فهرست مطالب

Journal of Advances in Medical and Biomedical Research
Volume:17 Issue: 66, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/03/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ندا میرباقر آجرپز، محبوبه رضایی صفحه 1
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه و عوارض شناخته شده ی آن و گزارشاتی دال بر موفقیت تکنیک های نوتوانی و به منظور تعیین تاثیر اجرای تکنیک های نوتوانی ریه بر وضعیت بالینی بیماران مبتلا به این بیماری، این تحقیق در بیمارستان های آموزشی منتخب شهر اصفهان در سال های 86- 1385 انجام گرفت.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک تحقیق نیمه تجربی است که روی 80 بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه با شدت متوسط انجام شد. 50 نفر از بیماران در گروه آزمون و 30 نفر در گروه شاهد به طور تصادفی قرار گرفتند. شدت بیماری بر اساس نتایج اسپیرومتری سنجیده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک و فرم بررسی وضعیت بالینی بیماران مزمن انسدادی ریه بود. ابتدا وضعیت بالینی بیماران دو گروه به وسیله ی فرم بررسی وضعیت بالینی سنجیده شد. سپس در گروه آزمون برنامه ی فیزیوتراپی قفسه ی سینه و اسپیرومتری تشویقی در طول دو ماه، هر روز صبح وعصر به مدت 20 دقیقه انجام گردید. در پایان، وضعیت بالینی بیماران دو گروه مجددا اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تنگی نفس، تنگی نفس هنگام خواب، سرفه، خلط، الگوی تنفس، سیانوز محیطی، درد قفسه سینه، صداهای ریه و FEV1/FVC پس از اجرای برنامه ی نوتوانی ریه در گروه آزمون بهبود یافته بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پ‍‍‍ژوهش توصیه می شود در مراقبت از این بیماران به مشخصات دموگرافیک آنها توجه شود و در برنامه های مراقبتی آنها نوتوانی ریوی گنجانده شود تا وضعیت بالینی این بیماران بهبود یابد.
    کلیدواژگان: بیماری مزمن انسدادی ریه، نوتوانی ریه، وضعیت بالینی
  • شمس الدین نیکنامی، مهناز طاهری عزیز، مینو محرز صفحه 13
    زمینه و هدف
    سل یک بیماری عفونی است که در اثر مجموعه ی مایکوباکتریوم های سلی ایجاد می گردد. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های عفونی بوده که منجر به بیش از 2 میلیون مرگ سالانه در جهان می گردد. هدف از انجام این بررسی تعیین تاثیر بسته ی طراحی شده ی آموزش بهداشت بر رفتارهای بهداشتی مسلولین مراجعه کننده به انستیتو پاستور بوده است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه ی نیمه تجربی بود که بر روی 31 نفر مراجعه کننده ی اسمیر مثبت به انستیتو پاستور، در سال 1383 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه و چک لیست خود گزارش دهی بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روش اعتبار محتوی و آزمون مجدد با ضریب همبستگی 80 درصد تعیین شد. ابتدا نیازهای آموزشی نمونه ی مورد مطالعه مشخص و سپس بسته ی آموزش بهداشت طراحی و به مدت 8 هفته اجرا شد. مجددا پس از گذشت 2 ماه با انجام آزمون ثانویه، چگونگی تاثیر بسته ی آموزش بهداشت بر متغیرهای پژوهش، بر اساس مقایسه با نتایج پیش آزمون، بررسی گردید. جهت ارزیابی تاثیر متغیرهای مستقل و غیر مستقل بر روی تغییرات آگاهی و نگرش و عملکرد و همچنین مقایسه ی نهایی نتایج در قبل و بعد از آموزش از آزمون های آنالیز واریانس، ضریب همبستگی و تی زوج استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی گروه مورد مطالعه 71/33 با انحراف معیار 68/13 و فراوانی جنسی در گروه مورد بررسی 8/54 درصد مرد و 2/45 درصد زن بود. بین تغییر نمره ی نگرش و سابقه ی ابتلای خانوادگی ارتباط معنی داری مشاهده گردید (001/0>P). اما میان سابقه ی زندان و سابقه ی مصرف دخانیات و مواد مخدر در نمونه ها با تغییر نمره ی آگاهی، نگرش و عملکرد ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش بین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد واحدهای مورد مطالعه، قبل و بعد از اجرای بسته ی آموزشی تفاوت معناداری مشاهده شد. (001/0>P).
    نتیجه گیری
    آموزش بهداشت می تواند نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی، ایجاد نگرش مثبت و همچنین اتخاذ رفتارهای بهداشتی مناسب در مسلولین داشته باشد.
