فهرست مطالب

فصلنامه کومش
پیاپی 2 (زمستان 1378)

  • تاریخ انتشار: 1378/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بیان ژن زیر واحد B توکسین حساس به حرارت انتروتوکسیژنیک اشریشیاکلی (Enterotoxigenic Escherichia coli) در سالمونلا تیفی موریوم G30: ایجاد پاسخ ایمنی با استفاده از یک مدل زنده خوراکی
    محمدرضا اکبری عیدگاهی، بهمن ترابی، ولادیمیر ریچنسکی صفحه 1
    سابقه و هدف
    استفاده از سویه های تضعیف شده سالمونلا، نظیر سالمونلا تیفی موریوم G30، به منظور طراحی و ساخت واکسن های زنده خوراکی بر پایه سالمونلا (Salmonella-based live oral vaccine) بسیار مورد توجه قرار دارد. این سویه ها برای بیان ژن های ایمنی بخش سایر مکیروارگانیسم ها در داخل بدن و تحریک پاسخ ایمنی به کار می روند. زیر واحد (LT-B) توکسین حساس به حرارت انتروتوکسیژنیک اشریشیاکلی (ETEC، Enterotoxigenic Escherichia coli)، یک ایمونوژن قوی بوده و به عنوان کاندید برای ساخت واکسن علیه اسهال های ناشی از این میکروارگانیسم است. هدف این مطالعه بیان ژن کد کننده LT-B تحت دو پرموتر/رپرسور با قدرت متفاوت در سالمونلا تیفی موریوم G30 و ارزیابی آنها در ایجاد پاسخ آنتی بادی است.
    مواد و روش ها
    ژن کند کننده LT-B، که تحت پروموترهای trc و lac کلون شده بود به سالمونلا تیفی موریوم G30 ترانسفورم گردید و دو سویه جدید G30TLTB و G30ULTB بدست آمد. LT-B نوترکیب تولید شده توسط این دو سویه از نظر ساختمانی و ایمونولوژیک مطالعه شده و همچنین توانایی این دو سویه در ایجاد پاسخ آنتی بادی در موش های C57/BL6 مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    LT-B نوترکیب تولید شده در هر دو سویه سالمونلا، از نظر تشکیل فرم پنتامر، وزن مولکولی و حرکت الکترفورزی، توانایی اتصال به رسپتور GM1 و حفظ شاخص های آنتی ژنیک بر علیه آنتی بادی های منوکلونال D15-9 و LT-39 مشابه فرم طبیعی LT-B بود. هر دو سویه نیز وقتی به عنوان واکسن خوراکی زنده به سوش های C57/BL6 خورانده شد قادر به ایجاد پاسخ بالا رونده آنتی بادی بودند.
    نتیجه گیری
    سالمونلا تیفی موریوم G30 قادر بود ژن کد کننده LT-B را در In vivo در عدم حضور القا کننده های شیمیایی نظیر IPTG، بیان و پاسخ آنتی بادی علیه آن ایجاد کند. بهینه سازی شرایط بیان ژن می تواند گامی در جهت ساخت یک واکسن زنده خوراکی علیه اسهال ناشی از انتروتوکسیژنیک E.coli باشد.
    کلیدواژگان: سالمونلا تیفی موریوم، انتروتوکسیژنیک اشریشیاکلی، زیر واحد B توکسین حساس به حرارت اشریشیاکلی (LT، B)، واکسن علیه انتروتوکسیژنیک اشریشیاکلی
  • ارزیابی درونی، فرایندی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی: مورد گروه آموزش داخلی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
    شاهرخ موسوی، عباس بازرگان، فرهاد ملک، مجتبی ملک، مهدی بابایی، فرحناز قهرمانفرد، سعید حاج آقاجانی صفحه 2
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش اساسی ارزیابی در ارتقا و نیز تضمین کیفیت آموزشی، هدف این مطالعه ارزیابی درونی گروه آموزش داخلی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود.
