فهرست مطالب

Iranian Journal of Otorhinolaryngology
Volume:21 Issue: 1, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مسعود متصدی زرندی، مریم عمادی، محمدتقی خرسندی آشتیانی، عبدالرضا شیبانی زاده، فرزاد موبدشاه صفحه 7
    مقدمه
    یافته های متناقضی در رابطه با عملکرد سیستم دهلیزی پس از جراحی کاشت حلزون گزارش شده است. در این مطالعه با انجام تست کالریک در افرادی که تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته بودند و مقایسه ی نتایج حاصل در دو گوش، تاثیر جراحی را در عملکرد سیستم دهلیزی بررسی کرده ایم.
    روش کار
    این مطالعه بر روی 24 فرد بزرگسال که حداقل 6 ماه از زمان جراحی کاشت حلزون در آن ها گذشته بود، انجام شد. در این افراد تست کالریک با ارایه ی محرک آب سرد و آب گرم در هر دو گوش انجام شد. سپس نتایج دو گوش از نظر وجود کاهش یک طرفه ی پاسخ دهلیزی، برتری جهتی و عدم پاسخ مقایسه شد.
    نتایج
    مقایسه ی نتایج دو گوش از نظر وجود برتری جهتی، کاهش یک طرفه پاسخ دهلیزی و عدم وجود پاسخ، تفاوت معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد پاتولوژی مسبب ناشنوایی بیشتر از آسیب به دنبال عمل جراحی کاشت حلزون در ایجاد اختلال عملکرد سیستم دهلیزی موثر می باشد.
    کلیدواژگان: اختلال عملکرد سیستم دهلیزی، جراحی کاشت حلزون، الکترونیستاگموگرافی، تست کالریک
  • مهری صفری، یونس امیری شوکی، علی قربانی، فرزاد ایزدی صفحه 11
    مقدمه
    ندول طناب صوتی یکی از شایع ترین ضایعات مخاط حنجره است که عمدتا در اثر استفاده ی بیش از حد عملکرد صوتی حنجره ایجاد می شود. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر صوت درمانی بر روی ویژگی های استروبوسکوپیک حنجره افراد مبتلا به ندول طناب صوتی می باشد.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی، 5 بیمار زن مبتلا به ندول طناب صوتی در محدوده ی سنی14 تا 45 سال مورد صوت درمانی قرار گرفتند. ویژگی های استروبوسکوپیک حنجره در جلسه ی اول و نهم درمان مورد ارزیابی قرار می گرفت.
    نتایج
    وضعیت بسته شدن چاکنای در 3 بیمار، پس از صوت درمانی به وضعیت بسته شدن کامل یا نزدیک به آن رسید. تقارن حرکتی طناب صوتی در 3 بیمار از 5 بیمار مورد مطالعه، پس از صوت درمانی به حالت متقارن رسید. تناوب حرکتی طناب صوتی در 1 بیمار از 5 بیمار مورد مطالعه، پس از صوت درمانی به حالت متناوب رسید. وضعیت موج مخاطی سمت راست در 4 بیمار از 5 بیمار مورد مطالعه پس از صوت درمانی به حالت طبیعی رسیده و وضعیت موج مخاطی سمت چپ در 1 بیمار به حالت طبیعی رسید و در 1 بیمار نیز به حالت طبیعی نزدیک شد.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که گفتار درمانی در درمان ندول طناب صوتی دارای تاثیری تدریجی است که با استفاده از روش های سایژکتیو مانند ارزیابی آزمونگر از صدای بیمار و یا روش های آبژکتیو مانند استربوسکوپی قابل ارزیابی می باشد.