    کلیدواژگان: سل، رفتار بهداشتی، آموزش بهداشت
  • مینا شعبانی، ابوالفضل قریشی، نورالدین موسوی نسب صفحه 21
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع اختلال وسواس جبری (OCD) که در حقیقت چهارمین اختلال شایع روان پزشکی است و علی رغم درمان های خط اول شناخته شده شامل کلومیپرامین و مهارکننده های اختصاصی باز جذب سروتونین، حدود 40 تا 50 درصد بیماران یا مقاوم به درمان بوده یا پاسخ های رضایت بخشی به درمان نشان نمی دهند. بنابراین هدف این مطالعه تعیین میزان پاسخ به درمان با افزودن الانزاپین در بیماران اختلال وسواسی- جبری مقاوم به درمان بوده است.
    روش بررسی
    از بیماران با تشخیص اختلال وسواس جبری (طبق طبقه بندی DSM-IV-TR) و تحت درمان با مهار کننده ی باز جذب سروتونین (SSRI) با دوز و زمان کافی که پاسخ به درمان نداده بودند (بیماران مقاوم به درمان)، 42 نفر وارد مطالعه شدند. از این تعداد 20 نفر در گروه درمان قرار گرفتند و داروی الانزاپین با دوز 10-5 میلی گرم در طی 6 هفته علاوه بر درمان های قبلی آنها اضافه شد و 22 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. سپس شدت وسواس آن ها براساس پرسشنامه ی یل (Y-BOCS)، در شروع و هفته های اول، سوم و ششم مورد سنجش قرارگرفت. 6 نفر از افراد تحت درمان با الانزاپین به علت عوارض جانبی دارو از ادامه درمان خودداری نموده، از مطالعه کنار گذاشته شدند.
    یافته ها
    میانگین نمرات شدت وسواس (Y-BOCS) قبل از مطالعه در گروه درمان 5 ± 6/33 و در گروه شاهد 3/3 ± 8/34 بود. نمرات شدت وسواس، شش هفته پس از اضافه کردن الانزاپین در گروه درمان 1/6 ± 2/7 و در گروه شاهد 9/5 ± 1/7 نمره کاهش داشته و این کاهش در هر گروه به طور مجزا معنی دار می باشد (0001P<)، اما در مقایسه ی تغییرات کاهش اثرات شدت اختلال وسواسی بین دو گروه درمان و شاهد اختلاف معنی داری مشاهده نشد (0001/0P>).
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه ی اخیر نشان دهنده ی عدم تفاوت در تاثیربخشی الانزاپین در درمان بیماران مبتلا به وسواس و اجبار به عنوان یک داروی کمکی و تقویت کننده ی داروهای موثر در درمان وسواس جبری بود.
    کلیدواژگان: اختلال وسواس جبری، بیماران مقاوم به درمان، الانزاپین، مهارکننده ی بازجذب سروتونین
  • پرویز مهاجری، اکبر توکلی، شراره مقیم صفحه 29
    زمینه و هدف
    مقاومت دارویی سل، پیوسته در حال افزایش است و با توجه به محدود بودن داروهای موثر، وجود این مقاومت ها به عنوان تهدیدی در برنامه ی کنترل سل محسوب می شود. ایزونیازید به عنوان موثرترین دارو در از بین بردن باسیل های سل شناخته شده است که مقاومت به آن نیز براحتی ایجاد می شود. در این بین، موتاسیون های katG مخصوصا جانشینی S315T عامل مقاومت به ایزونیازید در اکثر موارد سل است. تواتر این جانشینی در جمعیت های مختلف متفاوت است. مطالعه ی حاضر مشخصه های مولکولی مقاومت به ایزونیازید را در سویه های باسیل سل نشان می دهد که از آن می توان به عنوان ابزار سریع تشخیصی مقاومت استفاده نمود.
    روش بررسی
    با استفاده از روش نسبی 1 درصد، حساسیت 126 سویه ی مایکوباکتریوم توبرکولوزیس جدا شده از بیماران شهرهای اصفهان و تهران نسبت به ایزونیازید تعیین شد. نوع موتاسیون در کدون 315 ژن katG در سویه های مقاوم به ایزونیازید با استفاده از روش PCR-RFLP مشخص گردید. بدین منظور محصول 355 جفت بازی PCR به وسیله ی آنزیم MspI برش داده شد.
    یافته ها
    از 126 مایکوباکتریوم توبرکولوزیس جدا شده، 32 سویه (4/25 درصد) مقاوم به ایزونیازید بود. میزان این مقاومت در نمونه های اصفهان 6/22 درصد (19 سویه) و در نمونه های تهران 31 درصد (13 سویه) بود. در کل، 72 درصد از انواع جدا شده ی مقاوم به ایزونیازید با استفاده از آنالیز لوکوس katG 315 قابل تشخیص بود.
