فهرست مطالب

Medical Laboratory Journal - Volume:2 Issue: 2, 2008

Medical Laboratory Journal
Volume:2 Issue: 2, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • دکترسعید عابدیان، عراز محمد میرابی، دکترمحمد رضا پارسایی صفحه 1
    زمینه و هدف
    سلولهای دندریتیک مهمترین سلولهای حرفه ای عرضه کننده انتی ژن هستندکه نقش موثری در تولرانس ایمنی دارند. در این مطالعه نقش سایتوکاین اینتر فرون بتا در القای بروز مولکول HLA-Gبر روی سلولهای دندریتیک مشتق از منوسیت در بیماران دیابتی تیپ یک با هدف ارزیابی پاسخ سلولهای Tبه مولکولهای انتی ژنیک اختصاصی سلول بتا مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این تحقیق سلولهای تک هسته ای خون محیطی افراد دیابتی با استفاده از فایکول جدا گردید وسپس سلولهای دندریتیک از منوسیتهای خون محیطی با اضافه کردن سایتوکاینهای GM-CSF، IL– 4 همراه با اینتر فر ون بتا و بدون آن (شاهد) در مدت هفت روز تولید گردید. mRNA از سلولهای دندریتیک استخراج وبا اسفاده از روش ترانسکریپتاز معکوس cDNAتولید گردید وپس از ان واکنش زنجیره ای پلیمراز اختصاصی جهت مولکول HLA-Gانجام شد.همچنین فعالیت تکثیری لنفوسیتهای Tبا واکنش مختلط لکوسیتی بین سلولهای دندریتیک و سلولهای T با استفاده ازماده MTT مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که اینتر فرون بتا باعث تظاهر مولکول HLA-G در سطح سلول های دند ریتیک شده است و بعلاوه پاسخهای تکثیری سلولهایT در کشت مختلط لکوسیتی اختلاف معنی داری بین گروه تست و شاهد نشان میدهد P<0.05)) و لذا تکثیر سلولT در کشت توام انها با سلولهای دندریتیک متاثر از اینترفرون بتا مهار شده است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه ما نشان دادیم که سلولهای دندریتیک متاثر از اینتر فرون بتا با تظاهر مولکول HLA-G باعث کاهش فعالیت تکثیری سلولهای T در کشت مختلط لوکوسیتی می شود; بر اساس نتایج بدست امده بنا بر نتایج ما ممکن است برخی از اثرات تنظیمی اینترفرون بتابا بروز HLA-G سبب جلوگیری از تخریب سلول های بتا شود.
    کلیدواژگان: سلول دندریتیک، اینتر فرون بتا، انتی ژن لکوسیتی G انسان
  • نجمه بهاالدینی، محمد عاطفی، دکترسید محمد جواد مرتضوی صفحه 10
    زمینه و هدف
    طی دهه گذشته گزارشهای متعددی در زمینه اختلال عملکرد دستگاه های پزشکی متعاقب قرار گرفتن در معرض میدانهای الکترومغناطیسی منتشر شده است. همچنین مشخص شده است که تلفنهای همراه جدید می توانند باعث بروز اختلال در عملکرد تجهیزات پزشکی حساس شوند. در این تحقیق برای اولین بار بروز اختلال با امواج میکروویو تابشی از تلفنهای همراه GSM در عملکرد دستگاه های شمارنده سلولهای خونی بررسی شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه Experimental تعداد 32 نمونه خون هپارینه که از 32 فرد مختلف تهیه شده بود، به صورت تصادفی انتخاب گردید. میانگین شمارش سلولهای خونی با دستگاه Cell Counter برای هر نمونه در شرایط مواجهه با میدان الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه با SAR های پایین، متوسط و بالا در مقایسه با شرایط کنترل (نبود میدان الکترومغناطیسی) مورد ارزیابی قرار گرفت. برای مقایسه میانگین شمارشهای مختلف خونی در این شرایط چهار گانه از آزمونهای آماری مناسب استفاده گردید و در تمامی موارد 05/0P< به عنوان تفاوت معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    امواج میکرویو تابشی از تلفنهای همراه عملکرد دستگاه های Cell Counter را مختل کرده و منجر به شمارشهای غیر واقعی گردید. به علاوه مواجهه با امواج میکروویو تابش شده از تلفن همراه صرف نظر از میزانSAR آن موجب اختلال می گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به گستره اختلالات ایجاد شده در هنگام قرار گرفتن تلفن همراه در فاصله 15سانتیمتری از قسمت حساس دستگاه شمارنده سلولهای خونی، رعایت یک حداقل فاصله بین تلفن همراه و دستگاه ضروری است. همچنین لازم است سازمان های ذیربط دستورالعملهای حفاظت پرتوی ویژه ای در زمینه جلوگیری از اختلال ناشی از میدانهای الکترومغناطیسی در عملکرد دستگاه های شمارنده سلولهای خونی تدوین نمایند.
