فهرست مطالب

Journal of Inflammatory Diseases
Volume:13 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/04/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • ابوالحسن سیدزاده، شمس وزیریان، فرهاد نعلینی، محمود جلیلی، حسین عماد ممتاز صفحه 6
  • مهرداد مقیمی، سیدعلی مرعشی، فرشته کمانی، علی کبیر، جعفر مفید صفحه 11
  • افسانه کرمی، منیژه جزء پناهی، افروزه کرمی صفحه 17
  • فرزین خوروش، محمد فصیحی دستجردی، علیرضا امامی نایینی صفحه 23
    زمینه
    حدود 24 تا %40 پذیرش های بیمارستانی مربوط به اعتیاد و عوارض آن است که با توجه به بیماری های هپاتیت، ایدز، سیروز و انواع سرطان ها که به دنبال این عوارض ایجاد می شوند، یکی از مهم ترین مشکل های مراکز درمانی جهان است.
    هدف
    مطالعه با هدف تعیین شایع ترین اختلال های پیرابالینی در معتادان تزریقی بستری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال های 1383 و 1384 بر روی 92 بیمار بستری به علت عوارض ناشی از تزریق مواد مخدر در بخش عفونی بیمارستان الزهرای اصفهان انجام شده اختلال های پیرا بالینی شامل آزمایش ها، گرافی قفسه صدری و سونوگرافی شکم و لگن فقط در بیماران بستری سال 1384 و ابتلا به عفونت های HCV، HIV و HBV در تمام بیماران بررسی شدند.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 2± 7/31 سال و میانگین طول مدت تزریق4/0± 9/3 سال بود. از 53 بیمار بستری در سال 1384، 15 نفر (%43) گرافی قفسه صدری غیر طبیعی داشتند و در سونوگرافی 9 نفر (%17) اسپلنومگالی گزارش شده بود. 45 نفر (%5/85) لکوسیتوز،46 نفر (%86) آنمی، 39 نفر (%74) ESR بالاتر از حد طبیعی، 32 نفر(%60) اختلال در آزمایش های کبدی و 29 نفر (%55) اختلال های انعقادی داشتند. از 92 بیمار بستری طی دو سال،53 نفر (%6/57) آلوده بهHCV، 9 نفر (%7/9) آلوده بهHIV و10 نفر (%9/10) آلوده به HBV بودند و در 16 نفر (%4/17) از بیماران آزمایش های ویروسی منفی بوده.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای عفونت های ویروسی و اختلال های پیرا بالینی ناشی از این عفونت ها مانند افزایش آنزیم های کبدی، آنمی و اختلال های انعقادی، انجام این آزمایش ها در اولین فرصت منطقی به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات ناشی از مصرف مواد، ایدز، عفونت، ویروس های هپاتیتC، ویروس های هپاتیت B
  • مینا آصف زاده، فاطمه حاج منوچهری، نوید محمدی، نیما توکلی صفحه 30
  • حمیدرضا جوادی، جلیل عظیمیان، مجید رجبی، زهرا کلانتری، مریم جوادی، هاجر اسماعیل زاده، امیر جوادی صفحه 35
  • رضا صفدری، مجید ملکی، ولی الله قربانی، فرشید منجمی صفحه 44
    زمینه
    برای مبارزه با بیماری های قلب و عروق داشتن نظام اطلاعاتی درست و دقیق در ثبت داده های بیماری های قلب و عروق و تحلیل داده ها نقش مهمی ایفا می کند. یکی از ابزارهای مهم جهت جمع آوری اطلاعات، سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق است.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق در کشور های منتخب با ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش تطبیقی در سال 1386 انجام شد، سامانه های طبقه بندی بیماری های قلب وعروق کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلیس و کانادا بررسی و از طریق اطلاعات موجود در کتب، نشریات، اینترنت و همچنین مکاتبه با کشورهای منتخب، ساختار سامانه طبقه بندی آنها استخراج شد. سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق در کشور ایران نیز بررسی شد، تحلیل این سامانه ها با استفاده از اطلاعات موجود در جداول مقایسه ای انجام شد.
