فهرست مطالب

نوآوری های آموزشی - پیاپی 28 (زمستان 1387)

فصلنامه نوآوری های آموزشی
پیاپی 28 (زمستان 1387)

  • 192 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/11/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید منصور مرعشی، حجت الله رحیمی نسب، مهدی لسانی صفحه 7
    هدف از این پژوهش امکان سنجی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان در برنامه درسی دوره ابتدایی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر کرمان ونمونه آماری 237 نفر که از طریق نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که گروه مورد بررسی دارای دانش کافی، نگرش مثبت و مهارت ناکافی در زمینه اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان می باشند و مدارس ابتدایی شهر کرمان برای اجرای این برنامه از امکانات کافی برخوردار نیستند.
    بر این اساس پیشنهاد می شود برای زمینه سازی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، تقویت مهارت معلمان و امکانات مدارس مورد توجه جدی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: امکان سنجی، برنامه آموزش فلسفه به کودکان، برنامه درسی، دوره ابتدایی
  • الهه حجازی، احمد راستکار، رضا قربان جهرمی صفحه 29
    با هدف ارائه الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی براساس اهداف پیشرفت و ابعاد گوناگون درگیری تحصیلی، 500 دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی(250 دختر و250 پسر) دبیرستان های شهر شیراز به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند.آنان به پرسشنامه ای متشکل از خرده مقیاس های تلاش(دوپیرات و مارین2005)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میگلی1997) و درگیری شناختی و ارزش تکلیف (پینتریچ و همکاران1991) پاسخ دادند. عملکرد ریاضی دانش آموزان نیز از طریق معدل پایان سال درس حسابان سنجیده شد. نتایج پژوهش بطور کل‍‍ی نشان داد که رابطه اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی تحت تاثیر ابعاد درگ‍‍یری تحصیلی قرار دارد. بطوری که اهداف تبحری از طریق راهبردهای فرا شناختی، ارزش تکلیف و تلاش بر پیشرفت تحصیلی به صورت غیر مستقیم و مثبت اثر می گذارد. اهداف رویکرد-عملکرد بواسطه راهبردهای شناختی تاثیر غیرمستقیم و منفی بر پیشرفت ریاضی دارد.تاثیر اهداف اجتناب –عملکردبر پیشرفت ریاضی منفی و مستقیم است.نقش واسطه ای ابعاد درگیری تحصیلی در رابطه میان اهداف پیشرفت و پیشرفت ریاضی تایید شد.
    کلیدواژگان: اهداف پیشرفت (تبحری، رویکرد، عملکرد، اجتناب، عملکرد) درگیری تحصیلی، ارزش تکلیف، تلاش، راهبردهای شناختی و فراشناختی
  • محمدرضا پهلوان نژاد، آزاده نجفی صفحه 47
    در این مقاله بر مبنای نظریه زبانی «نقش گرای نظام مند» هلیدی به معرفی نقش تجربی زبان و اهمیت معرفی این فرانقش زبانی به کودکان دبستانی از دو دیدگاه می پردازیم: 1- لزوم معرفی همه فرایندهای این فرانقش در جهت تکامل نظام یادگیری زبان، 2- معرفی فرایندهای این فرانقش با توجه به ساختار رشد شناختی کودک در هر مرحله از رشد. بدین منظور به تحلیل آماری و معنایی متون کتاب «بخوانیم» پایه های اول تا پنجم دبستان، به عنوان اولین و رسمی ترین منبع زبان آموزی به کودکان، پرداخته ایم. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب و نمونه گیری سیتماتیک در داخل هر طبقه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: 1-در متون مورد بررسی تمامی فرایندهای تجربی زبان به کودک معرفی نشده اند و 2- به هنگام تدوین کتاب های «بخوانیم» مقطع دبستان، نقش تجربی زبان به عنوان مرحله نهایی تکامل فرایند زبان آموزی کودک، مورد توجه خاص مولفین نبوده است و فرایندهای زبانی به عنوان ابزاری برای زبانی کردن تجربه های آدمی و برقراری ارتباط، به شیوه ای هدفمند به کودک معرفی نشده اند.
    کلید واژه ها: نقش ارتباطی زبان، فرایندهای تجربی زبانی، فرایند زبان آموزی.
    کلیدواژگان: نقش ارتباطی زبان، فرآیندهای تجربی زبانی، فرآیند زبان آموزی
  • حسن رضا زین آبادی، محمدرضا بهرنگی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، وی الله فرزاد صفحه 76
    مدارس اثربخش، از معلمانی برخوردارند که بطور داوطلبانه و اختیاری، فراتر از وظایف رسمی و از پیش تدوین شده خود رفتار نموده و برای موفقیت و اثربخشی مدرسه، از هیچ تلاشی فروگذار نمی باشند. امروزه از این رفتارها، با عنوان رفتارهای شهروندی سازمانی یاد می شود. نظر به نیاز مبرم مدارس به معلمان با رفتارهای شهروندی سازمانی بالا و همچنین کمبود دانش لازم در مورد این متغیر مهم در کشور، این پژوهش، محتوای پژوهش های منتشر شده خارجی در مورد رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان را به لحاظ ماهیت (ضرورت ها، ریشه ها، تعاریف، ابعاد، برداشت های نوین و نشانگرها)، روش شناسی (روش پژوهش، ابزارها و مراجع اندازه گیری)، پیشایندها (عوامل فردی، سازمانی، رفتارهای رهبری مدیر و محیطی)، پسایندها (با تاکید بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان) و نقش مدیران، تحلیل کرده است.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، معلمان، مدیران
  • حسن پاشا شریفی، ابوالقاسم اکبری * صفحه 111

