فهرست مطالب

Dental School - Volume:27 Issue: 1, 2009

Journal of Dental School
Volume:27 Issue: 1, 2009

  • 68 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/04/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهین امامی میبدی، آزیتا تهرانچی، مصطفی خاکبیز، سمیه حبیب زاده صفحه 1
    سابقه و هدف
    یکی از عوامل مهم و موثر در طراحی و نتایج حاصل از درمان های ارتودنسی الگوی رشد صورت و به دنبال آن برقراری زیبایی و تناسب قابل قبول آن است. با توجه به تناقضات موجود بین الگوی رشد صورت و پارامترهای متفاوت از جمله محور تاج دندانها رابطه Torque دندان های خلفی در دو الگوی رشد نرمال و عمودی صورت، در بیماران 16 تا 20 سال مراجعه کننده به کلینیک خصوصی و یکی از مراکز دانشگاهی طی سال های 83-84 را مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه با طراحی Case-control انجام گرفت. از تکنیک مشاهده کلینیکی و پاراکلینیکی (تهیه مدل های گچی و سفالوگرام) استفاده و روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود. تعداد 50 نمونه در محدوده سنی 16 الیCl I 20فاقد crowding و spacing در دندان های خلفی، دارا بودن کلیه دندان های 5 و 6 به طور سالم و کامل، عدم سابقه درمان های ارتودنسی و یا Extraction انتخاب شدند و سپس لترال سفالوگرام و کست از بیماران تهیه شد. با توجه به شاخص های SN-MP، MM و Jarabak index به دو گروه رشد عمودی (گروه مورد) و نرمال (گروه شاهد) که هر کدام شامل 25 نفر بودند تقسیم گردیدند و از نظر سن و جنس مشابه سازی شدند. رابطه Torque دندان های خلفی با استفاده از زاویه سنج با دقت 5) دقیقه) اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده توسط آزمون های Mann-Withney U و t مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در 50 فرد مورد مطالعه با میانگین سنی 18.3 ± 1.6 میانگین زاویه محور تاج دندان های مولر اول فک بالا با الگوی رشد نرمال (سمت راست: 27.5± 16.8 و سمت چپ: (26.2± 14.7 و با الگوی رشد عمودی (سمت راست: 23.4± 11.9 و سمت چپ: (24.8± 14.7 بود. میانگین زاویه محور تاج مولر اول فک پایین با الگوی رشد نرمال (سمت راست: 27.24± 15.2 و سمت چپ: (27.4± 14.8 و با الگوی رشد عمودی (سمت راست: 1.6 و 18.3 و سمت چپ: (23.5± 14.3 بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد Torque دندان های خلفی در طرح درمان های ارتودنسی و تغییر بایت بیمار تاثیرگذار نمی باشد.
    کلیدواژگان: Torque دندان های خلفی، الگوی رشد عمودی، دندان های خلفی
  • قاسم انصاری، رضا فکرآزاد، امیر قاسمی، حورا ندیمی صفحه 7
    سابقه و هدف
    یافتن راهی برای پیشگیری از پوسیدگی در نواحی اکلوزال از اهمیت بسیاری برخوردار است. پوشاندن شیارها تحت عنوان فیشورسیلانت، موثرترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی های دندان خصوصا در نواحی سطح اکلوزال دندان های خلفی است. هدف از انجام مطالعه حاضر ارزیابی میزان ریز نشت در حد فاصل سیلانت و دندان به4 روش مختلف با کاربرد لیزر و بدون کاربرد لیزر و با استفاده از اسید و بدون استفاده از اسید بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، تعداد 60 دندان پرمولر سالم تازه کشیده شده که دارای شرایط مناسب جهت انجام فیشورسیلانت بودند، انتخاب و به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. در گروه کنترل از تکنیک اسید اچینگ استفاده شد. در گروه های مورد به ترتیب: از لیزر به تنهایی، ابتدا از لیزر و سپس از اسید و در نهایت ابتدا از اسید و سپس از لیزر استفاده شد. لیزر مورد استفاده، لیزر Er، Cr: YSGG با توان 2 وات و pd: 740μs و RR: 20Hz بود. سپس فیشورها، با سیلانت Clin-Pro TM سیل شده، نمونه ها تحت سیکل حرارتی واقع شده و به مدت 48 ساعت در محلول متیلن بلوی %1 قرار گرفتند. در این مرحله کلیه نمونه ها در امتداد باکولینگوال برش داده شده، میزان نفوذ رنگ امتیاز بندی گردید. داده های جمع آوری و با آزمون Kruskal wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر اساس اطلاعات بدست آمده تفاوت معنی داری از نظر آماری بین روش کلاسیک آماده سازی مینا با سایر گروه ها مشاهده نشد، هر چند درجه ریز نشت در گروهی که در آن ابتدا از لیزر و سپس از اسید استفاده شده بود، کمتر بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های بدست آمده، اضافه کردن اسید بعد از کاربرد لیزر Er، Cr: YSGG درجه کمتری از ریز نشت نسبت به سایر گروه ها نشان داد، هرچند به نظر می رسد تفاوت معنی دار نبوده، می توان میزان موفقیت لیزر را در این امر قابل مقایسه با اسید دانست.
