فهرست مطالب

فصلنامه کومش
پیاپی 4 (تابستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تعیین سوش های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شده از بیماران در ایران با روش Double Repititive Element - Polymerase Chain Reaction
    غلامرضا ایراجیان، محمدحسین کیوان امینه، سیدعلی فاضلی، محمدرضا مسجدی، علی اکبر ولایتی صفحه 1
    سابقه و هدف
    بیماری سل هر سال عامل مرگ 3 میلیون نفر در جهان می باشد و در حال حاضر 4 میلیون مورد فعال بیماری سل در دنیا وجود دارد. با توجه به ماهیت بیماری سل و مدت زمان مورد نیاز برای تشخیص مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (عامل بیماری سل)، اصلی ترین استراتژی برای محدود کردن انتشار این باکتری ردیابی افراد آلوده می باشد. تعیین سویه های جدا شده از افراد آلوده می تواند نقش مهمی در ردیابی منبع عفونت ایفا نماید.
    مواد و روش ها
    70 نمونه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که از مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریوی دریافت گردیده بود با روش DRE-PCR (Double repetitive element-polymerase chain reaction) تعیین سویه شد. ابتدا DNA باکتری استخراج و سپس با روش PCR قطعه مورد نظر تکثیر شد و محصولات PCR الکتروفورز و باندهای حاصل مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    70 نمونه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که مربوط به 13 استان کشور و 9 نفر مهاجر بود به 14 گروه تقسیم شدند. در 70 نمونه 42 سویه تشخیص داده شد و میزان تنوع 60 درصد می باشد که نزدیک یا مشابه سایر مطالعات است. سی و یک عدد از الگوها (سویه ها) منحصر به فرد بوده و 39 عدد از آنها در 11 کلاستر قرار گرفتند که نتایج تقریبا مشابه با سایر مطالعات می باشد. ارتباط معنی داری بین الگوی خاص و محل سکونت، مهاجر بودن و مقاومت به ترکیبات ضد سلی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    روش DRE-PCR به علت ساده بودن، کم هزینه بودن و سرعت زیاد یک روش مناسب برای تعیین سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در ایران می باشد.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکلوزیس
  • تعیین فراوانی عوامل باکتریال عفونت ادراری و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی آنها در مراجعین آزمایشگاه های تشخیص طبی سمنان
    علی جزایری مقدس صفحه 2
    سابقه و هدف
    عفونت های دستگاه ادراری از نظر شیوع، پس از عفونت های تنفسی مرتبه دوم و از نظرمراجعات بیماری های بزرگسالان به پزشک مرتبه اول را دارا است. در اغلب بیماری های عفونی از جمله عفونت ادراری لازم است پزشک قبل از شناخت قطعی عامل عفونت و حساسیت آنتی بیوتیکی آن، درمان را آغاز کند، لذا باید اطلاعات کافی در زمینه عامل عفونت و حساسیت آنتی بیوتیکی آن را داشته باشد. هدف این پژوهش تعیین فراوانی عوامل باکتریال عفونت ادراری و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی آن طی سال 1378 در سمنان است.
    مواد و روش ها
    نمونه های مورد نیاز این پژوهش از آزمایشگاه های تشخیص طبی سمنان جمع آوری گردیده اند. نمونه برداری ادرار در این آزمایشگاه ها به طریقه MSU انجام شده و نمونه ادرار با استفاده از لوپ استاندارد یک صدم بر روی پترهای Blood Agar، EMB Agar کشت داده شده است. پتری نمونه هایی که به عنوان ادرار عفونی شناخته شده است، در صورتی که بیمار از دو هفته قبل سابقه انجام جراحی دستگاه ادراری یا سوندگذاری نداشته باشد، به دانشکده پزشکی سمنان انتقال یافته و ضمن شناسایی باکتری، آنتی بیوگرام به روش Kirby-Bauer برای آن انجام شده است.
    یافته ها
    فراوانی باکتری های عامل عفونت ادراری در 932 نمونه مورد بررسی چنین بود: اشریشیاکلی 704 (75.5%)، کلبسیلا 162 (17.4%)، استافیلوکوک های کوآگولاز منفی 22 (2.4%)، سیتروباکتر 22 (2.4%)، انتروباکتر 11 (1.2%)، سودوموناس 4 (0.4%)، پروتئوس 4 (0.4%) و انتروکوک 3 (0.3%). میزان حساسیت نسبت به آنتی بیوتیک ها نیز چنین بود: سیپروفلوکساسین 93.7%، جنتامایسین 90%، سفیکسیم 86.1%، نالیدیکسیک اسید 73.8%، نیتتروفورانتوئین 65.2%، کوتریموکسازول 42%، آمپی سیلین 3.6%.
