فهرست مطالب

Zahedan Journal of Research in Medical Sciences - Volume:11 Issue: 2, 2009

Zahedan Journal of Research in Medical Sciences
Volume:11 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/04/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهناز کسمتی، حمید گله داری، آذر مساح صفحه 1
    برخی مطالعات حاکی از تفاوت وابستگی به داروهای مخدر و پاسخ به درمان های دارویی گیاهی و صناعی بین جنس نر و ماده است. از آنجائی که نشان داده شده بیان فاکتور رونویسی C-fos به هنگام سندرم ترک مرفین در بسیاری از مناطق مغز حیوانات نر افزایش چشم گیری می یابد و با توجه به اثر تسکینی و آرام بخشی گیاه بابونه، این مطالعه با هدف مقایسه تغییرات این فاکتور در زمان قطع وابستگی به مرفین با و بدون تجویز این داروی گیاهی در مغز موش سوری نر و ماده بالغ طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه آزمایشگاهی که در سال 1386 در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد از 56 سر موش سوری نر و ماده نژاد ان ماری در قالب 8 گروه 7 تایی استفاده شد گروه ها شامل: دریافت کننده مرفین+سالین، مرفین+ نالوکسان، مرفین+عصاره هیدروالکلی بابونه (mg/kg 30)+ نالوکسان و مرفین+سالین+ نالوکسان بودند. برای ایجاد وابستگی از دوز فزاینده مرفین (mg/kg 80 و40، 20) طی چهار روز استفاده شد و جهت قطع وابستگی مرفین، نالوکسان(mg/kg5) تزریق شد. جهت بررسی سلولی mRNA، بافت مغز 90 دقیقه پس از تیمار در هر گروه استخراج شد. با استفاده از پروب نشاندار C-fos و بتااکتین (کنترل مثبت) و روش dot bloting میزان بیان C-fos به کمک نرم افزار Zero Dscan به دست آمد و با آزمون های t،ANOVA و Duncan و نرم افزار SPSS آنالیز گردید و سطح معنی داری نیز 05/0P< در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این مطالعه میزان بیان فاکتور رونویسی C-fos در مغز موش های نر پس از قطع مرفین توسط نالوکسان افزایش یافته بود در حالی که در موش های ماده این میزان کاهش یافته بود (01/0P<). عصاره بابونه باعث کاهش میزان فاکتور رونویسی C-fos در مغز موش های نر شد در حالی که در موش های ماده اثر تقویتی داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد فرآیندهای سلولی دخیل در وابستگی به مرفین و پاسخ به درمان بابونه وابسته به جنس بوده و احتمالا این تفاوت در پاسخ دهی مربوط به نقش هورمون های جنسی در فرآیند های فوق می باشد.
  • رمضان میرزایی، عبدالامیر علامه، سید باقر مرتضوی، علی خوانین، نصرالله کمالیان صفحه 11
    زمینه و هدف
    امروزه صدا به عنوان یکی از عوامل زیان آور محسوب می شود. اگرچه شواهدی مبنی بر آسیب بافت های حلزون شنوایی به وسیله رادیکال های آزاد وجود دارد اما مکانیسم دقیق آسیب بافتی ناشی از صدای بلند ناشناخته است لذا این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین صدا و تغییر در میزان گلوتاتیون (آنتی اکسیدان)و مالون دی آلدئید(متابولیت ناشی از اکسید اسیون لیپید) کبد خرگوش در معرض صدای بلند انجام گرفته است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه آزمایشگاهی در سال 1383 در دانشگاه تربیت مدرس بر روی 12 سر خرگوش سفید نر نیوزلندی با وزن gr200±1800در دو گروه مورد و شاهد انجام شد. به منظور بررسی اثرات تراز فشار صدای dBA 110 در مدت 96 ساعت (12 روز و هر روز 8 ساعت) با فرکانس های Hz 20000-250(باند وسیع فرکانسی)، تغییرات گلوتاتیون(GSH) به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان و مالون دی آلدئید(MDA) به عنوان محصول پر اکسیداسیون چربی کبد خرگوش بررسی گردید. اندازه گیری گلوتاتیون و مالون دی آلدئید نمونه های کبد با استفاده از معرف های تیوباربیتوریک اسید و المن (روش سیدلاک ولیندسی) و به کمک دستگاه اسپکتروفتومتر انجام شد و مقایسه بین میانگین مقادیر پارامترهای مورد اندازه گیری بین دو گروه با آزمون t انجام گرفت و 05/0p< به عنوان سطح معنی دار آماری مورد توجه قرار گرفت.
