فهرست مطالب

Journal of Pathobiology Reaearch
Volume:11 Issue: 1, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سیدلطیف موسوی گرگریحسین بصیری، ایرج رسولی، علی هاتف سلمانیان، کاظم پریور، طاهر نژاد ستاری صفحات 1-13
    هدف
    هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری گرم منفی مارپیچی شکل و میکروآئروفیل است که در لایه مخاطی معده انسان تکثیر یافته و ایجاد عفونت می نماید. عفونت ایجاد شده توسط این باکتری که با تخریب بافت پوششی معده همراه است، منجر به التهاب مزمن معده می شود که می تواند سبب ایجاد زخم های معده و دوازدهه شود. رویکردهای اخیر در راستای به کارگیری درمان های اختصاصی برای مقابله با این عفونت است که در این میان آنزیم اوره آز به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بیماری زا و آنتی ژنیک این باکتری، هدف مناسبی برای این منظور است. هدف از مطالعه حاضرتولید IgY اختصاصی بر علیه زیرواحد C آنزیم اوره آز است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ابتدا به منظور تهیه پروتئین نوترکیب زیرواحد C اوره آز، پس از کشت و تخلیص ژنوم باکتری، با کمک PCR، ژن زیرواحد C آنزیم اوره آز هلیکوباکتر پیلوری تکثیر و سپس روی ناقل بیانی pET28a کلون شد. پس از انتقال سازه نوترکیب به باکتری اشرشیاکلی زیرگونه Bl21DE3، پروتئین نوترکیب مورد نظر بیان شد. در ادامه پروتئین نوترکیب از طریق کروماتوگرافی میل ترکیبیNi-NTA تخلیص شد. در نهایت پس از تزریق پروتئین نوترکیب تخلیص شده به مرغ، تکمیل دوره ایمن سازی، جمع آوری تخم مرغ ها و جداسازی زرده تخم مرغ، IgY با رسوب گذاری به کمک پلی اتیلن گلیکول تخلیص و با سنجش الایزا ارزیابی شد.
    نتایج
    بررسی با SDS-PAGE نشان می دهد پروتئین نوترکیب به خوبی بیان و تخلیص شده است، همچنین نتایج به دست آمده با الایزا نشان دهنده ایمنی زایی بالای پروتئین نوترکیب و توان بالای آنتی بادی در شناسایی زیرواحدC آنزیم اوره آز است. بررسی با SDS-PAGE همچنین نشان می دهد، تخلیص IgY با خلوص بیش از 70 درصد انجام شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به توان بالای آنتی بادی IgY-HpUc در شناسایی زیرواحد UreC آنزیم اوره آز، امکان استفاده از این آنتی بادی به صورت خوراکی به منظور محدود کردن رشد و توسعه عفونت هلیکوباکتر پیلوری مطرح می شود.
    کلیدواژگان: آنزیم اوره آز، زیرواحد UreC، فناوری IgY، هلیکوباکتر پیلوری
  • محمد تقی خانی، اعظم بوالحسنی، ناهید قاسمی، حوریه سلیمانجاهی، سیما رافتی صفحات 15-19
    هدف
    واکسن های DNAیی برای ایجاد ایمنی در مقابل عوامل بیماری زای مختلف اعم از انگل ها و ویروس ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند. توانایی DNA واکسن برای القای پاسخ ایمنی قوی بستگی به میزان بیان پروتئین کد شده در سلول های یوکاریوتی دارد. بنابراین بهینه سازی روش انتقال DNA پلاسمیدی به عنوان یکی از مراحل مهم در افزایش بیان پروتئین مورد نظر برای پیشبرد واکسیناسیون DNAیی مهم است. اخیرا ناقلین غیرویروسی از قبیل پلیمرها و پپتیدهای کاتیونی به عنوان سیستم های انتقال ثر ژن به داخل سلول های یوکاریوتی شناخته شده اند. در این بررسی، کارایی ترانسفکشن ژن E7 ویروس پاپیلومای انسانی نوع 16 توسط دو ناقل غیرویروسی در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی شد.
    مواد و روش ها
    ساختار DNAیی کدکننده ژن E7 ویروس پاپیلومای انسانی نوع 16 (pEGFP-E7) در مقیاس زیاد با خلوص بالا تهیه شد. سپس از دو سیستم انتقالی شامل پلیمر پلی اتیلن ایمین با وزن ملکولی 25 کیلودالتون و هیبرید پلیمر- پپتید به صورت کونژوگه PEI600-Tat برای ترانسفکشن DNA پلاسمید حاوی ژن E7 در شرایط آزمایشگاهی استفاده شد.
    نتایج
    در این تحقیق مشخص شد ترانسفکشن ژن E7 که توسط هر دو سیستم انتقالی پلی اتیلن ایمین 25 کیلودالتونی و PEI600-Tat انجام می شود. مقایسه میزان سلول های COS-7 ترانسفکت شده توسط این دو سیستم انتقالی نشان داد که کارایی پلی اتیلن ایمین به صورت مجزا بیشتر از فرم کونژوگه آن با پپتید Tat است.
    نتیجه گیری
    در این بررسی نشان داده شد که کارایی ترانسفکشن ژن E7 با سیستم انتقالی پلی اتیلن ایمین در مقابل سیستم PEI-Tat در شرایط آزمایشگاهی بیشتر است اما باید در نظر داشت که سمیت پلی اتیلن ایمین مانع استفاده از آن در شرایط زنده می شود. بنابراین با توجه به سمیت کمتر سیستم انتقالی PEI600-Tat و انتقال ثر DNA پلاسمید توسط آن، بررسی کارایی این سیستم جدید در شرایط زنده دارای اهمیت زیادی است.
