فهرست مطالب

قالب سازان - پیاپی 52 (خرداد 1388)

دو ماهنامه قالب سازان
پیاپی 52 (خرداد 1388)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/04/25
  • تعداد عناوین: 19
|
  • گزارش
  • CAD/CAM
  • احمدرضا نمینی صفحه 10
    در این مقاله، به معرفی دستگاه های اسکنر سه بعدی اپتیکال، مکانیزم و نحوه ابعادبرداری آن ها، تکنیک های مورد استفاده جهت برداشت و ثبت اطلاعات، چگونگی برخورد و رفتار با خروجی های مختلف دستگاه و به طور کل زمینه های مورد استفاده در صنایع مختلف تشریح گردیده است.
    کلیدواژگان: دستگاه ابعاد برداری نوری (اپتیکال)
  • قالبسازی - تولید
  • محسن فقیهی صفحه 27
    بازار خرید و فروش قالب در ایران یکی از بازارهای نابسامان و آشفته ای است که هر دو طرف فروشنده و خریدار در آن متحمل ضرر می شوند و احساس نارضایتی می کنند. نتیجه این نارضایتی ها به دلسردی قالب سازان از یک طرف و فرار مشتریان (تولیدکنندگان) از طرف دیگر می انجامد. به اطمینان می توان گفت که تعداد قالب سازهایی که به شکل حرفه ای (یعنی کسانی که از ساخت قالب درآمد کسب می کنند) کار می کنند و کارهای با کیفیتی ارایه می کنند بسیار اندک است و اغلب قالب سازها پس از گذراندن یک دوره 5 تا 10 ساله از صنف قالب سازی خارج و به جمع تولیدکنندگان می پیوندند. از طرف دیگر گسیل سفارشات انواع قالب ها به خارج از کشور نیز تبعات نارضایتی مشتریان قالب (یعنی تولیدکنندگان) در ایران است. دلایل این امر البته فراوان است اما در این مقاله سعی شده تا با ارایه چند راهنمایی به خریدارن قالب کمک شود تا در تامین قالب های مورد نیاز خود، اطمینان خاطر و رضایت بیشتری داشته باشند. طبعا رضایت خاطر و جلب اعتماد مشتریان قالب در دراز مدت به سود سازندگان قالب نیز تمام خواهد شد.
    کلیدواژگان: قالب، خرید قالب، قیمت قالب
  • CAD/CAM
  • محمد کبورانی صفحه 29
    در سال های اخیر قرار دادن اینسرت در قالب های تزریق عمومیت پیدا کرده است. از آنجا که قرار دادن اینسرت در قالب باعث می شود که قطعه را بتوان یکپارچه تولید کرد بنابراین مونتاژ قطعات مجزا با این روش حذف می شود و از طرفی راندمان نیز افزایش می یابد. این عمل باعث کاهش هزینه مونتاژ و نیروی انسانی می شود و از سوی دیگر قابلیت انعطاف پذیری در طراحی افزایش می یابد. این ها مزیت هایی هستند که باعث برتری این روش نسبت به روش های سنتی نظیر لحیم کاری، بست زنی و... می باشد. قطعات اینسرتی مختلف اثرات متفاوتی را بر روی فرآیند قالب تزریق می گذارند. اینسرت های فلزی به منظور افزایش عملکرد انتقال حرارت درون کویته قالب استفاده می شوند. اینسرت های پلاستیکی تاثیرات خنک سازی را کاهش می دهند. این مقاله یک روش توسعه یافته از شبیه سازی عددی است جهت رسیدن به اینسرت هایی که برای قطعات با شکل هندسی پیچیده در قالب تزریق استفاده می شود. این روش منتج از چندین آزمایش به منظور رسیدن به یک راه مؤثر اقتصادی برای رسیدن به اینسرت سه بعدی مناسب درون قالب تزریق می باشد.
