فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات اقتصادی
پیاپی 66 (پائیز 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/08/19
  • تعداد عناوین: 11
|
  • زهرا افشاری، ایمان شیبانی صفحه 1
    در این مقاله با استفاده از داده های مقطعی بین کشوری به بررسی اثر فناوری به کلی و فناوری اطلاعات به طور اخص بر موقعیت زنان می پردازیم. برای این منظور مدل های رگرسیون خطی و غیر خطی به کارگرفته شده است. متغیرهای مستقل مدل شامل: شاخص های دسترسی به فناوری، مهارت های انسانی، اشاعه فناوری جدید (فناوری اطلاعات)، اشاعه فناوری قدیم وابداع فناوری، است. متغیرهای وابسته مدل: شاخص های موقعیت زنان، توانمندی زنان ونابرابری جنسیتی است. نتایج مدل از وجود یک رابطه یووارونه بین شاخص دسترسی به فناوری و اجزای آن {مهارتهای انسانی، اشاعه فناوری جدید (فناوری اطلاعات)، اشاعه فناوری قدیم و ابداع فناوری} و شاخص های موقعیت زنان و توانمندی زنان حمایت می کند. معهذا، رابطه بین شاخص های دسترسی به فناوری و نابرابری جنسیتی، خطی منفی و ضعیف می باشد. به طور خلاصه نتایج تحقیق نشان می دهد فناوری اطلاعات تنها در مراحل اولیه توسعه قادر به ارتقای موقعیت زنان و توان مندی زنان نبوده، ولی درمراحل بعدی توانسته است این شاخص ها را بهبود بخشد. ولی اثر آن در کاهش نابرابری جنسیتی معنی دار نیست
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، موقعیت زنان، شاخص دسترسی به فناوری، شاخص مهارت های انسانی
  • علیرضا رحیمی بروجردی صفحه 25
    یکی از طرق مطالعه رابطه میان رشد اقتصادی و تجارت بین الملل، بررسی اثرات تعرفه بررشد اقتصادی است. اقتصاددانان نئوکلاسیک معتقدند که تجارت آزاد نه تنها برای هر کشور، بلکه برای تمامی جهان شامل منابع سرشاری است. بنابراین به دنبال حذف یکجانبه و چند جانبه محدودیتهای تجاری هستند و درمقابل توصیه می کند که کشورها با عنایت به تخصص در تولید و تقسیم کار بین المللی را به حداقل برساند. آنها خاطرنشان می سازند که اختلالات تجاری که از سیاست های اقتصادی دولت نشات می گیرند، نرخ رشد اقتصادی و درآمد سرانه را، در فرآیند یک دوره انتقالی بلندمدت از مسیر اصلی خویش خارج ساخته ومنحرف می نماید. در این مقاله، به منظور نشان دادن تاثیرات تعرفه بررشد اقتصادی، ابتدا درچهارچوب یک مدل نئوکلاسیکی، تابع مطلوبیت خانوار را، حداکثر می نماییم. دوره زمانی مورد مطالعه از سال 1340 تا سال 1377هجری شمسی است. اثرات تعرفه بر رشد اقتصادی در دو سناریوی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در سناریوی اول، فرض می کنیم که نرخ پیشرفت فناوری معادل دو درصد ونرخ استهلاک، معادل ده درصد باشد. در سناریوی دوم، نرخ پیشرفت فناوری دو درصد ونرخ استهلاک پنج درصد فرض شده است. نتایج هر دوسناریو خاطر نشان می سازند که محدودیت های تجاری به کاهش نرخ رشد اقتصادی می انجامد. همچنین، میزان تاثیر نرخ تعرفه بررشد اقتصادی، در دوره بعد از انقلاب نسبت به قبل ازانقلاب، به دلیل کاهش درجه باز بودن اقتصاد و کاهش نرخ رشد جمعیت، کاهش یافته است. از طرف دیگر، نرخ استهلاک پایین تر، تاثیر منفی بررشد اقتصادی دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تجارت فارغ از محدودیت ها، حرکت رشد اقتصادی را تسهیل نموده وتاثیرات مثبت خود را بر آن نمایان می سازد.