    کلیدواژگان: اختلال عملکرد، دستگاه شمارنده سلولهای خون، تلفنهای همراه، امواج میکروویو
  • دکترحمید رضا جوشقانی، خدابردی کلوی، محدثه نامجو صفحه 18
    زمینه و هدف
    تعیین شاخصهای گلبولهای قرمز برای پیگیری وضعیت تولید گلبولهای قرمز می تواند مفید باشد. کارکنان شاغل در کارخانه های تولید سموم جزء گروهی اند که در معرض مسمومیت با آفت کشها قرار دارند. هدف این مطالعه ارزیابی اثر سموم روی شاخصهای گلبولهای قرمز در افرادی است که در معرض سموم ارگانوفسفره قرار دارند.
    روش بررسی
    این تحقیق یک مطالعه از نوع کوهورت بود که در سال 1384 روی کارکنان یک کارخانه تولید آفت کش انجام پذیرفت. مرحله اول نمونه برداری در آغاز فصل کاری به کارخانه و نمونه دوم پس از سه ماه گرفته شد. در مجموع 63 نفر طی دو مرحله دراین مطالعه شرکت کردند. داده ها بافتهای آماری با هم مقایسه(05/0P<) معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین MCV در مرحله اول fl 1/7 ± 8/82 و در مرحله دوم fl 7/6 ± 3/80 بود. این کاهش MCV از نظر آماری معنی دار بود (paired t test، mean = 2.5،95%CI=2.0-2.9، P<0.05). سطح، هموگلوبین، هماتوکریت و MCHC در مرحله دوم نسبت به مرحله اول افزایش معنی داری یافته بود. بین متغیرهای محل کار و سابقه کار با تغییرات شاخصهای گلبولهای قرمز رابطه معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به تغییر در شاخصهای گلبولهای قرمز طی سه ماه به نظر می رسد ارزیابی مستمر و کنترل این عوامل در افرادی که در چنین مراکزی کار می کنند ضروری باشد.
    کلیدواژگان: آفت کش، سموم ارگانوفسفره، شاخصهای خونی، هماتوکریت، هموگلوبین، MCV
  • دکترفرشته شاه محمدی، آزاد رضا منصوریان، دکترهادی رضا منصوریان صفحه 23
    زمینه و هدف
    در دوره حاملگی، در مواردی غده تیروئید دچار تغییر وتحولاتی شده که نتیجه آن هیپرتیروئیدی ودربعضی از موارد منجر به تهوع و استفراغ در این دوره خواهد شد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط سطح سرمی TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) و تیروکسین (T4) که نشان دهنده وضعیت فعالیت تیروئید هستند، با تهوع و استفراغ در زنان حامله در اوایل بارداری می باشد.
    روش بررسی
    افراد مورد بررسی در دو گروه مورد و شاهد در این مطالعه از میان زنان باردار شهر گرگان که برای آزمایشهای روتین بارداری مراجعه کرده بودندانتخاب شدند. در این پژوهش سطح سرمی هورمونهای تیروئیدی در60 زن باردار بدون تهوع و استفراغ با 60 زن باردار با تهوع و استفراغ با روش الیزا مقایسه شدند. دو گروه نمونه و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک با هم همسان بودند.
    یافته ها
    سطح سرمی T4 در 34 نفر (56%) از زنان باردار با تهوع و استفراغ در مقایسه با 20 نفر (33%) از خانمهای باردار بدون تهوع و استفراغ افزایش یافته است. میانگین سطح سرمی T4 در خانمهای باردار با تهوع و استفراغ و بدون آن به ترتیب عبارت بود از: 10.26±2.4μg/dl، 11.30±2.8 μg/dl که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود. (P<0.05)مقادیر TSH خانمهای باردار با تهوع و استفراغ تفاوت محسوسی با گروه کنترل نداشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان می دهد که در اوایل بارداری افزایش سطح سرمی T4 ممکن است ارتباط مستقیم و معنی داری با وجود تهوع و استفراغ داشته باشد.
