فهرست مطالب

فصلنامه کومش
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی اثر لیدوکائین گرم بر درد ناشی از بیحسی رتروبولبار
    محمد فروزش فرد، بهرام بیباک، غلامرضا دارایی صفحه 1
    سابقه و هدف
    بی حسی رتروبولبار یکی از روش های انتخابی بی حسی در اعمال جراحی چشم است. مشکل عمده در این روش درد زمان تزریق دارو است که باعث عدم رضایت و نگرانی بیمار در انتخاب این روش می شود. هدف این تحقیق، بررسی اثر محلول لیدوکائین گرم بر درد ناشی از تزریق دارو در بی حسی رتروبولبار است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آینده نگر و دوسوکور، تعداد 60 بیمار که کاندید عمل جراحی کاتاراکت بودند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به منظور ایجاد بلوک رتروبولبار، در گروه اول از لیدوکائین با دمای 37 درجه سانتیگراد (گرم) و در گروه دوم از لیدوکائین 20 درجه سانتیگراد (سرد) استفاده شد. در تمام بیماران از روش استاندارد بلوک رتروبولبار استفاده گردید. بعد از تزریق، از بیمار خواسته شد تا شدت درد را با یک عدد بین صفر تا ده مشخص نماید.
    یافته ها
    آنالیز آماری نشان داد که دو گروه از نظر سن و جنس همگن بودند و شدت درد در گروه گرم به طور معنی داری (P<0.0001) از گروه سرد کمتر بود.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهد که گرم کردن محلول لیدوکائین قبل از تزریق، به میزان قابل توجهی درد ناشی از تزریق بی حسی رتروبولبار را کاهش می دهد و از این رو، می توان از این روش در کاهش درد در جراحی چشم استفاده کرد.
    کلیدواژگان: بلوک رتروبولبار، لیدوکائین گرم، درد
  • بررسی اثر قطع عصب بر پاسخ زخم سوختگی به پماد گیاهی فاندرمول در موش صحرایی
    مهدی شریعتی، محمد خاکساری، غلامعلی جورسرایی، حمیدرضا جعفری نوه صفحه 2
    سابقه و هدف
    مطالعات اخیر تایید نموده اند که پماد گیاهی فاندرمول در درمان زخم های سوختگی موثر است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر این پماد بر روند التیام زخم سوختگی در موش صحرایی با قطع عصب و مقایسه آن با اثر این پماد در حیوان با عصب سالم است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی روی شش گروه موش صحرایی نر بالغ انجام شد. پس از بیهوش کردن موش ها با استفاده از یک صفحه فلزی گرم یک سوختگی درجه دو عمقی، به مساحت 4 سانتیمتر مربع روی ساق پا ایجاد شد. در گروهای قطع عصب، قبل از القا سوختگی، ابتدا حیوان بیهوش شده و سپس در شرایط استریل اعصاب سیاتیک و فمورال قطع و حدود 3 میلیمتر از آن برداشته شد. بیست و چهار ساعت بعد از سوختگی، پماد گیاهی فاندرمول و کرم سولفادیازین نقره 1 درصد به صورت موضعی مصرف گردید. سطح زخم، درصد زخم، رشد و افزایش عروق خونی و رشد فولیکول های مو در روزهای مختلف بعد از ایجاد سوختگی تا روز سی ام اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که درصد بهبودی زخم در گروه قطع عصب و گروه کنترل در همه روزهای بعد از القا سوختگی مشابه است. درصد بهبودی زخم در گروه قطع عصب تحت درمان با فاندرمول در روزهای دوازدهم، پانزدهم، هجدهم، بیست و یکم، بیست و چهارم، بیست و هفتم و سی ام بیشتر از گروه قطع عصب بود (P<0.001). درصد بهبودی زخم در گروه قطع عصب تحت درمان با کرم سولفادیازین نقره نیز از روز نهم سوختگی تا بهبودی کامل زخم بیشتر از گروه قطع عصب بود (P<0.001). اختلاف بین گروه قطع عصب تحت درمان با پماد فاندرمول و گروه قطع عصب تحت درمان با کرم سولفادیازین نقره معنی دار نیست. میزان عروق خونی و رشد فولیکولهای مو در روز بیست و هشتم در گروه قطع عصب تحت درمان با فاندرمول بیشتر از گروه قطع عصب تحت درمان با کرم سولفادیازین نقره بود.