    مواد و روش ها
    از الگوی اعتبار بخشی برای ارزیابی درونی استفاده شده است. بدین منظور در خرداد 1377 ارزیابی در شش زمینه اهداف آموزشی، درمانی، پژوهشی، جایگاه سازمانی، فرایند تدریس و عوامل پشتیبانی صورت گرفت. عوامل مورد ارزیابی در اهداف آموزشی دوره های کارآموزی، کارورزی و سه سال اول دوره دستیاری، در اهداف درمانی شامل امکانات تشخیصی (آزمایشگاه، تصویربرداری، آندوسکوپی) و درمانی، در اهداف پژوهشی شامل تعداد پایان نامه های راهنمایی شده، شرکت در سمینارها و کنگره ها، ارائه مقاله در کنگره و چاپ مقاله در مجلات پزشکی توسط اعضای گروه، در جایگاه سازمانی شامل ارزیابی مدیر، شورا و اعضای گروه و در بخش پشتیبانی شامل نیروی اساسی و فضا و تجهیزات بوده است. برای جمع آوری داده ها از 37 پرسشنامه ویژه و 550 ملاک تعیین شده استفاده و امتیاز ارزیابی از میانگین نمرات ملاک ها (بین یک تا پنج) بدست آمده است که براساس طبقه بندی گورمن تعریف و تجزیه و تحلیل شد. ضمنا امتیاز کمتر از 2.6 کمتر از حد مطلوب «ناموفق» تعریف شد.
    یافته ها
    در ارزیابی اهداف آموزشی بالاترین امتیاز (3.45) در سال اول دستیاری و کمترین امتیاز (2.58) برای کارآموزی به دست آمد و در مجموع اهداف آموزشی با امتیاز 3.14 در طبقه «بیش از رضایت بخش» گورمن واقع شدند. در ارزیابی امکانات تشخیصی و اهداف درمانی بالاترین امتیاز (4) برای بخش آندوسکوپی و کمترین امتیاز (2.8) برای امکانات بهداشتی به دست آمد و اهداف درمانی در مجموع با امتیاز 4.1 در طبقه «قوی» گورمن قرار گرفت. در ارزیابی جایگاه سازمانی، برای مدیر 3.42 امتیاز، برای شورا 3.8 امتیاز و برای اعضا 2.9 امتیاز به دست آمدند. اهداف پژوهشی با امتیاز 2.67 در طبقه «رضایت بخش» عوامل پشتیبانی با امتیاز 3.70 در طبقه خوب قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهد که گروه آموزشی داخلی در مجموع کسب امتیاز 3.34 در طبقه «بیش از رضایت بخش» گورمن قرار گرفت که نشانگر کارکرد مطلوب گروه می باشد. ولی در 18 درصد ملاک ها، نتایج کمتر از حد مطلوب بوده است که یک سوم آن مربوط به ملاک های بهداشتی بوده است. هر چند نتایج ارزیابی در تمامی موارد موفقیت آمیز بوده است اما نتایج حاصله در زمینه های پژوهشی، اعضا گروه و بهداشتی نشان از ضعف گروه می باشد. با توجه به شناسایی ملاک های ناموفق پیشنهادهای لازم جهت رفع نارسایی های ارائه شده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی درونی، ارزشیابی، آموزش، گروه داخلی، ارتقاء کیفیت
  • بررسی شیوع چاقی و برخی عوامل مرتبط با آن در جمعیت 55-20 سال شهر سمنان، 76-1375
    راهب قربانی، علی اکبر نظری صفحه 3
    مقدمه
    چاقی یک عامل خطر جدی در ابتلا به دیابت ملیتوس، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، بیماری کیسه صفرا و انواع خاصی از سرطان است. این مطالعه به منظور برآورد شیوع چاقی و برخی عوامل مرتبط با آن در شهر سمنان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    1921 نفر از ساکنین 55-20 سال شهر سمنان با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده اند. زنان حامله و افراد با هر نوع بیماری زمینه ای (از قبیل قلبی، دیابت، سنگ کلیه، گواتر و...) از مطالعه حذف شده اند. قد بدون کفش با متر پلاستیکی، وزن با حداقل لباس و بدون کفش با ترازوی قابل حمل (Portable) اندازه گیری شد. از شاخص توده بدنی (Body Mass Index=BMI) جهت ارزیابی وضعیت چاقی استفاده شد.
    یافته ها
    35.7% افراد مورد بررسی اضافه وزن (25?BMI وBMI<30) و 19.8% چاق (BMI?30) بوده اند، که به تفکیک جنسیت 12.6% مردان و 27.1% زنان چاق بوده اند، که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بوده است. بین BMI با سن همبستگی مثبت و با سطح سواد همبستگی منفی مشاهده شده است.
