فهرست مطالب

فصلنامه کومش
پیاپی 1 (پاییز 1378)

  • تاریخ انتشار: 1378/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی اثر رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 بر سرعت هدایت عصب در موش بزرگ آزمایشگاهی مبتلا به دیابت قندی
    مرتضی جراحی، علیرضا عسگری، محمدحسین پورغلامی صفحه 1
    سابقه و هدف
    در بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی، سرعت هدایت عصب کاهش می یابد. با توجه به این که متابولیسم اسیدهای چرب ضروری امگا-3 و امگا-6 در این بیماری دچار اختلال می شود، به نظر می رسد استفاده از روغن ماهی که حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا-3 می باشد در بهبود سرعت هدایت عصب موثر باشد. از این رو، هدف این مطالعه بررس اثرات رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 بر سرعت هدایت عصب در موش بزرگ آزمایشگاهی دیابتی بود.
    مواد و روش ها
    سه گروه موش مورد استفاده قرار گرفتند: گروه کنترل منفی، حیوانات این گروه هیچ نوع دارویی دریافت نمی کردند و از رژیم غذایی معمولی استفاده می کردند؛ گروه کنترل مثبت، حیوانات این گروه در ابتدای آزمایش توسط آلوکسان (120mg/kg، زیرجلدی) دیابتی شدند و از رژیم غذایی معمولی استفاده می کردند و گروه درمان با روغن ماهی، حیوانات این گروه توسط آلوکسان به دیابت مبتلا گشتند و به آنها روزانه با استفاده از لوله دهانی-حلقی به میزان 10% وزن غذای خورده شده اختیاری طی 24 ساعت توسط حیوانات گروه کنترل مثبت، روغن ماهی حاوی 25 تا 30% اسیدهای چرب امگا-3 خورانده می شد. بیست روز پس از شروع آزمایش، سرعت هدایت عصب تیبیال در همه موش ها اندازه گیری شد. همچنین در هر سه گروه، وزن حیوانات و قند خون آنها در شروع آزمایش و زمان های مختلف پس از آن اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که سرعت هدایت عصب مذکور در گروه کنترل مثبت (دیابتیک) کاهش معنی داری (P<0.01) به میزان 17.1% نسبت به گروه کنترل منفی یافته است و درمان با روغن ماهی در گروه سوم منجر به افزایش معنی داری (P<0.05) به میزان 8.5% در سرعت هدایت عصب نسبت به گروه کنترل مثبت شده است. علاوه بر این، تفاوت معنی داری بین قند خون و وزن حیوانات گروه کنترل مثبت و گروه درمان با روغن ماهی در زمان های مختلف بعد از ایجاد دیابت مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    یافته ها حاکی از این است که اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی می تواند تا حدودی از کاهش سرعت هدایت عصب حرکتی بدون تاثیر گذاشتن بر فاکتورهای مربوط بر شدت دیابت (قند خون و وزن) در موش های مبتلا به دیابت جلوگیری نماید.
    کلیدواژگان: دیابت قندی، نوروپاتی، سرعت هدایت عصب، روغن ماهی، اسید چرب امگا، 3
  • بررسی عفونت سیتومگالوویروس در بیماران دریافت کننده پیوند کلیه
    سعید ولی زاده صفحه 2
    سابقه و هدف
    سیتومگالوویروس یک پاتوژن مهم در بیمارانی که سیستم ایمنی آنها تضعیف شده است از جمله بیماران دریافت کننده پیوند اعضای بدن محسوب می شود. عفونت، در بیماران دریافت کننده پیوند کلیه خصوصا عفونت اولیه و همراه با ویرمی (وجود ویروس در خون) ممکن است با بروز علائم شدیدی مانند پنومونی، هپاتیت و کوریورتینیت همراه باشد و حتی در مواردی منجر به مرگ می شود. هدف این مطالعه، تعیین شیوع عفونت فعال سیتومگالوویروس در بیماران پیوند کلیه می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر روی 28 بیمار که در فاصله اردیبهشت الی شهریور ماه 1370 (ه ش) در بیمارستان طالقانی تهران تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفته بودند، صورت گرفت. برای تعیین عفونت فعال، در این بیماران از دو روش الایزا (ELISA) و هماگلوتیناسیون پاسیو (Passive hemagglutination) استفاده گردید.