    نتیجه گیری
    شایع ترین باکتری ایجاد کننده عفونت ادراری در سمنان اشریشیاکلی است. کلبسیلا و استافیلوکوک های کوآگولاز منفی به ترتیب در رده دوم و سوم قرار می گیرند. پروتئوس و انتروکوک از کمترین شیوع برخوردار هستند. از آنتی بیوتیک های مورد استفاده بیشترین حساسیت به سیپروفلوکساسین وجود دارد. جنتامایسین و سفیکسیم به ترتیب در رده دوم و سوم قرار دارند. کمترین میزان حساسیت نسبت به آمپی سیلین مشاهده شده است.
    کلیدواژگان: عفونت ادراری، آنتی بیوگرام، اشریشیاکلی، کلبسیلا
  • بررسی اثر تخریب هسته قاعده ای جانبی و مرکزی آمیگدال بر اثرات تعدیلی حافظه فضایی ناشی از تزریق گلوکوکورتیکوئیدها در ناحیه پشتی هیپوکمپ
    عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور، محمدرضا شریفی، جان بورش صفحه 3
    سابقه و هدف
    شواهد زیادی نشان می دهد که گلوکوکورتیکوئیدها فرآیند ذخیره حافظه را در حیوان و انسان تعدیل می کنند. گزارش شده که افزایش ذخیره حافظه احترازی (یک نوع حافظه شرطی) ناشی از تزریق گلوکوکورتیکوئید مصنوعی (دگزامتازون) در ناحیه پشتی هیپوکمپ به وسیله تخریب هسته قاعده ای جانبی آمیگدال بلوک می شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثرات تخریب دو طرفه هسته های قاعده ای جانبی و مرکزی آمیگدال بر تعدیل ذخیره حافظه فضایی ناشی از تزریق دو طرفه گلوکوکورتیکوئیدها به داخل ناحیه پشتی هیپوکمپ در مدل یادگیری فضایی احترازی مکانی می باشد.
    مواد و روش ها
    موش های نر نژاد لانگ ایوانر (Long-Evans) با وزن 280 تا 320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا به صورت دو طرفه روی ناحیه پشتی هیپوکمپ کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش تحت یادگیری فضایی مدل احترازی مکانی آموزش داده شد. در طی آموزش (30 دقیقه) در دستگاه احترازی مکانی، حیوان یاد می گرفت که با کمک اشیا اطراف مکان دریافت شوک (ناحیه منع شده) را شناسایی کند و از ورود به آن خوددداری کند. بلافاصله بعد از آموزش، دگزامتازون به عنوان آگونیست گلوکوکورتیکوئید (0.1 میکروگرم در 0.6 میکرولیتر) یا RU 38486 به عنوان آنتاگونیست گلوکوکورتیکوئید (3 نانوگرم در 0.6 میکرولیتر) به صورت دو طرفه داخل ناحیه پشتی هیپوکمپ تزریق شد. در هر دو بررسی، هسته های قاعده ای جانبی و مرکزی آمیگدال به ترتیب توسط NMDA و ایبوتونیک اسید (2 میکروگرم در 0.5 میکرولیتر) تخریب شد. بیست و چهار ساعت بعد از آموزش، میزان حافظه فضایی موش برای احتراز کردن از مکان شوک ارزیابی شد. این ارزیابی در یک دوره 30 دقیقه ای با کمک دو ملاک مدت زمان دوره نهفته قبل از ورود به ناحیه منع شده (شوک) و تعداد ورودهای مکرر به ناحیه منع شده اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که تزریق دگزامتازون و آنتاگونیست گلوکوکورتیکوئید به داخل ناحیه پشتی هیپوکمپ به ترتیب به طور معنی داری اکتساب و تثبیت یادگیری را افزایش و کاهش داده است. تخریب هسته قاعده ای جانبی ولی نه هسته مرکزی آمیگدال، این اثرات را بلوک می کند.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهد که هسته قاعده ای جانبی آمیگدال نقش حیاتی در اعمال اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر ذخیره حافظه در هیپوکمپ بازی می کند.
