فهرست مطالب

پژوهش های بالینی دام های بزرگ - پیاپی 2 (تابستان 1386)

نشریه پژوهش های بالینی دام های بزرگ
پیاپی 2 (تابستان 1386)

  • 56 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شاهین فکور، محمد قلی نادعلیان، علی کریمی صفحه 1

    در این مطالعه یک هزار راس بز در رو ستاهای اطراف سنندج به صورت انتخابی با روش آزمایش داخل جلدی مقایسه ای توبرکولین در ناحیه گردن مورد مطالعه قرار گرفتند از مجموع دام های آزمایش شده 11راس به آزمایش توبرکولین پاسخ مثبت یا مشکوک دادند که پس از کشتار دام های مذکور و نمونه برداری از ضایعات قابل رویت، مطالعات باکتری شناسی و آسیب شناسی صورت گرفت. در یکی از نمونه های مورد مطالعه مایکو باکتریوم با گونه توبرکولوزیس از محیط کشت لونشتاین جانسون جدا گردید و تشخیص تفریقی داده شد. با توجه به اینکه این مطالعه اولین تحقیق مستند در زمینه شناسایی بیماری سل در نشخوار کنندگان کوچک در ایران و نیز گزارش اولین مورد جداسازی مایکو باکتریوم توبرکولوزیس از بز می باشد لذا نشان می دهد که مشابه با نتایج موجود در دیگر کشورهای جهان حضور بیماری سل حداقل در بز در کشور ایران قابل انتظار است.

    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکولوزیس، سل، بز، سنندج
  • مرتضی دانشی صفحه 7

    تزریق داخل استخوانی داروها و مایعات در وضعیت های اضطراری می تواند به خوبی جانشین تزریق داخل وریدی گردد.برای اینکه سرعت این روش بیشتر ازروش قبلی و نیز کارایی این روش در مطالعات مختلف انجام شده در دنیا به اثبات رسیده است. در این مطالعه از دو گروه 7 تایی سگ ها استفاده گردید و ترکیب دارویی کتامین به میزان 5/5 از زایلازین به میزان 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک گروه با تزریق داخل استخوانی و در گروه دیگر تزریق داخل وریدی تجویز شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در بیهوشی حاصل از تزریق داخل استخوانی توسط ترکیب کتامین 5% و زایلازین 2% اختلاف قابل توجهی با تزریق داخل وریدی وجود ندارد و تفاوت معنی داری در تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس مشاهده شد.

    کلیدواژگان: بیهوشی، تزریق داخل استخوانی، تزریق داخل وریدی، کتامین، زایلازین، سگ
  • منصوره غلامی، سید محمدرضا فاطمی، مریم فلاحی، عباس اسماعیلی ساری، علی ماشینچیان صفحه 13

    در این بررسی، تاثیر انفرادی و مخلوط فلزات سنگین شامل: مس و کادمیوم و ترکیب شوینده LAS برمیزان مرگ و میر بچه ماهی سفید 1 گرمی(Rutilus frisii kutum) دریای خزر به صورت آزمایشگاهی و به روش OECD، با 6 تیمار و یک شاهد، درسه تکرار انجام شد و محدوده غلظت ها به روش لگاریتمی در مس (1 تا 5) کادمیوم (1/0 تا 5/0) و در LAS(10تا19) میلی گرم در لیتر تشخیص داده شد. نتایج بدست آمده توسط آنالیز پروبیت، محاسبه و ضریب همبستگی برای کادمیوم93/0، مس 92/0، LAS 98/0، درمخلوط کادمیوم و LAS،93/ 0 و در مخلوط مس و LAS، 98/0 بدست آمد. همچنین مقادیر LC10 و LC50 و LC90 و میزان حد مجاز آلاینده های فوق محاسبه گردید. در تاثیر فلز مس بر بچه ماهی سفید،83/1=LC10، 02/4 =LC50 و 79/8=LC90، در مورد فلز کادمیوم 11/0=LC10 و 21/0=LC50 و 39/0=LC90، در LAS، 91/5=LC10 و62/11 LC50= و71/22 LC90= و در مخلوط LAS و کادمیوم، 017/0= LC10، 047/0، LCC0= 12/0 LC90= و در مخلوط LAS و مس02/0،LC10= 09/0= LC50، 37/0= LC90 بود. مقدار حد مجاز آلاینده ها به ترتیب در تاثیر کادمیوم بر بچه ماهی سفید 021/0، در مس 4/0، در LAS 16/1 و در مخلوط کادمیوم و LAS 004/0 محاسبه شد. مقایسه نتایج بدست آمده حاکی از نقش کاتالیزوری شوینده و تشدید نفوذ فلزات سنگین به درون سلول و سمیت بیشتر مخلوط آلاینده ها نسبت به حالت انفرادی آنها می باشد.