    کلیدواژگان: ندول طناب صوتی، صوت درمانی، تقارن، تناوب، موج مخاطی
  • بابک امراء، پیمان جواهری حقیقی، محمد فرهمند، امیر حسین داورپناه جزی صفحه 17
    مقدمه
    با توجه به شیوع قابل توجه سندرم آپنه ی انسدادی خواب و عوارض زیاد آن، تشخیص و درمان مناسب این سندرم از ارزش خاصی برخوردار است. از آن جایی که روش استاندارد تشخیص یعنی پولی سومنوگرافی در همه جا قابل دسترسی نیست، یافتن روش های تشخیصی ساده، قابل دسترسی و ارزان می تواند بسیار کمک کننده باشد. هدف اصلی از انجام این مطالعه ارزیابی کارآیی رینومانومتری قدامی و معاینه ی مجاری تنفسی فوقانی در تشخیص سندرم آپنه ی انسدادی خواب است.
    روش کار
    این مطالعه که از نوع مطالعات مشاهده ای تحلیلی است. از تمامی افراد که از اسفند 85 لغایت تیر86 جهت بررسی به کلینیک خواب بامداد ارجاع گردیدند، پس از انجام پولی سومنوگرافی، ینومانومتری و معاینه ی گوش، گلو و بینی به عمل آمد و نتایج با هم مقایسه گردیدند.
    نتایج
    از تعداد 66 بیمار، 31 نفر در گروه طبیعی، 19 بیمار در گروه آپنه ی خفیف و 16 بیمار در گروه آپنه ی متوسط تا شدید قرار داشتند. نتیجه ی معاینه ی مجاری تنفسی در 22 نفر از این افراد نشان دهنده ی انسداد قابل توجهی در سیستم تنفسی فوقانی بود. که از میان آن ها 12 نفر در گروه با آپنه ی متوسط تا شدید و 9 نفر در گروه آپنه ی خفیف و تنها 1 نفر در گروه طبیعی قرار داشتند.
    نتیجه گیری
    اگرچه انجام رینومانومتری قدامی در تشخیص افراد طبیعی از مبتلایان به آپنه ی انسدادی خواب ارزشمند نمی باشد ولی با معاینه ی گوش، گلو و بینی (همانند اکسی متری شبانه) می توان به تشخیص سندرم آپنه ی انسدادی خواب کمک نمود.
    کلیدواژگان: آپنه ی انسدادی خواب، رینومانومتری، معاینه ی گوش، گلو و بینی
  • محمد نعیمی، علی صدری زاده، حمیدرضا نوروزی، مژگان پورحمزه، آیت شهابی پور صفحه 23
    مقدمه
    دیسفاژی شکایتی عمومی برای بیماری های مختلف با گستره ای از یک بیماری خوش خیم تا سرطان های بدخیم است. ایران به عنوان یکی از کشورهای با شیوع بالای بیماری های بدخیم مری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی علل دیسفاژی به منظور تشخیص و درمان سریع تر و کاهش عوارض و مرگ و میر در این بیماری می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی پرونده ی200 بیمار که ما بین سال های 86- 1384 جهت بررسی علت دیسفاژی در بخش های گوش، گلو و بینی و جراحی توراکس بیمارستان قائم (عج) مشهد بستری شده بودند از نظر مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    از 200 بیمار بررسی شده 79 نفر مونث و 121 نفر مذکر بودند. عمده ترین عامل دیسفاژی در این بیماران سرطان سلول سنگفرشی مری بوده و شایع ترین تظاهر آندوسکوپیک آن نمای اولسراتیو بود. تنگی مری، آدنوکارسینوم مری، تومورهای مدیاستن، آشالازی، لیومیوم، سارکوم و اسپاسم منتشر مری در رتبه های بعدی شیوع علل دیسفاژی قرار داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج فوق شکایت دیسفاژی با یا بدون ادینوفاژی دارای اهمیت بالینی به سزایی است، به خصوص در کشور ما که شیوع بدخیمی های مری قابل توجه می باشد.
