فهرست مطالب

پژوهش های بالینی دام های بزرگ - پیاپی 3 (پاییز 1386)

نشریه پژوهش های بالینی دام های بزرگ
پیاپی 3 (پاییز 1386)

  • 84 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/09/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • زهرا صدیق زاده، غلامحسین وثوقی، تورج ولی نسب، محمدرضا فاطمی صفحه 1

    این مطالعه به منظور بررسی شکل و خصوصیات ریخت شناسی اتولیت های تعدادی از ماهیان اقتصادی سطحزی خلیج فارس و امکان استفاده از این خصوصیات برای شناسایی گونه ها از روی اتولیت، انجام گردید. در این مطالعه، اتولیت ساژیتای 6 گونه از ماهیان اقتصادی سطح زی خلیج فارس استخراج و خصوصیات ریخت شناسی آنها مورد بررسی قرار گرفت. این گونه ها، متعلق به خانواده های تون ماهیان شامل ماهی شیر (Scomberomorus commerson)، قباد (S. guttatus) و هوور (Thunnus tonggol)، شگ ماهیان شامل ساردین سند (Sardinella sindensis) و ساردین رنگین کمان (Dussumieria acuta) و از موتو ماهیان، موتوی منقوط (Encrasicholina punctifer) بودند. در این مطالعه، در مرحله اول گونه ها انتخاب و ویژگی های زیست سنجی آنها ثبت و اتولیت های آن ها استخراج گردید. در مرحله بعد شکل اتولیت ها مورد مطالعه قرار گرفت. سپس خصوصیات زیست سنجیاتولیت های چپ و راست هر نمونه با اندازه گیری طول، عرض، ضخامت و وزن ثبت گردید. در این بررسی، ضخامت، کشیدگی و اندازه اتولیت به عنوان شاخص های مقایسه اتولیت ها تعیین گردید. نتایج این بررسی نشان می دهد که اتولیت ماهیان سطح زی در مقایسه با ماهیان کفزی، کوچک بوده و در خصوص تون ماهیان ظریف و شکننده است. اتولیت ماهیان سطحزی درشت از خانواده تون ماهیان شامل ماهی شیر، قباد و هوور، کوچک، کشیده و دارای ضخامت کم می باشند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که اتولیت ماهیان سطحزی ریز شامل ساردین سند، ساردین رنگین کمان و موتو، کوچک و دارای ضخامت و کشیدگی متوسط است. نهایتا، نتایج این بررسی نشان داد که اتولیت های گونه های مربوط به یک خانواده از ماهیان مورد مطالعه با وجود داشتن شباهت های ظاهری فراوان، دارای تفاوت های قابل تشخیص، جهت تفکیک از یکدیگر هستند.

    کلیدواژگان: اتولیت، ماهیان سطحزی، خصوصیات ریخت شناسی، خلیج فارس
  • مهران وطنچیان، رضا رنجبر، بابک محمدیان صفحه 11

    مطالعه سیستم اسکلتی در دوران جنینی و نیز پس از تولد و بلوغ، از دیرباز مورد توجه محققین رشته های گوناگونی چون زیست شناسی، جنین شناسی و باستان شناسی بوده است، چراکه به عنوان مثال در شاخه جنین شناسی و ناهنجاری شناسی، اطلاع از تکوین طبیعی اسکلت در دوران جنینی منجر به پی ریزی مطالعات ناهنجاری شناسی تجربی خواهد شد. در پژوهش حاضر جهت روشن شدن نحوه بررسی استخوانی شدن داخل غضروفی در استخوان بلند جنین جوجه به عنوان یکی از مدل های آزمایشگاهی، مقاطع نازک میکروسکوپی از درشت نی تهیه گردید و با نمونه های تهیه شده به روش رنگ آمیزی دوگانه آلیزارین قرمز- آلسین آبی مقایسه گردید.نتایج نشان می دهد که در پرندگان بر خلاف پستانداران، تبدیل بافت غضروفی به استخوانی، طی چهار مرحله متوالی شامل: مرحله استراحت، تکثیر، هایپرتروفی و مرحله ی استخوانی شدن انجام می گیرد و لذا مرحله ی آهکی شدن در پرندگان وجود ندارد. در مطالعه ی نمونه های آماده شده به روش آلیزارین-آلسین، مشخص گردید که بخشهایی که حاوی ماتریکس غضروفی هستند، رنگ آبی را به خود می گیرند، در حالی که ماتریکس استخوانی قرمز رنگ می شود. اما نواحی در درشت نی مشاهده گردید که بی رنگ باقی می ماندند که بین ناحیه غضروفی و استخوانی بود و با ناحیه هایپرتروفی در مقاطع میکرسوکوپیک هماهنگ بود.

