فهرست مطالب

اپیدمیولوژی ایران - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 12، پاییز و زمستان1387)

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 12، پاییز و زمستان1387)

  • 110 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/05/01
  • تعداد عناوین: 13
|
  • جلال پورالعجل، رضا مجدزاده صفحه 1
    مقدمه و اهداف
    هپاتیت عفونت مزمن هپاتیت B یکی از عمده ترین مشکلات بهداشتی در جهان است. ایران از نظر آندمیسیته عفونت مزمن هپاتیت B جزء کشورهای مزواندمیک (2% تا 7%) محسوب می شود. هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع عفونت مزمن هپاتیت B در ایران است.
    روش کار
    بانک های اطلاعاتی Medline، Embase، Science Citation Index Expanded، Ovid، Google Scholar، IranMedex، SID، MagIran و SJIBTO تا اردیبهشت سال 1387 جستجو شدند.کلیه مطالعات مقطعی مرتبط با شیوع عفونت مزمن هپاتیت B در ایران، بدون اعمال هر گونه محدودیت پذیرفته شدند. مثبت بودن سرم از نظر HBsAg بعنوان پیامد اصلی در نظر گرفته شد. میزان شیوع عفونت مزمن هپاتیت B به عنوان شاخص قابل اندازه گیری با حدود اطمینان 95% محاسبه گردید.
    نتایج
    در این بررسی 34 مطالعه پذیرفته شدند. شیوع کلی عفونت مزمن هپاتیت B در ایران حدودا 7/1%؛ در اهداء کنندگان خون 8/0% (9/0% - 6/0% CI: 95%) و در معتادان تزریقی 2/3% (1/4% - 3/2% CI: 95%) بود. شیوع عفونت در بیماران بتاتالاسمی از صفر تا 5/1% متغیر بود. شیوع عفونت در افراد مسن و میانسال بیش از نوجوانان و کودکان و در جنس مذکر 25% بیش از جنس مؤنث بود.
    نتیجه گیری
    از زمان واکسیناسیون سراسری هپاتیت B در سال 1372، شیوع عفونت مزمن هپاتیت B در کودکان و نوجوانان، که بخش عمده ای از جمعیت عمومی را تشکیل می دهند، کاهش یافته و به نظر می رسد که کاهش شیوع عفونت در این گروه سنی باعث کاهش میزان شیوع کلی عفونت در جامعه شده باشد. به این ترتیب می توان کشور ایران جزء مناطق هیپواندمیک تلقی نمود.
    کلیدواژگان: هپاتیتB، شیوع، اهداء خون، تالاسمی، اعتیاد تزریقی، ایران
  • تیمور آقاملایی، صدیقه سادات طوافیان*، لاله حسنی صفحه 9
    مقدمه و اهداف

    این مطالعه با هدف تعیین خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده نسبت به ورزش در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی تعداد 350 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 1387- 1386 از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و داده های مربوط به 249 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.داده های مربوط به خود کارآمدی، منافع و موانع درک شده از طریق ابزارهای استاندارد خود کارآمدی و منافع و موانع درک شده نسبت به ورزش، جمع آوری و با استفاده از برنامه SPSS تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج

    در مجموع داده های بدست آمده از 249 نفر با میانگین سنی 7/2 ± 7/21، شامل 135 نفر دختر و 114 نفر پسر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که از این میان 66 نفر(5/26%) شامل 36 دختر و 30 پسر دارای فعالیت فیزیکی منظم بودند. میانگین نمرات خود کارآمدی1/7 ± 23، منافع درک شده 5/12 ± 96 و موانع درک شده 1/6 ± 9/31 بدست آمد. بین نمرات موانع درک شده و خودکارآمدی با فعالیت فیزیکی منظم ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (05/0>P).

    نتیجه گیری

    درک موانعی نظیر وقت گیر و هزینه بر بودن و خستگی ناشی از ورزش، مانع از انجام فعالیت فیزیکی و عواملی چون درک خودکارآمد بودن و حمایت اطرافیان، باعث تقویت آن در دانشجویان می شود.

