فهرست مطالب

نشریه دانشور پزشکی
پیاپی 77 (آبان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/13
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد افخمی اردکانی، عبدالرزاق کمالی اردکانی صفحه 1
    مقدمه
    فشار خون بالا از ریسک فاکتورهای شایع همراه با دیابت بوده، موجب تشدید عوارض قلبی عروقی که علت اصلی مرگ و میر در بیماران دیابتی است، می گردد. جهت کاهش گلوکز خون و اصلاح فشار خون، رژیم های غذایی متفاوت و داروهای شیمیایی و گیاهی متعددی وجود دارند. از بین گیاهان دارویی، سیر از زمان های قدیم جهت کنترل دیابت و کاهش فشار خون مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه، اثر گارسین (قرص سیر محصول شرکت گل دارو) بر روی فشار خون بیماران دیابتی نوع 2 مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه بالینی که به روش قبل و بعد انجام شد، 45 بیمار که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران به مدت 4 هفته تحت درمان با قرص گارسین (محصول شرکت گل دارو) روزی سه عدد قرار گرفتند. فشار خون بیماران هنگام شروع مطالعه و در پایان مطالعه اندازه گیری شد.
    نتایج
    قرص سیر (گارسین) به صورت معنا دار موجب کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب به میزان 85/12±15/10 و 55/4±5/3 میلی متر جیوه گردید (001/0p=). در این مطالعه، رابطه معنا داری بین تغییرات فشار خون با سن، جنس، مدت ابتلا به دیابت و نمایه توده بدنی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف قرص سیر به میزان 900 میلی گرم در روز در بیماران دیابتی نوع 2 باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود. بنابراین می توان از قرص سیر در درمان بیماران دیابتی که دارای فشار خون بالا هستند استفاده کرد.
    کلیدواژگان: سیر، فشار خون، دیابت نوع 2
  • مرجان حشمتی، حسام امینی، علیرضا عزیززاده دلشاد صفحه 7
    هدف
    مقایسه ای بین اثر ضد آپوپتوزی داروی سلژیلین(selegiline) و فرآورده گیاهی SIM2
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، ابتدا عصب سیاتیک نوزادان سه روزه موش صحرایی از نژاد اسپراگوداولی در ناحیه میانی ران در سمت چپ قطع گردید و حیوانات در سه گروه: 1) درمان شده با داروی سلژیلین، 2) درمان شده با فرآورده گیاهی SIM2، و 3) کنترل یا بدون درمان قرار گرفتند. سپس سعی شد تا اثر درمانی ضد آپوپتوزی داروی تجویز شده سلژیلین و فرآورده گیاهی SIM2 در حفظ و بقای سلول های حرکتی اعصاب محیطی (سیاتیک) قطع شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. پس از گذشت 21 روز از قطع عصب و تجویز روزانه داخل صفاقی سلژیلین mg/kg 5/2، فرآورده گیاهی SIM2 در گروه های تحت درمان و سرم فیزیولوژی 9/0 درصد در گروه کنترل، حیوانات به روش ترنس کاردیاک پرفیوژن کشته شدند و شمارش کلی سلول های عصبی حرکتی در شاخ های شکمی نخاع در سمتی که عصب حرکتی سیاتیک قطع شده و سمتی که عصب سیاتیک سالم است، در تمام نمونه ها انجام گرفت. درصد کاهش سلول های عصبی حرکتی نخاع در سمتی که عصب محیطی سیاتیک قطع شده نسبت به سمت سالم محاسبه شد و در بررسی فرا ساختاری سلول های عصبی حرکتی نخاع، تغییراتی حاکی از آپوپتوز سلول مشخص شد.
    یافته ها
    از نتایج تحقیق چنین به نظر می رسد که کم ترین درصد کاهش سلول های عصبی حرکتی پس از انجام آکسوتومی در گروهی است که فرآورده گیاهی SIM2 را دریافت کرده و بیش ترین کاهش سلول های عصبی حرکتی در گروهی است که سرم فیزیولوژی دریافت کرده است. تغییرات فرا ساختمانی میتوکندری های سلول عصبی حرکتی در هنگام مرگ سلولی، مشابه با تغییرات این ارگانل در هنگام واکنش کروماتولیتیک است و این تغییرات در گروهی که فرآورده گیاهی SIM2 را دریافت کرده اند کم تر است. همچنین کاهش این تغییرات در گروه هایی که فرآورده گیاهی SIM2 را دریافت کرده اند نسبت به گروهی که داروی سلژیلین دریافت کرده مشخص شد.