    کلیدواژگان: E7، ترانسفکشن، ناقل غیرویروسی، پلی اتیلن ایمین، پپتید Tat
  • محمدرضا بوجاری نصرآبادی، مهدی فروزنده، امیرهوشنگ الوندی صفحات 21-31
    هدف
    عفونت با هلیکوباکتر پیلوری در سطح جهان گسترده است و بیشترین عامل بیماری زایی در عفونت های سوء هاضمه التهاب معده (گاسترودئودنال) است. گاهی شیوع آن تا 80 درصد بعضی از جمعیت ها را در بر می گیرد اما تنها 10 تا 20 درصد از این افراد به بیماری های مرتبط با این باکتری مبتلا می شوند. همچنین عفونت های حاصل از هلیکوباکتر پیلوری مانند زخم گوارشی، التهاب معده، التهاب دوازدهه و سوء هضم است و تفاوت در بیماری زایی هلیکوباکتر پیلوری به عوامل میزبان و بیماری زایی باکتری وابسته است. هلیکوباکتر پیلوری براساس ژن های vacA و cagA به سویه (تیپ)های متعددی تقسیم بندی می شود که بیماری زایی متفاوتی دارند. وجود این ژن ها در سویه های هلیکوباکتر پیلوری ممکن است برای تشخیص نوع باکتری بیماری زا و غیر بیماری زا به کار برده شود. هدف این تحقیق بررسی فراوانی ژن تولیدکننده سیتوتوکسین واکوئلی (vacA) در ژنوتیپ سویه های هلیکوباکتر پیلوری است که از میان بیماران مراجعه کننده به مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی حضرت رسول اکرم (ص)، پذیرفته شده در بخش داخلی همراه با عفونت های زخم گوارشی، التهاب معده، التهاب دوازدهه و سوء هاضمه انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نمونه بیوپسی ناحیه آنتروم معده از180 بیماران مراجعه کننده به بخش داخلی مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی حضرت رسول اکرم (ص)، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران که به طور معمول تحت آندوسکوپی گوارشی- معدی قرار گرفته اند، جمع آوری شد. پس از کشت و جداسازی سویه های مثبت هلیکوباکتر پیلوری با آزمایش های استاندارد و استخراج DNA باکتری، حضور ژن vacA و نیز تیپ های مختلف آن با استفاده از روش PCR تعیین شد.
    نتایج
    در این مطالعه از نمونه های 180 بیمار بیوپسی 92 سویه هلیکوباکتر پیلوری جدا (51 درصد) و توسط روش های بیوشیمیایی تعیین هویت شد. نمونه ها از زخم گوارشی (79 درصد)، التهاب معده (60 درصد)، التهاب دوازدهه (90 درصد) و سوء هاضمه (30 درصد) بود که 87 سویه هلیکوباکتری پیلوری (94 درصد) دارای ژن vacA هستند و بیشتر ژنوتیپ ها هم در ژن vacA است. همچنین 59 نمونه سویه ها (64 درصد) ژنوتیپ m2/s1 را نشان داده است. 57 (62 درصد) سویه از این 92 سویه هلیکوباکتر پیلوری متعلق به تیپI بوده و 31 (33 درصد) سویه ها در تیپIV و 3 (26/3 درصد) نمونه در تیپ II و 2 (17/2 درصد) نمونه در تیپ IIIقرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه، تفاوت بین فراوانی تیپ I وIV، نشان دهنده بیماری زایی بیشتر سویه های تیپ I (62 درصد) است و در بیماران مبتلا به زخم گوارشی درمقایسه با سایر عفونت ها، به طور معنی داری اختلاف دارد (01/0P≤).
    کلیدواژگان: PCR، هلیکوباکتر پیلوری، vacA cytotoxin
  • محمدرضا بیگدلی، علی اکبر مراتان صفحات 33-43
    هدف
    پیش شرطی سازی به ایسکمی یکی از پدیده های درون زاد است که می تواند توسط عوامل مختلف و از مسیرهای مولکولی متفاوت در بافت های مختلف مانند مغز ایجاد شود. در این مطالعه اثر پیش شرطی سازی به واسطه هیپرکسی نورموباریک پیوسته و متناوب بر میزان نقص نورولوژیک، حجم سکته مغزی و میزان فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    رت ها در چهار گروه به صورت گروه های پیوسته (24 ساعت پیوسته) و متناوب (4 ساعت در روز به مدت 6 روز) در معرض هیپرکسی نورموباریک و نورموکسی نورموباریک (RA یا هوای اتاق) قرار می گرفتند. هر گروه به سه زیرگروه تقسیم شدند. زیرگروه اول، بعد از 24 ساعت، تحت جراحی انسداد شریان میانی مغز به مدت 60 دقیقه قرار گرفتند و سپس 24 ساعت به آن ها اجازه برقراری مجدد جریان خون داده شد. زیرگروه دوم و سوم به نام زیرگروه شم (بدون انسداد شریان میانی مغز) و گروه دست نخورده (بدون جراحی) برای بررسی اثر هیپرکسی نورموباریک بر میزان فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در نظر گرفته شد.
    نتایج
    یافته های ما نشان می دهد که هیپرکسی نورموباریک متناوب و پیوسته در القای تحمل به ایسکمی درگیر هستند. پیش درمان با هیپرکسی نورموباریک پیوسته یا متناوب نقص های نورولوژیک را بهبود می بخشد، حجم سکته مغزی را در گروه متناوب تا 7/72 و در گروه پیوسته 2/65 درصد کاهش می دهد و میزان فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز را به طور معنی دار افزایش می دهد.
    نتیجه گیری
    اگرچه برای شناخت مکانیسم حفاظت عصبی حاصل از هیپرکسی نورموباریک مطالعات زیادی لازم است، اما نتایج این تحقیق نشان می دهد که در رت هیپرکسی نورموباریک آثار حفاظت عصبی خود را تا حدی از طریق افزایش میزان فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز نشان می دهد.