    کلیدواژگان: هسته قاعده ای جانبی و مرکزی آمیگدال، ذخیره حافظه فضایی، یادگیری احترازی مکانی، آگونیست گلوکوکورتیکوئید (دگزامتازون)، آنتاگونیست گلوکوکورت
  • بررسی اختلالات تست های کبدی در پرکاری تیروئید
    حسین نوبخت، شاهرخ موسوی، علی رشیدی پور صفحه 4
    سابقه و هدف
    از جمله یافته های شایع در پرکاری تیروئید، اختلال تست های کبدی می باشد که در کلینیک، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به گزارش های متفاوت در مورد اختلال تست های کبدی در پرکاری تیروئید که ممکن است باعث بروز اشتباهات تشخیصی شوند، هدف این مطالعه بررسی دقیق تر شیوع اختلالات تست های کبدی در بیماران با پرکاری تیروئید است.
    مواد و روش ها
    61 بیمار (25 مرد و 36 زن) با دامنه سنی 74-11 سال و میانگین سنی 43.4 سال که با تشخیص هیپرتیروئیدی (گرایوز، گواتر مولتی ندولار سمی، تیروتوکسیکوز)، از فروردین ماه سال 1375 لغایت اسفند ماه 1378 به بیمارستان فاطمیه سمنان مراجعه کرده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. از تمام بیماران قبل از شروع درمان، آزمون های کبدی شامل اندازه گیری سرمی آلکالین فسفاتاز (ALP، Alkaline phospatase)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST، Aspartate aminotransferase)، بیلی روبین توتال و مستقیم و آلانین آمینوترانسفراز (Alanin aminotransferase) به عمل آمد و در مواردی ضروری و مشکوک آزمایش های تکمیلی جهت رد سایر بیماری های انجام شد. شصت و یک نفر (25 مرد، 36 زن) داوطلب با محدوده سنی 72-12 سال و میانگین سنی 43.8 سال که سابقه هیچگونه بیماری را نداشتند به عنوان گروه کنترل انتخاب و نتایج تست های کبدی آنها با گروه بیمار مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    32 بیمار (52%) حداقل یک اختلال را در آزمون های کبدی نشان دادند. پانزده بیمار (25%) فقط یک اختلال، 15 بیمار (25%) دو اختلال و 2 بیمار (3.5%) سه اختلال را نشان دادند. شایع ترین اختلال مربوط به ALT بود که در 17 بیمار (28%) افزایش سطح سرمی آن دیده شد که این افزایش نسبت به گروه کنترل معنی دار بود (P<0.01). افزایش AST و ALP به ترتیب در 16 بیمار (26%) و 13 بیمار (21%) مشاهده شد که این افزایش نسبت به گروه کنترل معنی دار بود (P<0.01). بیلی روبین توتال و مستقیم در 3 بیمار (5%) افزایش نشان داد ولی این افزایش نسبت به گروه کنترل معنی دار نبود. شیوع اختلالات آزمون های کبدی در تمام موارد در زن و مرد یکسان بود به جز در مورد افزایش AST که شیوع آن در آقایان بیشتر از خانم ها بود (آقایان 33%، خانم ها 20%).
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهد که اختلال تست های کبدی به خصوص افزایش ALT در پرکاری تیروئید شایع است و می تواند باعث بروز اشتباهات تشخیصی شود. بنابراین بیمارانی که اختلال غیر قابل توجیه آزمون های کبدی را دارند باید از نظر پرکاری تیروئید بررسی شوند.
    کلیدواژگان: پرکاری تیروئید، تیروتوکسیکوز، اختلال تست های کبدی
  • بررسی شیوع آنمی و برخی عوامل فردی مرتبط با آن در سه ماهه سوم بارداری در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های تابع دانشگاه علوم پزشکی در شهر سمنان، 1378
    ناهید رهبر، راهب قربانی، سحر خان سلطانی، معصومه رشمه کریم صفحه 5
    سابقه و هدف
    آنمی یکی از مشکلات عمده بهداشت عمومی در جهان است و عمدتا زنان در سنین باروری و کودکان و شیرخواران، گرفتار آن می شوند. از عوارض عمده آن در زنان باردار، افزایش تولد نوزادان کم وزن و مرگ و میر مادران باردار می باشد. با توجه به شیوع بالای آنمی در استان سمنان در سال 1371 (36.7%) در مردم عادی، ارزیابی شیوع آنمی در زنان باردار سه ماهه سوم حاملگی، می تواند در برنامه ریزی های بهداشتی تعیین کننده باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 691 خانم باردار در سه ماهه سوم حاملگی از میان مراجعین به درمانگاه های سطح شهر سمنان و درمانگاه بیمارستان امیرالموممنین (ع) در سال 1378 مورد مطالعه قرار گرفتند. از هر فرد 2cc خون گرفته شد و توسط دستگاه شمارنده الکترونیکی (کولتر) مقدار هموگلوبین اندازه گیری شد. هموگلوبین کمتر از 11 گرم در دسی لیتر، آنمی تلقی شده است. از آزمون کای اسکوئر و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح 5% استفاده شده است.