    کلیدواژگان: فیشورسیلانت، ریزنشت، لیزر Er، Cr: YSGG
  • علی حافظ قرآن، رودابه کودریان، کاوه سیدان صفحه 13
    سابقه و هدف
    اطلاعات کمی در مورد عوامل موثر بر گیر پروتزهای ثابت سمان شونده به اباتمنت ایمپلنت وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر روش های مختلف پرکردن حفره دسترسی پیچ اباتمنت بر میزان گیر ریختگی های سمان شونده به اباتمنت ایمپلنت بود.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه تجربی، 40 اباتمنت تایتانیومی (Biohorizons) به آنالوگ ایمپلنت متصل گردیدند. آنالوگ ها با استفاده از سرویور درون بلوک های آکریلی قرار داده شدند. بعد از ساخت روکش برای هر اباتمنت، 3.5 میلی متر از دیواره صاف هر اباتمنت تراشیده شد. نمونه ها به چهار دسته تقسیم گردیدند. در سه گروه حفره دسترسی پیچ به طور کامل با موم، پلی وینیل سایلوکسان و Cotosol پرشد. در گروه چهارم حفره دسترسی به طور ناقص توسط موم مسدود گردید. سمان های موقت Temp Bond، Dycal و Temp Bond NE برای اتصال روکش به اباتمنت مربوطه به کار رفتند. تمام نمونه ها قبل از آزمایش، در رطوبت %100 نگهداری شدند. روکش ها با استفاده از Universal testing machine کشیده شده، استحکام کششی به نیوتن ثبت گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری ANOVA ارزیابی شدند.
    یافته ها
    زمانی که Dycal برای سمان کردن به کار رفت، به ترتیب استحکام کششی بالایی با پرکردن ناقص حفره دسترسی با موم، پر کردن کامل حفره با موم، Cotosol و پلی وینیل سایلوکسان مشاهده گردید. Temp Bond NE در مواقعی که از Cotosol برای پر کردن حفره دسترسی استفاده شده بود، گیر بیشتری نشان داد. با این وجود تفاوتی در استحکام کششی Temp Bond با انواع مختلف ماده پرکننده حفره دسترسی یافت نشد.
    نتیجه گیری
    گیر روکش های سمان شده به وسیله Temp Bond NE و Dycal به اباتمنت ایمپلنت تحت تاثیر روش پرکردن حفره دسترسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: ایمپلنت دندانی، گیر، سمان
  • فیبروز هیستیوسایتومای خوش خیم: گزارش مورد
    سورینا صهبا، سمیه عظیمی، سید رضاملکی صفحه 18
    سابقه و هدف
    فیبروز هیستیوسیتومای خوش خیم یک نئوپلاسم است که در داخل دهان و به ویژه در کودکان به ندرت دیده می شود. نوع داخل دهانی این تومور که اغلب بدون درد است بیشتر در سنین میان سالی و در مخاط باکال مشاهده می شود. هدف از این مقاله گزارش یک مورد نادر از فیبروز هیستیوسایتومای خوش خیم است که میزان عود بالایی را نیز نشان می داد.