    یافته ها
    مقایسه بین میانگین مقادیر پارامترهای مورد اندازه گیری بین گروه مواجهه و گروه شاهد نشان داد که صدا در گروه های مواجهه نسبت به گروه شاهد باعث کاهش مقدار گلوتاتیون و افزایش سطح مالون دی آلدئید بافت کبد گردید و این اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد. (05/0p<)
    نتیجه گیری
    در صورت تشابه عملکرد سیستم بیولوژیک انسان و خرگوش احتمال تاثیر صدا بر قسمتهای مختلف بدن قابل بحث بوده و پژوهش های بیشتری را در این زمینه می طلبد.
    کلیدواژگان: گلوتاتیون، مالون دی آلدئید، صدا، اکسیداسیون، پراکسیداسیون خرگوش
  • گلی پورمهدی راد، مهناز کسمتی صفحه 19
    زمینه و هدف
    برای عصاره گل بابونه اثرات تسکینی و ضد اضطرابی مطرح شده است. همچنین نشان داده شده این داروی گیاهی دارای ترکیبات فیتواستروژنی است. با توجه به نقش متفاوت هورمون های جنسی در پدیده های مختلف فیزیولوژیک از جمله اضطراب، به نظر می رسد این دارو در جنس نر و ماده متفاوت عمل نماید. لذا در این تحقیق خاصیت ضد اضطرابی بابونه در حضور و فقدان غدد جنسی در دو جنس مورد مقایسه قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه آزمایشگاهی که در سال 1385 در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد از 112 موش سوری نر و ماده بالغ نژاد NMRI در 16 گروه 7تایی شامل: دست نخورده، شاهد (شم)، فاقد غدد جنسی و دریافت کننده دوزهای مختلف عصاره هیدروالکلی گل بابونه (10،30،50 میلی گرم بر کیلوگرم) استفاده شد. ماز به علاوه مرتفع برای ارزیابی اضطراب و فعالیت حرکتی کلیه گروه ها مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه ANOVA، آزمونt و توکی برای مقایسه میانگین ها به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و سطح معنی داری 05/0 p<در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    عصاره گل بابونه در دوزهای 10 و 30 میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش اضطراب در موش های نر دست نخورده(05/0p<) و فاقد غدد جنسی شد (05/0p<) در حالی که در هیچ دوزی تاثیری بر میزان اضطراب در موش های ماده دست نخورده و فاقد غدد جنسی نداشت. حذف غدد جنسی باعث افزایش اضطراب در موشهای نر نسبت به گروه شاهد شد (05/0p<). حذف غدد جنسی در موشهای ماده نسبت به گروه شاهد تاثیری بر میزان اضطراب نداشت. عصاره بابونه در دوزهای مختلف بر فعالیت حرکتی موشهای نر اثری نداشت و در موش های ماده فقط در دوز mg/kg 50 بابونه باعث کاهش فعالیت حرکتی شد. (05/0p<)
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد اثر ضد اضطرابی بابونه وابسته به جنس بوده و احتمالا ترکیبات فیتواستروژنی موجود در بابونه مسئول این اختلاف اثر در جنس نر و ماده می باشد.
    کلیدواژگان: اضطراب، غدد جنسی، گل بابونه، ماز به علاوه مرتفع، موش سوری
  • فریبا رایگان، حمید خراسانی فر، منصوره مومن هروی*، عباس ارج، حسین اکبری صفحه 31