    کلیدواژگان: جنین جوجه، آلیزارین قرمز، آلسین آبی، استخوانی شدن داخل غضروفی
  • علی قشقایی صفحه 23

    درماتیت انگشتی یکی از مهمترین بیماری های عفونی ناحیه انگشتان در گاو می باشد که زیانهای اقتصادی فراوانی به همراه دارد. تا کنون روش های درمانی متعددی جهت درمان و کنترل بیماری بکار گرفته شده است که مهمترین آنها استفاده از آنتی بیوتیک ها به صورت حمام سم یا اسپری موضعی می باشد. اما در استفاده از آنتی بیوتیک ها مسئله بقایای دارویی در شیر و گوشت و همچنین مقاومت های داروئی را نباید از نظر دور داشت. به همین خاطر این مطالعه جهت ارزیابی اثرات درمانی اسپری دی کلروفن در درمان انفرادی گاوهای مبتلا به درماتیت انگشتی صورت پذیرفت. چهل راس گاو مبتلا به لنگش ناشی از درماتیت انگشتی به چهار گروه مساوی تقسیم شدند (سه گروه بعنوان گروهای درمان و گروه چهارم بعنوان شاهد). بعد از شستشوی کامل ناحیه انگشتان با آب، ناحیه پاشنه و بخلوق با اسپری دی کلروفن اسپری شد. این کار در گروه اول یک نوبت و در گروه دوم دو نوبت ودر گروه سوم سه نوبت و به فواصل بیست و چهار ساعت صورت گرفت. در گروه شاهد بمدت سه روز از اسپری آب مقطر استفاده شد. یک هفته پس از شروع درمان دامها از نظر بالینی معاینه شدند. لنگش در تمامی گاوهای گروه های درمان برطرف شده بود در حالیکه در گروه شاهد چنین نبود. معاینه زخم های ناحیه انگشتان بهبودی نسبی را در گروه اول و دوم نشان می داد که روند بهبودی در گروه دوم بهتر بود. اما نشانی های عدم التیام در حواشی زخم های التیام یافته در تعدادی از گاوها دیده می شد. در گروه سوم زخم ها بطور کامل بهبود یافته بود. در مقابل در گروه شاهد هیچگونه آثار التیام زخم مشاهده نشد. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، جهت درمان انفرادی گاوهای مبتلا به درماتیت انگشتی با استفاده از اسپری دی کلروفن، توصیه می شود که دوره درمان حداقل به مدت سه روز ادامه یابد.

    کلیدواژگان: درماتیت انگشتی، گاو شیری، دی کلروفن
  • ناصر میرازی، پریسا حسنین صفحه 31