    کلیدواژگان: پیش شرطی سازی به ایسکمی، میزان فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز، سکته مغزی، هیپرکسی نورموباریک
  • مهرداد بهمنش، بهروز حسن نیا، محمدتقی اکبری صفحات 45-55
    هدف
    یکی از مهم ترین انواع آسیب های سلولی، اکسیداتیو دآمیناسیون DNA و نوکلئوتیدهای آزاد در مخزن نوکلئوتیدی سلول است. مشارکت نوکلئوتیدهای دآمینه غیرعادی (ITP، dITP، XTP) در ساختار ژنوم می تواند فراوانی جهش های جابه جایی بازها را افزایش دهد. پیشنهاد شده است که انباشت این نوکلئوتیدها می تواند منجر به ناپایداری ژنتیکی شود که زمینه ساز انواع بیماری ها و سرطان ها می شود. آنزیم ITPase کد شده توسط ژن ITPA مسئول حفاظت سلول ها از طریق حذف بازهای پورینی دآمینه از مخزن نوکلئوتیدی است. هدف این مطالعه بررسی نقص احتمالی در فعالیت ژن ITPA به عنوان یک عامل مهم در ایجاد پیش زمینه ژنتیکی برای ناهنجاری های کروموزومی و بدخیمی هایی از جمله سرطان لوسمی میلوئیدی مزمن است.
    مواد و روش ها
    بیان ژن ITPA در 23 بیمار لوسمی میلوئیدی مزمن و 21 نمونه سالم با استفاده از RT-PCR نیمه کمی و به کارگیری ژن GAPDH به عنوان ژن کنترل داخلی اندازه گیری شد. واریانت های غیرعادی به دست آمده از تکثیر cDNA ژن ITPA کلون و تعیین توالی شد و با استفاده از نرم افزارهای بیوانفورماتیکی توالی آن ها مقایسه شد.
    نتایج
    داده ها بیانگر کاهش بیان ژن ITPA در بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی مزمن در مقایسه با نمونه های سالم بود. همچنین دو نوع رونوشت علاوه بر رونوشت اصلی در برخی نمونه ها تولید می شود که یکی دارای حذف 123 نوکلئوتیدی و دیگری حذف 77 نوکلئوتیدی در ناحیه چارچوب خواندنی (ORF) است.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که با کاهش بیان ژنITPA در بیماران لوسمی میلوئیدی مزمن فعالیت آنزیمیITPase طبیعی نبوده و اختلال در بیان این ژن می تواند به عنوان یک عامل افزایش دهنده ناپایداری ژنتیکی در این بیماران در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: ITPA، اکسیداتیو دآمیناسیون، لوسمی میلوئیدی مزمن
  • مهرداد روانشاد، زهرا خانلری، منوچهر رسولی، مازیار ضیاییان صفحات 57-63
    هدف
    علیرغم غربالگری خون های اهدایی با روش های حساس مبتنی بر شناسایی آنتی بادی، همچنان خطر انتقال عفونت های ویروسی وجود دارد. بنابراین طراحی روش های حساس مبتنی بر شناسایی اسید نوکلئیک مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق طراحی روشی حساس تر در مرحله شناسایی نسبت به روش های معمول و همچنین تشخیص همزمان عفونت های ویروس نقص ایمنی اکتسابی تیپ یک و ویروس هپاتیت C در یک نمونه است.
    مواد و روش ها
    پس از طراحی آغازگرها و پروب های اختصاصی دو ویروس و بهینه سازی روش واکنش زنجیره ای چندگانه، مرحله نشاندار کردن محصول با استفاده ازنوکلئوتیدهای متصل به دیگوگسی ژنین انجام شد. محصول به دست آمده ابتدا به دو قسمت مجزا تقسیم و پس از واسرشت شدن در شرایط قلیایی با پروب اختصاصی مجاور شد. پروب های حاوی بیوتین انتهایی پس از اضافه شدن به پلیت پوشش یافته با استرپت آویدین متصل شدند. پس از شستشو، آنتی بادی ضد دیگوگسی ژنین متصل به آنزیم آلکالن فسفاتاز به چاهک ها اضافه شد. در مرحله نهایی شستشو انجام و سوبسترا اضافه شد. با استفاده از روش رنگ سنجی نمونه های مثبت و منفی از نظر عفونت قابل شناسایی هستند.
    نتایج
    35 نمونه با روش طراحی شده مورد آزمایش قرار گرفتند، که شامل 27 نمونه مثبت و 8 نمونه منفی تایید شده و 4 نمونه پانل استاندارد بودند. هیچ گونه نتیجه مثبت یا منفی کاذب مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    روش طراحی شده دارای حساسیت و اختصاصیت قابل قبولی برای تشخیص عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی تیپ یک و ویروس هپاتیت C در دوره پنجره می باشد به علاوه امکان کمی کردن روش وجود دارد، که در کنترل بیمار و پایش درمان مفید است. همچنین در کنار حساسیت بسیار بالا هزینه و زمان کمتری برای انجام آزمون نیاز است.
