فهرست مطالب

مطالعات روانشناختی - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1388)

فصلنامه مطالعات روانشناختی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1388)

  • 164 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/05/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی عیسی زادگان صفحه 9
    بر اساس رویکرد شناختی این فرض وجود دارد که علت تفاوت در پاسخ دهی هیجانی، تفاوت در پردازش معنایی در سیستم شناخت است. بر اساس این دیدگاه افراد به طور نسبی الگوهای ثابتی از پردازش معنایی در ذهن دارند که نشانه تجارب گذشته و در بعضی موارد مرتبط با رفتار فعلی آن ها است. (مارکس، 1965). برای مطالعه پردازش معنایی، دو گروه با تاکید بر رویکرد آزگود، به منظور مطالعه افتراق معنایی برای مقایسه انتخاب شدند. از میان 161 آزمودنی داوطلب (25= n) نفر با صفت شخصیتی برون گرایی با استفاده از آزمون شخصیتی آیزنک و از میان 47 نفر (25 = n) آزمودنی با روان رنجوری افسردگی غیر بالینی با استفاده از آزمون افسردگی بک نسخه دوم انتخاب شدند و به تفکیک 15 مفهوم هیجانی از طیف های متفاوت مربوط به پرخاشگری، احساسات ناخوشایند تجربه شده مثل ترس و اضطراب و از طیف تجربه هیجانی که اغلب احساسات مثبت را دربر می گیرند بر اساس آزمون آزگود افتراق معنایی شد. بر اساس تجزیه و تحلیل واریانس، نتایج نشان داد در سطح 05/0 < p در پاسخهای افتراق معنایی، بر حسب تفکیک افتراق معنایی در چهار بعد معنی (ارزیابی، توانایی، فعالیت و خطر) تفاوتهایی در بین دو گروه با افسردگی غیربالینی و افراد با صفات شخصیتی برون گرایی برای مفاهیم ناراحتی، اضطراب، عشق وجود دارد و این تفاوت برای مفهوم ناراحتی در بعد توانایی معنی و برای مفهوم عشق در بعد ارزیابی معنی است.
    کلیدواژگان: پردازش معنایی، مفاهیم هیجانی، افسردگی غیر بالینی، صفات شخصیتی برون گرا
  • مجید پورفرج عمران صفحه 35
    این تحقیق به منظور مقایسه وضعیت همجوشی فکر- عمل(TAF) در اختلالات وسواس فکری- عملی، افسردگی و همبودی این دو اختلال و گروه بهنجار انجام شد. روش (چهار گروه 20 نفره از اختلالات ذکر شده به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و نمره های TAF آنها به وسیله تحلیل واریانس بررسی شد. نتایج تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروه های وسواس خالص و همبودی وسواس و افسردگی نسبت به گروه افسرده و بهنجار در تمام خرده مقیاس های TAF به طور معناداری نمره بیشتری کسب کردند. در ضمن گروه همبود در TAF اخلاقی به طور معناداری نمره بیشتری نسبت به سایر گروه ها کسب کردند. این نتیجه بیانگر اهمیت نقش TAF در شکل گیری وسواس و به خصوص TAF اخلاقی در شکل گیری اختلال همبودی وسواس و افسردگی است.
    کلیدواژگان: همجوشی فکر، عمل، وسواس فکری، عملی، افسردگی، همبودی وسواس و افسردگی
  • محمود بحرانی صفحه 51
    هدف ازاین پژوهش بررسی اعتبار وپایایی فرم اصلاح شده مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر(1981) برای اندازه گیری انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی بود. به این منظور نمونه ای 198نفری متشکل از 110دانش آموز پسر و88 دانش آموز دختر پایه دوم راهنمایی از شش مدرسه ازنقاط مرکزی شهر شیراز به روش خوشه ایانتخاب شدند و مقیاس مذکور را تکمیل کردند. ضرایب همسانی درونی ازطریق محاسبه همبستگی هر سؤال با نمره کل مقیاس ها بین 30/0 تا 78/0به دست آمد. تحلیل عوامل به عمل آمده در سئوال های مقیاس توانست چهارعامل را مشخص کند که بعد انگیزش درونی را به صورت کلی وبا وضوح زیادی نشان می داد. پاره مقیاس های انگیزش بیرونی نیز با وضوح کمتری در این تحلیل تشخیص پذیر بودند. نتایج این تحلیل عامل با تحلیل به عمل آمده مؤلفان مقیاس همخوانی دارد. علاوه براین رابطه ابعاد مختلف مقیاس انگیزش هارتر با یکدیگر و با نمره های پیشرفت تحصیلی (معدل) دانش آموزان در حد انتظار بود وگواهی بر روایی مقیاس است. ضرایب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ محاسبه شده برای ابعاد وپاره مقیاس های این ابزار نیز در حد مطلوب و حاکی ازثبات دراندازه گیری انگیزش تحصیلی دانش آموزان ایرانی است.
