فهرست مطالب

مطالعات بین المللی - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، زمستان 1387)

نشریه مطالعات بین المللی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/11/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمود منشی پوری صفحه 1
    تهاجم یکجانبه آمریکا به عراق نگرانی های فراوانی را برای جامعه بین المللی به بار آورد. یکی از مهم ترین این نگرانی ها درباره ماهیت تهدید عراق علیه صلح و امنیت بین المللی و امنیت آمریکا است. نگرانی دیگر درباره نقض حقوق قربانیان جنگی است و مهم ترین نگرانی این مقاله درباره مصونیت غیرنظامیان است. این در حالی است که برابر با عرف بین المللی و پیمان نامه های جهانی حقوق قربانیان جنگ مورد تضمین واقع می گردید. این مقاله بر این باور است که اشغال و مداخله در عراق با عنوان بشردوستانه سبب ساز بسیاری از بی عدالتی ها و رفتارهای غیرانسانی گردید. عملیات پیش دستانه نیز یکسری مشکلات و ایرادهای عمده دارد. سیاست های مربوط به عملیات پیش دستانه برای گسترش دموکراسی دارای مسایل مربوط به خویش است. برای بررسی به این موضوعات ما از یک رهیافت میان رشته ای برگرفته از حقوق عمومی، روابط بین الملل، فلسفه هنجاری و قضایی و حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بین الملل بهره می گیریم.
    کلیدواژگان: محقوق بین الملل عرفی، مصونیت غیر نظامیان، ابوغریب، عملیات پیش دستانه، یکجانبه گرایی، میان رشته ای
  • آرشین ادیب مقدم صفحه 27
    یک منطقه چگونه توصیف می شود؟ چه کسی آن را تعریف می کند؟ به چه منظوری؟ اینها پرسشهایی هستند که این نوشتار به آنها می پردازند و با یک مباحثه میان رشته ای «منطقه گرایی» در ارتباط با آسیای غربی تبیین می شود. بدین منظور مفاهیمی که در روابط بین الملل، مطالعات منطقه ای، مطالعات خاورمیانه و علوم سیاسی وجود دارند مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. بررسی این بحث را با اتکا به دیدگاه انتقادی نسبت به نظریه مشکلات امنیت منطقه ای که معمولا از سوی نظریه پردازان روابط بین الملل ارایه می شوند آغاز می کنیم و به جای آن از نظریه تبیین فرهنگی که مبین شکل گیری منطقه ای با ویژگی ها و پویایی های امنیتی است بهره گرفته و آن را درباره آسیای غربی به کار می گیریم. بدین روی، نوع نگاه به موضوع «منطقه ای» از یک منظر میان رشته ای روابط بین الملل مطالعات فرهنگی مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: منطقه ای، میان رشته ای، آسیای غربی، نظریه انتقادی، تبیین فرهنگی
  • مهدی ذاکریان صفحه 49
    به جرئت می توان گفت که پژوهش در زمینه شبیه سازی در روابط بین الملل از جمله موضوعات علمی کشور است که از فقر شدید علمی رنج می برد. در موضوع شبیه سازی در روابط بین الملل در کشور ادبیات بسیار محدودی وجود دارد. حال آنکه با شبیه سازی در روابط بین الملل و با بهره گیری از دیگر علوم می توان مدل های شبیه سازی موثری را طراحی کرد که به نیازهای کشور پاسخ دهند.
    به همین دلیل نگارنده تلاش کرده است توام شدن دیسیپلین های علمی (نظم خارج از دانش محض) را با ساخت مدل های شبیه سازی از منظر تئوریک و کاربردی مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش موضوع ارتباط میان رشته ای با شبیه سازی در روابط بین الملل بر پایه پنج اصل متدولوژی، دانش، پیمایش، روش و پیشینه پژوهشگری مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین با تاکید بر اینکه بسته به موضوع مدل شبیه سازی به چه نوع رشته های علمی در شبیه سازی روابط بین الملل نیازمندید به بحث و پژوهش درباره میان رشته ای بودن آن می پردازیم.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، میان رشته ای، روابط بین الملل، متدولوژی
  • حسین سیف زاده صفحه 63
    نگاه نقاد نظری و عملی به روابط بین الملل نشان می دهد که متخصصین روابط بین الملل نتوانستند وقوع سه انقلاب انقلاب اقتصادی چین، انقلاب فرهنگی ایران و فروپاشی سیاسی شوروی و بلوک شرق و یک تحول بنیادی تحول تدریجی و دانش پایه اطلاعاتی هند به سوی توسعه پرشتاب را پیش بینی کنند. به همین روی نگاه به روابط بین الملل نیازمند تغییری کلی و بنیادی است.