    نتیجه گیری
    شیوع بالای چاقی در سمنان، تدوین برنامه ای جامع جهت افزایش آگاهی مردم از خطرات چاقی را ایجاب می کند.
    کلیدواژگان: نمایه توده بدنی، شیوع، چاقی، اضافه وزن
  • بررسی اثرات تزریق دگزامتازون در ناحیه شکنج دندانه دار (Dentate Gyrus) هیپوکمپ بر ذخیره حافظه در موش سفید بزرگ آزمایشگاهی
    عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور، محمدرضا شریفی صفحه 4
    سابقه و هدف
    شواهد زیادی نشان می دهند که گلوکوکورتیکوئیدها بر یادگیری و حافظه در شرایط استرس اثر می گذارند. از طرفی بعضی از ساختارهای مغزی به ویژه هیپوکمپ در یادگیری های هیجانی نقش اساسی را بازی می کنند. وجود گیرنده های گلوکوکورتیکوئید با تراکم بالا در ساختار فوق و آزاد شدن گلوکوکورتیکوئید در هنگام استرس، احتمال نقش آنها را در یادگیری های هیجانی مطرح می کند. هدف این تحقیق بررسی نقش گلوکوکورتیکوئیدها در ناحیه شکنج دندانه دار هیپوکمپ در تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده در مدل رفتاری یادگیری احترازی غیر فعال می باشد.
    مواد و روش ها
    موش های نر با وزن 180 تا 200 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا به صورت دو طرفه روی ناحیه شکنج دندانه دار هیپوکمپ کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش در دستگاه احترازی غیرفعال آموزش داده شد (1 میلی آمپر شوک DC برای مدت 1.5 ثانیه) و بلافاصله، 60، 90 و 120 دقیقه بعد از آموزش دگزامتازون به عنوان یک آگونیست گلوکوکورتیکوئید (0.1 میکروگرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) به صورت دو طرفه داخل هسته فوق تزریق شد. چهل ساعت بعد تست بخاطرآوری انجام شد که در طی آن مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان وارد محفظه تاریک دستگاه شود و مدت زمانی که در آن باقی می ماند در طی 10 دقیقه تست یاد داشت شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که تزریق بلافاصله و همچنین 60 دقیقه دارو پس از آموزش به طور قابل توجه ای ذخیره حافظه را افزایش می دهد ولی این اثر در زمان های 90 و 120 دقیقه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    یافته فوق نشان می دهد که فعال شدن گیرنده های گلوکوکورتیکوئید در هیپوکمپ نقش مهمی در افزایش ذخیره اطلاعات تازه آموخته شده مربوط به حوادث هیجانی تا حداقل 60 دقیقه بعد از رخداد حادثه دارند.
    کلیدواژگان: گلوکوکورتیکوئیدها، هیپوکمپ، یادگیری، حافظه، دگزامتازون، شکنج دندانه دار
  • مقایسه میانگین شاخص های رشد (وزن، قد و دور سر) کودکان 9-0 ماهه شیرمادر خوار و شیرخشک خوار در مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت شهرستان سمنان، 1374
    اکرم شهبازی نوده صفحه 5
    سابقه و هدف
    رشد کودکان بعد از تولد می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل محیطی قرار گیرد. یکی از این عوامل روش تغذیه است که به عنوان یک عامل موثر بر وضعیت رشد کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این مطالعه، مقایسه میانگین شاخص های رشد (قد، وزن و دور سر) کودکان 9-0 ماهه شیرمادر خوار و شیرخشک خوار است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش آینده نگر است که روی 767 کودک انجام شد. جامعه مورد مطالعه، کودکانی بوده اند که در فاصله زمانی مهر تا اسفند 74 در شهرستان سمنان به دنیا آمده اند. این کودکان به مدت 9 ماه پی گیری شدند. اندازه گیری های شاخص های رشد، در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت شهرستان سمنان صورت پذیرفت.