    نتیجه گیری
    براساس این نتایج پیشنهاد می شود، پماد گیاهی فاندرمول ترمیم زخم سوختگی پوستی را در موش صحرایی که عصب آن قطع شده است، همانند حیوان با عصب سالم تسریع می کند. این اثر قابل مقایسه با اثر کرم سولفادیازین نقره است.
    کلیدواژگان: سوختگی، پماد فاندرمول، سولفادیازین نقره، قطع عصب
  • اثرات ضد دردی پی پرین فلفل سیاه و نقش آن در رفتار پرش (Jumping) ناشی از نالوکسان در موش های وابسته به مرفین
    علی اکبر مقدم نیا، الهام سادات افراز صفحه 3
    سابقه و هدف
    فلفل سیاه از قدیم به عنوان مسکن درد مورد استفاده قرار می گرفت. در این مطالعه، اثرات ضد دردی پی پرین (Piperine) که یکی از مواد موجود در فلفل سیاه است و نیز نقش آن در رفتار پرش (Jumping) ناشی از نالوکسان در موش های وابسته به مرفین مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی روی موش های سوری که به گروه های کنترل و مورد (دریافت کننده دارو) تقسیم بندی شدند، انجام گردید، برای اندازه گیری درد از تست Tail-Flick استفاده شد و نیز برای ایجاد وابستگی، از مرفین (با کمک روش مارشال) استفاده گردید. در این روش برای ایجاد وابستگی از دوزهای فزاینده مرفین طی سه روز استفاده گردید. برای بررسی شدت وابستگی از شمارش تعداد پرش ها (روش Jumping) در اثر تزریق نالوکسان (5 دقیقه قبل از تزریق داروهای تحت آزمایش) استفاده شد.
    یافته ها
    دوزهای مختلف پی پرین (25، 50 و 75 میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن) به تنهایی اثر قابل توجهی در تحمل به درد نداشته است، ولی دوزهای همراه پی پرین (25، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) با مرفین (10 میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن) اثرات قابل مقایسه ای با نتایج حاصل از مرفین به تنهایی (10 میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن) نشان می دهد. تعداد پرش ها در موش های وابسته به مرفین دریافت کننده پی پرین (در هر 3 دوز)، بعد از تزریق نالوکسان با موش های گروه شاهد تفاوت معنی دار داشت (P<0.001 برای دوز 25 و P<0.008 برای دوز 50 و P<0.0001 برای دوز 75 میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن). زمان تاخیر در رخداد پرش (Jumping) در موش های وابسته به مرفین که دوزهای مختلف پی پرین دریافت کرده بودند نیز با موش های گروه شاهد در دوزهای 50 (P<0.001) و 75 (P<0.05) میلی گرم به ازای یک کیلوگرم وزن بدن تفاوت معنی دار داشت.
    نتیجه گیری
    پی پرین به همراه مرفین اثرات قابل مقایسه ای با نتایج حاصل از مرفین به تنهایی روی درد خواهد داشت. علاوه بر این پی پرین قادر است شدت وابستگی به مرفین را در موش های سوری تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: فلفل سیاه، پی پرین، مرفین، وابستگی، ضد دردی
  • روش جدید در آناستوموز مجاری صفراوی به روده: آناستوموز تلسکوپیک
    حبیب الله پیروی صفحه 4
    سابقه و هدف
    یکی از مهمترین عوامل در مورتالیتی و موربیدیتی و سرانجام پیوند کبد، روش آناستوموز مجاری صفراوی می باشد. روش های متعددی در برقراری جریان صفرا به روده استفاده شده که مهمترین آنها کولدوکوژژنوستومی و کولدوکوکولدوکوستومی است. شایعترین عوارض متعاقب اعمال فوق شامل تنگی و Leak محل آناستوموز می باشد و به همین دلیل تحقیقات گسترده ای در جهت آسان تر کردن و بهبود روش آناستوموز مجاری صفراوی در جریان است. در این تحقیق با استفاده از برگرداندن لبه های کوله دوک بر روی خود و عبور آن از طریق کانال اینترامورال با روش Reux-en-Y سعی در بر طرف کردن هر دو عارضه شایع به دلیل تشکیل برجستگی پایی شکل و کاهش تعداد بخیه ها گردید.
    مواد و روش ها
    در 6 گوسفند مجاری صفراوی مشترک مشخص گردید و لبه آن با دو بخیه 180 درجه ای بر روی خود برگردانده شد و به داخل کانال اینترامورال کشیده و با همان دو بخیه به کل لایه های روده ای از داخل آناستوموز گردید.
