فهرست مطالب

مطالعات ملی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز 1379)

نشریه مطالعات ملی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/07/01
  • تعداد عناوین: 17
|
  • سخن سردبیر
    علی کریمی صفحات 7-8
  • میزگرد: سیر تحول تاریخی هویت ملی در ایران از اسلام تا به امروز
    داود هرمیداس باوند، احمد مسجدجامعی، کاووس سیدامامی، رسول جعفریان، محسن خلیلی صفحات 11-67

    هر ملت و جامعه ای دارای ویژگی ها و اختصاصاتی است که باعث تمایز آن از سایر ملل می شود. این که افراد جامعه خود را «که» یا «چه» بدانند و در برابر آن احساس تعهد و تکلیف کنند، درواقع هویت آنان را تشکیل می دهد. صرف نظر از این که هویت ملی چیست، معنا و مفهوم آن کدام است و از چه عناصر و مولفه هایی تشکیل شده است، این پدیده در طول تاریخ یک ملت از عوامل مختلف تاثیر پذیرفته و دستخوش دگرگونی هایی می شود.
    در میزگردی که با عنوان «سیر تحول تاریخی هویت ملی در ایران از اسلام تا به امروز» در دفتر فصلنامه برگزار شد، تلاش گردید تحولات تاریخی هویت ملی ایران در دوره های متعدد، از زمان ورود اسلام تا زمان حاضر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و علل و عوامل شکل دهنده ی این تغییر و تحول تبیین گردند.
    در این میزگرد آقایان دکتر داود هرمیداس باوند استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، آقای دکتر احمد مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر کاووس سیدامامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، حجه الاسلام رسول جعفریان از محققان و پژوهشگران حوزه ی فرهنگ و آقای محسن خلیلی عضو هیات علمی پژوهشکده ی امام خمینی(ع)، حضور داشتند. با هم مشروح مباحث این میزگرد را پی می گیریم.