    یافته ها
    از مجموع 28 بیمار مورد مطالعه، 22 نفر (78.5%) با روش الایزا و 16 نفر (57.1%) با روش هماگلوتیناسیون پاسیو عفونت فعال را نشان دادند. تمام بیماران دریافت کننده کلیه، قبل از عمل پیوند از لحاظ آنتی بادی اختصاصی علیه سیتومگالوویروس، سرم مثبت بودند. همچنین با این تعداد بیماران، ارتباطی بین عفونت فعال سیتومگالوویروس و رد پیوند و RH گروه های خونی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهند که میزان موارد عفونت سیتومگالوویروس در بیماران پیوند کلیه در ایران زیاد می باشد و اکثر موارد عفونت فعال مشاهده شده در این بیماران ناشی از عفونت ثانویه در آنهاست.
    کلیدواژگان: سیتومگالوویروس، پیوند کلیه، الایزا، هماگلوتیناسیون پاسیو، سیکلوسپورین، گلوبولین های ضد لنفوسیت
  • بررسی اثر موضعی روغن ماهی بر بهبود زخم حاصل از سوختگی در موش سفید آزمایشگاهی
    مجید کسایی، علی رشیدی پور صفحه 3
    سابقه و هدف
    زخم های سوختگی از جنبه های مختلف از جمله تسریع بهبودی مورد مطالعه قرار گرفته اند. شیوع سوختگی و میزان مرگ و میر ناشی از آن بالا است. در حال حاضر، ماده ای که بتواند بهبود زخم سوختگی را تسریع کند و حداقل اثرات جانبی را به همراه داشته باشد در دسترس نیست، لذا یافتن ماده ای که بتواند عوارض سوختگی را کاهش دهد بسیار با اهمیت است. در این مطالعه اثر موضعی روغن ماهی بر بهبود زخم حاصل از سوختگی درجه 2 مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    موش های نر بالغ از نژاد Wistar با وزن 350-250 گرم استفاده شدند. یک سوختگی درجه 2 عمقی در 20% کل سطح بدن حیوان از طریق فرو بردن پشت آن در آب جوش 100 درجه سانتیگراد به مدت 8 ثانیه ایجاد شد. سپس از روز اول بعد از سوختگی روغن ماهی (منهادن، 1 میلی لیتر) و کرم سولفادیازین نقره (1%، 1 میلی لیتر) به صورت موضعی به ترتیب در گروه های روغن ماهی و سولفادیازین روی جایگاه سوخته مصرف شد. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد. از روز سوم پس از سوختگی درصد بهبود زخم از طریق محاسبه سطح زخم در گروه های مختلف اندازه گیری شد و این عمل تا بهبودی کامل زخم ادامه داشت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که مدت زمان لازم برای بهبودی کامل زخم سوختگی در گروه دریافت کننده روغن ماهی 52 روز، گروه دریافت کننده سولفادیازین نقره 57 روز و گروه کنترل 63 روز بود. تفاوت معنی داری بین گروه روغن ماهی با گروه کنترل (P<0.001) و گروه روغن ماهی با گروه سولفادیازین (P<0.05) وجود داشت. ضمنا کاهش اسکار بعد از ترمیم کامل در گروه تحت درمان با روغن ماهی نسبت به سایر گروه ها قابل توجه بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها حاکی از این است که مصرف موضعی روغن ماهی سبب تسریع بهبودی زخم خواهد شد که به نظر می رسد علت آن اسیدهای چرب? 3 موجود در روغن ماهی باشد.
