فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:15 Issue: 1, 2009

Internal Medicine Today
Volume:15 Issue: 1, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اقبال صدری، محمدحسین ابراهیم زاده صفحه 5
    زمینه و هدف
    بیماری دژنراتیو مفصل پاتلو فمورال باعث ایجاد درد ناتوان کننده ای در حرکات زانو می شود. درمان این بیماری در مرحله اول درمان های حمایتی می باشد و در صورت عدم پاسخ به این درمان، از روش های جراحی استفاده می شود. در موارد پیشرفته بیماری، روش های جراحی که باعث کاهش استرس در سطح مفصل می شوند، کمک بیشتری را در درمان بیماران می کنند. در این مطالعه نتایج کلینیکی درمانهای حمایتی و روش جراحی انتقال توبرزیته تیبیا بررسی گردیده است. روش تحقیق: 50 بیمار که با تشخیص بیماری دژنراتیو مفصل پاتلو فمورال مراجعه کرده بودند پس از انجام معاینات کامل و تهیه رادیوگرافی های لازم تحت درمانهای حمایتی قرار گرفتند. در بیمارانی که پس از سه ماه بهبودی حاصل نگردید در صورت موافقت ایشان، عمل جراحی انجام شد. پس از عمل بیماران به طور متوسط به مدت یک سال تحت پیگیری قرار گرفتند. ملاک بهبودی، کاهش درد و بهبود فعالیت های روزمره بود.
    یافته ها
    در مجموع پس از درمانهای حمایتی 12 بیمار (24%) علائم بهبودی را نشان دادند. در 34 بیماری که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند 13 بیمار (2/38%) علائم بهبودی داشتند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد در بیماری دژنراتیو مفصل پاتلوفمورال بعد از عدم پاسخ مناسب به درمانهای نگهدارنده، در سنین بالای 65 سال قبل از تصمیم برای TKA و در سنین پایین به عنوان آخرین قدم درمانی، عمل جراحی انتقال توبریزیته تیبیا به قدام می تواند توصیه شود.
    کلیدواژگان: پاتلا، بیماری دژنراتیو مفصلی، استئوتومی
  • زینب غضنفری، شمس الدین نیکنامی*، فضل الله غفرانی پور، باقر لاریجانی صفحه 5
    زمینه و هدف

    با وجود اینکه سبک زندگی فعال یک تعیین کننده اساسی سلامتی است، انجام ورزش های با شدت پائین در زنان کمتر از مردان بوده و با افزایش سن نیز کاهش می یابد. این سطوح پائین فعالیت به از دست دادن قدرت و انعطاف عضلانی، افزایش وزن و چاقی، ناتوانی، مرگ و میر زودرس، دیابت، سرطان و استئوپروزیس منجر می شود. برای افزایش فعالیت جسمانی زنان دیابتی، شناسائی باورهای آنان نسبت به ورزش بسیار اهمیت دارد. هدف از این مطالعه تبیین باورهای زنان دیابتی نسبت به فعالیت جسمانی منظم بود.
    روش تحقیق: این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از مصاحبه های فردی باز و ساختار یافته با 50 نفر از زنان دیابتی واقع در مرحله آمادگی و با نمونه گیری مبتنی بر هدف انجام شد. مدت هر مصاحبه بطور متوسط 45 دقیقه بطول انجامید. محتوای مصاحبه ها به روش آنالیز محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    باورهای زنان در مورد فعالیت جسمانی منظم به سه طبقه باورهای رفتاری (فواید و مضرات رفتار)، هنجاری و کنترلی تفکیک شد. فواید رفتار در چهار طبقه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تفکیک شدند. کنترل قند خون، کاهش وزن، کاهش فشار و چربی خون در طبقه سلامت جسمی، پیشگیری از استرس، اضطراب، افسردگی، شادابی و بهبود روحیه و خلق و خو در حوزه سلامت روان، افزایش همکاری و رابطه با دیگران در حوزه سلامت اجتماعی و تقویت رابطه الهی در حوزه سلامت معنوی عمده ترین فواید فعالیت جسمانی منظم بودند که توسط زنان دیابتی بیان شدند. شرکت کنندگان در بخش هنجارهای انتزاعی، دریافت حمایت از سوی فرزندان و همسر و در درجه بعدی پزشک خود را برای انجام ورزش منظم مهم شمردند و بر اهمیت آن تاکید کردند. همچنین مشکلات روانشناختی، فقدان مراکز ورزشی برای زنان، هزینه بالای کلاس های ورزشی و عدم استطاعت مالی برای شرکت در کلاس های ورزشی، مشغله های کاری، مسئولیت های خانوادگی، آب و هوای بد و نامناسب و زمان ناکافی بعنوان مهمترین باورهای کنترلی بازدارنده انجام فعالیت جسمانی منظم بیان شد.