    کلیدواژگان: زنان باردار، تهوع، استفراغ، هورمون تولید کننده تیروئید، تیروکسین
  • فرحناز صدیقیان، آزاده صانعی، هایده علاء الدوله ای، منیژه عرشی، خدیجه رکابپور صفحه 29
    زمینه و هدف
    مقاومت به عوامل ضد میکروبی یک مشکل جهانی بوده، گزارشهایی که در این مورد از بیمارستانهای مختلف رسیده است، متفاوت می باشد. آگاهی از الگوی مقاومت انتی بیوتیکی میکروارگانیسمها در هر بیمارستان، برای درمان عفونتهای بیمارستانی، حائز اهمیت است. به همین دلیل این مطالعه برای تشخیص الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی میکرو ارگانیسمهای جدا شده در بیمارستان یحیی نژاد بابل اجرا گردیده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی کلیه میکروارگانیسمهای موجود در نمونه های ادرار، خون، لوله تراشه، آبسه، مایعات (آسیت، پلور، سینوویال)، زخم، ترشحات و مغز استخوان بیماران سرپایی و بستری مراجعه کننده به این بیمارستان، در طی سال 1385 جدا و سپس مقاومت آنتی بیوتیکی آنها با روش کربی بائر بررسی گردد.
    یافته ها
    از 3114 نمونه کشت داده شده از بیماران مراجعه کننده (1732 زن، 1382 مرد)،325(4/10%) مورد میکروارگانیسم جدا گردید. از این تعداد، میکروارگانیسمهای جدا شده از ادرار 162(8/49%)، خون 115(4/35%)، آبسه 11 (4/3%)، زخم و ترشحات چرکی هر کدام 10(1/3%) مورد بوده است.فراوانترین میکروارگانیسمهای جدا شده، اشریشیاکلی 107(33%) واستافیلوکوک اپیدرمیدیس 69(3/21%) مورد بوده اند. دراشریشیا کلی، بالاترین مقاومت نسبت به تتراسیکلین(9/83%) و آمپی سیلین(75%)، ودر استافیلوکوک اپیدرمیدیس، بیشترین مقاومت نسبت به اگزاسیلین (2/89%) و پنی سیلین(2/82%) مشاهده شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن مقاومت آنتی بیوتیکهای رایج (70%<) در مطالعه حاضر، به نظر می رسد باید عللی مانند شروع زود هنگام و به کار بردن دوز غیر موثر آنتی بیوتیکها را در افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به داروهای ضد باکتریایی مد نظر قرار داد. بنابراین توصیه می گردد از استفاده غیر ضروری آنتی بیوتیکها شدیدا اجتناب گردد.
    کلیدواژگان: مقاومت آنتی بیوتیکی، میکروارگانیسمها، کشت خون، کشت ادرار
  • ندا ضیایی، دکترنورامیرمظفری، هادی کوهساری، دکترعبدالوهاب مرادی، دکترعلیجان تبرایی، تینا دادگر، صدیقه لیوانی صفحه 36
    زمینه و هدف
    عفونتهای حاد دستگاه گوارش ازجمله اسهال،یکی ازشایعترین عفونتهای انسانی درجهان می باشد. کمپیلوباکترژژونی یک عامل شایع اسهال باکتریایی دربسیاری ازکشورها بویژه کشورهای درحال توسعه است که به دلیل دشوار بودن تشخیص، عموما درآزمایشگاه های تشخیص طبی نادیده گرفته می شود.دراین تحقیق شیوع این باکتری درنمونه های اسهالی شهر گرگان مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- مقطعی برروی 455 نمونه اسهالی شهرگرگان که به مدت یک سال ازخرداد 1384تاخرداد 1385 جمع آوری شد،انجام گرفت.کشت 255 نمونه اولیه بر روی محیط پرستون و دمای 42 درجه انجام گردید، استخراج DNA با روش فنل-کلروفرم مستقیما روی نمونه مدفوع انجام شد.سپس از پرایمرهای اختصاصی 16srDNA برای تشخیص جنس کمپیلوباکتر، پرایمر hipo برای تشخیص گونه کمپیلوباکتر‍‍ژژ‍‍ونی ونیزپرایمرasp (ژن آسپارتوکیناز)برای تشخیص گونه C. coli استفاده شد.همچنین ازپرایمر یونیورسال برای تعیین صحت روش آزمایش وکنترل روش PCR استفاده شد.
    یافته ها
    هیچ کدام از نمونه های کشت شده از نظر وجود کمپیلوباکتر مثبت نبودند ولی درآزمایش با پرایمراختصاصی جنس کمپیلوباکتر و گونه ک.ژژونی 3موردمثبت شدند ولی هیچ کدام باپرایمرگونه ک. کلی مثبت نشدند. موارد مثبت در PCR از نمونه هایی بود که کشت برای آنها انجام نشده بود.99 تا از نمونه ها با پرایمر یونیورسال مثبت شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که جنس کمپیلوباکتردرشهرگرگان عامل شایعی درایجاد اسهال بویژه در کودکان نمی باشد.