    بن فکنی رندانه بیش از نگاه مدرن، سازگار با روابط بین الملل در نظم فردی بومی جهانی شده است. ضمن اینکه تحولات روابط بین الملل نشان می دهد که علاوه بر تلفیق بین دو سطح تحلیل بازی قدرت، نیازمند دستاوردهای دیگر رشته ها نیز هستیم. در راستای پاسخ به چنین نیازی است که نگاه چندرشته ای و بین رشته ای به روابط بین الملل به طور روزافزونی حس می شود. از این منظر بن فکنی رندانه زاویه جدیدی از پس ذهن انسان (A priori) تا فطرت انسانی منشعب از روح را برای تحلیل مسائل بین الملل مدنظر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: نظریه، بن فکنی رندانه، روابط بین الملل، میان رشته ای، جهان وطن، میهن
  • احمد نقیب زاده صفحه 111
    فلسفه، تاریخ و جامعه شناسی هریک اثرگذاری ویژه ای بر رشته روابط بین الملل داشته اند. جوهر روابط بین الملل به گونه ای است که بدون اتکا به دیگر علوم توانایی تبیین و تحلیل واقعیت های جامعه بین المللی را نداشت و به همین دلیل از دیگر علوم بهره برد. در میان علوم اجتماعی، نخست فلسفه علم و شناخت شناسی و سپس تاریخ و بعد از آن جامعه شناسی بیش از علوم دیگر در تحول دیدگاه های روابط بین الملل موثر واقع شدند. جامعه شناسی تا اندازه ای در این حوزه موثر واقع شد که مدعی گردید بحث های انحصاری سیاست مانند قدرت، سلطه، دولت و حزب موضوعاتی صرفا جامعه شناختی بوده و دوام و قوام سیاست و روابط بین الملل بدانها وابسته است. به هر روی آنچه روشن است اینکه هرگاه روابط بین الملل داعیه استقلال صرف خود را داشته است به کمترین مرتبه از نظر قوام و استحکام سقوط کرده است.
    کلیدواژگان: روابط بین الملل، فلسفه، تاریخ، میان رشته ای، جامعه شناسی، قدرت
  • امیرمحمد حاجی یوسفی صفحه 127
    جهانی شدن، صرف نظر از این که چه تعریفی از آن ارایه نماییم مسلما موجب تحولاتی شده که نیاز به شناخت از سوی محققان دارد. از سوی دیگر این تحولات می تواند برای کل علوم انسانی و بعضا علوم طبیعی پیامدهایی داشته باشد. در این نوشتار به دنبال بررسی رابطه مطالعات جهانی شدن و رشته روابط بین الملل در سه دهه گذشته هستیم. پرسش کلیدی نوشتار این است که در سه دهه اخیر، چه نوع تعاملی میان مطالعات جهانی شدن و رشته روابط بین الملل برقرار شده و اندیشمندان و نظریه پردازان روابط بین الملل چگونه به مفهوم بندی این تعامل پرداخته اند؟ نویسنده مدعی است به رغم تعامل محدود میان مطالعات جهانی شدن و رشته روابط بین الملل، جهانی شدن بر این رشته تاثیرگذار بوده و محققان این تاثیر را از طریق بازتعریف مفاهیم و تجدید نظر در نظریه های روابط بین الملل نشان داده اند. ابتدا به مفهوم جهانی شدن و برخی مهم ترین مباحث نظری آن می پردازیم. سپس برخی از مهم ترین دیدگاه های موجود در مورد رابطه میان جهانی شدن و روابط بین الملل را با نگاهی نقد گونه به تصویر می کشیم. در بخش پایانی به جمع بندی با تاکید بر اشتراکات دیدگاه ها در مورد رابطه جهانی شدن و رشته روابط بین الملل، می پردازیم.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، روابط بین الملل، مفاهیم روابط بین الملل، نظریه های روابط بین الملل، رشته جهانی شدن، تعامل میان رشته ای
  • مهدی خوش خطی صفحه 161
    مقاله حاضر پیوند میان اقتصاد وروابط بین الملل را در چارچوب اقتصاد سیاسی بین الملل به عنوان بازتاب تعامل میان دولت و بازار در صحنه بین المللی مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به نظم نوین جهانی و متعاقب آن جهانی شدن اقتصاد که بیانگر حاکم شدن اقتصاد بازار در سطح بین المللی است. به نظر می رسد اقتصاد سیاسی بین الملل از اهمیت شایان توجهی برخوردار گردیده است؛ به گونه ای که با توجه به وابستگی متقابل اقتصادی و تاثیرات آن بر حوزه بین المللی، روابط بین الملل دیگر نمی تواند تنها به مثابه رقابت ژئواستراتژیک بین دولتها درک شود؛ موضوعات اقتصادی، کانالهای جدید ارتباطی و الگوهای جدید همکاری، سیاست جهانی نوینی را به وجود آورده است که در آن اقتصاد سیاسی بین الملل و نهادهای بین المللی نقش مهمی را ایفا می نمایند.