    کلیدواژگان: رشد اقتصادی، محدودیت های تجاری، تعرفه ها، درجه باز بودن، تجارت آزاد، مدل نئوکلاسیک
  • محسن مهرآرا، رضا محسنی صفحه 57
    برخی از اقتصاددانان براساس فرضیه های تجارت رشد درون زا، معتقدند که گسترش تجارت خارجی و آزادسازی های تجاری، نه تنها سطح بهره وری، بلکه نخ رشد بلندمدت بهره وری را نیز در کشورهای درحال توسعه افزایش می دهد. در این مقاله آثار تجارت خارجی بر سطح و رشد بهره وری (TFP) با استفاده از داده های پانل 9 زیر بخش صنعتی، طی دوره 1379-1360 در اقتصاد ایران مورد مطالعه قرار می گیرد. برای این منظور الگوی اقتصادسنجی، مبتنی بر تابع تولید فدر و با لحاظ کردن متغیرهای تجاری سهم صادرات، واردات و نهادهای واسطه ای وارداتی در ستاده بخش، تصریح شده و با روش GMM برآورد می گردد. نتایج حاصله، اثر صادرات بر سطح بهره وری را قوی و معنی دار نشان می دهند. اما تاثیر این متغیر بر نرخ رشد بهره وری معنی دار نیست. علامت نادرست ضریب متغیر واردات واهمیت آماری پایین آن در الگو، نیز دلالت بر آن دارد که فشارهای رقابتی بر صنایع داخلی از طریق واردات، آثار مورد انتظار را بر سطح و رشد بهره وری نداشته است. از میان متغیر های تجاری، تنها آثار نهاده های وارداتی بر رشد بهره وری اهمیت دارد. برآوردهای حاصله همچنین نشان می دهند که سیاست های آزادسازی پس از سال 1368 هر چند سطح بهره وری را به میزان3/9 درصد افزایش داده، اما تاثیری بر نرخ رشد بهره وری نداشته است. به نظر می رسد سیاستگذاران اقتصادی برای رشد بهره وری باید به عوامل بنیادی و تمهیدات نهادی دیگری فراتر از تجارت خارجی توجه کنند.
    کلیدواژگان: آزادسازی تجاری، بهره وری، رشد
  • محمد نصراللهی صفحه 91
    تابع تقاضای واردات یکی از مهمترین روابط بنیادی بین متغیرها، دراقتصاد کلان است. اغلب مطالعات تجربی که تاکنون در مورد تصریح تابع تقاضای ورادات انجام گرفته، درگیر دو نوع تصریح سنتی و تصریح در شرایط محدودیت ارزی هستند. تصریح سنتی، تقاضای واردات را به صورت تابعی از قیمت های نسبی واردات و درآمد واقعی داخلی معرفی می کند، در حالیکه تصریح در شرایط محدودیت ارزی، محدودیتهای ارزی را به طور مستقیم در معادله تقاضای واردات لحاظ می نماید. اغلب مطالعات انجام شده در مورد تابع تقاضای واردات ایران، الگوی تقاضای واردات در شرایط محدودیت ارزی را، برای تصریح این تابع و بررسی این تابع و بررسی مهمترین متغیرهای اثرگذار برآن مورد استفاده قرار داده اند. بر اکثر این مطالعات ایرادهایی وارد است که نتایج حاصل از آنها را غیر قابل اعتماد وگمراه کننده می نماید. از طرف دیگر، در سالهای اخیر با گسترش روش های نوین اقتصاد سنجی و پیشرفت قابل ملاحظه آزمون های هم انباشتگی برای بررسی ارتباط بلندمدت بین متغیرهای تحت بررسی، اغلب مطالعات تجربی در مورد تابع تقاضای واردات کشورهای در حال توسعه با کنار گذاشتن تصریح درشرایط محدودیت ارزی، تصریح سنتی تابع تقاضای واردات را مورد آزمون قرارداده و پذیرفته اند. این مقاله قصد دارد وجود یک ارتباط بلندمدت بین متغیرهای تشکیل دهنده تصریح سنتی تابع تقاضای واردات ایران را، با به کارگیری یک رویکرد جدید به نام رویکرد آزمون کرانه ها (پسران، شین و اسمیت 2001) مورد بررسی مجدد قرار دهد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که مقدار واردات تقاضا شده، قیمت های نسبی واردات و درآمد واقعی داخلی طی دوره 1379- 1338 برای ایران هم انباشته اند. همچنین کشش های قیمتی و درآمدی بلندمدت تخمین زده شده با رویکرد ARDL به ترتیب 44/1 – 595/1 هستند