    یافته ها
    میانگین شاخص های رشد در بدو تولد بین شیرمادر خوارها و شیرخشک خوارها اختلاف معنی داری نداشت. مقایسه وزن، اندازه دور سر و قد کودکان شیرمادر خوار و شیرخشک خوار در سنین 1.5، 3، 4.5 و 9 ماهگی نشان می دهد که وزن و اندازه دور سر در همه سنین فوق در کودکان شیرمادر خوار به میزان معنی داری بیشتر از کودکان شیرخشک خوار (P<0.01) است. قد کودکان شیرمادر خوار در 1.5 ماهگی، 3 ماهگی، 4.5 ماهگی ولی نه در 9 ماهگی به میزان معنی داری بیشتر از کودکان شیرخشک خوار (P<0.05) بود.
    نتیجه گیری
    بطور کلی نتایج این تحقیق نشان می دهد که شیرمادر خوارها از نظر شاخص های رشد وضعیت مناسب تری نسبت به شیرخشک خوارها داشته اند.
    کلیدواژگان: شیرخشک، شیرمادر، تغذیه، رشد، وزن، قد، دور سر
  • بررسی نیازهای آموزشی دختران 14-12 ساله سمنانی پیرامون بهداشت بلوغ و تعیین استراتژی مناسب و موثر برای تامین آن
    حسین ملک افضلی، جعفر جندقی، مطهره رباب علامه، محمد زارع صفحه 6
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت آموزش بهداشت باروری به نوجوانان به ویژه دختران به عنوان یکی از اولویت های مهم بهداشتی، هدف از این مطالعه سنجش نیازهای آموزشی و تعیین استراتژی مناسب و موثر برای انتقال آموزش ها به دختران 14-12 ساله سمنانی پیرامون بهداشت بلوغ است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی آینده نگر با استفاده از مداخله آموزشی در دو گروه مورد شامل 370 دختر سمنانی و گروه شاهد شامل 370 دختر دامغانی در سه مرحله اجرایی شامل مرحله قبل از مداخله آموزشی، مرحله مداخله آموزشی و مرحله ارزشیابی پس از مداخله آموزشی انجام شد.
    یافته ها
    مقایسه نتایج در دو مرحله قبل و پس از مداخله آموزشی در دو گروه مورد و شاهد نشان داد که اطلاعات دختران در مورد بهداشت بلوغ قبل از آموزش ها ناچیز بوده و با باورها و عقاید غلط و تصورات نادرست همراه است و آموزش موجب تصحیح و تعمیق این اطلاعات می گردد. همچنین در بررسی فوق نشان داده شد که طریقه مناسب و موثر انتقال آموزش ها به دختران، استراتژی آموزش از طریق خانواده به خصوص مادران با استفاده بهینه از نیروی متشکل رابطین بهداشتی است. این استراتژی مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت و 85% دختران بر این روش تاکید کردند. براساس نیاز سنجی انجام شده، متون آموزشی مناسب برای دختران گروه سنی Early adolescence) 14-10) تدوین گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهد که موانع و مشکلات فرهنگی موجود پیرامون آموزش بهداشت باروری را می توان با رعایت مسائل فرهنگی و پیش زمینه ها و باورهای مردمی به حداقل ممکن رساند و به صورت موفقیت آمیز آموزش ها را منتقل نمود. با توجه به نتایج فوق، شروع آموزش ها از سنین پایین تر (10-9 سالگی) در دختران، گسترش آموزش به دختران در گروه سنی Late adolescence با استفاده از همین استراتژی پیدا کردن استراتژی مناسب برای آموزش نوجوانان پسر پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: بهداشت باروری، بهداشت بلوغ، نوجوانان دختر، آموزش بلوغ
  • بررسی ارتباط عوامل شغلی با نوع عیوب انکساری در سنین 30-10 سالگی
    غلامرضا دارایی صفحه 7
    سابقه و هدف
    مهمترین علت کاهش دید، عیوب انکساری چشم است. این که مطالعه و کار چشمی نزدیک باعث ضعیف شدن چشم می شود یا نه مورد سوال است. تشخیص به موقع عیب انکساری و جلوگیری از پیشرفت آن از بروز آمبلیوپی و کاهش دید می کاهد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط عوامل شغلی با نوع عیب انکساری در سنین 30-10 سالگی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، عیوب انکساری و ارتباط آن با عوامل شغلی 300 بیمار (143 نفر زن و 157 نفر مرد) 30-10 ساله مراجعه کننده به کلینیک چشم پزشکی بیمارستان امیرالمومنین در 6 ماهه اول سال 1377 مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج
    بررسی نشان می دهد که تعداد 201 نفر نزدیک بین، 86 نفر دوربین و 13 نفر آستیگمات بودند. چهل و پنج درصد مراجعین را محصلین تشکیل می دادند که بیشترین نوع عیب انکساری آنها را نزدیک بینی (67% مورد) تشکیل می داد. ارتباط بین سن و نوع عیوب انکساری معنی دار بود. در محدوده سنی 25-10 سال نزدیک بینی و دوربینی به ترتیب افزایش و کاهش داشت و بعد از 25 سالگی این روند معکوس می شود. همچنین بین میزان تحصیلات و نوع عیب انکساری رابطه معنی داری بدست آمد.