    یافته ها
    از 691 خانم باردار مورد مطالعه 117 نفر (16.9%) دچار آنمی بودند. بین شیوع آنمی با نحوه مصرف قرص آهن (P=0.00000) و تعداد زایمان های قلبی (P=0.0006) رابطه معنی دار وجود داشت. اما بین شیوع آنمی با نحوه انجام زایمان قبلی و فاصله حاملگی اخیر از زایمان قبلی و سن مادر رابطه معنی دار وجود نداشت. از بین علل عدم مصرف یا مصرف نامنظم قرص آهن، 43% را بی توجهی یا عدم آگاهی خانم های باردار به خود اختصاص داده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع 16.9% آنمی در خانم ها در سه ماهه سوم بارداری در شهر سمنان، کنترل این بیماری نسبت به پیش بینی های برنامه کشوری در حد قابل قبول می باشد. با ارتقا سطح آگاهی خانم های باردار در مورد ضرورت مصرف قرص آهن، توسط کارکنان مراکز بهداشتی، می توان شیوع آنمی را از این حد نیز کمتر نموده و از عوارض نامطلوب آن جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: آنمی، هموگلوبین، شیوع، بارداری، زنان باردار
  • ارزیابی تاثیر سیپروفلوکساسین در مقایسه با برخی از آنتی بیوتیک های رایج بر سویه های مقاوم پسودوموناس آئروژینوزا در شرایط In-vitro و In-vivo
    علی اکبر شعبانی، نسرین معصومی، سعید آل آقا صفحه 6
    سابقه و هدف
    امروزه پسودوموناس آئروژینوزا به علت مقاومتی که در برابر عوامل ضد میکروبی دارد و یا مقاومتی که خیلی سریع در مقابل آن به دست می آورد، نقش مهمی در ایجاد عفونت های بیمارستانی دارد. گسترش عفونت های ناشی از آن نیز حائز اهمیت می باشد، به گونه ای که شاید کمتر عضوی را بتوان پیدا کرد که در شرایط خاص، این باکتری قادر به ایجاد عفونت در آن نباشد. از این رو، تلاش برای یافتن و یا ارزیابی مواد ضد پسودومونایی جدید امری ضروری است. این مطالعه کوششی در راستای پاسخ به این نیاز می باشد.
    مواد و روش ها
    112 سویه مقاوم پسودوموناس آئروژینوزا از پنج بیمارستان تهران جمع آوری شد. پس از انجام آزمایش های تاییدی، طیف مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های تایید شده با روش BAUER-KIRBY و همچنین مقادیر MICs آنتی بیوتیک های تحت بررسی تعیین گردید. در نهایت، اثرات درمانی آنها نیز در مدل عفونت تجربی در موش، مطالعه و مقایسه گردید.
    یافته ها
    بالاترین درصد مقاومت سویه های پسودوموناس آئروژینوزا در مقابل نیتروفورانتوئین و سپس در مقابل نالیدکسیک اسید به چشم می خورد که به ترتیب 100% و 90.9% بود. موثرترین آنتی بیوتیک های تحت بررسی عبارت بودند از: سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین که درصد مقاومت در مقابل آنان به ترتیب صفر و 3.88 درصد بود. نتایج حاصل از مطالعه اثرات درمانی آنتی بیوتیک های اشاره شده در بالا در مدل عفونت تجربی در موش نیز حاکی از آن بود که غلظت های درمانی سیپروفلوکساسین نیز موثرتر از سایر آنتی بیوتیک ها بود.