    نتیجه گیری
    تاثیر فرآورده گیاهی SIM2 در حفظ و نگهداری سلول عصبی حرکتی به دنبال قطع عصب سیاتیک بیش تر از داروی سلژیلین است و این تفاوت، معنا دار است. از آن جا که تا کنون از جنبه بالینی مطالعات مشخصی جهت روشن شدن سازوکار های مرتبط به دنبال استفاده از فرآورده گیاهی SIM2 و داروی سلژیلین انجام نشده است، بررسی آثار درازمدت این مواد در دوز های مختلف پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سلژیلین، قطع عصب سیاتیک، آپوپتوز
  • علی دواتی، فرهاد جعفری صفحه 15
    مقدمه
    ایران در حال حاضر هجدهمین کشور پر جمعیت جهان است. میزان باروری کلی در ایران با از سرگیری فعالیت های مرتبط با کنترل موالید و عوامل تاثیرگذار دیگر به حدود 2 فرزند رسیده است. از این عوامل تاثیرگذارمی توان به قانون تنظیم خانواده اشاره کرد که در ماده دوم آن، واحدی درسی به نام جمعیت شناسی و تنظیم خانواده ایجاد گردید، هدف از این مطالعه، بررسی نظر دانشجویان در خصوص این واحد درسی است تا در برنامه ریزی های آموزشی از نتایج آن استفاده گردد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع مقطعی (Cross Sectional) بود که در دانشگاه های شاهد، تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی تهران صورت پذیرفت. ملاک ورود به مطالعه، گذراندن این واحد درسی و تمایل شرکت در مطالعه بود که طی آن 1000 نفر از دانشجویان دانشگاه های فوق مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحبنظر مورد تایید قرار گرفته بود. داده ها با کمک نرم افزار آماری SPSS و آزمون های کای دو، من ویتنی و سایر آزمون های مرتبط مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین سنی دانشجویان 32/23 سال با انحراف معیار 45/2 بود. 4/64 درصد دانشجویان، زن و مابقی مرد بودند. مبحث درسی تنظیم خانواده در 70 درصد موارد برای دانشجویان ارائه می گردید که بیش از نیمی از دانشجویان از تعداد واحد های این درس رضایت داشتند. 3/85 درصد افراد معتقد به لزوم ارائه این درس بودند. از دید دانشجویان، بهترین زمان ارائه این درس سال آخر تحصیل بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین جنسیت با زمان و لزوم ارائه این واحد درسی، ارتباط معنا داری وجود داشت(05/0p<).
    بحث و نتیجه گیری
    دانشگاه ها به عنوان یکی از محل های آموزش مطالب مرتبط با تنظیم خانواده انتخاب گردیدند که اکثر دانشجویان با این انتخاب موافق بودند. امروزه مشکل مرجع ارائه این درس برطرف گردیده، ولی به نظر می رسد بعضی مباحث ضروری در این درس مطرح نمی گردد. همچنین اگر ارائه این واحد به سال های پایان تحصیل موکول شود با بهرمندی بیش تری همراه خواهد بود. امید است با توجه به نبود مطالعات مشابه در این زمینه، این مطالعه بتواند پیشنهادهایی به نویسندگان کتاب و برنامه ریزان درسی ارائه کند و به عنوان فرضیاتی برای انجام مطالعات دیگر مطرح گردد.
    کلیدواژگان: تنظیم خانواده، جمعیت شناسی، دانشجو
  • شمسا شریعت پناهی، داریوش مهدی برزی صفحه 23
    مقدمه
    مشکلات عضلانی استخوانی از علل شایع مراجعه بیماران به درمانگاه های بیماری های داخلی است و درد، مهم ترین علامت آن ها به حساب می آید. جهت کاهش درد این بیماران از روش های مختلف فیزیوتراپی استفاده می شود که ای.پی.اس . تراپی (Action Potential Simulation Therapy) یکی از جدیدترین روش ها است. در این مطالعه سعی داشتیم اثر ای.پی.اس . تراپی را در کاهش درد بیماران با مشکلات عضلانی استخوانی نشان دهیم.
    روش کار
    در 47 بیمار با درد ناشی از مشکلات عضلانی استخوانی مختلف ای.پی.اس . تراپی در 6 جلسه 16 دقیقه ای روزانه با شدت جریان mA 2/1-7/0 صورت گرفت و درد از طریق VAS و ناتوانی با استفاده از وضعیت کلی کارکرد Global Functional Status (ACR) و تسکین درد به روش VAS قبل و بعد از ای.پی.اس . تراپی بررسی گردید.