    کلیدواژگان: عفونت همزمان، واکنش زنجیره ای پلیمراز چندگانه، ویروس نقص ایمنی اکتسابی تیپ یک، ویروس هپاتیت C
  • حبیب الله پایکاری، عبدالحسین دلیمی، مجید اسماعیل زاده، محسن ولی زاده، غلام رضا کریمی، غلام رضا معتمدی، محمد عبدی گودرزی صفحات 65-72
    هدف
    سارکوسیستیس از شاخه اپی کمپلکسا است که زندگی دو میزبانه اجباری دارد. علف خواران (میزبان واسط) با خوردن آب و غذای آلوده به اسپروسیست ها که توسط گوشت خواران (میزبان اصلی) دفع می شود، آلوده می شوند و متعاقب آن کیست های نسجی در احشاء ایجاد می شود. هدف از مطالعه حاضر شناسایی گونه های مختلف سارکوسیستیس گوسفندان با استفاده از PCR-RFLP بوده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه حاضر مجموعا 60 نمونه بافتی از عضلات قلب، مری و دیافراگم از گوسفندان ذبح شده در کشتارگاه زیاران قزوین جمع آوری شد که 40 نمونه آن حاوی کیست های ماکروسکوپی و 20 نمونه آن حاوی کیست های میکروسکوپی بود. تخلیص DNA نمونه ها با استفاده از کیت صورت گرفت. شرایط PCR برای تکثیر قطعه rRNA s18 بهینه شد. برای بررسی اختصاصی بودن، آغازگرهای نمونه های DNA نئوسپورا و توکسوپلاسما نیز در کنار نمونه های سارکوسیستیس تحت مطالعه قرار گرفت. برای تعیین گونه سارکوسیست های تحت مطالعه، با توجه به موقعیت محل برش آنزیم های برش دهنده، اقدام به انتخاب آنزیم شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که آغازگرها کاملا اختصاصی بوده و جنس سارکوسیستیس را از سایرین متمایز می سازد. ارزیابی PCR-RFLP روی نمونه ها نشان داد که کیست های ماکروسکوپی متعلق به سارکوسیستیس ژیگانته آو کیست های میکروسکوپی متعلق به سارکوسیستیس آریتی کنیس است.
    نتیجه گیری
    با استفاده از آغازگرهای طراحی شده و برمبنای روش PCR-RFLP گونه های سارکوسیستیس گوسفندی را می توان از هم تفکیک داد. در این روش برای تفکیک گونه های متعلق به کیست های میکروسکوپی گوسفندانTaqI و برای تفکیک گونه های متعلق به کیست های ماکروسکوپیTaqI و HincII موثرتر از سایرین هستند.
    کلیدواژگان: سارکوسیستیس، سارکوسیستیس آریتی کنیس، سارکوسیستیس ژیگانته آ، PCR، RFLP، rRNA s18
  • مجتبی سعادتی، شهرام نظریان، بابک براتی، حسین مهدی زاده، هادی شیرزاد، مجید صادقی زاده، عباس موسی پور صفحات 73-80
    هدف
    مننژیت باکتریایی یکی از عفونت های جدی و گاهی کشنده است که روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد. دانستن علت مننژیت ایجاد شده توسط عوامل ویروسی یا باکتریایی، به دلیل تفاوت در شدت بیماری و نیز درمان آن از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا آنتی بیوتیک ها می توانند مانع از گسترش بعضی از این عوامل در بین مردم شوند. نیسریا مننژیتیدس و هموفیلوس آنفولانزا دو عامل مهم بیماری زا هستند که در ایجاد مننژیت حاد باکتریایی دخالت دارند. روش های مختلفی برای شناسایی نیسریا مننژیتیدس و هموفیلوس آنفولانزا استفاده شده است، اما علاوه بر طولانی شدن نیاز به روش های حساس تری برای شناسایی این پاتوژن ها می باشد؛ بنابراین زمان آزمایش از حساسیت کمتری برخوردار بوده و انجام آن با مشکلاتی همراه است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق برای شناسایی هموفیلوس آنفولانزا و نیسریا مننژیتیدس از روش PCR Multiplex (mPCR) استفاده شد. تایید اولیه این زیرگونه ها به روش بیوشیمیایی صورت پذیرفت. به منظور شناسایی با استفاده از واکنش mPCR، دو جفت آغازگر اختصاصی ژن lic-1 برای هموفیلوس آنفولانزا و ژن opa برای نیسریا مننژیتیدس طراحی شد.
    نتایج
    قطعه DNA تکثیر یافته برای هموفیلوس آنفولانزا 150 جفت باز و برای نیسریا مننژیتیدس 320 جفت باز بود. استرپتوکوکوس نمونیا به عنوان کنترل منفی استفاده شد و نتایج PCR آن با آغازگر طراحی شده منفی بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که PCR خصوصا زمانی که نتایج رنگ آمیزی، کشت باکتری یا شناسایی آنتی ژن منفی بوده یا نتوان به طور قطعی نتایج آن ها را تایید نمود، یک تکنیک تکمیلی مفیدی برای تشخیص می باشد.
    کلیدواژگان: Multiplex PCR، شناسایی، نیسریا مننژیتیدس، هموفیلوس آنفولانزا
  • محمدعلی عشاقی، ناصح ملکی راواسان، عزت الدین جوادیان، یاور راثی، مهدی محبعلی، جاوید صدرایی، ذبیح الله زارعی صفحات 81-89
    هدف
    امروزه از اپیدمیولوژی مولکولی در تحقیقات مختلف اپیدمیولوژیکی بیماری لشمانیوز احشایی از جمله تعیین ناقلین بیماری استفاده می شود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از سه جایگاه کینتوپلاست DNA، بخش های غیرقابل ترجمه ژن های ریبوزوم و ژن سیستئین پروتئاز B ژنوم انگل های لیشمانیا برای تعیین آلودگی و هویت گونه های انگل در پشه خاکی های منطقه گرمی استان اردبیل که مهم ترین کانون بومی بیماری لشمانیوز احشایی (کالاآزار) در کشور است، استفاده شده است.
    نتایج
    نتایج مطالعه نشان داد که ژنوم کینتوپلاست DNA، بخش های غیرقابل ترجمه ژن های ریبوزوم و سیستئین پروتئاز B به ترتیب برای تعیین لپتوموناد یا بررسی های اولیه، شناسایی کمپلکس دونوانی و تعیین هویت اعضای کمپلکس دونووانی مناسب هستند. این مطالعه برای اولین بار ثابت نمود که در منطقه مورد مطالعه هر دو عضو کمپلکس دونووانی یعنی لیشمانیا دونووانی و لیشمانیا اینفانتوم وجود دارند و هر دو انگل توسط پشه خاکی های فلبوتوموس پرفیلیوی ترانس کوکازیکوس انتقال پیدا می کنند.