    کلیدواژگان: ادینوفاژی، آدنوکارسینوم، دیسفاژی، کانسر مری، کارسینوم سلول سنگفرشی
  • مسعود پزشکی راد، یاسمین داودی، مهدی بخشایی، سید سعید نبوی صفحه 29
    مقدمه
    شیوع متفاوتی از آپلازی سینوس فرونتال بسته به منطقه ی جغرافیایی و خصوصیات نژادی گزارش شده است. به دلیل اختلاف شکل و اندازه ی سینوس های فرونتال در بین جمعیت های مختلف، این مطالعه به بررسی میزان فراوانی عدم تشکیل سینوس فرونتال در بین جمعیت افراد بالغ در شمال شرق ایران پرداخته است.
    روش کار
    این مطالعه به صورت گذشته نگر و با بررسی سی تی اسکن های اگزیال و کرونال سینوس انجام شده در588 بیمارکه به بخش سی تی اسکن بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مراجعه کرده بودند و هیچ گونه پاتولوژی دیگر سینوس در آن ها یافت نشده بود، انجام پذیرفت.
    نتایج
    متوسط سن بیماران مورد بررسی 44/19± 39/44 سال بود. آپلازی سینوس فرونتال به صورت یک طرفه در36 بیمار وآپلازی دو طرفه در51 بیمار مشاهده شد. در 24/68% افراد مورد مطالعه، سینوس غالب در سمت چپ بود.
    نتیجه گیری
    شیوع پایین تر آپلازی در این منطقه ی جغرافیایی و نژادی خاص نسبت به مناطق با عرض جغرافیای بالاتر و نژادهای متفاوت بیش از پیش دال بر تاثیر عوامل ژنتیکی و عوامل جغرافیایی در تکامل سینوس فرونتال می باشد.
    کلیدواژگان: آپلازی، سینوس فرونتال، سی تی اسکن، فراوانی
  • حمیدرضا نوروزی، محبوبه نادری نسب صفحه 33
    مقدمه
    استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A مهم ترین و شایع ترین عامل باکتریایی فارنژیت حاد کودکان است. امروزه به دلیل استفاده ی بی رویه از آنتی بیوتیک ها مواردی از مقاومت دارویی گزارش شده است. هدف این مطالعه به دست آوردن شیوع حاملین حلقی سالم و بررسی حساسیت آنتی بیوتیکی این باکتری بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه از بین دانش آموزان 14-12 ساله ی مدارس راهنمایی شهر زاهدان، 1092 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. پس از کشت نمونه های حلق، باکتری جدا و میزان حساسیت آن به آنتی بیوتیک های مختلف تعیین گردید. اطلاعات حاصل توسط آزمون های آماری کای اسکویر و دقیق فیشر مورد تحلیل آماری گردید.
    نتایج
    از 1092 نمونه کشت داده شده، در 76 مورد استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A جدا گردید. هیچ گونه اختلاف آماری معنی داری بین شیوع این باکتری در گروه های سنی مختلف بین دو جنس و هم چنین بین گروه های سنی مختلف در هر جنس با یکدیگر وجود نداشت. حساسیت باکتری به سفالکسین و سفازولین 68/98%، اریترومایسین 37/97% و پنی سیلین 11/92% بود که اختلاف آماری معنی داری با هم نداشتند. حساسیت به آموکسی سیلین 26/80% بود که در مقایسه با سفالکسین و سفازولین (001/0P<)، اریترومایسین (001/0=P) و پنی سیلین (034/0=P) و اختلاف آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    با وجود گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی هنوز هم داروی پنی سیلین خط اول درمان فارنژیت های ناشی از استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A می باشد. در موارد حساسیت بیمار به پنی سیلین بهترین داروی جایگزین اریترومایسین است.
    کلیدواژگان: استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A، حاملین حلقی سالم، فارنژیت استرپتوکوکی، حساسیت آنتی بیوتیکی
  • فریبا رضایی طلب، ننا زابلی نژاد صفحه 41
    مقدمه
    اکتینومایکوز داخل برونشی بیماری نادری است که با علایم سرفه، هموپتیزی و علایم انسداد داخل برونشی بروز می کند. این بیماری می تواند علایم بیماری هایی نظیر سل ریوی یا سرطان ریه را تقلید کند.