    کلیدواژگان: هویت ملی، زبان فارسی، دولت ملی، صفویه، شاه عباس، نادرشاه، کریم خان زند، قاجاریه، انقلاب مشروطه
  • جهانی شدن و هویت ملی
    محمدرضا دهشیری* صفحات 71-100
    این مقاله پس از تبیین نگرش بدبینانه به جهان گرایی  به عنوان پروژه ای تحمیلی و تلقی خوش بینانه از جهانی شدن  به عنوان فرآیندی تعمیمی، به بررسی آثار مثبت و منفی آن بر هویت ملی براساس فرضیه «یکپارچگی در عین گسل» می پردازد. افزایش همکاری، تعامل، تبادل، تعادل، تحمل، انعطاف، ظرفیت، تکثرپذیری و باز تولید آگاهی های بشری و ارتقای امکانات میانجیگرانه هویت های ملی را می توان از جمله آثار مثبت جهانی شدن دانست. در زمره آثار منفی جهانی شدن نیز که موجبات تضعیف هویت ملی را فراهم می آورد، می توان به مواردی از قبیل افزایش تعارضات ساختاری و دوگانگی هویتی، یکسان سازی فرهنگی و تقویت گرایش های گریز از مرکز اشاره کرد. در پایان راهکارهایی برای تبدیل چالش ها به فرصت ها از طریق «مدیریت تغییر» ارایه شده است.
    کلیدواژگان: ارتباطات، جهانی شدن، فرهنگ، قوم، مدرنیسم، ملی گرایی، هویت، یکسان سازی
  • الگوی جامعه شناختی هویت ملی در ایران (با تاکید بر رابطه میان هویت ملی و ابعاد آن)
    افسر رزازی فر* صفحات 101-133
    هویت ملی از منظر جامعه شناختی به مثابه نوعی احساس تعهد و تعلق عاطفی نسبت به اجتماع ملی است که موجب وحدت و انسجام می شود  دارای ابعاد مختلف خرده فرهنگ ملی، دینی، جامعه ای و انسانی است.
    هدف مقاله بررسی جامعه شناختی هویت ملی و ابعاد چهارگانه آن است که در قالب مدل مفهومی با متغیرهای چهارگانه؛ تعاملات اجتماعی، عام گرایی، عدالت توزیعی و اقتدار مشروع نظام در جامعه آماری موردنظر شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفته است.
    مهم ترین یافته های این پژوهش عبارت است از: میان ابعاد مختلف هویت ملی همبستگی متقابل وجود دارد. در این میان نسبت به و رابطه ی دو عنصر پایبندی ملی و تعهد ملی به عنوان شاکله ی هویت ملی با همبستگی بالا مورد تایید قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: هویت جمعی، هویت جامعه ای، هویت ملی، پایبندی عام (ملی)، تعهد عام (ملی)
  • صراط، ضابطه در اندیشه ورزی امام خمینی
    ابراهیم برزگر* صفحات 135-157
    هویت با سوال کیستی و در تعامل و همورزی با «غیریت» در پیوند و وجه تمایز بین «من» و «ما» با غیر و دیگران است. از این جهت، روی دیگر سکه هویت، ضدیت یا غیریت است که در نمادها و تعابیر؛ دیگران، دشمنان، بیگانگان، کافران یا رقیبان تجلی می یابد. این هویت دارای ضابطه ها و معیارهایی است که توسط آن تعریف روشنی از «خود» و «غیر» به دست می آید. نویسنده بر آن است تا ثابت کند که در پس ذهن متفکر موردی، آن چه ضابطه این شناسایی است، استعماره صراط مستقیم است. این صراط شکاف میان خودواقعی و خودکاذب را افشا می کند، هویت و غیریت را مورد سنجش قرار می دهد و مصداق های و عینی آن را معرفی می کند و بالاخره چشم انداز راه برون شد از بحران هویت را وا می نمایاند. بنابراین، از حیث روش، هویت را در قالب اندیشه سیاسی نیز پی گیری می کند.
    کلیدواژگان: آذربایجان، بیگانه، خودباختگی، صراط، غیریت، قوم مداری، هویت
  • روشنفکر ایرانی و معمای هویت ملی
    محمدرضا تاجیک* صفحات 159-176
    دوران معاصر، دوران دل مشغولی انسانی معاصر جدید در باب معمای «هویت» است. دانش و قدرت، توشه انسان در راه شناخت کیستی و چیستی «خود» در برابر «دیگری» است. به همین گونه مفهوم «هویت ملی» نیز پدیده ی سیاسی و اجتماعی عصر جدید است، هر چند که بنیان های آن در تاریخ گذشته قرار دارد. هویت ملی جدید در ایران با انقلاب مشروطیت و با بازآفرینی گفتمان هویتی در تاریخ گذشته و وضعیت جدید ایران شکل گرفته است. از این زمان به بعد است که روشفکران ایرانی تلاش مداوم برای شکل دهی به گفتمان هویت ایرانی در برابر «دگر» غرب را آغاز کرده اند. در این مقاله، تلاش شده است تا برخی از وجوه اقدامات انجام شده در جهت هویت سازی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اسلامیت، ایرانیت، دولت ملی، روشنفکر، غرب، مشروطیت، نظام دانایی (اپیستمه)، هویت، هویت ملی
  • فرهنگ سیاسی و هویت ملی
    رسول نفیسی، ماندانا تیشه یار صفحات 177-191