    گزارش مورد: مورد گزارش شده دختری است9 ساله که به علت توده ای نسبتا سفت حدود? سانتی متر در ناحیه لثه بین دندانی انسیزورهای ماگزیلا مراجعه نموده بود. در نمای رادیوگرافی حالت خاصی مشاهده نشد. توده با بیوپسی برداشته شده و در نمای میکروسکوپی، سلول های فیبروبلاست دوکی شکل همراه با هسته های وزیکولر قرار گرفته در فاسیکول هایی با الگوی Storiform و تعدادی سلول های گرد شبه هیستیوسیت دیده شد. شواهدی از بدخیمی در ضایعه وجود نداشت و نمای میکروسکوپی نشان دهنده فیبروز هیستیوسایتومای خوش خیم بود.
    نتیجه گیری
    اگرچه فیبروز هیستیوسایتومای دهانی یک ضایعه نادر است ولی باید در تشخیص افتراقی ضایعات دهانی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فیبروز هیستیوسایتومای خوش خیم، تومورهای داخل دهانی، لثه بین دندانی
  • دکترعبدالحمید ظفرمند، سحر صفرعلیزاده، هانیه ابریشم کار صفحه 23
    سابقه و هدف
    تشخیص زودرس و درمان مناسب اختلالات اکلوژن از بروز بسیاری از عوارض ناشی از عدم درمان جلوگیری می کند. شاخص (Treatment of Priority Index) TPI برای درجه بندی شدت اختلالات اکلوژن، ارزیابی شدت نیازها و اولویت درمانی توسط Grainger معرفی و کاربرد آن در غربال گری جامعه نشان داده شده است. این تحقیق با هدف ارزیابی نیاز کودکان کلاس های سوم تا پنجم دبستان های آذربایجان غربی به درمان ارتودنسی با استفاده از ایندکس TPI (سال (1384-85 انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی و نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ایانجام شد. نمونه ها شامل 550 نفر بودند که همگی از نظر تکامل در دوره دندانی mixed قرار داشتند و دندان مولر اول در آنها روییده بود. کلیه معاینات توسط یک فرد آموزش دیده به وسیله پروب پریودنتال و آبسلانگ روی صندلی معمولی و در نور اتاق انجام شد. TPI هر فرد با جزییات مربوط به محاسبه آن در فرم اطلاعاتی ثبت شد. داده ها با روش آماری ANOVA مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    متوسط TPI کسب شده 2.78± 2.65 با محدوده 0.27 تا 18.17 بود. در این میان، 160 نفر TPI (%29.1) نرمال داشتند. در %48.7 افراد 268) نفر) مال اکلوژن جزیی، 83) %15.1 نفر) مال اکلوژن قطعی، 29) %5.3 نفر) ناتوانی شدید و 10) %1.8 نفر) ناتوانی بسیار شدید دیده شد. در ضمن تفاوت آماری معنی داری بین TPI دختران و پسران وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    بر طبق شاخص TPI قریب %50 کودکان به درمان ارتودنسی نیاز داشته ولی برای %20 آنها درمان ارتودنسی ضروری بود.
    کلیدواژگان: مال اکلوژن، اورجت، اوربایت، اپن بایت، TPI
  • آرش عزیزی، میترا محمدی خراسانی صفحه 31
    سابقه و هدف
    تشخیص صحیح و به موقع ضایعات استخوانی فکین این امکان را برای دندانپزشک فراهم می کند که بتواند کنترل و تدابیر درمانی مناسب را برای بیمار به عمل آورده و از سیر ضایعه به سوی مراحل پیشرفته تر ممانعت نماید. هدف از این تحقیق، طراحی و ارزیابی کارآیی یک سیستم نرم افزاری کمک تصمیم گیری با توانایی پردازش حجم وسیعی از اطلاعات به صورت پویا و مداوم جهت تشخیص ضایعات استخوانی فکین بود.
    مواد و روش ها
    ابتدا در یک مطالعه توصیفی اکتشافی بر اساس منابع معتبر موجود، الگوریتم های تشخیصی طراحی شد که سپس وارد سیستم نرم افزاری شدند. در مرحله مطالعه تجربی برای ارزیابی سیستم طراحی شده، 61 نمونه از ضایعات موجود در کتاب Wood & Goaz و ضایعات رادیولوژیک بخش بیماری های دهان و بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی اهواز که تشخیص قطعی آنها با بیوپسی داده شده بود، همراه با اطلاعات تشخیصی لازم انتخاب و به سه مشاهده گر شامل متخصص بیماری های دهان، دندانپزشک عمومی و دانشجوی سال آخر دندانپزشکی نشان داده شدند. آنها یک بار بدون استفاده از نرم افزار و بار دیگر با استفاده از نرم افزار برای هر کدام از نمونه های انتخابی، تشخیص ارایه دادند. برای آنالیزهای آماری از آزمون t استفاده شد.