    کلیدواژگان: ترمیم، زخم سوختگی، روغن ماهی، سولفادیازین نقره
  • تثبیت آنزیم گلوتامات دهیدروژناز در بنای فضایی فعال
    زهرا سالمی، محسن نعمت گرگانی، فرج الله مهنازاده صفحه 4
    سابقه و هدف
    آنزیم های آلوستریک، علاوه بر مرکز فعال، دارای جایگاه اتصال برای افکتورهای مثبت و منفی، جهت تنظیم فعالیت خود می باشند. یکی از آنزیم های آلوستریک، آنزیم گلوتامات دهیدروژناز است. مطالعات قبلی نشان داده است که تثبیت آنزیم مذکور به هگزادسیل فراکتوزیل سبب می شود که آنزیم تثبیت شده علاوه بر حفظ فعالیت کاتالیتیکی، خواص آلوستریک خود را نیز حفظ نموده و به افکتورهای مختلف پاسخ دهد. هدف این مطالعه، بررسی تثبیت آنزیم گلوتامات دهیدروژناز بر بسترهای مختلف و نیز تاثیر تغییر pH بر فعالیت آنزیم تثبیت شده بود.
    مواد و روش ها
    بسترهایی حاوی لیگاندهای مختلف مانند ال-لوسین، دی-لوسین و ال-آلانین سنتز شد و بر تثبیت آنزیم بر آنها مورد بررسی قرار گرفت. در ضمن اثر تغییر pH بر فعالیت آنزیم تثبیت شده بر بستر در حضور لوسین و در غیاب آن مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان می دهد که تثبیت آنزیم در یک بنای فضایی فعال در حضور افکتور مثبت آنزیم های صورت گرفت. در همه pH های مورد آزمایش، یک فعالیت بالاتر با استفاده از آنزیم تثبیت شده بر بستر حاوی گروه استخلاف شده با ال-لوسین در مقایسه با گروه آلکیل فاقد استخلاف به دست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق حاکی از این است که تثبیت آنزیم در یک بنای فضایی فعال در حضور افکتور مثبت آنزیم انجام می گیرد و آنزیم تثبیت شده علاوه بر حفظ فعالیت کاتالیتیکی، خواص آلوستریک خود را نیز حفظ نموده و به افکتورهای مختلف پاسخ دهد.
    کلیدواژگان: تثبیت، گلوتامات دهیدروژناز، آلوستریک، آنزیم، افکتور
  • اندازه گیری فنیل آلانین پلاسما به روش کروماتوگرافی مایع با کارآئی بالا با کاربرد در بیماران فنیل کتونوری
    احمدرضا بندگی، محمود دوستی صفحه 5
    سابقه و هدف
    اندازه گیری فنیل آلانین (Phe) پلاسما یا سرم، برای تشخیص و درمان بیماری فنیل کتونوری (PKU، Phenyl ketonuria) مورد نیاز است. هدف از این مطالعه، به کارگیری یک روش ساده و سریع جهت تشخیص و درمان این بیماران می باشد.
    مواد و روش ها
    Phe با روش ایزوکراتیک کروماتوگرافی مایع با کارآئی بالا (HPLC، High performance liquid chromatography) و با استفاده از آشکار ساز UV-VIS در طول موج 210nm، ستون اکتادسیل سیلان (ODS، Octadecylsilane) و فاز متحرک دارای استونیتریل و آب اندازه گیری شد. برای این اندازه گیری، 15 میکرولیتر پلاسما استفاده گردید و آنالیز کامل در کمتر از 12 دقیقه از زمان تزریق انجام شد.
    یافته ها
    ضریب تغییرات (%CV) برای نمونه های پلاسمای انسان (Phe 60 تا 1210 میکرومول در لیتر) بین 2.8 تا 3.3 درصد بود. این روش دارای دامنه خطی وسیعی (100 تا 3000 میکرومول) می باشد.
    نتیجه گیری
    در این روش آماده سازی نمونه بسیار ساده و سریع می باشد و یافته های فوق نشان داد که این روش جهت اندازه گیری Phe در افراد طبیعی و بیماران مبتلا به فنیل کتونوری از کارآئی بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: بیماری فنیل کتونوری، فنیل آلانین، پلاسما، کروماتوگرافی مایع با کارآئی بالا
  • بررسی مقادیر روی، مس و منگنز موجود در سرم و موی افراد دیابتی وابسته به انسولین
    حسین نظری، عیسی نورمحمدی صفحه 6
    سابقه و هدف
    شواهدی وجود دارد که نشان می دهند در دیابت وابسته به انسولین (IDDM، Insulin dependent diabetes insipidus) متابولیسم عناصر نادر تغییر می کند. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت عناصر روی، مس و منگنز در سرم و موی بیماران IDDM بود.