    نتیجه گیری
    این اولین گزارش از آلودگی طبیعی پشه خاکی ها به لیشمانیا دونووانی در ایران است. با توجه به این که لیشمانیا دونووانی دارای اکولوژی و زیست شناسی کاملا متفاوت از لیشمانیا اینفانتوم است، ضروری است که مطالعات بیشتری درباره نقش این گونه از کمپلکس در اپیدمیولوژی بیماری در منطقه و کشور انجام شود.
    کلیدواژگان: DNA ریبوزومال، DNA کینتوپلاست، سیستئین پروتئاز B، پشه خاکی، کالاآزار
  • مرتضی ستاری، مرضیه نطنزیان قهفرخی، محمدحسین یادگاری، غلام رضا گودرزی، محمدجمال سحرخیز صفحات 91-97
    هدف
    زنیان گیاهی است علفی و یک ساله از خانواده چتریان. اسانس میوه این گیاه به نام آجوان موسوم است که مهم ترین ترکیبات آن عبارتند از: تیمول، سایمن، بتا پینن، گاما ترپینن و سابینن. پژوهش های علمی جدید آثار ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و... را تایید کرده است. قارچ کاندیدا آلبیکنس، مخمری است فرصت طلب که در موارد نقص سیستم ایمنی عامل بیماری زایی محسوب می شود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه اسانس و عصاره الکلی زنیان به دست آمد و به روش میکرودایلوشن براث میزان کمترین غلظت بازدارندگی و کمترین غلظت کشندگی قارچ هر یک از آن ها برای 11 سویه بالینی و سویه استاندارد کاندیدا آلبیکنس (PTCC50-27) تعیین شد.
    نتایج
    در مورد اسانس، کمترین غلظت بازدارندگی معادل 87/0 میکروگرم در میلی لیتر و 43/0 میکروگرم در میلی لیتر بود و در مورد عصاره الکلی کمترین غلظت کشندگی قارچ معادل 51/3 میکروگرم در میلی لیتر و 03/7 میکروگرم در میلی لیتر و 75/1 میکروگرم در میلی لیتر بود.
    نتیجه گیری
    در سال های اخیر، عفونت های سیستماتیک قارچی مرتبط با کاندیدا آلبیکنس افزایش یافته است و منجر به مرگ و میر عفونت های بیمارستانی مرتبط با نقص سیستم ایمنی نظیر ایدز و نارسایی های خونی به ویژه به دلیل استفاده گسترده آنتی بیوتیک ها و کورتیکواستروییدها شده است. این مطالعه با هدف ارزیابی اثر ضد قارچی اسانس روغنی و عصاره الکلی گیاه زنیان بر سویه های حساس و مقاوم به فلوکونازول کاندیدا آلبیکنس جدا شده از بیماران مبتلا به کاندیدیوزیس براساس روش استاندارد ارزیابی حساسیت دارویی به روش رقت در آبگوشت انجام شد. براساس نتایج به دست آمده به نظر می رسد زنیان می تواند رشد کاندیدا آلبیکنس را با مکانیسمی مشابه با فلوکونازول مهار نماید و می تواند به عنوان یک عامل ضدقارچ به ویژه همراه با فلوکونازول تجویز شود.
    کلیدواژگان: کاندیدا آلبیکنس، آثار ضد قارچی، زنیان، فلوکونازول
  • فاطمه غفاری فر، رقیه نوروزی، عبدالحسین دلیمی، مهدی فروزنده صفحات 99-107
    هدف
    توکسوپلاسما ممکن است ایجاد آسیب در جنین و از انگل های فرصت طلب در بیماران با ایمنی سرکوب شده می باشد. استفاده از روش های مولکولی برای تشخیص بیماری حساس تر از روش های سرولوژیک است. استفاده از روش PCR-ELISA حساسیت و ویژگی بالا، زمان تشخیص توکسوپلاسموزیس نیز سریع تر است. در این پژوهش از روش PCR-ELISA با استفاده از قطعه DNA RE، برای تشخیص توکسوپلاسموزیس به کار رفت. از مزایای این روش حساسیت و اختصاصی بودن و در نهایت تشخیص سریع توکسوپلاسموزیس می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از روش کمی PCR-ELISA برای تشخیص توکسوپلاسموزیس در 15 سر رت استفاده شد. بدین منظور PCR-ELISA برای تشخیص سریع توکسوپلاسموزیس راه اندازی شد. در این روش آغازگرهای اولیگونوکلئوتیدی برای هدف گیری ژن RE مربوط به تاکی زوئیت به طول 138 جفت باز انتخاب شده و برای تکثیر DNA توکسوپلاسما گونده ای، از فرایند PCR و نشاندار کردن همزمان محصول به دست آمده از آن با دیگوکسی ژنین استفاده شد. قطعه نشاندار شده با DIG، با پروب اولیگونوکلئوتید بیوتینیله شده اختصاصی هیبرید می شود و سپس به استرپتاودین پوشش دار شده در بلیت اضافه می شود. هیبرید DNA-DNA ایجاد شده با اضافه کردن آنتی بادی ضد دیگوکسی ژنین کنژوگه شده با پراکسیداز و با روش کلریمتری قابل شناسایی است.
    نتایج
    با استفاده از سیستم PCR-ELISA، ژن RE توکسوپلاسما گونده ای در مدت 4 ساعت و با حساسیت بالا مورد شناسایی قرار گرفت. در ضمن آزمایش هایی برای بررسی حساسیت روش به کار برده شده، انجام گرفت و منحنی استاندارد مربوط به حساسیت روش نیز رسم شد. DNA توکسوپلاسما پس از 4 ساعت قابل شناسایی است و در این روش عوامل دیگر دخالت ندارند؛ بنابراین فقط این انگل تکثیر و شناسایی می شود.