    در این بررسی پیدایش وابستگی جسمی موش های سالم نر Swiss-Webster هیپوتیروئید نسبت به مرفین، از طریق ارزیابی علائم تظاهرات قطع دارو در اثر تجویز نالوکسان بررسی شد. حیوانات در چهار گروه کنترل، معتاد، هیپوتیروئید و معتاد هیپوتیروئید تقسیم شدند. وضعیت هیپوتیروئیدی با تجویز داروی پروپیل تیواوراسیل به مقدار 1/0 % در آب آشامیدنی به مدت دو هفته در موش ها ایجاد گردید. موش های کنترل فقط از آب آشامیدنی استفاده نمودند. با تجویز داخل صفاقی مرفین به مدت چهار روز طبق روش مارشال، حیوانات گروه دوم و چهارم به مرفین وابسته شدند. با تجویز نالوکسان به صورت داخل صفاقی یک ساعت پس از آخرین نوبت دریافت مرفین، تظاهرات قطع دارو در موش ها مورد ارزیابی قرار گرفت. تمام داده ها به صورت SEM ± Mean بیان گردید. برای تعیین تفاوت معنی دار بین گروه ها از آزمون آماری ANOVA یک طرفه و دو طرفه و تست Tukey استفاده شد و P<0.05 به عنوان سطح آماری معنی دار در نظر گرفته شد. بر اساس یافته های این بررسی، میزان و شدت وابستگی به مرفین در حیوانات هیپوتیروئید بسیار بیشتر نسبت به گروه معتاد و کنترل نشان داده شد و علائم قطع دارو در آنان شدیدتر ظاهر گردید و اختلافات بین علائم دیده شده در گروه های حیوانی مورد مطالعه در این بررسی، نسبت به گروه کنترل معنی داری بودند (P<0.05). نتایج این بررسی حاکی از این احتمال می باشد که پدیده هیپوتیروئیدی می تواند در میزان وابستگی به مرفین، که ممکن است از طریق تغییر در تعداد و یا تمایل گیرنده های اوپیوئیدی موجود در CNS صورت گرفته باشد، موثر واقع گردد.

    کلیدواژگان: هیپوتیروئیدیسم، وابستگی، مرفین، تظاهرات قطع دارو
  • رجب قاسم علیزاده، علیرضا صفامهر، علی نوبخت صفحه 39

    این آزمایش جهت ارزیابی کیفیت تعدادی از مکمل های معدنی روی عملکرد مرغ های تخم گذار انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با تعداد 144 قطعه مرغ تخم گذار سویه تجارتی های- لاینW-36 در 4 تیمار و 3 تکرار (با تعداد 12 قطعه مرغ تخم گذار در هر تکرار) شامل توصیه های مواد معدنی کاتالوگ های- لاین W- 36(شاهد)، و مکمل های مواد معدنی ساخته شده بر اساس مقادیر مواد معدنی توصیه شده توسط شرکت های مکمل سازی داروسازان، تولید دارو و ارس بازار و به مدت 10 هفته انجام گردید. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از توصیه های مواد معدنی کاتالوگ های – لاین W-36 باعث افزایش وزن تخم مرغ تولیدی و نیز بهبود ضخامت پوسته تخم مرغ و نیز کیفیت داخلی تخم مرغ می گردد (05/0>P).

    کلیدواژگان: مرغ تخم گذار، عملکرد، کیفیت تخم مرغ، مکمل های معدنی
  • علیرضا نجف پور، امیر حسام اسکافی صفحه 47

    زایلازین هیدروکلراید یکی از داروهای مطمئن جهت آرامش بخشی وپیش بیهوشی در گونه های مختلف حیوانی به خصوص در سگ و گربه در30سال گذشته می باشد. یکی از اثرات ناخواسته این دارو ایجاد استفراغ بوده، که گاهی استفاده از داروهای ضد استفراغ را همراه با این داروضروری می سازد. در این مطالعه تعداد 6 قلاده سگ بالغ سالم (3 قلاده ماده و 3 قلاده نر) با متوسط وزن41/3±16 کیلوگرم و متوسط سنی 32/3 سال انتخاب شد، و در سه هفته مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند. در هفته اول اثرات ضد استفراغ دگزامتازون به میزان mg 4 برای هر قلاده سگ، (30 دقیقه قبل از تزریق زایلارین هیدروکلراید به میزان mg/kg 1)،و در هفته دوم اثرات ضد استفراغ متوکلوپرامید به میزان mg/kg 4/0، (30 دقیقه قبل از تزریق زایلازین هیدورکلراید) ودر هفته سوم اثرات تزریق نرمال سالین هم حجم دگزامتازون، (30 دقیقه قبل از تزریق زایلارین هیدروکلراید) از طریق داخل عضلانی مورد بررسی قرار گرفت. پس از ثبت نتایج و آنالیز آماری مشخص گردید، دگزامتازون جهت جلوگیری از استفراغ و تهوع ناشی از زایلازین هیدروکلراید موثر بوده و اثرات مشابهی همچون متوکلوپرامید در کاهش و از بین بردن تهوع درسگ دارد. بنابراین از این دارو می توان به عنوان یک داروی ضد تهوع واستفراغ پروفیلاکتیک در سگ های آرام شده با زایلازین هیدرو کلراید استفاده کرد.