    کلیدواژگان: بچه ماهی سفید، کادمیوم، مس
  • طاهره پورغزنین، سعید نظیفی، ابوتراب طباطبایی نایینی صفحه 21

    در این مطالعه، تعداد 6 قلاده سگ نر با متوسط سنی 2-5/1 سال و میانگین وزن 5/020 کیلوگرم انتخاب شدند. قبل از انجام آزمایش علائم حیاتی اندازه گیری و ثبت گردید و نمونه های خون و ادرار برای انجام تست های آزمایشگاهی (اندازه گیری پروتئین، گلوکز، بیلی روبین، یوروبیلی نوژن، خون، کتون بادی، pH، کراتی نین، وزن مخصوص و رسوبات ادرار و کراتی نین و ازت اوره سرم) جمع آوری گردید. در ضمن الکتروکاردیوگرافی نیز به عمل آمد. سپس هر کدام از سگ ها تحت عمل نورموسیستوگرافی با کنتراست یورگرافین 76 درصد قرار گرفتند. 2 ساعت و 24 ساعت بعد تمامی پارامترهای بالینی و تجزیه ادراری اندازه گیری و ثبت گردید. همچنین بالافاصله و در فواصل 40،20،5 دقیقه بعد از تزریق رادیوگرافی به عمل آمد. بررسی نتایج آماری پارامترهای بالینی قبل، 2 ساعت و 24 ساعت بعد از تزریق یوروگرافین نشان می دهد که با تزریق یوروگرافین در علائم حیاتی اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (05/0 > P) نتایج نشان داد که پس از تزریق یوروگرافین، در پارامترهای ادراری و فاکتورهای بیوشیمیایی و هماتولوژیک سرم اختلاف معنی داری دیده نمی شود (05/0 > P). نتایج رادیوگرافهای این مطالعه حاکی از طبیعی بودن کلیه و دستگاه ادراری می باشد و نشان داد که یوروگرافین دارای قدرت تصویر نمایی مناسب و کامل برای دستگاه ادراری در این گونه حیوانی بوده و بدون عوارض جانبی می باشد. نتایج الکتروکاردیوگرام های این مطالعه نشان می دهد که پس از تزریق یوروگرافین ریتم و ضربان قلب طبیعی می باشند.

    کلیدواژگان: یوروگرافین، آنالیز ادراری، الکتروکاردیوگرافی، سگ
  • لاله یزدانپناه گوهرریزی صفحه 29

    طی تحقیقات انجام شده در سالهای 83-1382 تعدادی ماهی Capoeta damascina راکه از ماهیان بومی استان کرمان می باشد از رودخانه بافت صید و داخل چند آکواریوم با تراکم یکسان در آزمایشگاه قرار گرفت. آکواریوم ها را به ترتیب در رنجهای حرارتی زیر10، 10تا20، 20تا 30 و بالاتر از 30 درجه سانتی گراد تنظیم و ماهیان به صورت تصادفی داخل آب قرار داده شد. (یکی از آکواریوم ها در شرایط مناسب دمایی، تراکم15 قطعه و اکسیژن مناسب قرار گرفت). پس از گذشت 8-5 روز در تعدادی از ماهیان نشانه هایی بصورت خونریزی های وسیع نامنظم در سطح بدن و بین باله ها، خوردگی باله ها، حرکات غیر عادی، آب آوردگی شکم ((ascites مشاهده گردید. در کالبد گشایی اعضای داخلی نیز تجمع خون و مناطق خونریزی در سطح صفاق دیده شد. نتایج حاصله نشان داد که 80% ماهیانی که در درجه حرارت استرس 20-30 درجه سانتی گراد و بالاتر نگهداری شدند بصورت حاد بیمار و از بافت کلیه، باله های شنای آنها باکتری آیروموناس هیدروفیلا بصورت خالص جدا سازی گردید، درصد ابتلا در بین ماهیانی که به این باکتری آلوده شدند به 100% نیز رسید. در این حالت عامل بیماریزا از بافت و دستگاه گوارش تمام ماهیان جدا سازی گردید. ماهیان موجود در دامنه حرارتی 10 تا20 درجه سانتی گراد حدود 40 % آلوده شدند، اما ماهیانی که در دامنه حرارتی زیر 10 قرار داشتند حدودا 1% دچار آلودگی شدند. از آکواریومی که در شرایط نرمال ذکر شده قرار داشت باکتری آیروموناس ایزوله نگردید. ماهیان جوانتر و با وزن کمتر بیشتر مبتلا شده و حساس تر بودند.