    یافته ها
    مهمترین یافته این تحقیق، دستیابی به الگوریتم های تشخیصی و سیستم نرم افزاری طراحی شده جهت تشخیص ضایعات استخوانی فکین بود. علاوه بر این، تعداد نمونه های صحیح تشخیص داده شده توسط مشاهده گر اول بدون استفاده از نرم افزار، 61 نمونه و با استفاده از نرم افزار 61 نمونه، تعداد نمونه های صحیح تشخیص داده شده توسط مشاهده گر دوم بدون استفاده از نرم افزار، 17 نمونه و با استفاده از آن 46 نمونه و تعداد نمونه های صحیح تشخیص داده شده توسط مشاهده گر سوم بدون استفاده از نرم افزار 34 نمونه و با استفاده از نرم افزار 51 نمونه بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از سیستم نرم افزاری طراحی شده جهت تشخیص ضایعات استخوانی فکین قابل اعتماد و مفید بود.
    کلیدواژگان: ضایعات استخوانی فکین، تشخیص، سیستم کمک تصمیم گیری
  • حمیدرضا عظیمی، مهدی عاشوری، حسین میرپور، حسین شاهون، محمد جواد خرازی فرد صفحه 36
    سابقه و هدف
    هدف این مطالعه مقایسه هیستولوژیک غشای گوتا- پرکا و غشای سیتوپلاست در ترمیم دیفکت های استخوانی ایجاد شده در استخوان آهیانه خرگوش می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه هیستولوژیک تجربی، از 4 خرگوش ماده نژاد سفید نیوزلندی استفاده شد. در استخوان آهیانه هر خرگوش 3 حفره استخوانی به صورت bicortical از قدام به خلف توسط فرز استوانه ای تو خالی 8 (trefine) میلی متری ایجاد شد. دیفکت قدامی توسط غشای غیر قابل جذب سیتوپلاست پوشانده شد. دیفکت میانی خالی گذاشته شد و در دیفکت خلفی از غشای گوتا- پرکا استفاده شد. دو خرگوش بعد از 20 روز و دو خرگوش دیگر بعد از 40 روز کشته شدند. هر کدام از محتویات سه دیفکت استخوانی به طور جداگانه به آزمایشگاه ارسال شدند.
    یافته ها
    بنا به یافته های هیستولوژیکی، میزان استخوان سازی در گروه های مورد آزمایش p= 0.029 (گروه غشای سیتوپلاست و گروه غشای گوتا- پرکا) بیشتر از گروه کنترل p= 0.2 (گروهی که از هیچ غشایی استفاده نشد) بود. ولی میزان استخوان سازی در دو گروه آزمایش تفاوت زیادی را نشان نداد. در نمونه های 40 روز هیچ التهابی مشاهده نشد، اما نمونه های 20 روزه دارای التهاب اندکی بودند.
    نتیجه گیری
    غشای گوتا- پرکا مانند غشای سیتوپلاست سازگاری بیولوژیکی و خاصیت فضا نگهداری دارد که می تواند همانند موجب تسریح روند استخوان سازی شود.
    کلیدواژگان: دیفکت استخوانی، سیتوپلاست، گوتا، پرکا، خرگوش، ترمیم استخوانی
  • شیما نفرزاده، محمد مشرف، فاطمه مشهدی عباس، زهره محمدطاهری صفحه 43
    سابقه و هدف
    کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) حدود %94 کلیه بدخیمی های حفره دهان را تشکیل می دهد. در دهه اخیر یافته های زیادی در زمینه تغییرات مولکولی و ژنتیکی مسوول ایجاد سرطان، بدست آمده است. بعضی ازآنها ممکن است هدف هایی برای مواد درمانی جدید باشند. افزایش بروز EGF در بدخیمی ها با پروگنوز ضعیف بیماری و در تحقیقات نقش لامینین-5 برای افزایش شانس تبدیل ضایعات پیش بدخیم به بدخیمی مهاجم یا درجا (in situ) دیده شده است. با توجه به این نکات، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان میزان EGFR و Laminin-5 با Stage و Grade میکروسکوپی مبتلایان به SCC حفره دهان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 42 بلوک پارافینی موجود در بخش پاتولوژی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی با تشخیص SCC انجام گرفت. با روش ایمنوهیستوشیمی و استفاده از آنتی بادی های ضد EGFR و Laminin-5 زیر میکروسکوپ نوری شمارش سلول های رنگ گرفته توسط دو پاتولوژیست صورت گرفت و از آزمون ضریب همبستگی کندال برای قضاوت آماری استفاده شد.