    انفارکتوس حاد میوکارد از شایع ترین دلایل بستری بیماران در کشورهای غربی می باشد. اخیرا دخالت عوامل عفونی از جمله هلیکوباکتر پیلوری به عنوان یک عامل خطر برای انفارکتوس حاد میوکارد مطرح شده است. لذا این مطالعه به منظور بررسی احتمال ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری با انفارکتوس حاد میوکارد طراحی و اجرا گردید.

    مواد و روش کار

    این مطالعه به صورت مورد - شاهدی بر روی 100 بیمار بستری(50 مورد و50 شاهد) در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1385 انجام گرفت از افراد مبتلا به انفارکتوس حادمیوکارد (گروه مورد) و افراد بستری در سایر بخشهای بیمارستان که سابقه بیماری قلبی نداشتند (گروه شاهد) 3 سی سی خون گرفته شد و پس از جدا نمودن سرم، آنتی بادی H pylori به روش الیزا اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون کای اسکوئر،t- test، fisher exact test و محاسبه OR مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0p< معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    از نظر وجود آنتی بادی در سرم در گروه مورد 9 نفر منفی(18%)، 5 نفر مبهم (10%) و36 نفر مثبت(72%) و در گروه شاهد 14 نفر منفی(28%)،10 نفر مبهم(20%) و26 نفر مثبت(52%) بودند. تفاوت معنی دار آماری بین گروه مورد وشاهد از نظر وجود آنتی بادی ضدهلیکوباکترپیلوری در سرم مشاهده نگردید(11/0=p) میانگین تیتر آنتی بادی درگروه شاهد 8/19±6/22 ودر گروه مورد8/31±9/35 بود که این اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود. (001/0P<)

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج این مطالعه ارتباط بین وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری وبروز انفارکتوس میوکارد قطعی نمی باشد. و جهت اثبات آن به کارآزمائی های وسیع بالینی دراین زمینه نیاز می باشد

    کلیدواژگان: آنتی بادی ضد هلیکوباکتر پیلوری، انفارکتوس حاد میوکارد
  • محمد کاظمی عرب آبادی، علی اکبر پور فتح الله، عبدالله جعفرزاده، غلامحسین حسن شاهی، محمدرضا افروز، محمود حدادیان صفحه 41
    زمینه و هدف
    در عفونت نهفته هپاتیت B (OBI) علی رغم منفی بودن HBsAg، HBV-DNA در خون محیطی فرد وجود دارد. از آنجایی که تفاوت های ژنتیکی و ایمونولوژیک می توانند بر توانایی سیستم ایمنی در پاکسازی کامل ویروس نقش عمده ای داشته باشند تصمیم گرفتیم طی این مطالعه به بررسی جهش شناخته شده d32 در ژن CCR5 (یک گیرنده کموکینی) در این دسته از بیماران بپردازیم.
    مواد و روش کار
    طی این مطالعه توصیفی تعداد 3700 پلاسمای HBsAg منفی از اسفند ماه 85 تا بهمن 86 از سازمان انتقال خون رفسنجان جمع آوری شد و از نظر anti-HBc مورد آزمایش قرار گرفت. سپس نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت از نظر وجود HBV-DNA با روش PCR مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های HBV-DNA مثبت به عنوان موارد OBI از نظر وجود جهش d32 با کمک تکنیک Gap-PCR مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 352 نمونه (51/9%) از کل نمونه ها از نظر anti-HBc مثبت بودند. با بررسی این نمونه ها از نظر HBV-DNA با تست PCR، مشخص شد که 57 نمونه (1/16% از افراد anti-HBc مثبت) از نظر HBV-DNA مثبت بودند. همچنین بررسی ها در این جمعیت نشان داد که هیچ کدام از بیماران مورد مطالعه دارای جهش CCR5-d32 نبودند این در حالی است که 2 نفر از 100 نفر (2%) گروه کنترل دارای فرم هتروزیگوت این جهش بودند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه از آنجایی که هیچ موردی از جهش CCR5-d32 در بیماران مورد مطالعه پیدا نشد به نظر می رسد که به احتمال بسیار زیاد این جهش در تضعیف سیستم ایمنی جهت پیدایش OBI نقشی ندارد.
    کلیدواژگان: عفونت نهفته هپاتیت B، CCR5، HBsAg، HBV، DNA، جهش d32
  • نفیسه شاملو محمودی، یاسر صافی*، حسین انصاری، صفورا افشاری صفحه 49
    زمینه و هدف