    کلیدواژگان: اقتصاد سیاسی بین الملل، روابط بین الملل، جهانی شدن، وابستگی متقابل، مرکانتیلیسم، لیبرالیسم، انتخاب عقلانی، فمینیسم، بلوکهای اقتصادی منطقه ای
  • حسین دهشیار صفحه 185
    رای دادن به عنوان یک فعالیت سیاسی در خلاء حادث نمی شود. پدیده سیاسی رای دادن به شدت و متاثر از مولفه های اقتصادی، اجتماعی و شخصیتی می باشد. به همین روی ضرورتی جز این نیست که با توجه به مولفه های حاکم در علم اقتصاد، شاخص های معتبر در علم جامعه شناسی و معیارهای مطرح در علم روانشناسی به تحلیل عمل سیاسی رای دادن پرداخت. این امکان وجود ندارد که بتوان به درکی همه گیر از اقدام سیاسی رای دادن در قلمرو انتخابات موفق شد مگر اینکه توجه معطوف به تاثیر گذاری متقابل زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و روانی نگردد. الگوهای جامعه شناسی، الگوهای اقتصادی و الگوهای روانشناسی کمک می کنند که محیط انتخاباتی و الگوی سیاسی رای دادن قابل ارزیابی شود. رای دهنده در همان حال که از پیشینه ی اجتماعی و وابستگی های احساسی خود اثر می پذیرد نگرشی منفعت طلبانه هم به انتخابات و هم رای خود دارد. این عوامل، گو اینکه قدرت اثر گذاری شان متفاوت است، اما نقش اساسی در حیات دادن به یک تحلیل منطقی از چرایی اقدام رای دهنده به رای به سوی یک کاندیدای خاص دارد.
    کلیدواژگان: میان رشته ای، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد، رای دهنده، انتخابات، روابط بین الملل، تحلیل خطی
  • منوچهر پایور صفحه 203
    اقتصاد سیاسی بین الملل به عنوان مقوله ای میان رشته ای در روابط بین الملل از دهه 1960 به این طرف دستخوش تغییراتی شده و وضعیت مناسب تری در مقایسه با گذشته پیدا کرده است اما همچنان از نقیصه ای کلی و مهم رنج می برد و آن این است که به معضل فقر زدایی در دنیا و موضوعات و مسائل مربوط به آن توجهی ندارد. به همین دلیل، این گرایش روابط بین الملل باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته تا بیش از پیش صورت مطلوب تر و پاسخگو به نیازهای جامعه بین المللی را به خود بگیرد. امروزه مطالعاتی که در مورد اقتصاد سیاسی بین الملل می شود تحت تاثیر رهیافت سیاست اقتصاد باز است و به موضوعاتی چون توسعه همکاری های اقتصادی بین المللی توجه دارد اما باید مطالعاتی که در این زمینه انجام می شود صورت جامع تری دربرگیرنده نیازهای کشورهای جنوب را پیدا کند تا این گرایش روابط بین الملل بیش از پیش رشد و توسعه پیدا کند.
    کلیدواژگان: روابط بین الملل، اقتصاد سیاسی، فقر، ثروت، میان رشته ای، اقتصاد باز
|
  • Mahmood Monshipouri Page 1
    U.S. unilateralism, as demonstrated in an unprovoked invasion of Iraq, has raised several concerns in the international community. One such concern relates to the issue of what constitutes a threat to international peace and U.S. security. Another concern pertains to the rights of the victims of war. The latter concern has been examined in this paper. Waging war in Iraq has amounted to the denial of one of the major principles of the UN Charter: non-combatant immunity. The protections of the victims of war have gained the status of customary international law and have long been guaranteed by treaty. The violation of the principle of non-combatant immunity (the victims of war) in the Abu Ghraib Prison has also raised another set of concerns. This paper argues that intervention and occupation in the name of humanitarian causes are warranted on the grounds of preventing injustice and human suffering. Preemptive strikes, however, pose different questions and present difficulties hard to tackle. Policies that intend to justify preemptive strikes for the sake of exporting democracy or altering a regional political landscape are difficult to defend. To address these issues, we rely on an interdisciplinary approach that draws on insights from public law, international relations, legal and normative philosophy, and international humanitarian law, and international law.
