فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 35 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اباذر حاجوی، مهدیه شجاعی باغینی، حمید حقانی، امیرعباس عزیزی صفحه 9
    مقدمه
    طب حوادث غیر مترقبه و مدیریت بحران درصدد پیشگیری و ایجاد آمادگی در مقابله با بحران و کاهش آثار مخرب و واکنش سریع و مناسب است. علاوه بر فناوری های جدید؛ مدیریت اطلاعات نیز اطلاعات مورد نیاز را به طور منظم ثبت، جمع آوری، ذخیره، بازیابی وتحلیل؛ و به مدیران و افراد ذی ربط ارایه می کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی مدیریت بحران در بخش مدارک پزشکی در بیمارستانهای آموزشی استان کرمان وشهرستان بروجردوارائه ی الگویی برای ایران انجام شد.
    روش بررسی
    دراین مطالعه ی توصیفی- مقطعی در سال 1385 انجام شده جامعه ی پژوهش کلیه ی مسوولان و کارمندان مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی استان کرمان و شهرستان بروجرد است.ابزار گردآوری داده هادو پرسشنامه بود،و داده ها به روش میدانی گردآوری گردید. به منظور ارایه ی داده ها، از آمار توصیفی استفاده؛و با توجه به استانداردهای کشور آمریکا و نتایج حاصل از پرسشنامه ها، الگوی پیشنهادی برای ایران مطرح شد. درنهایت، این الگو در یک مرحله به شیوه دلفی آزمون و پس از تحلیل نتایج، الگوی نهایی ارائه گردید.
    یافته ها
    بخش های مدارک پزشکی مورد مطالعه از نظر مدیریت بحران در مدارک پزشکی در وضعیت ضعیف قرار داشتند. بیشترین آگاهی پرسنل از مدیریت بحران در بخش مدارک پزشکی 37/55درصد سنجیده شد. در نهایت ساختار الگوی پیشنهادی نیز با تغییراتی برگرفته از استانداردهای انجمن مدیریت اطلاعات بهداشتی آمریکا و سیستم های مدیریت و اطلاعات بهداشتی و نظرات افراد مورد مطالعه تنظیم گردید.
    نتیجه گیری
    باید اقداماتی برای برگزاری تمرینات ادواری و دوره های آموزشی، برنامه ریزی و تهیه امکانات و تجهیزات صورت گیرد. ساختار الگوی پیشنهادی در زمینه مدیریت بحران در مدارک پزشکی در 6 محور طراحی گردید.
    کلیدواژگان: مدارک پزشکی، مدیریت بحران، حوادث غیر مترقبه، الگو، روش دلفی
  • امیراشکان نصیری پور، پوران رئیسی، سید پوریا هدایتی صفحه 17
    مقدمه
    فرهنگ سازمانی عاملی موثر بر عملکرد سازمان است.هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه ی فرهنگ سازمانی با بهره وری کارکنان در بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی ست و جامعه آماری را کارکنان بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران(1244N=) تشکیل می دهد. تعداد 96 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، فرهنگ سازمانی و بهره وری ست که با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت (1= بسیارکم وتا 5= خیلی زیاد) نمره دهی شد. داده ها به روش خودپاسخگویی گرداوری؛ و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون آماری مجذورکای تحلیل شد.
