فهرست مطالب

Journal of Inflammatory Diseases
Volume:13 Issue: 1, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • محمدرضا بیگدلی، علی اکبر مراتان صفحه 5
    زمینه
    پیش شرطی سازی به ایسکمی یکی از پدیده های درون زاد است که می تواند توسط عوامل مختلف و از مسیرهای مولکولی متفاوت در بافت های مختلف مانند مغز ایجاد شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر پیش شرطی سازی به واسطه هیپرکسی نورموباریک پیوسته و متناوب بر فعالیت آنزیم گلوتاتیون ردکتاز در مدل سکته مغزی رت انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1386 در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. 80 رت در چهار گروه به صورت گروه های پیوسته (24 ساعت پیوسته) و متناوب (4 ساعت در روز به مدت 6 روز) در معرض هیپرکسی نورموباریک (%95 اکسیژن) و نورموکسی نورموباریک (هوای اتاق، %21 اکسیژن) قرار گرفتند. هر گروه به سه زیرگروه تقسیم شدند. زیرگروه اول، بعد از 24 ساعت تحت جراحی انسداد شریان میانی مغز (MCAO) به مدت 60 دقیقه قرار گرفتند و سپس 24 ساعت به آنها اجازه برقراری مجدد جریان خون داده شد. زیرگروه دوم و سوم به نام زیر گروه شم (بدون MCAO) و گروه دست نخورده (بدون جراحی) برای بررسی اثر هیپرکسی نورموباریک بر میزان فعالیت آنزیم گلوتاتیون ردکتاز در نظر گرفته شدند. داده ها با آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و من-ویتنی یو تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    هیپرکسی نورموباریک متناوب و پیوسته در القای تحمل به ایسکمی درگیر بودند. پیش درمان با هیپرکسی نورموباریک پیوسته و متناوب نقص های عصب شناسی بهبود بخشیدند، حجم سکته مغزی را کاهش دادند و میزان فعالیت آنزیم گلوتاتیون ردکتاز را به طور معنی دار افزایش دادند اثر هیپرکسی نورموباریک پیوسته نسبت به گروه هیپرکسی نورموباریک متناوب بر میزان فعالیت آنزیم گلوتاتیون ردکتاز بیش تر بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها هیپرکسی نورموباریک ممکن است آثار حفاظت عصبی خود را تا حدی از طریق افزایش میزان فعالیت آنزیم گلوتاتیون ردکتاز نشان دهد.
    کلیدواژگان: اختلالات عروقی مغز، نوروموباریک هیپرکس، گلوتاتیون ردکتاز، ایسکمی، پیش شرطی سازی
  • عباس کریمی دخت شهربابکی، شهربانو عریان، کاظم پریور صفحه 14
    زمینه
    صمغ گیاه چرخه دارای ترکیب های فلاونوئیدی است که اثرات شبه بنزودیازپینی دارند و ممکن است در درمان صرع مؤثر باشند.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثرات عصاره اتانولی و فراکسیون آبی صمغ گیاه چرخه بر تشنج القا شده توسط پنتیلن تترازول(PTZ) روی موش انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1384 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. دوز کشنده (LD50) عصاره اتانولی و فراکسیون آبی به وسیله آزمون سمیت حاد تعیین شد. اثرات فراکسیون آبی روی فعالیت مغز موش نر بالغ با استفاده از آزمون جعبه باز بررسی و نشانه های تحرک و بلند شدن روی دو پا با گروه شاهد مقایسه شدند. سپس گروه های تجربی (10موش)30 دقیقه قبل از تزریق زیر جلدی PTZ، دوزهای مختلف عصاره اتانولی (100، 200و 300 میلی گرم برکیلوگرم) و فراکسیون آبی (200، 300و 400 میلی گرم بر کیلوگرم) را به روش درون صفاقی دریافت کردند گروه شاهد سالین و گروه شاهد مثبت دیازپام (10 میلی گرم بر کیلوگرم) دریافت کردند. سپس 30 دقیقه بعد از تزریق زیر جلدی PTZ (85 میلی گرم بر کیلوگرم) رفتار صرعی بررسی شد.