    رادیوگرافی به عنوان یک وسیله کمکی ارزشمند در تشخیص بیماری های پریودنتال، تعیین پیش آگهی بیماری و ارزیابی نتیجه درمان مطرح می باشد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه رادیوگرافی دیجیتال با معمولی در ارزیابی تحلیل افقی استخوان آلوئول و مقایسه این دو روش با روش جراحی بود.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه تشخیصی که در سال 1386 در دانشکده دندانپزشکی زاهدان انجام شد، تعداد 48 رادیوگرافی از 104 دندان مبتلا به بیماری پریودنتال و دارای تحلیل افقی استخوان آلوئول به روش دیجیتال و معمولی به دست آمد. عمق ضایعه داخل استخوانی (تحلیل افقی استخوان آلوئول) در روش دیجیتال با استفاده از آنالیز خطی رادیوویزیوگرافی ((RVG و در روش معمولی با کولیس محاسبه شد. همچنین در حین جراحی پریودنتال فاصله خطی CEJ تا کرست استخوان آلوئول توسط پروب مدرج اندازه گیری شد. اندازه های RVG (دیجیتال) و معمولی با اندازه های به دست آمده حین جراحی با استفاده از آزمون t زوجی مقایسه شدند و 05/0P< معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها

    رادیوگرافی دیجیتال اندازه تحلیل افقی را نزدیک به برآورد حین جراحی نشان داد. فاصله CEJ تا کرست استخوان آلوئول در رادیوگرافی دیجیتال برابر 47/1± 53/3 میلیمتر، در جراحی 58/1± 56/3 میلیمتر و در روش معمولی 47/1± 9/2 بود که اختلاف رادیوگرافی دیجیتال با برآورد حین جراحی از نظر آماری معنی دار نبود(42/0=P) ولی میانگین تحلیل افقی استخوان آلوئول به روش معمولی و جراحی اختلاف معنی داری داشتند (001/0p=).

    نتیجه گیری

    رادیوگرافی دیجیتال میزان از دست رفتن استخوان را با استفاده از مرجع CEJ نزدیک به اندازه به دست آمده از استاندراد طلایی (برآورد حین جراحی) گزارش می نماید و تفاوت معنی داری با آن ندارد. بنابراین به نظر می رسد استفاده از رادیوگرافی دیجیتال در ارزیابی تحلیل افقی استخوان آلوئول مناسب تر از رادیوگرافی معمولی باشد.

    کلیدواژگان: رادیوگرافی دیجیتال، رادیوگرافی معمولی، تحلیل افقی استخوان آلوئول
  • سیدسعید مظلومی محمودآباد، مریم محمدی*، محمد علی مروتی شریف آباد، حسین فلاح زاده صفحه 57
    زمینه و هدف

    بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت در سال 2003 عدم فعالیت فیزیکی موجب 9/1میلیون مورد مرگ در سطح جهان شده است. بیشتر از 60 درصد بالغین جهان و بیش از 80 درصد بزرگسالان ایرانی از نظر فیزیکی غیر فعال هستند. بخش بزرگی از کارمندان در بسیاری از کشورها فعالیت فیزیکی کافی ندارند و از نتایج آن بی بهره اند. الگوی مراحل تغییر (مدل فرا نظریه ای) به عنوان یک مدل جامع شناخته شده در زمینه ورزش است و موازنه تصمیم گیری یکی از سازه های اصلی این الگو می باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم وضعیت مراحل تغییر رفتار ورزشی در کارمندان را با استفاده از این مدل مورد بررسی قرار داده، چگونگی ارتباط آن را با موازنه تصمیم گیری تعیین نمائیم.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه مقطعی 220 نفر از کارمندان ادارات شهر یزد در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری به صورت دو مرحله ای خوشه ایانجام گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای با روایی و پایایی قابل قبول و شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سازه های مدل مراحل تغییر رفتار و موازنه تصمیم گیری)، استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS و استفاده از آزمونهای Regression، t-test، ANOVA انجام شد و از نظر آماری تفاوت معنی داری در سطح 05/0P< در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    در این مطالعه 152 مرد و 68 زن با میانگین سنی 68/8±34 سال شرکت کردند. طبق یافته ها از 220 فرد مورد مطالعه 44 نفر (20درصد) در مرحله قبل از تفکر، 88 نفر (40 درصد) در مرحله تفکر، 30 نفر(6/13 درصد) در مرحله آمادگی، 16 نفر(3/7 درصد) در مرحله عمل و 42 نفر (1/19درصد) در مرحله نگهداری قرار داشتند. از نظر آماری ارتباط معنی داری بین مزایای درک شده با مراحل تغییر رفتار 0001/0P< و موانع درک شده با مراحل تغییر رفتار 0001/0P< و نیز بین مزایای درک شده و سن (004/0P=) مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه بین موازنه تصمیم گیری در ورزش و مراحل تغییر رفتار بر طبق مدل فرانظریه ای ارتباط معنی دار مشاهده شد پیشنهاد می گردد علاوه بر فراهم نمودن امکانات ورزشی، کلاس های آموزشی نیز به منظور افزایش درک مزایا و کاهش موانع درک شده ورزش برای کارمندان برگزار شود.