    کلیدواژگان: خودکارآمدی، منافع درک شده، موانع درک شده، فعالیت فیزیکی، دانشجویان
  • علی میرزازاده، بهزاد حجازی زاده، بیتا مسگرپور، آسیه گلعذار، کوروش هلاکویی نایینی صفحه 17
    مقدمه و اهداف
    اخیرا افزایش تعداد موارد لیشمانیوز پوستی در کرمان دیده شده است. این مطالعه با هدف تعیین روند ابتلا به بیماری، شناسایی کانون های پرخطر بیماری در شهر کرمان و بررسی خصوصیات زیست- محیطی این مناطق پرخطر اجرا شده است.
    روش کار
    در بخش کمی مطالعه، موارد سالهای 84-1381 روی نقشه دیجیتالی شهری با مقیاس 2000/1 مکان یابی شدند. تعمیم نتایج به نقشه، در سطح محله های شهری و جمعیت پایه هر محله براساس جمعیت برآورد شده مرکز آمار انتخاب گردید. در بخش کیفی، براساس میزان بروز محاسبه شده، کانون های پرخطر این بیماری شناسایی شد و سپس با مراجعه و مشاهده دقیق محله های پرخطر با استفاده از چک لیست عوامل احتمالی محیطی مرتبط، ویژگی های زیست محیطی این مناطق ثبت گردید.
    یافته ها
    کلا 771 مورد مبتلا مشاهده شد. کانون های اصلی در نیمه شرقی شهر بوده و تعداد (9/15%)123 مورد تنها متعلق به شرقی ترین محله بودند. پرخطرترین محله های شهر با 9/54، 8/52 و 2/51 در 10000 نفر، سرآسیاب فرسنگی، خیابان امام و سرباز بودند. بعضی کانون های فرعی مانند محله های شهاب، ابوذر و شاهزاده محمد (محله های مرکزی و جنوبی شهر) در حال کمرنگ شدن بوده و کانون های جدیدی از بیماری در محله های شمالی و شمال شرقی در حال شکل گیری هستند(01/0P<).
    نتیجه گیری
    کانون های اصلی لیشمانیوز در قسمت شرقی و مرکزی شهر شامل محله های سرآسیاب، امام و سرباز همچنان فعال بوده و کانون های جدیدی در مناطق دیگر در حال شکل گیری است. عوامل خطر زیست محیطی مربوط به وجود زمین های بایر، معابر خاکی و بافت قدیمی شهری است..
    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی، نقشه خطر، سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • مسعود نقاب، جعفر حسن زاده صفحه 27
    مقدمه و اهداف
    هدف مطالعه، ارزیابی اثرات مواجهه شغلی با مواد خام مورد استفاده در تولید سرامیک بر سیستم تنفسی کارگران بود.
    روش کار
    کارگران در معرض گرد و غبار یک واحد تولید سرامیک و شاغلین فاقد مواجهه که از نظر متغیر های اجتماعی و اقتصادی و دموگرافیک شرایط یکسانی داشتند مورد مصاحبه قرار گرفته و برای آنان فرم پرسشنامه استاندارد تنفسی تکمیل گردید و از آنان رادیوگرافی و تست عملکرد ریه بعمل آمد. علاوه بر آن، تراکم گرد و غبار، ترکیب شیمیائی و مقدار سیلیس آن نیز اندازه گیری شد.
    نتایج
    غلظت گرد و غبار که حاوی 69% سیلیس بود از حد مجاز بالاتر بود. علائمی نظیر سرفه منظم، خس خس سینه، دفع خلط و بلغم و کوتاه شدن تنفس در گروه مواجهه یافته شیوع بیشتری داشت. کلیشه های رادیوگرافی افراد مواجهه یافته شیوع برخی علائم و اختلالات را نشان داد. برخی پارامترهای عملکرد ریه نیز در این گروه بشکل معنی داری کاهش یافته بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که مواجهه شغلی با مواد خام مورد استفاده در تولید سرامیک، احتمالا بدلیل وجود سیلیس، می تواند منجر به شیوع علائم اختلالات تنفسی، تغییرات غیر طبیعی رادیوگرافیک ریه و اختلالات عملکرد آن گردد.
    کلیدواژگان: گرد و غبار سرامیک، تماس شغلی، اختلالات تنفسی
  • طوبی کاظمی، غلامرضا شریف زاده، فاطمه حسینایی صفحه 35
    مقدمه و اهداف
    شناخت اپیدمیولوژی انفارکتوس قلبی در هر منطقه می تواند راهگشا برای برنامه ریزی های منطقه ای جهت پیشگیری از این بیماری باشد. بر همین اساس ما بر آن شدیم تا تغییرات 5 ساله انفارکتوس قلبی در بیرجند را بررسی نماییم.
    روش کار
    این مطالعه به صورت یک مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه بیمارانی که طی سال های 13851381 با تشخیص انفارکتوس حاد قلبی در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند بستری شده بودند، انجام شد. داده ها براساس پرسشنامه ای که حاوی اطلاعات دموگرافیک بیماران، نوع داروی مصرفی، ریسک فاکتورهای قلبی و وضعیت هنگام ترخیص بود و با بررسی پرونده بیماران توسط پزشک عمومی دوره دیده جمع آوری شد و در نرم افزار SPSS وارد شده و آنالیز گردید.
    نتایج