    مواد و روش ها
    دو گروه مورد مطالعه قرار گرفتند: گروه IDDM که شامل 20 نفر بیمار دیابتی بودند که انسولین مصرف می کردند و گروه کنترل که شامل 20 نفر فرد سالم بودند. افراد هر دو گروه از لحاظ سن و جنس با هم جور بودند. پس از تهیه نمونه از سرم و موی هر دو گروه و آماده نمودن نمونه ها، عناصر مس، روی و منگنز آنها توسط دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که روی و مس سرم در گروه بیمار به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل به ترتیب کاهش (P<0.001) و افزایش (P<0.01) می یابد. تفاوت معنی داری در غلظت منگنز دو گروه مشاهده نشد. مقدار منگنز مو در گروه بیمار نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری نشان داد (P<0.01) ولی روی و مس مو هر دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    تغییرات عناصر مس و روی ممکن است با توسعه مقاومت به اثر انسولین همراه باشد و می توان تصور کرد که استفاده از عناصر کمیاب به عنوان بخشی از درمان، قادر است بیماری را بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: عناصر کمیاب، روی، مس، منگنز، دیابت وابسته به انسولین
  • بررسی اثر سوختگی بر سیستم ایمنی سلولی انسان
    پرویز کوخایی، زهیر محمدحسن، حسین مطیعیان، فاطمه پاک صفحه 7
    سابقه و هدف
    علی رغم پیشرفت زیاد در تولید انواع آنتی بیوتیک ها، هنوز عفونت عامل اصلی مرگ و میر در سوختگی ها است. این موضوع ناشی از تخریب پوست به عنوان اولین سد دفاعی بدن در ضایعه سوختگی و تغییراتی است که در سیستم ایمنی بیمار سوخته ایجاد می شود. هدف این مطالعه بررسی اثر سوختگی بر سیستم ایمنی سلولی است.
    مواد و روش ها
    دو گروه افراد مورد بررسی قرار گرفتند: گروه بیمار شامل 18 نفر بود که 20 تا 60 درصد سطح کل بدن آنها دچار سوختگی شده بود و گروه کنترل که شامل 22 نفر فرد سالم بود. میانگین سن بیماران و گروه کنترل 32 سال و به نسبت مساوی از هر دو جنس بودند. برای بررسی فعالیت سیستم ایمنی سلولی، میزان پرولیفراسیون لنفوسیت های T یا (L.T.T، Lymphocyte transformation tets) و HLA-DR به عنوان مارکر فعالیت سلولی و CD3 و CD4 و CD8 به عنوان تعیین کننده های نوع سلول با استفاده از آنتی بادی مونوکلونال و فلوسایتومتری اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که L.T.T در بیماران سوخته نسبت به افراد سالم کاهش معنی داری (P<0.001) نشان می دهد. همچنین تعداد کل لنفوسیت های خون محیطی در بیماران سوخته در مقایسه با افراد سالم کاهش معنی داری (P<0.001) نشان می دهد. بین تعداد لنفوسیت های B و لنفوسیت های TCD8+ در بیماران سوخته و افراد سالم تفاوتی نداشت. میزان بروز مارکر HLA-DR در بیماران سوخته افزایش معنی داری نشان می دهد (P<0.1) و نهایتا بین نسبت CD4/CD8 و CD3/HLA-DR در دو گروه تفاوت معنی دار وجود داشت (P<0.001).
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهند که در طی سوختگی شدید، تعداد کل و میزان فعالیت لنفوسیت های T خون محیطی، مارکرهای CD3 و CD4 و نسبت لنفوسیت های CD4/CD8 کاهش شدیدی پیدا می کند ولی تعداد لنفوسیت های B و TCD8 تغییر نمی کند.