    هدف از انجام این پژوهش بررسی نیازهای دانش آموزان به کتاب های غیر درسی دوره متوسطه در سال 85 - 1384 است. این طرح با گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کمی و کیفی به بررسی نظرات دانش آموزان و زمینه های مطالعات غیر درسی آنان بر اساس علایق و نوع کتاب هایی که مطالعه کرده اند پرداخته است. گروه نمونه این پژوهش را 6068 دانش آموزان دوره متوسطه کشور تشکیل داده اند که به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده اند.
    نتایج تحقیق نشان داد که: 1- درصد دانش آموزانی که در طول یک سال تحصیلی به مطالعه کتاب های غیر درسی پرداخته اند کمتر از درصد دانش آموزانی است که کتاب های غیر درسی مطالعه نکرده اند.
    2- بالاترین زمینه اولویت مطالعاتی دانش آموزان مربوط به زمینه روابط دختر و پسر و پائین ترین اولویت مربوط به زمینه اقتصادی است.
    3- بجز زمینه های اطلاعات دینی، مسایل فناوری، اطلاعات تاریخی و اطلاعات شغلی در بقیه زمینه ها بین نیاز های دانش آموزان دختر در پایه های مختلف تفاوت معنی دار وجود دارد. 4- بجز زمینه های سلامت و بهداشت جسمانی و مسایل اجتماعی در بقیه زمینه ها بین نیاز دانش آموزان پسر درپایه های مختلف تفاوت معنی دار وجود دارد.