    کلیدواژگان: انگیزش تحصیلی، مقیاس انگیزشی هارتر، روایی، پایایی، دانش آموزان دوره راهنمایی
  • فریده سادات حسینی، مرتضی لطیفیان صفحه 73
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصیت و جهت گیری هدف است. امروزه، به ظهور رسیدن مدل پنج عاملی شخصیت توجه بسیاری از روان شناسان حوزه های مختلف را به بررسی نقش پیش آمادگی های شخصیتی برانگیخته است. محققان حوزه انگیزش به مطالعه ویژگی های شخصیتی در عملکردهای انگیزشی علاقه زیادی دارند. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه و نقش مدل پنج عامل بزرگ شخصیت در جهت گیری هدف به عنوان یک تئوری انگیزشی مهم و شناخته شده فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 191 نفر (109 نفر دختر و 82 نفر پسر) از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی با روش نمونه گیری خوشه ایی تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه جهت گیری هدف (AGQ) را تکمیل کردند. میانگین سنی گروه نمونه 21 سال و شش ماه و انحراف معیار 2 سال است. یافته ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه همزمان بررسی شد. یافته های این پژوهش بیان کننده آن است که گشودگی به تجربه، وظیفه مداری، و توافق پذیری در مدل پنج عامل بزرگ شخصیت با جهت گیری هدف تسلط/ گرایشی در ارتباط است. روان رنجورخویی با جهت گیری هدف تسلط/ اجتنابی در ارتباط است. با جهت گیری هدف عملکرد / گرایشی روانجورخویی ارتباطی مثبت و توافق پذیری ارتباطی منفی دارد و روان رنجورخویی با جهت گیری عملکرد/ اجتنابی ارتباطی مثبت دارد، اما گشودگی به تجربه با این جهت گیری رابطه ای منفی دارد. این نتایج نشان می دهد که هر یک از ابعاد جهت گیری های هدف توسط نیمرخ متفاوتی از صفات شخصیتی پیش بینی می شود.
    کلیدواژگان: پنج عامل بزرگ شخصیت، جهت گیری هدف چهاروجهی، دانشجویان
  • بتول احدی صفحه 95
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه احساس تنهایی و عزت نفس دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با سبک های دلبستگی آنها بود، به این دلیل روش تحقیق در پژوهش حاضر همبستگی است. 223دانشجو (123 دختر و 100 پسر) که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، با تکمیل پرسشنامه دلبستگی بزرگسال هازان و شیور، مقیاس تنهایی UCLA و مقیاس عزت نفس رزنبرگ در این پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل آماری داده ها از ضریب همبستگی وتحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی با عزت نفس رابطه مثبت، ولی بین سبک دلبستگی مضطرب- دو سوگرا وعزت نفس رابطه منفی وجود دارد. بین سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی با احساس تنهایی رابطه منفی، ولی بین سبک دلبستگی مضطرب- دو سوگرا و احساس تنهایی رابطه مثبت وجود دارد. بین عزت نفس واحساس تنهایی همبستگی منفی به دست آمد.سبک های دلبستگی ایمن و ناایمن می توانند واریانس متغیرهای احساس تنهایی و عزت نفس را معنی دار تبیین کنند. بدین ترتیب که سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی با افزایش عزت نفس و کاهش احساس تنهایی مطابقت می کنند و سبک دلبستگی مضطرب- دوسوگرا با کاهش عزت نفس و افزایش احساس تنهایی همراه است.
    کلیدواژگان: سبک های دلبستگی، عزت نفس، احساس تنهایی
  • مهدی خدابخشی، محمدرضا عابدی صفحه 113
    هدف این پژوهش بررسی و مقایسه تاثیر شیوه های افزایش مسئولیت پذیری انضباط مثبت، یادگیری مبتنی بر خود و واقعیت درمانی در دانش آموزان راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 85-1384 بود. در این پژوهش از سه شیوه آموزشی «انضباط مثبت»، «یادگیری مبتنی بر خود» و «واقعیت درمانی» در قالب روش تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است.
