فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هفتم شماره 2 (پیاپی 98، اردیبهشت 1388)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هفتم شماره 2 (پیاپی 98، اردیبهشت 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • عادله جعفری، مریم زحمتکش، حمیدرضا صادقی پور، عبدالمحمد کجباف زاده، عبدالفتاح صراف نژاد صفحه 87
    واریکوسل Varicocele اتساع پاتولوژیک شبکه وریدی پامپینیفرم طناب اسپرماتیک است که شیوع آن در کل جامعه تقریبا 15% می باشد، این در حالی است که 41% مردان مراجعه کننده به مراکز ناباروری مبتلا به واریکوسل می باشند. مکانیسم دقیقی که واریکوسل از طریق آن سبب ناباروری می شود به خوبی شناخته نشده است، اما به تئوری های متعددی از قبیل نقص در محور هیپوتالاموسی-گنادی، هیپوکسی بیضه ها ناشی از استاز وریدی، افزایش درجه حرارت بیضه ها و ریفلاکس متابولیت های سمی از کلیه یا آدرنال اشاره شده است. مطالعات اخیر مطرح نموده اند که بسیاری از این مکانیسم ها با واسطه استرس اکسیداتیو سبب اختلال عملکرد بیضه می شوند. گونه فعال اکسیژن (Reactive Oxygen Species (ROS عمده تولید شده توسط اسپرم، آنیون سوپراکساید می باشد. گزارشات متعددی از افزایش آنیون سوپراکساید در سیمن و بافت بیضه افراد واریکوسلی و نیز در مطالعات حیوانی مطرح شده است که
  • مریم عبیری، سعید صادقیان، الهام حکی، محمد علی برومند، پروین مهدی پور، منیژه ایزدی، محمد کرامتی پور صفحه 94
    بیماری عروق کرونر Coronary Artery Disease از شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا بوده و به نظر می رسد تا سال 2020 به عنوان مهمترین علت مرگ و میر در جهان باقی بماند. در کشور ما نیز سالیانه تعداد زیادی از مردم به این بیماری مبتلا شده و بار سنگینی را بر روی سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می نماید. بنابراین شناخت افراد با ریسک بالای ابتلا به بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه پیش بینی خطر ابتلا به این بیماری تا حدودی به وسیله فاکتورهای مرتبط با آن شامل سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری، سطح بالای چربی های خون، وزن بیش از حد طبیعی، فشارخون بالا و استعمال سیگار قابل سنجش است. در میان عوامل مذکور سابقه خانوادگی مثبت از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اشاره به نقش ژنتیک در ایجاد CAD دارد. مخصوصا مطالعات جدید در CAD زودرس، نقش برجسته ای را برای فاکتورهای ژنتیکی نشان داده اند.
  • زاهد حسین خان، نسیم شاملو ثانی، ترانه نقیبی محمودآبادی، اشکان تقی زاده ایمانی صفحه 101
    حیاتی ترین ابزار برای تنفس موثر، راه هوایی بیمار است و برای متخصص بیهوشی درک این مسئله که احتمال انتوباسیون مشکل Difficult intubation برای کدام بیمار وجود دارد، اهمیت زیادی دارد. توانایی یک تست اختصاصی جهت پیشگویی انتوباسیون مشکل با توجه به تعاریف مختلف از لارنگوسکوپی/ انتوباسیون مشکل، کاهش می یابد ولی سیستم درجه بندی مالمپاتی هنوز به عنوان یکی از راه های اصلی جهت بررسی راه هوایی قبل از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. درجه بندی مالمپاتی بر اساس پوشیدگی چین های لوزتین و زبان کوچک به وسیله قاعده زبان به چهار درجه تقسیم می شود. در درجه یک، چین لوزه ها، کام نرم و زبان کوچک به آسانی قابل رویت می باشند. در درجه دو چین های لوزه و کام نرم قابل مشاهده است اما زبان کوچک به وسیله قاعده زبان پوشیده می شود. در درجه سه فقط کام نرم قابل مشاهده است و در درجه چهار کام نرم نیز دیده نمی شود.
