فهرست مطالب

فره - پیاپی 3-5 (تابستان ، پاییز و زمستان 1386)

فصلنامه فره
پیاپی 3-5 (تابستان ، پاییز و زمستان 1386)

  • 88 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/05/05
  • تعداد عناوین: 15
|
  • محمد جواد کاس نژاد ترجمه: محمد جواد کاس نژاد صفحه 2
    در تپه های غربی کشور انگلستان خورشید درخشش خاصی دارد ولی هوا نسبتا سرد است. جوامع کهنی همچون کورن وال در طول تاریخ ساکن این نواحی بوده اند. آنها تنها نبوده اند. سلت ها که به آنها کلت هم می گویند از باستانی ترین اقوامی هستند که هنوز هم اعقاب آنها در این زمین ها سکونت دارند. آتش همواره در این سکونت گاه ها روشن بوده و قربانی هایی برای خدایان فدیه شده است.
  • مجید خانلری صفحه 12
    در دوره حکومت بنی امیه (ه. 131-41) شالوده و پایه هنر اسلامی ریخته شد. با اینکه دو شهر مکه و مدینه در دوران خلفای راشدین مراکز حکومت اسلامی بودند و موقعیت معنوی والایی داشتند اما امرای اموی به دلایل سیاسی تصمیم گرفتند مرکز حکومت خود را در شهری قرار دهند که امتیازات ویژه ای برای اداره امپراتوری مسلمانان داشته باشد. مهمترین شهر مورد نظر خلفای بنی امیه، دمشق بود که امتیازات مورد نظر را داشت. بدین ترتیب برای مدت نزدیک به یک قرن دمشق پایتخت امپراتوری مسلمانان گردید و از همین موقع هنری که آن را «هنراسلامی» می نامیم، رو به ترقی و رونق گذاشت.
  • صفحه 16
    باستان شناسان اخیرا در منطقه باستانی لوکسور در مرکز مصر پنج جمجمه بدون سر از اسفنکس های افسانه ای مصر باستان را کشف کرده اند. از قاهره خبر می رسد این مجسمه ها متعلق به معبد یکی از فراعنه مصر بوده است که در شهر کارناک ساخته شده بود.
  • حمید عمرانی، ابرهارد سوئر، تونی ویلکینسن، جبرئیل نوکانده ترجمه: وحید صفوی زاده صفحه 17
    دیواری طویل تر از مجموع دو دیوار مشهور هادریان و آنتونین و بیش از هزار سال کهن تر از دیوار چین، آنچنان که ما امروز می دانیم. همچنین این دیوار از موادی به مراتب مستحکم تر از همتای چینی اش بنا شده است. این عظیم ترین بنایی است که در حد فاصل چین و اروپای مرکزی واقع شده و شاید طولانی ترین سازه ای باشد که در دوران باستان با خشت کوره ای ساخته شده است – و همچنان افراد اندکی از وجود آن آگاهند! این دیوار با نام "دیوار بزرگ گرگان" یا "مار سرخ" شناخته شده است. یک تیم بین المللی از باستان شناسان مشغول کار بر روی این دیوار مارگونه اند و آن چه پیش رو دارید گزارشی است از یافته های ایشان
  • جواد مهیار صفحه 27
    هاوارد کارتر باستان شناس پر آوازه ی انگلیسی بیشتر شهرت خود را مدیون کشف مقبره باستانی توتانخامون فرعون مقتدر مصری در عصر باستان می باشد. شاید این یک شانس بزرگ برای وی بود تا به عنوان سرپرست تیم حفاری باستان شناسی عازم دره ی شاهان شود.
  • وحید صفوی زاده ترجمه: وحید صفوی زاده صفحه 29
    معرفی کتاب "خاستگاه ها و تحولات: هویت انسانی در ماقبل تاریخ"، اثر کلایو گمبل:تحقیق و تفحص در باب خاستگاه انسان را می توان جویشی برای یافتن هویت انسان دانست. ما خواهان فهم این پیچیدگی هستیم که چگونه "آن ها" به "ما" تبدیل شدند، و این خود منشاء پرسش های بی شماری پیرامون معنای انسان است. سوالاتی نظیر این که آیا انسان موجودی راست قامت است؟
  • سید امیر علی صفحه 32
    آتلانتیس از زمانی که افلاطون کتابهای Critias و Timaeus را نوشت نامی جادویی بوده است. طبق نظر افلاطون، داستان قاره گم شده توسط سولون قانون گذار مصری در Sais (مصر) کشف شده است. یک کشیش پیر نسخه پاپیروسی آن را رمزگشایی کرد که از چگونگی وجود قاره ای بزرگ در ورودی ستون های هرکولس خبر میداد که بخاطر بی تقوایی دچار عذاب و خراب شده بود.
  • صفحه 39
    تعداد 9 فسیل یا سنگواره از دندانهای میمونی در کشور اتیوپی کشف شده است. این گونه ی بسیار نادر از میمون از جمله ناشناخته های عالم دیرین شناسی باقی مانده است.