    تعداد کل بیماران دچار MI طی 5 سال، 1233 نفر بودکه 880 نفر(4/71%) ازآنها مرد بودند. میانگین سنی بیماران8/12± 2/62 سال برآورد شد و طی این 5 سال از 2/13± 7/61 به 4/12± 5/ 63 سال افزایش پیدا کرده که از نظر آماری معنا دار نبود (37/0P=). شایع ترین ریسک فاکتورها در بیماران به ترتیب هیپر تانسیون (%8/34)، سابقه مصرف سیگار (%1/32) و دیس لیپیدمی (24%) بود. در مطالعه ما، روند ریسک فاکتورهای تغییر پذیر، در این 5 سال تفاوت آماری نداشته؛ ولی درصد مبتلایان دارای ریسک فاکتورهای هیپرتانسیون (از 9/30% در سال1381 به 38% در سال 1385 و 62/0P=) و دیابت (از 1/15 % در سال1381 به 21% در سال 1385 و 23/0P=) افزایش داشته است. روند افزایشی در مصرف داروهای قلبی عروقی طی این 5 سال مشاهده شد، اما افزایش مصرف داروهای استاتین و استرپتوکیناز از نظرآماری معنادار بود. مورتالیتی داخل بیمارستانی بیماران 3/11% بوده است که کاهش مورتالیتی طی 5 سال تفاوت معنی داری نداشته است (48/0P=).
    نتیجه گیری
    با توجه به افزایش شیوع انفارکتوس قلبی و نیز افزایش ریسک فاکتورهای قلبی لازم است.برنامه های مداخله ای در جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به ریسک فاکتورها و بالطبع کاهش انفارکتوس قلبی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: انفارکتوس حاد میوکارد، اپیدمیولوژی، بیرجند، ریسک فاکتور قلبی
  • وحید ترابی، مهدی محبعلی، غلامحسین ادریسیان، حسین کشاورز، مسعود مهاجری، هما حجازیان، بهناز آخوندی، علی اکبر صنعتی، ذبیح الله زارعی، افشین دلشاد صفحه 43
    مقدمه و اهداف
    این مطالعه به منظور ارزیابی شیوع سرمی و تعیین اندمیسیته لیشمانیوز احشائی در شهرستان بجنورد در سال 1386 و به منظور ارائه برنامه کنترل این بیماری در آن شهرستان انجام گردیده است.
    روش کار
    این مطالعه به شکل توصیفی و به روش مقطعی در 8 روستای شهرستان بجنورد انجام گردید. روش نمونه برداری به شکل خوشه ایچند مرحله ای و گروه های هدف شامل کودکان 12 سال و به پایین و10% از افراد بزرگسال ساکن مناطق روستایی شهرستان بجنورد بوده است. در این بررسی از پلاسمای خون افراد تحت مطالعه جهت اندازه گیری آنتی بادی های ضد لیشمانیایی به روش سرولوژی آگلوتیناسیون مستقیم (DAT) استفاده گردید. برای تعیین نوع لیشمانیا در مناطق تحت بررسی؛ تعداد 4 قلاده سگ مشکوک به لیشمانیوز احشائی کالبد گشایی شدند. جهت تعیین گونه انگل،از روش های ملکولی PCR TS1 استفاده گردید.
    نتایج
    در مجموع پلاسمای خون 1608 نفر از افراد تحت مطالعه به روش DAT مورد آزمایش سرولوژی قرار گرفتند که 38 نفر(36/2%) از آن ها دارای عیار 1:800 و به بالا و فقط 9 نفر(56/0%) دارای عیار 1:3200 بودند. از لحاظ شیوع سرمی، اختلاف آماری معنی داری بین دو جنس مونث و مذکر و جمعیت های بالای 12 سال با جمعیت های 12 سال و به پائین مشاهده نگردید(05/0P>). گونه های لیشمانیای جدا شده مربوط به 2 قلاده از 4 قلاده سگ علامت دار؛ L.infantum تعیین گردیدند و همچنین سکانس های قطعه ژنی ITS1 مربوط به هر 2 ایزوله فوق الذکر با شماره های EU810776 و EU810777 در بانک ژنی به ثبت رسیدند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهند، لیشمانیوز احشائی با اندمیسیته پائین در شهرستان بجنورد در حال گردش است.
    کلیدواژگان: سرواپیدمیولوژی، لیشمانیوز احشائی، اگلوتیناسیون مستقیم، خراسان شمالی، ایران
  • سیدمحمدتقی آیت اللهی، جعفر حسن زاده، عباسعلی رمضانی صفحه 51
    مقدمه و اهداف
    حوادث ترافیکی، یک مشکل بزرگ سلامت عمومی است که پیشگیری مداوم و موثر از آن نیازمند تلاش های هماهنگ و همه جانبه است. این مطالعه به منظور محاسبه بار سوانح وحوادث ترافیکی در استان خراسان جنوبی در سال 1384 طراحی و اجرا گردید.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه بار بیماری (Burden of disease study)است. جامعه مورد مطالعه، جمعیت تحت پوشش استان خراسان جنوبی در سال 84 بود. در این مطالعه، برای حفظ قابلیت مقایسه، از روش شناسی به کار رفته در مطالعه اصلی بار جهانی بیماری ها در سال 2003 برای محاسبه سال های از دست رفته ناشی از مرگ زودرس، سال های عمر با ناتوانی و سال های عمر با ناتوانی تعدیل شده استفاده شد.
    نتایج