    نتیجه گیری

    زنان دیابتی باورهای متنوعی درباره فعالیت جسمانی منظم دارند. این باورها در طیفی از عقاید مثبت تا منفی قرار می گیرند. محققینی که قصد ارتقاء رفتار ورزشی زنان دیابتی دارند، باید با هدف قرار دادن این باورها، عقاید منفی را کم رنگ کرده و از بین ببرند و بر باورهای مثبت ذکر شده تاکید نمایند و از نکات ذکر شده تا حد ممکن در مداخلات خود استفاده نمایند.

    کلیدواژگان: باور، فعالیت جسمانی، سلامت زنان، دیابت، مطالعه کیفی، ایران
  • مسعود نعمتی، حسین قلی نصرتی نیا، سولماز آصفی صفحه 15
    زمینه و هدف
    امروزه تروما از مشکلات شایع و سومین علت مرگ و میر در جوامع مختلف می باشد. بخش قابل توجهی از صدمات ناشی از تروما، بعلت آسیبهای عروقی است. ایسکمی نسجی (کاهش خونرسانی نسجی) ناشی از آسیب های عروقی از فوریتهای پزشکی تلقی می شود که در صورت تداوم، در طی شش ساعت، ایسکمی برگشت ناپذیر عارض می شود. لذا تشخیص زودرس و درمان سریع آسیب های عروقی حائز اهمیت می باشد. با عنایت به اینکه علل و نوع تروما و همچنین ضایعات حاصله در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، متفاوت به نظر می رسد، بررسی جامع آسیب های شریانی اندامها با استفاده از آنژیوگرافی- که روش انتخابی در این مورد است- می تواند مفید باشد.
    روش تحقیق: در این مطالعه تمامی بیماران ترومائی که با احتمال آسیب عروقی از تاریخ 1/2/86 لغایت 31/1/87 به بخش آنژیوگرافی بیمارستان امام خمینی (ره) تبریز ارجاع داده شده بودند تحت آنژیوگرافی قرار گرفته و یافته ها به روش توصیفی مقطعی بررسی و نتایج با مطالعات مشابه در سایر کشورها مقایسه شده است.
    یافته ها
    از کل بیماران، در 75 نفر آسیب عروقی در آنژیوگرافی تشخیص داده شد، که از این بین 7/93% را آقایان و 3/5% را خانمها تشکیل می دادند. شایعترین علت آسیب ها، حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری (3/93%) خصوصا موتورسیکلت بوده است. شایعترین محل آسیب، ساق پا (2/62%) بوده و همراهی شکستگی در 7/86% بوده است. شایعترین شکستگی همراه شکستگی دوبل ساق (4/55%) بوده است. شایعترین رگ آسیب دیده، شریان تیبیال قدامی (36%) بوده و شایعترین نوع آسیب عروقی هم انسداد کامل شریانی (7/62%) بوده است.
    نتیجه گیری
    آسیب های عروقی در مردان جوان 20 تا 30 ساله شایعتر بوده و عامل اصلی آن ترومای بلانت ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری خصوصا موتورسیکلت می باشد. شایعترین محل تروما، ساق پا و شایعترین شریان آسیب دیده، شریان تیبیال قدامی می باشد.
    کلیدواژگان: تروما، ایسکمی، آنژیوگرافی
  • حامد رمضانی اول ریابی، محمدرضا عبایی، یاور راثی*، مهدی محب علی صفحه 20
    زمینه و هدف

    درکانونهای آندمیک لیشمانیوز احشائی ایران سگهای خانگی که یکی از مهمترین مخازن این بیماری محسوب می شوند، بیماری را توسط پشه خاکی ها به سایر سگها و انسان انتقال می دهند. عمده روش های پیشگیری از ییماری در دنیا شامل واکسیناسیون سگها، درمان شیمیایی سگها، شناسایی و حذف سگهای آلوده، آغشته سازی سگها با صابونها و شامپوهای پیروتروئیدی می باشد که نتایج مختلفی از کارایی این روش ها گزارش شده است. امروزه کاربرد قلاده های آغشته به دلتامترین به علت خواص مفید آن در پیشگیری از ابتلا سگها به لیشمانیوز احشائی مورد توجه قرار گرفته است.