    نتیجه گیری
    PCR-RFLP با MspI بیشتر سویه های مقاوم ایزونیازید (72 درصد) را که دارای موتاسیون در کدون 315 ژن katG بودند مشخص نمود. توجه به جنبه های مولکولی سویه های مقاوم به ایزونیازید منجر به ارایه ی ابزارهای ژنوتیپی مختلف برای تشخیص سریع مقاومت به ایزونیازید در انواع جدا شده ی کلینیکی می شود.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکولوزیس، ایزونیازید، PCR، RFLP، katG، اصفهان، تهران
  • فرهاد گلی پور، حسین عرب زاده صفحه 41
    زمینه و هدف
    سکته های مغزی یکی از علل شایع ناتوانی و مرگ و میر جمعیت بشری می باشد. باتوجه به شیوع قابل توجه حملات تشنجی بعد از سکته های مغزی که به دو شکل زودرس و دیررس و به اشکال موضعی و جنرالیزه اتفاق می افتد و تاثیر این حملات بر مرگ و میر بیماران، بر آن شدیم که تا وقوع حملات تشنجی زودرس را در این دسته از بیماران مورد بررسی قرار دهیم.
    روش بررسی
    این مطالعه که یک مطالعه توصیفی است، در مدت زمان حدود 8 ماه بر روی 404 بیمار با تشخیص سکته ی مغزی که در بخش اعصاب بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان بستری شده بودند، انجام شد. در مورد این بیماران اطلاعاتی نظیر جنسیت، سن، نوع سکته ی مغزی، فرم حملات صرعی، منطقه ی درگیر مغزی، وقوع حمله ی تشنجی زودرس و میزان مرگ و میرزود هنگام بیماران، استخراج و تحت آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    از 404 بیمار با میانگین سنی 3/70، 227 نفر مرد و 177 نفر زن بودند. 362 مورد سکته ی مغزی ایسکیمیک و 42 مورد هموراژیک بودند. 16 بیمار در هفته ی اول بعد از سکته ی مغزی، حداقل یک مرتبه تشنج کردند. (در همه این موارد تشنج از نوع جنرالیزه بود که 15 مورد از نوع سکته ی مغزی ایسکیمیک و 1 مورد از نوع هموراژیک رخ داده بود). میزان مرگ و میر در افراد بدون تشنج 5/7 درصد و در افرادی که تشنج کرده بودند 3/31 درصد بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که تشنج زودرس به دنبال سکته ی مغزی در سکته ی مغزی ایسکیمیک بخصوص نوع آمبولیک، شایع تر از نوع هموراژیک بوده و خطر بروز این تشنج ها در روز اول بعد از سکته ی مغزی خیلی بالاتر از روزهای بعد می باشد. وقوع تشنج های زودرس در مردان شایع تر بوده است. همچنین وجود تشنج زودرس به همراه سکته ی مغزی با میزان بالاتری از مرگ و میر همراه بود و لذا دادن داروی ضد تشنج به عنوان پروفیلاکسی در افراد با ریسک بالای تشنج زودرس ممکن است از میزان تشنج و عوارض آن در این بیماران بکاهد.
    کلیدواژگان: حملات تشنجی زودرس، سکته ی مغزی ایسکمیک، سکته ی مغزی هموراژیک
  • پریسا نجاتی، بیژن فروغ، جلیل کوهپایه زاده، رضا معین الدین، مینا نجاتی صفحه 49
    زمینه و هدف
    سندرم درد پاتلوفمورال شایع ترین سندرم استفاده ی بیش از حد در بین ورزشکاران می باشد و تقریبا 40 درصد موارد درد های قدام زانو در مراجعه کنندگان به کلینیک های پزشکی ورزشی را شامل می شود. این بیماری در دختران ورزشکار شایع تر است، مخصوصا در گروه سنی نوجوان و جوان بیشتر دیده می شود. علایم بیماری شامل درد پشت یا اطراف کشکک می باشد که با بالا و پایین رفتن از پله ها و چمباتمه زدن و نشستن برای مدت طولانی تشدید می شود. فاکتور های مختلفی از جمله افزایش زاویه ی پروناسیون پا، در همراهی با این بیماری دیده می شود و می تواند از علل ایجاد بیماری باشد. هدف مطالعه ی ما ارزیابی تاثیر اصلاح پروناسیون پا با کمک کفی در میزان درد زانو و افزایش کیفیت کارکرد ورزشکاران بود.
    روش بررسی
    418 ورزشکار خانم در پنج رشته ی ورزشی فوتبال، والیبال، دومیدانی، کوهنوردی و شمشیربازی از باشگاه های مختلف سطح شهر تهران به طور اتفاقی انتخاب شدند و علایم کلینیکی سندرم پاتلو فمورال در آن ها ارزیابی شد. افراد مبتلا به سندرم پاتلو فمورال مشخص شدند و سپس زاویه ی پروناسیون پا در آن ها اندازه گیری شد. در افرادی که این زاویه از 9 درجه بیشتر و زاویه ی قوس طولی پا از 141 درجه کمتر بود، ارتز داده شد. شدت درد با استفاده از VAS اندازه گیری و کارکرد ورزشی افراد از نظر 5 زیر گروه (علایم بیماری، درد، میزان فعالیت های روزمره، فعالیت های ورزشی و کیفیت زندگی) با استفاده از پرسشنامه ی KOOS ارزیابی شد. از افراد خواسته شد که ارتز را روزانه حداقل 8 ساعت استفاده نمایند. دو هفته پس از مصرف ارتز، مجددا KOOS و VAS ارزیابی شد. نتایج با مقادیر قبل از ارتز مقایسه گردید.
