and duration of AV block after surgery and need for pacemaker implantation during hospitalization.
    Results
    43%t of cases was female and 53% were male. CABG, VSD, ASD and PDA closure surgery were the most common procedures.38% had congenital heart diseases and 62% had acquired heart diseases. Permanent Pacemaker was needed in 1.3%. First degree AV block was the most common type (17.8%). Complete AV block was observed in all patients who underwent surgery for AV canal repairment. Occurrence of AV blocks was less common after CABG, but more frequent following surgery for congenital heart diseases. AV blocks, prolonged hospital stayment and need for permanent pacemaker. Multi-vessel coronary artery disease especially with RCA involvement, low EF and digoxin accompanied with increased risk of AV block.
    Conclusion
    Complete AV block is an important, but rare complication of cardiac surgery. This complication occurs more frequently after surgery for congenital heart disease that may need permanent pacemaker, prolonged hospital stayment and has increased morbidity.
    Keywords: Arrhythmia, Block, Heart surgery, Pacemaker
  • Ali Talaei, Mohammad Reza Fayyazi Bordbar, Afshin Nasiraei, Amir Rezaei Ardani Pages 49-56
    Introduction
    Body dysmorphic disorder (BDD) is one of the somatoform disorders characterized by excessively concerned with an imagined or slight defect in appearance. As frequency of BDD is reported differently in literature and BDD is more frequent in students, we decided to evaluate the symptoms pattern and frequency of body image concerns and BDD in students of Mashhad University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    In this cross sectional study, 500 randomly selected students filled the demographic forms and BDD questionnaire (BDDQ) and results were analyzed by SPSS and statistical chi square, independent t and analysis variance tests.
    Results
    ean age was 23.45 years. Prevalence of body image concerns was 34.4% (172 students) and prevalence of BDD was 7.4%. The most common concerns were about face especially nosed and skin (68 students). Sex differences were not statistically meaningful (p=0.242) and all of BDD students were single.
    Conclusions
    BDD and body image concerns are prevalent among Iranian students. Body image concern patterns of Iranian and western students were different.
    Keywords: Body dysmorphic disorder, Body image epidemiology, Students, Mashhad, Prevalence
  • MohammadtaghiRajabi Mashhadi, Fariba Rezaeetalab, Bahram Meamar Pages 57-60
    Introduction
    Intrapulmonary teratoma is a very rare disease. Intra – thoracic teratoma almost always occur in the mediastinum. Clinical manifestations of intrapulmonary teratoma are non- specific. We reported a 16 year old boy who has vague right hemi-thorax pain with no constitutional symptoms. On physical examination, breath- sounds in middle–zone of right lung were diminished, and there was not another abnormal findings. Routine Laboratory tests were normal.
    Conclusion
    Chest radiography and lung CT scan showed round mass lesion in the right middle lobe. Thoracotomy was done. The pathologic diagnosis showed adult cystic intrapulmonary teratoma.
    Keywords: Teratoma, Lung, Thoracotomy