    یافته ها
    در آزمون جعبه باز دوز منفردی از فراکسیون آبی کاهش معنی داری در ایستادن روی دو پانشان داد، در حالی که چنین اثری بر تحرک نداشت. همچنین دوزهای مختلف عصاره اتانولی و فراکسیون آبی حمله های تشنجی را با افزایش دوره های تاخیری تا شروع کلونوس اندام جلویی و حمله های تونیک کلونیک مهار کردند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد عصاره های صمغ گیاه چرخه اثرات ضد تشنجی و ضد اضطرابی بدون رکود فعالیت مغزی دارند.
    کلیدواژگان: تشنج، صرع، صمغ، گیاه چرخه، عصاره اتانولی، دیازپام، موش
  • محمدحسین اسماعیلی، سید مسعود حسینی صفحه 21
    زمینه
    مطالعه های اخیر نشان می دهند که سیستم های گلوتامینرژیک و دوپامینرژیک در بروز علایم ترک اعتیاد دخالت دارند. اسید اسکوربیک که از انتهای نورون های گلوتامینرژیک آزاد می شود، باعث تعدیل فعالیت این دو سیستم در هسته های لکوس سرولئوس، تگمنتوم شکمی و پاراژیگانتوسلولاریس و تعدیل رفتارهای حیوان می شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین تاثیر تزریق اسید اسکوربیک به درون هسته های لکوس سرولئوس، پاراژیگانتوسلولاریس و تگمنتوم شکمی مغز بر سندرم ترک اعتیاد به مرفین در موش های سفید صحرایی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که در سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد،80 موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 250 تا 300 گرم به دو گروه تقسیم شدند. گروه شاهد (10 موش) محلول آب و سوکروز 3 درصد دریافت کردند. گروه معتاد (70 موش) محلول آب و سوکروز 3 درصد و مرفین (به ترتیب هرکدام از دوزهای 4/0، 3/0، 2/0 و 1/ میلی گرم بر میلی لیتر برای 48 ساعت و 4/0 میلی گرم بر میلی لیتر برای بقیه روزها تا روز 21) دریافت کردند. این گروه معتاد به 7 زیر گروه یک گروه مرفین، سه گروه sham operated و سه گروه مرفین- اسید اسکوربیک تقسیم شدند. حیوان های گروه operated sham کانول گذاری شدند، ولی محلولی به هسته های مغزی آنها تزریق نشد. در گروه مرفین- اسید اسکوربیک در پایان روز 21 و پنج دقیقه قبل از تزریق نالوکسان، یک میکرو لیتر محلول اسید اسکوربیک 8 میکرو گرم در میکرولیتر به درون هسته های مغزی به تفکیک تزریق شد. در پایان روز 21 به تمام موش ها نالوکسان (2 میلی گرم بر کیلو گرم) تزریق و علایم ترک اعتیاد آنها برای 30 دقیقه مطالعه شد.
    یافته ها
    تزریق اسید اسکوربیک به درون هسته های لکوس سرولئوس و پاراژیگانتوسلولاریس علایم ترک اعتیاد را بیش تر از تزریق اسید اسکوربیک به درون هسته تگمنتوم شکمی مغز کاهش داد.
    نتیجه گیری
    هنگام تزریق حاد اسید اسکوربیک برای کاهش علایم ترک اعتیاد، سیستم دوپامینرژیک مؤثرتر از سیستم گلوتامینرژیک عمل می کند.
    کلیدواژگان: اسید اسکوربیک، لکوس سرولئوس، تگمنتوم شکمی، پاراژیگانتوسلولاریس، اعتیاد به مواد مخدر، موش
  • مهناز عباسی، زهرا رضایی یزدی، جلیل توکل افشاری، محمدرضا هاتف، مریم صاحباری، معصومه یارجانلی صفحه 29
    زمینه
    پلی مورفیسم های ژن گیرنده ویتامین D (VDR) موجب اختلال هایی درعملکرد ایمنومدولاتوری آن می شوند و بین پلی مورفیسم BSMІ ژن گیرنده ویتامین D و استعداد ابتلا به لوپوس ارتباط گزارش شده است.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه ژنوتیپ های پلی مورفیسم BSMІ ژن گیرنده ویتامین D دربیماران مبتلا به لوپوس با افراد سالم انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد– شاهدی بر روی60 بیمار مبتلا به لوپوس و 45 فرد سالم ایرانی غیر خویشاوند با جنس مشابه انجام شد. بیماران به صورت سرشماری از میان مراجعه کنندگان به درمانگاه سرپایی روماتولوژی دو بیمارستان شهر مشهد انتخاب شدند. ژنوتیپ های پلی مورفیسمBSMІ ژن گیرنده ویتامین D به روشPCR/RFLP تعیین شد. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    توزیع ژنوتیپ BSMІ ژن گیرنده ویتامین D دربیماران لوپوسی شامل %3/23 BB، %60 Bb و %7/16bb و در گروه شاهد %3/33 BB، و %7/46 Bb و %20bb بود و اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    شیوع نسبی پلی مورفیسم های BSMІ ژن گیرنده ویتامین D دربیماران لوپوس اختلاف معنی داری با افراد سالم نداشت.