    فرهنگ سیاسی غالبا زمینه ساز شکل گیری نوع نگاه انسان ها به هویت ملی خویش است. آن چه که موجب می شود تا آحاد یک جامعه هویتی متمایز از دیگران برای خود قایل شوند، ریشه در فرهنگ و عناصر نمادین آن جامعه دارد. در این مقاله، سعی شده است تا ضمن بیان نحوه پیدایش و اجزای تشکیل دهنده فرهنگ سیاسی، به بررسی جایگاه هویت در این مقوله پرداخته شود و سپس ویژگی های فرهنگ سیاسی ایران و غرب در طول تاریخ، به طور اجمالی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: توسعه، ذات، فرهنگ، مردم سالاری، ملت، نماد، هویت
  • تحلیل جامعه شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه
    ابراهیم حاجیانی صفحات 193-228
    به رغم مطالعات گوناگون و ادبیات نسبتا متنوع پیرامون هویت ملی، مفهوم هویت ملی ایران کمتر از نگاه عینی و جامعه شناختی مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده مقاله در ابتدا مفهوم و مهم ترین ابعاد هویت ملی ایرانیان را در هفت محور اجتماعی، تاریخی، جغرافیا، سیاسی، مذهبی، فرهنگی و زبانی مورد بررسی قرار داده است. نگارنده در ادامه، با توجه به داده ها و یافته های تجربی و پیمایشی، به تجزیه و تحلیل مسایل هفت گانه هویت ملی پرداخته و با ارایه فراتحلیلی از تحقیقات پراکنده ای که در هر زمینه انجام شده است، فرضیاتی پیرامون مسایل هویت ملی مطرح کرده است.
    کلیدواژگان: ازخودبیگانگی، ایرانیان، منش ملی، میراث فرهنگی، نارضایتی عمومی، هویت ملی
  • ایرانیان کرد؛ نگاهی به تاریخ سیاسی، فرهنگ و هویت کردها (کردها و کردستان در گذر زمان)
    احمد رضایی صفحات 231-255
    کردها یکی از اقوام بزرگ ایرانی هستند که در منطقه نسبتا وسیعی در غرب کشور زندگی می کنند. اگرچه قلمرو فعلی کردها بین کشورهای ایران، سوریه، ترکیه و عراق پراکنده شده است اما در عین حال قبل از تجزیه، این منطقه نسبتا وسیع، تماما در حوزه قلمرو سیاسی ایران بزرگ قرار داشت. کردها دارای فرهنگ و خصوصیات فرهنگی و اشتراک های هویتی با مردمان ساکن در ایران هستند که موجب پیوند و انسجام آنان با سایر هم میهنان خود در ایران شده است. با توجه به نقش و جایگاه قوم کرد در تحولات سیاسی اجتماعی کشور و جایگاهی که منطقه کردستان در فرهنگ و اقتصاد ملی ایفا نموده است، در این شماره از فصلنامه در نظر است، قوم کرد و منطقه کردستان از دو نگاه، یکی از نگاه تحولات تاریخی و تاریخ سیاسی اجتماعی و دیگری از منظر فرهنگی و اجتماعی معرفی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در مقاله نخست تحت عنوان «کردها و کردستان در گذر زمان» واژه ی کرد و منشاء تاریخی این واژه، اقوام ساکن در سلسله جبال زاگرس به ویژه کردها در پهنه ی چند هزار ساله و سرنوشت آنان در پرتو تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است از بعد تاریخی سیر تحول مذهب و زبان این قوم تجزیه و تحلیل شود. در مقاله دوم با عنوان «فرهنگ و هویت ایرانیان کرد» سعی شده است به اختصار ویژگی های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رفتاری کردها در ایران به ویژه استان کردستان معرفی شود.
    کلیدواژگان: زرتشت، سوران، قادری، کرد، کردستان، کرمانج، کلهر، گوران، لری، لکی، نقشبندی و هورامانی
  • فرهنگ و هویت ایرانیان کرد
    مهناز ظهیری نژاد* صفحات 257-284
    کردها از اقوام بزرگی هستند که در نتیجه اتخاذ سیاست های استعماری به مرور زمان در میان پنج کشور ایران، عراق، ترکیه، سوریه و ارمنستان در منطقه خاورمیانه پراکنده شده اند. در این میان کردهای ایران با دارا بودن حضایص نژادی و فرهنگی مشترک با سایر اقوام ایرانی ضمن حفظ، همبستگی و همدلی خویش با سایر هموطنان در تحولات سیاسی اجتماعی نقش موثر و جدی را ایفا می نمایند.
    در این مقاله با نگاهی گذرا به تاریخ و فرهنگ این قوم بزرگ ایرانی و با استفاده از تالیفات و تحقیقات انجام شده تلاش شده است، اطلاعاتی هر چند مختصر و کوتاه پیرامون ویژگی های تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کردهای ایران و به ویژه استان کردستان ارایه شود.
    کلیدواژگان: آذری، آل بویه، پیرشالیار، ساسانیان، سمیتقو، سنی، شافعی، صفویه، عثمانی، عشیره، قوم، کرد، کردستان، کرمانج
  • توسعه ی سیاسی و بحران هویت ملی (گفت و گوی علمی)
    حسین بشریه، داریوش جهانبین صفحات 287-315