    نتیجه گیری
    اگرچه در بین 12 آنتی بیوتیک تحت بررسی سیپروفلوکساسین موثرترین آنها بر سویه های مقاوم پسودوموناس آئروژینوزا بود ولی وفور مقاومت در مقابل عوامل ضد پسودومونائی متاثر از رژیم های درمانی مورد استفاده در هر بیمارستان می باشد. لذا تدوین برنامه ای جامع جهت کنترل مداوم مقاومت آنتی بیوتیکی در هر بیمارستان و یا بیمارستان های مشابه از نظر مصرف آنتی بیوتیک ها امری ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: مقاومت، آنتی بیوتیک، سیپروفلوکساسین، پسودوموناس آئروژینوزا
  • تغییرات کمی مرتبط با سن در هسته رافه دورسال در موش بزرگ آزمایشگاهی
    محمدحسن تبریزی امجد صفحه 7
    سابقه و هدف
    حدود نیمی از نرون های سروتونرژیک دستگاه عصبی مرکزی در هسته رافه دورسال قرار دارند. تغییرات در سروتونین این هسته باعث اختلالات زیادی در اعمال حیاتی بدن می گردد. در اثر افزایش سن تغییرات مورفولوژیک در تعداد و قطر دندریت ها، تعداد خارهای آنها، تعداد استطاله های سلولهای هسته های رافه و میزان رنگ پذیری نرون های آن ایجاد می شود، ولی براساس اطلاعات بدست آمده، تاکنون مطالعه ای در زمینه تغییر در تعداد نرون ها و حجم هسته ها انجام نگرفته است. از این رو هدف این مطالعه، تغییرات کمی مرتبط با سن در هسته رافه دورسال در موش بزرگ آزمایشگاهی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از موش صحرایی ماده در سنین 3 روزه، 2 ماهه و 12 ماهه از هر کدام 5 سر استفاده شده است. مغز موش ها به روش پرفیوژن با محلول بوئن فیکس شده و نمونه ها با متد Kluver & Barrera رنگ آمیزی شدند. سپس با استفاده از گراتیکول شطرنجی تعداد سلولها و حجم هسته رافه دورسال محاسبه گردید. از آزمون آماری Kraskul-Wallis جهت مقایسه آماری استفاده شد.
    یافته ها
    بررسی های میکروسکوپی نشان داد که تعداد نرون های هسته رافه دورسال و حجم آن در اثر افزایش سن کاهش می یابد (P=0.04).
    نتیجه گیری
    کاهش در حجم و تعداد نرون های هسته رافه دورسال با افزایش سن قطعا فیزیولوژی نرون های سروتونرژیک را تحت تاثیر قرار می دهد که خود می تواند زمینه ساز بسیاری از اختلالات در سنین بالا باشد.
    کلیدواژگان: هسته رافه دورسال، تشکیلات مشبک، سیستم سروتونرژیک، تغییرات مرتبط با سن
  • مطالعه سرواپیدمیولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری در شهرستان سمنان، سال 1378
    افشین مرادی، علی رشیدی پور صفحه 8
    سابقه و هدف
    آلودگی به هلیکوباکترپیلوری یکی از شایع ترین آلودگی های میکروبی انسان می باشد. افراد آلوده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به التهاب های مزمن، زخم های پپتیک و بدخیمی های دستگاه گوارشی قرار دارند. هدف از انجام این تحقیق بررسی الگوی آلودگی در گروه های سنی و جنسی در شهر سمنان می باشد.
    مواد و روش ها
    روش نمونه گیری خوشه ای، که خوشه ها (خانوارها) بطور سیستماتیک انتخاب و با مراجعه به درب منازل آنها از هر خانوار یک فرد بطور تصادفی مشخص و از وی 3 سی سی خون تهیه و پس از جدا سازی سرم، با استفاده از روش ELISA سطح آنتی بادی IgG در سرم بیماران جستجو شد. سطوح بالاتر از 30 mR/ml مثبت تلقی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمون کای اسکوئر در سطح معنی داری 5 درصد استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 48% جمعیت شهر سمنان با میکروب هلیکوباکترپیلوری آلوده اند که این میزان به ترتیب از دهه های اول تا هفتم به بعد، برابر با 22%، 38%، 40%، 45%، 62% و 64% بوده است. ارتباط معنی دار آماری بین شیوع هلیکوباکترپیلوری و سن (P=0.0000) دیده شده است. 55.7 درصد زنان و 40.3% مردان آلوده بودند که اختلاف از نظر آماری معنی دار بوده است (P=0.0001).