    کلیدواژگان: قالب تزریق، اینسرت سه بعدی
  • علی احمدی، علی اکبر خادم صفحه 34
    Drive Works Xpress یکی از قوی ترین و در عین حال کارآمدترین ماژول های نرم افزار Solid works می باشد که از نسخه 2008 به آن اضافه گردیده است و امکان دستیابی به تنوع در طراحی و کم کردن زمان آن را به حد قابل ملاحظه ای فراهم می نماید.
    در واقع این ماژول نسخه پیشرفته ای از قابلیت Configuration است که در نسخه های قبلیSolid Works موجود بوده است.
    این ماژول این امکان را به طراح می دهد تا با طراحی یک قطعه یا اسمبلی امکان ایجاد حالت های مختلف آن قطعه یا اسمبلی در ابعاد و ویژگی های متفاوت را داشته باشد.
    کلیدواژگان: Solid works
  • قابلسازی - تولید
  • نورالله رضایی، یعقوب جمالی صفحه 42
    بسته اطلاعات فنی (مدارک) قالب های فلزی مجموعه ای از مدارک فنی قالب می باشد که هنگام سفارش قالب به قالبساز اعلام و زمان تحویل گیری قالب، باید از قالبساز دریافت شود. این مدارک به کاربر قالب کمک می کند، تا در هنگام بکارگیری و استفاده از قالب وابستگی به قالبساز نداشته باشد. این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است که قالبساز و سازنده در دو کشور متفاوت هستند و دسترسی به یکدیگر به راحتی امکان پذیر نمی باشد. پس از حمل قالب در سایت سازنده در صورتی که سازنده با مشکلی مواجه شود و نیاز به مدارک فنی قالب داشته باشد، قالبساز بدون دریافت وجه اقدام به ارایه مدارک فنی نمی کند. در صورتی که اگر در هنگام قرارداد این موارد دیده شود از مشکلات به وجود آمده احتمالی جلوگیری خواهد شد. علاوه بر موارد مذکور بسته اطلاعات فنی قالب، باعث انتقال تکنولوژی طراحی و ساخت قالب به مشتری می شود.
    کلیدواژگان: قالب فلزی، مدارک فنی قالب، تحویل گیری قالب
  • راهنمای صنعت
    صفحه 49
  • قالبسازی - تولید
  • ملیحه نعمتی، حامد آهنگر، علی کاظمی صفحه 59
    مسیری که پلاستیک در درون قالب طی می کند از اهمیت بالایی در تعیین کیفیت قطعه نهایی برخوردار است. فرآیند پر شدن قالب با قابلیت پیش بینی فشار، دما و تنش به طور جداگانه می تواند آنالیز شود.
    کلیدواژگان: قالب تزریقی، جریان پلیمری
  • روح الله کسایی صفحه 66
    با توسعه اقتصادی و صنعتی نیاز به تولید محصولات گوناگون به صورت روز افزون گسترش می یابد. در بسیاری از این محصولات قطعات فلزی به صورت ورق های شکل داده (پنل) شده وجود دارد. شکل دهی و مونتاژ پنل ها در صنایع هوانوردی، کشتی سازی و اتومبیل سازی کاربرد وسیعی دارد. روش سنتی تولید پنل ها استفاده از قالب های سنبه و ماتریس است. در روش سنتی ورق مسطح (Blank) بین سنبه و ماتریس قرار می گیرد و با اعمال فشار به شکل مطلوب در می آید.