    کلیدواژگان: استرس دمایی، آیروموناس هیدروفیلا، Capoeta damascina
  • کیانوش زرین کاویانی، برهان شکراللهی، سید مجتبی موسوی صفحه 35

    این مطالعه با هدف تعیین اثر سطوح مختلف زئولیت طبیعی بر عملکرد جوجه های گوشتی سویه لوهمن انجام گرفت که در قالب یک طرح کاملا تصادفی در شش تیمار، هر تیمار با 4 تکرار و در هر تکرار 10 جوجه به مدت 7 هفته در سه مرحله آغازین (21-0 روزگی)، مرحله رشد(42-21 روزگی) و مرحله پایانی(49-42 روزگی) انجام گردید. جیره پایه از ذرت و سویا تشکیل شده و سطوح 0، 1، 2، 3، 4 و 5 درصد زئولیت به آن اضافه گردید. انرژی و پروتئین جیره ها یکسان در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که افزایش وزن بین تیمارها اختلاف معنی داری داشته است (05/0P<). بیشترین افزایش وزن روزانه (10/49 گرم) مربوط به تیمار 5 با 4 درصد زئولیت و کمترین افزایش وزن روزانه (28/44 گرم) در گروه شاهد مشاهد گردید. بین تیمارهای مختلف از لحاظ ضریب تبدیل غذایی اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0P<). کمترین ضریب تبدیل مربوط به تیمار 5 با 4 درصد زئولیت بود. سطوح مختلف زئولیت روی خوراک مصرفی و تلفات اثر معنی داری نداشت اما گروه های دریافت کننده 3 و 4 درصد زئولیت نسبت به گروه شاهد بهترین ضریب تبدیل را نشان دادند (05/0P<). قیمت تمام شده برای هر کیلو خوراک در تیمار 5 با 4 درصد زئولیت، کمترین مقدار را نشان داد (05/0P<) در شرایط انجام این آزمایش استفاده از 4 درصد زئولیت در جیره، بهترین اثر را بر عملکرد و کاهش هزینه تولید به همراه داشته است.

    کلیدواژگان: زئولیت، شاخص تولید، تلفات، ضریب تبدیل، قیمت خوراک
  • لقمان اکرادی صفحه 43

    تیلریوز یکی از بیماری های شایع درمانگاهی ویکی ازعلل مرگ و میر نشخوارکنندگان در مناطق بومی ازجمله ایران است. لاشه کشتاری وضمائم این دامها نیز قابل مصرف نبوده وحذف میشوند. این مطالعه برای تعیین فراوانی آلودگی گاوهای کشتار شده در کشتارگاه سنندج به انگل تیلریا درسال 1385 انجام گرفت. از 252 راس گاو کشتاری که عقده لنفاوی متورم داشتند (تیلریا باعث تورم عقده لنفاوی در گاو می شود) گسترش عقده های لنفی تهیه گردید و فرم شیزونت تک یاخته (اجسام آبی کخ) در آنها جستجو شد. در این مطالعه 26 مورد (3/10%) مثبت بودند. بیشترین تعداد آلودگی به تیلریا در ماه های خرداد (32%)، تیر(16%) ومرداد(20%) دیده شد ولی در ماه های بهمن واسفند هیچ موردی مشاهده نگردید. از نظر سن ابتلا، جنس و نژاد دامهای آلوده نیز تفاوت معنی داری وجود داشت. بیشترین موارد بیماری درگروه سنی بالای چهار سال (66%) جنس ماده(77%) و نژاد دورگ (54%) دیده شد. ازآنجائیکه کشتار دامهای ماده در سنین بالا وپس از عمر اقتصادی آنها می باشد در نتیجه مدت زمان طولانی تری در معرض آلودگی قرار میگیرند وفرصت بیشتری برای بروز بیماری دارند به همین دلیل موارد بیماری در سنین بالا ودر جنس ماده بیشتر است.در مورد نژادها نیز نیز علت فراوانی آلودگی در نژاد دورگ این است که مراقبت از دامهای نژاد اصیل بویژه واکسیناسیون و سم پاشی به مراتب بیشتر ودقیقتر از بقیه انجام می گیرد و در صورت ابتلا به بیماری سریعا" درمان میشوند. از سوی دیگر دامهای نژاد بومی به بیماری های انزئوتیک مقاومت بیشتری نشان میدهند و کمتر مبتلا می شوند در نتیجه دامهای نژاد دورگ که نه مراقبت دامهای اصیل را دارند ونه مانند دامهای بومی مقاوم هستند بیشتر به بیماری مبتلا می شوند.