    نتیجه گیری
    کارایی PCR-ELISA ارزیابی شد و ارزیابی ها نشان داد که از مزیت های این روش سریع، حساس، مطمئن و ساده بودن آن است؛ بنابراین می توان از آن به عنوان یک روش تشخیصی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموزیس، رت، PCR، ELISA، ژن RE
|
  • Hossein Basiri, Seyed Latif Mousavi Gargari, Iraj Rasoli, Ali Hatef Salmanian, Kazem Parivar, Taher Nejad Satari Pages 1-13
    Objective
    Helicobacter pylori is a spiral, microaerophilic gram negative bacterium, that multiplies and causes infection in human gastric mucosal layer. H.pylori infection, followed by destruction of gastric epithelial tissue, leads to gastric chronic inflammation, which can cause gastric and peptic ulcers. New approaches have focused on using specific treatments, such as immunotherapy, to eradicate this infection. Urease, as one of the most important virulent and antigenic factors of the bacterium, is a suitable target for this purpose. This study is aimed at production of specific IgY against urease UreC subunit.
    Materials And Methods
    In this study, initially for preparing recombinant UreC, after purification of the genomic DNA, ureC gene was amplified by polymerase chain reaction (PCR). The PCR product was ligated to pET28a. The recombinant protein was expressed followed by transformation of recombinant construct into E. coli BL21DE3. SDS-PAGE analysis was carried out and the recombinant protein was purified by Ni-NTA affinity chromatography. The purified recombinant protein was injected to hens. IgY recovered from egg yolk, was purified by PEG precipitation at >70% purity. The purified IgY was analyzed by ELISA and SDS-PAGE.
    Results
    SDS-PAGE analysis revealed a good expression and >70% purification of the recombinant protein. ELISA observation demonstrated high immunogenicity of the recombinant protein.
    Conclusion
    With a view to higher potential of IgY-HpUc in recognition of UreC subunit, the results are in favour of the oral administration of the IgY obtained from hens immunized by H.pylori may provide a novel approach to the management of H.pylori infections.
    Keywords: Helicobacter pylori, IgY technology, Urease, UreC
  • Azam Bolhasani, Mohammad Taghikhani, Nahid Ghasemi, Hooriyeh Soleimanjahi, Sima Rafati Pages 15-19
    Objective
    DNA vaccines have been widely used to develop immunity against various pathogens including parasites and viruses. The potential of DNA vaccine to induce an effective immune response is related to the expression levels of the encoded protein in eukaryotic cells. Therefore, optimization of plasmid DNA delivery system is a major concern in protein expression in order to make an efficient DNA vaccination. Non-viral vectors such as polymers and cationic peptides have been recently known as efficient gene delivery systems into eukaryotic cells. In this study, transfection efficiency of HPV16E7 gene was evaluated by two non-viral delivery systems in vitro.
    Materials And Methods
    DNA construct encoding HPV16E7 (pEGFP-E7) was prepared in large scale with high purity. Then, two delivery systems including polymer PEI 25 kDa and polymer-peptide hybrid as PEI600-Tat conjugate were used to compare their efficiency for HPV16E7 DNA transfection in vitro.
    Results
    Our data demonstrated that both delivery systems including PEI 25 kDa and PEI600-Tat are efficient tools for E7 gene transfection. Although the level of transfected COS-7 cells is higher using PEI 25 kDa in comparison with PEI600-Tat.
    Conclusion
    Our study indicated that PEI potency for E7 gene transfection was higher than PEI600-Tat in vitro, but its toxicity was obstacle in vivo. Therefore, with regard to low toxicity of PEI600-Tat delivery system and its potent plasmid DNA delivery, it is critical issue to study its potency as new delivery system in vivo.
    Keywords: Non, viral vector, Polyethylenimine, Tat, peptide, Transfection
  • Mohammad Reza Bojary Nasrabadi, Mehdi Forouzandeh, Amir Houshang Alvandi Pages 21-31
    Objective
    Helicobacter pylori is a major etiological agent in gastro-duodenal disorders, and has spread in the world. The prevalence of infection with H. pylori is more than 80% in some populations, but only 10% to 20% of them are infected with this organism. Also infection with this pathogen is associated with peptic ulcer disease (PUD), Gastritis (G), Duodenitis (Du), and non-ulcer dyspepsia (NUD). The development of diseases depends on the virulence of the infecting H. pylori strain and the susceptibility of the host. The vacuolating cytotoxin and the cytotoxin associated protein, encoded by vacA and cagA genes are important virulence determinants of H. pylori which are divided into different pathogenic types, to cause varities of infections. This may be used as a marker of infection and could be used to distinguish between pathogenic and nonpathogenic strains of H. pylori in Iran. The aim of this study was to assess the prevalence of vacA genotype of H. pylori and its development of PUD, G, Du, and NUD from Iranian patients who were admitted to Hazrat Rasoul Akram (peace upon him) as an educational and research society, affiliated to Iran University of Medical Sciences and Health Services (IUMS) in Tehran, Iran.
    Materials And Methods
    During this study specimen biopsies were collected from 180 patients who underwent routine gastrointestinal endoscopies to the internal medicine ward, Hazrat Rasoul Akram Hospital, IUMS, Tehran, Iran. Positive H. pylori strains were identified by cultured isolates, standard biochemical methods, and molecular typing was performed by PCR technique to detect vacA gene and its alleles.
    Result
    In this study out of 180 samples of 92 H. pylori strains were isolated and identified by
  • Mohammad Reza Bigdeli, Ali Akbar Meratan Pages 33-43
    Objective
    Ischemic preconditioning (IPC) is an endogenous phenomenon that can induce ischemic tolerance (IT) in variety of organs such as brain. In this study, we examined the intermittent and prolonged normobaric hyperoxia (HO) on neurologic deficit scores, infarct volume, and superoxide dismutase activity.