    توسعه سیاسی که با شاخص هایی نظیر سازماندهی نیروهای اجتماعی و استقرار نهادهای مدنی، نهادمندی ساختار سیاسی، فرایند سیاسی باز و فرهنگ سیاسی دموکراتیک و انجام کارویژه های اساسی مورد انتظار از سوی دولت مورد شناسایی قرار می گیرد، در مراحل استقرار و تعمیق خود با بحران های مختلفی از جمله بحران هویت ملی روبه رو است.
    در گفت وگوی علمی با دکرت حسین بشیریه ضمن بررسی مبانی تیوریک و دیدگاه های مختلف مطروحه درباره نسبت توسعه سیاسی و بحران هویت، به ریشه های تاریخی این دو مقوله در سطح جهان و ایران پرداخته و بحران هویت ملی را به عنوان یک عنصر جدید از اواخر دوران قاجاریه تا زمان حاضر مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.
    سطوح و جلوه های تعارض، تاثیر گسترش روند جهانی شدن بر بحران هویت ملی و تضعیف دولت های ملی، سیاست های هویتی در ایران و برخی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه و راه های کاهش تعارضات هویتی به ویژه از طریق تحقق دموکراسی از دیگر مقولات این گفت وگوی علمی است.

  • فرهنگ و هویت ایرانی در فراسوی مرزها (گزارش سخنرانی)
    مهرزاد بروجردی صفحات 319-330

    بخشی از جمعیت ایران را هموطنانی تشکیل می دهد که به علل گوناگونی از کشور مهاجرت کرده و سالیان طولانی است که در سایر کشورهای جهان زندگی می کنند. این مهاجرین هرچند به لحاظ محل زندگی در ایران حضور ندارند، اما به دلیل تعلقاتی که به فرهنگ، هویت و سرزمین ایران دارند، همواره خود را ایرانی می دانند. مهم ترین پرسشی که در مورد ایرانیان خارج از کشور وجود دارد این است که چگونه می توان تعلقات فرهنگی آنان را به کشور هم چنان شاداب و با نشاط حفظ کرد و از گسست هویتی ایرانیان خارج از کشور به ویژه نسل های جدید آنان با هویت ایرانی جلوگیری به عمل آورد؟ آن چه در پی می آید سخنرانی است که توسط دکتر مهرزاد بروجردی در همین رابطه در دفتر فصلنامه ایراد گردید. سخنران که خود از ایرانیان مقیم امریکاست ضمن تشریح رابطه هویت ملی و زبان فارسی و نقش نخبگان در هویت ملی، به تحلیل هویت فرهنگی ایرانیان خارج از کشور پرداخته است. با هم مطالب این سخنرانی را دنبال می کنیم.

  • هویت ایرانی در شاهنامه فردوسی (گزارش سخنرانی)
    اولریش مارزولف صفحات 331-336

    به منظور گسترش مطالعات ایرانشناسی و معرفی جنبه های مختلف فرهنگ، تمدن و هویت ایرانی، جلسه ی سخنرانی با عنوان «هویت ایرانی در شاهنامه فردوسی» توسط مرکز بازشناسی ایران و اسلام در اواخر شهریور ماه سال جاری در محل آن مرکز برگزار شد. سخنران این جلسه «پروفسور اولریش مارزولف» بود که به بررسی و تحلیل تاثیر شاهنامه در بازسازی و پایه ریزی هویت ایرانی پرداخت. خلاصه ای از این سخنرانی برای مخاطبان فصلنامه ارایه می شود.

  • هویت ملی در عصر جهانی شدن (گزارش سخنرانی)
    پیروز مجتهدزاده صفحات 337-343

    تحولات شکل گرفته در نظام بین الملل، جهان را در آستانه ی قرن بیست ویکم به سوی رهیافت جدیدی هدایت کرده است که از آن با عنوان «جهانی شدن» یاد می کنند. این رهیافت در تمامی ابعاد زندگی ملت ها از جمله مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنان تاثیرگذار خواهد بود. گزارش حاضر، چکیده ی سخنرانی دکتر پیروز مجتهدزاده است که در دی ماه 1379 در مرکز بازشناسی ایران و اسلام ایراد و در آن به تاثیرگذار جهانی شدن بر هویت ملی کشورها پرداخته شده است.

  • فرهنگ و رفتار اجتماعی (معرفی کتاب)
    هری.س. تری یاندیس، حجت الله جوانی صفحات 347-357