    کلیدواژگان: تیلریا، کشتارگاه، عقده لنفاوی، سنندج
|
  • Page 1

    In this study 1000 goats were studied with comparative Intradermal tuberculin test in selective sampling method in sanandaj area. In all goats 11 recognized responded positive or suspicious. The reactor goats were slaughter led then carried out sampling of different organs and bacteliogic and histopathologic examination on them. In one of the samples mycobacterium tuberculosis was isolated from L.g culture media and differentiated by differentiae biochemical test Since this study is the first basic research about diagnostic tuberculosis of small ruminant and isolation M. tuberculosis from goat, therefore it shows that the presence of Tuberculosis at least in goats is expectable in Iran

    Keywords: Mycobacterium, Tuberculosis, Goat, Sanandaj
  • Page 7

    Intraosseous injection of medicines and liquids in emergency cases can be a good alternative for intravenous injection. Because this method more speed than before method and also the efficiency of this method in the various conducted studies in the world has been proved. In this study two group of dogs, each group with 7 number were used and a mixture of ketamin with a dose of 5.5 mg/kg and xylazine with a dose of 1 mg/kg in each group have been used. In one group the intraosseous. Injection and in the other group the intravenous injection. In this survey, there were significant difference in the cases heart rate and respiratory rate. Findings of this study indicated that there was no significant difference between the/anaesthesia/ as a result of intraosseous injection with medicine mixture of ketamin 5% and xylazine 2% and intravenous injection of it.

    Keywords: anesthesia, Intraosseous, Intravenous, ketamin, Xylazine, Dog
  • Page 13

    In this survey, the individual and mixed effects of heavy metals such as copper and cadmium and detergent (LAS) on 1g white fish Fry (Rutilus Frisii Kutum) were studied with 6 treatments and one blank in 3 replications using OECD method (1964) in the laboratory and concentration limits were determined with logarithmic method for Cadmium (0.1-0.5), copper (1-5) and LAS (10-19) mlg/l. Finally ,The achieved results were calculated with Probit analysis (Finny, 1971) and Correlation coefficient was regarded for Cadmium 0.93, copper 0.92, and LAS 0.98 and in mixture of Cadmium and LAS 0.93 and mixture of copper and LAS 0.98. The amounts of Lc10, Lc50 and Lc90 and permissible limits of above – mentioned pollutants were calculated too. Copper effect on white fish fry caused Lc10=1.83 , Lc50=4.02 , Lc90=8.79 ;Cadmium effect caused Lc10=0.11, Lc50=0.21 , Lc90=0.34; LAS caused Lc10=5.91 , Lc50=11.62 , Lc90=22.71 ; mixture of LAS and Cadmium caused Lc10=0.017 , Lc50=0.047 , Lc90=0.12 ; mixture of LAS and copper caused Lc10=0.02 , Lc50=0.09 , Lc90=0.37. Hierarchically, the amounts of pollutants permissible limits for Cadmium effect on white fish fry were 0.021 , for copper 0.4 , for LAS 1.16 and mixture of Cadmium and LAS 0.004 and mixture of LAS and copper 0.009.