    یافته ها
    8 ماه بعد از آناستوموز تلسکوپیک مجاری صفراوی به روده در 3 مورد هیچگونه علائمی از تنگی، کلانژیت و باکتریمی مشاهده نشد و برجستگی پایی شکل مشخص در داخل ژوژنوم مشهود بود در یک مورد نیز Leak از محل آناستوموز وجود داشت که در روز سوم پس از لاپاراتومی ثابت گردید. در یک مورد نیز به علت بررسی هیستولوژیک محل آناستوموز در روز 14 اقدام به خروج محل آناستوموز گردید که سیر ترمیم در ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک طبیعی بود.
    نتیجه گیری
    در کوله دوکوژژنوستومی به روش Reux-en-Y باکتری ها کمتر به مجرای صفراوی مشترک راه می بایند. لیکن اتصال مستقیم مجاری کوله دوک به ژژنوم با باکتریمی و تنگی بیشتری همراه است. با برگرداندن لبه مجرای صفراوی مشترک بر روی خود از یک طرف و با کاهش تعداد بخیه های لبه آن به روده از طرف دیگر به همراه داخل نمودن مجرا از طریق کانال اینترامورال روده ای و تشکیل برجستگی پاپی شکل می توان بر مشکلات فوق که در آناستوموز کلاسیک دیده می شود فائق آمد
    کلیدواژگان: آناستوموز تلسکوپیک، مجاری صفراوی، روده، گوسفند
  • تماس با گرد و غبار سیلیس و اثرات ریوی آن در میان کارگران فروسیلیس سمنان
    علیرضا دهدشتی، فرهاد ملک صفحه 5
    سابقه و هدف
    به منظور تعیین مقدار و ارزیابی مواجهه کارگران با گرد و غبار”سیلیس آزاد بلوری“در شرکت تولیدی و فروسیلیس ایران و ارزیابی مقادیر عملکرد ریوی و علایم ناراحتی های تنفسی در میان کارگران صنعت فروسیلیس که چهار سال پیش تاسیس شده است مطالعه صورت گرفته است. در پژوهش حاضر تلاش گردیده است تا بررسی گردد که آیا مواجهه با گرد و غبار سیلیس در طول مدت چهار سال پس از تماس گرد و غبار سیلیس مقادیر عملکرد ریوی را تغییر داده است و علایم ناراحتی هایی را بوجود آورده است.
    مواد و روش ها
    با استفاده از روش های بررسی فردی و نمونه برداری به روش وزن سنجی و نمونه برداری انتخابی گرد و غبار موجود در هوا از نظر اندازه، میزان مواجه کارگران با گرد و غبار معلق کلی و قابل تنفس برآورد گردید. با بکارگیری روش های وزن سنجی و تفرق اشعه ایکس غلظت گرد و غبار و میزان”سیلیس آزادی بلوری“به ترتیب تعیین مقدار گردید. با استفاده از پرسشنامه استاندارد ویژه بررسی علایم ناراحتی های تنفسی، از افراد مورد مطالعه مصاحبه به عمل آمد. به منظور بررسی اثرات مواجهه با گرد و غبار بر سلامتی کارگران آزمایشهای اسپیرومتری و رادیوگرافی از قفسه سینه به عمل آمد. میانگین مقادیر عملکردهای ریوی و میزان فراوانی ناراحتی های ریوی در گروه های مورد و تست مجذور کای مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    حدود غلظت وزنی گرد و غبار کلی بین 4.1 تا 22 میلی گرم در مترمکعب از هوا بود، در حالی که حدود غلظت کسر جرمی گرد و غبار بین 1.5 تا 12.5 میلی گرم در مترمکعب از هوا در محیط کار تعیین مقدار گردید. حداقل مقدار”سیلیس آزادی بلوری“در نمونه های گرد و غبار جمع آوری شده 1.2 درصد و بیشترین مقدار 6.3 درصد اندازه گیری گردید. در بین گروه های مورد مطالعه تفاوت قابل ملاحظه ای از نظر اعتیاد به سیگار، سن، سابقه کار وجود نداشت. حجم بازدم اجباری در ثانیه اول نسبت به حجم بازدم اجباری FEV1/FVC با (P<0.1) در ثانیه اول به ظرفیت حیاتی اجباری در کارگران در معرض FEV1 با (P<0.1) بطور قابل توجه کمتر از مقادیر کارگران غیر در مقادیر معرض بوده است. معهذا سایر عملکرد ریوی در بین گروه های مورد مطالعه اختلاف معنا دار و قابل ملاحظه ای نداشته اند. علایم ناراحتی های تنفسی ناشی از کار از جمله انفیلتراسیون ریوی، خلط و سرفه در حد مختصری در میان کارگران بیشتتر شایع بود اما تفاوت قابل ملاحظه ای با گروه غیر در معرض وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    