    روش بررسی

    در این پژوهش شاخص های کارایی قلاده های Scalibor در کانون لیشمانیوز احشایی استان خراسان شمالی بررسی شد. برای این منظور، 6 سگ مشابه از لحاظ سن، نژاد، وزن و عدم ابتلا به لیشمانیوز احشائی انتخاب و در دو گروه تیمار و شاهد به طور تصادفی گروه بندی شدند. قلاده ها در ابتدای فصل انتقال، به 3 سگ به عنوان تیمار بسته شد و 3 سگ فاقد قلاده نیز به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند. دو هفته بعد از قلاده گذاری و هر 15 روز یکبار از تیر ماه لغایت شهریورماه 86-85 به هنگام غروب آفتاب یکی از سگ های گروه تیمار و شاهد با رعایت جایگزینی آنها در هر نوبت در داخل پشه بندهای مجزا با پشه خاکی های صید شده از روستاهای انتخابی به مدت 2 ساعت تماس داده شدند. سپس پشه خاکی ها از داخل پشه بندها مجددا صید و به تفکیک در دو گروه زنده و مرده به آزمایشگاه منتقل شدند و نسبت مرگ و میر پشه های خونخورده و نخورده بعد از 24 ساعت قرائت شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد شاخص نسبت خونخواری پشه خاکی ها در گروه تیمار 6/27-4/13% و در گروه شاهد (فاقد قلاده) 3/59-2/54% بوده و اختلاف موجود معنی دار می باشد (005/0p<). همچنین شاخص ممانعت از خونخواری پشه خاکی ها از سگهای گروه تیمار و شاهد به ترتیب 2/66-3/51% و 8/44-37% بدست آمد که اختلاف مشاهده شده در دو گروه معنی دار می باشد (01/0 p<). نسبت مرگ و میر در پشه خاکی های خونخورده از گروه تیمار سگهای دارای قلاده 42/20% تا 88/21% و در گروه شاهد در سگهای فاقد قلاده 04/1 تا 17/6% بدست آمد (004/0p<). دامنه تغییرات شاخص اثرات ترکیبی (خاصیت ممانعت از خونخواری و مرگ و میر) در سگهای تیمار 37/72% تا 62/86% و در سگهای شاهد 74/40% تا 83/45% محاسبه شد (002/0p<).

    نتیجه گیری

    این پژوهش حاکی از اثرات ترکیبی قابل توجه قلاده های سگ آغشته به دلتامترین از نظر ممانعت از خونخواری و مرگ و میر پشه خاکی های مواجه یافته با سگ های گروه تیمار می باشد.