    یافته ها
    مقادیر به دست آمده از درد و کارکرد قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون T بررسی شد. دو هفته پس از استفاده از ارتز درد زانوی ورزشکاران کاهش واضحی داشت (0001/0P<). پس از شش هفته نیز کاهش درد چشمگیر بود (0001/0p<). از نظر کارکرد نیز بهبودی واضحی در هر یک از زیر گروه های پرسشنامه KOOS حاصل شد. بهبودی علایم پس از 6 هفته گزارش شد (0001/0P<)، کاهش درد پس از 2 و 6 هفته به ترتیب با 0001/0P< و 0001/0P<، افزایش فعالیت های روزمره زندگی پس از 2 هفته (004/0(P= و 6 هفته (0001/0P<) معنی دار بود، بهبود فعالیت های ورزشی پس از 2 هفته (012/0P=) و پس از 6 هفته (0001/0P<) واضح بود و کیفیت زندگی افراد پس از 6 هفته بهبودی واضحی داشت (0001/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه ی ما بهبودی واضحی را با استفاده از ارتز در کاهش میزان درد زانو و افزایش کارکرد ورزشکاران مبتلا به سندرم پاتلو فمورال دارای افزایش پروناسیون پا نشان داد.
    کلیدواژگان: ورزشکاران خانم، درد زانو، پروناسیون پا، ارتز پا
  • فرامرز مجیدی، سید رضا عظیمی پیرسرایی، شیرازه ارقامی صفحه 61
    زمینه وهدف
    برای اندازه گیری روشنایی از روش الگو های پیشنهادیIESNA (انجمن مهندسان روشنایی آمریکای شمالی) استفاده می شود، لیکن این روش در مکان هایی با اشکال هندسی منظم که به شکل مربع یا مستطیل است، کاربرد دارد. به نظر می رسد بتوان با کاربرد سیستم اطلاعات مکانی (GIS) که برای ذخیره، مدیریت و تجزیه وتحلیل داده هایی با وابستگی مکانی و توصیفی استفاده می شود و با پردازش بر روی داده ها توسط رایانه حالات مختلف را بررسی و پیش بینی های جدیدی را ارائه نمود، و برای اندازه گیری روشنایی در مکان هایی با اشکال هندسی نامنظم از آن بهره جست.
    روش بررسی
    در این تحقیق، با قرار دادن حس گر نورسنج مدل 545 testo، در ارتفاع 30 اینچ (76 سانتی متر) از کف زمین در سالن مطالعه ی کتابخانه های شهر زنجان با اشکال هندسی نامنظم، شدت روشنایی کلی، طبیعی و مصنوعی در مرکز هر ایستگاه بر حسب واحد لوکس اندازه گیری شد. با وارد کردن اطلاعات مربوط به شدت روشنایی هر نقطه در نرم افزار Arcview، میزان شدت روشنایی و درصد پوشش سطح و منحنی ایزولوکس برای هر یک از ایستگاه های اندازه گیری به دست آمد.
    یافته ها
    بررسی یافته های پژوهش نشان داد که میزان شدت روشنایی کتابخانه های مورد مطالعه در این طرح دارای وضعیت مطلوبی نیست به طوری که شدت روشنایی کلی، طبیعی و مصنوعی به ترتیب در 51 درصد، 80 درصد و 99 درصد از کل سطح کتابخانه های مورد مطالعه، کمتر از 300 لوکس (استاندارد IESNA) بوده است. بنابراین ضروری است با اصلاح نواقص سیستم روشنایی مصنوعی و یا طراحی مجدد آن، میزان شدت روشنایی مصنوعی و به تبع آن شدت روشنایی کلی، به میزان حداقل300 لوکس (استاندارد IESNA) دراین کتابخانه ها تامین گردد.
    نتیجه گیری
    با بهره گیری از فن آوری رایانه ای GIS می توان توزیع شدت روشنایی را در سطح قرائت افراد در کتابخانه های بدون شکل منظم هندسی با کمک نرم افزارهای مربوطه از جمله Arcview از طریق درون یابی (interpolation) به صورت خطوط هم شدت روشنایی (ایزولوکس) نشان داد.
    کلیدواژگان: شدت روشنایی، کتابخانه، GIS
  • قمر کیانی، هادی بهرامی، فرهاد طارمیان صفحه 71
    زمینه و هدف
    نوع نگرش به برابرخواهی جنسیتی که ازمقوله های نقش جنسیتی می باشد، از اهمیت بالایی در تعاملات افراد و به تبع آن بهداشت روانی فرد، خانواده و جامعه برخوردار است. فرهنگ از عواملی است که در شکل گیری آن دخیل است. مطالعه ی حاضر نوع نگرش به برابر خواهی جنسیتی را در افراد مذکر و مونث با درجات تحصیلی دانشگاهی مورد بررسی قرار داده است.