در حال حاضرمیزان مواجهه با گرد و غبار قابل تنفس سیلیس از حد آستانه مجاز براساس فرمول ارایه شده از طرف انجمن متخصصین بهداشت صنعتی دولتی آمریکا که 1.1 میلی گرم در مترمکعب از هوا محاسبه گردید بیشتر است. مواجهه با غلظت های بیشتر از حد مجاز ممکن است پس از دوره تماس بالنسبه کوتاه مدت منجر به تغییر در مقادیر عملکرد تنفسی گردد بنابراین انجام اقدامات کنترل مهندسی برای کاستن از میزان مواجهه با گرد و غبار ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: مطالعه مقطعی، عرضی، سیلیس آزاد بلوری، حدود تماس، نمونه برداری از گرد و غبار، مقادیر عملکرد ریوی
  • بررسی اثر تن آرامی (Relaxation) بر دفعات وقوع و شدت سردردهای میگرنی
    سیف الله کیقبادی، احمدعلی اسدی نوقابی صفحه 6
    سابقه و هدف
    سردرد میگرنی یکی از شایع ترین شکایات بشر امروزی است که پی آمدهای نامطلوبی برای فرد مبتلا و جامعه دارد. برای درمان این بیماری از روش های دارویی و غیردارویی استفاده می شود. از میان روش های غیر دارویی، تن آرامی (انقباض آرام عضلات و سپس شل سازی عمیق آنها) به لحاظ سهولت در یادگیری و بکارگیری آن توسط بیماران بدون دخالت دایمی افراد حرفه ای و نداشتن هزینه های اضافی و عوارض جانبی، روش مناسبی برای کاهش سردرد میگرنی می باشد. هدف این مطالعه بررسی روش تن آرامی بر دفعات وقوع و شدت سردردهای میگرنی است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش، یک مطالعه مداخله ای از نوع قبل و بعد می باشد که روی 31 نفر از دانشجویان و پرسنل بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان مبتلا به میگرن کلاسیک انجام شد. ابتدا، بیماران در یک برنامه آموزش تن آرامی به روش تماشای ساعت شرکت نموده و چگونگی تاثیر آن را بر حسب”تعداد دفعات وقوع سردرد“و”شدت سر درد“6 هفته قبل و در طی انجام تن آرامی با استفاده از معیار درجه دار کلامی رقمی و چارت درد آکسفورد محاسبه نموده است.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که میانگین دفعات وقوع سردرد و شدت سردرد قبل از انجام تن آرامی به طور معنی داری بیشتر از بعد از انجام تن آرامی بوده است، یعنی تن آرامی باعث کاهش دفعات وقوع سردرد (P=0.001) و کاهش شدت سردرد میگرنی (P=0.0001) شده است.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که روش های تن آرامی عاری از هر گونه عوارض جانبی هستند، استفاده از این روش می تواند از مصرف بی رویه داروهای مسکن و سایر داروهای ضد میگرن، مراجعات مکرر پزشکی، تحمل هزینه های زیاد و عوارض جانبی ناشی از داروها از قبیل ایجاد وابستگی، تحمل، اعتیاد و... جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: سردرد میگرن، تن آرامی، دفعات وقوع سردرد، شدت سردرد
  • کیندلینگ شیمیایی سبب تغییر توانایی تحریک تتانیک با الگوی ریتم تتا در ایجاد شکل پذیری سیناپسی در CA1 موش صحرایی بی هوش می گردد
    محمدرضا پالیزوان، یعقوب فتح الهی، سعید سمنانیان، سهراب حاجی زاده، سیدجواد میرنجفی زاده صفحه 7
    سابقه و هدف
    با توجه به اثرات کیندلینگ شیمیایی بر تغییر فعالیت نورون ها، هدف این مطالعه بررسی اثر کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول بر شکل پذیری سیناپسی ناشی از تحریک تتانیک با الگوی ریتم تتا (PBs) در لایه جسم سلولی و لایه دندریتی سلولهای هرمی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از موش های صحرایی نژاد NMRI با وزن بین 250 تا 320 گرم استفاده شد. حیوانات بطور تصادفی به دو گروه کنترل و کیندل تقسیم شدند. به منظور ایجاد کیندلینگ از ماده پنتیلن تترازول (PTZ) با دوز 45 میلی گرم به ازا هر کیلوگرم وزن حیوان استفاده شد. به گروه کنترل به جای PTZ با همان حجم محلول سالین تزریق شد. چهل