    در فرآیند مونتاژ این پنل ها به روش سنتی قید و بندهای (Fixture) انعطاف ناپذیر (Hard) به کار گرفته می شود. این قید و بندها برای هر پنل با دیگری فرق می کند و نمی توان از یک قید برای چند پنل استفاده کرد. فرآیند تولید قالب های سنتی فرآیندی زمان بر و هزینه بر است که ممکن است ماه ها به طول انجامد که این زمان صرف طراحی قالب، ماشینکاری مدل، ریخته گری، ماشینکاری قالب ریخته گری شده و انجام اصلاحات دستی روی قالب می شود (بدون در نظر گرفتن عیوبی که در هر مرحله می تواند برای ساخت قالب رخ دهد). در نتیجه هزینه های تولید افزایش یافته و بهره وری کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: قالب انعطاف پذیر_ MPF، MPP
  • سید حسین فخری صفحه 71
    همانگونه که در شماره قبل خاطر نشان گردید صفحه های نگهدارنده مغناطیسی جهت نگهداشتن و ثابت نمودن قطعات آهنی اسفاده می گردد. نوعی از این نگهدارنده ها جهت نگهداشتن قطعه کار بر روی انواع ماشین های ابزار طی فرآیندهای ماشینکاری استفاده می شود و نیاز به انواع گیره و روبندهای مکانیکی را مرتفع می نماید که تشریح شد.
  • صفحه 74
    در شماره قبل، بحثی پیرامون تخصصی شدن قالب ساز ها و تاثیر آن در کاهش زمان و قیمت قالب مورد بررسی قرار گرفت و برخی بحث ها و سؤالات را از طرف خوانندگان برانگیخت که در اینجا لازم است به آن ها اشاره ای شود.
    کلیدواژگان: قالب، زمان قالب، قیمت قالب
  • علمی
  • محمد قنبری، میرجواد پیمان صفحه 78
    از زمان پیدایش بحث استفاده از یاتاقان های با پایه آلومینیوم طی دهه های گذشته، دو محور متمایز و اصلی یاتاقان های bimetal و trimetal مورد توجه قرار گرفته اند.
    همچنین به عنوان یک نوآوری انجام شده، نشان داده شده که آلیاژهای آلومینیوم نیاز به حداقل 10 درصد فاز نرم برای فعالیت بدون نیاز به لایه های اضافی دارند. در سال های اخیر سازندگان فراوانی از جمله مجموعه معظم Miba، تلاش های قابل توجهی را به منظور بهبود هر دو نوع ساختار یاتاقان انجام داده اند که از یک سو به وسیله تولید آلیاژهای جدید bimetal با خواص مکانیکی بهبودیافته که حاوی مقادیر زیادی قلع می باشند و از سوی دیگر با استفاده از مواد مقاوم برای یاتاقان ها با پوشش های اضافی، این اهداف محقق شده است. در بازار تقاضا برای نسل آینده آلیاژهای یاتاقان ها، دو هدف عمده موردنظر قرار دارد: استحکام و مقاومت بالاتر و عملکرد بهتر در بازه وسیعی از شرایط کارکردی.
    این رهیافت به طور عمده به معرفی و بررسی مسیر توسعه مواد و ساختار یاتاقان ها در حال حاضر و جهت دهی کلی درباره آینده این صنعت می پردازد
    کلیدواژگان: یاتاقان، آلیاژ پایه آلومینیوم، رفتار سایشی، Bimetal، Trimetal
  • CAD/CAM
  • صفحه 82
    سیستم های Free form روش هایی ملموس، منحصر به فرد و توانا برای مدل سازی سه بعدی با سرعت بالا از شکل های پیچیده، دارای جزییات زیاد و بنیادی می باشند که برای تولید به کار می روند.
    کلیدواژگان: Freeform، طراحی تولید، مدل سازی سریع
  • علمی
  • امید اصلان نژاد، ملیحه نعمتی، علی کاظمی صفحه 93
    همان طور که می دانیم قدیمی ترین تلرانس اختلاف مجاز بین حداکثر و حداقل اندازه در یک نمای اندازه است که به واسطه وجود این خطای مجاز اندازه ی قطعه می تواند در این محدوده متغیر باشد. البته باید بدانیم بنا به خواسته های مونتاژی اندازه قطعات را MMC یا LMC یا در حالت عادی RF5 می سازند.
    کلیدواژگان: تلرانس هندسی، GD&T
  • مرکز آموزش جامعه قالبسازان ایران
    صفحه 96