    طی سال 1384 در سطح استان خراسان جنوبی تعداد 7456 سال ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی از دست رفته است که تعداد سال های از دست رفته ناشی از مرگ زودرس و همراه با ناتوانی (DALYs) 28/13 در هزار بود و بیشترین میزان تعداد سال های از دست رفته ناشی از مرگ زودرس و همراه با ناتوانی (DALYs در هزار) به ترتیب در گروه های سنی 44-30 سال (86/20 در هزار) و 29- 15 سال (96/16 در هزار) قرار داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این بررسی پیشنهاد می گردد برنامه های مداخلاتی مناسب به منظور پیشگیری از بروز سوانح و حوادث ترافیکی، به حداقل رساندن صدمات و عوارض ناشی از آن ها و ارزیابی نتیجه نهایی این برنامه ها در سطوح مختلف و بویژه در گروه های سنی زیر 44 سال و مردان صورت گیرد.
    کلیدواژگان: سوانح و حوادث ترافیکی، بار بیماری، شاخص های خلاصه سلامت جمعیت، استان خراسان جنوبی
  • محمد رفیعی، اکرم سیفی صفحه 59
    مقدمه و اهداف
    خودکشی یکی از علل اساسی در اغلب کشورها است. اگرچه عوامل مختلفی در بروز خودکشی نقش دارند، اما اطلاعات موجود در این زمینه محدود است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک اقدام به خودکشی و عوامل مرتبط با آن در افراد اقدام کننده مراجعه کننده به بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بوده است.
    روش کار
    این مطالعه یک بررسی مشاهده ای و مقطعی است که برروی تمام موارد اقدام کننده به خودکشی از ابتدای سال 1384 تا انتهای سال 1386 انجام شده است. مشخصات فردی، زمان خودکشی، دفعات خودکشی، نتیجه خودکشی، نحوه اقدام به خودکشی، علل و انگیزه اقدام به خودکشی، سابقه قبلی خودکشی، وجود بیماری های مزمن جسمی و روانی بر اساس یک پرسشنامه و مصاحبه از بیمار یا همراهان وی ثبت شد.
    نتایج
    تعداد 4226 نفر در جامعه مورد بررسی در 3 سال فوق اقدام به خودکشی نموده اند. میانگین سن افراد اقدام کننده به خودکشی،72/9 95/24 سال و برای افرادی که خودکشی موفق داشته اند 72/13 79/29 سال بوده است. 60% از اقدام کنندگان به خودکشی مؤنث وانگیزه خودکشی در 89% از موارد، اختلاف خانوادگی ذکر شده است. نحوه اقدام 5/82% از آن ها با مسمومیت داروئی بوده است. خودکشی موفق در این مدت 2/3% خودکشی کنندگان بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به سن پائین تر اقدام کننده ها به خودکشی و نرخ آن، این امر مهم باید مورد توجه سیاستگزاران امور بهداشتی در ناحیه استان مرکزی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، اقدام به خودکشی، خودکشی
  • علی عزیزی، فرهاد امیریان، مرضیه امیریان صفحه 71
    مقدمه و اهداف
    با توجه به افزایش روز افزون موارد HIV در جوانان و اهمیت آموزش در پیشگیری از آن، در این مطالعه اثر سه روش آموزش (توسط پزشک، همسالان و پمفلت) پیشگیری از ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مورد مقایسه قرار گرفت.
    روش کار
    تعداد 1500 دانش آموز دختر دبیرستانی پایه سوم به صورت طبقه ای تصادفی از 21 دبیرستان منطقه 3 آموزش و پرورش وارد مطالعه شدند.. از مجموع 1500 نفر مورد مطالعه، 498 نفر توسط پزشک عمومی، 502 نفر توسط گروه همسالان و 500 نفر با استفاده از پمفلت ایدز آموزش دیدند.20 روز پس از اتمام آموزش؛ پس آزمون(پست تست) با استفاده از همان پرسشنامه بعمل آمد. داده های جمع آوری شده با 5/11 spss و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    دانش آموزان مورد مطالعه 1500 نفر با میانگین سنی 7/.± 78/16سال بودند. میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در هر سه گروه مورد مداخله تفاوت معنی دار داشت (0001/P=). میانگین تغییر نمرات قبل و بعد در گروه آموزش توسط پزشک (6/3 ± 7/10) بیشتر از میانگین تغییر نمرات قبل و بعد از آموزش توسط همسالان (4/3 ± 8/8) و مورد اخیر نیز بیشتر از پمفلت (9/3 ± 3/7) بود و آزمون بون فرونی این تفاوت ها را از نظر آماری معنی دار نشان داد (0001/0 P=).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه، آموزش پیشگیری از ایدز توسط پزشکان در افزایش آگاهی دانش آموزان موثرتر است.
    کلیدواژگان: آموزش بهداشت، پیشگیری، HIV، دانش آموزان، آموزش همسالان، کرمانشاه
  • داود خلیلی، فرزاد حدائق *، مریم توحیدی، اصغر قاسمی، فرهاد شیخ الاسلامی، فریدون عزیزی صفحه 77
    مقدمه و اهداف