    کلیدواژگان: مدل فرانظریه ای، ورزش، کارمند، یزد
  • رامین طاهری، محمد نساجی زواره، راهب قربانی، زرین محمدی صفحه 67
    زمینه و هدف
    آکنه بیماری التهابی مزمن واحد پیلوسباسه است. عوامل متعددی از جمله رژیم غذایی، قاعدگی و شغل در ایجاد و تشدید آکنه دخیل هستند که نقش تعدادی از آنها به اثبات رسیده است. مصرف سیگار ازجمله عوامل مطرح در تشدید آکنه می باشد. در مطالعه حاضر، تاثیر مصرف سیگار بر شدت آکنه مورد بررسی قرارگرفته است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مقطعی 278 مرد سیگاری مبتلا به آکنه و 277 مرد غیرسیگاری مبتلا به آکنه مراجعه کننده به درمانگاه های پوست شهر سمنان در سال 85-1384مورد بررسی قرارگرفتند و پرسشنامه مربوطه پس از مصاحبه با بیمار و تعیین شدت آکنه بر اساس معاینه پزشک متخصص پوست تکمیل گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t، من ویتنی،کای اسکوئر و ضریب همبستگی اسپیرمن درسطح معنی داری 5 درصد انجام شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 6/16درصد بیماران غیرسیگاری و 7/22درصد بیماران سیگاری آکنه شدید داشتند. توزیع شدت آکنه در دو گروه سیگاری و غیر سیگاری معنی دار بود (023/0=p). ارتباط بین مدت زمان مصرف سیگار و شدت آکنه معنی داربود (001/0P<). هم چنین ارتباط معنی داری بین مقدار مصرف سیگاروشدت آکنه دیده شد(001/0P<).
    نتیجه گیری
    وجود ارتباط بین شدت آکنه و مصرف سیگار نشان دهنده آن است که ترک سیگار می تواند در کاهش شدت آکنه کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: آکنه، شدت آکنه، مصرف سیگار، مدت مصرف سیگار
  • مینو یغمایی، مژگان مختاری صفحه 73
    ناهنجاری های رحمی و واژینال در 16/0درصد زنان دیده می شوند و می توانند سبب مشکلاتی مانند نازایی، سقط راجعه، دیسمنوره، دیس پارونی، آمنوره و حاملگی های عارضه دار شوند. دیورتیکول حقیقی رحم یک آنومالی نادر است که به صورت ساختمانی توبولار به حفره رحم متصل و انتهای آن نیز به شکل بن بست می باشد و در هیچ یک از گروه های آنومالی های مجاری مولرین طبقه بندی نشده است. در این مقاله موردی از پارگی دیورتیکول رحم ثانویه به استقرار محصول حاملگی در آن در یک خانم 19 ساله که با شکایت درد شکم، تهوع، استفراغ و بی اشتهایی مراجعه کرده بود گزارش می شود، لذا در هنگام مواجهه با حاملگی های عارضه دار علیرغم ناشایع بودن باید به احتمال وجود ناهنجاری های دستگاه تناسلی هم توجه داشت.
    کلیدواژگان: دیورتیکول رحم، حاملگی نابجا، هموپریتونئوم
|
  • Mahnaz Kesmati, Hamid Galedari, Azar Massah Page 1
    Background
    There are some evidences that indicate there are sexual differences in drug abuse and response to synthetic and herbal drugs. It has been shown that the expression of c-fos increases in many areas of brain during morphine withdrawal. Concerning the sedative effect of Matricaria recutita extract, the aim of this study was to compare expression of c-fos transcription factor during morphine withdrawal with and without acute administration of Matricaria recutita on male and female adult mice.
    Materials And Methods
    This study was done at Shahid Chamran University of Ahvaz in 2007 on NMRI mice. Male and female mice were assigned into 8 groups (morphine + saline; morphine + naloxone; morphine + Matricaria recutita + naloxone; and morphine + saline + naloxone). To develop morphine dependency, increasing doses of morphine (20, 40, 80 mg/kg injected subcutaneously) for 4 days. Mice received a final morphine injection (40 mg/kg) 3hours prior to naloxone (5 mg/kg) on the day of testing (day 4). Matricaria recutita extract whit a dose of 30 mg/kg was administered intraperitoneally 5 minutes before naloxone injection. In cellular study, 90minute after naloxone injection, mice were decapitated and their brains were separated, then mRNA was extracted from brain tissue. Using DIG-labeled DNA probe of c-fos, beta-actin and dot blot technique, expression of c-fos was analyzed by Zero Dscan software. Statistical evaluation of data was performed using student t-test and ANOVA with one factor followed by Duncan test in SPSS software. P values less than 0.05 were considered significant.
    Results
    The rate of expression of c-fos increased in male mice but decreased significantly in female mice after naloxone-precipitated abstinence) P<0.01(. Matricaria recutita attenuated the rate of expression of c-fos in male mice but it showed synergistic effect on it in female mice)P<0.05(.