    نتایج
    روش ای.پی.اس . تراپی باعث کاهش درد بیماران(001/0p<) و بهبود ناتوانی، وضعیت کلی کارکرد GFS (001/0p<) و نیز باعث تسکین درد (005/0p<) گردید، ولی در میزان بهبودی درد این بیماران توسط ای.پی.اس . تراپی با سطح تحصیلات و طول مدت بیماری و سابقه قبلی فیزیوتراپی رابطه معنا داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    بنابراین، این روش درمانی به عنوان یک راه کاهش درد به بیماران با دردهای عضلانی استخوانی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: دردهای عضلانی استخوانی، ای، پی، اس، تراپی
  • حسن قاسمی، فاطمه حاج ابراهیم تهرانی، زهرا جوشقان، حجت مادرشاهی، فرید زایری صفحه 27
    سابقه و هدف
    قطر افقی قرنیه از فاکتورهای تشخیصی در بعضی از بیماری های چشم است. در کتاب های مرجع، اندازه قرنیه نرمال را بر اساس اندازه قرنیه نوزادان آمریکایی تعیین کرده اند، در حالی که اندازه قطر افقی قرنیه نوزادان نژاد ایرانی ممکن است با نژاد آمریکایی متفاوت باشد. در این صورت، اندازه های غیرطبیعی نیز با نوزادان آمریکایی متفاوت خواهد بود. بنابراین برای این که بتوانیم بیماری های قرنیه، به ویژه گلوکوم مادرزادی (Congenital Glaucoma) را که دارای قرنیه بزرگ تر از نرمال بوده و اهمیت زیادی از نظر تشخیص به موقع و درمان زودرس دارد، تشخیص دهیم. نیاز به اندازه نرمال قطر افقی قرنیه در نوزادان ایرانی داریم. لذا این مطالعه به منظور تعیین اندازه قطر افقی طبیعی قرنیه در نوزادان ایرانی طراحی گردید.
    روش کار
    در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی، اندازه قطر افقی قرنیه چشم های 170 نوزاد یک روزه رسیده ایرانی متولد شده در بیمارستان های شهید مصطفی خمینی(ره) و حضرت زینب(س) به وسیله خط کش و دوربین دیجیتالی اندازه گیری شد. همچنین برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و تست های آماری «تی» و ضریب همبستگی اسپیرمن (Spearman) استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه، قطر افقی قرنیه 170 نوزاد (340 چشم) مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد 82 نوزاد دختر (2/48 درصد) و 88 نوزاد پسر (8/51 درصد) بودند.
    در نتایج به دست آمده، میانگین قطر افقی قرنیه نوزادان 44/0±79/9 میلی متر است که بین قطر افقی قرنیه چشم چپ و راست، اختلاف معنا داری (45/0p=) وجود نداشت. در این بررسی همچنین بین قطر افقی قرنیه و سن بارداری مادر (001/0p<) و وزن هنگام تولد (02/0p=) رابطه مستقیم و معنا داری وجود دارد، ولی بین قطر افقی قرنیه و جنس (51/0p=) و قد (11/0p=) و دور سر نوزادان (26/0p=) رابطه، معنا دار نیست.
    نتیجه گیری
    قطر افقی قرنیه در افراد طبیعی هر جامعه جهت تشخیص بیماری های آن از اهمیت خاصی برخوردار است. چون استفاده از دستگاه های دقیق تر مثل IOL ماستر و ارب اسکن در نوزادان غیرعملی است و از طرفی استفاده از روش های دستی، مانند پرگار خطرناک است و از دقت لازم برخوردار نیست، لذا قطر قرنیه به وسیله عکسبرداری با دوربین دیجیتال و خط کش به دست آمد. در این مطالعه، متوسط قطر افقی قرنیه نوزادان رسیده ایرانی 79/9 میلی متر به دست آمد که تقریبا مطابق با مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر جهان است.