و هشت تا 144 ساعت پس از پایان کیندلینگ حیوانات با دوز 1.2 g/kg داروی اورتان بی هوش شده و در دستگاه استریوتاکسی قرار داده می شدند. سپس سوراخی به قطر یک میلیمتر جهت قرارگیری الکترود تحریکی بر روی فیبرهای جانبی شافر و سوراخ دیگری به قطر یک میلیمتر برای قرارگیری میکروالکترود ثبات بر روی ناحیه CA1 هیپوکمپ ایجاد شد. موج تحریکی از طریق الکترودهای دو قطبی بر روی فیبرهای جانبی شافر وارد شده و پاسخ های سیناپسی از روی لایه دندریتی و یا جسم سلولی نورون های هرمی ثبت می شد. این پاسخ ها قبل از PBs و 5، 15، 30 و 60 دقیقه پس از PBs جمع آوری و پس از دریافت، تقویت و پالایش در حافظه رایانه ذخیره می شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تجریه و تحلیل آماری نشان می دهند که 48 تا 144 ساعت پس از پایان کیندلینگ اختلاف معنی داری بین اثر PBs در ایجاد LTP در ناحیه دندریتی سلولهای هرمی بین موشهای کیندل و کنترل وجود ندارد و در لایه جسم سلولی، PBs در موش های کنترل سبب ایجاد LTP می گردد در حالی که در موش های کیندل شده جواب های متغیری ایجاد می کند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که تغییر توانایی PBs در ایجاد LTP در موش های کیندل شده می تواند یکی از دلایل اختلال یادگیری مشاهده شده در این موش ها باشد
    کلیدواژگان: پنتیلن تترازول، پتانسیل های میدانی، تقویت طولانی مدت، هیپوکمپ، موش صحرایی
  • بررسی اثر غیرفعال سازی برگشت پذیر قشر اوربیتوفرونتال بر اکتساب و تثبیت حافظه فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی
    عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور، محمدرضا شریفی، جان بورش صفحه 8
    سابقه و هدف
    شواهد زیادی نشان می دهد که قشر اوربیتوفرونتال یکی از مکان های مغزی درگیر در پردازش اطلاعات مربوط به حافظه در طی حالات هیجانی می باشد. چون این ناحیه به طور مستقیم و غیرمستقیم با هیپوکمپ و آمیگدال ارتباط عصبی دارد، احتمالا در پردازش حافظه هیجانی دخالت دارد. هدف این تحقیق، بررسی اثر غیرفعال سازی برگشت پذیر قشر اوربیتوفرونتال توسط تترودوتوکسین بر اکتساب و تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی است.
    مواد و روش ها
    موش های نر نژاد لانگ ایوانز (Long-Evans) با وزن 280 تا 320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا به صورت دو طرفه روی ناحیه مزبور کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش تحت یادگیری فضایی مدل احترازی مکانی آموزش داده شد. در طی آموزش (30 دقیقه) در دستگاه احترازی مکانی، حیوان یاد می گرفت که با کمک اشیا اطراف مکان دریافت شوک (ناحیه منع شده) را شناسایی کند و از ورود به آن خودداری کند. شصت دقیقه قبل و بلافاصله بعد از آموزش، تترودوتوکسین (5 نانوگرم در 0.6 میکرولیتر به ازا هر طرف) یا سالین به صورت دو طرفه داخل ناحیه فوق تزریق شد. بیست و چهار ساعت بعد از آموزش، میزان حافظه فضایی موش برای احتراز کردن از مکان شوک ارزیابی شد. این ارزیابی در یک دوره 30 دقیقه ای با کمک دو ملاک مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان برای بار اول وارد ناحیه منع شده (شوک) شود و تعداد دفعات ورود به ناحیه منع شده اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که غیرفعال سازی برگشت پذیر ناحیه مزبور 60 دقیقه قبل از آموزش و بلافاصله بعد از آموزش به ترتیب اکتساب یادگیری و تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده فضایی را به طور معنی داری کاهش می دهد (P<0.01 برای هر دو مورد).
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهد که قشر اوربیتوفرونتال نقش مهمی در اکتساب و تثبیت ذخیره اطلاعات تازه آموخته شده فضایی مربوط به حوادث هیجانی دارد.