  • محمدعلی نویان اشرف، شروین شاهرخی دماوند، مازیار مقصودلو، حمیرا پیروی سرشکه صفحه 106
    لوله گذاری دشوار Difficult intubation تراشه می تواند موجب پیدایش عوارض مختلفی از گلو درد تا آسیب جدی راه هوایی شود. در برخی موارد عدم موفقیت در لوله گذاری منجر به آسیب مغزی و یا مرگ بیمار می گردد. به طوری که به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر زنان باردار ناشی از مشکلات بیهوشی شمرده شده است. شیوع لارنگوسکوپی یا لوله گذاری مشکل در مطالعات مختلف بین 13-5/1 درصد گزارش شده است. از آنجا که با پیش بینی دقیق احتمال لوله گذاری دشوار می توان موجب کاهش وقایع ناگوارشده از سوی دیگر با کاهش میزان موارد مثبت کاذب به کاهش عملیات غیر ضروری انجامید تا به حال روش های متعددی بدین منظور پیشنهاد شده اند شامل فواصل مندیبولو- هیویید، مالمپاتی، فاصله استرنو- منتال و تلفیقی از آنها و نیز توانایی جلو راندن فک تحتانی، که البته هر کدام به تنهایی به عنوان معیار، مورد اطمینان کامل نمی باشد.
  • امیررضا محمدی نیا، خدیجه بخت آور، ناصر ابراهیمی دریانی*، پیمان حبیب الهی، محمدرضا کرامتی، سید محمد فرشته نژاد صفحه 112

    بیماری کبد چرب غیر الکلی Non Alcoholic Fatty Liver Disease یکی از شایع ترین علل افزایش آنزیم های کبدی در بزرگسالان است. NAFLD شامل طیفی از علائم بالینی و پاتولوژی می شود که همه آنها تجمع چربی در پارانشیم کبد را دارا هستند و از یک استئاتوز کبدی ساده تا استئوهپاتیت غیرالکلی NASH، سیروز و کارسینوم هپاتوسلولر می تواند متغیر باشد. اصلی ترین فاکتورهای خطر همراه NAFLD چاقی، دیابت، هیپرلیپیدمی و سندرم متابولیک است. در حقیقت بعضی از کارشناسان معتقدند که NAFLD تظاهر کبدی مقاومت به انسولین یا سندروم متابولیک محسوب می شود. جهت تفریق درجات مختلف NAFLD از بین وسایل تشخیصی اولتراسونوگرافی شایع ترین روش جهت ارزیابی کبد چرب به حساب می آید. کبد روشنی که به صورت بافت کبد هیپراکو با اکوهای ظریف و نزدیک به هم در بررسی سونوگرافی یافت می شود برای کبد چرب اختصاصی دانسته می شود. روش اولتراسونوگرافی داپلر یک روش تشخیصی مهم جهت ارزیابی غیرتهاجمی عروق رسانی کبد و بعضی از بیماری های پارانشیم کبد محسوب می شود.

  • طاهره افتخار، شاهین آخوندزاده، زینت قنبری، روشنک ایرانشهر، فدیه حق اللهی صفحه 118
    میزان شیوع افسردگی در یائسگی Menopause حدود 35% می باشد و 45% زنانی که به کلینیک منوپوز مراجعه می کنند افسرده هستند. طبق برخی مطالعات استروژن آثار مفیدی بر افسردگی یائسگی می گذارد و خلق را بهبود می بخشد. در یک مطالعه در 50 زن یائسه با افسردگی خفیف استرادیول داخل پوستی، 68% بهبودی افسردگی گزارش شد. استروژن با افزایش سروتونین و کاهش دژنراسیون نوراپی نفرین منجر به کاهش افسردگی می شود. همچنین درمان با استروژن باعث افزایش پاسخ به فلوکستین شده است. اثر استروژن در دوز بالا مشابه اثر داروهای ضد افسردگی بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که زنان منوپوز با درمان استروژن داخل جلدی بهبودی در میزان افسردگی داشته اند. همچنین در یک نوع افسردگی مقاوم به درمان، تجویز سیتالوپرام و مپرتازالین همراه استروژن اثرات بهتری ایجاد کرده است.