    کلیدواژگان: قطر افقی قرنیه، نوزاد رسیده، گلوکومای مادرزادی، بزرگی قرنیه
  • احیاء گرشاسبی، زهرا صلبی، سقراط فقیه زاده، محمد مهدی نقی زاده صفحه 33
    مقدمه
    وزن گیری طی بارداری ممکن است منجر به افزایش شاخص توده بدنی (BMI) شود که امکان دارد با افزایش عوارض طی بارداری همراه شود. از آن جا که در ایران تاکنون مطالعه صورت نگرفته، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر افزایش شاخص توده بدنی در طی بارداری بر سرنوشت بارداری انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه مقطعی (Cross-sectional) طی سال 1385-1384 روی 1805 خانم باردار یک قلو، شاخص توده بدنی ابتدا و انتهای بارداری و گروه شاخص توده بدنی بر اساس تقسیم بندی استاندارد مشخص گردید. افزایش شاخص توده بدنی به صورت تفاوت بین شاخص توده بدنی اولیه و شاخص توده بدنی زمان زایمان محاسبه گردید. ارتباط تغییر گروه شاخص توده بدنی با سرنوشت بارداری، شامل بروز پره اکلامپسی، ماکروزومی، دیابت بارداری با استفاده از آزمون های آماری واریانس یک‎طرفه (ANOVA) و کای– اسکوئر (Chi-square) مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    در این مطالعه، عدم افزایش در گروه شاخص توده بدنی وجود نداشت. 207 نفر (4/11 درصد) یک گروه، 759 نفر (42 درصد) دو گروه و 839 نفر (5/46 درصد) بیش از دو گروه، افزایش در شاخص توده بدنی داشتند. درکل افراد، افزایش گروه، شاخص توده بدنیI با میزان بیش تری از وقوع پره اکلامپسی (000/0p<)، ماکروزومی (012/0p<)، فشارخون بارداری (05/0p<) و دیابت بارداری (000/0p<) همراه بود.
    نتیجه گیری
    افزایش در گروه‎‎بندی شاخص توده بدنی با افزایش خطرهای بارداری همراه است.
    کلیدواژگان: شاخص توده بدنی، چاقی، بارداری
  • اصغر محمدپوراصل، علی فخاری، فاطمه رستمی صفحه 41
    مقدمه
    تحقیقات گذشته نشان داده اند که شروع زودهنگام مصرف سیگار، مهم ترین عامل تعیین کننده مدت زمان مصرف، مقدار مصرف روزانه و احتمال وابستگی به نیکوتین است. هدف مطالعه حاضر، تعیین پیش بینی کننده های روان شناختی گذر از مراحل مصرف سیگار است. سه مرحله برای مصرف سیگار به صورت غیرسیگاری، سیگار آزموده و سیگاری معمول در نظر گرفته شده است.
    روش کار
    1785 دانش آموز، دو بار با فاصله زمانی 12 ماه مورد بررسی قرار گرفتند. در شروع مطالعه، دانش آموزان پرسشنامه ای را در رابطه با رفتار مصرف سیگار و اندازه گیری متغیرهای پیشگوکننده تکمیل کردند. بعد از 12 ماه دوباره همان دانش آموزان پرسشنامه دیگری در رابطه با رفتار مصرف سیگار تکمیل کردند. داده ها با استفاده از رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    برای گذر از مرحله غیرسیگاری به مرحله سیگار آزموده، بروز مصرف الکل و رفتار خطرپذیر عمومی و برای گذر از مرحله غیرسیگاری به مرحله سیگاری معمول، گرایش مثبت به مصرف سیگار، رفتار خطرپذیر عمومی و بروز مصرف الکل و سوء مصرف مواد پیش بینی کننده هستند. گرایش مثبت به مصرف سیگار، رفتار خطرپذیر عمومی و هنجار مربوط به مصرف سیگار در رابطه با پدر (عکس العمل خفیف) پیشگوکننده ای قوی برای گذر از مرحله سیگار آزموده به مرحله سیگاری معمول است.
    نتیجه گیری
    پیشگیری از مصرف سیگار باید در دوره دبیرستان و قبل از آن شروع شود. نتایج این مطالعه از برنامه هایی که هدفشان تغییر همزمان رفتارهای پر خطر است، حمایت می کند.
    کلیدواژگان: مصرف سیگار، دانش آموزان، گرایش به مصرف سیگار، سوء مصرف مواد
  • داریوش مهدی برزی، محسن ناصری، سقراط فقیه زاده، مهندس محمد کمالی نژاد، محسن بهرامی صفحه 49
    مقدمه
    استئوآرتروز یا آرتریت دژنراتیو، شایع ترین بیماری مفصلی مزمن غیرعفونی است. بسته به شدت بیماری، درمان های مختلف دارویی و حمایتی و گاه جراحی برای آن پیشنهاد می شود. به علت مزمن بودن سیر بیماری، درمان های دارویی موضعی در مقایسه با داروهای خوراکی و تزریقی به دلیل عوارض کم تر ارحج است. پماد مرهم مفاصل، ترکیبی طبیعی برگرفته از طب سنتی ایران است که برای کمک به کنترل درد و سایر علایم آرتروز مفاصل تهیه شده است. نتایج مطالعات مقدماتی، نشانگر تاثیر مثبت دارو بر کیفیت زندگی بیماران و فقدان عوارض مهم بوده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق بالینی دوسوکور متقاطع در 36 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانوها، تاثیرات مثبت ضد دردی و بهبود عملکرد بیماران را با استفاده از این داروی گیاهی به مدت سه هفته در مقایسه با مصرف دارونما در همان بیماران با رعایت دوره پاکسازی مورد بررسی قرار داد و با معیارهای استاندارد سنجش VAS و WOMAC میزان درد و توان عملکردی بیماران با استفاده از هر دو نوع پماد مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    بررسی نتایج نشان داد که هم دارو و هم دارونما تاثیر آماری معناداری در کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران داشته اند (001/0p<) و علاوه بر آن، پماد مرهم مفاصل نسبت به پماد دارونما تاثیر معنادار بیش تری داشته است(01/0p<). همچنین مصرف مرهم مفاصل، فاقد عوارض عمومی یا موضعی مهم بوده است.