    نسبت تری گلیسرید به کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (TG/HDL-C) به عنوان شاخصی برای سندرم متابولیک شناخته شده است. با توجه به شیوع بالای سندرم متابولیک و HDL-C پایین در جمعیت ایرانی، این مطالعه به منظور تعیین نقش این شاخص در پیش بینی بروز بیماری های کرونری قلب (CHD) بطور مستقل از سایر عوامل خطر انجام گرفت.

    روش کار

    طی بهمن ماه سال 1378 تا مرداد 1380، تعداد 1824 مرد 40 سال و بالاتر، بدون هیچگونه سابقه ای از بیماری های قلبی عروقی، وارد مطالعه شدند تا به منظور تعیین رخدادهای جدید CHD بصورت آینده نگر مورد بررسی قرار گیرند. اندازه گیری های پایه شامل سطح سرمی کلسترول تام (TC)، HDL-C، TG و عوامل خطر CHD شامل سن، فشار خون سیستولی و دیاستولی، نمایه توده بدنی، دیابت، مصرف دخانیات و سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی هستند.

    نتایج

    تا اسفند 1385 با میانه پیگیری 5/6 سال، تعداد 163 رخداد جدید CHD رخ داد. براساس الگوی خطرات متناسب کاکس(Cox)، پس از تعدیل براساس کلسترول تام و سایر عوامل خطر، مردان در بالاترین چارک TG/HDL-C نسبت به پایین ترین چارک، نسبت خطر (Hazard ratio) معنی داری برابر 85/1 (17/3-07/1، فاصله اطمینان95%) داشتند. نسبت خطر توام برای TC و TG/HDL-C (بالاترین چارک TC و TG/HDL-C نسبت به پایین ترین چارک آنها) پس از تعدیل برای سایر عوامل خطر برابر 13/6 (86/15-37/2، فاصله اطمینان95%) بود.

    نتیجه گیری

    ارزیابی همزمان نسبت TG/HDL-C و TC می تواند به عنوان شاخصی در پیش بینی خطر بروز CHD در مردان ایرانی در نظر گرفته شود.

    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونری قلب، تری گلیسرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا، سندرم متابولیک
  • فاطمه رخشانی، محمدتقی حیدری، سمیه براتی بنی صفحه 87
    مقدمه و اهداف
    آسیب های ناشی از وسایل نوک تیز، یک خطر مهم شغلی برای کارکنان بهداشتی و درمانی محسوب می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع و علل آسیب های ناشی از نیش سوزن اقدامات پس از آن در پرسنل مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، 231 نفر از کارکنان درمانی شاغل در بیمارستان های آموزسی شهر زاهدان در سال1386 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بررسی شدند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزارSPSS 13 تجزیه و تحلیل گردیدند.
    نتایج
    1/77% از افراد مورد بررسی زن، 4/56% از آنان کارشناس و 7/50% پرستار بودند. میانگین سنی 1/8±34 سال بود. شیوع نیش سوزن در بین کارکنان مراکز درمانی در طول دوره کاری 9/64% بود و از این گروه 2/57% بیش از دو بار آسیب دیده بودند. سرسوزن با 4/55%، بیشترین میزان آسیب را تشکیل می داد، و بیشترین موقعیتی که افراد دچار آسیب شده بودند هنگام خون گیری و تزریق با فراوانی 6/54% بود. آنالیز رگرسیون چند متغیره نشان داد که آسیب ناشی از وسایل نوک تیز در افراد با سواد دانشگاهی در مقایسه با دیپلم و پایین تر 60% کمتر بود و به ازای هر سال افزایش سابقه کار، خطر آسیب 5% افزایش می یافت.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه ضرورت اقدامات آموزشی و پیشگیری کننده در مراکز درمانی به ویژه گروه های با خطر بالا را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: نیدل استیک، شیوع، عوامل خطر، کنترل، کارکنان درمانی، عملکرد
  • سمراد محرابی، علیرضا دلاوری، قباد مرادی، ابراهیم قادری صفحه 93
    مقدمه و اهداف
    شیوع آسم در مناطق مختلف دنیا متفاوت بوده است. این مطالعه به بررسی شیوع آسم برونشیال در جامعه 64-15 سال استان کردستان در سال 1386 می پردازد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی بود. در این مطالعه که همزمان با طرح بررسی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر انجام شد، اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مرکز مدیریت بیماری های آمریکا و با مصاحبه جمع آوری گردید. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS13 و آزمون آماری کای دو و تست T تجزیه و تحلیل انجام شد.
    نتایج
    در این مطالعه 1000 نفر شرکت داشتند. این مطالعه شامل 500 نفر (50%) مرد و 500 نفر (50%) زن بود. شیوع سابقه ابتلا به آسم 3/2% بود. در این مطالعه رابطه معنی داری بین ابتلا به آسم و محل سکونت، مصرف سیگار و شاخص توده بدنی مشاهده نشد. بیماری آسم در 6 نفر (8/1%) از مردان و 17 نفر (5%) از زنان مشاهده گردید (02/0= P). بین سن و آسم نیز رابطه معنی داری مشاهده شد(001/0 > P).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه شیوع آسم مشابه مطالعات داخل کشور و نسبت به مطالعات کشورهای دیگر کمتر بود که لازم است مطالعات تکمیلی در این خصوص انجام شود. بنظر می رسد، با بررسی بیشتر، از این پرسشنامه بتوان برای تخمین شیوع آسم در یک منطقه استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آسم، شیوع، افراد 64، 15 سال، مطالعه مقطعی
|
  • Porolajal J., Majdzadeh R Page 1
    Background And Objectives
    Hepatitis B virus (HBV) infection is a major public health problem worldwide. Islamic Republic of Iran is located in mesoendemic region (prevalence 2%-7%). The aim of this study was to assess prevalence of chronic HBV in Iran according to demographic characteristics.
    Methods
    Medline, Embase, Science Citation Index Expanded, Ovid, Google Scholar, IranMedex, SID, Magiran and The Scientific Journal of Iran Blood Transfusion Organization (SJIBT) from 2000 till May 2008 were searched. Cross-sectional studies concerning prevalence of hepatitis B infection in Iran were included irrespective of language and date. The outcome of interest was prevalence of chronic HBV infection detected by blood specimen positive for HBsAg.
    Results
    We icluded 34 studies. The prevalence of chronic HBV infection was estimated about 1.7% or lower in general population; 0.8% (95% CI: 0.6%-0.9%) in blood donors and 3.2% (95% CI: 2.3% - 4.1%) in intravenous drug users. Prevalence of chronic HBV infection in beta thalassemic patients varied from zero to 1.5%. Prevalence of chronic HBV infection was higher in middle aged and elders than children, adolescent and youth and was 25% higher in males than females.
    Conclusions
    Since mass vaccination of hepatitis B in 1993, prevalence of chronic HBV infection has being reduced among children and adolescents. These age groups comprise a large proportion of general population and reduction of HBV infection in this age group may impact on total prevalence of hepatitis B infection, so that now Iran may be considered a hypoendemic region for HBV infection.
  • Aghamolaei T., Tavafian Ss, Hassani Page 9
    Background and Objectives