    کلیدواژگان: سوختگی، پاسخ ایمنی سلولی، تست تکثیر لنفوسیتی، فلوسایتومتری
  • بررسی ساختمان کپسول و ترابکولاهای طحال سگ از نظر توزیع رشته های کلاژن، الاستیک و عضله صاف
    سعید حقیقی صفحه 8
    سابقه و هدف
    اگرچه ساختار همبندی عضلانی کپسول و ترابکولاهای طحال سگ مدتهاست که شناخته شده است، لیکن گزارشات ارائه شده در این مورد از نظر چگونگی توزیع رشته های کلاژن، الاستیک و عضلات صاف عموما واضح و جامع نبوده و بعضا با یکدیگر تناقض دارند. این تحقیق جهت روش شدن این مطلب انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    بر روی برشهایی از 15 طحال سگ، رنگ آمیزی های H.E و Teanzer/Unna و Teanzer/Unna-Masson''s trichrome انجام شده و لامهای تهیه شده از طریق میکروسکوپ نوری و پردازش کامپیوتری مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که کپسول طحال سگ دو لایه است، لایه خارجی کپسول ساختمانی فیبروالاستیک داشته و لایه داخلی کپسول و ترابکولاها با کمی تفاوت هر دو ساختمانی میوالاستیک دارند. جهت این اجزا در لایه خارجی کپسول، عمدتا حلقوی، در لایه داخلی کپسول، عمدتا طولی یا حلقوی-طولی و در ترابکولاها کاملا موازی طول آنها می باشد.
    نتیجه گیری
    مطابق نتایج این بررسی گزارشات قبلی مبنی بر دو لایه بودن کپسول و فیبروالاستیک بودن لایه خارجی کپسول و پیوستگی عضلات کپسول و ترابکولاهای طحال سگ تائید می شود. و براساس یافته های این تحقیق به نظر می رسد ترابکولاها و لایه داخلی کپسول طحال سگ ساختاری میوالاستیک دارند.
    کلیدواژگان: طحال سگ، کپسول، ترابکولا، کلاژن، الاستیک، عضله صاف
|
  • Effect of diet containing fish oil on nerve conduction velocity of diabetic albino rats
    M. Jarrrahi, A. R. Asgari, M. H. Purgholami Page 1
    Introduction. Patients with diabetic neuropathy show a reduction of nerve conduction velocity. Various appoaches have been suggested to prevent and also to improve this impairment. Since the metabolism of essential fatty acids Omega-3 and Omega-6 have become abnormal, it appears that consumption of fish oil containing 25-30% Omega-3 fatty acids would be effective in restoring nerve conduction velocity. The aim of the present study was to test this assumption. Material and Methods. Three groups of male albino rats (270-330gr) were randomly assigned to one of the three treatment protocols as follows: negative control (NC), positive control (PC or diabetic) and fish oil treatment (FaT). Animals were weighed on days 0,2,7,10,15 and 20 of experiments. Blood glucose level were measured in all groups at days 0,6,7,10, 15 and 20 of experiments. In PC and FaT groups, food consumption were measured during 24 hours at 10th, 15th and 20th day after the commencement of experiments. PC group received alloxan (120 mglkg, S.C) at day O. If blood glucose of animals were higher than 300 mgldl, these animals were considered as diabetic. Forty percent of animals were diabetic after 6 days. From day 10 onward, Menhaden fish oil was used to feed FaT group by ora-gastric tube for ten days. On day 20, motor nerve conduction velocity (MNCV) measured in all groups. Results. There was 17.1% reduction in MNCV of PC group as compared with NC group (P<0.0l). Also there was 6.5 % increase (P<0.05) in MNCV of FaT group in comparison with PC group (P < 0.05).There was not significant diference between weight and blood level glucose of Pc and FaT groups at differents days after begining experiments. Conclusion. It is concluded that Omega-3 fatty acids can to some degree prevent MNCV reduction in diabetic rats. Since fish oil consumption has no significant effects on severe diabetic parameters such as blood glucose or weight loss, then there must be another pathway (s) by which the drug acts to imporve MNCV.