    یافته ها
    بین فرهنگ سازمانی و بهره وری رابطه معنی داری وجود دارد 01/0 P< و57 X2=؛ در بین شاخص های فرهنگ سازمانی جامعه ی مورد مطالعه، کنترل و خلاقیت فردی (با میانگین نمره 37/61 و 94/58) وضعیت بهتری نسبت به سایر شاخص های فرهنگ سازمانی داشتند. بالاترین میانگین نمرات بهره وری کارکنان نیز مربوط به مؤلفه های وضوح و شناخت نقش(35/69 از 130) و توانایی (68/57) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به رابطه ی مثبت فرهنگ سازمانی و بهره وری کارکنان، تغییر فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستانهای مورد مطالعه (با اقداماتی از قبیل فراهم نمودن محیط مناسب برای افراد خلاق و ارتقای آگاهی پرسنل در زمینه ی ارزش کار)مطلوب خواهد بود.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، بهره وری، کارکنان، بیمارستان
  • مریم یعقوبی، سکینه سقاییان نژاد اصفهانی، حسن ابوالقاسم گرجی، محسن نوروزی، فاطمه رضایی صفحه 25
    مقدمه
    اجرای عدالت یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب جهت توسعه ی جوامع انسانی فراهم کرده است. به موازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری نظریات مربوط به عدالت تکامل یافته، و دامنه ی آن از ادیان و فلسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است. عدالت سازمانی پیش بینی کننده ی بسیاری از متغیرهای دیگر سازمانی ست. یکی از مهمترین پیامدهای عدالت سازمانی که بتازگی مورد توجه قرار گرفته، تعهد سازمانی، حیطه های مختلف آن و رضایت شغلی کارکنان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی عدالت سازمانی بارضایت شغلی وتعهد سازمانی در کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
    روش بررسی
    این بررسی به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته؛ نمونه ی مورد پژوهش کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان می باشند.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده؛ و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی با نرم افزار SPSS استفاده شده است.
    یافته ها
    میانگین نمره ی عدالت سازمانی دربیمارستان های مورد پژوهش (1/1± 45/3) و میانگین نمره ی تعهد سازمانی (1± 05/3)و میانگین رضایت شغلی (7/.±3/3) می باشد. بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی (p=0.00 r=0.46) و همچنین بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی (p=0.029 r=0.66)رابطه ی ازلحاظ آماری معنی دار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    میزان عدالت سازمانی با اختلاف کمی در بیمارستان های خصوصی بیشتر است. میزان رضایت شغلی کارکنان بیمارستان خصوصی از بیمارستان دولتی بیشتر بوده؛ در بیمارستان های دولتی تعهد سازمانی بیشتری نسبت به بیمارستان خصوصی مشاهده گردید. کلید واژه ها: عدالت سازمانی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی، بیمارستان آموزشی
  • فریبا خیاطی، محمدهادی صابری صفحه 33
    مقدمه
    تاثیر P.H.C در تامین و گسترش عدالت سلامت پرارزش است.
    هدف
    در این مقاله با برجسته کردن نقش P.H.C در نظام سلامت، به ارائه ی راهکارهای مقابله با چالش های مربوطه می پردازیم.
    روش بررسی
    این مقاله مروری با استفاده از کتب، مقالات و نیز بررسی در اینترنت تهیه شده است. مروری بر مطالعات:اعلامیه ی آلماآتاسندی معتبر در تعریف مبانی مراقبتهای اولیه سلامت است. در سال 1978P.H.C به عنوان کلید دستیابی به هدف بهداشت برای همه تا سال 2000 میلادی پذیرفته، اما پس از چندی از اصول خود منحرف شد. با ورود به قرن بیست و یکم، بر اصالت و ضرورت P.H.C جهت پاسخگویی به مسائل جاری و نیازهای آینده، ارتقای سطح سلامت و نیز دستیابی به عدالت در سلامت تاکید شد. در اعلامیه بهداشت جهانی برای قرن بیست و یکم، و نیز گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال 2003نیز P.H.C مورد بحث وموافقت جهانی قرارگرفته، و گزارش 2008 بهداشت جهانی به آن اختصاص یافت.دولتها در این مسیر با چالشهایی همچون کمبود نیروی انسانی، ناکافی بودن منابع مالی و تجهیزات،و... مواجه اند، جهت آمادگی و برخورد با این چالشها راهکارهایی چند قابل توجه میباشد،از جمله: تامین زیرساختها، سازماندهی مجدد P.H.C، تحول در آموزش نیروی انسانی، ایجاد هماهنگی و انگیزه در کارکنان وتعامل همه بخشهای مختلف.