    Materials And Methods
    The rats were divided to four main groups. First two main groups were exposed with HO in prolonged (24 h; PrHO) and intermittent (4 h×6 days; InHO) groups and second two main group acted as controls, and were exposed to 21% oxygen in the same chamber (room air, RA) continuously (24 h; PrRA) and discontinuously (4 h×6 days; InRA). Each group subdivided to three subgroups. After 24 h, first subgroup were subjected to 60 minutes MCAO followed by 24 h of reperfusion. Then, IT induced by InHO and PrHO were measured by neurologic deficit scores and infarct volume. Second and third subgroups were called sham-operated and intact subgroups for assessment of the effect of HO on superoxide dismutase activity.
    Results
    Our findings indicate that InHO and PrHO are involved in the induction of IT. Pretreatment with InHO and PrHO reduced neurologic deficit scores and infarct volume significantly. InHO and PrHO increase superoxide dismutase activity significantly.
    Conclusion
    Although further studies are needed to clarify the mechanisms of ischemic tolerance, InHO and PrHO seem to partly exert their effects via increase superoxide dismutase activity.
    Keywords: Ischemic preconditioning, Normobaric Hyperoxia, Stroke, Superoxide dismutase enzyme activity
  • Behrouz Hassannia, Mehrdad Behmanesh, Mohammad Taghi Akbari Pages 45-55
    Objective
    One of the most significant damages to the genetic material is oxidative deamination of DNA and free nucleotides in the cell pool. Incorporation of deaminated purine nucleotides such as inosine triphosphate (ITP, dITP) into the DNA can increase the frequency of base substitution mutation. it has been suggested that presence and accumulation of these rough nucleotides can lead to genetic instability which is the perquisite of different types of diseases or cancers. Inosine triphosphate pyrophosphates (ITPase) encoded by ITPA gene, is responsible for protecting the cells by omitting deaminated purines from the free nucleotide pool. The objective of this study was to examine the possible dysfunction of ITPA gene activity as an important factor in genetic background predisposing to chromosomal disorders and malignancies such as CML.
    Materials And Methods
    ITPA gene expression study performed on 23 CML patients and 21 controls using semi-quantitative RT-PCR technique and the expression level of GAPDH gene was used as an internal control. Unusual variants obtained from cDNA amplification of ITPA gene were cloned.
    Results
    Our results showed a significant reduction of ITPA gene expression in CML patients in comparison to the controls. Two types of transcripts were produced in addition of expected transcript in some samples. One of them had a 123 nucleotide and the other had 77 nucleotide deletions in their open reading frame.
    Conclusion
    Due to decreased expression of ITPA gene; it seems that the function of ITPase is not normal in CML patients. Therefore the altered expression of this gene can be considered as an additive factor for genetic instability in these patients.
    Keywords: Oxidative deamination, ITPA, Chronic Myelogenous Leukemia
  • Zahra Khanlari, Mehrdad Ravanshad, Manouchehr Rasouli, Mazyar Ziyaeyan Pages 57-63
    Objective
    Despite sensitive antibody based blood donor screening, infection can be transmitted during window period. Therefore sensetive methods bosed on nucleic acid tests (NATs) have been considered. The aim of this project was to design a more sensitive method for detection of PCR products and diagnosis of HIV-1/HCV co-infection accurately.
    Materials And Methods
    After designing specific primers and probes, the Multiplex RT-PCR method was optimized and the PCR products were labeled with Digoxigenin. The PCR product was denatured under alkaline condition and was hybridized with the specific probe that had a biotin at 5' end, and then was added to streptavidin coated wells. After washing an antibody against DIG, conjugated with alkaline phosphates enzyme was used, following second washing, the substrate (ABTS) solution was added to each reaction well. Development of green color shows the positive where as no color shows negative results.
    Results
    35 samples were tested with the developed method including 27 positive samples, 8 confirmed negative and 4 standard panels. False negative or positive reactions were not observed.
    Conclusion
    This method had acceptable sensitivity and specificity for detecting HCV and HIV-1 infections during window period, also the method can be quantified which can be used for the flow-up and treatment of patients. In addition to the very high sensetivity of the test, it is cost effective and takes less time to performe.
    Keywords: Co, infection, HCV, HIV I, Multiplex RT, PCR ELISA
  • Abdolhossein Dalimi, Habibollah Payekari, Majid Esmaeilzadeh, Mohsen Valizadeh, Gholam Reza Karimi, Gholam Reza Motemedi, Mohammad Abdi Ghodarzi Pages 65-72
    Objective
    Bacterial meningitis is a dangerous and sometimes fatal infection that affects the central nervous system. Because some antibiotics can prevent some types of these Bacteria and supress them from spreading and infecting, therefore it is important to know what type of virus or bacterium is causing meningitis. Haemophilus influenzae and Neisseria meningitides are the two main pathogens causinig acute bacterial meningitis. Different methods are used for the detection of H. influenzae and N. meningitidis but they are of low sensitivity, taking long time and difficult to perform. Therefore, complementary methods are necessary for more sensitive detection of these agents.
    Materials And Methods
    In this study, a multiplex polymerase chain reaction (mPCR) assay was developed for detection of H. influenzae and N. meningitidis. These strains were confirmed by biochemical methods. Two specific primer pairs were designed for lic-1 and opa genes of H. influenzae and N. meningitidis respectively.
    Results
    DNA amplification product fragments were 150 bp and 320 bp for H. influenzae and N. meningitidis, respectively. Streptococcus pneumoniae used as a negative control and did not yield a PCR product.
    Conclusion
    The results of this study indicated that PCR is a useful complementary diagnostic technique, especially when Gram stain, culture, or antigenic detection is negative or inconclusive.
    Keywords: Detection, H. influenzae, Multiplex PCR assay, N. meningitidis
  • Mojtaba Saadati, Shahram Nazarian, Babak Barati, Hossein Mehdizadeh, Hadi Shirzad Shirzad, Majid Sadeghizadeh, Abbas Mosapour Pages 73-80
    Objective
    Molecular epidemiology of Visceral Leishmaniasis (VL) is currently used widely for different objectives such as vector incrimination studies.