    کلیدواژگان: تابع تقاضای واردات، قیمت های نسبی واردات، درآمد واقعی داخلی، هم انباشتگی، رویکرد آزمون کرانه ها
  • حسین عباسی نژاد، داریوش وافی نجار صفحه 113
    بهره وری و کارایی مصرف انرژی ازجمله شاخص های مهمی هشتند که در تبیین رفتار ساختار مصرف انرژی بخش های مختلف اقتصادی در کشور، برای سیاستگذاری نقش مهمی را ایفا می کنند. به همین منظور در این مقاله به بررسی وضعیت این شاخص ها در مصرف انرژی بخش های مختلف اقتصادی کشور، طی دوره 1379-1350 پرداخته می شود. همچنین بر اساس آمارهای موجود، با استفاده از تابع تولید و با توجه به رابطه همزمانی در قالب سیستم معادلات همزمان و روش TSLS کشش نهاده ای و قیمتی برای بخش حمل و نقل و صنعت محاسبه گردیده است. روند کلی شاخص شدت مصرف انرژی در سه بخش مورد بررسی (صنعت، کشاورزی، حمل ونقل) صعودی بوده و لذا طی دوره مورد بررسی کارایی انرژی کاهش یافته است. به طور مشابه شاخص کشش نقطه ای انرژی که درصد تغییر در رشد سالانه انرژی را درازای درصد تغییر در ارزش افزوده بخش، نشان می دهد برای اکثر سالها، بزرگتر از یک بوده که در مجموع حاکی از نزولی بودن بهره وری انرژی در بخش های مختلف اقتصادی د سه دهه مورد بررسی است. تخمین تابع تولید برای بخش حمل و نقل و صنعت در ایران که در آن انرژی در کنار کار و سرمایه گذاری به عنوان یک نهاده وارد گردیده است. برای دوره 79-1347 نتایج زیر را به دست داده است. بخش حمل و نقل: کشش نهاده ای انرژی: 2/1، کشش قیمتی ارزی: 2/0-، کشش تولیدی انرژی: 8/0 بخش صنعت: کشش نهاده ای انرژی: 762/0-، کشش قیمتی انرژی: 4/0-، کشش تولیدی انرژی: 8/0 همچنان که ملاحظه می شود کشش های نهاده ای انرژی مطلوب، اما کشش های قیمتی بالنسبه پایین است و گویای آنست که تغییرات اندک قمیت انرژی به تنهایی نمی تواند تاثیر قابل توجهی درمیزان مصرف آن در بخش حمل ونقل داشته باشد، مگر در سطح افزایش های بالا و با فرض ثابت بودن قیمت سایر عوامل و اعمال سیاست های تبعیض قیمت، برای انتقال مصرف از یک سوخت یا نهاده به سمت یک سوخت یا نهاده دیگر.
    کلیدواژگان: انرژی، شدت مصرف انرژی، کارایی و بهره وری انرژی، کشش نقطه ای، تابع تولید، کشش نهاده ای، کشش قیمتی
  • سعید صمدی، سید عبدالمجید جلایی صفحه 139
    مروری بر ادبیات اقتصادی درزمینه تحلیل ادوار تجاری، نمایانگر قدمت این موضوع در بین مباحث اقتصادی می باشد، این مساله از اوایل قرن نوزدهم میلادی مورد توجه اقتصاد دانان بوده است. در این راستا تلاش اقتصاد دانان عمدتا حول دو محوراصلی متمرکزبوده، یکی شناخت عوامل موثر بر پیدایش دوره های رکود و رونق در اقتصاد و دیگری تحلیل شاخص های آماری در رابطه با ادوار تجاری، نظیر دامنه، قلمرو و طول دوره. در این مقاله ادوار تجاری دراقتصاد ایران طی دوره 1380- 1338 با استفاده از تحلیل های آماری وابزار اقتصاد سنجی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی ادوار تجاری در اقتصاد ایران نشان می دهد، داده های مربوطه ازیک همبستگی سریالی نسبتا قوی برخوردار هستند. همچنین طول یک دور کامل تجاری در اقتصاد ایران، در حدود 11 سال برآورده شده است. در نهایت روشن گردید متغیرهایی نظیر درآمدهای نفت وگاز، سرمایه گذاری بخش خصوصی، کسری بودجه دولت و نقدینگی بخش خصوصی عمده ترین شکل گیری ادوار تجاری در اقتصاد ایران به حساب می آیند. بنابراین، مقاله سعی دارد با روشن نمودن فضای حرکتی ادوار تجاری در ایران، راه را برای اجرای سیاست های اقتصادی بلند مدت در این زمینه هموار نماید.