    کتاب فرهنگ و رفتارهای اجتماعی ترجمه شده توسط نصرت فتی در تهران، توسط نشر رسانش به چاپ رسیده است. این اثر در 472 صفحه همراه با تصاویر و جداول تهیه شده و برای کسانی که جویای آگاهی درباره ی فرهنگ های دیگرند، دریچه ای نو می گشاید.
    مدارا با اقلیت های قومی نژادی و ملت ها و تسامح در برخوردهای بین گروهی و فردی از مهم ترین مطالب این کتاب است.
    کتاب یاد شده اگر بتواند تنها و تنها یک باور را در ذهن مخاطبان بارور سازد، درواقع موفق بوده است و آن این که «قوم مدارای» هر چند پدیده ای عام است اما تنها و بهترین راهکار در مواجهه با ملل و اقوام دیگر نیست. این تالیف به منظور شناخت تحول گرایش ها، باورها و رفتارهای فرهنگی جوامع انجام پذیرفته است و پیام اصلی آن این است که همه ی اقوام، گروه ها، ملل و فرهنگ ها را به رسمیت بشناسیم و با برخوردی احترام آمیز، راه درک تفاهم و رابطه ی بین فرهنگی را به روی فرهنگ خود بگشاییم و مرزهای درون گروه و برون گروه را در نوردیم.
    یکی از ویژگی های کتاب، تکیه ی مولف بر نتایج انواع تحقیقات تجربی است. از این رو، نظرات او مستند و دقیق می نماید و این امر بر قوت آراء و تحلیل های او می افزاید.
    در سالیان اخیر به دلیل توسعه ی آموزش و ارتباطات و تغییرات سریع اجتماعی، جامعه ی ما با تنوع و پیچیدگی رفتارها و گرایش ها روبرو شده است. از این رو اثر مورد بحث می تواند محققان را در تحلیل نظری و دسته بندی تنوعات رفتاری موجود یاری بخشد.

  • مسائل هویت فرهنگی (معرفی کتاب)
    استوارت هال، سیدحسن مرتضوی نصیری صفحات 359-372

    این کتاب توسط استوارت هال و پاول دوگای در سال 1996 توسط انتشارات سیج در لندن به چاپ رسید و مشتمل بر 198 صفحه است و از فصل های متفاوت تشکیل شده است که مباحثی پیرامون هویت فرهنگی در گفتارهای گوناگون ان مورد بررسی می گیرد. این گفتارها در اصل مجموعه ی بحث هایی بوده که در سمینارهای متعددی که توسط گروه پژوهش جامعه شناسی دانشگاه آزاد انگلستان در سال های 1994-1993 میلادی برگزار می شد، با همین عنوان مطرح گردید.
    هدف از برگزاری این سمینارها پاسخ به این پرسش بود که چرا مسایل مربوط به هویت فرهنگی در سال های اخیر از جذابیت و حساسیت زیادی برخوردار شده است. این گفتارها بر آن است تا ضمن روشن ساختن مباحث مربوط به هویت فرهنگی و معانی آنها در گفتارهای نظری، به پیشبرد آنها نیز کمک کند. در بحث از مجموعه ای که پدید آمدن هر فصل آن حاصل تفکرات و اندیشه های خاصی است، معرفی فضای بحث، بیش از نقد و بررسی آن، طبیعی به نظر می رسد. نویسندگان این فصول در میان خود نه احساس توافق تام و کامل را دارند و نه مدعی هستند که تصوری روشن از مساله با دلایل کافی ارایه داده اند و بیشتر بر آنند تا طیف گسترده ای از مسایل عمده مربوط به به هویت فرهنگی را مطرح سازند و خط سیر احتمالی نقد و بررسی آنها را نشان دهند.

  • نگاهی به «هویت ایرانی و زبان فارسی» (معرفی و نقد کتاب)
    شاهرخ مسکوب، احمد رضایی صفحات 373-380