  • نعمت الله عطایی، بارانک صفاییان، عباس مدنی، سید طاهر اصفهانی، فاطمه عطایی صفحه 125
    عفونت دستگاه ادراری Urinary Tract Infection یکی از عفونت های شایع دوران کودکی می باشد. در مطالعات مختلف شیوع آن در دختران 7-3% و در پسران 2-1% گزارش شده است. شیرخواران و کودکان مبتلا به عفونت ادراری در صورت ابتلاء پارانشیم کلیه، در معرض بیشترین خطرات از نظر پیدایش اسکار (به صورت اختلال رشد کلیه، هیپرتانسیون، نارسائی رشد، پروتئینوری و نارسایی مزمن کلیه) قرار دارند. اسکن 99m Tc-Dimercaptosuccinic Acid در دو دهه اخیر به عنوان حساس ترین روش برای تشخیص ضایعات کورتیکال کلیه معرفی گردیده است و به لحاظ دارا بودن دقت تشخیصی بالا، یکی از مدالیته های تصویری انتخابی برای شناسایی وسعت و میزان درگیری پارانشیم کلیه در فاز حاد بیماری و پی گیری های بعدی می باشد. از فاکتورهایی که در پی آمد کودکان مبتلا به پیلونفریت حاد نقش دارند می توان به مواردی مثل سن زمان ابتلا، جنس، فاصله زمانی بین تشخیص بیماری و شروع درمان، وجود آنومالی های...
  • فرناز سهراب وند، مامک شریعت، نوید فتوحی قیام، مهدی هاشمی صفحه 132
    روش های کمک باروری در چند سال اخیر به زوج هایی که باروری طبیعی ندارند کمک شایان توجهی نموده است. هر چند که روش های مختلفی به عنوان متدهای کمک باروری وجود دارد که باعث کاهش چشمگیری در میزان ناامیدی زوجین نابارور شده است اما مانند هر تکنولوژی جدید مسایل و مشکلاتی بر سر بروز نتایج موفقیت آمیز به چشم می خورد. لذا دست یابی به عوامل موثر ایجاد موفقیت و تلاش در جهت تقویت آنها از یک سو و از سویی تضعیف یا پیشگیری از عوامل بازدارنده موفقیت از نظر اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی برای بیماران مفید خواهد بود. از عوامل موثر بر کیفیت باروری در این افراد می توان سن مادر، تعداد جنین منتقله، سابقه IVF، نوع باروری و کیفیت جنین را نام برد. مطالعات مختلفی حاکی از اثرگذاری افزایش تعداد جنین های منتقله در باروری موفق و از طرفی مواجه شدن با مشکل بارداری چندقلو است که خود منجر به برخورد با یک حاملگی پرخطر می شود.
  • رضا باقری، سید ضیاء الله حقی، محمد باقر رحیم، داوود عطاران، مهدی سیلانیان طوسی صفحه 137
    مزوتلیومای بدخیم Malignant mesothelioma پلور یک سرطان ناشایع در حفره پلورال می باشد که از سلول های مزوتلیال منشاء می گیرد. برخلاف سرطان ریه سیگار عامل مستعدکننده بروز این سرطان نبوده بلکه تماس طولانی مدت با آزبست عامل اصلی بروز این سرطان می باشد و معمولا بین زمان بروز سرطان و علامت دار شدن بیمار فاصله زمانی طولانی طی می گردد و کلید اصلی درمان، تشخیص زودرس و درمان تهاجمی بیماری است. علامت اصلی بیماران نیز تنگی نفس و درد قفسه سینه و تجمع مایع در حفره پلورال است که به خوبی با رادیوگرافی قفسه سینه و سی تی اسکن تجمع مایع پلور حفره پلورال و ضخامت پلور قابل رؤیت است. معمولا تشخیص به کمک نمونه برداری سوزنی، نمونه برداری به کمک توراکوسکوپی و بیوپسی باز پلور صورت می گیرد.
  • محمد نقی طهماسبی، آرش متقی، مصطفی شاه رضایی صفحه 146
    استئوآرتریت Osteoarthritis مفاصل بالغ بر نیمی از مشکلات افراد بالای 65 سال را تشکیل می دهد. تخمین زده می شود که در سراسر جهان 40% افراد بالای 70 سال از استوآتریت زانو رنج می برند. سیر طبیعی این بیماری نیز منجر به ناتوانی بیمار می شود. مفصل زانو از جمله مفاصل مهم بدن است که تحت تاثیر بیماری های التهابی و دژنراتیو مختلفی قرار می گیرد که در نهایت تخریب غضروف مفصلی و از بین رفتن کارایی مناسب مفصل را باعث می شود و در بیمار به صورت درد، ناپایداری مفصلی، کاهش دامنه حرکتی و دفورمیتی بروز می نماید. از میان این مجموعه پاتولوژی ها استوآرتریت اولیه و بیماری های collagen –vascular که در راس آن روماتوئید آرتریت قرار دارد، شایع ترین می باشند. روش های متفاوت درمانی متعددی برای این مشکل شامل درمان داروئی، تغییر الگوی زندگی، کاهش وزن، استفاده از عصا، تقویت عضلات، استفاده از Brace، استفاده از Wedge پاشنه پا و روش های جراحی مثل دبریدمان و شستشوی...