    کلیدواژگان: ادوار تجاری، شکاف تولید ناخالص داخلی، آزمون تسلسل، آمار، باکس پی یرز
  • تیمور رحمانی صفحه 155
    با توجه به فرض همگن بودن از درجه یک تابع تولید مدلهای رشد نئوکلاسیک، یکی از فرضیه های استخراج شده از این مدل فرضیه همگرایی است. در شکل مطلق آن فرضیه همگرایی، ادعا می کند که اگر کشورها یا مناطق مختلف سطح تولید سرانه تعادلی بلندمدت ویکسانی درچارچوب مدل رشد نئوکلاسیک داشته باشند، کشورها یا مناطق دارای تولید سرانه پایین تر دارای نرخ رشد تولید سرانه بالاتری هستند. شکل شرطی این فرضیه ادعا می کند کشورهای دورتر از سطح تولید سرانه بلند مدت خود دارای نرخ رشد تولید سرانه بالاتری هستند و بدین ترتیب عواملی که سطح تولید سرانه بلند مدت راتعیین می کنند می توانند بر روی نرخ رشد انتقالی تاثیر بگذارند و در نتیجه کشورها یا مناطق دارای تولید سرانه پایین تر الزاما دارای نرخ رشد بالاتری نیستند. در مقاله حاضر پیشبرد اصلی آن است که به دلیل فقدان داده های GDP برای مناطق یا استان های ایران، با استفاده از نظریه خلق درونزای سپرده های دیداری به طرح آزمونی برای همگرایی مناطق یا استانهای ایران پرداخته شده است. شواهد تجربی حمایت چندانی از همگرایی منطقه ای در ایران نمی کند.
    کلیدواژگان: مدل رشد نئوکلاسیک، همگرایی مطلق و شرطیB، همگرایی Q، درونزایی خلق سپرده های دیداری
  • ابوالقاسم مهدوی صفحه 181
    با گذشت زمان و بسط تئوری ها و الگوهای مختلف در رابطه با رشد اقتصادی، متغیرهای جدیدی به عنوان موتور رشد مطرح می شوند و نظر اقتصاد دانان را به خود جلب می کنند. در این مقاله میان نقش و جایگاهی که سرمایه و سرمایه گذاری در الگوهای رشد و توسعه به خود اختصاص داده است، به لحاظ پیچیده تر شدن و تنوع سرمایه گذاری و جریانات آن به طور مداوم مورد بازنگری و بررسی قرار می گیرد. در مطالعه حاضر سعی شده است تا براساس تجزیه و تحلیل های تئوریک و تجربی آثار سرمایه گذاری خارجی بر رشد اقتصادی با تاکید با دو نوع سرمایه گذاری خارجی یعنی سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI و سرمایه گذاری پرتفوی خارجی FPT مورد بحث و بررسی قرار گیرد. مهمترین نتایج حاصل از تحلیل های تئوریک مطالعه حاضر دلالت بر آن دارد که اثر ورود سرمایه بر رشد اقتصادی در طول زمان در حال تقویت است و از بین جریانات مختلف سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI نقش اثرگذارترین متغیر را بر رشد اقتصادی کشورها درصحنه اقتصادی بازی می کند و به لحاظ اهمیت ماهیت و انگیزه های ایجاد کننده آن، از افق روشنتر و با ثبات تری جهت استفاده در برنامه ریزی های اقتصادی که هدف رشد را مدنظر دارند، برخوردار است. در این راستا براساس یافته های تجربی تحقیق، قابلیت انعطاف ساختارهای تولیدی و قدرت جذب سرمایه گذاری در کشورهای میزبان و همچنین شدت نیاز این کشورها به منابع مالی خارجی از عوامل بسیار اثر گذار بر میزان اثر بخشی FDI بر رشد اقتصادی کشور میزبان به شمار می روند.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI، سرمایه کذاری پرتفوی خارجی FPI، رشد اقتصادی، تحرک سرمایه
  • اسماعیل علی اکبری صفحه 209