    یافته ها
    در این تحقیق مشاهده شد که ارتباط معناداری بین میزان بروز EGFR و Laminin-5 با Stage و Grade بتلایان به SCC حفره دهان وجود ندارد. در حالی که ارتباط معناداری بین بروز لامینین-5 با Stage و Grade وجود داشت (P<0.01).
    نتیجه گیری
    می توان نتیجه گرفت که Laminin-5 در بروز Stage و Grade های بالاتری SCC حفره دهان موثر است. اما نقش بروز EGFR همچنان مورد سوال است و مطالعات بیشتر و دقیق تر برای تعیین نقش این مولکول موردنیاز می باشد.
    کلیدواژگان: کارسینوم سلول سنگفرشی دهان، Laminin 5، EGFR، Grade، Stage
|
  • Dr. Shahin Emami Meibodi *, Dr. Azita Tehranchi, Dr. Mostafa Khakbiz, Dr. Somayye Habibzadeh Omran Page 1
    Background And Aim
    Facial growth pattern is one of the important factors in orthodontic treatment planning. The aim of this study was to compare the inclination of the posterior teeth in subjects with a normal and vertical growth pattern.
    Materials and Methods
    Fifty 16 to 20 year old individuals having no history of orthodontic treatment, dental extraction, spacing and crowding in posterior teeth were selected for this case – control study. These individuals were divided into two groups of vertical and normal growth patterns based on SN-MP and Jarabak Index. Study casts provided for these patients were trimmed from anterior to the second premolar and from posterior to the first molar. Lateral surfaces of casts were trimmed perpendicular to the occlusal surface tangential to the most prominent cusps of these 4 or at least 3 (two molars and one premolar) teeth. The angle between lateral surface of the cast and the occlusal surface of each tooth was considered as axial inclination. The results were statistically analyzed using Mann Whitney U and t tests.
    Results
    The mean age of the studied group was 18.3±1.6. The mean axial inclination of maxillary first permanent molar with normal growth pattern was 27.5±16.8 (right side) and 26.2±14.7 (left side). The amount of this variable with vertical growth pattern was 23.4±11.9 (right side) and 24.8±14.7 (left side). The mean axial inclination of mandibular first permanent molar with normal growth pattern was 27.24±15.2 (right side) and 27.44±14.8 (left side) and with vertical growth pattern was 23.8±13.9 (right side) and 23.5±14.3 (left side).
    Conclusion
    Buccolingual inclination of the teeth has no effect on orthodontic treatment planning.
  • Dr. Ghassem Ansari *, Dr. Reza Fekr Azad, Dr. Amir Ghassemi, Dr. Hoora Nadimi Page 7
    Background And Aim
    Sealing occlusal fissure of posterior teeth is proved to be an effective approach in prevention of fissure caries. The aim of this in vitro study was to assess the level of microleakage at the sealant/tooth interface of four differently prepared enamel surfaces using Er,Cr:YSGG laser energy with and without additional routine acid etching.
    Materials and Methods
    A total of 60 sound extracted premolars were included in this in vitro investigation. Samples were randomly assigned to four groups of control (using acid etching technique), laser alone Er,Cr:YSGG Laser radiation with power of 2w, RR: 20 HZ, Pd: 760μs, and a supplemental etching before /or after laser application in 3rd and 4th Groups, Respectively. Prepared fissures were then sealed using Clin-pro TM sealant (3M, USA). Cases were then thermo cycled for 500 cycles in 5 oC and 55 o C followed by immersion of Subjects to a 1% methylene blue dye for 48 hrs. This was to enable micro leakage assessment. Collected data was then analyzed using Kruskal-Wallis test.