    کلیدواژگان: استئوآرتروز، طب سنتی ایران، درد
  • نادر نوابی، فائزه حمزه صفحه 57
    سابقه
    چاقی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در دنیا محسوب می شود و جمعیت افراد چاق رو به افزایش است. حس چشایی از عوامل تععین کننده نوع تغذیه در افراد است. از بررسی مقالات چنین به نظر می رسد که وزن بدن با حساسیت فرد به مزه شیرین در ارتباط است.
    هدف
    با توجه به بالا بودن میزان چاقی در جامعه ما و تاثیر مصرف شیرینیجات در افزایش وزن، بررسی رابطه شاخص توده بدنی و حساسیت نسبت به مزه شیرین در جامعه ایرانی ضروری به نظر رسید، زیرا علی رغم وجود فرهنگ و رژیم غذایی خاص، تا به حال چنین تحقیقی در ایران انجام نشده است.
    روش بررسی
    این مطالعه به روش موردی- شاهد انجام شد. جهت تعیین حساسیت چشایی افراد مورد مطالعه نسبت به مزه شیرین از روش Whole Mouth Taste (آزمون کل حفره دهان) در تعیین آستانه چشایی آنان استفاده گردید و برای سنجش وزن آنان، شاخص توده بدنی مورد استفاده قرار گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از میان افرادی که به یک کلینیک درمان چاقی در تهران مراجعه می کردند انجام گردید و داده های مربوط به 61 نغر در پایان مورد آنالیز آماری قرار گرفت. افراد از نظر قدرت درک مزه شیرین به سه گروه و از نظر شاخص وزنی به دو گروه نرمال و چاق تقسیم شدند. در افرادی که حساسیت چشایی متفاوت نسبت به مزه شیرینی داشتند، شاخص توده بدنی آنها مقایسه شد. در پایان داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    کاهش حساسیت نسبت به مزه شیرین و درک دیرتر آن در اثر افزایش وزن در زنان مورد مطالعه مشاهده گردید، اما این تغییر معنا دار نبود (05/0
    نتیجه گیری
    علی رغم عدم وجود رابطه معنا دار میان افزایش وزن و حساسیت نسبت به مزه شیرین در تحقیق حاضر، از آن جا که درمان چاقی به عنوان یک معضل برای سلامتی بشر غالبا با موفقیت کمی همراه است هنوز جای تحقیقات بیش تر در زمینه بررسی این ارتباط و در صورت امکان، استفاده از حس چشایی برای درمان چاقی وجود دارد.
    کلیدواژگان: شاخص وزن و قد، چشایی، مزه شیرین
  • احمدعلی نوربالا، فاطمه رمضان زاده، نسرین عابدی نیا، سیدعباس باقری یزدی صفحه 63
    مقدمه و هدف
    مطالعات زیادی به بررسی جنبه های روان شناختی ناباروری پرداخته اند. این پژوهش فراوانی و عوامل زمینه ساز اختلالات روان پزشکی زنان نابارور را بررسی می کند.
    روش کار
    150 زن نابارور در درمانگاه ناباروری مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولی عصر(عج) و150 زن بارور در درمانگاه ژنیکولوژی بیمارستان امام خمینی با روش نمونه گیری ساده (در دسترس بودن) انتخاب شدند و اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه های SCL-90-R، از نظر وضعیت ابتلا به اختلالات روان پزشکی و همچنین به وسیله پرسشنامه محقق ساخته به منظور تعیین عوامل زمینه ساز این اختلالات گردآوری گردید.