    کلیدواژگان: نیاز، مطالعه غیر درسی، علاقه، دانش آموز
  • عابد بدریان، اشرف سادات شکرباغانی، آرزو اصفا، طالب عبدی نژاد صفحه 129
    هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، بررسی روش های استفاده موثر از فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی است. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود به دقت بررسی شد و دیدگاه های گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب طبقه بندی و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.پس از آن، کاربردی ترین عناصر نظریات مطرح شده در این زمینه در یک الگو ترکیب شد. این الگوی نوآورانه که مبتنی بر فعالیت های حل مسئله است، با برنامه درسی فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و امکانات موجود در مدارس هماهنگی داشته و قابلیت اجرا در نظام آموزشی ایران را دارد.
    روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ویژه ای است که با استفاده از منابع مرتبط در دسترس تهیه و با سازماندهی مصاحبه های تخصصی با افراد صاحب نظر (6 نفر)، روایی آن بررسی و متناسب با شرایط کشور، بومی شد و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ (79/0= α) مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. نمونه پژوهش برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی شامل کارشناسان گروه های آموزشی (120 نفر از رشته های فیزیک، شیمی و زیست شناسی) و متخصصان برنامه ریزی درسی (10 نفر) است.
    برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و نیز استنباطی (آزمون t)استفاده شده است. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که الگوی پیشنهادی نقش مهمی در به کارگیری فعالیت های عملی در آموزش علوم تجربی دارد و از نظر کارشناسان گروه های آموزشی و متخصصان برنامه ریزی درسی الگوی پیشنهادی از اعتبار بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: طراحی الگو، الگوی فعالیت های آزمایشگاهی، آموزش علوم تجربی، دوره متوسطه، اعتباربخشی
  • حسین جعفری ثانی، نرگس قربانی صفحه 157
    پژوهش حاضر به مطالعه تاثیر به کارگیری رویکرد سازماندهی تلفیقی بر اساس روش پروژه در درس علوم پایه اول راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان پرداخته است. هدف آن علاوه بر تدوین یک نمونه درس تلفیق شده، بررسی تاثیربه کارگیری آن و ارائه پیشنهاد در خصوص سازماندهی محتوای کتاب علوم پایه اول راهنمایی می باشد.
    این پژوهش از حیث نتایج کاربردی و از حیث روش اجرا شبه آزمایشی است. که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جمعیت آماری این پژوهش دانش آموزان دختر پایه اول راهنمایی نواحی 3 و 6 شهر مشهد می باشند.نمونه گیری به صورت خوشه ایاز بین مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه 3 و 6 انجام شده است. در مجموع 4 مدرسه از هر دو ناحیه و از هر مدرسه 2 کلاس پایه اول (یکی از شیفت صبح و یکی از شیفت عصر) و جمعا 8 کلاس، نمونه این پژوهش را تشکیل می دهند.
    یافته های پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی وسپس آزمون t و آزمونmann withney(u) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. یافته های به دست آمده نشان داد که تلفیق و سازماندهی محتوای کتاب علوم پایه اول راهنمایی بر اساس رویکرد تلفیق(از نوع پروژه) در مبحث گرما برمیزان دانش، توانایی درک و کاربرد مطالب درسی ورشد اجتماعی دانش آموزان مورد مطالعه تاثیر معناداری ایجاد کرده است.
    کلیدواژگان: رویکرد سازماندهی تلفیق، روش پروژه، پیشرفت تحصیلی، رشد اجتماعی
|
  • Elaheh Hejazi , Ahmad Rastegar, Ma, Reza Ghorban Jahromi, Candidat Of Page 29
    The purpose of the present study was to examine a predictor model of mathematics achievement based on the role of achievement goals and different dimensions of academic engagement. For this reason, 500 third grade high school students (250 male and 250 female) in mathematics field from Shiraz were chosen using cluster sampling. They completed a questionnaire consist of 4 subscales: achievement goals, effort, task value, and cognitive and metacognitive strategies. Their mathematics academic performance was also assessed by total score average in mathematics courses. The results by path analysis technique showed that different dimensions of academic engagement influence the relationship between achievement goals and mathematics achievement. Mastery goals influence mathematics achievement through metacognitive strategies, task value and effort indirectly and positively. The effect of performance–approach goals on mathematics achievement are indirect and negative and through the mediation of cognitive strategies. Performance–avoidance goals influence mathematics achievement directly and negatively. The mediating role of academic engagement in the relationship between achievement goals and mathematics achievement is confirmed.
  • M.R. Pahlavan Nezhad , A. Najafi (M.A.) Page 47
    The present article emphasizes on the experiential function of language introduced by Halliday`s “Systematic Functional Grammar” and the importance of introducing this language function to elementary school students from two perspectives: 1. introducing all processes of this function as a complementary stage in language learning process, 2. introducing the processes of this language function on the basis of cognitive development of children.. For these two purposes, we statistically and semantically analyzed the “Reading” books of the 1st to 5th grades of elementary school. The classified proportional allocation and systematic random sampling have been used as sampling methods. The results of the research suggest that all language processes are NOT introduced to students. Meanwhile, the processes included in the studied textbooks are NOT distributed according to linguistic and psychological principles. The irregular distribution of processes proves this very claim.
  • Zeinabadi, H. R., Behrangi, M. R., Naveebrahima., Farzad, V Page 76
    Effective schools have teachers who go beyond role expectations voluntary and they don’t neglect any efforts which needed for school effectiveness. Today, these extra-role behaviors are called as»Organizational Citizenship Behavior«. Regarding to the demanding need of schools to teachers with high Organizational Citizenship Behavior and also knowledge shortage about this important variable in Iran, this study, has analyzed the content of international published researches about Organizational Citizenship Behavior of teachers in viewpoints of nature (importance, origins, definitions, new perspectives and indicators), methodology (research methods, instruments and source of measurement), antecedents (individual, organizational, principal leadership behaviors and surrounding variables), consequences (with emphasis on academic achievement) and principals role.
  • Dr. Hassan Pasha Sharifi, Dr . Abolghasem Akbari Page 111