    Conclusion
    It seems that the cellular processes involving morphine dependency and response to treatment with Matricaria recutita are sex dependent and are affected by sexual hormones
  • Mirzaei, Allameh, Bagher Mortazavi, Ali Khavanin, Nasrollah Kamalian Page 11
    Background
    In today's world, noise is one of the major physical pollutants. The exact mechanism leading to tissue damage in loud noise is not clear. There are increasing evidences that show damage to cochlear tissue by noise is linked to cell injury induced by free radical species. The aim of this study was to investigate the relationship between change in liver tissue glutathione (anti- oxidant) and malondialdehyde (one metabolite of lipid oxidation) levels that occur in rabbits which were exposed to continuous loud noise.
    Materials And Methods
    This experimental study was performed on 12 white Newzeland male rabbits in Tarbiat Modarres University in 2004. The rabbits were assigned to the following two groups: control, and exposed to continuous loud noise for 96 hours (8 h/day for 12 days, SPL=110dBA and 250Hz to 20 KHz). The concentration of malondialdehyde (MDA) and glutathione (GSH) in liver tissue samples were measured in rabbits after exposure to noise. Thiobarbituric acid reacting substance, Ellman's reagent and spectrophotometry techniques were used for this measurement. The data were statically analyzed by SPSS software and 2 groups were compared by t-test. Differences at the level of P<0.05 were considered statistically significant.
    Results
    Comparison of the biochemical parameters of GSH and MDA measured in treated group with control indicated that antioxidant and lipid peroxidants parameters were suppressed in treated group compared to control group (p<0.05).
    Conclusion
    Possible similarities between rabbit and human biological system indicate the possible role of noise in causation of oxidative stress in context with liver tissue impairment.
  • Goli Pourmehdi Rad, Mahnaz Kesmati Page 19
    Background
    Some studies indicated that the chamomile induces sedative and anxiolytic effects. It has been shown that this herbal drug contains some phytoestrogenic components. Concerning the different effects of sexual hormones on various physiological phenomena such as anxiety, it seems this herb has different effects on anxiety in males and females. So in this study we examined anxiolytic property of Iranian spicious of chamomile, Matricaria recutita (MR) hydroalcholic extract in presence and absence of sexual glands in male and female animal models.
    Materials And Methods
    This animal study was done in Shahid Chamran University in 2006. NMRI male and female mice were divided in 16 groups of seven mices including: intact, sham, gonadectomized, receiving hydroalcholic extract of MR (10, 30, 50 mg/kg, ip). Elevated plus maze was used to evaluate anxiety and locomotive activity in all groups. Statistical evaluation of data was performed using Student's t-test and analysis of variance (ANOVA) with one factor followed by Tukey test. P<0.05 was considered significant.
    Results
    MR induced anxiolytic effect (10, 30 mg/kg) in intact (P<0.05) and gonadectomized male mice (P<0.05) while did not significant any effect on intact and gonadectomized females. Testectomized mice were more anxious than sham group (P<0.05). Ovariectomized mice had no difference in level of anxiety with sham group. MR had no effect on locomotive activity in male mice but decreased it in females only in dose of 50 mg/kg (P<0.05).
    Conclusion
    It seems that the anxiolytic effect of MR is sex dependent and probably this different effect in two sexes is related to its phytoestrogenic components.
  • Fariba Raygan, Hamid Khorasanifar, Mansooreh Momen Heravi, Abbas Arj, Hossein Akbari Page 31
    Background