  • باب بریر ترجمه: محسن کاس نژاد صفحه 40
    از میان شگفتی های هفت گانه ی دنیای باستان، امروز تنها هرم بزرگ گیزا (Giza) بر جای مانده است. در این بنای غول پیکر نزدیک به 2 میلیون قطعه بلوک سنگی، هر یک به وزن میانگین 5/2 تن، به کار رفته است. هنگامی که ساخت این هرم به پایان رسید، با 481 فوت ارتفاع، بلندترین سازه ی جهان به شمار می رفت، و این رکورد تا بیش از 3800 سال نگه داشته شد، تا آن که سرانجام، کلیسای جامع لینکلن (Lincoln Cathedral) در انگلستان بنا گردید، و با بلندای 525 فوت، از آن پیشی گرفت.
  • معصومه بهرامی ترجمه: معصومه بهرامی صفحه 45
    این بچه احتمالا یک پسر بوده. با قطعیت نمی توانیم بگوئیم. به هر حال با وضعی بسیار آرام مانند جسدی در سالن تشریح آرمیده است. لباسهایش به دقت وارسی شده اند و از روی همین لباسها احتمال داده می شود پسر باشد. زمان مومیایی شدن و تدفین آئینی این جسد حداقل 500 سال پیش است.
  • صفحه 55
    در حدود نیم قرن پیش، هنگامی که یک سرهنگ نیروی هوایی ارتش تایوان، در حال گشت زنی با هواپیما بر فراز کوه های گوآنین (Guanyin) بود، ناگهان، قطب نمای هواپیمایش ترکید و در هم شکست! او گمان برد که در آن منطقه می بایست توده ی بزرگی از سنگ های معدنی مغناطیسی وجود داشته باشد؛ از این رو، به کاوش پرداخت...
  • صفحه 57
    معبد و مقبره امپراطور آزتک آه وی زاتول (Ahuizotl) اکنون زیر پاهای باستان شناسان قرار گرفته است!
  • توماس فارن کوییست ترجمه: محمد جوادی صفحه 60
    در شماره پیشین نشریه مطلب جالبی به نام «دزدان دریایی» چاپ شد که مخاطبان زیادی در تماس های تلفنی و یا حضوری از چاپ آن ابراز مسرت نموده و مراتب تشکر خود را اعلام داشتند. باستان شناسی زیر آب یکی از فیلدها یا حیطه های بسیار هیجان انگیز است که شاید کسانی که مطلب دزدان دریایی را خوانده باشند بدانند اکنون این عرصه از دیرین شناسی یا کهن شناسی چقدر در جهان متمدن ما حائز اهمیت و حتی پولساز می تواند باشد. از ترجمه ی بسیار شیوا و زیبای همکار ارجمندمان آقای جوادی استفاده کردیم تا شما را در سفری حائز اهمیت به قعر آبها ببریم و بار دیگر خاطرنشان سازیم که علم و دانش باستان شناسی چه حیطه هایی را درمی نوردد و ما در این عرصه کجا هستیم...
  • کیوان شیرویی صفحه 63
    آیا تاکنون نام «عدل مظفر» را شنیده اید؟ آیا این عنوان برای شما معنی و مفهومی هم داراست؟ و آیا شنیدن این عنوان برای شما تداعی کننده مطلبی هم بوده است؟ هر گاه سخن از پیشینه مجلس و مشروطه خواهی در ایران به میان می آید نام عدل نیز در کنار مجلس مشروطه خودنمائی می کند گوییا نام این دو را در تاریخ مجلس ایران باهم رقم زده اند. از آنجا که مجلس حاصل رشادت ها و ایثارگری های جوانان این مرز و بوم در جریان انقلاب مشروطه بوده و خاطره آن با عدل مظفر گره خورده لذا مناسب دیدیم در این مقاله اگر چه به صورت اجمال ولیکن اشاره گونه ای به جریان انقلاب مشروطه ایران و چگونگی شکل گیری عدل مظفر داشته باشیم.
  • کلود ژرمن ترجمه: دکتر محمد خادمی صفحه 80
    ضرورت ارتباط با یک فرد خارجی محدود و منحصر به دنیای امروز نمی شود، بلکه در اعصار گذشته نیز این ضرورت به دلایل اقتصادی، سیاسی و نظامی وجود داشته است. به این ترتیب می توان حدس زد که نخستین آموزش زبان خارجی در اثر ارتباط با یک فرد خارجی اتفاق افتاده است. از طرف دیگر به موازات این آموزش، برخی از مردم در گذشته به طور حساب شده ای به آموزش زبان های خارجی به برخی دیگر می پرداختند اما این روش فقط با استفاده از خط بود. آغاز نگارش و خط تقریبا به 3300 قبل از میلاد برمی گردد. شواهدی نیز در دست است که در مدارس به آموزش زبان دوم یا زبان خارجی می پرداختند ولی بهتر است قبل از هر چیز به سومری ها بپردازیم.