    کلیدواژگان: وا لوپوس اریتماتوز سیستمیک، پلی مورفیسم، ویتامین D، ژن گیرنده
  • فاطمه غفاری، زهرا فتوکیان، مرتضی کریمی، شهربانو کیهانیان، هنگامه کریمی صفحه 34
    زمینه
    خستگی یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین عوارض سرطان و درمان های مربوط به آن است که می تواند کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات عدیده ای را در پی داشته باشد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین ارتباط خستگی ناشی از آنمی با کیفیت زندگی بیماران سرطانی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی تمام بیماران مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر که دارای هموگلوبین کم تر از 12 گرم بر دسی لیتر بودند (84 نفر) انجام شد. برای سنجش میزان خستگی ناشی از آنمی از پرسش نامه FACT-AN و برای سنجش کیفیت زندگی از پرسش نامه FACT-G استفاده شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    اکثر افراد (%8/67) از خستگی در سطح متوسط رنج می بردند و %5/46 از کیفیت زندگی تا حدودی مطلوب برخوردار بودند. بین خستگی ناشی از آنمی و کیفیت زندگی رابطه معنی دار آماری وجود داشت (024/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها توصیه می شود اعضای گروه درمانی، به ویژه پرستاران، آنمی را در بیماران سرطانی تشخیص دهند و خستگی ناشی از آن را تدابیر مراقبتی خاص رفع نمایند و کیفیت زندگی بیماران را به عنوان یک شاخص بسیار مهم سلامتی ارتقاء بخشند.
    کلیدواژگان: سرطان ها، بیماران، کیفیت زندگی، آنمی، خستگی، هموگلوبین ها
  • فریبا الماسی نوکیانی، حسین اکبری صفحه 42
    زمینه
    سرطان دهانه رحم یکی از مهم ترین بیماری های دستگاه تناسلی زنان است. بنابراین، شناخت شیوع آن اهمیت ویژه ای دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع ضایعه های پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم در کرمانشاه طی سال های 1381 تا 1385 انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی از اسفند 1381 تا اسفند 1385 انجام شد و تمام پاپ اسمیرهای انجام شده در استان کرمانشاه با سیستم بتسدا دو بررسی شدند. اطلاعات با نرم افزار SPSS و آمار توصیفی ارزیابی شدند. مؤثر بودن بر اساس تعداد ضایعه های با درجه بالا در اپی تلیوم (HSIL)و سرطان مهاجم دهانه رحم به کل اسمیر محاسبه شد.
    یافته ها
    درکل 148472 اسمیر بررسی شدند. که %7/99 اسمیرها منفی بودند و فقط در %3/0 سیتولوژی غیر طبیعی دیده شد. سلول های سنگفرشی غیر طبیعی نامتمایز (Ascus) در 4/205 در هرصد هزار پاپ اسمیر، ضایعه های با درجه پایین در سلول های سنگفرشی (LSIL)در 4/73 در هرصد هزار، HSIL در 6/21 در هرصد هزار و کارسینوم در 4/5 در هر صد هزار پاپ اسمیر دیده شد. شیوع HSIL، 4 برابر کارسینوم بود. شیوع HSIL و کارسینوم در کل 9/26 در هرصد هزار اسمیر بود. قبل از سن 35 سالگی، موردی از HSIL و کارسینوم دیده نشد. بیش ترین شیوع سرطان مهاجم دهانه رحم در گروه سنی 45 تا 49 سال دیده شد.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود پاپ اسمیر در زنان در استان کرمانشاه 30 سال به بالا به طور معمول انجام شود تا بتوان موارد LSIL یاASCUS را قبل از تبدیل شدن به HSIL یا کارسینوم تشخیص داد. انجام این آزمون قبل از 30 سالگی مقرون به صرفه نیست..