    Myocardial infarction (MI) is one of the most common causes of hospitalization of patients in western countries. Recently, the role of infectious factors such as Helicobacter pylori as a risk factor for cardiovascular disease has been suggested. This study was conducted to determine whether previous exposure to H. pylori is associated with an increased risk for myocardial infarction.

    Materials And Methods

    This case-control study was performed on 100 hospitalized patients (50 cases and 50 controls) in Shahid Beheshti hospital of Kashan in 2006. Three milliliter blood was obtained from each of 50 survivors of acute myocardial infarction (case) and 50 controls with no history of coronary heart disease and then Anti H. pylori antibody was examined by ELISA. Using chi-square and Fisher exact test the results were analyzed and P value less then 0.05 was considered significant.

    Results

    Nine patients (18%) were seronegative, 5(10%) borderline and 36(72%) seropositive for Anti-H.plyori antibodies in case group, where as in controls these proportions were 14(28%), 10(20%) and 26(52%), respectively. No significant association was noted between H pylori seropositivity and risk of MI (P value=0.11).The mean of titer of antibody was 22.6 ±19.8 in controls and 35.9±31.8 in cases and there was significant correlation between them (P value<0.001).

    Conclusion

    This study revealed no association between MI and H. pylori seropositivity. To show a causal association, very large randomized trials would be needed.

  • Mohammad Kazemi Arababadi, Ali Akbar Pourfathollah, Abdollah Jafarzadeh, Gholamhossein Hassanshahi, Mohammad Reza Afrooz, Mahmood Hadadian Page 41
    Background
    Occult hepatitis B infection (OBI) is a form of viral hepatitis in which the HBV-DNA is present in blood while the HBsAg is undetectable. As differences in genetics and immunological responses have important role on OBI we were persuaded to analyze the known CCR5-D32 mutation (a chemokine receptor) in patients with OBI.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, 3700 blood samples that were HBsAg negative were collected during March 2006 to February 2007, from Rafsanjan blood transfusion services. All samples were tested for anti-HBc antibody. The HBsAg negative and anti-HBc positive samples were analyzed for HBV-DNA by PCR technique. The HBV-DNA positive samples were regarded as OBI cases. Finally, the Gap-PCR was performed to examine the d32 mutation in OBI patients.
    Results
    The analysis of results showed that 352 (9.51%) cases of HBsAg negative samples were positive for anti-HBc. Following examination of HBsAg negative and anti-HBc positive samples for HBV-DNA by PCR based methods; we found that 57(16.1%) cases had HBV-DNA. None of the OBI patients had d32 mutation in CCR5 chemokine receptor whereas 2(2%) of controls had heterozigotic form of this mutation.
    Conclusion
    Based on the results of this study it seems that CCR5-D32 mutation does not affect the immune response against HBV to make OBI. Occult Hepatitis B Infection, CCR5, HBsAg, HBV-DNA, d32 Mutation
  • Nafise Shamloumahmoudi, Yaser Safi, Hossein Ansari, Safoora Afshari Page 49
    Background

    The purpose of this study was to evaluate and compare the efficacy of digital and conventional radiographic methods in diagnosis of horizontal alveolar bone loss.

    Materials And Methods

    In this diagnostic study 48 radiographs of 104 teeth with periodontal disease that exhibited horizontal alveolar bone loss were obtained by digital and conventional radiography technique in Zahedan faculty of dentistry in 2007. The depth of intrabony defects was determined by linear measurement analysis of radiovisiography (RVG) and coolis. The distance from cemento enamel junction (CEJ) to the alveolar crest was assessed intra-surgically. The comparison between RVG measurement, conventional radiographic measurements and intra-surgical estimates were performed using paired t-test and P<0.05 was considered statistically significant.