    معرفی بیمار: بیمار مردی 68 ساله می باشد که با شکایت تب، سرفه و هموپتیزی شدید مراجعه کرده بود. بیمار کاهش وزن را به میزان 8 کیلوگرم در3 ماه اخیر ذکر میکرد. آزمایشات خونی موید وجود لکوسیتوز مختصر و سدیمان افزایش یافته بود. در رادیوگرافی قفسه ی سینه کدورت در منطقه ی تحتانی ریه ی چپ و در برونکوسکوپی فیبر اپتیک، ضایعه ای ندولر در سگمان جانبی لوب تحتانی ریه چپ دیده شد. مطالعات آسیب شناسی وجود ضایعه ی اکتینومایکوز را تایید نمود.
    نتیجه گیری
    اگرچه اکتینومایکوز داخل برونشی نادر است ولی در تشخیص افتراقی ضایعات انسدادی داخل برونشیال به ویژه تومورهای بدخیم برونش و سل برونشیال قرار میگیرد. در مناطقی که سل شایع می باشد، اکتینومایکوز داخل برونشی می تواند علایم سل داخل برونشی را تقلید نماید.
    کلیدواژگان: اکتینومایکوز، داخل برونش، هموپتیزی
  • جهانشاه صالحی نژاد، تورج واعظی، رضا زارع، شادی ثقفی، امین راه پیما، سعیده خواجه احمدی صفحه 45
    مقدمه
    تومورهای بدخیم غلاف اعصاب محیطی، بسیار نادر می باشند. تومور تریتون بدخیم نوعی از این تومورها با تمایز رابدومیوبلاستیک با تهاجم بالا می باشد. در این مقاله نماهای بالینی، رادیوگرافیک، هیستوپاتولوژیک و ایمونوهیستوشیمی یک مورد تومور تریتون بدخیم داخل استخوان مندیبول بررسی می شود.
    معرفی بیمار: بیمار آقای 31 ساله که با علامت تورم دردناک در قسمت قدامی فک پایین که سبب ناقرینگی صورت شده بود، به بخش جراحی فک و صورت دانشکدهی دندان پزشکی مشهد مراجعه نمود. پس از بررسی هیستوپاتولوژیک، ضایعه جراحی شده و با استفاده از رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی تشخیص تومور تریتون مسجل گردید و بیمار جهت درمان های لازم بعدی ارجاع داده شد.
    نتیجه گیری
    در مواردی از تومور فک تحتانی که یافته های اولیه حین آسیب شناسی موید وجود سارکوم می باشد، می بایست به فکر تشخیص های افتراقی نادرتر مانند تومورهای با منشاء اعصاب ناحیه ای نیز بود.
    کلیدواژگان: تومورهای بدخیم غلاف اعصاب محیطی، تومور تریتون بدخیم، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی، مندیبول
|
  • *Motesaddi Zandi M. , Emadi M. , Khorsandi Ashtiani Mt. , Sheibanizadeh A. , Moobedshahi F. Page 7
    ntroduction: There are contradictory reports regarding vestibular function after cochlear implant surgery. In this study, we evaluated the influence of cochlear implant surgery on vestibular function by comparing the results of caloric test in both ears of patients who received implants.
    Materials And Methods
    24 adult patients who had undergone cochlear implant surgery at least 6 months earlier, were participated in this study. Caloric test with the stimulus of cold and warm water was performed on both ears of each patient and results were compared with each other regarding unilateral weakness, directional preponderance and areflexia.
    Results
    The differences between two ears regarding directional preponderance, unilateral weakness and areflexia were not statistically significant.
    Conclusion
    It seems the pathological cause of deafness is a more influential factor on vestibular dysfunction than the damage following cochlear implant surgery.
  • *Safari M. , Amirshuki Y. , Ghorbani A. , Izadi F. Page 11
    ntroduction:Vocal cord nodule is one of the most prevalent disorders of laryngeal mucosa which is commonly caused by the overuse of laryngeal vocal function. The aim of this study was to investigate the effect of speech therapy on laryngeal stroboscopic features of patients with vocal cord nodules.