    نتیجه گیری
    P.H.Cدرتامین و گسترش عدالت، همواره یک استراتژی ارزشمند؛و برای ارائه ی آن توجه به اصول مربوطه، آموزش صحیح نیروی انسانی و تخصیص اعتبارات بیشتر بخش سلامت به آن لازم و ضروری ست.
    کلیدواژگان: مراقبتهای اولیه، سلامت، عدالت
  • عباس دولانی، داوود حسینی نسب صفحه 41
    مقدمه
    توجه به وقوع پدیده ی انفجار اطلاعات، دسترسی به اطلاعات علمی برای محققان و اعضای هیات علمی بسیار اهمیت دارد،و طراحی درگاه های اخذ اطلاعات معتبر بیش از پیش مورد نیاز است. در این مورد وب سایت های دانشگاهی می توانند نقش مهم و محوری ایفا نمایند. هدف از این مطالعه، تحلیل محتوایی و ساختاری وب سایت های ده دانشگاه برتر آمریکا جهت ارائه الگویی مناسب از یک وب سایت برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس نیازها و شرایط (فناوری های موجود و...) داخلی کشور بود.
    روش بررسی
    این تحقیق از نوع تحلیل محتوایی ست. برای این کار استانداردهای طراحی صفحات وب سازمانی از طریق تحلیل محتوایی ده وب سایت برتر دانشگاه های آمریکا استخراج؛ و برای تعدیل و رتبه بندی مجدد و همگام کردن آنها با شرایط دانشگاه های داخل، به صاحبنظران در این زمینه سپرده شد. از سوی دیگر میزان همبستگی متغیر اعمال استانداردها و وارسی نامه ها با متغیرهای دیگر از طریق جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای از همان صاحبنظران محاسبه شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS14 و فرمول همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    همبستگی های بسیار نزدیک بین متغیر استانداردها و سیاهه های وارسی و متغیر های دیگر اعم از طراحی مطلوب وب سایت، موفقیت در امر جست وجو، افزایش ظرفیت محتوایی و سهولت در امر جست وجو وجوددارد. همچنین با رتبه بندی مجدد استانداردهای اخذ شده، سیاهه ای به عنوان یک الگوی پیشنهادی در پایان ارائه شد. از این رو می توان الگویی مناسب و متناسب با شرایط کشور برای طراحی وب سایت های دانشگاهی ارایه کرد.
    نتیجه گیری
    به کارگیری شاخص های استاندارد در طراحی صفحات وب سایت دانشگاه ها، موفقیت در امر جست وجوی اعضای هیات علمی، افزایش ظرفیت محتوایی وب سایت و صرفه جویی در وقت کاربران نقش مهمی دارد.
    کلیدواژگان: شاخص های استاندارد، طراحی صفحه ی وب، بازیابی وب سایت های دانشگاهی
  • محسن مهرآرا، علی اکبر فضائلی صفحه 49
    مقدمه
    یکی از چالش های اساسی حوزه ی سلامت شناسایی عامل تعیین کننده ی مقدار منابعی ست که کشور برای مراقبت های سلامت اختصاص می دهد. اغلب اوقات سهم هزینه های درمانی و بهداشتی از تولید ناخالص داخلی(GDP) در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای توسعه نیافته است. سهم و اهمیت GDP در نوسانات هزینه های سلامتی در میان کشورها یا مناطق مختلف در طراحی سیاست ها در بخش سلامت مهم است.
    روش بررسی
    این مقاله رابطه میان هزینه های سلامت و درآمد ناخالص داخلی را برای یک نمونه 13تایی از کشورهای خاور میانه و شمال آفریقا(منا) در سال های(2005-1995) با استفاده از تحلیل های هم انباشتگی بر اساس داده های تلفیقی(پانل) مورد بررسی قرار می دهد.
    یافته ها
    هرچند دو متغیر هزینه های سلامت و تولید ناخالص داخلی در این گروه کشورها مانا نیستند اما هنوز یک رابطه ی تعادلی بلند مدت میان این دو متغیر وجود دارد. شواهدی مبنی لوکس بودن مراقبتهای سلامت در این منطقه در کوتاه مدت و حتی بلندمدت مشاهده نمی شود.