    کلیدواژگان: سرطان های دهانه رحم، بیماری های دستگاه تناسلی زنان، بیوپسی، نمونه برداری از دهانه رحم
  • کتایون برهان مجابی، مهسا اصفهانی، محمد مهدی بخارایی صفحه 59
    زمینه
    دیابت شیرین یکی از بیماری های شایع غدد مترشحه داخلی است. لذا، بیماران مبتلا به دیابت، شمار قابل توجهی از مراجعین به دندان پزشکان را تشکیل می دهند.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه شیوع گلوسیت لوزی شکل میانی(MRG) و لیکن پلان دهانی (OLP)در بیماران دیابتی با افراد سالم انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 81-1380 بر روی 428 نفر، شامل 148 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک، 124 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو و 156 نفر گروه سالم در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. افراد بر اساس ملاک های انتخاب نمونه وارد مطالعه و پس معاینه بالینی، قرار گرفتند و برای آنها پرسش نامه تکمیل شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    شیوع MRG در دیابت نوع یک، نوع دو و گروه سالم به ترتیب %2/4، %2/3 و %2/1 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/0>p). شیوع OLP در آنها به ترتیب %7/4، %4 و %2 به دست آمد که اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    براساس یافته ها، MRG در بیماران دیابتی نسبت به افراد سالم شیوع بیش تری دارد، ولی در مورد OLP چنین ارتباطی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: دیابت شرین، گلوسیت لوزی شکل میانی، لیکن پلان دهانی
  • عباس صالحی وزیری، احسان نصیری صفحه 61
    زمینه
    هیپودنشیا یا عدم تشکیل مادرزادی یک یا چند دندان دایمی، شایع ترین ناهنجاری تکاملی دندان است با توجه به این که کمبود دندان ها می تواند موجب ایجاد مشکلاتی در ظاهر، جویدن و اکلوژن گردد، آگاهی از شیوع آن می تواند در شناسایی و پیشگیری از عوارض آن کمک نماید.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع هیپودنشیا در دانش آموزان سال اول دبیرستان شهر قزوین در سال تحصیلی 86-1385 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، 2619 نفر از دانش آموزان (دختر و پسر) سال اول دبیرستان شهر قزوین با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب و معاینه شدند. مشخصات دندانی آنها در پرسش نامه ثبت شد. سپس از تمام نمونه های مشکوک، رادیوگرافی پانورامیک به شیوه استاندارد در یک مرکز انجام شد. به منظور تعیین تفاوت دو جنس از آزمون آماری Zاستفاده شد.
    یافته ها
    شیوع هیپودنشیا بدون احتساب دندان عقل در جامعه مورد مطالعه %4/7 بود (در دختران %6/7 و در پسران %2/7). بیش ترین میزان هیپودنشیا در دندان های لترال بالا (%90/46)، پره مولر دوم پایین (%71/23) و پره مولر دوم بالا (%34/11)دیده شد. میزان هیپودنشیا در فک بالا بیش تر از فک پایین بود.
    نتیجه گیری
    شیوع هیپودنشیا بدون در نظر گرفتن مولر سوم در بین دانش آموزان سال اول دبیرستان شهرستان قزوین معادل %4/7 بود که نزدیک به نتایج بررسی های صورت گرفته در مطالعه های دیگر بود. شیوع این عارضه در بین دختران بیش تر از پسران بود اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: ناهنجاری های دندان، هیپودنشیا، الیگودنشیا، دانش آموزان، مدرسه ها، قزوین
  • وحید نجاتی صفحه 67
    زمینه
    اولین گام جهت دستیابی به سلامت و پیشگیری از بروز و ابتلای سالمندان به بیماری های مزمن و کاهش شیوع بیماری های ویژه در آنان، شناسایی وضعیت سلامت آنان است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین وضعیت سلامت سالمندان استان قم انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1386 با روش نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 151 نفر از سالمندان استان قم انجام شد. اطلاعات از طریق پرسش نامه با مراجعه پرسشگر به سالمند جمع آوری شد. جهت توصیف شاخص های مختلف وضعیت سلامت از آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون های همبستگی استفاده شد.