    Materials And Methods
    In this clinical trial, five women with vocal cord nodules aged between 14 and 45 years participated in a speech therapy program. Their laryngeal stroboscopic features were assessed in the first and ninth sessions of therapy.
    Results
    After speech therapy, glottal closure in 3 subjects reached to complete closure or near to it. Symmetry of phases in 3 cases reached to symmetrical condition and periodicity of phases in 1 patient reached to periodical state. After speech therapy, right mucosal wave in 4 subjects reached to normal condition. The left mucosal wave in 1 subject reached to normal and in 1 patient approached to normal form.
    Conclusion
    The results of this study revealed that speech therapy has a gradual influence on treatment of vocal cord nodule which can be evaluated by subjective methods such as therapist's assessment of patient's voice or objective methods such as stroboscopy.
  • Amra B. , Javaheri Haghighi P. , Farahmand M. , *Davarpanah Jazi Ah. Page 17
    ntroduction: Considering the high prevalence of obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) and its complications, proper diagnosis and treatment is particularly important. Since the standard diagnostic test for OSAS is polysomnography, which is not widely available, finding a simple, available, and cheap diagnostic method is very helpful. The aim of this study was to evaluate the efficiency of anterior rhinomanometry and upper respiratory tract examination in diagnosis of the OSAS.
    Materials And Methods
    In this observational analytic study, all patients referred to BAMDAD sleep clinic for polysomnography from Feb 2007 to Jul 2007 were evaluated by anterior rhinomanometry as well as upper respiratory tract examination and results were compared with each other.
    Results
    Of 66 patients participated in our study, 31 patients were in the normal group, 19 in mild apnea group, and 16 in moderate to severe apnea group. The results of ENT examination showed clear obstruction in 22 patients. 12 of them were in moderate to severe apnea group, and 9 of them in mild apnea group. Only one patient with abnormal examination was in the normal group. The respiratory tract resistance which was measured by anterior rhinomanometry showed no significant association with positive results of polysomnography.
    Conclusion
    Our study showed that although anterior rhinomanometry is invalid for diagnosis of OSAS, ENT examination (such as noctural oxymetry) can be a useful diagnostic method for OSAS.
  • *Naeimi M. , Sadrizadeh A. , Nowroozi Hr. , Pourhamzeh M. , Shahabipour A. Page 23
    ntroduction: Dysphagia is a common chief complain of various diseases with different benign or malignant etiologies. Iran is one of countries with a high incidence rate of esophageal cancer. The aim of this study was to evaluate the common causes of dysphagia for earlier diagnosis and treatment of this disease and reduction of its morbidity and mortality rate.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, we analyzed the etiology of dysphagia in 200 patients who were admitted to ENT and thorax surgery wards of Mashhad Ghaem Hospital during 2005-2007.
    Results
    Of 200 patients, 79 patients were female and 121 patients were male. The most prevalent cause of dysphagia in these patients was esophageal SCC and the most common endoscopic presentation was the ulcerative view. Other common etiologic factors were esophageal stenosis, adenocarcinoma, mediastinal tumors, achalasia, lyomyoma, sarcoma and diffuse esophageal spasm, respectively.
    Conclusion
    According to these results, the complaint of dysphagia with or without odinophagia has particular clinical importance, especially in our country with high frequency of esophageal malignancies.
  • Pezeshki Rad M. , Dawoodi S. , *Bakhshaee M.Md, Nabavi S. Page 29
    ntroduction:There are various reports of the prevalence of frontal sinus aplasia in different geographical areas and ethnic origins. The size and shape of frontal sinus is different among various populations. This study used CT scan images to investigate the frequency of absence of frontal sinuses in adults of northeastern Iran.
    Materials And Methods
    The present study was performed retrospectively on the axial and coronal CT scans of the paranasal sinuses from a series of 588 patients who had referred to CT scan ward of Mashhad Imam Reza hospital without any other sinus pathology.