    کلیدواژگان: قشر اوربیتوفرونتال، تترودوتوکسین، ذخیره حافظه فضایی، یادگیری احترازی مکانی
|
  • The effect of warming Iidocain solultion on the pain of retrobulbar anesthesia
    M. Forozeshfaed, B. Bibak, Gh. Daraie Page 1
    Introduction. Retrobulbar block is one of the choice of local anesthesia for ophta lmic operati ons. The main problem in this technique is the pain during injection of a nesthetic solution, that makes this technique less satis factory for the patient. The aim of this study was to consider the effect of warming lidocain solution on retrobulbar inj e ction induced pain. Material and Methods. Sixty consecutive patients undergoing cataract surgery were randomely divided into two equal warm and cold groups, and received local anesthetic at 20 0 C and 37 0 C, respectively. Standard retrobulbar block was used in all patients. The pain of injection was registered using a n "ordinal analogous scale" before a nd immediately after injection. Results. The results show that pain sensation in warm group was significantly lower th an cold group (P < O.OOOl). Conclusion.The data indicate that warming the local a nesthetic used in retrobulbar a ne st he sia to body temperature before injection reduces the injection induced pain significantly.Therefore, this method was re commended in retrobulbar anesthesia
  • The effect of denervation on the response of burn wounds to herbal fundermol ointment in rat
    M. Shariati, M. Khaksari, Gh. Jur Seraree, H. R. Jafari Page 2
    Introduction, T he re a re several r e por t s on the therapeutic effects of herbal fund errn ol ointment in burn wounds. The aim of this investigation was to evaluate the effect of denervation on the response of rat burn wounds to this ointment and com pare its effect with intact animal. Material and Methods, This experimental study performed on the six groups of adult male rats. After aneas thesia, small burn was produced on the hind limb of the rats, by the heated metal device. After aneasthesia, denervation were made on the hind limb by sci atic and femoral nerve neurotomy. 24 hours after burn, fundermol ointment a nd sulfadiazine cream were topically appllied wound surface. Area, percentage of wound healing, angiogenesis growth of ha ir follicules were measured in differen t post-burn days. Results, The results show that percentage of wound healing in denervated gro up was the same as the group cont rol. In the fundermol tre ated denervated group, percentage of wound healing at days 12, 15, 18, 21, 24, 27, and 30 of post-burn period, was more than denervated group (P < O.OOI). Percentage of wound healing in the silver slu fadiazine -treated denervated group in 9th to 30th days was highe r th an denerva ted group (P
  • The effect of piperine on analgesia and naloxone-indued jumping in morphine dependent mice
    A. A. Moghadarnnia, E. Afraz Page 3
    Introduction. Bl a ck pep pe r is usu ally used in Ir an ian tradit ion al medi cin e as a palliative age nt. The a imof th is stu dy wa s to in ve stigat e t he e ffec t of pip erin e, an effect ive agen t in b la c k pe pp e r, on pain sensitivity and a lso ju mping indu ced by naloxone in morphine dependent mice. Materials and Methods, This randomized experimental study wa s p erforme d o n mice. T he animals divided in to contro l (sa line) and te st (d rug) gr ou ps. Morp hin e was use d to produ ce drug depende ncy by Ma rshall met hod. T a il-fli ck test was used for eva luatio n o f a na lges ic effe ct o f the d ru g. Jumping meth od was us ed fo r me a s uring inte nsity of morphine dependency. Results. T he results show th at different doses of piperin e a lone did not any signifi ca nt e ffe ct o n th e t ail -flick latency, but pretrea tment o f piperine (25, 50,75 mg/ kg) significa ntl y poten tia te d the a na lge sic effe ct of morph ine (10 mg/ kg) o n the tai l-flick la te ncy (P < 0.(5). Pre treatmen t of piperine (25, 50,75 mg/kg) signifi cantly in cre a se d that the co unts and latency of jumping in morphine-dependent mice in any tested dose, exce pt for dose of 25 mglkg of piperine which had no effec t on jumping latency. Conclusion. The dat a indic ate that piperine itself has no a ny effect on a na lgesia a nd j umping. b u t pote nt ia t e d the e ffe ct o f morphine o n the tail -fli ck latency a n d a lso affec ted morphine dependency
  • A new method in bile duct-intestine anastomosis: teloscopic anastomosis
    H. Payravi Page 4