    کلیدواژگان: دگزامتازون، زایلازین هیدروکلراید، متوکلو پرامید، استفراغ، سگ
  • نادر اسماعیل نسب، امید بنفشی، ابراهیم قادری، فرزام بیدارپور صفحه 53

    یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام تب مالت می باشد که در اغلب نقاط دنیا بخصوص در کشورهای در حال توسعه از لحاظ بهداشت عمومی و تاثیر آن در وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه دارای اهمیت زیادی می باشد. این مطالعه به بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک تب مالت در استان کردستان در سال 1385 می پردازد.

    روش کار

    این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد که طی آن 1059 مورد بیمار مبتلا به تب مالت در سال 1385 مورد بررسی قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه داشتن تیتر رایت بالای 80/1 بود که این داده از آزمایشگاه های استان جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSSwin13 و تستهای آماری X2 و t تست تحلیل شد. در این مطالعه 1059 بیمار مبتلا به تب مالت بررسی شد. از این تعداد 538 نفر(8/50%) مرد و 521 نفر(2/49%) زن، 106 نفر (10%) شهری و 953 نفر(90%) روستایی بودند. میزان بروز در استان برابر 5/73 در یکصد هزار نفر و کمترین میزان بروز در شهرستان بانه با میزان 28 در یکصد هزار نفر بود. از نظر شغلی بالاترین فراوانی مربوط به زنان خانه دار با 2/44% درصد ابتلا بود. بین محل سکونت و جنس از نظر ابتلا به تب مالت رابطه معنی داری وجود نداشت. از نظر میانگین سنی بین شهری و روستایی و همچنین مرد و زن تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتایج این تحقیق تفاوتهای واضحی را بین وضعیت اپیدمیولوژیک تب مالت در استان کردستان در سال 85 نسبت به 82 و 83 نشان میدهد و میزان بروز در شهر و روستا در حال کاهش است. بنظر میرسد اقدامات سازمان دامپزشکی مخصوصا" در جهت واکسیناسیون دامها و آموزش توسط دانشگاه علوم پزشکی توانسته است تاثیر مثبتی را روی کاهش موارد تب مالت داشته باشد.