    یافته ها
    این بررسی نشان داد که 44 درصد زنان نابارور و 7/28 درصد زنان بارور مبتلا به اختلالات روانی بوده اند. بالاترین میانگین نمرات زنان نابارور در آزمون SCL-90-R در مقیاس های افکار پارانوییدی، افسردگی، حساسیت در روابط بین فردی و کم ترین آن ها در مقیاس های روان پریشی و ترس مرضی بوده است. زنان نابارور در مقیاس های حساسیت در روابط بین فردی، افسردگی، ترس مرضی، افکار پارانوییدی و روان پریشی با زنان بارور، تفاوت معنا داری داشته اند (05/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع اختلالات روانی و شخصیتی در زنان نابارور، نیاز به توجه جدی متخصصین در زمینه درمان های روانی این گروه از بیماران احساس می شود و استفاده از درمان های روان شناسی خصوصا روان درمانی حمایتی باید در چارچوب درمان های ناباروری مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اختلالات روان پزشکی، ناباروری، SCL، 90، R
|
  • Mohammad Afkhami Ardakani *, Abdolrazagh Kamali Ardakani Page 1
    Introduction
    Hypertension (HTN) is one of the most common risk factors for diabetes and can accelerate cardiovascular complications of diabetes which is the main cause of mortality. There are various diets, chemical and herbal agents for lowering blood glucose and control of HTN. Garlic has been used from old times for diabetes and HTN. In this study the effects of Garsin (garlic extract from Goldarou Company, Iran), on blood pressure in patients with type 2 diabetes mellitus was evaluated.
    Materials and Methods
    A total of 45 type 2 diabetic patients were selected randomly from diabetics attending Yazd Diabetes Research Center. They underwent treatment with one Garsin tablet (300 mg of effective extract of garlic) three times a day for 4 weeks, blood glucose levels were measured both at the beginning and end of the study.
    Results
    Garsin tablet significantly (p<0.001) reduced systolic and diastolic blood pressure by 10.15 ± 12.85 mmHg and 3.5 ±4.55 mmHg respectively. There was no significant association between blood pressure changing and sex, age, BMI and duration of diabetes.
    Conclusion
    Our results showed that 900 mg daily garlic consumption can decrease systolic and diastolic blood pressure in diabetic patients. Based on our findings garlic can be recommended for hypertensive type II diabetic patients.
  • Marjan Heshmati *, Hesam Amini, Alireza Azizzadeh Delshad Page 7
    Introduction
    The aim of this study was to compare the neuroprotective effect of selegiline drug and herbal product of SIM-2.
    Materials and Methods
    The left sciatic nerves of new born rats were axotomized in the middle of thigh, then they were divided to 3 groups, depend on the type of treatment as follow: 1) treated with selegiline, 2) treated with SIM-2, 3) injected by normal saline as control. Injections were continued for 21 days. After this period they were sacricified by transcardiac perfusion and Spinal cord was prepared for microscopic study. Total motoneurons counts were done in anterior horn of spinal cord and motoneurons reduction were calculated. Apoptosis in this neuron were studied by ultrastructure technique.
    Results
    Motoneurons reduction was decreased in the group which were treated with SIM-2 and increased in the control group. The ultrastructural study of mitochondria shows changes known as cromatolysis in two groups which were treated with selegiline and normal saline.
    Conclusion
    Neuroprotective effect of SIM-2 is more than selegiline and farther more studies is necessary to recognize this.
  • Ali Davati *, Farhad Jafari Page 15
    Introduction
    Iran is one of the populous countries of the world. As united nation estimated Iran is the 18th population country the world. In Iran total fertility rate was increased from 5.9 children during years 54 to 56 to 6.3 children in years 63 to 68. After establishing different activities toward birth control and family planning from 1368 and other effective factors fertility rate showed a decreasing pattern and reached almost 2 children. Among all these effective factors we could mention family planning, though Ministries of Health and Science and researches are responsible to create a course named knowing different population and family planning. The aim of this study was analyzing student’s idea toward this new course, so we could use its results in training programs.
    Materials and Methods
    This project was a Cross-Sectional study that was done in Shahed, Tehran, Shahid Beheshti and Islamic Azad universities. The include criteria was passing this course and 1000 students from universities participated in the study, and their opinion which was gathered by questionnaire obviously revealed that all believed in taking this course. Data were analyzed by SPSS software.
    Results
    The mean age was 23.32±2.45. About 64.4% of the students were female and the rest were male. The course of family planning has been presenting in 70% for students and more than 50% were satisfied. From the students, 85.3% believed in presenting that particular course. From students point of view the best time for presenting this course was the last year of study. Significant relationship (p<0.05) were found between sex, time and need of presenting of this course.
    Conclusion
    Universities have been accepted as places to train family planning courses and based on this study students agreed with that. Now day’s problems toward presenting this course have been solved. Although it seems some obligated subjects are not explained in this book so it will be more useful if they could postponed this course to the last year. Science there is no similar studies in this area. We hope this study would be as a guide for authors and present as a hypothesis for other studies.