    نتیجه گیری
    بر خلاف شواهد حاصله از سایر کشورها و مناطق، کشش درآمدی کالای سلامت در منطقه ی منا کوچکتر از یک است بطوری که این کالا لوکس تلقی نمی شود. لذا انتظار نمی رود با افزایش درآمد ناخالص داخلی، این کشورها سهم بیشتری از درآمد شان را به هزینه های سلامت اختصاص دهند. برآورد ضریب تعدیل نیز دلالت بر چسبندگی های بالا در هزینه های سلامت این کشورها در مواجه با تکانه های درآمدی دارد. بدین ترتیب اهتمام بیشتر در جهت افزایش کارایی هزینه های سلامتی موجود از اهمیت ویژه ای در این کشورها برخوردار است.
    کلیدواژگان: هزینه های سلامت، کشور های منا، رشد اقتصادی، ریشه واحد، هم انباشتگی
  • محسن گل پرور، محمدعلی نادی صفحه 61
    مقدمه
    یکی از عوامل مؤثر بر رفتار پرستاران نسبت به بیماران و مراجعان، شناخت آنان از رعایت عدالت در توزیع حقوق، امکانات، مزایا و پاداش در کنار رعایت انصاف و عدل در تصمیم گیری ست. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ی بین عدالت توزیعی و عدالت رویه ای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در پرستاران بود.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع همبستگی- مقطعی (تحلیل مسیر) است. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه پرستاران زن و مرد شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1387 (بهار و تابستان) تشکیل می دهند. نمونه ی آماری شامل 478 پرستاراست که با نمونه گیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه بود. پس از ترجمه و بررسی روایی و پایائی پرسشنامه های پژوهش؛ ازدو پرسشنامه برای سنجش توزیع عدالت و رویه های ادراک شده؛ واز یک پرسشنامه برای سنجش رفتار مشتری مداری در پرستاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    ادراک پرستاران از عدالت توزیعی و عدالت رویه ای در بیمارستان های محل کارشان در حد ضعیف و تمایل به رفتاری مشتری مداری در بین آن ها پائین تر از متوسط بود. یافته های دیگر حاکی از آن بود که بین عدالت توزیعی ادراک شده و عدالت رویه ای ادراک شده با رفتار مشتری مداری در بین پرستاران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین عدالت توزیعی و رویه ای ادراک شده نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. سایر یافته ها حاکی از آن بود که فقط عدالت توزیعی ادراک شده قادر به تاثیر مستقیم بر رفتار مشتری مداری در بین پرستاران است و عدالت رویه ای ادراک شده تاثیر خود بر رفتار مشتری مداری را از طریق عدالت توزیعی ادراک شده اعمال می نماید.
    نتیجه گیری
    پرستاران بیمارستان ها در درجه ی نخست برای رفتارهای خود در مقابل مشتریان و مراجعان تحت تاثیر رعایت عدالت و انصاف در تخصیص حقوق، پاداش و امکانات و همچنین تعیین برنامه کاری منصفانه برای خودشان از طرف بیمارستان قراردارند. از طرف دیگر وقتی پرستاران احساس نمایند که رویه ها و روش های تصمیم گیری در مورد آنان و شرایطشان منصفانه و عادلانه است، شناخت شان از رعایت عدالت در تخصیص پیامدها (عدالت توزیعی) بالا می رود و با بیماران و مراجعان رفتارهای بهتری دارند.