    Data was gathered by survey method using questionnaire and interview. sample group was consisted of 6068 boys and girls who were sampled via cluster sampling among high school students of the whole country. After gathering and analyzing data, the following results were obtained: - The percentage of students who had read non- academic books in previous year was fewer than that of students who had not read non- academic books. 2- The highest priority of reading material was books on boys and girls relationship, and the lowest priority was books on economic field. 3- There was significant difference among girl's needs towards reading matterlials in different grades except religion, technological, historical and occupational informations. 4- There was significant difference among boy’s needs towards reading materials in different grades, except physical and mental well – being and cultural infornations.

  • Abed Badrian , Ashraf A. Shekarbaghani , Arezo Asefa , Taleb Abdinejhad Page 129
    The purpose of conducting this research was investigating the methods of effective use of experimental activities in science education. To do this, the available theoretical and research literature in the field was carefully studied. Furthermore, to achieve a suitable model, the various viewpoints were categorized and analyzed. then, the most applied elements of the theories were brought forward and combined into one model. This innovative model, based on problem solving activity, is in harmony with physics, chemistry and biology curriculum and High Schools facilities, and could be implemented in Iranian educational system. The research method here has been of descriptive- survey type. Data collection was done using a special questionare which was validated and adjusted according to Iran's conditions using available resources and doing interviews with experts (6 presons). The reliability of interviews was investigated and confirmed through the Cronbach Alpha method (α = 0.79). The research sample for accrediting the presented model included educational experts (120 persons in domain of physics, chemistry and biology), and curriculum planning epecialists (10 presons).In order to analyze the data, the descriptive (mean) and inferential (t- test) statistics were used. In general, the research results show that the recommended model has an important role in introducing of experimental activities in science education classes and educational experts and curriculum planning epecialists agree to a high level with it.
  • Page 157
    One of the new methods in designing organization and implementation of curriculum is integrative method that new is considered by modern countries. The primary attempts fulfilled in applying this method for designing curriculum in Iran. The purpose of this study is examining effect of implementation of an integrative curriculum by project design in Science curriculum for first grade guidance schools on social and cognitive studentُُ s changes. The assumptions of this study includes: Using the integrative curriculum as project can be: 1)Increased the knowledge of students2)Enhanced comprehension of students3)Enable the power of applying by students 4)Improved social growth of student5)Effect the total number of schooling progressive and social growth. The performance method in this research is experimental. And due to this, have used a random selection, pretest, post test, control and experimental groups. The tools for gathering data includes: 1)A curriculum design into integrative by project organization2)A pretest for study of cognitive changes and social growth3A post test for study of cognitive changes and social growth. By analyzing data and using descriptive and consequential statistics, specially t-test and mann whitney (u) test, all of the assumptions were confirmed. Therefore using the integrative curriculum by project organization, has positive effects on cognitive changes and social growth.