    Results
    The mean age of patients was 44.39± 19.44 years. Unilateral and bilateral aplasia of frontal sinuses was seen in 36 and 51 patients, respectively. The dominant sinus was in the left side in 68.24% of cases.
    Conclusion
    The lower incidence of frontal sinus aplasia in this particular ethnic and geographical area relative to other populations emphasizes the effect of environmental and genetic factors on the development of frontal sinuses.
  • *Nowroozi Hr. , Naderinasab M. Page 33
    ntroduction: Group A Beta-Hemolytic Streptococcus (GABHS) is the most important and common bacterial cause of acute pharyngitis in children. Nowadays, cases of resistance to antibiotics have been reported due to unnecessary and extensive usage of antibiotics. The aim of this study was to determine the prevalence of healthy pharyngeal carriers and evaluate the antibiotic susceptibility of GABHS.
    Materials And Methods
    In this study among guidance school students of Zahedan aged 12 to 14 years, 1092 cases were selected randomly. After culturing the pharyngeal samples, GABHS was isolated and its susceptibility to different antibiotics was examined. Results were statistically analyzed by Chi-square and Exact fisher tests.
    Result
    76 specimens of GABHS were isolated from 1092 cultivated specimens and the differences in the prevalence of GABHS between different age groups of two sexes and different age groups of each sex were not statistically significant. The antibiotic susceptibility ratios were 98.68% for cephalexin and cefazolin, 97.37% for erythromycin and 92.11% for penicillin and the difference was not statistically significant. The susceptibility to amoxicillin was 80.26%, which was significantly different from susceptibility to cephalexin and cefazolin (p<0.001), erythromycin (p=0.001) and penicillin (p=0.034).
    Conclusion
    In spite of widespread resistance to antibiotics, penicillin still is the first drug of choice for treatment of GABHS pharyngitis and erythromycin is the best alternative drug for patients sensitive to penicillin.
  • *Rezaeetalab F. , Zabolinejad N. Page 41
    ntroduction:Endobronchial actinomycosis is an uncommon disease with symptoms of cough, hemoptysis and endobronchial obstruction. It can imitate the presentations of pulmonary tuberculosis or cancer.Case Report: A 68 year-old male was referred with the complaint of fever, cough and severe hemoptysis. His weight loss during the last 3 months was 8 kgs. Blood tests indicated mild leukocytosis and increased sedimentation rate. In his chest radiography, opacity was observed in the left lower pulmonary lobe. Fiberoptic Bronchoscopy revealed a nodular lesion in the lateral segment of left lower lobe. Pathologic diagnosis confirmed the presence of actinomycosis.
    Conclusion
    Although endobronchial actinomycosis is uncommon, it is included in the differential diagnosis of endobronchial obstructive lesions, especially bronchogenic malignant tumors and bronchial tuberculosis. In areas with high incidence of tuberculosis, endobronchial actinomycosis can mimic its symptoms.
  • Salehinejad J. Dds, Vaezi T. Dds, *Zare R. Dds, Saghafi S. Dds, Rahpeima A. Dds, Khage Ahmadi S. Dds Page 45
    ntroduction:Malignant peripheral nerve sheath tumors (MPNSTs) are very rare. Malignant triton tumor is an aggressive variety of MPNSTs with rhabdomyoblastic differentiation. In this study we reported the clinical, radiographic, histopathologic and immunohistochemical features of an intramandibular malignant triton tumor.Case Report:The patient was a 31 year-old male who was referred to maxillofacial surgery ward of Mashhad dental school with a painful swelling in the anterior part of mandible and facial asymmetry. After histopathological evaluation, surgery was performed and immunohistochemical staining confirmed the diagnosis of Triton tumor. Patient was referred for further necessary treatments.
    Conclusion
    In cases of mandibular tumors with initial histopathologic findings of sarcoma, uncommon differential diagnosis such as peripheral nerve sheath tumors must be considered as well.