    The objective of this study was to determine self efficacy, perceived benefit/ barriers to exercise of students in Hormozagan University of Medical sciences (HUMS).

    Methods

    This was a cross-sectional study. Using stratified sampling, 350 current students of HUMS were studied from November to December 2007 in Bandar Abbass, Iran. Data regarding self efficacy, perceived benefits/barriers to exercise among participants were assessed through Exercise self efficacy scale and Exercise Benefits/Barriers Scale. Data were analyzed by SPPS version 13.

    Results

    In all, the data of 249 participants with mean age of 21.7 ± 2.7 were analyzed. Among them 65 participants (26.5%) including 36 girls and 30 boys were doing physical activity. Mean scores of self efficacy, perceived benefits, perceived barriers were 23 ± 7.1, 96 ± 12.5 and 31.9 ± 6.1, respectively. There were statistically significant relationship between self efficacy and perceived barriers with physical activity (P<0.05).

    Conclusions

    This study revealed perceived barriers such as insufficient time, money and also tiredness due of exercise could decrease physical activity. However perceived self-efficacy and encouraging by friends and family members have a key role of doing regular physical activities.

  • Mirzazadeh A., Hajarizadeh B., Mesgarpour B., Golozar A., Holakouie Naieni Page 17
    Background and Objectives
    Recent reports indicated an increase in cutaneous Leishmaniosis (CL) cases. We designed the study in the context of community assessment process to identify and address the major public health related issues by explore the risk map of CL and assessing the environmental risk factors in Kerman.
    Methods
    All the registered CL in the only referral center for CL from 2002 to 2006, localized on Kerman digital map. The level of data dissemination was townships. Based on data from the national statistics organization, we determined the population and calculated the incidence of CL of each township. Secondly, the highest endemic townships were observed deeply with a specific checklist to determine the environmental risk factors.
    Results
    771 cases were included. All the high endemic areas were located in the east part of Kerman. The eastern township, Sarasiyab, with 123 (15.9%) cases was the most infected region. The highest endemic townships were Sarasiyab, Emam and Sarbaz with 54.9, 52.8 and 51.2 cases per 10,000, respectively. Some minor endemic areas such as Shahab, Abouzar and Shahzadeh Mohammad (South and central regions) were going to be disappeared while Shariati, Naseriyeh-Seyedi (North and North-East regions) were the new high-risk townships (P<0.01).
    Conclusions
    the east and central part of Kerman, were always the high endemic regions. Some other new high-risk areas were also detected. The most environmental factors were the bare lands between the houses, ground passages and the timeworn architecture on the buildings.
  • Neghab M., Hassan Zadeh Page 27
    Background and Objectives
    The main purpose of this study was to assess the pulmonary reactions associated with occupational inhalation exposure to raw materials used in ceramic production (RMCP).
    Methods
    Thirty three male workers with current exposure to RMCP and 20 healthy male unexposed employees,, with almost identical demographic and socioeconomic status were interviewed and respiratory symptom questionnaires were administered to them. Furthermore, they underwent chest X-ray and lung function tests. Additionally, personal dust monitoring was carried out at dusty work sites. To determine the chemical composition, possible silica phases and SiO2 contents of dust samples, they were analyzed by X-ray diffraction (XRD) and X-ray fluorescence (XRF) techniques.
    Results
    Atmospheric concentrations of dust, that contained 69% SiO2­, exceeded current permissible levels. Additionally, exposed workers had higher prevalence rates of regular cough, wheezing, phlegm and shortness of breath. Likewise, their chest radiographs showed some degrees of abnormalities. Furthermore, significant reductions in some parameters of pulmonary functions of exposed workers were noted.
    Conclusions
    The findings of this study indicate that a strong association exists between exposure to RMCP, prevalence of respiratory symptoms, abnormal changes in chest radiographs and functional impairments of the lungs.
  • Kazemi T., Sharifzadeh Gh, Hosseinaii Page 35
    Background and Objectives
    Recognition of epidemiology of acute myocardial infraction (AMI) in every region could be a need for design the programs for prevention of AMI. In this study we assessed the epidemiology of changes in AMI from 2002-2006 in Birjand(east of Iran).
    Methods
    All of the patients which hospitalized by AMI diagnosis from 2002-2006 years, included in this study. We compared mean of age, gender, location of living, medications used, condition at discharge and cardiac risk factors in this period.
    Results
    From 1233 patients, 880 were male (71.4%). Overall, mean age of patients was 62/2±12/8 years and in five years was increased (from 61.7±13/2 in 2002 to 63.5±12/4 in 2006 & p=0.37). The most risk factors in patients were: Hypertension (HTN) (34/8%), cigarette smoking (32/1%) & dyslipidemia (24%). These risk factors did not show any significantly changes during 5 years. But the the prevalence of HTN (30/9% in 2002 to 38% in 2006, p=0/62) and DM (15/5% in 2002 to 21% in 2006, p=0/23) raised. Cardiac drugs use tended to increase during 5 years, however only this increase about STK & Statin was statistically significant. The hospital mortality rate was decreased in 5 years (11.3%) but it was not statistically significant (p= 0.48).
    Conclusions
    Regarding the accelerating the rate of AMI, designing an appropriate prograrme for prevention and modifying cardiac risk factors is recommended.