  • Arshin Adib, Moghaddam Page 27
    How is a region defined? Who delineates it, and for what purpose? These are some of the questions that are at the center of this article which provides an interdisciplinary discussion of the way ‘regionness’ is defined with regard to western Asia. To that end, it assesses concepts developed within the fields of International Relations (IR), Area Studies, Middle Eastern Studies, and Political Science. Departing from a critical engagement with the theory of regional security complexes put forward by theorists of international relations, it presents an alternative, cultural explanation of the way regions are constituted with particular emphasis on the security dynamics in western Asia.
  • Mehdi Zakerian Page 49
    In Iran, both the literature on and exercising of simulation models in International Relations are so fragile. This is the reason for which we were not able to find more than a few articles or books in this field. Meanwhile, from the progress in simulation models within international relations, we were able benefit from other sciences. Simulation models could be applied similarly in international relations. This paper attempts to provide an intrerdisciplinary approach to international relations simulation with emphases on methodology, knowledge, surveys, and researcher academic backgrounds.
  • Hossein Seifzadeh Page 63
    A critical and practical analysis on intertnational relations shows that experts in this field could not predict three revolutions, including the Chinese revolution, the Islamic revolution in Iran, and the collapse of the USSR. In this paper, the author presents an interdisciplinary theory on deconstruction that will answer the demands necessary for reviewing and analyzing issues within international relations. This theory shows that we need multi-perspective, interdisciplinary studies to analyze international issues. Regarding this theory, an a priori mind could help the researcher.
  • Ahmad Naghibzadeh Page 111
    Philosophy, history and sociology have had an effective influence in international relations. This is the realistic nature of international relations—that it relies on other sciences. The social sciences have a history of integration within international studies. First, the philosophy of sciences and anthropology were beneficial to its study, and then history and finally sociology were integral to the discourse of international relations. The latter, sociology, had the greatest influence, offering new methodologies and analytical tools to perceive power, state, dominance, and political parties. For these reasons, the stability of international relations has been largely dependent on sociology. This paper will attempt to analyze the interdependence of sociology and international relations.
  • Amir M. Haji-Yousefi Page 127
    Globalization, no matter how it is defined, has definitely caused developments requiring further investigation. These developments may have significant repercussions for the Humanities and Social Sciences. This article seeks to analyze the relation between globalization, on the one hand, and the discipline of International Relations (IR), on the other. The main question we try to answer in the article is as follows: what are the major interactions between globalization studies and the discipline of International Relations and how these have been conceptualized. We argue that IR has been greatly affected by the globalization studies in recent decades. IR’s major concepts have been redefined and its main theories revisited.
  • Mehdi Khoshkati Page 161
    In this article the relationship between economy and international relations – as a means of reflecting the interaction between the state and market in the international arena – is discussed from the international political economy point-of-view. With respect to a new world order and economic dominion on an international level, it seems that international political economy has obtained great importance, so that – according to economic reciprocal correlation and its effect on international domain – international relations can not merely be recognized as a geostrategic competition among states. Rather, economic subject matters, new communication channels, and new cooperation patterns created some new global politics in which international political economy and international organizations can play important roles.
  • Hossein Daheshyar Page 185
    Voting as a political participation is a reality in each country. This phenomenon is influenced from different scientific fields, such as economics, social and personal indexes. This is the reason why we should rely on several sciences for analyzing the voting practices. Some of these sciences include psyhcology, economics, sociology, and history from which we will draw and analyze from an interdisipinary view. This paper will review how a voter acts, specifically his patterns, interests, dependencies and motivations. Using the US elections as a case-study, the author concludes that without an interdisciplinary study one is not able to fully analyze the act of voting.
  • Manoucher Payvar Page 203
    This paper discusses how, during the 1960s, international political economics came to be an interdisciplinary science. Its interdisciplinary nature enables the author to seek comparisons from related fields. Yet, in this analysis, the author finds that international political economics failed to discuss the issue of poverty. This silence has challenged the author to hypothesize that international political economics should be critically reviewed to include theories on market economy and development. In addition, the author is concerned with the impact that international relations has made international political economics. The author concludes that without an interdisciplinary study, one is not able to gain valuable feedback from international political economics.