    کتاب مذکور توسط انتشارات باغ آینه در سال 1373 در تهران به چاپ رسیده و با شمارگان 4 هزار و 255 صفحه در دسترس قضاوت عموم قرار گرفته است.
    کتاب هویت ایرانی و زبان فارسی شامل 4 فصل و یک پیشگفتار است. از شواهد امر چنین برمی آید که دست مایه کتاب، چند سخنرانی است که توسط مولف بازنویسی شده و در قالب کتاب به خوانندگان عرضه شده است.
    در فصل نخست، تحت عنوان «ملیت ایرانی و رابطه ی آن با زبان و تاریخ» نویسنده به بررسی روند شکل گیری هویت ایرانی پس از سقوط سلسله و ساسانی توسط مسلمین می پردازد و نشان می دهد که چگونه ایرانیان پس از دو قرن درصدد احیاء هویت ملی خود بر آمدند. به عقیده نویسنده، ایرانیان دین اسلام را پذیرفتند ولی ملیت خود را حفظ کردند. ایشان برای دستیابی به این هدف، به دو عنصر تکیه کردند: یکی گذشته باستانی و دیگری زبان فارسی که وجه ممیزه ایرانی ها با عرب ها محسوب می شد.
    نویسند سپس به گروه اجتماعی دهگان [دهقانان] به عنوان حلقه ی واسط توده مردم با حکومت های محلی اشاره می کند که حاملان اصلی فرهنگ ملی ایرانیان محسوب می شده اند.(ص 18)
    وی سپس به بحث نظری در باب هویت پرداخته و اظهار می دارد که در آن دوره، هویت از جنبه ی هستی شناسانه آن با اسلام معنی می شد (رابطه انسان با هستی) ولی نوع دیگری از هویت که می توان از آن به عنوان هویت اجتماعی یاد کرد، با دو عنصر زبان و تاریخ باستانی ایرانی ها تعریف می شد.
    وی با اشاره به این نکته که هویت ایرانی با شعر تعریف می شود، تفسیر خاصی از دو آیه قرآن سوره ی یاسین و شعرا در باب شاعری و شعر از دیدگاه قرآن ارایه می دهد و معتقد است که اسلام با شعر مخالف است.(ص 48)

|
  • Round - Table Discussions: Historical Changes of Iranian National Identity Since the Appearence of Islamic
    Davood Hermidas Bavand, Ahmad Masjed Jame&#, I, Kavous Seyyed Emami, Rasoul Ja&#, Farian, Mohsen Khalili Pages 11-67
  • Globalization and National Identity
    Mohammad Reza Dehshiri * Pages 71-100
    Defining the pessimistic view towards the concept of globalism as an imposed project and the optimistic assumption of globalization as an extensive process, the author deals with its positive as well as negative impacts on national identity based upon the theory of "Uniformity in spite of breaks". Some of the positive outcomes of globalization are promotion of cooperation, interaction, exchange, equilibrium, exdurence, flexibility, capacity, pluralism, reproduction of human awareness and the development of intermadiatory facilities of national identites. Nrgative consequences of globalization, which generally lead to the weakening of national identity, also include increase of stractural conflicts, dualtiy of identity, cultural unification, and rein forcement of centrifugal tendencies. Finally, some strategies are suggested for the transformation of challenges to opportunities through "the management of changes".
    Keywords: Cammunications, culture, ethnicity, globalization, identity, modernism, nationalism, Unification
  • The Sociological Model for National Identity in Iran (With an Emphasis on the Relationship between National Identity and its Aspects)
    Afsar Razaifar * Pages 101-133
    National Identity, from the point of view of sociology, is seen as a kind of responsibility or sympathetic link felt towards the national society national Identity which contributes to the unification and solidarity of the people, includes different aspects of national, religious, societal and human subcltures.
    The artick is aimed at the sociological study of national identity and its tetradic components. In the framework of the selected conceptuot model, four variables of social interactionas, collectivism, distributional justice and legal authority of the regime in the subject society - meshed[1] are dealt with.
    The most importnant findings of the studenty include: the existence of a mutual correlation among different aspects of national identity, and the confirmation of the relationship between the two principles of national commitment and national responsibility as the bases of the national Identity with a high level of solidarity.


    [1]. Meshed or Mashhad: City NE Iran (translators’s note)
    Keywords: collective identity, General commitment (National), General responibility (National), National Identity, Societal identity
  • Serart (Pathway) Identity Rules in Imam khomeini’s thinking
    Ibrahim Barzegar * Pages 135-157
    Identity or who question is integrated with otherness, and is also deemed to be the interface of "self" of "selves" with "others". Hence, the other side of the identity coin is contest or otherness, which if manifested in other’s symbols and interpretations, and in enemies, foreigners, infidels, or competitors. This identity has some rules and Criteria, that while representing selfness or otherness, clearly define the concepts of "self" and "other". It is hereby daimed that on ther side of the thinking mind, there exsist the metaphor of "the straight path"[1], which is seen as a yardstick for this recognition. Revealing the split between the real and fake selves, the straight path examines the issues of identity and otherness, and interoduces their representations. The path, also provides a perspective for avoiding the identity crisis. Therefore, it methodologically deals with the identity dillema in the frameworke of political thinking