  • Shamsa Shariatpanahi *, Darioush Mahdi Barzi Page 23
    Introduction
    Musculoskeletal problems are the common complaints of patients refer to internal medicine clinics and the pain is the most important of them. There are different physiotherapy methods for reduction of pain and action potential simulation therapy (APS therapy) is one of newest methods. The aim of this study was to determine reduction of pain with APS therapy.
    Materials and Methods
    In 47 patients with different musculoskeletal pain APS therapy performed in 6 days each for 16 minutes and with current of 0.7-1.2 mA. Pain (VAS), Global functional status (ACR) and relief of pain (VAS) before and after study compared.
    Results
    APS therapy reduced pain (p<0.001) and increased Global functional status (p<0.001) and increased relief of pain (p<0.005) but there was not any correlation between this reduction of pain with APS therapy and educational status and past history of physiotherapy and duration of illness in these patients.
    Conclusion
    APS therapy is a useful physiotherapy modality for reduction of pain in musculoskeletal problems.
  • Hassan Ghasemi *, Fatemeh Hajebrahim Tehrani, Zahra Joshaghan, Hojat Madarshahi, Farid Zaeri Page 27
    Introduction
    Horizontal corneal diameter is one of the diagnostic factors in some ophthalmic diseases. At present American Newborn horizontal corneal diameter is considered as our normal value in Iranian ones, while it may be quite different in Iranian newborns. Early diagnosis is critical in some ophthalmic diseases such as congenital glaucoma and awareness of normal corneal diameter is essential to distinguish glaucoma patients as well as microcornea and megalocornea. To diagnose abnormal corneal diameter in Iranian population we should know Iranian normal value. Since horizontal corneal diameters in mature newborns are different from immature ones, we studied corneal diameter in normal Iranian newborns
    Materials and Methods
    In this cross sectional descriptive analytic study, horizontal corneal diameters of 170 mature newborn eyes were measured with ruler and digital camera in Mustafa Khomeini and Hazrat-e-Zeinab hospitals. The data was analyzed using SPSS statistical software, t-test and Spearman’s correlation coefficient index.
    Results
    In this study horizontal corneal diameter of 170 one day mature newborn (340 eyes) was evaluated. From these, 48.2% was from females (No: 82) and 51.8% was from males (No: 88).There was no significant difference between right and left eyes (p<0.45), mean corneal diameter was 9.79±0.44 mm. It has been shown that there was statistical significant and direct correlation between horizontal corneal diameter and gestational age (p<0.001) as well as birth weight (p< 0.02). On the other hand, There was no statistical significant difference about sex (p<0.51), height (p<0.11) and head circumference (p<0.26).
    Conclusion
    In this study we measured the Iranian mature newborn horizontal corneal diameter with ruler and digital camera. Of course this is not most exact method to measure the cornea but IOL master and Orbscan are not practical in newborns. In the other hand manual methods are not perfect, such as caliper and so on. In this study we found mean horizontal corneal diameter 9.79 mm that is in the range of American studies.
  • Ahia Garshasbi *, Zahra Solbi, Soghrat Faghihzade, Mohammad Mahdi Naghizade Page 33
    Introduction
    Weight gain during pregnancy may lead to increase in BMI category, and this may be associated with increased risk of pregnancy complications. The objective of this study was to estimate the effects of increase in body mass index (BMI) category during pregnancy on obstetric outcomes.
    Materials and Methods
    A cross sectional study was conducted from 1384 to 1385. Women with singleton pregnancies were placed in standard BMI categories. Increase in BMI was calculated as difference between initial BMI and delivery BMI. ANOVA was used to compare continuous variables, and chi-square test for categorical variables.
    Results
    This study included 1805 women: 9.4% increased by 1 BMI category, 42% by 2 category and 46.5% by 2 categories. Increase in BMI category was associated with higher rates of gestational diabetes (p<0.0001), preclampsia (p<0.0001), gestational hypertension (p<0.05) and macrosomia (p<0.012)
    Conclusion
    Increase in BMI category is associated with increased risk of complications.
  • Asghar Mohamadpour Asl *, Ali Fakhari, Fatemeh Rostami Page 41
    Introduction
    Previous studies have suggested that early smoking initiation predicts longer duration of smoking, heavier daily consumption and increased chances of nicotine dependence. The goal of the present study was to examine the effect of psychological factors on three transitions in the adolescent smoking uptake process: from never smoking to experimentation and regular smoking, and from experimentation to regular smoking.