    یافته ها
    %6/57 از سالمندان استان قم در معرض خطر ابتلاء به سوء تغذیه، %8/35 دارای تغذیه طبیعی و %6/6 مبتلا به سوء تغذیه بودند. از نظر سلامت روان %3/48 سالمندان افسردگی %7/86 اضطراب، %6/8 اختلال در عملکرد اجتماعی و %7/86 علائم جسمانی داشتند. %6/4 از سالمندان در معرض خطر ابتلا به زخم بستر بودند. انجام فعالیت های روزانه در %2/97 از سالمندان خوب (کاملا مستقل)، %6 متوسط (نیازمند به کمک برای کارهای روزمره) و %6/0کاملا غیر مستقل بود.
    نتیجه گیری
    از آنجا که بسیاری از بیماری های دوران سالمندی قابل پیشگیری و کنترل است، توصیه می شود جمعیت استان آموزش های لازم را جهت پیشگیری دریافت دارند.
    کلیدواژگان: بهداشت و تندرستی، پیری، بهداشت روانی، زخم بستر
  • لیلی صالحی، فرخنده صالحی، الهام شکیبازاده صفحه 73
    زمینه
    شیوع ویروس نقص ایمنی در جهان به سرعت رو به افزایش است. ایران و سایر کشورهای شرق میانه نیز با این افزایش مواجه اند.
    هدف
    مطالعه به منظور نیازسنجی آموزشی مردم شهر بندرعباس در مورد ایدز در سال 1381 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی حدود 2123 نفر از ساکنین این شهر به طور تصادفی در 10 نقطه متفاوت شهر مورد مصاحبه قرارگرفتند. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسش نامه استفاده شد که اعتبار و روایی آن مورد سنجش قرار گرفته بود. در پرسش نامه میزان آگاهی، نگرش، اعتماد به نفس، حساسیت افراد به ایدز HIV، شدت درک مردم برای پیشگیری، منافع و موانع آن و منابع کسب اطلاعات سؤال شدند. داده ها با آزمون های آماری تی مستقل، پیرسون، ضریب همبستگی و ANOVA تحلیل شدند.
    یافته ها
    سطح دانش و آگاهی مردم درخصوص این بیماری مطلوب بود، ولی نگرش مطلوبی بین سن و آگاهی درخصوص راه های انتقال بیماری رابطه معنی داری به دست آمد (03/0=r= 0.65، p). رابطه بین تحصیلات و شناخت راه های انتقال بیماری معنی دار بود (0=F=3.41،p)، ولی بین جنس و میزان آگاهی در این زمینه رابطه معنی داری وجود نداشت. در مورد منبع کسب اگاهی، %78/76 افراد اطلاعات خود را از تلویزیون به دست آورده بودند. %40 افراد میزان اعتماد به نفس بالایی جهت پیشگیری از این بیماری داشتند. %7/48 افرد معتقد بودند در صورت ابتلا به ویروس ایدز بدنشان ضعیف خواهد شد و %72/34 معتقد بودند در صورت ابتلا، در معرض بیماری های مختلف قرار خواهند گرفت. %18/87 مردم عدم وجود واکسن علیه بیماری را مانعی در راه پیشگیری از آن می دانستند.
    نتیجه گیری
    جهت ارتقای سلامت جامعه، حفظ سطح مطلوب دانش مردم و تصحیح نگرش آنها، به برنامه های بازآموزی و نوآموزی نیاز است.
    کلیدواژگان: ایدز، نیازسنجی، آموزش، پیشگیری
  • مهرداد فرزندی پور، مریم احمدی، فرحناز صدوقی، ایرج کریمی صفحه 79
    زمینه
    ظرفیت رو به رشد فن آوری اطلاعات برای جمع آوری، ذخیره و انتقال حجم زیاد اطلاعات، باعث نگرانی بیماران در مورد دسترسی محدوده وسیعی از افراد به پرونده الکترونیک سلامت آنها شده است. نقص در ایمنی سیستم پرونده الکترونیک سلامت می تواند به افشای صدها یا هزاران پرونده منجر شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تدوین و طراحی الگوی الزامات ایمنی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت برای کشور ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1386 انجام شد. الزامات ایمنی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت سه کشور استرالیا، کانادا و انگلستان بر اساس یک مطالعه تطبیقی انجام شده استخراج گردید. سپس الگوی اولیه طراحی و از طریق پرسش نامه و با آزمون دلفی به نظر سنجی گذاشته شد. موارد کم تر از %50 از الگو حذف و موارد بالای %75 پذیرفته و در الگوی نهایی منظور شد.