    کلیدواژگان: سگ، لیشمانیوز احشایی، قلاده آغشته به دلتامترین، پشه خاکی
  • علی انیسیان صفحه 30
    زمینه و هدف
    با افزایش استفاده همگانی از تکنولوژی مدرن در برخی از صنایع و لوازم ارتباطی و میدان های الکترومغناطیسی حاصل از انتقال برق فشار قوی، امواج راداری، بی سیم ها و غیره، موضوع بررسی اثرات ناشی از تابشهای الکترومغناطیسی به صورت یک مسئله جدید، اهمیت فراوانی یافته است. از آنجا که اطلاعات کمی در مورد تاثیرات این نوع انرژی بر بافت های زنده بدن در دست است، مطالعه حاضر به منظور مشخص کردن اثرات این نوع انرژی بر بافتهای تمایز نیافته جنینی انجام گردیده است.
    روش تحقیق: در این آزمایش از 30 جنین موش در دو گروه 15 تایی مورد و شاهد استفاده گردید. بافت مزانشیمی حفره دهانی جنینها برای آزمایش انتخاب گردید. دستگاه تولید کننده امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده، میدانی با فرکانس 27 مگا هرتز و قدرت 493 وات ایجاد می نمود که گروه آزمایش تحت اثر آن قرار داشت. در گروه مورد آزمایش بافت مزانشیمی جنین موشها در معرض تابش الکترومغناطیسی به مدت 20 دقیقه قرار گرفت و سپس به مدت 24 ساعت در محیط کشت نوترینت آگار کشت داده شد.
    یافته ها
    در بافتهای مورد مطالعه، نشانه هایی از تبدیل بافت مزانشیمی به بافت غضروفی و ازدست رفتن بافت پوششی روی آن مشاهده می شد. در مقایسه با آن، موارد شاهد، فاقد بافت غضروفی بوده و بافت پوششی روی آنها سالم باقی مانده بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد، میدانهای الکترومغناطیسی با فرکانس زیاد می توانند بدون وجود محرکهای دیگر محیطی، از قبیل گرما باعث ایجاد متاپلازی در بافت مزانشیم جنینی گردند. بنابر این توصیه میگردد که خانمهای باردار از قرار گرفتن در معرض این میدانهای الکترومغناطیسی خودداری نمایند.
    کلیدواژگان: میدان الکترومغاطیسی، جنین، موشها، متاپلازی، مزانشیم
  • علی شریفی خطیر، دردی قوجق، بهناز یوسف قهاری صفحه 40
    زمینه و هدف
    مارکر مناسبی برای بررسی میزان ترقیق در آنالیز بیومارکرهای مایع مفصلی معرفی نشده است. تا کنون در روش بررسی بیومارکرهای مایع مفصلی از معرف رنگ استفاده می شد که همراه با خطا است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تغییرات نسبت غلظت لاکتات در مایع مفصلی و سرم به عنوان بیومارکر ترقیق مایع مفصلی در بیماران آرتریتی است.
    روش تحقیق: این تحقیق بصورت موردی – مقطعی بود. نمونه مایع سینوویال از تعداد 30 بیمار آرتریتی از طریق آسپیراسیون مستقیم تهیه شد. همچنین از این بیماران نمونه سرم تهیه گردید. مقدار لاکتات مایع سینوویال و سرم توسط روش استاندارد بیوشیمیایی اندازه گیری شد. برای مقایسه بین نتایج گروه های آزمایش از روش آماری student t-test با 05/0p< استفاده گردید.
    یافته ها
    غلظت لاکتات در مایع سینوویال (3/2±1/14 میلی گرم در دسی لیتر) نسبت به غلظت آن در سرم (1/2±9/12 میلی گرم در دسی لیتر) بیشتر است ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نیست (05/0p>).
    نتیجه گیری
    تفاوت غلظت لاکتات بین مایع سینوویال و سرم از نظر آماری معنی دار نیست و نسبت تغییرات غلظت لاکتات در مایع سینوویال و سرم ثابت است.
    کلیدواژگان: لاکتات، بیو مارکر، آرتریتی، مایع سینوویال
  • حسین مختاریان دلویی، نبی شریعتی فر*، مرتضی محمدزاده مقدم، محمد قهرمانی صفحه 45
    زمینه و هدف

    بستنی یک فرآورده لبنی مغذی است و بدلیل ارزش غذایی بالا، PH نزدیک خنثی و قابلیت نگهداری طولانی مدت، محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها می باشد. آلودگی این فرآورده به میکروارگانیسم های پاتوژن می تواند باعث مسمومیت ها و عفونتهای غذایی شده و سلامت انسان را به خطر اندازد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کیفیت بهداشتی بستنی های سنتی مصرفی از نظر آلودگی باکتریایی انجام گردید.
    روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی - کاربردی، تعداد 100 نمونه بستنی سنتی از مراکز تولید و توزیع این فرآورده به روش تصادفی ساده انتخاب و به منظور بررسی میزان آلودگی باکتریایی بر طبق استانداردهای ملی ایران مورد آزمایش قرار گرفتند و اطلاعات جمع آوری شده توسط آزمون t بوسیله نرم افزار SPSS بر حسب سال و فصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    26% نمونه ها دارای آلودگی بیش از حد مجاز (cfu/gr104×5>) و 75% نمونه ها آلوده به باکتری های خانواده انتروباکتریاسه به میزان بیشتر از حد مجاز (cfu/gr10>) بودند. استافیلوکوکوس آرئوس از 4% و اشرشیاکلی از 32% نمونه ها جدا گردیدند و تمامی نمونه ها از نظر سالمونلا منفی بودند.

    نتیجه گیری

    جهت جلوگیری از وقوع مسمومیتهای ناشی از مصرف این بستنی ها، پاستوریزاسیون شیر و رعایت بهداشت فردی و کنترل نظارت بهداشتی مراکز تهیه و توزیع الزامی می باشد.