  • Torabi V., Mohebali M., Edrissian Ghh, Keshavarz H., Mohajeri M., Hajjaran H., Akhoundi B., Sanati Aa, Zarei Z., Delshad A Page 43
    Background and Objectives
    This study aimed to determine of the seroprevalence of visceral leishmaniasis to design a prevention and control program in Bojnoord district.
    Methods
    This was a descriptive and cross sectional study with multistage random sampling method. The study was carried out on children up to 12 years old and 10% of adult’s population in 8 rural areas of Bojnoord district in 2007. In total, 1608 blood samples were collected to detect anti-Leishmania antibodies. All the samples were tested by direct agglutination test (DAT). In order to determine Leishmania species, necropsy was performed on four suspected dogs in the studied areas. The species of Leishmania was determined by RAPD-PCR and PCR-RFLP methods using to amplify the ribosomal internal transcribed spacer 1 (ITS1).
    Results
    Thirty and eight (2.36%) out of 1608 collected blood samples had anti-Leishmania antibodies at titer 1:800 and nine (0.56%) were just positive at 1:3200 by DAT. There was no statistically significant difference between female and male seroprevalence (p<0/05). The seoprevalence in children <=12 years old compared to individuals greater than 12 years old did not show any statistically significant (p<0/05). Amastigotes were observed in all 4 necropsied dogs. The species of Leishmania isolated from 2 dogs, was determined as L.Infantum. Their ITS1 sequences were registered with Accession numbers EU810776 and EU810777 in NCBI.
    Conclusions
    These findings showed that visceral leishmaniasis has been circulated with low endemicity in Bojnoord district. Therefore an appropriate monitoring system is needed for health services in this area.
  • Ayatollahi Smt, Hassanzadeh J., Ramezani Page 51
    Background and Objectives
    Burden of disease studies have been implemented in many countries using the disability adjusted life year (DALY) to assess major health problems. This study was designed to assess the burden of transport accident in South Khorasan (SK) province of Iran for 2005.
    Methods
    Years of life lost (YLLs), Years lived with Disability (YLDs) and DALYs were calculated by using methodology developed for the global burden of disease study (GBD) in 2003. The total population of SK was included in this study.
    Results
    In the 2005 year, the DALYs from transport accident in the south Khorasan province were 7456. DALYs for males and females were 5775(77%), 1691(23%) years respectively. The total rate of DALYs was 13.28 (per 1000) and with higher rates in age groups 30-44 years (20/86 per 1000), 15-29 years (16/96 per 1000) and 45-59 years (13/28 per 1000).
    Conclusions
    The age group 15– 44 years was more at risk of transport accidents and injuries than others. The findings suggest that adequate interventional programs for transport accidents prevention and control should be taken to minimize at different levels
  • Rafiei M., Seyfi A Page 59
    Background and Objectives
    Suicide is considered as an important cause of death in many societies. Although many factors involve, there are inadequate information in this field. The aim of this study was to determine related factor in individual who attempted suicide in Arak university of medical sciences (AUMS) hospitals in 1384 to 1386.
    Methods
    This study was an observational study which was carried out in all attempted suicide in all hospitals affiliated to (AUMS) from 2004 to 2007 year. Demographic information, time of suicide, the number of suicide, the result of suicide, the form of suicide, emotion and history of suicide, material chronic and mental disorder were asked by completing a questionnaire and/or interview with individuals.
    Results
    Totally 4226 persons attempted to suicide during the 3 years. The mean age for attempted suicide was 24.95 9.72 years and for successful suicide was 29.79 13.72 years. Approximately 60% was female. Near 80% of female were lower than 30 years old. Around 60 percent had high school degree. Familial dispute was the major risk factor in attempting to suicide. 82.5 % of persons used drug for their attempt to suicide. Nearly three percent of all suicide was successful.
    Conclusions
    With regard to the lower rate of attempting suicide in this area, this important issue should be considered for health policy makers in Arak area.
  • Azizi A., Amirian F., Amirian M Page 71
    Background and Objectives
    The youth group is more prone to HIV infection. Education is a cornerstone to prevention. This study was conducted to compare the efficacy of peer education and traditional lectureship and distribution of pamphlet on high school students.
    Methods
    1500 female high school students, third graders, were selected based on stratified random sampling studying in 21 high schools in Kermanshah. In each high school, 73 third grades were selected as the sample of the study. We designed a questionnaire as an assessment tool for interventions. Peer education was done by 502 students, and AIDS awareness pamphlet was distributed on 500 students, and the rest of students were attended a one-day workshop which was ran by a female physician in their high school.
    Results
    The mean average age was 16.78 (SD= ± 0.7) years. The mean scores of pretest and post-test in each groups were statistically significant different (P=0.0001). Mean score of difference in workshop by female physician was greater than peer education group, 10.7 and 8.8, respectively. The group whome received their knowledge about AIDS by pamphlet obtained the least mean score than other groups and this was statistically significant (P=0.0001).
    Conclusions
    The findings of this study indicate that educating students by general practitioners is more effective way to increase students’ knowledge about prevention of AIDS.
  • Khalili D., Hadaegh F., Tohidi M., Ghasemi A., Sheikholeslami F., Azizi F Page 77
    Background and Objectives