  • Cytomegalovirus infection in renal transplant recipients
    S. Valizadeh Page 2
    Introduction. Cytomegalovirus (CMV) is an ubiquitous agant that rarely causes diseases In normal human population. It IS an important path ogen for immunosuppressed patients such as organ transplant recipients. CMV infection, specially viremic and primary, may cause severe diseases such as pneumonia, hepatitis and chorioretintis or even death in rena l transplant recipients. The incidence and severity of CMV disease and infection are affected by severa l factors such as immunosuppressive drug regimen and serostatus of kidney donnors and recipients.The aim of the this study was to determine CMV infection in renal transplant recipients. Materials and Methods. Between May and September 1991, we have studied 28 patients who rece ived a ren al transplant for CMV infection at Taleghany hospital of Tehran. CMV active infection was determined by Enzayme- Linked Immunossorbent Assay (ELISA) and Passive Hemagglotination (PHA) meth ods. Results. CMV ant ibody seroconvertion fourfold or greater rise in CMV antibodies were considered active CMV infection. From 28 patients who were studied, 22 (%78.6) had shown active infection with ELISA method while it was detected in 16 (%57.1) patients with PHA method. Since all patients were seropositive before transplantation, no case of primary infection was detect ed. Conclution. The above findings show CMV infection in ren al transpalnt recipients in Iran is high and all the detected infections are secondary
  • The effect of local fish oil on the repair of burn wound in rats
    M. Kasaee, Ashidy-Pour Page 3
    Inroduction. There is some evidence indicate that the fish oil contains omega-3 fatty acids prevent certain int1ammatory process. The aim of this study was to consider the effects of local fish oil on healing in secound degree burn wound. Materials and Methods. Male Wistar rats (250-350 gr) were divided randomly into control, sulfadiazine and fish oil groups. Rats were anesthetized with sodium thiopental (40 mg/kg) and a standard scalded burned (20% total body surface area) was induced on the shaved dorsal by boiling water for 8 seconds. One day after burning, sulfadiazine and fish oil groups received topical application of fish oil (Menhaden, 1 ml) and silver sulphadiazine (% 1, 1 ml), on the burned area, respectively. This was continued until complete healing of burned area.The control group received no treatment. From day 3 until complete recovery, the percent of wound recovery was measured. Results. The results show that fish oil effectively decreased the time needed for wound healing. The differece between fish oil and silver sulphadiazine was significant (P<0.05). The wound in fish oil treated group had a very little hypertrophied scar in comparison with control and silver groups. Conclusion. The data suggest that fish oil may be an effective drug in the treatment of burn wounds. So active agent of fish oil is omega-3 fatty acids, then it would be seen reasonable for burn wound healing due to fish oil.
  • Adsoptive immobilization of glutamate dehydrogenase in allosterically-activated conformation
    Z. Salemi, M. Nemat-Gorgani, F. Mohannazadeh Page 4
    Intoduction. Allosteric enzymes, in adcittion to their active site, contain sites for the binding of positive and negative effector molecules which regulate the enzyme's activity. In this research, the enzyme glutamate dehydrogenase (GDH) taken from bovine liver, has been chosen as an allosteric model. In previous studies this enzyme was immobilized on hexadecyl fractosil while not only maintaining its catalytic activity but also capable of responding to various effectors. The aims of this study were to examine the immobilization of GDH on different matrixes and the effect of PH on the activity of the free and immobilized enzyme. Material and Methods. Matrixes carrying a variety of ligands such as L-leucine, D-leucine L-alanine were synthesized where upon the immobilization of GDH was investigated. Meanwhile the effect of PH on the activity of the free and immobilized enzyme (in the presence and absence of L-leucine was studied. Results. The enzyme was immobilized in an active conformation and in the presence of a positive effector. In all the pH values tested, a higher acitvity was obtained using preparations containing palmityl grioups substituted with L-leucine. Conclusion. It is cincluded that the allosteric enzyme is immobilized with the effector interacting at its allosteric site. The immobilized preparation may be used in continuos catalytic transformations
  • HPLC measurment of phenylalanine in plasma, with application to patients with phenylketonuria
    A. R. Bandegi, M. Doosti Page 5
    Introduction. Diagnosis and treatment of phenylketonuria (PKU) requires measurment of phenylalanine (Phe) in serum or plasma. The aim of this study was to use a simple and rapid method for measurment of Phe. Materilas and Methods. Phe is determined by isocratic high performance liquid chromatography (HPLC) method, with UV-VIS detection in 210 nm, octadecyl-silane (ODS) column and the mobile phase of aceton itrillwater. For this measurment 10 microliter plasma was used and complet analysis was done at less than 12 min from injection. Results. Coeifficients of variation (% CV) for human plasma sample (Phe, 60-1200 mmol/L) ranged between 2.8% and 3.3%. The method has wide linear range (10-3000 mmol/L). Conclusion. In this method preparation of sample is simple and rapid. This method has an high efficiency for measurment of Phe concentration in the normal and PKU subjects.