    کلیدواژگان: تب مالت، اپیدمیولوژی، کردستان، تیتر رایت
  • پژمان نبی زاده صفحه 59

    جهت بررسی اثر جایگزینی جزیی کنجاله پنبه دانه به جای پودر ماهی بر عملکرد ماهی قزل آلای رنگین کمان((Oncorhynchas mykiss، همچنین بررسی اثر فروسولفات در خنثی کردن سمیت گوسیپول موجود در کنجاله پنبه دانه،7 سطح جایگزینی (0، 10، 20، 25، 30، 35 و40 درصد) کنجاله پنبه دانه دارای فروسولفات و بدون فروسولفات در نظر گرفته شد و در قالب طرح پایه کاملا تصادفی به صورت آزمایش فاکتوریل7 ×2 مورد مقایسه قرار گرفتند. به این منظور 840ماهی قزل آلای رنگین کمان انتخاب و در 42 قفس به طور مساوی تقسیم شدند و پس از دو هفته سازگاری، به مدت 10هفته مورد آزمایش قرار گرفتند.وزن بدن و شاخص وضعیت هر2 هفته یکبار و هزینه غذا به ازاء تولید هر کیلوگرم ماهی،بازده مصرف پروتئین ومصرف ظاهری پروتئین خالص در پایان مورداندزه گیری و مقایسه قرار گرفتند.در جریان آزمایش تلفاتی ناشی از تیمارهای آزمایشی مشاهده نگردید.بررسی صفات مورد اندازه گیری نشان دادکه،نتایج حاصل ازجایگزینی کنجاله پنبه دانه به جای پودر ماهی در بعضی از سطوح (بویژه20درصد) با نتایج حاصل از جیره شاهد (فاقد کنجاله پنبه دانه) اختلاف معنی داری ندارد(05/0<p)،این سطح از جایگزینی همچنین پس از جیره شاهد بهترین عملکرد را داشت،که احتمالا بعلت تعادل مناسب در اسید آمینه های ضروری جیره، بوده است.به طور کلی افزودن فروسولفات به کنجاله پنبه دانه بهبود معنی داری در عملکرد جیره ها ایجاد نکرد و نتایج نشان دهنده سطح پائین گوسیپول در کنجاله پنبه دانه به کار گرفته شده بود.البته به نظر می رسد که استفاده از فروسولفات در سطوح بالای کنجاله پنبه دانه،اثر مهار کننده مطلوبی بر گوسیپول موجود در آن داشته است، با این حال سطوح بالای کنجاله پنبه دانه (بویژه سطح 40درصد)، نسبت به جیره شاهد،در اکثر صفات مورد اندازه گیری کاهش معنی داری ایجاد کرد.بر اساس معیار هزینه غذا به ازای تولید هر کلیوگرم ماهی و در شرایط قیمتهای زمان این آزمایش اقتصادی ترین جیره به کار گرفته شده در این تحقیق، جیره حاوی سطح جایگزینی 20 درصدکنجاله پنبه دانه بود.

    کلیدواژگان: ماهی قزل آلای رنگین کمان، کنجالهپنبه دانه، پودرماهی، گوسیپول، فروسولفات
  • آیدین عزیزپور، عادل فیضی صفحه 67

    بیماری گامبورو نوعی بیماری ویروسی حاد است که با ایجاد ضایعه شدید در بورس فابریسیوس در جوجه های جوان مشخص گردیده و با مرگ و میر زیاد همراه می باشد.علی رغم این که ایمن سازی از طریق واکسیناسیون یکی از روش های اصلی کنترل این بیماری محسوب می شود. اما نکته قابل توجه این که کاربرد واکسن های زنده از سویه Intermediate در پیشگیری از بیماری اغلب موفقیت آمیز نبوده است. لذا با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر جهت بررسی اپیدمیولوژی بیماری گامبورو و اثرات واکسن های زنده و کشته برای کنترل بیماری گامبورو تلفات در فارم های گوشتی استان اردبیل انجام گرفت. بدین منظور،در این تحقیق ده فارم جوجه گوشتی از سویه تجاری راس واریته308 با سنین مختلف درشرایط پرورشی تقریبا یکسان که درگیر به بیماری گامبورو بوده انتخاب و بر اساس علایم بالینی مثل کزکردگی، اسهال سفید آبکی، ژولیدکی پر ها، نوک زدن به مخرج، بی اشتهایی،...وعلایم کالبد گشایی دقیق پرندگان تلف شده همچون پتشی عضلانی،بورس فابریسیوس درگیر، نفروز،... بیماری تشخیض داده شد جهت تایید بیماری گامبورو از هر فارم نمونه های خون جمع آوری گردید و بر روی سرم های اخذ شده تست الایزا با کیت ((IDEXXانجام شد. نوع واکسن مورداستفاده شده، منحنی تلفات بر اساس تعداد تلفات در هر روز،درصد تلفات و سن درگیری در هر فارم مورد بررسی قرار گرفت.نتایج این تخقیق نشان می دهد که در فارم های گوشتی این مساله از قبل مشخص بوده که فرم کلینیکی بیماری IBD بیشتر در سن 3 تا 6 هفتگی بروز می کند و همچنین درصد تلفات در فارم هایی که واکسن گامبورو از نوع زنده توام با کشته مصرف شده بودند در مقایسه با فارم هایی که فقط از نوع زنده داشته پایین بود.