    کلیدواژگان: بستنی سنتی، آلودگی باکتریایی، گناباد
  • رمضان حسن زاده، قهرمان محمودی، مریم جوادیان صفحه 52
    زمینه و هدف
    کامپیوتر و نفوذ گسترده ی آن در دنیای امروز باعث شده که هر کسی به نحوی با این تکنولوژی درگیر شده و با آن سر و کار داشته باشد. این تقاضای فزاینده به کامپیوتر برای بسیاری از افراد با اضطراب و استرس همراه است. اضطراب کامپیوتر، نوع خاصی از اضطراب است که معمولا در یک موقعیت خاص رخ می دهد و افرادی که مبتلا به اضطراب کامپیوتر هستند ممکن است ترسی از ناآشنایی، احساس ناکامی، خجالت و شرم، شکست و یاس و ناامیدی را تجربه کنند. هدف این پژوهش بررسی میزان اضطراب کامپیوتر در اعضای هیات علمی و مدیران است.
    روش تحقیق: در تحقیق حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی و مدیران دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی استان مازندران هستند. از بین جامعه آماری، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه از روی حجم جامعه یا جدول کرجسی و مورگان، تعداد 200 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده به عمل آمد.
    یافته ها
    نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد بین جنسیت و میزان اضطراب کامپیوتر ارتباط وجود دارد (05/0، p<543/2t=) ولی بین میزان اضطراب کامپیوتر با تجربه کامپیوتر ارتباط وجود ندارد (05/0، p>525/0t=). همچنین بین میزان اضطراب کامپیوتر با تحصیلات (05/0، p<776/2t=) و با سابقه شغل (05/0، p<279/2t=) ارتباط وجود دارد. ولی بین میزان اضطراب کامپیوتر با نوع شغل ارتباط وجود ندارد (05/0، p>179/0t=).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق نتیجه می گیریم که میان اضطراب کامپیوتر و برخی ویژگی های جمعیت شناختی نظیر جنسیت، تحصیلات و نوع شغل اعضای هیات علمی و مدیران دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی مازندران، ارتباط معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: اضطراب کامپیوتر، ویژگیهای جمعیت شناختی، اعضای هیات علمی، مدیران
  • محمد تقی پیوندی، ابراهیم قیم حسنخانی، محمد قره داغی، افشین صاحب جمعی صفحه 61
    زمینه و هدف
    استفاده از جا اندازی غیرمستقیم، فیوژن و وسیله گذاری با اسکروهای سگمنت کوتاه به عنوان درمان انتخابی در شکستگی های پشتی کمری مطرح است. زمان انجام جراحی برای شکستگی ناپایدار ستون فقرات پشتی- کمری هنوز مورد بحث است. مقالات کمی در مورد زمان جراحی و تاثیر آن در نتایج درمانی و پیش آگهی این نوع شکستگی ها می باشد.
    روش تحقیق: این مطالعه به صورت مداخله ای از سال 2000 تا 2004 در بیمارانی که با تشخیص شکستگی انفجاری ناپایدار پشتی کمری بستری و تحت درمان قرار گرفتند، انجام شد. متوسط دوره پیگیری 42 ماه (66-16 ماه) بود. بررسی های گرافی قبل و بعد از عمل انجام گرفته و بررسی های کلینیکی نیز قبل و بعد از عمل در طی دوره فالواپ انجام می شد.
    یافته ها
    متوسط فاصله شکستگی تا جراحی 11 روز (33-2 روز) بود. 35 بیمار تحت جراحی زودرس (15-2 روز پس از شکستگی) قرار گرفتند (گروه A) و 15 بیمار تحت جراحی دیررس (33-15 روز بعد از شکستگی) قرار گرفتند (گروه B). در گروه اول میانگین ارتفاع قدامی بادی مهره (A.V.H) از 5/20 میلی متر به 5/39 میلی متر تغییر یافت (37% درصد اصلاح). در این گروه درجه کیفوزیس از 4/20 درجه قبل از عمل به 5/1 درجه بعد از عمل بهبود یافت. در گروه دوم میانگین ارتفاع قدامی و بادی مهره از 3/20 میلی متر به 2/28 میلی متر بهبود پیدا کرد (5/24% اصلاح). همچنین در این گروه درجه کیفوزیس از 5/20 درجه قبل از عمل به 4/8 درجه بعد از عمل بهبود یافت. در انتهای دوره پیگیری کیفوز پشتی در گروه B بطور متوسط به 4 درجه رسید.
    نتیجه گیری
    دخالت زودرس جراحی و ثابت سازی خلفی به وسیله اسکروهای سگمنت کوتاه در درمان شکستگی های انفجاری ناحیه پشتی- کمری طبق نتایج تحقیق حاضر منجر به نتایج قابل قبول کلینیکی چه از نظر ریداکشن و چه از نظر تصحیح دفورمیتی می شود.
    کلیدواژگان: دیرهنگام، زودهنگام، جراحی، فرکچر ناپایدار انفجاری، توراکولومبار
  • سیدهادی اخباری، علیرضا احسان بخش، نسرین خراشادیزاده صفحه 65
    هیداتیدوز در انسان معمولا به صورت درگیری ریه و کبد می باشد. درگیری پستان به کیست هیداتیک نادر است. بیمار خانم 26 ساله ای بود که به علت توده قابل لمس در پستان راست مراجعه نموده و در بررسی سونوگرافیک ضایعه کیستیک نشان داده شد. در ماموگرافی تصویر یک ضایعه اوپاک با حدود شارپ و کاملا مشخص و یک حاشیه نازک کلسیفیه در ناحیه تحتانی داخلی پستان راست به ابعاد 4×3 سانتیمتر مشاهده شد. ضایعه بدون تخریب بافتی و میکروکلسیفیکاسیون بود. تشخیص کیست هیداتیک پستان بر اساس یافته های فوق مطرح و در پاتولوژی ثابت گردید.
    کلیدواژگان: کیست هیداتیک، پستان، ماموگرافی
|
  • Z. Ghazanfari, Dr. Sh. Niknami, Dr. F. Ghofranipour, Dr. B. Larijani Page 5
    Background And Aim