    Keywords: Rutilus frisii Kutum, Cadmium, Copper, LAS
  • Page 21

    Six healthy male dog aged about 1.5-2 years with average body weight of 20±0.5 kg were selected for this study. Before experiments, vital signs were recorded. Blood and urine samples were collected prior to the trails and paraclinical examinations were performed. Urine samples were analysed for glucose, bilirubin, urobilinogen, blood, keton bodies, pH, creatinine, specific gravity and urine precipitation. Serum samples were analysed for creatinine and blood uria nitrogen. Electrocardiographs were taken and then positive contrast cystography with the use of urografin 76% was performed on each animal. After 2 and 24 hours clinical parameters were recorded and urine samples were collected. Ventrodorsal abdominal radiographs were taken immediately and at 5, 20 and 40 minutes after injection of contrast media. In each case there was no significant difference between the clinical, urine, biochemical and heamatologic parameters befor and 2 and 24 hours following injection of urografin (P>0.05). electrocardiographic findings showed no abnormality following injection of urografin. Radiographic findinges showed that urografin had suitable and perfect contrast with no side effects for urinary system in small ruminant.

    Keywords: Urogafin, Urine analysis, Electrocardiography, Dog
  • Page 29

    Our reasearcher harvested some of Capoeta damascina fish that they are local fish of province kerman , from Baft rivers in 1382-83 and put them in variety of temperature (below 10- 10 to 20- 20 to 30– 30 and above 30°c) in some aquvariums . After days, some confession signs on fish saw such as hemorrhagic in the surface of fin and through fin-corrosion fins- unusuall swimming scites and … .Reasult of this research was showing 80% of fish which was in 20-30°c and upper, became sick and bacteria Aeromonas hydrophila was isolated from kindy and fins, fish which was in 10-20°c, 40% was polluting, but 1% fish were in below 10°c was involved.

    Keywords: Temperature stress, Aeromonas hydrophila, Capoeta damascina
  • Page 35

    The specific aim of this study was to determine the effects of varying levels of Natural Zeolite on production index and feed cost of 240 (male and female) Lohman chicks. In this study, using a completely randomized design with six treatments, four replicate and ten samples for seven week in three periods of starter (0-21 days), grower (21-42 days), and finish (42-49 days) were investigated. Maize and Soya were used to balance the diet and level of zero (control), 1, 2, 3, 4, and 5 percent of zeolite was added and energy and protein levels were same in all diets prepared. The results obtained in the experiment showed that: The production index increased significantly (p< 0.05) with the increase in the level of zeolite in the diets and were highest (208.99) in treatment 5. Results indicated that body weight gain between treatment were statistically significant (p<0.05) and the highest daily live weight gain were related to treatment 5 with 4 % zeolite (49.10 g) and lowest value ( 44.28 g) were obtained from control with no zeolite in it. Between treatments the difference in feed conversion ratio were significant (p<0.05) and lowest value (2.11) were related to treatment 5 with 4 percent of zeolite .varying levels of zeolite did not have any significant effect on feed intake and Mortality. But the groups receiving 3% and 4% zeolite was exhibited best feed efficiency than the control group (p<0.05). The price per kg of food prepared were decreased to a lowest value in treatment 5 with 4% zeolite in it (p<0.05). Under the condition of this experiment, the use 4 percent of zeolite content the diet exhibited the best effects on performance and reduction of production cost.

    Keywords: natural zeolite, Production index, Mortality, feed efficiency, feed cost
  • Page 43

    Theileriosis is an important clinical disease and cause of mortality of ruminants in the enzotic area such as Iran. Meat from this animal must be deleted. This study was made to determine the prevalence of bovine Theileriosis in sanandaj slaughterhouse in 1385. A total of 252 suspected cases with enlargmented lymph node (theileria annulata cause severe lymphoproliferative disorders in cattle) were examined and investigated for the presence of Theileria schizont in appropriate lymph node smears. In this study, 26 cases (10.3 %) were infected. Seasonally, the prevalence of Theileria infection reached the highest level in June (32%) and July (16%) and August (20%), while a decrease was observed in February (0 %) and march (0 %). There was significant differences between the rates of affection in breed` sex and age. The most prevalence of Theileria infection absorved in third age group (above 4 years old) (66%) and female genus (77%) and hybreed race (54%).

    Keywords: Theileria, Sanandaj, Slaughter house, Lymph node