    کلیدواژگان: جوجه های گوشتی، بیماری گامبورو، بورس فابریسیوس، نفروز، اردبیل
|
  • Page 1

    This study was done in order to study the shape and some morphologic characters of otoliths of some economic pelagic fishes of Persian Gulf and the possibility of using these characters to identify the species from their otoliths. In this study otoliths (sagittae) of 6 species of economic pelagic fishes of Persian Gulf were removed and some morphologic characters of the otoliths were studied. The species belonged to Scombridae family with 3 species consist of Scomberomorus commerson, S. guttatus and Thunnus tonggol, and Clupeidae family with two species consist of Sardinella sindensis, Dussumieria acuta and Engraulidae family consist of one species Encrasicholina punctifer. Biometry was done after choosing the species and the results were recorded, then the otoliths were removed. The shape of the otoliths were studied and their morphometric characteristics like length, width, thickness and weight of all left and right otoliths were measured and recorded. In this study thickness, longitude and size of otoliths were defined as indexes to compare otoliths. The results of this study showed that otoliths of pelagic fishes compared with otoliths of demersal fishes are small and in Scombridae family are thin and brittle. otoliths in large pelagic fishes from scombridae family (Scomberomorus commerson, S. guttatus and Thunnus tonggol) are small, long and thin. Otoliths in small pelagic fishes (Sardinella sindensis, Dussumieria acuta and Encrasicholina punctifer) are small with moderate longitude and thickness. The results of this study show that otoliths of different species from a family can have similarities in appearance but have enough differences to be distinguished from each other.

    Keywords: Otolith, Pelagic, Fishes, morphologic characters, Persian Golf
  • Page 11

    Studying skeletal system in embryonic and after birth periods has been focused by researchers from different fields, biologists, embryologists and archaeologists, for a long time. This study can be useful in normal embryology and fatal disorders researches, as well as skeleton development system. This research may lead to experimental teratological studies. This paper studies enchondral ossification. in chicken embryo's long bone as a laboratory model by microscopic and macroscopic methods, which later analyzed by Alizarin red Alican blue double staining method. Results showed that, unlike mammals, birds' cartilage change to bone in four continuous stages including: resting phase, proliferative, hypertrophy and ossification phase. The difference is that there is no calcification phase in birds. Studying the samples prepared by Alizarin – Alican method shows that cartilage bone matrix become blue and red .respectively. We demonstrated that there is a gap between cartilage and bone which remains without color. This gap is hypertrophic phase that was confirmed by microscopic method.

    Keywords: chicken embryo, Alizarin red-Alcian blue, enchondral ossification
  • Page 23

    Digital dermatitis (DD) is one of the most important infectious diseases of feet region in dairy cows with a lot of economic losses. Many therapeutic methods have been experienced for treatment and control of disease. Among them, antibiotics as foot bath or by local spraying have had better results. But residues in milk, meat and bacterial resistance must not be ignored as sequels of using antibiotics. Because of these problems, this study was performed to examine the therapeutic effects of commercial Dichlorophen spray for treatment of DD in cows. Forty cows with clinical lameness due to digital dermatitis were chosen and divided into four equal groups (3 treatment groups and the fourth group as control). After washing the affected feet with running water, the heel and pastern areas were sprayed with commercial Dichlorophen (contains Dichlorophen 7.5% w/v) for one, two and three days in groups 1, 2 and 3 respectively. In control group distilled water was sprayed in the area for 3 days. One week after the beginning of the treatment, cows were examined clinically. Lameness in all treated cows was abolished except the controls. Examination of feet lesions showed improvement in group 1 and much more improvements in group 2, and signs of fresh lesions especially in periphery of the healed areas were observed. Improvement was complete in group 3 and no signs of fresh lesions were observed. Also, no signs of healing were observed in controls. Based on the results of this study, for treatment of sporadic cases of DD with commercial dichlorophen spray, it is recommended that this agent should be applied at least for three consecutive days.