    از زمانی که اقتصاد ملی و در راس آن اقتصاد شهری کشور از وابستگی به مازاد محلی یا تولیدات کشاورزی، تغییر پایگاه داد و به مازاد ملی حاصل از فروش نفت متکی شد، کاربردپذیری نظریه های سنتی درتحلیل اقتصاد شهری کشور با تردیدهای جدی مواجه گردید. این مقاله ضمن برقراری یک رویارویی علمی میان دو نظریه «سرمایه داری بهره بری» و «دولت و شهرنشینی» با ارائه مستنداتی از موردپژوهی شهرهای ایلام، نشان می دهد که اقتصاد شهری از منابع موجود در حوزه های روستایی یا تولیدات کشاورزی و دامی (آنگونه که در نظریه سرمایه داری بهره بری بیان شد) تغذیه نکرده است، بلکه دولت طی دهه های اخیر از طریق گسترش تشکیلات دیوانسالاری و تزریق منابع مالی حاصل از نفت (مازاد ملی)، نقش تعیین کننده ای در سازماندهی اقتصاد شهری ایفا کرده است. به همین دلیل این مقاله ضمن ایجاد نوعی تردید در تعمیم زمانی و مکانی نظریه سرمایه داری بهره بری، کاربردپذیری نظریه دولت و شهرنشینی، در تحلیل اقتصاد شهری و تبیین روندهای شهرنشینی اخیر کشور را مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: اعتبارات دولتی، اقتصاد شهری، اشتغال، تسهیلات بانکی، مازاد ملی، مازاد محلی، دولت و شهرنشینی، سرمایه داری بهره بری، سازمان یابی فضا
  • خسرو پیرایی، سید محمد جوادفرهانیان صفحه 237
    از آنجایی که اصلاح نظام مالیاتی از کارآیی لازم برخوردار نیست و پایه مالیاتی آن به وسیله قوانین مختلف محدود شده است، ضرورت اصلاح آن از طریق جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده با نظام سنتی مالیات غیر مستقیم، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد که دولت به همین منظور برنامه هایی را در نظر دارد و اقداماتی را انجام می دهد. ضروری است پایه مالیاتی سیستم جدید نیز در جهت تقویت توانایی جذب درآمد، برنامه ریزی و اعمال شود. هدف عمده این مقاله پیش بینی درآمدهای مالیات برارزش افزوده و تعیین حداقل نرخ اعمال آن بوده و بدین منظور الگویی برای شبیه سازی درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، و قابل اجرا در اقتصاد ایران که دارای سیستم مالیات غیر مستقیم مشتمل بر مالیات بر کالاها و خدمات و تعرفه ومالیات بر واردات است، پیشنهاد شده. نتایج نشان می دهد پایه باقوه مالیات بر ارزش افزوده در الگوی معمول و همچنین الگوی پیشنهادی این مقاله 8/20 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و در صورتی که دولت بخواهد درآمدهای سیستم متداول مالیات های غیر مستقیم را تکرار کند، برای مالیات بر ارزش افزوده حداقل نرخ معادل 6/11 درصد را باید در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: اصلاح مالیاتی، پایه مالیاتی، جدول داده - ستانده، شبیه سازی درآمد مالیاتی، مالیات برارزش افزوده، مالیات غیر مستقیم، نرخ مالیات
|
  • Zahra Afshari, Iman Sheibani Page 1
    The information technology (IT) has arrived, but how much will it change the status of women. By using a cross countries data, we employ cross section (linear and curvilinear regressions(to assess the impact of the technology on the status of women. The main independent variables are Technology Achievement Index (TAI) and its components i.e. Human Skill Index (HSI), Technology Creation Index (TCI), Diffusion of Recent Innovation Index (IT) and Diffusion of old Innovation Index(DII). The dependent variables are the status of women, Gender inequality (GI) and Gender Empowerment Measure (GEM). The results confirm the existence of an inverse U relationship between TAI (IT, HIS, TCI&DII) and the status of women as well as GEM. Furthermore there exists a linear negative and weak relationship between TAI and GI. In brief, the results reveal that the impact of IT on the status of women and women empowerment in the early stages is negligible, but in the advanced stages its impact is significant, nevertheless the impact of IT on decreasing gender inequality was not significant.