    نتیجه گیری
    در افرادی که دارای تحصیلات بالاتری هستند و در ارتباط با کار نزدیک هستند مثل محصلین، کارمندان، دانشجویان، نزدیک بینی بیشتر دیده می شود.
    کلیدواژگان: عیب انکساری، دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم
  • ارزیابی نتایج آسپیراسیون با سوزن ظریف (Fine needle aspiration) تیروئید در نمونه های ارسالی به بخش پاتولوژی دانشکده پزشکی سمنان، 77-1370
    افشین مرادی شهربابک صفحه 8
    سابقه و هدف
    شیوع ضایعات گره ای (ندولر) تیروئید و ضرورت تشخیص ضایعات گره ای خوش خیم و بدخیم، استفاده از روش های تشخیصی مختلفی را ضرروی می سازد یکی از مناسبترین روش های تشخیصی آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA، Fine needle aspiration) می باشد که کاربرد روز افزونی در تشخیص طیف وسیعی از بیماری های تیروئید پیدا کرده است. هدف از این مطالعه ارزیابی سیتولوژیک نمونه های پاتولوژی ارسال شده به بخش پاتولوژی دانشکده پزشکی سمنان از سال 1377-1370 بود.
    مواد و روش ها
    کلیه نمونه های FNA تیروئید ارسالی به بخش پاتولوژی دانشکده پزشکی در مدت 8 سال، پس از رنگ آمیزی پاپانیکولائو بوسیله میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند. وجود شش گروه از سلولهای پوششی فولیکولی که هر گروه شامل 15 تا 20 سلول بودند به عنوان معیار کافی بودن نمونه در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    از 240 نمونه تعداد 93 مورد جهت مطالعه مناسب ارزیابی شدند در 24 مورد ضایعه نئوپلاستیک یا مشکوک بودند و در در 67 مورد یافته های میکروسکوپی بر وجود ضایعات غیر نئوپلاستیک دلالت داشتند.
    نتیجه گیری
    تعداد نمونه های مناسب جهت ارزیابی سیتولوژیک بطور قابل ملاحظه ای کمتر از آمارهای سایر مراکز می باشد.
    کلیدواژگان: تیروئیدیت، نئوپلاسم فولیکولر، سرطان تیروئید، FNA، کلوئید، ندول
  • بررسی اثر موضعی روغن ماهی بر خیز حاصل از سوختگی در موش سفید آزمایشگاهی
    مجید کسایی، علی رشیدی پور صفحه 9
    سابقه و هدف
    در این مطالعه اثر موضعی روغن ماهی که غنی از اسیدهای چرب از نوع امگا-3 می باشد بر خیز حاصل از سوختگی بررسی شد و با لوسیون بتامتازون که یک ضد التهاب استروئیدی است مقایسه گردید.
    مواد و روش ها
    دو سری سوختگی درجه 2 سطحی در پشت موش های سفید آزمایشگاهی ایجاد شد. قبل از ایجاد سوختگی، تزریق داخل وریدی رنگ آبی اوانس برای ارزیابی نشت پروتئین انجام شد. تمام حیوانات در ساعت سوم بعد از سوختگی کشته شدند و میزان خیز سوختگی بر تعیین محتوای آب و محتوای رنگ آبی اوانس که بطور غیرمستقیم شاخص نشت پروتئین است، اندازه گیری شد. داروها بطور موضعی بلافاصله بعد از ایجاد سوختگی و به میزان معین مصرف شدند.