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان داد که با افزایش سن میزان آلودگی افزایش می یابد و بیشترین افزایش در دهه های اول، دوم و پنجم روی می دهد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، التهاب مزمن، زخم پپتیک، بدخیمی های گوارشی، الیزا، آنتی بادی
|
  • Molecular typing of Mycobacterium tuberculosis by using double repetitive element- polymerase chain reaction method
    Gh. Irajian, M. H. Kayvan Amineh, A. Fazeli, M. R. Masjedi, A. A. Velayati Page 1
    Introduction . Tuherculosis is still a major wor ldwide health problem. It is responsible for the death of 3 million people each year. E pidemio logica l stu dies with techniques which a llow differ entia tion of stra ins within th e Mycobactrium tuberculosis (MT) are imp ortan t to limit the disseminati on of the disease. The refore, there is a gr eat need for an improved methods to sub type MT strains by a simp le and ra pid molecul ar finger-printing method by usinug double repetitive eleme nt-polymerase chain reaction (ORE-PCR) an alysis, yield s a unique, str ain -sp ecific pattern of hands. Materials and Methods. MT was ob ta ine d from the national research institute of Tu berculos is and lung diseases. To perform ORE-PCR, the DNA molecules were extracted, then ampilicated with PCR. Amplication prod ucts were ana lyze d by ge l electrophores is on 2% agarose and gen erated pa tt erns com pared with togeth er. Those patterns that ide ntical for two or more str ains among thei r 70 MT, were co nsidered as cluster patt erns. Results. Fo urty-two different patt erns were ob served in the 70 isolat ed cases and an alyzed. The ra te of diversity was 60%, which is the same (approved) as the ot he r studies. Thirty-one (44.3%) of the specimens had unique pattern, a nd 39 (55. 7%) of specimens had strains be longing to on e of th e 11 clusters. The patterns had 1-6 band them a pprov ed the ot her studies. There was no cor relation found among th e sp ecial pa tterns, resistance to ant ituberculosis agents, residan ce, migration, and Iran ian patients. The results are th e same as what is reported in th e literature. Conclusion. The data show th e DRE-PCR method is th e simplest a nd the fa stest way to achieve molecular typ ing of MT in Iran.
  • Frequency of the bacterial agents in urinary tract infection and their antibiotic susceptibility pattern in Semnan
    A. Jazayeri Moghadas Page 2
    Introduction . Urina ry tra ct infection (U.T. I) is th e most common infe ction in ad ults. In much infectio n diseas es, including UT I, it is necessary to be performed th e treatm en t before having cultured. The aim of this study is to determine the fre quency of the ba cteria l agents in U.T. I a nd th e ir a ntibi ot ic susceptibility pattern ttl Se mnan populati on. Materials and Methods. The un ne specime ns were collec ted fro m the patients referred to Semnan clinica l labora tories. All specimens performed M.S.U a nd (Ull ml of each of them cultured th ro ugh a ca librated loo p o n blood ag ar a nd E.M.B ag ar. The cultures of the pat ients who had not been o pe rated or ca the te rized in two last weeks, tra nsfe rred to facu lty of medicin e to ide ntify the bacteria and the a nti biotic se nsitiv ity. Results. The frequency of th e bacterial agents in 932 specimen a re as follow: E.cu li 704[75.5%] Klebsie lla 162[17.4%], Co agulase nega tive Staphyloco cci 22[2.4%], Citrobacte r 22[2.4%], Enterobac te r 11[1.2%], Pseudomon as 4 [0.4%], Proteus 4 [0.4%], Enterococci 3 [0.3%1a nd the a ntibiotic se nsitivity a re: Ciprotloxacin 93.7%, Ge nta rnycin YO%, Cefixi rne 86.1%, Nalid ixic acid 73.8%, Nitrofura nto in 65.2%, Co - trimoxasole 42%, Ampicillin 3.6%. Conclusion. E.co li, Klebsiella, and Coagulas e nega tive Staphylococci have th e mos t incide nce, wh ile Pro teu s a nd Enterococci possess the least in U.T.! in Sernnan. The most se nsit ivity to a ntib iotics observed to Cipru tloxacin, Gentamycin a nd Cefixirne. but the least se nsitiv ity to Ampic illin.