    Keywords: Information technology, Women Status, Technology Achievement Index, Human Skill Index
  • Alireza Rahimi Boroujerdi Page 25
    The new-classic economists confirm that all trade distortions out of governmental economic policies may deviate the economic growth rate and per capita income in a long-term process of transitional period from its main path. In this paper and in order to show the effects of tariffs on economic growth, at first we maximize the household utility function in a neo-classic model. The period of our study is from 1961 up to 1998. The effects of tariff on economic growth have been considered in two different scenarios. The results of both confirm that any trade restrictions may result in a reduction in economic growth rate. In this manner, the effect of tariff rate on economic growth in post- revolution period in comparison with pre-revolution one has decreased due to reduction in degree of openness and reduction of population growth rate. On the other hand, any lower depreciation rate may have a negative effect on economic growth. Therefore, we conclude that trade, free from any limitations, may pave the way for economic growth and reveal its positive effect on it.
    Keywords: Economic Growth, Trade Restrictions, Tariffs, Degree of Openness, Free Trade, Neoclassical Model
  • Mohsen Mehrara, Reza Mohseni Page 57
    In recent years, some authors have suggested that economic integration and liberalization of international trade are likely to have positive effects not only on productivity levels but also on long-term productivity growth rates in developing countries. Using a panel of Iranian manufacturing industries, this paper examines several alternative mechanisms through which trade contributes positively to productivity levels and growth rates. Special attention is paid to the trade liberalization implemented in Iran after 1989. The results indicate that reductions in rates of protection have significant positive effects on sectoral productivity levels. The estimates also suggest that after liberalization, increasing share of exports in total output increased average total factor productivity by 9.3 percent. However, the rates are found to be statistically insignificant.When there are greate price distortions and under- utilized capacity, import liberalization may well produce quick increases in factor productivity in short-term but something more fundamental has to come into play to increase the long-term growth rate.
    Keywords: Trade Liberalization, Productivity, Growth, Iran economy, protection
  • Mohammad Nasrolahee Page 91
    Most of the available empirical studies about specification of import demand function are concerned with two kinds of specification: traditional and foreign exchange constraint specification. In recent years, with the improvement in new econometrics approaches and considerable progress of co-integration tests for investigating the long-run relationship among understudy variables, most of the empirical studies about import demand function of developing countries have put aside the foreign exchange constraint specification, explored the traditional specification of import demand function and accepted it. This study intends to reassess the existence of a long-run relationship among the constituent variables of the traditional of Iran’s import demand function by applying. a new approach called” Bounds Testing Approach” (Pesaran; shin &smith 2001). The results of this study indicate that the value of demanded import, relative import prices and real domestic income of Iran throughout 1959-2000 are co-integrated. Also the long-run estimated income and price elasticities whit ARDL approach are 1. 595 and -1. 44 respectively.
    Keywords: Import Demand Function, Relative Import Prices, Real Domestic Income, Co, integration, Bounds Testing Approach
  • Hossein Abbasinejad, Darush Vafi Page 113
    This paper studies energy efficiency and productivity in the Iranian economic sectors (Industrial, Transportation and Agricultural sectors). We estimate energy input and price elasticity in two sectors (Industrial and Transportation sectors).In this paper we also have estimated input and price elasticity for transportation and industry by TSLS (two stage least square) that has derived from a production function. The estimation of production function which energy has entered as an input shows input elasticity in transportation sector is 1.2 and in industrial sector 0.7. These results show energy input elasticity is high in these sectors.The price elasticity that has derived from production function in transportation sector is 0.2 and in industry sector 0.4. This means that energy is an inelastic input here. Then it indicates that price policy is not the only effective policy for energy saving in these sectors and it is necessary to combine with other policies.
    Keywords: Energy, Energy Intensity, Efficacy, Productivity, Input, Price Elasticity, Production Function
  • Saeed Samadi, Abdolmajid Jalaie Page 139
    Literature review of business cycle in economic studies is very old. The economist’s viewpoints are focused on two directions. Recognition of effective factors, and statistical characteristics of business cycle. In this paper, the business cycle of Iran’s economy is investigated for 1959-2001. The methodology consists of four steps: the firs, to estimate the long-run trend of real GDP in linear form, the second, to measure deviation of real GDP from long-run trend, this gaps means, there are periods of recession and boom in economy, the third, to investigate that, the gaps of GDP are stochastic or there is a serial correlation model, we answered this question by Run-Test method. And the fourth, if serial correlation model is confirm how many years length of time a period of business cycle in Iran economics? We estimate by Box-Piers statistic.As a
    Result
    There are serial corelations in business cycle of Iran and the period of one cycle is a bout 11 years. In addition: oil incomes, investment, budget deficit and liquidity are the most important factors in forming business cycle of Iran’s economy. Long-run Economic policies for modified business cycles by this paper are obvious.