    An active lifestyle is a critical determinant of overall health, but females engage in less vigorous exercise and leisure-time physical activity than males, and their level of activity decreases further as they age. These low levels of activity lead to loss of muscular strength and flexibility, as well as overweight and obesity, and result in disability and premature mortality from coronary heart disease, cancer, osteoporosis and non-insulin-dependent diabetes mellitus (USDHHS, 2000). So, we want to study the exercise beliefs of females with diabetes for intervention on their physical activities.

    Materials And Methods

    In this study we conducted personal in-depth interview with 50 females in preparation stage to assess regular physical activity from diabetic female's perspectives. We use qualitative approach to gain insight regarding behavioral beliefs, normative beliefs and control beliefs that may influence diabetic female's physical activity. Duration of each interview lasting 45 minutes and all interviews had written, and analyzed with content analysis method consecutively.

    Results

    We found that: (a) the most salient behavioral beliefs that participants of this study said: exercise improves physical/ psychological/ social and spiritual health. physical health includes blood sugar decrease, Weight control, decrease in blood pressure, and lipid profile psychological health includes prevention of depression, stress, anxiety, improves mood social health include increasing relationship and collaboration with others, and promotion of relationship with God in spiritual health (b) relating to normative beliefs, at first family members, and secondly physician have the strongest normative influence on exercise, (c) and regarding control beliefs, psychosocial problems, Lack of access to exercise facilities for females, too expensive exercise facilities and lacking money, Other commitments (caregiver for others, work), family responsibilities, Weather (bad or poor weather), and lacking time obstruct exercise regularly.

    Conclusions

    Diabetic females have varied beliefs about exercise include positive to negative. Researcher intended to promote exercise behavior, should targeting these beliefs, weak negative beliefs, emphasis to positive beliefs & use these results in their interventions.

  • Dr. M. Nemati, Dr. H. Nosratinia, Dr. S. Asefi Page 15
    Background And Aim
    Nowadays traumatic injuries are the third cause of mortality in human societies and vascular injury as a main part of them are one of the main problems in medicine. Tissue ischemia resulted from vascular injuries is an emergency and if it continues irreversible ischemia and damage will result after 6 hours. In vascular injuries, early diagnosis and treatment is very important. Since the causes, types and resulting damages are different in our country from developed countries, we designed this study to compare these factors based on angiography which is the method of choice in vascular injuries.
    Materials And Methods
    In this descriptive – analytical study, 75 patients with vascular injuries were studied by angiography in Imam Khomeini Hospital of Tabriz during 12 months.
    Results
    94.7% of our patients were male and remaining 5.3% were female. The most common cause of trauma in this study was traffic accidents (93.3%) and the most common site of trauma was leg (62.2%) and associated fracture was detected in 86.75% of cases. The most common fracture was double fracture of leg (55.4%). The most common injured artery was anterior tibial artery (36%) and the most common type of vascular injuries was complete arterial occlusion (62.7%).
    Conclusion
    Vascular injuries were more common in young males than the other groups and the most common cause was blunt trauma specially motorcycle accidents.
  • H. Ramezani Awal R., Mr. Abai, Dr. Y. Rassi, Dr. M. Mohebali Page 20
    Background And Aim