    کلیدواژگان: عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، مشتری مداری، پرستاران
  • صمد روحانی، ماریا رمضانیا صفحه 71
    مقدمه
    الگوی ارائه ی خدمات بهداشتی و درمانی طیف گسترده ای ست از حالت کاملا دولتی تا کاملا خصوصی؛ ولی متخصصان معتقدند که هم بخش خصوصی مطلق و هم بخش دولتی صرف در تامین و تدارک خدمات بهداشتی با شکست مواجه است. استفاده ی توام از بخش دولتی و خصوصی به منظور رفع نقاط ضعف یکدیگر و تکمیل توانهای متقابل به عنوان راهکارجانشین مطرح شده است. نظریه ی مدیریت نوین دولتی کاربرد گسترده ای در بخشهای ارائه ی خدمات و از جمله خدمات بهداشتی و درمانی دارد. هدف این مطالعه بررسی و اعلام نتایج حاصل از اصلاحات در ارائه ی خدمات بهداشتی اولیه ی استان آذربایجان شرقی ست که اولین تجربه در نوع خود در کشور ایران بوده است،و تغییر در کارایی این مراکز راهم با مراکز مشابه دولتی مقایسه می کند.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع شبه تجربی ست که گروهی از مراکز غیردولتی را با مراکزبنسبت مشابه دولتی مقایسه کرده، و به بررسی تغییر در کارایی آنها پرداخته است. برای جمع آوری اطلاعات از چک لیست و پرسشنامه استفاده شده است. یافته های این مقاله مبتنی بر اطلاعات موجود در واحدهای ارائه ی خدمات؛ و از آمار توصیفی و تحلیلی جهت ارایه ی داده هااستفاده شده است.
    یافته ها
    این تحقیق نشان داد که مراکز بهداشتی و درمانی غیر دولتی در مقایسه با مراکز مشابه دولتی توانسته اند در تامین بسته ی خدمات تعریف شده و یکسان برای جمعیت معین تحت پوشش خود موفق تر عمل کنند، به گونه ای که بهبود کارایی را هم از طریق به کارگیری داده های کمتر وهم از طریق تولید بازداده های بیشتر در تدارک خدمات بهداشتی اولیه افزایش دهند. دولت توانسته خدمات بهداشتی اولیه را ار طریق تنظیم قرارداد با بخش غیر دولتی باهزینه ای حدود یک سوم هزینه ی مراکز دولتی فراهم کند.
    نتیجه گیری
    بخش غیر دولتی طرف قرار داد با دولت توانسته است در مقایسه با واحدهای مشابه در بخش دولتی، بسته ی خدمت بهداشتی مشابهی تحت نظارت بخش دولتی هم با منابع کمتر؛ و هم با تولید بیشتر بر مبنای واحد منابع مصرف شده ارایه کند. با توجه به شکست بخش خصوصی مطلق در تدارک خدمات بهداشتی و همچنین شکست بخش دولتی صرف در تامین و ارایه ی خدمات، تنظیم قرارداد و بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی به عنوان راه سوم در بازار ارائه خدمات بهداشتی اولیه ایران می تواند سبب بهبود کارایی و استفاده بهتر از منابع بسیار محدود بهداشتی در توسعه ی بهداشت ملی شود.
    کلیدواژگان: نظریه ی مدیریت نوین دولتی، کارایی، ارایه ی خدمات بهداشتی و درمانی
|
  • Hajavi A. *, Shojaei Baghini M., Haghani H., Azizi A.A Page 9
    Introduction
    Disaster medicine and crisis management can reduce the effects and hazards of disasters. In addition to, new technologies health information management which enters, collects, saves, retrieves and analyzes necessary information and makes it accessible to managers and planners. To review crisis management in medical record in teaching hospitals in Kerman Province and Brujerd city; and providing a model for Iran.
    Methods
    This is a descriptive cross-sectional study conducted in the year 2006. The research population included the medical record staffs working at teaching hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences and hospitals in Borujerd. Two questionnaires (Administrators/ personnel) were used for data collection. Data collection was made through field study. Data analyzed using descriptive statistics method. With Delphi systems, the recommended model was put into practice in one phase, and eventually after the analysis of the test results, the final model for crisis management in medical record was presented.
    Results
    The crisis management in medical record departments was weak. In addition the personnel awareness concerning crisis management in medical record departments was 55.37%. The structure of the suggested model was in accordance with the standards of USA (AHIMA/HIMSS), and the points of views of the research population.