    Introduction. One of the most import a nt causes in mortality a nd morbidity a nd outcome of liver transplantation is the method used for anastomosis of the bile duct to t he intest ine. Seve ral methods have been used for restoring a norma l bi le flow to th e in tes t ine; amo ng whic h, the mos t important a re ch ol ed och oj eju nost omy and ch oledochocho ledochos to my.T he most commo n complicatio ns co nfron te d wit h after these ope ra t io ns in clude a nastomosis sit e le akage and ste nos is. For t his reason, widespread research projects a re underway to find an easier and more optimal method fo r bile duct an astomosis in the in testine. In this resea rch, foll owing the cho le docha ledges inside and passing them through an inte stina l intramural cha nnel (the Roux-en –Y anastomosis method), have been studi ed as a method to decrease the incidence of the two common prementioned complications. Materials and Methods. the common bile ducts were found in 6 sheeps, and with the help of two 180 degrees sutures, th eir edges were folde d back on the inte st ine, pulled thro ugh a n in testin al intramural ch annel and with the same two s ut ur e s, wer t e a nastomosed internally to all of the intestinal layers. Results. 8 months afte r te losco pic anasto mosis of th e bile du ct to the intest ine, no sign of sten osis, cholangitis or bacteremia wer e found in 3 cases, a prominent papillary shaped fold was see n in the jejunum. In one case, a leak age site from the anas omosis wa s detected; no le akage was detected o n the 3rd day in th e lap a r a tomy. T he anastomosis was found in another case on the 14th day for the purpose of histological examinati ons; both macroscop ic and microscop ic repair process was normal. Conculsion. The r es ul ts o f the study s ugges t tha t in the R oux- en- Y choledochojejunostomy method, fewer number of bacteria reach the common bile duct (C.B.O); however, the direct anastomosis of CBO to the jejunum is as socia te d with a higher incid enc e of bacteremia and stenosis. F olding the CBO edges inside -ou t, associa t e d with decre ased number of sutures joining the duct to the intest ine. Introduction of the duct to intestine through an intestinal intramural channel and finally, formation of a papillary fold or prominence, all could be seen? promising approaches to overcome the difficulties encountered in a classic bile duct anastomosis
  • Silica dust exposure and respiratory effects in Semnan Ferrosilicon workers
    Page 5
    Introduction. T o qualify a nd e valuate work pl a ce ex posur e to ai rborne "f r e e crysta lline silica dust" in the Ferros ilicon manufacturing plant a nd to as sess pulmon ary fun ctions and respirat ory symptoms among worker's in the industry establish ed fo ur years ago.Attempts were made to investigate whether a four yea rs pe riod of exposure to silica dust may alter lung function val ues and res ult in respirato ry symptoms. Materials and Methods. Individu al mon it orin g a nd s iz e -s elect ive g r a vime t r ic sampling procedures were used to estimate worker's expos ure to tot a l and respi rabl e si ze dust levels.Gravimetric a nd x-ray diffr a ction tech niq ues we r e use d to qu an t ify airb o rne d us tco n ce n t r a t io ns a nd free c rys ta ll ine sili ca co n t e n t s of samples res pe cti v el y.subj e ct s wer e in t e rv ie wed by a sta nda r d ized r e spir a t or y questionnaire.Spirometry tests and chest radi ography were taken to eva luate th e effec ts of workpla ce exposure o n worker's he alth. Mean lu ng fun ction va lues a nd re spira tory symptoms inc ide nce s were compare d in studied gro ups by t-test.ch i square and logistic regression ana lyses. Results. T otal gravimetri c du st co nce nt ra tio ns ra nge d fr om 4.1 to 22 rrig/rn ' while respi rable mas s frac tio ns ra nge d fr om 1.5 to 12.5 mg/m3. Fre e crys ta lline sili ca conce nt r atio ns in colle ct ed d ust samples meas ure d a t le a st 1.2% a nd maximum 6.3%. Th er e were no significant differences in smoki ng habit, age a nd yea rs o f employment between studied subjects.Forced Expira to ry Volume in one second FEV I (P = O. l) a nd the ratio of Forced Expiratory Volume in o ne seco nd to Fo rced Vit a l Capacity (P=O.l) were significantly lower in exposed workers th an unexposed group,but no differen ces were found in other lung function valu es between suhj ects.Work re lated re spiratory sympto ms including pulmonary infilt rati on,spu t um an d co ug hing we re slight ly more prevalent among workers but th e differences were not signi ficant. Conclusion. Current exposure to respirable sili ca du st is high er than th e thres ho ld limit value calcula te d at 1.1 mg/m3 based on American Co nfe re nce of G ov ernmental Ind ustri al Hygienists formula. Free crysta lline silica contents of ai rborne dust sho uld be co nside red as a substa nt ia l ha zardous age nt and may alter lu ng functi on a fte r sho rt period of exposure therefore e ngineering preventive measures are needed to minimize the exposur e,
  • Effect of relaxation on frequency and severity of migraine headache.