  • Effects of basolateral and central amygdala lesions on modulation of spatial memory by intrahippocampal injections of glucocorticoid agonist and antagonist
    A. A. Vafaei, A. Rashidy-Pour, M. R. Sharifi, J. Buresh Page 3
    Introduction . T he pr esen t experime nt examined th e effect of bilat eral amygda la nuclei lesions o n modulation of spat ia l memory storage indu ced by bilate ra l irura hippocampa l microinfusions of glucocorticoid ago nist a nd a ntagonist in ma le Long-Evan s rats. Material and Methods. Rats were surgica lly impl an ted bilate ra lly with ca nnulae a imed at the dorsa l hippocampus were trained to avoid a 60 segme nt of th e arena e ntering which was punished by mild footshock. Place avoidance tra ining occurred in a single 30-min se ssio n and th e avoida nce memOl)' was as sessed during a 30-min extinction tri al 24 hours lat er. The time to the first e ntry a nd the numbers of e ntra nces into th e punished sector during extinction were used to measure the avo idan ce memory. Results. Post -train ing infusio ns of the glucocorticoid receptor agonist (Dexamethaso n) e nha nced spatial place avo ida nce mem ory ret ention and glucocorticoid receptor a ntagonist (RU 3~4~6) impaired this tas k. In both tas ks, ne uro chemically ind uced lesions of the basolateral but not of the ce ntra l amygda la blocked th e memory-mod ulated effects of th e intrahippocampal infusions of the drugs a ffecting the glucocort icoid rece ptors. Conclusion .These findings are consiste nt with pr evious evide nce ind ica t ing tha t th e les ion s of the basola teral amygda la block the memory-modulatory effe cts of systemica lly administered glucocorticoids and provide furth er evide nce tha t the bas o late ra l amygd ala is a critica l area involved in regul ating glucocor ticoid effects in other bra in reg ions involved in memory storage
  • Abnormalities of liver function test in hyperthyroidism
    H. Nohakht, Sh. Mousavi, A. Rashidy-Pour Page 4
    Introduction. Liver fun ction tests (LFT) ahnornalities are common findings In hype rthyro idism less paid attention in clini ca l practice. The reported prevalen ce of abnormal LFT va ries from 15% to 76% in d ifferent st udies. T he most common is e levation of ALP. These abnormalities may induce disturbance in diagnos is. In this reason. we hav e examined the records of th e hype rthyroid pa t ie nt s were examined In our clinics to det ermin e th e pr eva len ce and possible significance of abnormal LFT in hyp e rthyroid pati ents. Materials and Methods. A re trospectiv e survey of 61 pa tients (25 ma les. 36 fe males) having mean age of 43.4 years(ra nge 11-74 years) a nd co de d diagno sis of gr av es disease. thyrotoxi cosis, toxi c multin odular goite r or hyp erthyroidism referred to Sernnan Fa temiye h general hosp ita l from I
  • Prevalence of anemia and some of the related individual factors in the third trimest e r of the pregnancy in women referred to Semnan university of medical sciences clin ics (1999)
    N. Rahhar, R. Ghorhani, S. Khansoltani, M. Rashmekarim Page 5
    Introduction. Anemia is one of the ma in problems of the public health in the world. Women in fertili ty ages. yo ung childre n and infa nts invo lved to this dise as e mostly.The major complica tions are to incre ase the morta lity ra te in pregnant women a nd the low birt h we ig ht infants. Du e to high preva len ce of a ne mia in common populati on in Semnan province (36.7% in 1<)<)3),to eva lua te the pr evalen ce of ane mia du ring th e third trimester of pregna ncy ca n be determining in pla nning. Materials and Methods. This study was performed o n 691 pregna nts in th e third trimes ter of pregna ncy referred to Sernnan clinics in 1999. Two ml blood wa s take n each cas e. a nd then Hb co ncentratio n measured by the el e ctr onica l co unte r divi ce (coolte r). Durin g pregna ncy. Hb less th an e leve n (Hb < 11g/dl) co nside re d as a nemia. Chi-sq ua re test a nd corre la tio n coeffecient measurrnent were used to ana lyse th ese data. Results, Among (,'J I pregnant women, 117 cas es (16.9%) were an emic. There were significa nt re latio ns between th e supplementa l iron (P = 0.000(0) and the nu mber of pari ties (P = 0.00(6) with the prevalence of a nemia d uring pregna ncy, bu t other fa ctors such as the manner of last delivery a nd in terval of the re cent pregnancy with the last de live ry a nd the age of pregnant woman had no significa nt re lation. Among th e ca use of no n-consum pt ion of the supplemental iron o r the irregu lar co nsumption of iro n, 43% of cases were a llocated not to pa y a ny a tt e ntion or having no e no ugh kn owledge in pregnant women. Conclusion. Accordi ng to the prevale nce of a ne mia (16.9%)in th e third trimester of pregna nt women in Sernnan city, the control of this disease,regarding to the anticipated program in o ur co unt ry ha s been a cceptable. To reduce the prevalence of a nemia a nd preve nt undisirable complica tio ns. the pr egnant women sho uld be ta ught to use the Suppleme nt a l iron by health center workers
