فهرست مطالب

نشریه مطالعات ملی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/04/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا خلیلی صفحه 3

    رهیافت گفتمانی، رابطه ی دین و هویت در اندیشه ی امام خمینی(ره) را بهتر از رهیافت های دیگر تبیین می کند؛ اما علی رغم این قابلیت، کم تر به آن توجه شده است. با عنایت به قابلیت مذکور، این مقاله درصدد به کارگیری رهیافت گفتمانی برای تبیین رابطه ی دین و هویت در اندیشه ی امام خمینی(ره) است. بدین منظور، نگارنده ابتدا به بررسی مبانی و مولفه های رهیافت گفتمانی با نگاهی انتقادی به بینش های کلی رایج در علوم انسانی و اجتماعی پرداخته و سپس رابطه ی دین و هویت را در اندیشه ی امام خمینی(ره) براساس روابط درون گفتمانی و بین گفتمانی مورد بررسی قرار می دهد. به اعتقاد نگارنده، تکوین اندیشه ی امام خمینی(ره) نتیجه ی تعامل دین و هویت در گفتمان بازگشت به خویشتن و در رویارویی با گفتمان غرب گرایی بوده است. در نتیجه ی چنین شرایطی بوده که امام خمینی(ره) با نقش آفرینی فکری و عملی خود در گفتمان بازگشت به خویشتن، رویارویی سیاسی اجتماعی با حکومت غرب گرای پهلوی را رقم زده و به تکوین گفتمان بازگشت به خویشتن در قالب انقلاب و جمهوری اسلامی نایل می شود.

    کلیدواژگان: گفتمان، غرب گرایی، بازگشت به خویشتن، امام خمینی(ره)، دین، هویت
  • فرزاد پورسعید صفحه 27

    مقاله ی حاضر به تبیین مولفه ها و ویژگی های اساسی «هویت مدنی» و بازخوانی و فهم قوانین اساسی ایران در پرتو این مولفه ها می پردازد. بر این اساس، هویت مدنی نوعی شناسه فرض می شود که افراد و گروه ها را در چارچوب روابط متقارن و انجمنی در «جامعه ی مدنی» بازمی شناساند. در این صورت، ویژگی های هویت مدنی را می توان در پنج مولفه ی: عمومی بودن، منفعت پایگی، سازمان یافتگی، تاسیسی ارادی بودن و غیردولتی بودن خلاصه کرد. برمبنای این تلقی و به منظور تطبیق قوانین اساسی ایران با مولفه های مذکور، نویسنده، سه دسته حقوق و مسوولیت های فردی، گروهی و سیاسی را از یکدیگر تمیز داده و به تفصیل آن ها را در متن قوانین اساسی مشروطه و جمهوری اسلامی شرح داده است تا شرایط امکان پذیری هویت مدنی در متون مذکور بازنمایی شوند.

    کلیدواژگان: هویت، جامعه ی مدنی، قانون اساسی، حقوق شهروندی، زندگی انجمنی
  • علیرضا شجاعی زند، سارا شریعتی مزینانی، رامین حبیب زاده خطبه سرا صفحه 55

    بررسی وضعیت دین داری در بین دانشجویان عنوان مقاله ی حاضر است. مدل مورد استفاده برای بررسی وضعیت دین داری، مدل پیشنهادی آقای شجاعی زند می باشد. روش تحقیق، پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه است. جمعیت آماری 25092 نفر که حجم نمونه با فرمول نمونه گیری کوکران 400 نفر برآورد شده و پرسشنامه ها با روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم بین دانشجویان توزیع گردید. نتایج به دست آمده، نشانگر این است که میزان پای بندی دانشجویان به ابعاد مختلف دین داری از پراکندگی قابل توجهی برخوردار است؛ به طوری که پاسخگویان در ابعاد اعتقادات دینی، اخلاق و تکالیف فردی، بیش ترین نمره و در عبادت جمعی، عبادت فردی و دانش دینی کم ترین نمره را اخذ کردند. هم چنین دین داری دانشجویان با ترکیب همه ی ابعاد و متغیرها، بیش تر به سمت متوسط میل می کند، به طوری که دین داری 25/45 درصد از آن ها متوسط، 5/41 درصد کم و 25/13 درصد زیاد می باشد. در ضمن سه نوع دین داری مبتنی بر شریعت، اجتماعی و باطنی با نسبت های 77/33، 32/28 و 91/37 در بین دانشجویان وجود دارد.

    کلیدواژگان: انواع دین داری، ابعاد دین داری، دانشجویان
  • حمیدرضا جلایی پور صفحه 81

    در یکصد سال اخیر، ناسیونالیسم کردی به موازات رشد ناسیونالیسم ملی در کشورهای ترکیه، عراق و ایران (در فرایند تشکیل دولت ملت ها) شکل گرفت. در بستر ناسیونالیسم مذکور تاکنون چند جنبش کردی به منظور تحقق خودمختاری سیاسی شکل گرفته است. این مقاله به تبیین یکی از جنبش های کردی در ایران در سال های 1357-1367 می پردازد. در چارچوب تبیینی تجربی این نوشته نشان داده می شود که چرا راهبرد ناسیونالیست های کرد در جنبش مذکور، راهبردی عقیم بود.