    Domestic dogs are the most important reservoir of visceral leishmaniasis (VL) at the endemic foci of Iran. The disease are transmission to others dogs and human by sandflies, the logic of VL prevention in world is: dogs vaccination, chemical treatment dogs, diagnosis and eliminating of infected dogs,impregnated dogs with soaps that have been reported different degrees of success. Now using deltamethrin-impregnated dog collars have been pointed, because of its impacts good in prevents of infected dogs to VL.

    Materials And Methods

    In this study, the efficacy of indexs of dog collars (Scalibor®) was evaluated in North-Khorasan province.For this aim,6 dogs selected as well as had similar age, weight, race and not have VL. and randomly classified in two groups as treated and untreated In the beginning of the transmission season, three DMC was separately fitted to 3 dogs and the other ones were considered as control (collarless) group. Two weeks after collar fited and any 15 days from June 2006 to September 2007 in evening one of collar and collarless dogs with their regard replacement in any shift in. separatewere exposed to wild-caught sandflies during night time (2 h after sunset) using two separate bed nets. At the end of exposure time, the sand flies were re-captured and transferred to inside netted caps and maintained at optimal condition for 24 hours in order to assess the mortality.

    Results

    Data analysis revealed that the blood-feeding index was 13.4% - 27.6% for DMS fitted dogs, and 54.2% - 59.3% for control (collarless) dogs which the difference is statistically significant (p<0.005). Also the index of blood-feeding inhibition were 51.3% - 66.2% and 37% - 44.8% for collared and collarless dogs respectively and showed a significant difference (p<0.01). The mortality was 20.42%- 21.88% for sand flies fed on collared dogs, and 1.04% - 6.17% for those fed on control dogs (p<0.004). The range of combined effects (inhibition of blood-feeding and mortality) was found 72.37% - 86.62% for collared dogs, and 40.74% - 45.83% for control dogs.

    Conclusion

    The findings of this study indicate the considerable effects of DMC on inhibition of blood-feeding as well as mortality of wild-caught sandflies.

  • Dr. A. Anissian Page 30
    Background And Aims
    With increasing use of modern technology in some industries and communicating instruments and also electromagnetic field (EMF) due to transmission of high power electricity, radar beam, wireless instruments etc. study of electromagnetic radiation effects become a new subject these days. Since there is not much information regarding the effects of this kind of energy on live body tissues, present study was performed to determine these effects.
    Materials And Methods
    In this study, 30 mice embryo were used and divided into two groups (case and control) of 15 each. Oral cavity tissues were selected for the examination. An electromagnetic producer machine which produced a field with frequency of 27 MHz and power output 493 watts. In the case group, mesenchymal tissues were affected by EMF for 20 mins. then were cultured on nutrient agar for 24 hrs.
    Results
    In the case group, the mesenchymal compartments contain cartilage tissue and lost their epithelium in compare with those control which had no cartilage tissue and integrated epithelium.
    Conclusion
    The study showed that high frequency EMF without other environmental stimulation such as warmth can produce metaplasia in embryonic mesenchymal tissues. Thus, avoiding from exposition to EMF for pregnant women is recommended.
  • Dr. A. Sharifi Kh, Dr. D. Qujeq, Dr. B. Yousef Ghahhary Page 40
    Background And Aim
    There is not a suitable marker in dilution method in analysis of biomarker in joint fluid. In past, dye dilution method was used for joint fluid, but there were some errors. The aim of this work is the use of rate change lactate level in serum and synovial fluid of patients with arthritis by application of dilution method and direct aspiration as a biomarker.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study synovial fluid were obtained from 30 arthritis patients by direct aspiration. Also, serum sample were obtained from these patients. Serum and synovial fluid Lactate level was measured by standard biochemical methods. For analysis results Students t-test was used and P was less than 0.05.
    Results
    Lactate concentration increases in synovial fluid (14.1 ±2.3 mg/dl) in compare with serum (12.9 ± 2.1 mg/dl), but the differences were not significant.(p>0.05).
    Conclusion
    The difference between lactate concentration in synovial fluid and serum is not significant. The rate change of lactate concentrations in synovial fluid and serum was stable.
  • Dr. H. Mokhtarian, Dr. N. Shariatifar, M. Mohamadzadeh, Dr. M. Ghahramani Page 45
    Background And Aim

    Ice cream, a milk based product is a good media for microbial growth due to high nutrition value, almost neutral PH value and long storage duration. Contamination of this product with pathogen micro-organism can lead to food poisoning and food born infection and can endanger the sanitation of human. The aim of this research was to assess microbial status of traditional Ice creams.