    Triglyceride/HDL-cholesterol ratio (TG/HDL-C) has been shown as an indicator for metabolic syndrome (MetS). This study aimed to detect the role of this ratio to predict coronary heart disease (CHD) outcome in an Iranian men population with high prevalence of MetS.

    Methods

    1824 men ≥ 40 years old, free of clinical cardiovascular disease at baseline, were included in the study from February 1999 to August 2001. Serum level of total cholesterol (TC), HDL-C, TG, and risk factors of CHD; including age, systolic blood pressure, diastolic blood pressure, body mass index, diabetes, smoking and family history of cardiovascular diseases were measured at initial phase of study.

    Results

    During a median follow up of 6.5 years until March 2007, a total of 163 new CHD events occurred. According to a Cox proportional hazard modeling, after adjustment for TC and other risk factors, men in the top quartile of TG/HDL-C relative to first quartile had a significant hazard ratio (HR) of 1.85 (95% CI, 1.07-3.17). Combined HR for TC and TG/HDL-C (men in the top quartiles of both TC and TG/HDL-C relative to first quartiles) after adjustment for other risk factors was 6.13 (95% CI, 2.37-15.86).

    Conclusions

    The evaluation of both TG/HDL-C ratio and TC should be considered for CHD risk prediction in Iranian male population.

  • Page 87
    Background And Objectives
    Injury by sharp instruments and needles are major occupational health hazard for healthcare workers. This study was conducted to determine the prevalence rate and causes of injuries due to needle stick in healthcare workers in Zahedan University of Medical Sciences.
    Methods
    In a cross-sectional study, 231 healthcare workers of university hospitals of Zahedan University of Medical Sciences were selected at random in 2007. Data were collected through questionnaire and were analyzed by SPSS 13.
    Results
    From all cases 77.1% were female 56.4% of them were expert, and 50.7% were nurses. Their mean age were 34±8.1 years. Needle stick prevalence was 64.9% during the whole history of career, and 57.2% of them had experiences of needle stick more than twice. Most cases of injuries were related to using needle 55.4%, and they were mostly prone to injury during injection and phlebotomy, 55.6%. The multivariate regression analysis showed that injury due to sharp instruments in university graduates was 60% less compared to those with high school or less, and the injury risk increases 5% in each year of increase in working experience.
    Conclusions
    The findings of this study highlight the importance of training and preventive measures in healthcare centers particularly among high risk group.