    Keywords: Business Cycle, Gap of GDP, Run Test, Box, Piers Statistic
  • Teymur Rahmani Page 155
    A hypothesis that has been examined is convergence which was introduced by Baumol (1986) and Abramovitz (1986). Barro and Sala-I-Martin (1991,1992, 1995) examined two kinds of convergence: (1) Absolute Beta-convergence means higher real per capita income growth for regions with lower initial per capita income when regions (or countries) are the same in their growth path parameters, Conditional Beta-convergence means higher per capita income growth for regions with lower initial per capita income after accounting for differences in regional growth path parameters; Sigma-convergence means the reduction of regional per capita income variance with the passage of time. The main contribution of this paper is the examination of convergence by using the data on demand deposits of Iran’s provinces for the time period 1369-1379(1990-2000) on the basis of endogenous money supply theory in both RBC and Post-Keynesian traditions. Our findings do not support Beta and Sigma-convergence in Iran’s provinces.
    Keywords: Economic Growth, Regional Convergence, Beta, Convergence, Sigma, Convergence, Demand Deposits
  • Abolghasem Mahdavi Page 181
    The contribution of capital formation in new economic growth models, due to its importance, has been continually expanded. In this paper, based on theoretical analysis and empirical studies, the effects of foreign investment on economic growth with an emphasis on foreign direct investment and foreign portfolio investment are investigated. The results confirm the strengthening of the role of investment and indicate that among different foreign investment flows, FDI plays the most effective role in economic growth. In addition, due to its creative motivations, FDI shows a clearer and stable prospective in development plans aimed growth. In this direction, according to the results of the study, the flexibility of production structures, capacity of investment absorption in host countries and the intensity of the countries requirement to the foreign financial resources are the most important determinants of FDI effectiveness on the countries’ economic growth.
    Keywords: Foreign Investment, Foreign Direct Investment, Foreign Portfolio Investment, Economic Growth, Capital Movement
  • Esmail Ali Akbari Page 209
    The applicability of the traditional theories in urban economy analysis has faced serious doubts since the dependency of national economy and especially the urban economy relied on the national surplus resulted from selling oil instead of local surplus or agricultural products. Using some documents from the case study of Ilam Province, this article has drawn a scientific comparison between rent capitalism theory, government and urbanization, and shows that the urban economy has not used the, existing rural resources or veterinary and agricultural products is mentioned in rent capital theory. But the government has played a determining role in organizing urban economy through developing governmental organization and benefiting from the financial resources of oil (national surplus). For this reason, this article in addition to questioning the generalization of time and place in rent capitalism theory has emphasized on the applicability of the theory of government and urbanization in analyzing the urban economy and explaining the latest urbanization process.
    Keywords: Governmental Credits, Urban Economy, Employment, Bank Facilities, National Surplus, Local Surplus, Government, Urbanization, Rent Capitalism, Space organization
  • Khosrow Piraee, Seyed Mohammad Javad Farhanian Page 237
    However the traditional tax policy designed seems to be realistic and does not rely on the political attitudes, but it is not reflexible and dynamic and therefore not desirable, because of the restricted and narrowed tax base. Thus, moving to a variety and broaden tax base to enhance the ability of observing revenue would be necessary. So tax reform, as making the old indirect tax system rational and replacing by a value-added tax should be inevitable. The government of Iran decided to act in this manner. The main aims of this paper are to predict value-added revenues and determine its minimum applicable rate. In this regard a model to simulate value added-tax revenues for economy of Iran, that highly rely on the indirect tax, included sales, excise tax and import tariffs, is introduced. The study shows that the potential tax base for the ordinary Mackenzie model and also for the model proposed in this paper is 20. 8 percent of the gross domestic product. The government should apply the minimum tax base equal to 11. 66 percent under value-added tax, if it is decided to yield as much revenue as the prevailing tax system.
    Keywords: Tax Policy, Tax Reform, Tax Base, Simulation of Tax Revenue, Value, Added Tax, Input, Output Table, Indirect Tax, Tax Rate