    Materials and Methods
    A total of 1785 students were assessed two time, 12 months apart, with respect to stage of change. The predictor variables were measured when the students were in the 10th grade. Logistic regression was used to predict different smoking stages at grade 11.
    Results
    Among never smokers incidence of alcohol use and general risk taking behavior predicted experimentation and positive attitude toward smoking, general risk taking behavior, incidence of alcohol use and drug abuse predicted regular smoking in the next 12 months. Among experimenters, general risk taking behavior, smoking norm related to father (light reaction) and positive attitude toward smoking distinguished those who progressed to regular smoking by follow-up.
    Conclusion
    Smoking preventing should begin with adolescent even younger than age 14. This study may be supportive of interventions that target multiple behaviors.
  • Darioush Mahdi Barzi *, Mohsen Naseri, Soghrat Faghihzade, Mohammad Kamalinejad, Mohsen Bahrami Page 49
    Introduction
    Osteoarthritis or degenerative arthritis is the most prevalent chronic non-infective joint arthritis. There are many pharmacological, supportive and surgical treatment options depending to the disease severity. Because of chronic disease nature, local drugs are preferred due lower complications. In this study, we use new herbal pomade for knee osteoarthritis in a double blind clinical trial. Previous pilot study was effective and safe in patients.
    Materials and Methods
    The objective of this study in 36 patients was to assess efficacy (analgesic effect and improve function) of herbal pomade “A” using locally in patients with primary knee osteoarthritis over 3 weeks. This study was a placebo controlled, double blind and cross over clinical trial.
    Results
    Positive analgesic effect of herbal pomade “A” in primary knee osteoarthritis was proven. The side effect of this herbal pomade was little and tolerable.
  • Nader Navabi *, Faezeh Hamzeh Page 57
    Introduction
    Obesity is one of the most common causes of mortality in the world while the population of the obese people is increasing. Taste sense is a determinative factor in nutritional manner. From literature review it seems that body weight has positive correlation to personal sensitivity to sweet taste.
    Aim
    Regarding the high rate of obesity in our community, effect of carbohydrate on weight and lack of related data in our society, it was seemed necessary to investigate the correlation of Body mass index and sensitivity to sweet taste in Iranian community.
    Materials and Methods
    This is a case-control study. To investigate the sweet taste sensitivity of studied people to the sweet taste, the "whole Mouth Taste" method was used in their taste threshold and for weight evaluation BMI (Body Mass Index) was used. Sixty one studied people were simple randomly selected from patients attending in one obesity treatment clinic in Tehran and divided into three groups base on their sweet taste sensitivity and two groups (normal and obese) according to their weight. Comparison of weight index in people with different sweet taste sensitivity was evaluated using ANOVA test.
    Results
    There was a relationship between low sensitivity to sweet taste and high weight in women but this relationship was significant (p>0.05). There was not any relationship between sweet taste sensitivity and BMI in men.
    Conclusion
    However there was not a positive statistical correlation between over weighting and sweet taste sensitivity in the present study, science curative measures of obesity (as one of the main problems for the health of human beings) has low success rate, there still exists avenues to investigate this correlation and possibly use of taste senses as a curative factor in obesity.
  • Ahmadali Nourbala *, Fatemeh Ramezanzadeh, Nasrin Abedinia, Sayed Abas Bagheri Yazdi Page 63
    Introduction
    This study was performed in order to determine the prevalence and predisposing factors of psychiatric disorders among infertile and fertile women attending Vali-e-Asr Hospital.
    Materials and Methods
    A total of 150 fertile women from Vali-e-Asr Reproduction Health Research Center and fertile women from the Gynecology Clinic of Imam Khomeini Hospital were chosen by simple randomization. Data was entered into SCL-90-R and structured researcher questionnaires.
    Results
    Results showed that 44% of infertile and 28.7% of fertile women had psychiatric disorders. Using SCL-90-R test, highest mean scores among infertile women were found in respect to paranoid ideation, depression and interpersonal sensitivity scales and lowest scores were found in respect to psychoticism and phobic anxiety scales. Interpersonal sensitivity, depression, phobic anxiety, paranoid ideas and psychoticism scales were significantly different between infertile and fertile women (p<0.05). This relationship was statistically significant (p<0.001). Housewives are at higher risk of developing psychiatric disorders as compared to working women. This finding was also statistically significant (p<0.001). Considering the high prevalence of psychiatric disorders among infertile women, it seems that more serious attention is required from gynecologists, psychiatrists and psychologists for better treatment of these disorders.
    Conclusion
    The use of psychotherapy, especially supportive methods, should be considered as part of the general therapeutic framework of infertility.