    کلیدواژگان: جنبش اجتماعی، ناسیونالیسم مدنی، ناسیونالسیم قومی، جنبش کردی، همبستگی کردی، احزاب کردی، راهبردهای امنیتی
  • اسماعیل حاکمی والا، حسین منصوریان سرخگریه صفحه 109

    اساطیر و نقش آن در شکل گیری بنیان های فکری جوامع مختلف بشری و نیز ضرورت تعمق انسان در هریک از جلوه های آن در طول زندگی، به ویژه دوره ی معاصر که عصر ظهور تکنولوژی و فن آوری است بر کسی پوشیده نیست.
    اسطوره ها در شعر نوگرایان نیز به دو صورت اسطوره سازی و اسطوره پردازی نمود یافته و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است تا اصالت فرهنگ و هنر ریشه دار ایرانی حفظ شود.
    به نظر نگارنده، اگر چه کمیت اسطوره پردازی در آثار نوگرایان بیش از اسطوره سازی است؛ اما جاذبه های اسطوره سازی در شعر بعضی از آنان، در خور تحسین است.
    وجه بارز این شیوه ی شاعری، تحول خواهی و غرض اصلی آن، عبور از بن بست هاست و نگرش شاعر نوگرا به مفاهیم اسطوره ای که عمدتا از جنبه های تخیلی ذهن بشر است یک نگاه آرمان گرایانه با روی کرد سیاسی اجتماعی است.
    نهایت این که: بازتاب حضور پدیده های اساطیری در سروده های نوپردازان می تواند ریشه در ذوق و نوع نگاه آنان به مقوله های اسطوره ای داشته باشد.

    کلیدواژگان: اسطوره، نوگرایان، اسطوره سازی، اسطوره پردازی
  • حسینعلی نوذری صفحه 127

    مساله ی «کیستی انسان» از دغدغه های حیاتی ذهنی و عینی است که از سپیده دمان فرهنگ و تاریخ بشر همواره به گونه های مختلف، ذهن بشر را به خود مشغول داشته و وی را به تلاش برای پاسخ دادن به گزاره های استفهامی «من کیستم؟» و «ما کیستیم؟» واداشته است؛ تلاشی که در نهایت به تکوین و تکامل مفهوم «هویت» و «خود» انجامید. این مفهوم در فرایند تحولات تاریخ اجتماعی فرهنگی و در بسترهای مناسبات سیاسی اقتصادی دست خوش دگرگونی شد و در سه قالب عمده ی هویت گذشته یا سنتی، هویت حال یا مدرن و هویت آینده یا پسامدرن سربرآورد. نخستین قالب هویتی، اساسا پیکره ای واحد، یکدست و شخصی بود و دغدغه های هویت «من» فردی انسان ها را با تکیه بر گفتمان ها و روایت های کلان برآورده می ساخت. دومین گونه ی هویتی، ناظر به تغییرات مناسبات زمانی مکانی موجود بوده و هویت حال یا موجود را در بستر تحولات دوران مدرن به منزله ی هویتی جمعی و نه شخصی مورد لحاظ قرار می داد. سومین قالب هویتی، ناظر به سوژه ها و کارگزارانی بود که در وضعیتی مبهم، ناپایدار و پراکنده و سیال به سر می بردند؛ طبعا هویت مورد نظر نیز به منزله ی کیفیتی ناپایدار، متکثر، چندگانه و متحول تلقی می شد، چیزی که بعضا به هویت پسامدرن موسوم گردید.

    کلیدواژگان: هویت، من، خود، هویت سنتی، هویت مدرن، هویت پست مدرن، هویت شخصی، هویت جمعی
|
  • Reza Khalili Page 3

    The dialogue approach can better delineate Imam Khomeinis understanding of religion and identity and their relationship. But despite its high potential little has been done about this; therefore, this article tries to use a dialogue approach in determining the relationship between religion and identity from the viewpoint of Imam Khomeini. In order to achieve this, the author will initially conduct a study of the principles and doctrines related to the dialogue approach and by paying a critical glance at the current approaches in social sciences will try to determine the relationship between religion and identity in the thoughts of Imam Khomeini based on intra-dialogues and inter-dialogues. The author is of the opinion that the evolution in the thoughts of Imam Khomeini was the result of the interaction between religion and identity in the dialogue to return to ones original self and encountering the western type of dialogue. As a result of this, Imam Khomeini could play a significant role in the dialogue of "returning to ones originality" which in turn helped him to fight the all-western Pahlavi dynasty and foster a trend targeting a "return dialogue to ones self or ones originality" which was incarnated in the form of the Islamic Revolution of 1979.