    Results
    No significant differences were found between the classical preparation techniques (Acid etching) and other three experimental groups. The degree of dye Penetration was found to be at its lowest level in the laser-prepared group alone followed by acid etching alone. However further laser intervention of acid etched surfaces was proved beneficial.
    Conclusion
    Additional use of acid etching preparation after Er,Cr:YSGG laser application was shown to be superior to the individual use of acid or laser for enamel preparation, as the result of this study indicated a lower microleakage level on samples treated this way.
  • Dr. Ali Hafezeqoran *, Dr. Roodabe Koodarian, Dr. Kaveh Seyedan Page 13
    Background And Aim
    Little is known concerning factors influencing the retention of fixed prostheses cemented to implant abutments. The purpose of this study was to investigate the effect of varying screw access channel filling methods on the retention of implant-supported prosthesis.
    Materials and Methods
    To perform this experimental study, forty titanium implant abutments (Biohorizons) were placed in implant analogues. Implant analogues were mounted in acrylic resin blocks using surveyor. After fabrication of crowns for each abutment, 3.5 mm of the flat axial wall of all abutments was removed. Specimens were divided into 4 groups. In three groups, the screw access channels were fully filled with Wax, Polyvinyl Siloxane and Cotosol. In the fourth group, access hole partially filled with wax. Provisional luting agents Temp-Bond, Dycal and Temp-Bond NE were used to secure the crowns to the respective abutments. All specimens were stored in 100% humidity environment prior to testing. Each crown was pulled using a universal testing machine and tensile strength was recorded (N). Data were analyzed using ANOVA.
    Results
    When Dycal was used for cementation, higher tensile strength was observed by partially filled access hole with Wax, fully filled with Wax, Cotosol and Polyvinyl Siloxane respectively. Temp-Bond NE showed significantly higher tensile strength when Polyvinyl Siloxane was used as screw access channel filling material. However, no difference was found in tensile strength of Temp-Bond with different materials used for filling of access hole.
    Conclusion
    The retention of castings cemented to implant abutments with Temp-Bond NE or Dycal is influenced by the filling modality of screw access channel.
  • Benign Fibrous Histiocytoma (A case report)
    Dr. Sourina Sahba *, Dr. Somayye Azimi, Dr. Saeed- Reza Maleki Page 18
    Background And Aim
    Benign fibrous histiocytoma (BFH) is a rare oral neoplasm particularly in children. Oral BFH is usually painless and found in middle age individuals and mostly affects buccal mucosa. This article describes a case of rare BFH of the oral mucosa that represented high recurrence rate. Case report: The patient reported is a 9-year old girl who was referred for a relatively firm mass about 1 cm in interdental maxillary incisor. Radiographic examination did not show any particular feature. The mass was excised. Microscopic examination revealed spindle-shaped fibroblastic with vesicular nucleus arranged in fascicule with storiform pattern, and some histiocyte-like cells. There was no apparent cytologic atypia or any mitotic figures. Evidence suggested benign fibrous histiocytoma (BFH).
    Conclusion
    Although oral benign fibrous histiocytoma (BFH) is a rare lesion, it should be considered in differential diagnosis of oral lesions.
  • Dr. Abdolhamid Zafarmand *, Dr. Sahar Safar Alizadeh, Haniye Abrishamkar Page 23
    Background And Aim
    Early diagnosis of dental problems can prevent so many complications. Treatment of Priority Index (TPI) was introduced by Grainger (1967) for screening and assessing the severity of malocclusion and defines priorities for treatment. The purpose of this study was to evaluate the TPI in the school children (3rd-5th grade) of West Azerbaijan Province in 2005-2006.
    Materials and Methods
    This study was done cross–sectionally with a random cluster sampling method. 550 schoolchildren with mixed dentition were selected. All examinations were done by a trained practitioner, using periodontal probe, tongue blades on a chair in the room light. The TPI of each child was assessed and registered in the questionnaire. The data was analyzed with t-test and ANOVA statistical methods.
    Results
    The average TPI was 2.78±2.65 ranging from 0.27 to 18.17. In 160 cases (29.1%) TPI was in normal range. Whereas 268 persons (48.7%) showed minor manifestations of malocclusion, 83 cases (15.1%) had definite need to treatment. Severe problem was seen in only 29 persons (5.3%) and 10 persons (1.8%) had suffered from very severe problem. No statistically significant difference was found between the mean TPI values of male and female subjects.