    جامعه آماری این پژوهش،کلیه دانش آموزان پسرو دختر دوره راهنمایی شهر شهرضا بود و این جامعه تقریبا 5919 نفر است که در سال تحصیلی مذکور مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 240 دانش آموز(120 نفر پسر و 120 نفر دختر) بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در 6 گروه آزمایش و2 گروه کنترل از هر دو جنس جایگزین شدند که در مجموع 8 گروه 30 نفره را تشکیل دادند. هر شیوه به مدت 12 جلسه هر جلسه به مدت یک ساعت جداگانه و در هر دو جنس اجرا شده است. منظور از مسئولیت پذیری در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی ها از مقیاس والدین، دبیر و خود تحلیلی به دست می آورند. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار آماری 13spss در دوسطح توصیفی(میانگین،واریانس و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مسئولیت پذیری به شیوه انضباط مثبت و واقعیت درمانی در پسران و دختران در هر سه نوع سنجش (والد، دبیر و خودارزیابی) و در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری مؤثر بوده است. برنامه آموزشی یادگیری مبتنی بر خود در افزایش مسئولیت پذیری پسران در هردو نوع سنجش والد ودبیر در دو مرحله پس آزمون وپیگیری معنا دار بوده است، ولی در نوع سنجش خود ارزیابی معنا دار نبوده است. اثر متقابل جنس و عضویت گروهی فقط در مرحله پیگیری و برای فرم دبیر به میزان 2/4 درصد و فرم والد به میزان 7/4 درصد تاثیر معنادار داشته است (05/0 P<)
    کلیدواژگان: روش های افزایش مسئولیت پذیری، انضباط مثبت، یادگیری مبتنی بر خود، واقعیت درمانی
  • حسن شمس اسفندآباد، سمیرا نژاد نادری صفحه 139
    این پژوهش برای بررسی کیفیت زندگی و نگرش مذهبی افراد معتاد و غیر معتاد شهر کرمان انجام شد. نمونه این پژوهش را200 نفراز دو گروه مردان معتاد و غیر معتاد (هر گروه شامل 100نفر) تشکیل دادند. کیفیت زندگی و نگرش مذهبی این افراد، با استفاده از دو پرسشنامه کیفیت زندگی (36 - SF) و نگرش سنج مذهبی، ارزیابی شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه از لحاظ نگرش مذهبی تفاوت معناداری وجود داشت. افراد معتاد در مقایسه با افراد غیر معتاد نگرش مذهبی پایین تری داشتند. بین دو گروه در کیفیت زندگی و خرده مقیاس های آن ها تفاوت معنی داری وجود داشت. افراد معتاد در مقایسه با افراد غیر معتاد کیفیت زندگی پایین تری داشتند. بین نگرش مذهبی و کیفیت زندگی در هر دو گروه مردان معتاد و مردان غیر معتاد همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت.
    کلیدواژگان: نگرش مذهبی، کیفیت زندگی، اعتیاد
|
  • Ali Essazadogan Page 9
    It is assumed that the Cause of differences in emotional responsiveness is the difference in processing meaning in the cognitive system. To investigate this issues, two groups were included in the study in order to examine Semantic differences with an emphasis on Osgood's approach. 161 extrovert volunteers (25 subjects) were selected using Eysenk's personality inventory, of the 47 volunteers (25 subjects) with subclinical depression wre randomly selected using BDI-II. 15 emotional concepts were selected and tested using Osgood's differentional semantic technique from a range of emotional experiences including aggression (anger- hostility area), unpleasant experienced feelings (fear- anexity area), and positive feelings (affection- love area). The data were analyzed using ANOVA and results indicated that there was significant difference between two groups for annoyance, anexity and ove concepts (p<0/05) in four dimension of semantic differential responses (evaluation, potence, activity and danger). This difference was meaningful for annoyance and love concepts in the evaluation- meaning dimension and for anexity concept in the potency- meaning dimension (p<0/05)/
  • Majid Pourfaraj Omran _ Page 35
    The purpose of this study was to compare of Thought-Action Fusion (TAF) in four groups: 1.obsessive -compulsive disorder) OCD (, 2.major depression disorder (MDD), 3.comorbidity of OCD and MDD 4.normal group (N=80). The result of ANOVA and Tukey posthoc test showed that pure obsessional and comorbid group in all TAF subscales were significantly higher than depression and normal groups and comorbid group in moral TAF were significantly higher than other groups. This result could show the important role of TAF in shaping obsession and especially moral TAF in shaping comorbidity of OCD and depression.