    روش بررسی
    این مطالعه بر روی 245 نفر که ازبین دانشجویان و کارمندان شهر زنجان انتخاب شدند، انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته جمع آوری و با استفاده از آزمون آماریT مستقل ورگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که نگرش به برابر خواهی جنسیتی گروه مذکر تفاوت معناداری با گروه مونث داشت (00001/0>P). به طوری که گروه مونث برابرخواهی جنسیتی بالایی نسبت به گروه مذکر داشت. همچنین دردرجات تحصیلی مختلف تفاوت معناداری درنگرش به برابرخواهی جنسیتی دیده شد (01/0>P). این برابرخواهی جنسیتی با بالا رفتن سطح تحصیلات افزایش پیداکرد. جنسیت در مقایسه با تحصیلات، درآمد و زبان مادری، عامل پیش بینی قوی تری برای برابرخواهی جنسیتی بود.
    نتیجه گیری
    برای کاستن تعارضات ومشکلات ناشی از اختلاف در نگرش افراد به برابر خواهی جنسیتی به ویژه درتعاملات زوجین و ارتقاء بهداشت روانی توصیه می شود تدابیری جهت کم کردن فاصله ها اندیشیده شود.
    کلیدواژگان: نگرش، نقش جنسیتی، برابرخواهی
  • صدرالدین کلانتری، امیر حسین خوشی، محمدرضا محبی، کوروش فولادساز صفحه 79
    زمینه و هدف
    آلودگی های زیست محیطی موثر بر سلامت انسان یکی از نگرانی های مهم مرتبط با صنایع تولید فلزات سنگین از جمله روی می باشند. این بررسی با هدف تعیین غلظت سرب در خون افراد شاغل در کارخانه ی ذوب روی دندی زنجان و مقایسه ی مقادیر آن با غلظت سرب خون افراد طبیعی ساکن در همان منطقه انجام گرفت.
    روش بررسی
    40 نفر از کارکنان کارخانه به عنوان گروه مورد و 40 نفر از مردان سالم که در همان منطقه زندگی می کردند، به عنوان گروه شاهد تحت بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری سرب خون افراد با دستگاه کوره ی گرافیتی اسپکتروفتومتری جذب اتمی و مطالعات آماری با استفاده از آزمون T و آنالیز واریانس انجام شد.
    یافته ها
    میانگین سرب خون در گروه های مورد و شاهد به ترتیب 06/16 میکروگرم در دسی لیتر و 47/10 میکروگرم در دسی لیتر بود (0001/0= P). همچنین اختلاف معنی داری بین میانگین سرب خون شاغلین واحدهای مختلف کارخانه وجود داشت (04/0=P).
    نتیجه گیری
    مقادیر سرب خون کارکنان کارخانه به مراتب بیشتر از افراد شاهد بود، گرچه مقادیر سرب خون کارکنان با توجه به استاندارد (OSHA) در محدوده طبیعی قرار داشت. از آنجایی که عمده ترین راه آلودگی با سرب در این افراد از طریق تنفس می باشد، بنابراین استفاده از سیستم تهویه ی مناسب و نوسازی آنها در کارخانه ضروری است.
    کلیدواژگان: مسمومیت با سرب، سرب خون، مسمومیت شغلی، اسپکتروفتومتری جذب اتمی با کوره ی گرافیتی
  • افسانه کرمی، منیژه جزء پناهی، الهام صدر صفحه 87
    توبرکلومای مغزی یک تظاهر نادر سل با ضایعات متعدد فضاگیر بوده که علایم بالینی آن بسته به محل درگیری متفاوت است. این بیماری معمولا باMRI مغزی، اسمیر یا کشت مثبت یا سل نقاط دیگر بدن تشخیص داده می شود. هدف از معرفی این مورد در نظر گرفتن بیماری سل با علایم غیرمعمول حتی با گرافی نرمال قفسه ی سینه است. بیمار مرد 24 ساله ای بود که به علت کاهش هوشیاری و احساس ضعف در اندام های فوقانی و تحتانی از 7 روز قبل، سرفه از 3 ماه قبل همراه خلط و درد 5 ماهه ی زانو بستری شده بود. وی دارای تب و ضعف عمومی بود و در فاز اغما قرار داشت. کاهش صدا و رال قاعده ی ریه و از بین رفتن رفلکس های وتری و فلج چهار اندام از نکات مثبت معاینه ی بیمار بود. در بررسی آزمایشگاهی افزایش آنزیم های کبدی، سرعت رسوب گلبولی و پروتئین های فاز حاد التهابی وجود داشت. نمونه ی اسمیر شیره ی معده از نظر سل مثبت گزارش گردید. درMRI ضایعات متعدد یکنواخت با چگالی بالا مشاهده گردید. داروهای ضدسل همراه پردنیزولون برای بیمار شروع گردید. این بیمار، 21 روز بعد با وضعیت عمومی خوب مرخص شد.
    کلیدواژگان: توبرکلوما، سل، ریوی، داخل مغزی
|
  • N. Mirbagher Ajorpaz *, M. Rezaei Page 1
    Background And Objective
    COPD is a common disease with well-known complications. Pulmonary rehabilitation techniques have been reported to be effective in clinical status of these patients. The purpose of the present study was to determine the effects of pulmonary rehabilitation techniques on the clinical status in moderate severity COPD patients in university hospitals of Isfahan city in 2006-7.