    S. Keyghobady, A. A. Asady Page 6
    Introduction . Migraine headaches are a commo n ne urologic disorder that physicians frequently encounte r in th eir practice. The y can be disabling, lead ing to the individu al's suffering if not tre at ed appro priately a nd qui ckly. There is a variety of medica tion s a nd tre atment approac hes tha t can be use d to re lieve pain. T h e aim of this study wa s to investigat e the effect of progres sive mus cle rel axation (P.M.R), which is slowly muscle contraction and deep re laxatio n, on patien ts suffe ring fro m migraine headaches. Material and Methods. Thirty one students and staff of Semnan un iversity of medical science s wh o wer e a ffec ted by c la ssic mig rain e par ti cip a ted in t his s tudy. T hey performed a muscl e relaxation training program (M.R.T. P) fo r a period o f 6 weeks. Tota l he a d ache activ ity a nd migra in e intens ity during 6 weeks befo re MRTP a nd 6 weeks wi t hin th e MRTP we re recorded usin g a n ca tegor ica l verba l ra t ing sca le by patient. Results. The compar ison of d at a befor e a nd a fter r el ax ati o n the rapy sh owed tha t r el axa t io n treatment sign ificantly (P < 0.001) reduced total heada ch e sum and inte ns ity scores of tot al head ache ac tivity. Conclusion. T h e f in di n gs in di cat e th at MRTP is a n a p p ro p r ia te me thod fo r treatment of migraine headache with out any side effects, which ca n be found
  • Effects population of pentylenetetrazol-kindling on long-term potentiation of excitatory postsynaptic potential and population spikes in the CAl region of rat hippocampus.
    M. R. Palizvan, Y. Falhollahi, S. Semnanian, S. Hajezadeh, J. Mirnajafizadeh Page 7
    Introduction. The effectiven ess of ii-pattern primed-burst (PBs) for the indu ction of long-term potentiat ion (LTP) of populati on excita tory postsynaptic potenti al (pEPSP) a n d popul a ti o n spi kes (PS) were inv es tigat e d in hipp o campa l CA l of pentylenetetrazol-kindled rats. Materials and Methods. Ex pe riments we re ca rried out in the co nt rol an d kindle d a nima ls. Fie ld po te nt ia ls (pEPS P a nd PS) were re corded a t stratum radia tum and stra tum pyramidale fo llowing st imula t io n of th e strat um fibers, res pe ct ivel y. PBs was delivered to stratum fibers and PB potentiation was assessed. Results. Th e results showed th at 48-144 h after kindling PB potentiation in stra tum rad ia tum of kindled a nima ls was not significantly cha nged co mpa re d to co ntro ls. In stratum pyramida le PBs induced LTP in control animals but not in kindled ones. Conclusion . The e ffect is co mpatib le with the hypot hes is that postula te kin dling associated functional de ficit in hippocampus, especially CAl, as an expla na tion for the behavioral deficits seen with the kindling model of epilepsy
  • Effects of reversible inactivation of the orbitofrontal cortex on acquisition and consolidation of spatial memory in place avoidance learning task in rat
    A. A. Vafaei, A. Rashidy-Pour, M. R. Sharifi, J. Buresh Page 8
    Introduction. T he presen t ex pe riment examined the ro le of th e orbitofronta l co rt ex (O FC) in th e acq u isi t io n an d co ns o lida tion of spa t ia l memory in pl a ce avo id a nce learni ng tas k. Materials and Methods. Ma le Long-Eva ns st rai n ra t s we r e su rgi cally im p la n t e d b ilat e ra lly wi t h ca n n ula e aimed a t th e OFC a n d we r e t ra ine d to a void a 60 d egr e e segme nt of th e a re na en te ring wh ich was punish ed by mild footshoc k. Place avoida nce trainin g oc curr e d in a s in gle 30 -min sessi o n a nd th e av o ida nce memory was asse ssed d uring a 30-min extinction tria l 24 h la te r. The time to th e first entry and th e numbe r of entrances into t he pun ished sect or du r ing e xtin c tion were used to me asure the p la ce avo idance memory. Re te ntio n te st was done one da ys la te r. Results. Results indica ted th at infusio n of TTX 60 min before (acq uisit ion ph ase) a nd imme d ia te ly a ft e r t r a in ing (co nso lid a t io n p hase) into O FC s ig nifi can t ly impaired rete nt ion performance. Conclusion. The a bo ve results show th at OFC plays a n important ro le in acq uisitio n and co nso lida t ion of spa tial memory in place avoida nce learning task.