  • Mahmoud Bahrani _ Page 51
    study was to investigate the validity and reliability of the revised form of Harter’s Educational Motivation Scale. The sample consisted of 198 middle students (110 boys and 88 girls) who selected from six schools of central points in shiraz city by cluster sampling method. Internal consistency of each item score with total score was computed, the correlations range was between 0.30 to 0.78. In addition factor analysis extracted 4 factors which show obviously an overall intrinsic motivation factor and 3 subscales of extrinsic motivation with lower clarity. This result is in consistence with witch previously has been obtained by Harter(1981).Also the relations between different scale’s dimensions and GPA were in expected direction that confirms the validity of the scale. And also the coefficients computed for test-retest and Chronbach's alpha of the motivation dimensions and subscales were large enough to show internal and time consistency of measures on Iranian students.
  • Farideh Sadat Hosseini , Morteza Latifian Page 73
    The purpose of the present study was to investigate the relationship between the components of the five factor model of personality and goal orientation components. In recent years, alongside the emerging consensus of a five factor model of personality, there has been increasing interest among researchers in studying the dispositional source of motivation. Researchers of motivational psychology have great interest in studying the role of personality trait in shaping the students, motivation. Based On this, this study was examined the role of the five factor model of personality in goal orientation. The sample included 191 female and male students at Shiraz University and university of medical science that were selected using random cluster sampling and to whom the big five personality factors Questionnaire and Achievement Goal Questionnaire were administered. The age mean of sample group was 21.6 and the standard deviation was 2 years. The collected data were analyzed using the multiple regression analysis with enter method. Multiple regression analysis indicated that openness, conscientiousness, and agreeableness were correlated with Mastery- Approach goal orientation. Neuroticism was positively correlated with Mastery- Avoidance. Neuroticism was correlated with Performance- Approach and Agreeableness was negatively correlated with Performance- Approach. Also, Neuroticism was positivedy correlated with Performance- Avoidance and Openness was negtively corelated with Performance- Avoidance. This result showed that each dimension of goal orientation was predicted by different profile of personality traits.
  • Batool Ahadi Page 95
    The aim of this study was to examine relationship between loneliness and self-esteem with attachment styles in a sample of students from university of Mohaghegh Ardabili. Research method of this study was correlation.223 students (123 girls & 100 boys) who were selected by cluster sampling, were included in this study. All participants were asked to complete the Adult Attachment Questionnaire (AAQ), UCLA loneliness scale and the Rosenberg Self-Esteem Scale. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficients and regression analysis. The results revealed that secure and avoidant attachment styles were positively associated with self-esteem and negatively associated with loneliness. Anxious-ambivalent attachment style was negatively associated with self-esteem and positively associated with loneliness. There was negative association between self-esteem and loneliness. The results suggested that student's loneliness and self-esteem could be explained by different attachment styles. Secure and avoidant attachment styles increase levels of self-esteem, while decreasing loneliness. Anxious- ambivalent attachment style decreases self-esteem while increasing loneliness.
  • Mahdi Khodabakhshi , Mohammad Reza Abedi Page 113
    The Purpose of this research was the investigation and comparison of effect of three methods positive discipline, self-oriented learning and reality therapy on in creasing reponsibiity in the Shahreza middle school students. The statistical population of this research was all male and female students of shahreza's middle schools that were studying in school year 2005-2006. the sample included 240 students (120 boys and 120 girls) they were selected by random cluster sampling method and were replaced in six experimental groups and two control groups of both male and female sexes which on the whole formed eight groups of thirty. Each method was performed separately in both sexes in twelve one- hour sessions. Data analyzed with covariance analysis by spss 13. The results showed that teaching responsibility in the form of positive discipline and reality therapy in both boys and girls and in all three kinds of testing (parents, teacher and self- evaluation) and in both stages of post test and follow up test was effective. Educational program of self- oriented learning was significant in increasing boys responsibility in two kinds of parents testing and teacher testing and in both pre-test and post test, but it was not significant in self- evaluation stage. Interactive effect between sex and group membership was significant only in the following up stage.
  • Hassan Shams Esfandabad , Samira Nejadnaderi Page 139
    This research was carried out to compare the quality of life and religious attitude among Addicted and non-addicted individuals in Kerman. The samples of the present study consisted of 200 individuals from 2 groups of men: addicted and non-addicted (each group consisted of 100 individuals). Quality of life and religious attitude among the individuals were assessed by means of Religious Attitude and SF-36 Questionnaires, respectively. Result of the study showed that: Religious attitude among the two groups of individuals was significantly different. Religious attitude among the addicted individuals was significantly lower than among non-addict individuals. The differences among the two groups with respect to the quality of life and its subscales were also significant. Quality of life among the addicted individuals was lower then the quality of life among the non-addicted individuals. The correlation between religious attitude and quality of life in both groups were positively significant.