    یافته ها
    هیچیک از دو ماده روغن ماهی و لوسیون بتامتازون بر محتوای آب در موضع سوختگی اثر ندارد. روغن ماهی محتوای رنگ آبی اوانس را که بطور غیرمستقیم شاخص نشت پروتئین در محل سوختگی است به طور معنی داری کاهش می دهد (P<0.05). بین بتامتازون و روغن ماهی در میزان نشت پروتئین در ناحیه سوخته اختلاف معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهند که مصرف روغن ماهی خیز حاصل از سوختگی را که یکی از شاخص های آن نشت پروتئین از موضع سوخته است، کاهش می دهد. مکانیسم احتمالی کاهش محتوای پروتئین در موضع سوخته توسط روغن ماهی، جایگزین شدن اسیدهای چرب امگا-3 موجود در آن فسفولیپید غشائی و نیز کاهش سوبسترای لازم برای تولید محصولات حاصل از اسید آراشیدونیک است که باعث التهاب می شوند.
    کلیدواژگان: خیز سوختگی، روغن ماهی، اسیدهای چرب امگا، 3، التهاب
|
  • Expression of ente rotoxigenic Escherichia coli heat-labile toxin B subunit ge ne in Salmonella typhimurium G30: immunization using an oral live delivery system
    M. R. Akbari Eidgahi, B. Tabarar, V. Rechinsky Page 1
    Introduction. Attenuated Salmonella strains, such as S. typhimurium G30 have a great potential as live carriers for the de livery of heterologous ant igens to the immune system. Enterotoxigenic Escherichia coli (ETEC) is a major cause of diarrhea among children in developing countries as well as travelers to this area. Heat-l abi le toxin (LT), one of the most important pathogenesis factors of ETEC, is comprised of one A subu nit (LT-A) and five identical B subunit (LT-B). LT-B is responsible for bin ding the toxin to ganglioside GMI-receptor on the surface of int estinal epithelial cells and is a strong immunogen against ETEC mediated diarrhea. The aim of this study was to examine expre ssion of LT-B in S. typhimurium G30 under the control of two various promoter and examina tion of th at as oral live delivery system to elicit antibody resp onse in mice. Materials and Methods. Th e LT-B en coding gene in pTUCLTB and pTRCLTB plasmids were transformed into S. typhimurium G30 and named G30ULTB an d G30TLTB, respectively. Produced level of LT-B by each constructs were measured and structural and immunological characteristics of produced LT-B were studied by GMI ELISA and SDS-PAGE. Finally, ability of these construct s in indu ction of antibody response in C57/BL6 were compared. Results. The results confirmed th at the Salm onell a str ain could produce rLTB with correct conformati on and conserved the main char acteristic including pentameri c form, re ceptor binding ability and interaction with monoclonal antibodies. Our finding also showed an increasing level of antitoxin antibody in mice orally immunized with both G30TLTB and G30ULTB. Conclusion. In conclusion, S. typhimurium G30 could express LT-B in vivo, where the chemical induction is impractical and subsequently induce the antibody response. Modification of this system can result into development of an oral live vaccine against ETEC.