    یافته ها
    تمام کشورهای منتخب سامانه ملی طبقه بندی بیماری های قلب و عروق داشتند. در این کشورها کدها با استفاده از علایم اضافی (حرف و رقم) با توجه به نیازها و اولویت های بهداشتی کشور گسترش یافته بود. در تمام کشورهای منتخب سازمان های مجری و ناظر بر قوانین، پیروی از ساختار طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی، رعایت قوانین مربوط به بومی کردن و استانداردهای تعیین شده از طرف سازمان های استاندارد، همچنین قوانین مربوط به تبادل داده ها، توسعه پذیری و چرخه روزآمدسازی در سامانه طبقه بندی کشورهای منتخب دیده شد. ایران فاقد سامانه طبقه بندی ملی بیماری های قلب و عروق بود.
    نتیجه گیری
    ملی کردن سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق بر اساس نیارها، سیاست ها و اولویت های نظام بهداشت و درمان جهت ثبت داده های قلب و عروق در ایران الزامی به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: طبقه بندی بیماری های قلب و عروق، بیماری های قلب و عروق، خدمات اطلاع رسانی پزشکی، نظام های اطلاع رسانی
  • امیر امامی، خسرو آقایی پور، صدیقه سادات صفویه، رامین یعقوبی صفحه 51
    زمینه
    در انتهای5 /-UTR ژن F سویه واکسن سرخک یک توالی غیر معمول طولانی غیرکد کننده قرار دارد که با توجه به موتاسیون هاوحذف های منطقه ای، تغییرات در این ناحیه می تواند بر عملکرد پروتئین F تولید شده مؤثر باشد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین ژنومیکس تغییرات توالی 5/-UTR ژن F ویروس سرخک سوش واکسن AIK-C تکثیر شده در سلول های MRC-5 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش بنیادی در سال 1385 در بخش بیوتکنولوژی مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی انجام شد. پس از کلون سازی و تکثیر با روشRT-PCR و سپس ترادف یابی توالی ناحیه5 /-UTR ژن کد کننده پروتئین F، تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در توالی سویه واکسن مورد مطالعه با توالی سویه های واکسن استاندارد موری و پارکز موجود در بانک اطلاعات ژن با استفاده از برنامه DNAMAN مقایسه شد.
    یافته ها
    از مقایسه نتایج حاصل از تعیین توالی ناحیه5 /-UTR ژن کد کننده پروتئین F سویه واکسن مورد مطالعه با دو توالی مرجع مشخص شد که ناحیه غیر کد کننده پروتئین فیوژن سویه واکسنی سرخک AIK-C با تغییر کشت سلولی از فیبروبلاست جوجه به MRC-5، در نوکلئوتید شماره 156 و در نوکلئوتید 288 دچار تغییرشده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت مشاهده تغییر در ناحیه در انتخاب کدون AUG ابتدایی ژن کد کننده پروتئین فیوژن و نقش آن درمیزان بیان این پروتئین، این احتمال وجود دارد که تغییر در نوع کشت سلول ویروس سرخک بتواند در شرایط ایمنی زایی واکسن فوق مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: سرخک، واکسیناسیون
  • محمدرضا آقامیریان، مرجان نصیری اصل صفحه 64
    زمینه
    پنی سیلیوم مارنفئی قارچی دو شکلی است که در افراد با ایمنی ضعیف و مبتلایان به ایدز عفونت منتشره ایجاد می کند. این قارچ در نواحی جنوب شرقی آسیا بومی است و مخزن آن رت های بامبو هستند. این قارچ از رت های منطقه ای از هند نیز جدا شده است.
    هدف
    مطالعه به منظور جستجوی قارچ پنی سیلیوم مارنفئی در خاک قزوین انجام شد.
    مواد و روش ها
    نمونه برداری از خاک نقاط مختلف شهر قزوین از بهار86 تا بهار87 انجام شد. نمونه ها بعد از آماده سازی در آزمایشگاه در محیط کشت سابورو دکستروز آگار کشت داده شدند. همچنین سوسپانسیونی از کلنی های مشکوک به گونه پنی سیلیوم مارنفئی تهیه و به صفاق50 رت تزریق شد. داده ها با آمار توصیفی تحلیل شدند.