    Results

    The distance between CEJ and alveolar crest by RVG method was 3.53±1.47 mm while it was 3.56±1.58 mm by intrasurgical method and 2.9±1.47 by conventional radiography. No statistically significant difference was seen between digital radiographic and intra-surgical measurements (P=0.42). The difference between digital and conventional radiographic measurements was statistically significant (p=0.001).

    Conclusion

    This study showed that the result of digital radiographic measurement was closer to the intra-surgical gold standard. Digital radiographic method was more sensitive than conventional radiography to detect horizontal alveolar bone loss. That’s why we recommend digital imaging as a more useful method than conventional radiography for evaluating the horizontal alveolar bone loss.

  • Saeid Mazloomy, Maryam Mohammadi, Mohammad Ali Morovatisharifabad, Hossein Falahzade Page 57
    Background

    According to statistical evidence put forward by WHO in 2003, lack of physical activity is the reason for 1.9 million deaths in the world. More than 60% of adults in the world and more than 80% of Iranian adults do not perform sufficient levels of physical activity. Despite the great advantages of exercise a huge portion of the population of many countries do not exercise adequately thus deprived of its benefits. Transtheoretical model is identified as a comprehensive model for behavior change and decision balance is regarded as a fundamental structure of the model which centers around positive and negative behavior change consequences. In this study decision was made to check the situation of sport change process in Yazd’s staff according to Transtheoretical Model and its relation with decision balance.

    Materials And Methods

    In this cross-sectional study, 220 subjects were recruited. The subjects were selected through 2-stage cluster sampling-test; the instruments for data collection were a questionnaire that consisted of two parts (demographic variables and construct of TTM. Data analyzed by ANOVA and T-test through SPSS and P<0.05 was significant.

    Results

    Results of the study on 152 males (69.1%) and 68 females (30.9%) with the age average of 34±8.68 indicated a significant relationship between pros and cons with stages of change (p<0.0001) and between pros with age (0.004).

    Conclusion

    With regard to the fact that transtheoretical model has revealed a significant relationship between decisional balance and stage of change in exercise. It is proposed that accomplish educational class for employees, in order to increase pros and reduce cons of exercise

  • Ramin Taheri, Mohammad Nasaji, Raheb Ghorbani Page 67
    Background
    Acne vulgaris is a common chronic inflammatory disease of pilosebaceous unit. Different factors have been suggested to influence acne including diet, menstruation and occupation. The role of some of these factors on acne intensity is confirmed. The affect of Cigarette smoking on acne intensity has been suggested. In this research, we evaluated the association between cigarette smoking and the acne intensity.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on 278 smoker and 277non smoker males referred to dermatology clinics of Semnan during 2006-2007. The dermatologists interviewing the patients completed questionnaires based on clinical diagnosis and intensity of acne. Data analysis was performed using t-test, Mann-Whitney, Chi-square and Spearman coefficient tests. P-value less than 0.05 were considered significant.
    Results
    Severe acne was observed in 16.6% of non-smokers and 22.7% of smokers. Distribution of acne intensity in both groups was significant (P=0.023). Association between duration of cigarette smoking and acne intensity was significant too (P<0.001). The association between dosage of cigarette smoking and acne intensity was also significant (P<0.001).
    Conclusion
    Significant association between cigarette smoking and acne intensity showed that smoking withdrawal is helpful for reducing the acne intensity.
  • Minoo Yaghmaei, Mojgan Mokhtari Page 73
    Uterovaginal malformations, occur in 0.16% of women and contribute to the problems of infertility, recurrent pregnancy loss, dysmenorrhea, dyspareunia, amenorrhea and a poor outcome in pregnancy. True diverticulum is an exceedingly rare anomaly and is like a tubular formation connected to uterine cavity that ends in a cul-de sac and It is not classified as any of mullerian duct anomalies. In this article a case of uterine diverticulum rupture due to pregnancy in a 19 years old woman with nausea, vomiting and abdominal pain is reported. Although rare, in complicated pregnancy we should think to genital tract anomalies. Uterine diverticulum, Ectopic pregnancy, Hemoperitoneum