    Keywords: Dialogue, Westernization, Return to ones Self originality, Imam Khomeini, Religion, Identity
  • Farzad Poursaeed Page 27

    The current article determines the criteria as well as the chief characteristics of "civil identity" and attempts to study the Iranian statute by considering these criteria. Accordingly, civil identity is taken to be a feature that reidentifies people and groups within societal and symmetrical relations inside civil society. Hence, the characteristics of civil identity can be summed up in the five doctrines of being public, profitable, organizational, institutional, intentional and nongovernmental. In order to compare the Iranian constitutional law with the doctrines cited above, the author will then try to recognize three major types of individual, group and political rights and will study them within the constitutional laws of Mashrooteh and Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Identity, Civil society, Constitutional law, Citizen rights, Societal life
  • Alireza Shojaeezand, Sara Shariati Mazinani, Ramin Habibzadeh Khotbehsara Page 55

    The model used for analyzing the state of religion among students is the one which was suggested by Shojaeezand. In conducting this analysis the survey research method is used and the tool for collecting the data is questionnaire. The statistical population comprised 25092 people who were then estimated to be 400 using Cochran sampling formula. The questionnaires were handed out among students using a sampling method. The results show that the level of interests in different aspects of religion among students considerably varies. For instance, the respondents received most of the credits for their religious convictions, morals and personal religious duties and the least credits for religious knowledge and both individual and group-involved worshipping. Moreover, considering all variables and dimensions students religiousness more tilts towards a middle ground; religiousness among 45/25 percent of the students was middle, 41/5 percent little and 13/25 percent high. The research also came to the conclusion that there are three main kinds of religiousness: personal, social and also one based on religious orders with the respective ratios of 37/91, 28/32 and 33/77.

    Keywords: Types, Religiousness, Model, Dimensions, Students
  • Hamidreza Jalaeipour Page 81

    Over the last one hundred years, Kurdish nationalism came into existence (during the formation of nation-states in the region) in parallel with the growth of Turkish, Iranian and Iraqi nationalism. This nationalism gave rise to several Kurdish movements who have been striving to gain political autonomy and form a federal government. The current article will study one of the Kurdish movements of Iran between the years 1979 and 1989 and it will then conduct a critical study of the strategies implemented by the Kurdish nationalists.

    Keywords: Social movements, Civil nationalism, Nation-state, Kurdish nationalism, Kurdish movement, Kurdish solidarity, Kurdish parties, Security strategies
  • Esmaeel Hakemi Vala, Hossein Mansoorian Sorkhgarieh Page 109

    The importance of mythology in the formation and evolution of human knowledge is quite well-known to all human beings in different communities. This knowledge in turn makes it essential to restudy it on the wake of modern technological discoveries and inventions. Mythological stories present themselves in two very different forms of "mythologizing" and "myth narration" in modern poetry. Some abler modernist poets used both forms of mythology in their poetry in order to preserve their ancient art and culture. The author is of the belief that though modernist poets are more inclined to myth narration rather than mythologizing, there are some poets who have made artistic mythic poems which requires due attention and praise. This form of poetry is not practiced by a certain or special group of people with a particular political bias. This poetry mainly targets a change and its main goal is breaking free from all the traditional ties which are imposed upon a society because of the current conditions. Despite this, one can safely say that a modern poets approach toward mythological concepts is idealistic and has a socio-political approach. And the fact that such mythological entities as gods, Amshaspandans, heroes and heroines and also evil forces may have variant amount of presence in modernist poets poetry can be either traced to the poets personal tastes and interests or the kind of look they have toward mythology. The modernists, however, are aware of the importance of mythological concepts which are mainly products of the human psyche and try their best to help prevent the extinction of this priceless inheritance.

    Keywords: Myth, Modernists, Mythologizing, Myth narration
  • Hosseinali Nozari Page 127

    The query about human existence has remained one of the most important questions which has preoccupied the thoughts and minds of man for thousands of years in many different forms which in turn encouraged him to find answers to such varied questions as: "Who am I?", and "Who are we?" This attempt eventually led to an evolution of the concept of "identity" and "self". This concept has though undergone radical changes in the process of socio-cultural as well as politico-economical turns emerging in the three major forms of past or traditional identity, current or modern identity and future or postmodern identity. The earliest identity mold was initially a single entity which based the human quest for identity on individual "self", dialogues and also mega narratives. The second type of identity has an eye on the current time and place changes and studies them in the light of modern time circumstances as a collective identity and not as an individual one. The third identity mold has a glimpse on subjects and factors that are in an ambiguous, unstable and volatile condition. Quite naturally, such an identity would be taken as a quality which is unstable, multiple, and changing, something that at times was called post-modern identity.

    Keywords: Identity, Me, Self, Traditional identity, Modern identity, Post-modern identity, Individual identity, Collective identity