    Conclusion
    According to TPI, it seems that half of the population needed slight orthodontic treatment but one-fifth required variety of mandatory orthodontic therapies. This group requires special attention and application of preventive measures.
  • Dr. Arash Aziz *, Dr. Mitra Mohammadi Khorasani Page 31
    Background And Aim
    Correct and on time diagnosis of bony lesions of oral cavity provide the possibility of controlling and proper managing for patient and prevent lesion from reaching more advanced stages. The main purpose of this research was to plan and evaluate a decision support system software in order to diagnose the bony lesions of the jaws.
    Materials and Methods
    For the designing the software system the information related to lesions based on books and references were collected and algorithms related to each set of lesions were designed. The algorithms were entered to the decision support system software. Gold Standard for evaluating of software system efficiency were different pictures of bony lesions of Wood text book (Differential Diagnosis of Oral and Maxillofacial Lesions). 61 specimens of these lesions with patient’s history, rodiographic features and other necessary information were selected to evaluate the software system efficiency. Three observers including specialist in oral medicine, a general dentist, and a dental student provided their diagnosis first without and second with soft ware system. The data were subjected to t test.
    Results
    The numbers of specimens that have been diagnosed correctly by observer 1, without using software system were 61 and again 61 with using software system. The number of specimen that have been diagnosed correctly by the 2nd observer, without using software system were 17 and 46 with using software system. The 3rd observer diagnosed 34 specimens without using the software and 51 with using the software.
    Conclusion
    Algorithms and designed system were useful and reliable for diagnosing the bony lesions of the jaws.
  • Dr. Hamid Reza Azimi *, Dr. Mahdi Ashoori, Dr. Hossein Mirpoor, Dr. Hossein Shahoon, Dr. Mohammad Javad Kharrazifard Page 36
    Background And Aim
    Membrane is an important factor in regeneration of bony defect. The purpose of this study was to compare the effect of Gutta percha and cytoplast membranes on the regeneration of bony defect in parietal bone of rabbit histologically.
    Materials and Methods
    This experimental histologic study was done on 4 female white Newzland rabbits. 3 bicortical defects were created in parietal bone of each 4 rabbit by 8mm trephine bur. The anterior defects were covered by unresorbable cytoplast membranes and the posterior defects were covered by Gutta percha membrane (experimental group). The middle defects were not covered by any material (control group). Two rabbits were sacrificed after 20 days and the others after 40 days. The samples were sent for histological examinations.
    Results
    The histological results indicated that the volume of newly formed bone matrix was significantly greater in the experimental groups (cytoplast, gutta percha) than the control groups. But the volume of new bone matrix was not significant between the two experimental groups. The low inflammatory reaction was seen in 20 day's cases. But no inflammatory reaction was seen in 40 days cases.
    Conclusion
    The Gutta percha membrane like cytoplast membrane has biocompatibility and space making properties that could promote bone regeneration.
  • Dr. Shima Nafarzadeh *, Dr. Mohammad Moshref, Dr. Fateme Mashhadi Abbas, Dr. Zohre Mohammad Taheri Page 43
    Background And Aim
    Squamous cell carcinoma (SCC) constitutes 94% of oral malignancies. In recent decade many molecular and genetic changes have been known to affect tumoral behavior which might be good targets for new drug production. It is known that expression of EGF is correlated with poor prognosis and expression of laminin–5 can lead to the development of premalignant lesions to in situ or invasive malignancies. The aim of this study was to determine the correlation between the expression of EGFR and laminin–5 with clinical stage and microscopic grade of oral SCC.
    Materials and Methods
    Forty two paraffin blocks with diagnosis of SCC were collected from oral pathology department of Shahid Beheshti dental school. Immunohistochemical staining was performed with antibodies against EGFR and laminin –5. Two pathologists counted the number of stained cells under light microscope and expression of these two markers was compared by Kendal test.
    Results
    No significant correlation was found between expression of EGFR and tumoral stage and grade. But a significant correlation was found between the expression of laminin-5 with tumoral grade and stage was found (p<0.01).
    Conclusion
    It is concluded that laminin–5 is a marker with a significant effect in developing of a higher tumoral stage and grade but more precise researches are needed to identifying the role of EGFR.