    Materials And Methods
    In this study three different loci including kinetoplast DNA (kDNA), ribosomal DNA (rDNA), and Cystein protease B (CPB) of Leishmania parasite genome were used for detection and identification of natural infection of sand flies of Germi district of Ardebil province, the most important VL or Kala-azar foci in Iran.
    Results
    The results showed that the three loci of kDNA, rDNA and CPBs are respectively more appropriate for leptomonad infection/initial screening, identification of the L.donovani complex, and discrimination of the species complex. It was also verified that both members of the complex, L. donovani and L. infantum, are present in the study area and are transmitted to the hosts by
    Keywords: kDNA, rDNA
  • Naseh Maleki Ravasan, Mohammad Ali Oshaghi, Ezzatodin Javadian, Yavar Rassi, Mehdi Mohebali, Javid Sadrai, Zabihallah Zarei, Fatemeh Mohtarami Pages 81-89
    Objective
    Ajowan is an annual herbaceous essential oil of Carum copticom. The main components of the oil are Tymol, β-pinene, γ- terpinene and Sabinene.The fruit oil of Carum copticum has been reported to have several therapeutic effects including anti fungal, anti bacterial and anti viral,... Candida albicans is an opportunistic fungus and transforms into pathogenic form in favorable conditions, causing fungal diseases.
    Materials And Methods
    In this study, essential oil and alcoholic extract of Carum copticum were gained and Microdilution Broth method were used for detection of minimum inhibition concentration (MIC) and minimum fungicide concentration (MFC) of 11 clinical isolates of Candida albicans and Standard strain (PTCC50-27).
    Results
    Results show that MIC for essential oil is 0.43 µg/ml, 0.87 µg/ml and for alcoholic extract is 3.51 µg/ml, 7.03 µg/ml, 1/75 µg/ml. Thus, it seems that Carum copticum could inhibit Candida albicans growth by a similar mechanism which occurs by Fluconazole (FLZ). In general, the results obtained in this study indicate that Carum copticum has potential values for growth inhibition of Candida albicans in vitro. Conclution: In recent years, systemic fungal infections due to Candida species have been received major consideration about inducing mortality in nosocomial patients because of increasing in immunocompromised disorders such as AIDS and hematological disorders as well as long term use of Phlebotomus perfiliewi transcaucasicus sandflies. This is the first report on natural infection of sand flies to L. donovani in the country and since the ecology and biology of L. donovani differs extensively from L. infantum, it is necessary to perform further studies to highlight the role of L. donovani in epidemiology of VL in the region and country.
    Keywords: CPB, Kala, azar (VL), Kinetoplast DNA, rDNA, Sand fly
  • Marzie Natanzian Ghahfarkhi, Morteza Sattari, Mohammad Hossein Yadegari, Gholam Reza Goudarzi, Mohammad Jamal Saharkhiz Pages 91-97
    Objective
    Ajowan is an annual herbaceous essential oil of Carum copticom. The main components of the oil are Tymol, β-pinene, γ- terpinene and Sabinene.The fruit oil of Carum copticum has been reported to have several therapeutic effects including anti fungal, anti bacterial and anti viral,... Candida albicans is an opportunistic fungus and transforms into pathogenic form in favorable conditions, causing fungal diseases.
    Materials And Methods
    In this study, essential oil and alcoholic extract of Carum copticum were gained and Microdilution Broth method were used for detection of minimum inhibition concentration (MIC) and minimum fungicide concentration (MFC) of 11 clinical isolates of Candida albicans and Standard strain (PTCC50-27).
    Results
    Results show that MIC for essential oil is 0.43 µg/ml, 0.87 µg/ml and for alcoholic extract is 3.51 µg/ml, 7.03 µg/ml, 1/75 µg/ml. Thus, it seems that Carum copticum could inhibit Candida albicans growth by a similar mechanism which occurs by Fluconazole (FLZ). In general, the results obtained in this study indicate that Carum copticum has potential values for growth inhibition of Candida albicans in vitro.Conclution: In recent years, systemic fungal infections due to Candida species have been received major consideration about inducing mortality in nosocomial patients because of increasing in immunocompromised disorders such as AIDS and hematological disorders as well as long term use of Phlebotomus perfiliewi transcaucasicus sandflies.
    Keywords: CPB, Kala, azar (VL), Kinetoplast DNA, rDNA, Sand fly
  • Roghaye Norouzi, Abdolhossein Dalimi, Mehdi Forouzandeh, Fatemeh Ghaffarifar Pages 99-107
    Objective
    Toxoplasmosis may cause significant damage to the developing fetus and is a life-threatening opportunistic infection in immunocompromised persons. Molecular methods are known to be more sensitive and more specific than serological assays for diagnosis of toxoplasmosis. Application of quantitative PCR has evolved sensitive, specific, and rapid method for the detection of RH strain of Toxoplasma gondii DNA.
    Materials And Methods
    In the present study, quantitative PCR-ELISA (Polymerase Chain Reaction-enzyme linked immunosorbent assay) was used for quantization of Toxoplasma gondii in the blood of 15 rats (Rattus norvegicus) infected experimentally with the parasite. In this regard Polymerase PCR-ELISA was developed for rapid detection of Toxoplasma gondii. Specific primers targeting RE gene were selected and used for the amplification of toxoplasmic DNA. DIG-labeled (digoxigenin-labeled) amplicons were hybridized with a specific biotinylated oligonucleotide probe in solution phase and subsequently transferred to streptavidin coated plates. The captured DNA-DNA hybrids were colorimetrically detected by the addition of anti-digoxigenin antibody peroxidase conjugate and substrate.
    Results
    DNA of Toxoplasma gondii were efficiently detected within 4 hours and no interference was encountered in the amplification and detection of the parasite.
    Conclusion
    Efficiency of the PCR-ELISA system was evaluated we found with several advantages in terms of sensitivity, rapidity and simplicity in this system.