    Conclusion
    Some steps should be taken to hold periodic training courses, to plan and to equip medical record departments. The structure of the suggested model for crisis management in medical record departments is provided in 6 axes. Keywords:
  • Nasiripour A.A. *, Raeisi P., Hedayati S.P Page 17
    Introduction
    Organizational culture is an influential factor for organizational performance in literature. The present study was aimed to determine the relationship between organizational culture and employee productivity in non-specialized teaching hospitals affiliated with Iran University of Medical Sciences (IUMS).
    Methods
    The stratified random sampling procedure was used to select 96 out of 1244 of the employees of the teaching hospitals affiliated with IUMS to participate in this research. The data were collected via a self-report questionnaire. The five points Likert scale used to score the questions where 1= very little, up to 5= a lot.
    Results
    There is a significant relation between organizational culture and employee productivity (x2=57.0, P=›0/01). In comparing the mean score of organizational culture indices, "control" and "individual creativity" had the highest mean scores (e.g. 61.37 and 58.94 respectively). Among productivity indices, "understanding the job role" and "ability", had the highest mean scores (e.g. 69.35 and 57.68 respectively).
    Conclusion
    It would be desirable to prepare an appropriate atmosphere for innovators and to teach employees about the value of effort.
  • Yaghoubi M. *, Saghaian Nejad S., Gorji H.A., Norozi M., Rezaie F Page 25
    .1 /. 2 /. 3 /. 4 /. 5
    Introduction
    Implementing justice is a basic and nature need for human being. That always pro- vided affordable back point for human development. Justice theories has developed parallel human Societies; and moved from philosophy theories and religions to experimental researches. Organi- zational Justice is a predictor for many variables in organization; Including organizational com- mitment, its dimension, and Job satisfaction. This study was aimed to review the relation between organizational Justice, Job satisfaction, and organizational commitment in the hospital staffs of MUI.
    Methods
    This is a descriptive, relationship study; the research sample is staffs of selected hospital in MUI. Data are collected through a questionnaire; and analyzed using SPSS soft ware.
    Results
    The mean and standard deviation of organizational justice score were (3/45+1/1), or- ganizational commitment (3/05+1) and job satisfaction (303+0/7).There was a statistical relation between organizational justice and organization commitment; and between organizational justice and job satisfaction.
    Conclusion
    Justice is a basic need for human being. Today’s importance of justice in organizations and social life is evident. So the organizations must be start research about this concept. Keywords: Organizational Justice, Job Satisfaction, Organization Commitment
  • Khayati F. *, Saberi M Page 33
    Introduction
    The impact of PHC in providing and extending equity is valuable. To present the PHC role in health system, and providing some approaches to deal with its related challenges. Literature review: Alma Ata declaration is a valid document for defining principles and bases of PHC. In 1987 the PHC was accepted as a major key to achievement for Health For All (HFA)by the year 2000.But then it deviated from its principles. By entering to 21st century it was confirmed on its gentility; and need to PHC to satisfying current problems and future healthcare needs; promot- ing health, and achieving to equity in health. Also in 2003 declaration of WHO for 21st century; and in United Nation Report for Human Development, and world heath report in 2008 the PHC is discussed and accepted. Governments are faced to some challenges to administering PHC; includ- ing: human resource shortage, insufficient funding and equipment resources,….Some approaches are suggested for dealing these challenges; as follows: to provide infrastructures, reorganizing PHC, reform in human resource training, to offer incentives and make coordination and transac- tion for all sectors of PHC personnel.
    Conclusion
    To provide and extend equity PHC is always a valuable strategy; and to provide PHC it is necessary to pay attention to its principles, to appropriate human resource training, and to allocate more funds for heath sector.
  • Doulani A. *, Hoseini Nasab D Page 41
    Background
    Considering the information explosion phenomena, accessing to scientific information for researchers and faculties members is very important. So designing a reliable portal; is increasingly needed. In this study, we assessed ten premium American university websites designs to provide a suitable model for TZMED Website; based on domestic situations.