    یافته ها
    الگوی پیشنهادی شامل الزامات سازمان دهی ایمنی اطلاعات، ایمنی طبقه بندی اطلاعات، ایمنی منابع انسانی، ایمنی مدیریت ارتباطات و عملیات و کنترل دسترسی به اطلاعات بود.
    نتیجه گیری
    الگوی جامع الزامات ایمنی پرونده الکترونیک سلامت برای ایران طراحی شده است و برای حفظ امنیت اطلاعات سلامت تصویب و اجرای آن توسط مراجع ذی صلاح توصیه می شود.
    کلیدواژگان: الکترونیک در پزشکی، بهداشت و تندرستی، ایمنی اطلاعات، پرونده الکترونیک سلامت، الگوی ایمنی، ایران
  • معصومه حسینی، سعید آصف زاده صفحه 87
    زمینه
    امروزه گسترش فن آوری اطلاعات جزء جدایی ناپذیر خط مشی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. لذا، هر سازمانی از جمله بیمارستان ناگزیر است مناسب ترین راهبرد و برنامه ریزی را در خصوص به کارگیری آن اتخاذ نمایید.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه اهمیت و برنامه ریزی فن آوری اطلاعات در بیمارستان های آموزشی- درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی در سال 1384 در تمام بیمارستان های آموزشی - درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار پژوهش پرسش نامه ای با اعتبار و پایایی ارزیابی شده بود که توسط مسؤولان کتابخانه یا مرکز رایانه (14 نفر) تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی ارائه شدند.
    یافته ها
    اکثر افراد با اهمیت فن آوری اطلاعات در اداره امور بیمارستان موافق بودند (با میانگین41/4 در بیمارستان های آموزشی و 52/4 در بیمارستان های عمومی). به نظر آنها کم ترین حمایت را مدیران در تخصیص بودجه برای اجرای فن آوری اطلاعات داشتند (با میانگین 30/3 در بیمارستان های آموزشی و 81/2 در بیمارستان های عمومی). %44/44 بیمارستان های آموزشی و %40 بیمارستان های عمومی فاقد برنامه ریزی جهت به کارگیری و توسعه فن آوری اطلاعات بودند. درتمام بیمارستان ها موضوعات مدیریتی از اهمیت بیش تری برخوردار بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به مزایای به کارگیری فن آوری اطلاعات، لازم است بیمارستان ها برنامه جامع جهت بهره گیری و توسعه فن آوری اطلاعات تدوین نمایند و بودجه مناسبی به آن تخصیص یابد. همچنین پایش و نظارت از سوی وزارت بهداشت و برگزاری دوره های آموزشی ضروری است.
    کلیدواژگان: فن آوری اطلاعات، برنامه ریزی، برنامه ریزی بهداشتی، بهداشت و تندرستی، بیمارستان ها
  • معصومه همت یار، ژاله فاضل سرجویی، لیلا نظری صفحه 94
    این مطالعه مقطعی در سال 1384 بر روی 500 خانم 18 تا 45 ساله مراجعه کننده به درمانگاه های زنان بیمارستان های تابعه دانشگاه آزاد اسلامی و مطب خصوصی تعدادی از متخصصین زنان در تهران انجام شد. مشخصات دموگرافیک و میزان آگاهی در مورد فواید اسید فولیک با استفاده از پرسش نامه جمع آوری و با آمارهای توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. %6/77 از زنان نام اسید فولیک را شنیده بودند و از این تعداد %6/79 از نقش اسید فولیک در پیشگیری از بعضی نقایص مادرزادی و %33 از زمان صحیح مصرف آن آگاهی داشتند. میزان آگاهی در زنان متاهل، با تحصیلات بالاتر، وضعیت اجتماعی- اقتصادی خوب و متوسط، شاغلین در رشته های پزشکی و پیراپزشکی بالاتر بود. در زنانی که آگاهی داشتند، میزان مصرف اسید فولیک طی حاملگی بیش تر بود. بیش ترین علت عدم مصرف طی حاملگی، نداشتن آگاهی در مورد اسید فولیک و عدم توصیه پزشک بود.
    کلیدواژگان: اسید فولیک، نقص لوله عصبی، زنان، باروری، نقایص مادرزادی