    Materials And Methods
    This quasi experimental research was carried out on 80 patients with moderate severity COPD. Patients were randomly divided into two groups (fifty patients in case group and 30 patients in control group). The severity of the disease was determined by the result of spirometry test. All the data was collected by demographic questionnaire and clinical status assessment form. Initially, clinical status of two groups was evaluated by clinical status assessment forms. After that chest physiotherapy and exciting Spirometry programs were carried out on case group through 20 minutes at morning and evening for two months. After the intervention, clinical status of patients in both groups was evaluated again.
    Results
    The findings showed that dyspnea, orthopnea, cough, sputum, breathing pattern, Peripheral cyanosis, chest pain, breathing sounds and FEV1/FVC were improved in test group after intervention (p<0.05).
    Conclusion
    With regard to these findings, we that suggest using the demographic data and rehabilitation techniques in care programs of patients with COPD will improve the clinical status.
    Keywords: Kay words: Chronic Obstructive Pulmonary Diseases, Rehabilitation technique, Clinical status
  • Sh Niknami *, M. Taheri Aziz, M. Mohraz Page 13
    Background And Objective
    Tuberculosis (TB) is the most common infectious disease. It causes more than 2 millions deaths annually around the world. The aim of this study was to investigate the effectiveness of designed health education package on healthy behaviors of patients with tuberculosis at Pasteur Institute of Iran.
    Materials And Methods
    This research was a quasi-experimental study that was carried out on 31 smear positive patients who referred to Pasteur Institute in 2004. Questionnaire and self report checklist were used to collect the required data. The educational needs were recognized and then the health educational package was designed. After that, the questionnaire and checklist filled out and educational package was performed for 8 weeks. The effect of training was evaluated by post-test after two months and the obtained results compared with the results of pretest. The main data was analyzed by analysis of variance, paired T-test and Pearson correlation coefficient tests in order to evaluate the effectiveness of intervention on knowledge, attitude and behavior of the patients before and after the intervention.
    Results
    The average age in study group was 33.71 years old (SD=13.68) and the sex frequency was 54.8 % for males and 45.2 % for females. There was a significant correlation between the change of attitude and the previous family history of TB (P<0/001). However, there was no significant correlation among the past jail and the previous tobacco use with the patient’s knowledge, attitude and practice. Analysis of the data, before and after the educational package intervention showed a significant difference among knowledge, attitude and practice before and after education (p<0/001).
    Conclusion
    Health education has an important role in improving knowledge, positive attitude and adopting healthy behaviors in the patients with Tuberculosis.
    Keywords: Health education package, Healthy behaviors, Tuberculosis
  • M. Shabani *, Sa Ghoreishi, Sn Mousavinasab Page 21
    Background And Objective
    Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is the fourth prevalent psychiatric disorder. Despite the known first line therapies including Clomipramin and Specified Serotonin Reuptake Inhibitors (SSRI), 40% to 50% of the patients are either resistant to treatment or do not show enough response. On the other hand, some of the previous studies have shown a positive effect of Olanzapine augmentation therapy in the OCD patients but, some studies have not confirmed such effects. Therefore, we added the Olanzapine to the medical regimen of the OCD patients and studied the effectiveness of this intervention.
    Materials And Methods
    Forty two patients with OCD according to DSM-IV-TR who were resistant to treatment with SSRI were entered to the study. 20 patients in the study group were taken 5-10 mg Olanzapine in addition to their previous drug regimen for six weeks. 22 patients in the control group received the above mentioned drug regimen without Olanzapine. Then, in order to evaluate the severity of disorder, the Yale-Brown test was done at the first, third and the sixth weeks after the study. 6 patients were withdrawn from the study because of the complications of the Olanzapine.
    Results
    YBOCS score in the treatment group was 33.6 ± 5 and in the control group was 34.8 ± 3.3. After Olanzapine augmentation therapy the score decreased to a mean of 7.2 ± 6.1 in the treatment group and 7.1 ± 5.9 in the control group. However, there was no significant statistical difference between the two groups (P>0.001).
    Conclusion
    The findings of this study showed that Olanzapine as augmentation, supplemental and strengthening therapy has a neutral effect in OCD patients.
    Keywords: Obsessive, Compulsive Disorder (OCD), Olanzapin, Specified Serotonin Reuptake Inhibitors (SSRI)
  • P. Mohajeri, A. Tavakoli, S. Moghim Page 29
    Background And Objective
    Drug resistance to tuberculosis is continuously increasing and is a significant threat to tuberculosis control programs because afew effective drugs are present against Mycobacterium tuberculosis. Although isoniazid (INH) is the most effective drug against tuberculosis, resistance to this drug also develops readily. Mutations in katG, specially the Ser315Thr substitution, are responsible for isoniazid resistance in a large proportion of patients with tuberculosis. However, the frequency of the katG Ser315Thr substitution varies among population samples. This study provided molecular characterization of isoniazid resistance of M. tuberculosis strains and extended our knowledge about molecular basis of M. tuberculosis drug resistance that is widely applicable for rapid drug resistance detection.