    Methods
    This research carried out in content analysis method. We extracted, website standard design of ten American universities websites, and offered to Iranians experts, to adjust with Iran's universities situations, also correlation of designing standards with others variables calculated by Pearson’s correlation test. Data analyzed earned by SPSS14 software.
    Results
    We found a strong correlation between designing standards and designing processes, easiness for search processes, contents and structural capacities. So it may be suggest a suitable model according country situations.
    Conclusion
    Implementation of designing standard indexes in universities websites, the users can access to scientific information without any problem; time and cost wasting and information capacity. Keywords:
  • Mehrara M., Fazaeli A. * Page 49
    Introduction
    One of the most important challenges in health systems is to determine the quantity of resources a country devotes to medical care. The share of the health expenditures of GDP in developed countries is often more than developing countries, therefore as the level of development increases; health expenditures increase too.
    Methods
    This paper examines the stationary and co- integration of health expenditure and GDP based on the panel co-integration analysis, for a sample of 13 MENA countries using data for the period 1995-2005.
    Results
    Unit root and trend stationary results indicate that both health expenditure and GDP are non- stationary. Even though, the findings indicate that health expenditure and GDP are cointegrated.
    Conclusion
    The fraction of expenditure devoted to health care of total GDP decreases with GDP. This implies that health care is not a luxury good in MENA countries.
  • M. Golparvar *, Nadi M.A Page 61
    Introduction
    Fair distribution of wage, benefits and reward; also considering justice in decision making is an influential factor on nurse’s behavior toward patients and customers. The main purpose of this research was to determine relationship between perceived distributive and procedural justice, and customer-oriented behavior in nurses.
    Methods
    This is a correlation (path analysis) cross - sectional study. Statistical population is people occupied in remedial centers and hospitals affiliated of Medical sciences University of Isfahan (spring and summer, 2007); From 478 male and female nurses selected using simple random sampling. Two questionnaires for assessment of perceived distributive and procedural justice, and one for assessing the nurses’ customer - oriented behavior are used as data collecting tools. Data analyzed using of SPSS software for descriptive and inferential statistics.
    Results
    Nurses’ perception of distributive and procedural justice in hospitals was weak, below the average. There was a positive significant relation between perceived distributive and procedural justice with customer - oriented and perceived distributive justice and perceived procedural justice among nurses. Only perceived distributive justice has effect on customer - oriented and perceived procedural justice has effect on customer - oriented through perceived distributive justice.
    Conclusions
    The nurses’ behavior toward patient and customer was influenced by consideration of justice in wage, benefits and reward along with work schedule. In other side when nurses’ perceived that procedures in hospital are fair and justified try to behave positively toward customers.
  • Rouhani *, Ramezannia Page 71
    Introduction
    The pattern of health services delivery across the world changes from a spectrum of pure public to pure private sector. The failure of pure private sector, as well as pure public sector, brought experts to recommend alternative approaches such as New Public Management theory as a third-way. This article was aimed to present the results of reform in East Azerbaijan Province on the delivery of Primary Health Care: the established of some non-public primary health centres for the first time in the country.
    Methods
    In this quasi-experimental study, all non-public health centres were compared with a similar group of public health centres in the same region.
    Results
    This study showed that the use of non-public sector based on contract with public sector has changed the efficiency of primary health care delivery so that the health authority in the region was successful to reduce government expenditure to one-third through buying the services from the non-public sector compared with the delivery of services by its own health facilities. Given the current situation of Iran’s health care sector, particularly the reform called Rural Health Insurance and Family Medicine, the use of such successful achievements recommend.
    Conclusion
    Non- governmental sector contracted foe public sector; compared with similar units in governmental sector, could provide a health service package with using less resources and more productivity; under government supervision. Considering pure private sector failure in providing health services; and failure public sector to supply healthcares; we suggest involvement private sec- tor as a third party in healthcare market to improve better use of scarce heath resources for national heath expansion.