  • حمیدرضا امیری، جلیل مکارم صفحه 151
    بلوک شبکه براکیال در سطوح اینتراسکالن، سوپرا کلاویکولار، اینفراکلاویکولار و آگزیلاری قابل انجام است. در استفاده از لندمارک ها جهت انجام بلوک شبکه براکیال، علاوه بر احتمال زیاد عدم موفقیت بلوک، فراوانی بیشتر عوارض ناشی از آسیب مستقیم ریشه های عصبی، نخاع، پلور و عروق مهم نیز گزارش شده است. آسیب عصبی پس از بلوک اعصاب محیطی یک عارضه نادر ولی بسیار جدی می باشد. در بسیاری از گزارشات منتشر شده تزریق داخل عصبی (تزریق اینترافاسیکولار) به عنوان عامل احتمالی مهم در آسیب عصبی مطرح شده است. ارتقا روش های لوکالیزه کردن اعصاب محیطی nerve locator و nerve stimulator و تکنیک های تزریق اگرچه در تشخیص محل عصب بسیار کمک کننده هستند ولی مسیر سوزن از زمان وارد شدن به پوست تا رسیدن به عصب را نشان نمی دهند و تلاش های مکرر با سوزن جهت پیدا کردن محل عصب، علاوه بر اتلاف قابل توجه در زمان، موجب بروز درد و عوارض..
|
  • Jafari A., Zahmatkesh M., Sadeghiour Hr, Kajbafzadeh Am, Sarrafnejad Af Page 87
    Varicocele is a major cause of male infertility, but its pathophysiology is unclear. Recent studies declare that fertile varicocele people with normal semen analysis are also at risk of loss of infertility. The exact mechanism by which varicocele damages spermatogenesis is still unknown. Some studies have reported increased Reactive Oxygen Species (ROS) is a major factor in semen of men with varicocele. The aim of this study was to investigate whether the source of elevated ROS is intracellular or not. In addition, we studied Mitochondrial Membrane Potential (MMP), viability,
  • Abiri M., Sadeghian S., Hakki E., Boroumand Ma, Mehdipour P., Izadi M., Keramatipour M Page 94
    Coronary Artery Disease (CAD) is a major cause of death worldwide including Iran. The risk of developing disease in patients without symptoms is assessed in part by factors that are associated with disease. Among these factors family history points to the significance of genetic component in the risk of CAD. The identification of the genetic variants is essential for detecting high-risk individuals, so preventative life style and therapeutic action can be taken before overt disease develops. So far more than 100 genes have been reported with possible role in developing risk for CAD
  • Hoseinkhan Z., Shamloo Sani N., Naghibi Mahmoodabadi T., Taghizadeh Imani A Page 101
    The ability of a specific test to predict a difficult intubation is decreased by the variability of definitions of difficult intubation/laryngoscopy. The Mallampati classification system is a widely utilized approach for evaluating patients in the preoperative setting. Zero class of Mallampati is a new class of airway view that to add to the four modified Mallampati classes. This study estimates the incidence of class zero airway and determines the ability of Mallampati score, age and sex on the prediction of the larangoscopy grade. This is a cross sectional study in which 376 patients aged 7-18 years and A.S.A physical status I or II were enrolled
  • Noyan Ashraf Ma, Shahrokhi Damavand Sh, Maghsoodloo M., Peiravy Sereshke H Page 106
    The prediction of the probability of difficult intubation and the associated problems before Induction of anesthesia could be lifesaving. The aim of this study was the investigation of association between the stage of thyroid cartilage prominency and laryngoscopic view for predicting the difficult intubation. Five hundred and thirty five patients aged 18-60 years old, with prominent thyroid cartilage, “Adam’s apple”, enrolled in a cross –sectional study based on the stage of “Adam’s apple” and the relationship with laryngoscopic view. After induction of anesthesia, laryngoscopy performed and laryngoscopic view of larynx was recorded, and analyzed according to Modified Cormack and Lehane’s Scoring
  • Mohammadinia Ar, Bakhtavar K., Ebrahimi-Daryani N., Habibollahi P., Keramati Mr, Fereshtehnejad Sm Page 112

    Duplex Doppler ultrasonography (US) has newly suggested, being an important diagnostic technique in the non-invasive evaluation of hepatic vasculature and some hepatic parenchymal diseases. New findings suggest that diffuse fatty infiltration of liver can alter normal hepatic vein and artery doppler indices. The following study has been performed to evaluate the effect of fatty infiltration on hepatic artery resistance index and hepatic vein waveform patterns. Sixty patients with various degrees of fatty infiltration on liver biopsy and twenty normal subjects without any sign of hepatic fat infiltration in ultrasonography examined using standard colour and spectral doppler sonography