    Materials And Methods
    Using 1% proportional method, the sensitivity of 126 strains isolated from patients in Isfahan and Tehran to isoniazid was determined. The katG mutations in codon 315 associated with isoniazid resistance among isoniazid resistant isolates was determined by PCR-RFLP. In this way, 355 bp PCR products were digested by MspI.
    Results
    Out of 126 isolates of M. tuberculosis, 32 (25.4%) strains were determined as INH resistant. Resistance rate was 22.6% (19 strains) in Isfahan and 31% (13 strains) in Tehran. Overall, 72% of isoniazid-resistant isolates could be identified by analysis of just katG 315 loci.
    Conclusion
    The PCR-RFLP using MspI restriction enzyme that detects katG Ser315Thr substitution could be identified in 72% of isoniazid-resistant strains. Elucidation of the molecular characterization of isoniazid resistance in M. tuberculosis has led to the development of different genotypic approaches to the rapid detection of isoniazid resistant in clinical isolates.
    Keywords: Mycobacterium Tuberculosis, Isoniazid, PCR, RFLP, KatG, Isfahan, Tehran
  • F. Golipour, H. Arabzadeh Page 41
    Background And Objective
    Cerebrovascular accidents are one of the most common causes of disability in human population all over the world. Regarding the incidence of post- CVA Seizures and its effect on morbidity and mortality in these patients and due to lack of enough similar studies in our country, we decided to carry out this study in Valiasr hospital, Zanjan.
    Materials And Methods
    This descriptive study was conducted on 404 CVA patients who were admitted in Valiasr hospital from Mar to Oct 2007. The data such as gender, age, type of CVA, damaged brain zone, occurrence of seizure in the first week, type of seizure and the expiration date (if patient had expired), was collected through questionnaire the data were analyzed using appropriate softwares.
    Results
    The total mean age was 70.3 years old. 227 (56/2%) were men and 177 (43/8%) were women. Out of 404 patients with CVA, 362 cases (89/6%) were admitted with ischemic and 42 cases (10/4%) with hemorrhagic CVA. 16 cases (4%) had at least one seizure attack at the first week after CVA. Fifteen patients (4.1%) with ischemic CVA and 1 case (2.4%) with hemorrhagic CVA had at least one episode of early seizure in the first week (P= 0.579). The mortality rate was 7.5 and 31.3% in patients without and with seizure attack respectively.
    Conclusion
    This study showed that early seizure following CVA was more common in ischemic type of CVA, especially in embolic form. The risk of early seizure was higher at the first day after CVA. In addition, early seizure was correlated with higher mortality rate in CVA patients. The incidence of early seizures was higher in men. So prescribing prophylactic anticonvulsant drugs may reduce the incidence of post CVA seizure and its complications in these patients.
    Keywords: CVA, Ischemic Stroke, Hemorrhagic stroke, Early seizure
  • P. Nejati *, B. Forugh, J. Kuhpayezade, R. Moeineddin, M. Nejati Page 49
    Bacground and
    Objective
    Foot orthoses are a common intervention for patients with patellofemoral pain syndrome but, limited information is available in the effects of foot orthoses on knee pain and function of athletes with patellofemoral pain syndrome. The aim of our study was to determinate the effects of foot orthoses on reducing pain and increasing function of athletes with patellofemoral pain syndrome who demonstrated excessive foot pronation.
    Materials And Methods
    418 female athletes between 15 – 35 years old in running, soccer, volleyball, fencing and mountain climbing were examinated. Among these athletes 25 subjects with patellofemoral pain syndrome had excessive foot pronation. The severity of pain was measured by VAS (visual analog scale) and their function were measured by KOOS (knee injury and osteoarthritis outcome score). Full length firm foot orthoses were given to athletes which at least 8 hours during the day was used. After 2 weeks: pain by VAS and function by KOOS were evaluated. After 6 weeks these variables were measured again.
    Results
    The results of analysis of variance in repeated measures indicated a statistically significant improvement in pain by VAS after 2 weeks (p value=0.001) and after 6 weeks (p value=0.001). Improvement of function on KOOS were statistically significant at 5 subscales: reduction of symptoms after 2 weeks was not prominent but after 6 weeks was significant (p value=0.001) and reduction of pain after 2 weeks (p value=0.001), reduction of pain after 6 weeks (p value=0.001) and improvement of ADL after 2 weeks (p value=0.004) and after 6 weeks (p value = 0.001) and improvement of sport activities after 2 weeks (p value=0.012) and after 6 weeks (p value=0.001) and improvement in QOL after 6 weeks (p value=0.001).
    Conclusion
    Our results confirmed a significant improvement in reducing pain and increasing function of female athletes with patellofemoral pain syndrome and excessive foot pronation after foot orthoses.