  • Self evaluation for quality improvment in department of internal medicine of Semnan university of medical sciences
    Sh. Mousavi, A. Bazargan, F. Malek, M. Malek, M. Babaei, F. Ghahremanfard, S. Hajaghajani Page 2
    Introduction. Evaluation plays an important role in quality improvment of education. The aim of this study was self-evaluation of the internal medicine department in Semnan university of medical sciences. Materials and Methods. The internal evaluation has been used to evaluate the department activities. In May 1998, six different sets factor of department includ ing educational, therapeutic, research, organization, teaching process and logistic elements were evaluated. In educational objectives; the first 3 years of residentship, trainee and intern periods, in therapeutic objectives; prognostic facilities (such as labrat ory, phototherapy X-ray and endoscopy), in research objectives; research activities of the members of department (such as number of published articles, participation in congress), in organizational objectives; management of department, committee and members of department and in logistic elements equi pments, working rooms and staff of department were evaluated. Data collection was carried out by 31 questionnaires and 550 critria. According to the Gourman definition, the obtained dat a classified between 1 to 5 and then analyzed. The scores lower than 2.6 were called "unsatisfactory". Results. In educational objectives, the maximum score was 3.45 and was gained in the first year of residentship, while the minimum one was 2.85 belongs to the trainee period. In general, the educational objectives with 3.14 score classified at the level of "more than satisfactory". The therapeutic objectives had the maximum score of 4 for endoscopy department and the average of 4.1 score as "high level". The results of evaluation for organization led to the score 3.42 for management, 3.8 for committee and 2.9 for members of department. Research objectives was classified as "satisfied" with 2.67 and finally the logistic elements were located in "good" level with 3.1 score. Conclusion. The results showed that internal medicine department with 3.34 specified in the level of "more than satisfa ctory" which indicates its satisfactory activities.The overall evaluation shows success in the department but the results indicate some weaknesses in the members, research and health activitis. Based on these, development planning has been considered to improve the department
  • Prevalence of obesity and some factors associated with in Semnan population aged 20-55 years
    R. Ghorbani, A. A. Nazari Page 3
    Introduction. Obesity is a serious risk factor which cause s development of diabets mellitus, hypertension, heart diseases, gall bladder disease and certain forms of cancer. The aim of this study was to estimate prevalence of obesity and to consider some factors associated with in Semnan. Materials and Methods. 1921 residents of Semnan, aged 20-55 years were selected through cluster sampling. Pregnant women and persons with obvious diseases were omitted. Height was measured without shoes with a plastic meters and weight was measured with minimal clothing by a portable scales. Body mass index (BMI) was used for evaluating of obesity. Results. 35.7% of our samples were overweight (25:5BMl<30) and 19.8% were obese (BMI", 30). Also 12.6% of males and 27.1% of females were obese. This difference was statistically significant. There was positive and negative correlation betwee n BMI and age and BMI and education, respectively. Conclusion. High prev alence of obesity in Semnan, need a supervised and widesprea d program for promoting awareness among population about obesity hazar ds
  • Effects of dexamethasone injection into dentate gyrus of the hippocampus on memory storage in rat
    A. A. Vafaei, A. Rashidy-Pour, M. R. Sharifi Page 4
    Introduction. The present experiments examined the role of glucocorticoids in de nta t gyrus (DG) of the hippocampus on retention of passive avoida nce learning. Materials and Methods. Male wistar rats were implanted bilaterally with ca nnulae a imed at DG and were trained in one trial step-through passive avoidance task (1 rnA footshock, 1.5 s). Glucocorticoids receptor agonist dexamethasone (2.5, u g/ul per side) was injected bilaterally into DG immediately and 60, 90 or 120 min after training. Retention test was done two days later. Results. The dat a indicated that infusion of dexamethasone immediately and 60 min but not 90 or 120 min after training into DG significantly enhanced retention performance. Conclusion. The above results show that gluco corticoids play an important role in consolida tion of emotional memory in DG of the hippocampus at least 60 min after training.
  • Comparison of the mean growth indices between breast fed and formula fed infants from 0 to 9 months old who refered to the health centers and health houses in Semnan in year 1995
    A. Shahbazy Page 5
    Introduction. The growth of infants after the birth can be affected with different factors. Feeding method is one of the most important factor which affect on the statu s of the infant's growth. The aim of this study was to compare the mean growth indices (weight, height and head circumference) between 0 to 9 months old breast fed and formul a fed infants. Materials and Methods. This study is a prospective research that was per formed on 797 infants who were born since September to March 1995 in Semnan. These infants were followed up for 9 months. The measurements of the growth indices were done in health center and health house. Results. At birth, there was not significant difference in the mean growth indices between breast fed and formula fed infants. The weigth and head circumference of breast fed infants in 1.5, 3,4.5 and 9 months was significantly (P