    کلیدواژگان: کمپیلوباکترژژونی، اسهال، گرگان
  • دکترثمیله نوربخش، دکترمحمد فرهادی، آذر دخت طباطبایی، دکترمهناز غفاری صفحه 43
    زمینه و هدف
    سینوسهای پارانازال یک محل شایع عفونت در کودکان و بزگسالان می باشد. درمان زودهنگام و موثر ضدباکتریایی برای کوتاه کردن دوران عفونت و بیماری، کاهش آسیب مخاطی و جلوگیری از درگیری اربیت و سیستم عصبی مرکزی مورد نیاز است. مشخص نمودن همراهی پارامترهای ایمونولوژیک در کودکان مبتلا به رینوسینوزیت هدف این مطالعه بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی توصیفی، 40 کودک مبتلا به رینو سینوزیت(اثبات شده با تصویر برداری) مراجعه کننده به درمانگاه عفونی اطفال و گوش وحلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) مورد بررسی قرار گرفتند. در تمام بیماران میزان ایمونوگلوبولین ها IgG، IgA،IgE، و IgM به روش ایمونودیفوزیون اندازه گیری شد وبا مقادیر طبیعی بر حسب سن بیمار مقایسه گردید. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار آماری SPSS11.5، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 62 /2 ± 42/4سال و 29 مورد پسر بودند. شایعترین محل درگیری سینوس در این کودکان سینوس ماگزیلر بود. در 38نفر(95%) افزایش در میزان IgG سرم مشاهده گردید، همچنین در 45% کودکان مبتلا به رینوسینوزیت، سایر اختلالات ایمنی هومورال تشخیص داده شد; 9 مورد افزایش IgE، 3 نفر کمبود IgA، 2 بیمار کمبود ایزولهIgG، 1 بیمار کمبود توام IgG & IgA ودر 3بیمار Hyper IgM syndrome. ارتباط واضحی بین مقادیر انواع ایمونوگلوبولین ها با افزایش زمان ابتلا به سینوزیت وجود داشت (P<0.05)
    نتیجه گیری
    مطالعه ما نشان می دهد که افزایش IgE ازاختلالات شایع در سینوزیت کودکان می باشد.میزان بروز اختلالات ایمنی در این مطالعه از میزان مورد انتظاربالاتر است. براین اساس ارزیابی ایمونولو ژیک کودکان مبتلا به سینوزیت به خصوص در موارد طولانی و مقاوم به در مان توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: رینو سینوزیت، ایمنوگلوبولینهای، سرم، کودکان
  • عباسعلی جوادی، دکترالهام موسوی، دکترمسعود محسنی، سینا مباشری زاده صفحه 50
    زمینه و هدف
    یونیزاسیون هوا موجب کاهش تراکم باکتری ها در هوا شده، روی برخی میکرو ارگانیسمها نیز اثر باکتریسیدال دارد؛ البته در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد. مطالعه حاضر، مطالعه ای پایه است که برای بررسی کارایی دستگاه یونایزر هوا در کاهش تراکم باکتری ها طراحی شده است.
    روش بررسی
    نوع مطالعه تجربی_ آزمایشگاهی بود ودر بیمارستان سعدی اصفهان انجام گرفت. 2 دستگاه یونایزر هوای متفاوت را در 2 محفظه گذاشته، در محفظه سوم (کنترل) دستگاهی نگذاشتیم. دستگاه ها به مدت 3 ساعت روشن بود و در ابتدی آزمایش و سپس هر 30 دقیقه تا 6 نوبت با پلیت ساکن در هر 3 محفظه، از هوا نمونه گیری شد. هر بار نمونه گیری از هر محفظه با 5 پلیت ساکن انجام گرفت. نمونه ها اینکوبه شدند و سپس شمارش کلنی در هر محیط کشت انجام گردید. شناسایی باکتری های کشت داده شده در هر محیط نیز با روش های استاندارد میکروب شناسی صورت گرفت.