    [1]. A reference to the Holy koran, surah one (the opening), verse fine: [show us the straight path]. (translator’s note)
    Keywords: alienation, Azerbaijan, Ethnocentrism, identity, Serat (Pathway)
  • Iranian Intellectuals and the puzzle of Identity
    Mohammad Reza Tajik * Pages 159-176
    The current era is identified with the occupation of modern man with the puzzle of identity. In order to answer the questions of what and who regarding "self" versus "others", human beings mainly rely on knowledge and power. Hence, the concept of "national identity" is also related with the political and social aspects of the modern time, though it is rooted in the history. The Iranian national identity have been formed with the Constitutional Revolution and the reproduction of identity discourse in the traditional and recent histories as well as conditions of the country.
    Since then, the Iranian intellectuals have restlessly attempted to develop the discourse of Iranian identity Versus "The other", which is supposed to be that of western countries. This article is aimed at the study of the efforts made at identity development from constitutional revolution to Islamic Revolution.
    Keywords: Constitutionalism, identity, National Identity, Nation - State
  • Political culture and National Identity
    Rasoul Nafisi, Mandana Tishehyar Pages 177-191
    Political culture often leads to the formation of different viewpoints of people towards their national identity. What makes the members of a given society to assume a unique identity for themselves, is mainly their culture and its symbolic aspects. In this article, describing the process of the creation of political culture and its components, the author attempts to, first study the relative position of identity in this area, then summarily discuss some features of Iranian as well as western political cultures.
    Keywords: culture, Democracy, Development, Essense, identity, nation, Symbol
  • Issues regarding the National Identity: The semantics of national identity
    Ibrahim Hajiani Pages 193-228
    National identity is one of the most significant concepts in the sociopolitical literature. Although a relatively large set of works in the definition of different aspects and features of national identity has been published in Iran, further examinations of the issue in order to explain it in a multidiciplinary framework are deemed as essential - particularly if its complexity and multifacetedness are taken into account. Consequently, the author has made an attempt to, first conceptualize the concepts of identity and national identity, second, study different aspects of national identity in seven areas of social, historical, geographical political, religious, cultural as well as linguistic affairs, and finally, introduce a conceptual synthetic farmewrok for related studies.
    Keywords: alienation, Cultural haritage, identity, National Character, National Identity, semantics
  • Iranian Krds, A look at the political history, culture and identity of kurds
    Ahmad Rezaee Pages 231-255
    Kurds constitute a major Iranian people, who live in a vast land located in the western region. Although the kurdish land is Currently distributed between Iran, Syria, Turkey and Iraq, before its separation, this relatively large area was a part of political territory of the grand Iran (i.e. Iran before foreign occupations). Kurds have a certain culture with many similar aspects to the Iranian identity, which has, in turn, led to their integration with other Iranians. Taking into, account the role and position of the kurdish people in the socio - political changes, and its contribution to the promotion of national culture as well as economy, in the present volume of the Quarterly, the kurdish people and their region are analyzed from the viewpoints of both, sociocultural and historical/ political changes. In the first article, "Kurds and Kurdistan throughout history", the morphology of "kurd" is studied along with the historical stems of the inhabitants of Zagros mountains, particularly those of kurds, back to thousands of years ago. Contemplating on their situations during the history, the author attempts to historically examine the evolutionary process of religious and linguistic changes of the kurdish people. In the second article named, "Culture and Identity of Iranian kurds", an attempt is made at a quick introduction of political, social, cultural and behavioral characteristics of Iranian kurds, particularly those who live in kurdistan.
    Keywords: Ghaderi, Gouran, Houramani, Kalhor, Kormanej, Kurd, Kurdistan, Laki, Plotting, Soruan, Zoroaster, Lori
  • Cultural and Identity Iranian Kurds
    Mahnaz Zahiri Nejad * Pages 257-284
  • Political Development and National Identity Crisis
    Hussein Bashirieh, Daryoush Jahanbin Pages 287-315
  • Iranian Cultraland Idenity
    Mehrzad Brojerdi Pages 319-330
  • Iranian Identity in Ferdosi's The Book of king
    Olrisch Marolov Pages 331-336
  • National Identity in Globalization era
    Pirooz Mojtahed Zadeh Pages 337-343
  • Culture and Social Bhavior
    Harry.S. Terry Yandis, Hojjatollah Javani Pages 347-357
  • Questions of Cultural Identity
    Stuart Hall, Seyyed Hasan Mortazavi Nasiri Pages 359-372
  • Iranian Identity and Persian Language
    Shahrokh Meskoob, Ahmad Rezaee Pages 373-380