  • Study of educational needs of 12-14 years old girls about adolescent health and determines appropriate and effective strategies for adolescent health education
    Malek Afzali, Jandaghi, Robab Allameh, Zare Page 6
    Introduction. Adolescent educati on especially to girls is one of the importa nt health care priorities. The aims of this study were to determine educati on al needs a nd th e appro priate strategies of adolescent health education of 12-14 years old girl s of Sernnan, Materials and Methods. This intervention al study was done in three stag es: before, during and afte r ed ucational intervention. Two groups were participated in th is st udy: contro l group consists of 370 girls from city of Damghan and case group consi sts of 370 girls from city of Semnan. Results. Comparison of the results before and after educational intervention between two groups showed that gril's knowledge of puberty before intervention was insu fficiant and joined with fa lse beliefs and ide as as well as incorrect imagin ati on, but th e project has re ctifed and de epened the informati on. Also,it has been shown th at th e pro per and effective method of adolescent education information is the strategy of training them via their family espici ally through their mothers. This strategy was accepted by families a nd 85 percent of girls emphasized on this method. According to th e need asse ssment, educa tion al modules prepared for early adolesce nce age group girls. Conclusion. The re sults show th at the cultural obsta cles and difficulties co ncerning family life education can be diminishe d to its minimum, in respect to cultural issues and predisposition and beliefs of pe op le so th at the project su ccess fully implemented. Based on these, to begin girl's eduaction before age 9-10, inclusive educati on to girls in late ado lescence age using the same stra tegy, search to find proper strategy to ed ucate ado lesce nt boys were recommended
  • Survey of relationship between occupational factors and refractive errors
    Gh. Daraee Page 7
    Introduction. Refrective errors are the most frequent causes of poor vision. Physicians are often asked about the casual relation of near tasks with refractive errors. On time diagnosis and proper management of refractive errors prevents amblyopia and poor vision. In this study, the relationship between occupational factors and refractive errors in individuals of 10 to 30 years old was investigated. Materials and Methods. This is a cross-sectional descriptive study. Refractive errors of 300 patients between 10-30 years of age who were refered to opthalmic clinic of Amiralmomenin hospital during the first six months of 1996 were evaluated. Result. Among 300 patients, 143 were women and 157 were men. 201 individuals were myopic, 86 hyperopic and 13 astigmatic. 45% of patients were school children and their most refractive error was myopia (67%). There was a significant relationship between age and refractive error as follows: from 10 to 25 years, myopia cases increased and hyperopia decreased and after 25 years, this situation reversed. There was also a significant direct relation between higher education and refractive error. Conclusion. The results show that individuals who have higher education and whom need more near vision for their work such as school children, college students and employees suffer more from myopia.
  • Evaluation of thyroid fine needle aspiration cytology results of speciemens refered to department of pathology of Semnan medical school (1991-1998)
    A. Moradi Page 8
    Introduction. The high prevalence of thyroid nodules combined with low incidence of malignancy has created a need for an effective screening test. Thyroid fine needle aspiration (FNA) has proved to be one of the most reliable although not perfect preoperative methods for identifiying patients with thyroid disorders. The aim of this study was to evaluate the results of thyroid FNA in speciemens refered to department of pathology of Semnan medical school from 1991-1998. Material and methods. After papanicola staining of previously fixed FNA glassy slides, light microscopic studies were performed. Presence of at least six groups of thyroid epithelial cells which each group composed of 15 to 20 cells was considered as critria of specimen adequancy. Results. 93 out of 240 received speciemen were satisfactory for microscopic examination. 24 cases were diagnostic or suspecious for neoplastic lesions and in 67 cases diagnosis was suggestive for non neoplastic lesions. Conclusion. Numbers of satisfactory speciemens for microscopic examination were much lower than that of others medical centers
  • The effect of local fish oil on post burn edema in rats
    M. Kasaee, A. Rashidy-Pour Page 9
    Introduction. There is some evidence that the fish oil containing omega-3 fatty acid prevent certain int1ammatory process. In previous study, we have found that local fish oil improve rate of wound healing in experimental animals. In this research, we studied tl.e effects of local fish oil on post burn edemain rat. Materials and Methods. The animals were anesthetized and experimental burns2 produced on the shaved back of anesthetized rat skin. Two series of standard 1 em burns were made using 2 sec contact with a methal rod heated to 105' c. 10 minutes before inducing burn, Evans Blue (E.B) dye was given through a femoral venous catheter. Immediately after induction of burns, betamethasone lotion and fish oil were applied. Vascular permeability changes were assessed by calculation of water content and extravasation of E.B. Results. The results show that fish oil effectively decreased E.B. extravasation in test group in comparison with control group (P<0.05). Conclusion. The data suggest that fish oil may be an effective drug in the treatment of burn wounds and int1ammatory process