  • Evaluation of the ciprofloxacin effect on resistant isolates of Pseudomonas aeruginosa in In-vitro and In-vivo
    A. A. Shabani, N. Mahsoomi, S. Aie-Agha Page 6
    Introdu ction. Pseudomona I infections freque nt ly responds poorly to co nve ntio na l the rapy. Ciprotloxacin,a bacteriocidal 4-q uinolone, bas a higb activity aga ins t a broad spectrum of bacte ria including Pse udomona s aer uginosa. Materials and Methods. l IZ resistant isol a tes of P.aeru ginosa were co llecte d from five hospi tals in Tehra n. Afte r co nfirming them by the mos t spe cifi c ba cte riol ogical te sts such as cultured on Skim milk agar a nd e tc, th e efficacy of ciprofloxac in e va lua te d in compa riso n with 11 other antipseudorn onal antibiotics on 103 co nfi rmed res istan t isol at es. Su sce ptibility tests were performed by disk-diffusion (BAUER-KIRBY) a nd Micro dilu tio n broth methods. The th era peut ic effects of ciprotloxacin in compariso n with the ot hers we re st udied in experimenta l infe ctio us mo del, T he ED50 were de termined by spe r rna n-Ka rbe rs me th od. Results. Ci protloxacin was th e most active agent against a ll isolates of P.a e r uginosa tha t tes te d in in-vitro. The geometr ic mean(GM) MICs a nd range s o f c ip rotloxac in was I a nd < O.OIS to Z 1/g1ml. In- vivo protective effica cy of cip ro tl oxac in by intravenusf lV) injectio n was higher than th os e of the ot he r a ge nts te sted in a mouse mode l of int ra peritone ally inocul at ed infec tio n caused by P.aeruginos a. Other agents did no t exhib it co mparable to th at o f ciprofl oxacin in the same model of infe ct io n caused by P.a e r uginosa. Conclution, The susce ptibility p rofile of individual isol ates of each hospital diffe rs o nly a little, but differs more th an the ot he rs. Thus, tr eatment p rograms of infec t io us dise ases must be designe d best o n th e individual hospital to control th e a ntibio tic resi stance.
  • Quantitative age related changess in the nucleus raphe dorsalis of the rat
    M. H. T. Amjad Page 7
    Introduction. About 50% of serotonergic neurons of the CN.s exist in th e dorsal ra phe nucle us. To cha nge the seroto nin's ra te of C N.S indu ces man y disorde rs. Due to age increase. morphologic cha nges in number and diamet er of den drit es. numbe r of their spines, numbe r of fibers a nd ce llula r endings in the nucleus raphe dorsa lis a nd rate of their sta ining are observed. T he aim of thi s research is to survey of a ny cha nges in ne uron s numbers a nd volume of nucleus ra ph e dorsalis in ag ing. Materials and Methods. In this research 15 fe ma le a lbino rats with age of 3 days. 2 and 12 months were used. T he brain of these rats fixed by pe rfusio n method with BOEI N solution, th en the spe cimens st ain ed by Cluve r and Barrera me thod. The number of ce lls and volume of the nucle us raphe dorsa lis have been calculate d hy using eye pe ace micros cope. T he dat a were a na lysed by Kraskul-Wallis test and P < 0.05 was conside re d as significa nt. Results. Micros copic exa mina tio ns have heen show n that with incr easi ng age the number of neurons of the nucleus ra phe dorsalis and the volume of them significa ntly dec reased (P< 0.05). Conclusion. T hese q uantitative changes in higher ages. make the negative effects in vita l ac tivity of the ne uro ns, which may indu ce many disorde rs.
  • Seroepidemiology of Helicobacter pylori infection in Semnan
    A. Moradi, A. Rashidy-Pour Page 8
    Introduction. One of the most common micro biol infect io ns in human be ings IS He lico bacter Pylori, T he infe cted people are mor e infected to such dis ease s the chro nic intlamation of the peptic ulcers a nd malignan cies of the digestive system, The aim of this re se arch is to study the infec ting patt ern in various age groups and determine the ra te of infe ction in Semnan (IJ'JJ), Materials and Methods. Cluster sampling was perfor med in th is st udy, Cluste rs/ho use ho lds were chose n systemat ica lly. one member of each hou sehold was chosen by cha nce a nd taken 3 rnl blood, T he serum was se pa rated fro m the blood a nd the n the level of antibody IgG in serum was measured by using E LISA meth od, Se rums more than 30 mR/ml ant ibody IgG considered as positive, Th e data were a na lyse d by Chi-Square test a nd P < O,OS was co nsidered as sign ificant. Results. T he resu lts indicate d that 4K% of the Se rnna n pop ulau on infected to He lico bacte r pylori, T his ra te be gun from the first to seventh decades. 22%, 3K%. 40%, 45%. 62%. 64% a nd 65%. respective ly a nd there was sign ificant association betwee n prevalence of He licobacter pylori a nd the peo ples age (P = O.OOOO) Conclusion. Findings indi cate by increasing the age, the infection increases too. As a resul t. most infec tion occ urred in the first. second a nd fifth decad es of lifet ime.