    Keywords: Knee pain, Foot pronation, Function, Foot orthoses, Female athletes
  • F. Majidi *, Sr Azimi Pirsaraei, Sh Arghami Page 61
    Background and Objective
    Recommended illumination Engineering Society of North America (IESNA) methods were used to measure the illumination in regular geometric areas such as square or rectangular form areas. It seems that with using the GIS method which is used to save, manage and spatial data analysis and processing them by computer we would be able to examine the illumination in many situations and make new predictions.
    Materials and Methods
    In this research the Testo 545 luxmeter sensor was put in height of 30 inches (76 cm) from the bottom of irregular geometric study saloon in libraries of Zanjan. Then total, natural and artificial illumination was measured in the center of each station in lux. These data were entered into Arcview software as input data for analyzing. Thus the illumination quantities, the area coverage percent and isolux curves were obtained for each station.
    Results
    The results showed that illumination quantities in the libraries studied were not suitable because, total, natural and artificial illumination in 51%, 80% and 99% of the libraries were less than 300 lux (IESNA recommended) respectively. Therefore it is necessary to redesign the artificial lighting systems or optimize them in order to achieve the standard illumination.
    Conclusion
    It seems that GIS method could show the distribution of the illumination in the irregular geometric library halls. These data can also be showed as isolux curves with use of interpolation technique by ArcView software.
    Keywords: GIS, Illumination measurement, Library, Irregular geometric shape
  • Q. Kiani *, H. Bahrami, F. Taremian Page 71
    Background And Objective
    Attitude toward Gender egalitarianism that is submitted in gender role has an important role in interpersonal relations, personal, family and social mental health. Many factors including culture affect the gender role. The aim of the present study was to compare the gender role attitude in males and females with different levels of education.
    Materials And Methods
    245 individuals were selected through stratified and cluster sampling from different universities and offices. The data was collected by self structured questionnaire and the data analyzed with T–test and regression statistics tests.
    Results
    The findings showed that education and gender could affect the gender egalitarianism attitude. The gender egalitarianism was significantly different between males and females (p<0/001). Results showed that females had higher gender egalitarianism. The results also showed a significant difference in attitude between people with different levels of education (p<0/01). Individuals with higher grade of education had higher gender egalitarianism. The sex of individuals was a stronger predictor of gender egalitarianism than other variants such as language, education and income.
    Conclusion
    Attempt to decrease the gap between females and males attitudes could lead to decrease the conflicts and problems between females and males in gender egalitarianism attitude and could improve the mental health.
    Keywords: Attitude, Gender role, Gender egalitarianism
  • S. Kalantari *, Ah Khoshi, Mr Mohebbi, K. Fooladsaz Page 79
    Background And Objective
    Environmental pollutions that affect human health are one of the important worries related to heavy metals production. Our objective of this study was to investigate the blood lead levels in workers of Zinc melting factory of Dandi Zanjan and to compare its level with healthy men who were living around the factory.
    Materials And Methods
    This study was carried out on 40 workers as case group and 40 healthy non-worker male individuals who where living around the mentioned factory in Dandi region of Zanjan as control group. Blood lead concentrations was measured by graphite furnace atomic absorption spectrophotometer (GFAAS). The data were analyzed using T-test and ANOVA.
    Results
    The mean of blood lead levels in case and control groups were 16.06 and 10.47 μg/dL respectively (P = 0.0001). There was also a significant difference between workers lead levels in different parts of the factory (P = 0.04).
    Conclusion
    Blood lead levels in factory workers were higher than in control group, although blood lead levels were in reference limit in workers on the basis of OSHA standards. Since the major way of lead pollution is respiratory tracts, therefore it is necessary to use appropriate air conditioner systems in such factories.
    Keywords: Plumbism (Lead toxicity), Blood Lead (PbB), Occupational poisoning, Graphite furnace atomic absorption spectrophotometer (GFAAS)
  • A. Karami *, M. Joze Panahi, E. Sadr Page 87
    Intracranial Tuberculoma is a rare form of Tuberculosis (Tb) with presentation of multiple space occupying lesions. Clinical manifestations of intracranial Tuberculoma are dependent to the site of involvement. MRI, positive smear and the evidences of other organs infection can help us to diagnose intracranial Tb. We should consider tuberculosis in patients with unusual presentations even when presents with normal CXR. A 24 years old man was admitted to the infectious ward. He presented with a decreased consciousness level and weakness in four limbs during the past 7 days. He complained of a productive cough since 3months ago and knee arthralgia from 5 months ago. He was febrile and ill appearance. Breathing sound was decreased at the base of the right lung among with Cracle sound. Patient was quadriplegic without deep tendon reflex. Laboratory tests showed the rise of liver transaminases and elevation in the serum ESR and CRP. Gastric fluid smear was positive for AFB. In brain MRI, multiple hyperdense heterogen lesions were reported. The patient was treated with anti tuberculosis drugs and prednisolon. He discharged from the hospital with good general appearance after 21 days.
    Keywords: Tuberculoma, Tb, Intracranial Tb, pulmonary