    Materials And Methods

    In this cross-sectional study a total of 100 samples of traditional Ice cream were obtained randomly from the retail stores in summer. All the samples were analyzed for microbial contamination according to the Iran national standard. The collected data were analyzed statistically using t-test by SPSS for windows.

    Results

    The results show that 26% of the samples were contaminated higher than standard level (>5×104 /gr), 75% of the samples were contaminated higher than standard level (>10 /gr) with entrobacteriacea. staphylococcus aurous and Escheria coli were isolated from 4% and 32% of samples respectively. No salmonella was isolated from samples.

    Conclusion

    To prevent out break of poisoning and microbial infections due to consumption of Ice cream as well as supervision and control during the production are essential.

  • Dr. R. Hassanzadeh, G. Mahmoudi, M. Jawadian Page 52
    Background And Aim
    Computer and technology widespread today through the world has engaged everybody in such a way and this has produced some anxiety and stresses in turn for operators. The purpose of this research is to study computer anxiety rate among faculty members and managers.
    Materials And Methods
    In this descriptive study and for this purpose, 200 faculty members and managers were selected by using the stratified random sampling method. In this research two questionnaires were used: demographic characteristics and Computer Anxiety Rating Scale (CARS). Content, discrimination and concurrent validity of the questionnaires were established using a panel of experts. Reliability of CARS with using test-retest 0.92 was obtained. Research method is descriptive. In present study five hypotheses was tested. To analyze data, t-test was used.
    Results
    Results of research showed that: 1)There is a relationship between rate computer anxiety and sex (t=2.543,p<0.05). 2) There isnt any relationship between rate computer anxiety and experience with computer (t=0.525,p>.05). 3) There is a relationship between rate computer anxiety and level of education (t=2.776,p<.05).3). 4) There is a relationship between rate computer anxiety and job experience (t=2.279,p<.05). 5) There is a relationship between rate computer anxiety and type of Job (t=0.179,p<0.05).
    Conclusion
    This research indicated that there is a relationship between rate computer anxiety and demographic characteristics.
  • Dr. Mt. Peyvandi, Dr. E. G. Hassankhani, Dr. M. Gharadaghi, Dr. F. Sahebjamie Page 61
    Background And Aim
    Indirect reduction and posterior instrumentation with short –segment pedicle screw is the method of choice for treatment of unstable burst thoraco-lumbar fractures. The literature regarding the time of surgery and its effect on outcome of thoraco-lumbar unstable burst fractures is sparse. The aim of this study is to evaluate the efficacy of early and late surgery on the outcome of thoraco – lumber unstable burst fractures.
    Materials And Methods
    Patients with unstable burst thoraco-lumbar fractures were included in this prospective review of patients treated with indirect reduction and short - segment pedicle screw fixation between 2000-2004.The mean follow up period was 42 months (range from 16 to 66 months). Radiographic analysis was evaluated pre and post-operatively and clinical evaluation was performed postoperatively and at follow - up review.
    Results
    The mean time of surgery was 11 days after injury (form 2 to 33 days). 35 patients underwent early surgery (2-15 days after injury) (Group A) and 15 patients had late surgery (15-33 days after injury) (Group B). In group A the anterior vertebral height (A.V.H) was improved from a median preoperative of 20.5 mm to 39.5 mm (37% correction), and sagittal alignment (S.A) was improved from a mean preoperative kyphosis of 20.4 degrees to 1/5 degrees. In group B the anterior vertebral height (A.V.H) was improved from a mean preoperative of 20.3mm to 28/2 mm (24.5 % correction) and sagittal alignment (S.A) was improved from a mean preoperative Kyphosis of 20.5 degrees to 8.4 degrees. At final follow – up observation a mean kyphosis of 4 degrees was increased in group B.
    Conclusion
    Early indirect reduction and posterior stabilization (with short - segment pedicle screw) of unstable burst thoraco - lumbar fractures allows a satisfactory reduction and correction of deformity.
  • Dr. S.H. Akhbari, Dr. Ar. Ehsanbakhsh, Dr. N. Khorashadizadeh Page 65