    یافته ها
    قارچ پنی سیلیوم مارنفئی از کشت خاک شهر به دست نیامد، اما قارچ های دیگری از گونه های کلادوسپوریوم، آسپرژیلوس، پنی سیلیوم، رایزوپوس، آلترناریا، موکور،کرایزوسپوریوم، آکرومونیوم، فوزاریوم، اولوکلادیوم، درکسلرا، اسکوپولاریوپسیس و مخمر از کشت خاک به دست آمدند. از کشت ریه رت ها نیز قارچ پنی سیلیوم مارنفئی به دست نیامد.
    نتیجه گیری
    اگرچه قارچ پنی سیلیوم مارنفئی از خاک شهر قزوین به دست نیامد، ولی باید تحقیق های بیش تری در سایر نقاط ایران جهت اثبات وجود یا عدم وجود این قارچ انجام شود.
    کلیدواژگان: پنی سیلیوم مارنفئی، قارچ ها، عفونت، زخم ها و آسیب ها، خاک
  • پرویز پدیسار، رویا ناصح، مرجان نصیری اصل، زینب حسینیان صفحه 70
  • مستانه جواهری، شهرزاد جلالی صفحه 77
  • دکترسعید آصف زاده، احمد قدوسیان، رضا نجفی پور صفحه 84
  • لیلا آزادبخت، احمد اسماعیل زاده صفحه 88
    مطالعه های همه گیرشناسی تغذیه ای، اغلب بر ارتباط میان مصرف تنها یک ماده مغذی با خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر متمرکز شده اند. از آنجا که مصرف یک ماده مغذی اغلب با دریافت سایر مواد مغذی همراه است، شاید بررسی ارتباط مصرف رژیم های غذایی مختلف با بروز بیماری های غیرواگیر نسبت به در نظر گرفتن ارتباط تنها یک ماده مغذی یا یک غذای خاص صحیح تر باشد. یکی از مشخصه های رژیم غذایی سالم داشتن تنوع غذایی است. یک رژیم غذایی متنوع می تواند از کمبود یا بیش دریافتی یک ماده مغذی پیشگیری نماید. شاخص های کفایت غذایی جهت ارزیابی تطابق پذیرش افراد از راهنماهای رژیمی به کار می رود و ارزیابی آن به طور معمول گران، وقت گیر و نیازمند یک روش قوی است. چنانچه تنوع غذایی بتواند نمایان گر وضعیت کفایت تغذیه ای باشد می تواند به عنوان یک شاخص ارزان و ساده در این خصوص تلقی شود. از طرف دیگر برخی گزارش ها در زمینه ارتباط تنوع غذایی با وضعیت سلامت حاکی از آن است که شاخص امتیاز تنوع غذایی ممکن است با ابتلا به برخی بیماری های غیر واگیر مرتبط باشد و شانس ابتلا به این بیماری ها در بین جوامع مصرف کننده رژیم های غذایی با امتیاز تنوع پایین، بیش تر است. لذا اهمیت شاخص امتیاز تنوع غذایی می تواند از دو جنبه مورد بحث قرار گیرد؛ نخست ارتباط آن با میزان کفایت تغذیه ای و سپس ارتباط شاخص مذکور با ابتلا به بیماری های غیر واگیر که مقاله حاضر با هدف بحث در این زمینه نگارش شده است.
    کلیدواژگان: تغذیه، رژیم غذایی، اپیدمیولوژی
  • افسون صدیقی، امیر سعید صدیقی صفحه 98
    مننگوسل جانبی از تظاهرات بسیار نادر دیس رافیسم های ستون فقرات است که بیش تر در زمینه نوروفیبروماتوز و سندرم مارفان گزارش شده است. این ضایعه به طور معمول در ناحیه قفسه سینه و گاهی در ناحیه گردن دیده شده و بروز آن در ناحیه ساکرال بسیار نادر است. در این مقاله بیماری مبتلا به مننگوسل جانبی در ناحیه ساکروم معرفی می شود که تظاهر آن به صورت توده ای در ناحیه سرین بوده است. نکته قابل توجه در این بیمار، ارتباط ساک مننگوسل با کانال نخاعی از طریق نقصی در استخوان ایلیاک است.
    کلیدواژگان: مننگوسل، دیس رافیسم ستون مهره ها، ساکروم، گلوتئال، نوروفیبروماتوز، سندرم مارفان