    Keywords: digital dermatitis, dairy cows, Dichlorophen
  • Page 31

    In this study, physical dependence in male hypothyroid Swiss-Webster mice was investigated by evaluating of morphine withdrawal signs. Animals were divided into four groups: control, morphine dependent, hypothyroid and hypothyroid morphine dependent. Hypothyroidism was induced by administering propylthioracil (PTU) 0.1% for 2 weeks into drinking water of the animals. Animals at control groups only received tap water. Morphine dependency was induced by intraperituneal injection of morphine hydrochloride for 4 days according to Marschall method. Withdrawal signs were evaluated 1 hour after the last administration of morphine by intraperituneal injection of naloxone in experimental groups. The results of the present study showed that morphine dependence was greater in hypothyroid animals compared to control and dependent groups and withdrawal signs were more serious (p < 0.05). These results suggest that hypothyroidism could affect on morphine dependence by possible altering in numbers or affinities of the opioid receptors in the nervous system.

    Keywords: Hypothyroidism, Dependence, Morphine, withdrawal signs
  • Page 39

    This study was conducted to evaluate the effects of different mineral premixes in performance of laying hens. This experiment was conducted with one hundred and forty four laying hens from 24 to 34 weeks in a completely randomized design. Mineral premixes include minerals recommended by Hy-line Company for commercial production of laying hens (control). Darosazan mineral premix, Tolidaru mineral premix and Aras Bazar mineral premix were used for 10 weeks. Results of this experiment showed that performance of laying hens was significantly affected in different experimental groups. Using of mineral that recommended by Hy- line company for commercial production of laying hens caused significant increasing in egg weight and egg mass (p < 0.05). Egg shell thickness and egg quality increased significantly by using of mineral recommended by Hy- line company for commercial Hy – Line W – 36 laying hens (p < 0.05).

    Keywords: laying hens, performance, egg quality, mineral premixes
  • Page 47

    Xylazine Hcl was enthusiastically received as a sedative and over the past 30 years it has maintained its popularity as a generally reliable sedative and premedication in a wide range of animal species, especially in dog and cats. One of the side-effects of Xylazine consists of vomiting at the onset of sedation that sometimes necessitates using antemetic drugs. In this study six healthy dogs (3 male and 3 female) with 163.41 Kg B.W, and 3.32 years old were exploited for 3 weeks. In the first week, effect of (4 mg/BW, IM) of dexamethasone injection, 30 min prior to administering xylazine Hcl(1 mg/kg ,IM) was studied. In the second week, effect of 0.4 mg/kg IM metoclopramide injection, 30 min before using xylazine Hcl was studied. In the third week, effect of normal saline IM injection with same volum as dexamethasone, 30 min before using xylazine Hcl was studied. Results showed that dexamethasone could prevent xylazine -induced emesis in dogs and its effect was similar to metoclopramide effects. Thus, it was concluded that dexamethasone can be used as a prophylactic antiemetic drug in dogs sedated with xylazine hydrochloride.

    Keywords: dexamethasone, Xylazine Hydrochloride, Metoclopramide, Vomiting, dogs
  • Page 53