  • Eftekhar T., Akhoondzadeh S., Ghanbari Z., Iranshahr R., Haghollahi F Page 118
    Mood disturbances, such as anxiety, depression and psychological distress, are common among women in menopausal period. Effect of long term estrogen replacement on post menopausal mood disturbances is curative but specifical studies has not done on the effects of vaginal hormonal therapy in mood disturbances in menopause. The aim of this study was objectives to clarify the effect extended by Hormon Replacement Therapy (HRT) in improving post menopausal mood disturbances. In a single blinded clinical trial, the effects of a four months application of vaginal esterogen (premarin) versus placebo (n=20) in each groups were evaluated on mood status and sexual satisfaction
  • Ataei N., Safaian B., Madani A., Esfahani St, Ataei F Page 125
    Early diagnosis of renal parenchymal involvement in children with acute pyelonephritis (APN) using isotope scan and early treatment may decrease or prevent development of renal parenchymal lesions. We designed this study to assess the diagnostic value of certain biologic parameters in children with first- episode of acute pyelonephritis (APN) documented by 99m Tc-dimercaptosuccinic acid (DMSA) scintigraphy. We compared the laboratory findings of leukocyte count, erythrocyte sedimentation rate (ESR) and serum C-reactive protein (CRP) levels with the results of the DMSA scans
  • Sohrabvand F., Shariat M., Fotoohi Ghiam N., Hashemi M Page 132
    The transfer of multiple embryos during ART procedures (IVF/ICSI) in order to maximize the chance of pregnancy, has resulted in increasing rates of multiple pregnancies with a 20- fold increased risk of twins and 400- fold increased risk of higher order pregnancies with significantly high maternal and perinatal morbidity and mortality in comparison with singleton. Since at present there is no limitation in number of embryos being transferred in ART cycles in infertility centers in Iran, in order to evaluate the relationship between number of embryos transferred, pregnancy rates and multiple pregnancy, this study was performed in a referral university center
  • Bagheri R., Haghy Sz, Rahim Mb, Attaran D., Silanian Toosi M Page 137
    Pleural malignant mesothelioma is an uncommon but extremely invasive tumor which originates from mesothelial cells and usually occures after prolonged exposure to asbestos. The aim of this study was to clinicopathologically evaluation of 40 patients with pleural malignant mesothelioma and the main factors influencing their prognosis. In this study patients with definitive diagnosis, who had been followed up for at least three years were studied based on gender, age presenting symptoms, and clinicopathological patterns.
  • Tahmasebi Mn, Motaghi A., Shahrezaee M Page 146
    Knee arthrosis is one of the most common and debilitating diseases in the advanced ages. Regarding the fact that knee arthroplsty is the definitive and ultimate treatment for this disease, we survey the short term result of this modality. In this survey 34 patients with knee arthrosis who have been admitted in Dr ali shariati university hospital, Tehran, Iran in a five years period (2001-2006) and have undergone knee arthroplasty. The relationship between, gender and the operation results were evaluated using the system of knee society knee score before and after the operation, causes of arthrosis, prosthesis to be used and the complications of the surgery
  • Amiri Hr, Makarem J Page 151
    Successful brachial plexus blocks rely on proper techniques of nerve localization, needle placement, and local anesthetic injection. Standard approaches used today (elicitation of paresthesia or nerve-stimulated muscle contraction), unfortunately, are all "blind" techniques resulting in procedure-related pain and complications. Ultrasound guidance for brachial plexus blocks can potentially improve success and complication rates. This study presents the ultrasound-guided brachial plexus blocks for the first time in Iran in adults and pediatrics. In this study ultrasound-guided brachial plexus blocks in 30 patients (25 adults & 5 pediatrics) scheduled for an elective upper extremity surgery, are introduced