    یافته ها
    در تمام فواصل 30 دقیقه ای آزمایش شمارش کلنی در محفظه های حاوی یونایزر هوا کمتر از محفظه کنترل بوده است (p<0.05). بیشتر کلنی های ایجاد شده در هر 3 گروه استافیلوکوکهای کواگولاز منفی (CNS) بودند و Bacillus spp، Acinetobacter و اشرشیاکولی نیز در گروه کنترل در رده های بعدی قرار داشتند، در حالی که هیچ موردی از ایجاد کلنی Acinetobacter و اشرشیاکولی در گروه های یونایزر هوا مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در نهایت نتایج این مطالعه به طور کیفی نشان داد که استفاده از یونایزرهای هوا می تواند در کاهش تراکم میکروبی در هوا مؤثر باشد. این روش بر حسب نوع آلودگی میکروبی محیط و همچنین میزان پالایش هوای مورد نیاز، می تواند به تنهایی یا در کنار سایر روش های پالایش هوا مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: یونیزاسیون هوا، پالایش هوا، باکتری
  • فریده توحیدی، مصطفی قربانی صفحه 55
    زمینه و هدف
    یکی از کانونهای لیشمانیوز جلدی شهر مشهد می باشد که در سالهای اخیر اپیدمی های کوچکی را از آن گزارش کرده اند.تشخیص روتین لیشمانیوز جلدی بر اساس علائم کلینیکی یافت شده در بیماران و تایید آن از طریق آزمایش مستقیم،کشت یا بیوپسی می باشد و کشت معیار طلایی آن است. این پژوهش به منظور مقایسه نتایج لام و کشت در بیماران مبتلا به لیشمانیوز جلدی برای تعیین حساسیت و ویژگی و ارزش اخباری این روش ها اجرا شد.
    روش بررسی
    این مطالعه تحلیلی با مقایسه نتایج دو روش لام و کشت بر روی 73 بیمار دارای زخمهای مشکوک به سالک در شهر مشهد انجام گرفته است. لام ها با گیمسا رنگ آمیزی شدند، کشت نمونه ها در محیط کشت دی فازیک N.N.N انجام یافت.
    یافته ها
    از 73 مورد لام و کشت بررسی شده در 43 مورد (9/58%) با هردو روش مثبت، در 13 مورد (8/17%) با هر دو روش منفی بود.اما در 17 نفر(2/23%) لام منفی و کشت منفی بودو ضریب توافق دو روش 82% بود و نیز میزان حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی تست به ترتیب8/76%، 100%، 100%، 7/56% بود.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان می دهد افرادی که دارای لام مثبت هستند قطعا دارای کشت مثبت نیز می باشند بنا براین با توجه به پرهزینه و وقت گیر بودن کشت انگل، کشت برای این افراد ضرورتی ندارد ولی افرادی که دارای لام منفی هستند بهتر است منفی بودن این آزمایش به وسیله کشت هم تایید شود همچنین ضریب انطباق این دو روش نشان می دهد که این روش ها در تشخیص بیماری از تطابق بالایی برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، تشخیص آزمایشگاهی لیشمانیا، لام مستقیم، کشت
  • دکترحمیدرضا توکلی، محمد منافی، منصور بیات، علی مهرابی توانا صفحه 58
    زمینه و هدف
    یکی از جدیدترین روش های شناسایی سریع عوامل بیماریزا در آب و مواد غذایی محیطهای کشت کروموژن (رنگ آفرین) است. این محیطهای اختصاصی دارای ترکیباتی اندکه با عنوان سوسبترا برای آنزیمهای مترشحه با میکروارگانیسمها عمل کرده، بسته به نوع آنزیم رنگ خاصی را تولید می نمایند. هدف از این مطالعه مروری معرفی محیطهای کروموژن است که ابزاری قدرتمند در شناسایی سریع عوامل باکتریایی و قارچی در نمونه های آب و مواد غذایی اند.
    روش بررسی
    در این بررسی مطالعات انجام گرفته در سالهای 1998 تا 2008 بر روی استفاده از محیطهای کشت کروموژن در شناسایی سریع میکروارگانیسمهای بیماریزا درآب و مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها
    مطالعات انجام یافته در کشورهای مختلف تایید می نماید که محیطهای کروموژنیک روشی اختصاصی، سریع و حساس بوده وبا استفاده از آنها می توان مهمترین میکروبهای بیماریزای قابل انتقال از طریق آب و مواد غذایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیا کلی، سالمونلا، لیستریا منوسیتوژتز و گونه های کاندیدا براحتی شناسایی نمود.
    نتیجه گیری
    محیطهای کروموژن نسبت به سایر روش های شناسایی میکروارگانیسمها از حساسیت و ویژگی بیشتری برخوردار بوده، می تواند جایگزینی مناسب برای روش های سنتی و متداول باشد.
    کلیدواژگان: محیطهای کشت کروموژن، شناسایی سریع، آب و مواد غذایی، میکروارگانیسم