    Brucellosis is one of the most important zoonotic diseases that can be transmitted with contact with Blood, Placenta, other animal genital production, milk and other productions. The most important control way is prevention. In this survey that is a cross - sectional study, exactly 1059 brucellosis patients were studied in1385. The Index for patient was Right agglutination test 1/80 and more. All patients with this Index were investigated and all data from them were gathered. The date was analyzed with t-test & qi-2 in SPSSwin13. 1059 patients were investigated in this Survey which 538 (% 50/8) of them were male and 521 (49/2%) were female. 106 (%10) were from urban areas and 935 (%90) were lived in rural areas. The incidence rats were 73/5 per 100000 in, and the highest incidence rat in KurdistanProvince was reported in Bijar with 329 per 100000 The lowest incidence rat was in Baneh with 28 per 100000. Most of the patients were from house keeper wives (%44/2). There wasn't any relationship between sex and place of living, but there was a relationship between average of the age in urban and rural areas. The results of this study show clear difference between epidemiologic status in 1385 compared with 1383&1382, and it shows that incidence of brucellosis in rural and urban areas in Kurdistan has decreased. It's seemed that proceedings of veterinarian system special vaccination of animal and health education by health system of the medical university are effective in decreasing the brucellosis in Kurdistan.

    Keywords: Brucellosis, Epidemiology, Kurdistan, Right agglutination
  • Page 59

    In order to study the effects of partial replacement of cottonseed meal for fish meal on rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) performance and also effect of Ferosulfate to neutralize gossypol poisonousness in cottonseed meal, 7 replacement levels (0, 10, 20, 25, 30, 35 and 40 percent) of meal with and without Ferosulfate were considered and compared at a basic design of completely randomized by factorial experiment (2×7). 840 pcs fish The average body weight of fish were100±5 gr, distributed equally in 42 pens and experiment was continued for ten weeks. Body weight and condition factor (CF) were measured every 2 weeks after 2 weeks of acclimatization. Feed cost per a kilo of fish producing, protein efficiency ratio (PER) and apparent net protein utilization (ANPU) were measured at the end of trial. No mortality resulting of experimental treatment was observed during the trial. The results showed that there was no significant difference between results of replacement of cottonseed meal for fish meal at the same levels (specially %20) and control diet (without cottonseed) (p>0.05). After control diet,%20 replacement had the best results. It is probably due to suitable balance of essential amino acids in the ration. In general, adding the Ferosulfate to cottonseed meal diets caused no significant improvement in fish performance .This results showed that the level of gossypol in cottonseed meal used was low. Of course addition of Ferosulfate with high levels of cottonseed meal had desired controlling effect on gossypol. However, high levels of cottonseed meal (specially %40) caused more significant decrease on attributes measured than control diet .According to these results, it seems that lower efficiency of diets high in cottonseed meal isn’t completely result of undesired effects of gossypol. Other reasons for low efficiency of diet high in cottonseed meal in this experiment may be due to the followings: lack of balance between essential amino acid, specially lysine, decreased palatability and subsequently decreased fish appetite, and as a result wasting of some received dietary and increased dietary crud fiber content.

    Keywords: Rainbow trout, cottonseed meal, fish meal, Gossypol, Ferosulfate
  • Page 67

    Gumboro disease is an acute viral disease that causes lesion in burs fabricius in chicks and accompanied by high mortality. Although immunization with vaccines is one of the main ways to control the mentioned disease, using the live strains of intermediate vaccine causes the failure in prevention of this disease. Being the significant subject, an Epidomiological Survey on The Incidence oF IBD and the effects of live and inactive vaccines to control of Gumboro disease in broiler farms of Ardabil province was assessed. For this reason, Ross, 308 strain10 brioler flocks were chosen in nearly same rearing conditions which were infected with Gumboro disease The clinical signs such as depression, white diarrhea, ruffled feather…, and macroscopic lesions such as the disease seen in the bursa, petechial hemorrhages muscles, nephrosis…were observed Blood samples were randomly collected from flocks and ELISA test was performed on serum samples. kind of vaccine, the mortality curve according to the daily number of dead birds and percent of mortality, and morbidity age in flocks were investigated The results of the research showed that the most outbreaks in broiler flocks are occurred when chicks are between 3 to 6 weeks old, and also percent of mortality in flocks which were received living and killed vaccines was lower than mortality percent of other flocks which only received the living vaccine

    Keywords: broiler chickens, Gumboro Disease, Bursa fabricius, Nephrosis, Ardabil province