  • Status of zinc, copper and magnesium in serum and hair of insulin-dependent diabetes
    H. Nazari, I. Normahamadi Page 6
    Introduction. There is evidence that trace elemnets metabolism has changed in insulin-dependent diabetes melitus (IDDM). In this study, status of zinc (Zn), copper (Cu) and magnesium (Mn) in serum and hair of IDDM patients was investigated. Materials and Methods. Two groups were studied: Patients with IDDM and healthy control. Zn, Cu, and Mn in serum and hair of these subjects were analyzed by atomic absorption. Results. In comparision with control group, in patiant group Cu of serum was sigmificantly decresed (P
  • The effect of burn on cell mediated immunity
    P. Kokhaei, Z. Hassab, H. Motieyan, F. Pak Page 7
    Introduction. In spite of new development in antibiotic production, infections are the main causes of death after burn injuries. This is due to skin destruction as the first defense barrier abd alteration in immune status of the burn patient. In this study, the effect of burn on cell medi ated immunity was studied. Material and Methods. Two groups were studied: experienta l group consist ing of lS patie nt (9 men and 9 woman) with 20-60% burn of total body surface are and control gro up consisting 22 (11 men and 11 woman) healthy persons. The average age of both group was 32 years and in each group subjects were equ al of boyh sexes. Immune sta tus was evaluated by T lymphocyte transformation test (L.T.T) and HLA-DR as a cell activati on marker and also cell surface marker such as CD3, CD4 and CDS which are measured by monoclonal antibody and tlowcytometric analysis. Results. L.T.T of burned patients was significantly de crased in comparison of control grou p (P< 0.0001). The tota l number of peri pheral bloob lymphocytes of burned patients was significantly lower than th at of control gro up (P
  • Collagen and smooth muscle fibers in capsule and trabeculae of dog spleen
    S. Haghighi Page 8
    Introduction. Although the connective-muscular structure of capsule and trabeculae of dog spleen has been described long ago but many of the reports are actually controversial and lack exact desc ription of collagen, elastic and smooth muscle distrinuition. This study was aimed to clarify this problem. Materials and Methods. Microscopic sections were made out of 15 dog spleens and stained with the following
    Methods
    1- H & E; 2-Teanzer!Unna and 3- Teanzer/Unna Masson's Trichrome. Then Microscopic slides were studied with light microscope and computerized color analysis. Results. Dog spleen capsule has 2 layers. The external layer of the capsule is fibro -elastic, while the internal layer and the trabeculae have similar myo-elastic structures. Besides, collagen and elastic fibers are circula rty placed in external layer of the capsule, but elastic and smooth muscle fibers are directed longitudinally-cicularly in internal layer of the capsule and longitudinally in trabeculae. Conclusion. The outcomes of this study ahd similar finding with previous studies suggesting that the dog spleen has two layers, which the external layer is fibro -elastic and in addition there is continuty between capsular muscles and trabecula. finally, the results showed that both trabecula and internal alyer of capsule have a myo-elastic structure.